Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 2295/13
POSTANOWIENIE
z dnia 7 października 2013 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki


po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 7 października 2013 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 września 2013 r. przez wykonawcę Centrum
Rozwoju Administracji sp. z o.o. w Szczecinie

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Grupa
Gumułka-Audyt sp. z o.o. w Katowicach oraz InfoAudit sp. z o.o. w Warszawie,
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego

w postępowaniu prowadzonym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w
Warszawie

postanawia:
1. odrzuca odwołanie,

2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę Centrum Rozwoju Administracji sp. z o.o.
w Szczecinie i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00
gr (słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Centrum
Rozwoju Administracji sp. z o.o. w Szczecinie tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący: …………….………

Sygn. akt: KIO 2295/13

U z a s a d n i e n i e
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zwana dalej „zamawiającym”, prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 9 sierpnia 2013 r., poz. 907 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, którego przedmiotem jest
„audyt Regionalnych Instytucji Finansujących za poszczególne kwartały lat 2013-2014”.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 31 maja 2013 r. nr 2013/S 104-178501. Zamawiający prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia z zastosowaniem przepisów ustawy Pzp
wymaganych przy procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

Zamawiający w § 6 ust. 1 pkt 3 lit. d SIWZ wymagał, aby wykonawca dysponował
osobą mającą pełnić funkcję zarządzającego usługą, posiadającą doświadczenie w
zarządzaniu (koordynowaniu) usługą audytu, która:
- była wykonana z zachowaniem zasady bezstronności, tj. wykonujący usługę był
podmiotem zewnętrznym w stosunku do podmiotu audytowanego oraz zlecającego
realizację audytu i niezwiązanym przez nich poleceniami co do treści opinii, oraz
- zakończyła się wydaniem opinii w weryfikowanym zakresie, oraz
- obejmowała weryfikację co najmniej zgodności realizacji projektu
współfinansowanego ze środków publicznych, lub środków Unii Europejskiej łub innych
źródeł z postanowieniami umowy w zakresie finansowym, tj. kwalifikowalności wydatków
poniesionych w ramach realizacji umowy, oraz terminowości i prawidłowości rozliczenia
umowy, oraz
- w ramach której działania audytu prowadzone były w tym samym przedziale
czasowym przez co najmniej 2 dwuosobowe zespoły audytorskie.

Wykonawca Gumułka, na stanowisko osoby zarządzającej usługą wskazał Panią
Małgorzatę G.. W wykazie wskazał, że ww. osoba posiada doświadczenie w zarządzaniu
usługą audytu 8 projektów.

W dniu 6 sierpnia 2013 r. zamawiający zawiadomił Centrum Rozwoju Administracji,
zwanego dalej „odwołującym”, o wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia DPC A. D. i Spółka sp.j. w

Opolu oraz Kontafin sp. z o.o. w Siedlcach, zwanego dalej „wykonawcą D.”. Zawiadomił
także odwołującego, że na drugim miejscu została sklasyfikowana oferta złożona przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Grupa Gumułka-Audyt sp.
z o.o. w Katowicach oraz InfoAudit sp. z o.o. w Warszawie, zwanych dalej „wykonawcą
Gumułka” oraz że oferta odwołującego plasuje się na trzecim miejscu.

Wobec zaniechania czynności wezwania wykonawcy D. do uzupełnienia dokumentów
celem potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu, wykonawca Gumułka
wniósł w dniu 14 sierpnia 2013 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.

W dniu 16 sierpnia 2013 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
wykonawcy Centrum Rozwoju Administracji sp. z o.o. w Szczecinie (obecnego
odwołującego). W zgłoszeniu przystąpienia obecny odwołujący niezależnie od popierania
zarzutów wykonawcy Gumułka przeciwko wykonawcy D., podniósł m.in. że wykonawca
Gumułka, wykazując spełnienie warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w §6 ust.
1 pkt 3 lit. d SIWZ, podał w swej ofercie nieprawdziwe informacje. Obecny odwołujący
wywiódł, że wykonawca Gumułka zamieścił w wykazie osób doświadczenie Pani Małgorzaty
G., wskazując, że w okresie od 20.07.2012r do 31.12.2012r zarządzała ona usługą audytu 8
projektów. Dane te są nieprawdziwe, gdyż wskazana usługa była realizowana przez
konsorcjum w składzie: Grupa Gumułka - Audyt Sp. z o.o. oraz Global Erisson Consulting
Sp. z o.o. i dotyczyła kontroli projektów a nie audytów.

Ustalono także, że 23 sierpnia 2013 r., zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie,
w której uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu wykonawcy Gumułka.

Postanowieniem z dnia 23 sierpnia 2013 r., wydanym w sprawie o sygn. akt KIO
1983/13 Izba, działając na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze.

Zamawiający w dniu 22 sierpnia 2013 r. unieważnił czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Pismem z dnia 30 sierpnia 2013 r. zwrócił się do wykonawcy Gumułka o wyjaśnienie,
czy:
- czy w projektach objętych audytem, wskazanych przez Wykonawcę, p. Małgorzata
Godlewska zdobyła doświadczenie w zarządzaniu (koordynowaniu) usługa audytu:

- czy audyt projektów wskazanych przez Wykonawcę był wykonany z zachowaniem
zasady bezstronności, tj. wykonujący usługę był podmiotem zewnętrznym w stosunku do
podmiotu audytowanego oraz zlecającego realizację audytu i niezwiązanym przez nich
poleceniami co do treści opinii;
- czy audyt projektów wskazanych przez Wykonawcę zakończył się wydaniem opinii w
weryfikowanym zakresie;
- czy audyt projektów wskazanych przez Wykonawcę obejmował weryfikację co
najmniej zgodności realizacji projektu współfinansowanego ze środków publicznych, lub
środków Unii Europejskiej lub innych źródeł z postanowieniami umowy w zakresie
finansowym, tj. kwalifikowalności wydatków poniesionych w ramach realizacji umowy, oraz
terminowości i prawidłowości rozliczenia umowy;
- czy działania audytowe w ramach audytu projektów wskazanych przez Wykonawcę,
prowadzone były w tym samym przedziale czasowym przez co najmniej 2 dwuosobowe
zespoły audytorskie?

Pismem z dnia 3 września 2013 r. wykonawca Gumułka, odnosząc się do treści ww.
pytań, na wszystkie pytania udzielił odpowiedzi twierdzącej.

W dniu 18 września 2013 r. zamawiający, za pośrednictwem poczty elektronicznej,
poinformował m.in. odwołującego, że wykonawca D. został wykluczony z udziału w
postępowaniu, gdyż pomimo wezwania nie wykazał on spełnienia warunku udziału w
postępowaniu, zaś jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez wykonawcę
Gumułka. Oferta odwołującego została sklasyfikowana na drugim miejscu.

W dniu 27 września 2012r. odwołujący wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej. Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców przy ocenie oferty złożonej przez wykonawcę
Gumułka,
2) art. 89 pkt 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
wykonawcę Gumułka z powodu niespełnienia warunku określonego w § 6 ust. 1 pkt. 3 lit
d) SIWZ.

W uzasadnieniu odwołujący podniósł, że wykonawca Gumułka nie wykazał spełnienia
warunku udziału w postępowaniu, określonego w § 6 ust. 1 pkt. 3 lit d) SIWZ.. W ocenie
odwołującego usługa wymieniona w wykazie złożonym przez wykonawcę Gumułka nie była
audytem, lecz kontrolą bez wydanej opinii, czego wymagał zamawiający. Podkreślił, że o

tym, iż wskazana usługa dotyczyła kontroli projektów, a nie audytów informował już w swym
zgłoszeniu przystąpienia do postępowania odwoławczego z 16 sierpnia 2013 r.

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, zachowując termin
ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu
oraz wskazując interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść zamawiającego przystąpił
wykonawca Gumułka.


Na podstawie całości dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego przekazanej przez zamawiającego, w tym w szczególności: postanowień
ogłoszenia o zamówieniu, postanowień SIWZ, oferty wykonawcy Gumułka,
rozstrzygnięcia postępowania z 6 sierpnia 2013 r., zgłoszenia przystąpienia do
postępowania odwoławczego obecnego odwołującego z 16 sierpnia 2013 r.,
postanowienia KIO z 23 sierpnia 2013 r. wydanego w sprawie o sygn. akt KIO 1983/13,
wezwania zamawiającego do złożenia wyjaśnień z 30 sierpnia 2013 r. skierowanego do
wykonawcy Gumułka, wyjaśnień wykonawcy Gumułka z 3 września 2013 r.,
rozstrzygnięcia postępowania z 18 września 2013 r., odwołania, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:


Odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie przepisu art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp, w świetle którego Izba odrzuca odwołanie wniesione po upływie terminu określonego w
ustawie.
Nie ulega wątpliwości, że o okolicznościach stanowiących podstawę do wniesienia
odwołania odwołujący powziął wiadomość już w dniu 6 sierpnia 2013 r., a nie w dniu 18
września 2013 r. Już 6 sierpnia 2013 r. odwołujący otrzymał od zamawiającego
zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej, z którego wynikało, że zamawiający
uznał, iż wykonawca Gumułka wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu, a więc
i spornego warunku, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt. 3 lit d) SIWZ. Skoro zatem odwołujący
uważał, że usługa wymieniona w wykazie złożonym przez wykonawcę Gumułka nie była
audytem, lecz kontrolą bez wydanej opinii, a zatem, że zamawiający błędnie ustalił, że
potwierdza ona spełnienie warunku udziału w postępowaniu, to przysługiwało mu prawo do
wniesienia odwołania.
Niewątpliwym jest również to, że odwołującemu w dniu 6 sierpnia 2013 r.
przysługiwała legitymacja do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Jego oferta sklasyfikowana została ówcześnie na trzecim miejscu. Zatem zakwestionowanie

przez niego prawidłowości dokonanej przez zamawiającego czynności oceny oferty
wykonawcy Gumułka i oferty wykonawcy D., sklasyfikowanych na dwóch pierwszych
miejscach, otwierało mu drogę do uzyskania zamówienia. Zaś wykonawca D. – jak
odwołujący sam twierdził już w zgłoszeniu przystąpienia z 16 sierpnia 2013 r. – podlega
wykluczeniu. Nic nie stało zatem na przeszkodzie, aby odwołujący wniósł własne odwołanie
wobec zaniechania czynności wykluczenia z postępowania obu tych wykonawców, czym
wykazałby spełnienie przesłanek do wniesienia odwołania z art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący nie może zatem obecnie twierdzić, że dopiero późniejsze wykluczenie
wykonawcy D. i w konsekwencji sklasyfikowanie jego własnej oferty na drugim miejscu
otworzyło mu drogę do kwestionowania zaniechania wykluczenia wykonawcy Gumułka.

Zamiast wniesienia odwołania wobec zaniechania wykluczenia wykonawcy Gumułka
odwołujący zdecydował się przedstawić swoje zarzuty względem oceny tego wykonawcy w
zgłoszeniu przystąpienia do postępowania odwoławczego z 16 sierpnia 2013 r. Uszło
uwadze odwołującego, że w świetle art. 192 ust. 7 ustawy Pzp Izba nie może orzekać co do
zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Po drugie zaś czynności uczestnika
postępowania odwoławczego nie mogą pozostawać w sprzeczności z czynnościami strony,
do której przystąpił, a więc wykonawcy Gumułka.

Podtrzymanie stanowiska przez zamawiającego, który w rozstrzygnięciu z dnia 18
września 2013 r. w dalszym ciągu uznaje, że wykonawca Gumułka wykazał spełnienie
spornego warunku udziału w postępowaniu, nie oznaczało zatem żadnej nowej okoliczności,
która uzasadniałaby liczenie terminu do wniesienia odwołania od dnia przesłania nowego
rozstrzygnięcia postępowania. Stan opisany w odwołaniu, polegający na uznaniu przez
zamawiającego, że usługa wymieniona w wykazie złożonym przez wykonawcę Gumułka
potwierdza spełnienie warunku udziału w postępowaniu, istniał bowiem już w dniu 6 sierpnia
2013 r. Wyjaśnienia z 3 września 2013 r., jakich wykonawca Gumułka udzielił
zamawiającemu, nie ujawniły żadnych okoliczności, istotnych z punktu widzenia
podniesionych w odwołaniu zarzutów, które uzasadniałyby liczenie terminu do wniesienia
odwołania od dnia przesłania informacji o rozstrzygnięciu postępowania z 18 września 2013
r. W wyjaśnieniach tych wykonawca Gumułka, ograniczył się de facto jedynie do
zapewnienia, że wskazana przez niego usługa odpowiada treści warunku udziału w
postępowaniu. Trudno jednak uznać, aby dopiero to zapewnienie umożliwiło odwołującemu
skorzystanie ze środków ochrony prawnej. O tym, że odwołujący mógł wnieść w stosownym
terminie odwołanie najdobitniej świadczy zaś treść jego zgłoszenia przystąpienia z 16 sierpnia
2013 r. W piśmie tym opisano bowiem zarzut tożsamy z zarzutem przedstawionym w
odwołaniu. Co więcej, w treści odwołania, odwołujący sam wskazuje, że o powodach

zaniechania wykluczenia wykonawcy Gumułka informował zamawiającego już w zgłoszeniu
przystąpienia z 16 sierpnia 2013 r.

W świetle przepisu art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp odwołanie wnosi się w terminie 10
dni od dnia przesłania informacji o czynności zamawiającego, stanowiącej podstawę jego
wniesienia - jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art. 27 ust. 2 ustawy Pzp i jeżeli
wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

W dniu 6 sierpnia 2013 r. zamawiający zawiadomił za pośrednictwem poczty
elektronicznej odwołującego o tym, że oferta wykonawcy Gumułka została sklasyfikowana na
drugim miejscu, a zatem iż wykazał on spełnienie warunku udziału w postępowaniu. Termin
na wniesienie odwołania wobec zaniechania czynności wykluczenia tego wykonawcy z
postępowania upłynął zatem odwołującemu w dniu 16 sierpnia 2013 r. Tymczasem
odwołujący wniósł odwołanie dopiero w dniu 27 września 2013 r.

Reasumując, należało uznać, że odwołanie które wpłynęło w dniu 27 września 2013
r. było odwołaniem wniesionym z uchybieniem ustawowego terminu na jego wniesienie, co
skutkuje koniecznością jego odrzucenia zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Termin
na wniesienie odwołania ma bowiem charakter terminu zawitego, niepodlegającego
przywróceniu, a uchybienie temu terminowi powoduje wygaśnięcie prawa skorzystania ze
środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie.

W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 w zw. z art. 189 ust. 2 pkt 3 w
zw. z art. 189 ust. 3 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz w
oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41
poz. 238).

Przewodniczący: …………………