Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 642/13

POSTANOWIENIE
z dnia 2 kwietnia 2013 r.


Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w Warszawie w dniu 2 kwietnia
2013 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 marca
2013 r. przez wykonawcę H……… K…………. prowadzącą działalność gospodarczą pod
firmą Zakład Usług Komunalnych H………. K…. z siedzibą w Będzinie, ul. Wolności 28a
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miasto Sosnowiec – Prezydenta
Miasta Sosnowiec, Urząd Miasta Sosnowiec, Al. Zwycięstwa 20

postanawia:

1. Umorzyć postępowanie odwoławcze
2. Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
15 000zł. 00 gr. (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę H……….. K…………. prowadzącą działalność gospodarczą pod
firmą Zakład Usług Komunalnych H………..…. K…………. z siedzibą w Będzinie,
ul. Wolności 28a tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.


Przewodniczący: ……………

Sygn. akt KIO 642/13
Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
pielęgnację i wycinkę drzew na terenie miasta Sosnowca zostało wszczęte przez
zamawiającego Miasto Sosnowiec – Prezydenta Miasta Sosnowca, Urząd Miasta Sosnowca,
Al. Zwycięstwa 20, ogłoszeniem w siedzibie i na stronie internetowej opublikowanym także w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 4 grudnia 2013r. za numerem 2012/S 233 –
383360.

W dniu 12 marca 2013r. zamawiający poinformował o wynikach postępowania, w tym o
wyborze oferty najkorzystniejszej oferty D…….……. B……..……. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą DALPINEX D……………. B……………. z siedzibą w Bielsku-Białej,
ul. Karpacka 24. zamawiający poinformował również, że innymi ważnymi ofertami są:
oferta Nr 1 - złożona przez M………. S…….. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą: Urządzanie i Utrzymywanie Terenów Zieleni, ul. Nowy Świat 66, 41-706 Ruda Śląska
- cena ofertowa - 1.290.908,88 zł - co stanowi 46,64 pkt w ramach kryterium oceny ofert -
cena - 100%;
oferta Nr 2 - złożona przez J………. S…………. prowadzącą działalność gospodarczą pod
nazwą: Urządzanie i Utrzymywanie Terenów Zieleni, ul. Nowy Świat 66, 41 - 706 Ruda
Śląska - cena ofertowa - 1.126.284,48 zł - co stanowi 53,46 pkt w ramach kryterium oceny
ofert - cena - 100%;
oferta Nr 7 - złożona przez H……….. K……… prowadzącą działalność gospodarczą pod
nazwą: Zakład Usług Komunalnych, ul. Wolności 28a, 42 - 500 Będzin – cena ofertowa -
1.155.605,96 zł - co stanowi 52,10 pkt w ramach kryterium oceny ofert - cena - 100%.
Z postępowania o udzielenie zamówienia wykluczono następujących wykonawców:
M………. K………….. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą DACHMAR, ul.
Podwarpie 59a, 42-510 Wojkowice Kościelne (oferta Nr 3);
- J………… ś…………… prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług
Czystościowych i Komunalnych ul. Małobądzka 84, 42-500 Będzin (oferta Nr 5)
Odrzucono oferty:
M……….. K………….. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą DACHMAR, ul.
Podwarpie 59a, 42-510 Wojkowice Kościelne (oferta Nr 3);
- W…………. G…………… prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Park Leśny
Zakład Usługowy, ul. Ustroń 3, 44-122 Gliwice (oferta Nr 4);

- J…………. ś………….. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług
Czystościowych i Komunalnych ul. Małobądzka 84, 42-500 Będzin (oferta Nr 5).

W dniu 19 marca 2013r. odwołanie wniosła H………. K…….. prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą Zakład Usług Komunalnych H………. K……… z siedzibą w Będzinie,
ul. Wolności 28a, zwana dalej odwołującą H………. K…….., od niezgodnej z przepisami
ustawy czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia
polegającej na:
1) rozstrzygnięciu postępowania niezgodnie z zapisami Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, zwanej dalej „siwz” i nie odrzuceniu oferty nr 6;
2) niezgodnym z przepisami prawa uznaniu ofert nr 1 oraz nr 2 jako ważnych.
zamawiającemu zarzuciła naruszenie przepisów prawa, a w szczególności:
1. art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo Zamówień publicznych (Dz.
U. t.j. z 2010r. nr 113 poz. 759 ze zm. – dalej ustawy), gdyż wykonawcy nie wykazali
spełnienia warunków udziału w postępowaniu;
2. art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy należąc do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z
dnia 16.07.2007 o Ochronie Konkurencji i Konsumentów (Dz. U. nr 50 poz. 331 z późn.
zm.) wykonawcy złożyli odrębne oferty;
oraz art. 7 ust. 1 ustawy i 7 ust. 3 ustawy, a także art. 89 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy.
Wniosła o nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności oceny spełnienia warunków
udziału w postępowaniu z uwzględnieniem wniosku odwołującego i odrzuceniem oferty nr 6
jako nie spełniającej zapisów w siwz oraz ofert nr 1 i nr 2 jako firm działających w zmowie
cenowej; oraz o zasądzenie kosztów postępowania.
W uzasadnieniu podniosła, że oferta wybrana powinna być odrzucona z art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy, ponieważ nie spełnia warunków określonych w siwz. Na stronie 12 siwz w punkcie
12 „Opis sposobu obliczania ceny” zamawiający postanowił:
„Wykonawca wpisze wyliczone metodą kalkulacji własnej ceny jednostkowe dla wszystkich
pozycji wyszczególnionych w /Załączniku Nr 8/ Ceny jednostkowe za wykonanie określonej
czynności. wykonawca winien załączyć do oferty szczegółowe wyliczenia dla pozycji 2; 4; 7;
8 Załącznika Nr 8 do oferty - Ceny jednostkowe za wykonanie określonej czynności”.
oraz na stronie 20 w punkcie 3 siwz:
„Wykonawca winien załączyć do oferty szczegółowe wyliczenia dla pozycji 2; 4; 7; 8

Załącznika Nr 8 do oferty - Ceny jednostkowe za wykonanie określonej czynności”.
W tabeli - Załącznik nr 8 na stronie 33 SIWZ w pozycji 2, 4, 7, 8 w rubryce podstawa wyceny
i opis czynności do wykonania zamawiający wskazał:
„Wycena indywidualna obejmująca:
-wycinkę drzew,
-pracę piły i podnośnika,
-pracę podnośnika,
-załadunek i wywóz dłużycy, gałęzi,
-oczyszczenie terenu,
+koszty utylizacji, pomniejszona o wartość odzyskanego drewna.”
Szczegółowe wyliczenia powinny obejmować 6 pozycji - czynności rozpisanych w siwz
przez zamawiającego, a oferta nr 6 firmy DALPINEX D………. B………. na stronie 14
zawiera tylko i wyłącznie ceny jednostkowe określone jako „Wartość odzyskanego drewna”,
tym samym nie spełnia zapisów z siwz, ponieważ brak jest cen jednostkowych pozostałych
elementów, tym samym oferta powinna być odrzucona.
Zdanie, które zamawiający napisał w uzasadnieniu, tj. „szczegółowe wyliczenia dla
wskazanych pozycji miały na celu wykazanie przez wykonawcę jaką wartość w ogólnej
cenie jednostkowej zadeklarowanej w kosztorysie ofertowym stanowi odzysk drewna” -
stanowi nadinterpretację siwz i nie znajduje na żadnej stronie SIWZ potwierdzenia, że
zamawiającemu chodziło tylko i wyłącznie o odzysk drewna. Dlatego oferta wybrana nie
spełnia warunków siwz -„wykonawca winien załączyć do oferty szczegółowe wyliczenia dla
pozycji 2; 4; 7; 8 Załącznika Nr 8 do oferty - Ceny jednostkowe za wykonanie określonej
czynności".
Ponadto w postępowaniu oferta nr 1 została złożona przez firmę M……… S………
prowadzącego działalność pod nazwą: Urządzanie i Utrzymanie Terenów Zieleni, ul. Nowy
Świat 66, 41-706 Ruda Śląska, tel: 32/244-75-10, fax: 32/244-75-11 oraz oferta nr 2 złożona
przez firmę J…….. S……….. pod nazwą Urządzanie i Utrzymanie Terenów Zieleni, ul. Nowy
Świat 66, 41-706 Ruda Śląska, tel: 32/244-75-10, fax: 32/244-75-11.
Obie firmy pod taką samą nazwą, takim samym adresem, takim samym numerem telefonu i
faksu, z tym że jedną prowadzi żona, a drugą mąż. Mąż składa ofertę z wyższą ceną i
wszystkimi dokumentami, czyli kompletną, natomiast żona składa ofertę z niższą ceną
niekompletną (wezwanie do uzupełnienia). W myśl art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy ofertę odrzuca
się jeśli jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”. Ponadto ustawa z dnia 16.02.2007 roku o Ochronie
Konkurencji i Konsumentów mówi w art. 6 ust. 1 „zakazane są porozumienia, których celem
lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji

na rynku właściwym, polegające w szczególności na - podpunkt 7 - uzgadnianiu przez
przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i organizatora
przetargu warunków składanych ofert w szczególności zakresu prac i ceny”.
W przypadku, w ocenie odwołującej H……… K……….., nastąpiła „zmowa firm” powiązanych
osobowo (mąż i żona) oraz kapitałowo (wspólna siedziba).
Według tekstu Pana K……..… K…….…… dotyczącego „Zmowy przetargowej”, a zawartego
w systemie Informacji Prawnej Lex (Lex dla Samorządu Terytorialnego) 15/2009 jest
wpisane:
„Daleko idące negatywne skutki, jakie dla wolności konkurencji oraz zasad uczciwej gry
rynkowej wywołuje zmowa przetargowa uzasadniają uznanie tego porozumienia za takie,
którego celem jest ograniczenie konkurencji. W zawiązku z tym nie jest konieczne, aby
porozumienie to zostało faktycznie zrealizowane, wystarczający jest sam zamiar wpłynięcia
przedsiębiorców w sposób niedozwolony na wynik przetargu” (oferta żony i oferta męża).
Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowi ponadto,
iż „Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnienie innym przedsiębiorcom dostępu do
rynku...”
Przesądza o tym art. 7 ust. 2 Ustawy Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Uznanie za uzgodnione zachowanie przedsiębiorców stanowiło „zmowę” zakazaną na mocy
art. 6 ust. 1 pkt. 7 UOKK. Zgodnie z dalszą interpretacją zawarta umowa może być
zakwestionowana w trybie art. 70 § 1 K.C. Zgodnie z tym zapisem organizator lub uczestnik
przetargu może żądać unieważnienia zawartej w wyniku przetargu umowy, jeżeli strona tej
umowy, inny uczestnik albo osoba działająca w porozumieniu z nimi wpłynęła na wynik
przetargu w sposób sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami (Dz. U. z 2003 Nr 153 poz.
1503 stanowi „Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub
dobrymi obyczajami, jeśli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta”).
Ponadto odwołująca H………. K………. zauważyła, że w prawie wspólnotowym
uznanie zmowy przetargowej (tzw. bid rigging) za praktykę zakazaną może nastąpić w
oparciu o klauzulę generalną przewidzianą w art. 81 ust. 1 (ogólny zakaz zawierania
porozumień antykonkurencyjnych).
Biorąc pod uwagę wyżej wymienione okoliczności, odwołująca H…….. K……..
uważa, że jej interes prawny doznał uszczerbku i wniosła o uwzględnienie odwołania w
całości. Na wsparcie swojej argumentacji przedłożyła decyzję nr RKR -24/2011 z dnia 27
lipca 2011 roku.
Odwołanie zostało podpisane przez właściciela firmy. Kopia odwołania została
przekazana zamawiającemu w dniu 14 marca 2013r.

W dniu 18 marca 2013r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania przekazując
jego kopię oraz wzywając do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
W dniu 29 marca 2013r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wskazując, że
uwzględnia odwołanie w zakresie zaniechania odrzucenia oferty DALPINEX tj. oferty nr 6 i
powtórzenia czynności oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu z
uwzględnieniem wniosku odwołującej H………. K………… i odrzuceniem oferty nr 6 jako nie
spełniającej zapisów siwz. W zakresie nieważności ofert nr 1 i 2 zamawiający uznał zarzut
za bezprzedmiotowy, ponieważ wykonawcy pozostający w związku małżeńskim prowadzący
dwie odrębne działalności gospodarcze mają możliwość złożenia ofert w tym samym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Odpowiedź została podpisana przez I
Zastępcę Prezydenta.
W dniu 2 kwietnia 2013r. odwołujący cofnął zarzut dotyczący ofert nr 1 i 2 tj. złożonych przez
wykonawców J………. S……….. i M………. S……….., oświadczając, że na skutek
zobowiązania się zamawiającego do powtórzenia czynności oceny ofert, jest on na tym
etapie postępowania przedwczesny.
Izba zważyła, co następuje :

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki odrzucenia odwołania na podstawie art. 189 ust.
2 ustawy.

W związku z faktem, iż przed otwarciem posiedzenia Krajowej Izby Odwoławczej,
zamawiający uwzględnił zarzut odwołania tj. zaniechania odrzucenia oferty DALPINEX tj.
oferty nr 6 i powtórzenia czynności oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu z
uwzględnieniem wniosku odwołującej H………. K…………. i odrzuceniem oferty nr 6 jako nie
spełniającej zapisów siwz, a jednocześnie odwołujący cofnął ostatni pozostały zarzut –
należało uznać, że zamawiający uwzględnił odwołanie w całości. Cofnięcie zarzutu jest
czynnością dyspozytywną odwołującego i wywołuje skutki od chwili wniesienia odwołania.
Nie nastąpiło także skuteczne zgłoszenie przystąpienia po stronie zamawiającego, zaszły
zatem podstawy do umorzenia postępowania.

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym, pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym
po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim wypadku

zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Jak ustalono wyżej, w
prowadzonym postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia, zatem koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty
wpisu uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych,
stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010
roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący ………………..