Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1318/13

POSTANOWIENIE
z dnia 17 czerwca 2013 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Marek Szafraniec

Protokolant: Natalia Dominiak

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 17 czerwca 2013 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 3 czerwca 2013 r. przez wykonawcę: Impel Cleaning sp. z o.o. we Wrocławiu
(53-111), ul. Ślężna 118 w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Szpital
Specjalistyczny im. Ludwika Rydygiera w Krakowie Sp. z o.o., os. Złotej Jesieni 1,
31-826 Kraków

postanawia:

1. odrzuca odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę: Impel Cleaning sp. z o.o.
we Wrocławiu (53-111), ul. Ślężna 118 i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez wykonawcę: Impel Cleaning sp. z o.o. we Wrocławiu (53-111),
ul. Ślężna 118 tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.


Przewodniczący: …………………………

Sygn. akt: KIO 1318/13

U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
na realizację zadania: „Usługa specjalistycznego utrzymania czystości” zostało wszczęte
przez Szpital Specjalistyczny im. Ludwika Rydygiera w Krakowie Sp. z o.o., zwaną dalej
Zamawiającym. Ustalona przez Zamawiającego wartość zamówienia przekraczała kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), zwanej
dalej ustawą Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej (2013/S 076-127683) w dniu 18 kwietnia 2013 r. W tym samym dniu
na stronie internetowej Zamawiającego została zamieszczona Specyfikacja Istotnych
Warunków Zamówienia (SIWZ).
W dniu 23 maja 2013 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej Zamawiający przekazał
wykonawcom pismo zawierające odpowiedzi na pytania sformułowane przez wykonawców.
W dniu 3 czerwca 2013 r. wykonawca: Impel Cleaning sp. z o.o. we Wrocławiu, zwany dalej
Odwołującym, wniósł do Prezesa Izby odwołanie.
Zarzucał on Zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 1 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 3) ustawy
Pzp poprzez zaniechanie ujęcia w opisie przedmiotu zamówienia informacji o przejęciu
pracowników, a także art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez nierówne traktowanie wykonawców.
Uwzględniając tak postawione zarzuty, Odwołujący wnosił o zmianę treści ogłoszenia
o zamówieniu oraz SIWZ poprzez wskazanie ilości pracowników podlegających przejęciu
na podstawie art. 231 kodeksu pracy oraz wysokości przysługujących im świadczeń.
Izba uznała, że rozpoznawane odwołanie podlega odrzuceniu.
Izba ustaliła, na podstawie analizy dokumentów zebranych w sprawie, a w szczególności
w oparciu o treść pisemnego protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, że SIWZ
została zamieszczona na stronie internetowej Zamawiającego w dniu 18 kwietnia 2013 r.
Jak przyznał to w toku posiedzenia Izby z udziałem stron Odwołujący, w treści tejże SIWZ
brak było jakichkolwiek wzmianek o nałożeniu na wykonawcę przez Zamawiającego
obowiązku przejęcia pracowników podmiotu obecnie realizującego na rzecz Zamawiającego

usługę utrzymania czystości. Zamawiający w piśmie z dnia 23 maja 2013 r. potwierdził tę
informację – stwierdził bowiem jednoznacznie, iż „Obecna SIWZ nie przewiduje przejęcia
pracowników z art. 231.”
Z treści odwołania wynika, iż Odwołujący wywodzi, iż po jego stronie, w przypadku
gdyby wygrał on postępowanie prowadzone przez Zamawiającego, zaistnieje obowiązek
przejęcia w trybie art. 231 kodeksu pracy pracowników podmiotu, który dotychczas świadczył
na rzecz Zamawiającego usługę objętą przedmiotem zamówienia. Zarzuca jednocześnie
Zamawiającemu nie zamieszczenie w treści SIWZ informacji pozwalających na dokonanie
realnej kalkulacji kosztów z tym faktem związanych, w szczególności nieokreślenie ilości
pracowników podlegających przejęciu na podstawie art. 231 kodeksu pracy oraz wysokości
przysługujących im świadczeń.
Jak sam Odwołujący przyznał, żądanych przez niego informacji Zamawiający nie zawarł już
w SIWZ opublikowanej w dniu 18 kwietnia 2013 r. W ocenie Izby, odpowiedź na pytanie nr 3
zawarta w piśmie z dnia 25 maja 2013 r. w żaden sposób nie zmienia w tym zakresie
zapisów SIWZ. W piśmie tym Zamawiający stwierdza jedynie, iż nie ujął w zapisach SIWZ
wymagania co do przejęcia pracowników. Nie zmienił on zatem w żaden sposób pierwotnej
treści SIWZ, a jedynie potwierdził, że w tejże treści nie ujął określonych wymagań.
Okoliczność ta możliwa była zatem do ustalenia już z dniem zamieszczenia SIWZ na stronie
internetowej, tj. w dniu 18 kwietnia 2013 r. Dlatego też, w ocenie Izby, Odwołujący,
jeżeli dostrzegał konieczność uwzględnienia w opisie przedmiotu zamówienia określonych
zapisów powinien był wnieść odwołanie wobec zapisów SIWZ, zgodnie z treścią art. 182
ust. 2 pkt 1) ustawy Pzp, w terminie 10 dni od dnia jej zamieszczenia na stronie internetowej.
Wnoszenie takiego odwołania w dniu 3 czerwca 2013 r., przy uwzględnieniu treści
odpowiedzi na pytanie 3 w piśmie z dnia 25 maja 2013 r., Izba oceniła jako podjętą
przez Odwołującego próbę przywrócenia terminu na wniesienie odwołania wobec zapisów
SIWZ, które, jak to ustalono, w interesującym Odwołującego zakresie nie były zmieniane
do pierwszej ich publikacji, tj. od dnia 18 kwietnia 2013 r.
Kierując się tak dokonanymi ustaleniami, Izba uznała, iż odwołanie zostało wniesione
po upływie terminu określonego w ustawie, a tym samym odwołanie podlega odrzuceniu
na postawie art. 189 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp.
Uwzględniając powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania

oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238).


Przewodniczący: ……………………………