Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1096/14


WYROK
z dnia 12 czerwca 2014 roku


Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:


Przewodniczący: Beata Pakulska


Protokolant: Agata Dziuban


po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 czerwca 2014 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 maja 2014 roku przez
odwołującego: ZETO-RZESZÓW Sp. z o. o. z siedzibą w Rzeszowie, ul. Rejtana 55 35-
326 Rzeszów,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Szpital Powiatowy im. Edmunda
Biernackiego, ul. Żeromskiego 22 39-300 Mielec,

przy udziale:

A. wykonawcy: CompuGroup Medical Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Lublinie,
ul. Do Dysa 9 20-149 Lublin zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
B. wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego
Konsorcjum: 1) KAMSOFT S. A. z siedzibą w Katowicach (lider konsorcjum),
2) MERIDO Sp. z o. o. z siedzibą w Rzeszowie; ul. 1 Maja 133 40-235 Katowice
(adres lidera konsorcjum), zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie odwołującego,

orzeka:


1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża odwołującego: ZETO-RZESZÓW Sp. z o. o.
z siedzibą w Rzeszowie, i:
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00
gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego: ZETO-RZESZÓW Sp. z o. o. z siedzibą w Rzeszowie,
tytułem wpisu od odwołania,
2.2 zasądza od odwołującego: ZETO-RZESZÓW Sp. z o. o. z siedzibą
w Rzeszowie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika.



Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu.



Przewodniczący: ……………………………..

Sygn. akt: KIO 1096/14

U z a s a d n i e n i e

Szpital Powiatowy im. Edmunda Biernackiego w Mielcu [zwany dalej:
„Zamawiającym”] prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na realizację zadania: Kompleksowa informatyzacja Szpitala
Powiatowego im. Edmunda Biernackiego w Mielcu wraz z integracją RCIM, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [j.t. Dz. U. z 2013
r., poz. 907 z późn. zm.], zwanej dalej „ustawą Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 5 marca 2014 roku pod numerem 2014/S 045-074908, a wartość
zamówienia jest większa niż kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 21 maja 2014 roku Zamawiający przekazał wykonawcy ZETO-Rzeszów
Sp. z o. o. z siedzibą w Rzeszowie informację w przedmiocie wyników badań w zakresie
tajemnicy przedsiębiorstwa, po rozpatrzeniu wyjaśnień wykonawców: CompuGroup Medical
Polska Sp. z o. o., ZETO-RZESZÓW Sp. z o. o. oraz wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia publicznego: Konsorcjum Kamsoft S.A. (lider konsorcjum)
i Merido Sp. z o. o., w zakresie zasadności zastrzeżenia wskazanych informacji jako
tajemnica przedsiębiorstwa.
Natomiast w dniu 27 maja 2014 roku Zamawiający zamieścił na swojej stronie
internetowej informację o wyborze oferty najkorzystniejszej, tj. oferty złożonej przez
CompuGroup Medical Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Lublinie. W dniu 28 maja 2014 roku
Zamawiający przekazał tą informację wykonawcom drogą pocztową.
W dniu 30 maja 2014 roku ZETO-Rzeszów Sp. z o. o. z siedzibą w Rzeszowie
[zwana dalej: „Odwołującym”] wniosła odwołanie wobec czynności Zamawiającego
polegającej na nie odtajnieniu części informacji zawartych w formularzu cenowym
wykonawcy CGM Sp. z o. o. i wykonawcy Kamsoft S.A., które w opinii Odwołującego nie
zawierają tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji.
W związku z powyższym Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie
art. 8 ust. 1 – 3 ustawy Pzp oraz art. 96 ust. 3 ustawy Pzp.

Nadto z ostrożności procesowej podniósł zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty CGM Sp. z o. o. oraz Kamsoft S.A., jako, że ich
treść nie odpowiada treści SIWZ. Odwołujący wskazał, że wprawdzie nie miał możliwości
wglądu do utajnionej części formularza cenowego, ale z jego doświadczenia wynikającego
z udziału w podobnych postępowaniach w tym samym przedmiocie i z udziałem tych samych
wykonawców, wynika, że konieczne jest zbadanie utajnionej treści ofert.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podniósł, iż Zamawiający zaniechał
ujawnienia części informacji formularza cenowego, w szczególności dotyczących
parametrów oferowanych przez CGM Sp. z o. o. zawartych w tabelach 1-3, 7, 9-10 oraz
całości formularza cenowego Kamsoft S.A., a więc parametrów i cen oraz zaniechał
ujawnienia jednego z zadań wskazanych przez Kamsoft S.A. w wykazie dostaw wraz
z dokumentami potwierdzającymi należytą realizację. Odwołujący zwrócił uwagę, że
fundamentalną zasadą prawa zamówień publicznych jest jawność prowadzonego
postępowania, która może zostać ograniczona wyłącznie w nielicznych przypadkach.
Wyjątkiem od tej zasady może być zastrzeżenie w toku postępowania informacji stanowiącej
tajemnicę przedsiębiorstwa danego uczestnika postępowania, jednak niedopuszczalna jest
praktyka polegająca na wykorzystywaniu instytucji tajemnicy przedsiębiorstwa w celu
uniemożliwienia innym uczestnikom postępowania skorzystania ze środków ochrony prawnej
oraz zweryfikowania poprawności wyboru dokonanego przez Zamawiającego. W opinii
Odwołującego zastrzeżenie tajemnicy informacji zawartych w ofercie CGM Sp. z o. o.
zmierza do uniemożliwienia weryfikacji poprawności postępowania przez konkurencyjnych
wykonawców. Odwołujący powołał się przy tym na wyrok KIO 1745/13, w którym wykonawca
CGM zastrzegł informacje o parametrach w postępowaniu o analogicznym przedmiocie,
w którym to postępowaniu Izba nakazała odtajnienie informacji zastrzeżonych jako tajemnica
przedsiębiorstwa.
Odwołujący wywodził, iż skoro dane dotyczące platformy sprzętowej stanowią pewien
standard stosowany w tego typu postępowaniach, to wobec tego nie jest zrozumiałe
zastrzeżenie tych danych jako tajemnicy przedsiębiorstwa w jednym tylko z tych
postępowań. Dodatkowo podniósł, że sprzęt, którego parametry i modele zastrzeżono w tym
postępowaniu, jak i w innych postępowaniach, w których uczestniczył ten wykonawca nie
stanowi skomplikowanych rozwiązań z zakresu IT, lecz jest to sprzęt powszechnie
oferowany na rynku, taki jak serwery, drukarki, macierze. Nie ma więc podstaw do uznania
tego typu sprzętu nie stanowiącego rozwiązania autorskiego danego wykonawcy jako
potencjał technologiczny, który jako taki powinien być strzeżony przed ujawnieniem. Skoro
więc wykonawca CGM Sp. z o. o. lub Kamsoft S.A. składali uprzednio oferty w tym zakresie
i nie utajniali danych o parametrach lub też dane te zostały odtajnione to nie zachodzą

wszystkie przesłanki skutecznego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Odwołujący
wskazał, że z uprzednio prowadzonych postępowań wynika, że oferty tych wykonawców
w zakresie wskazanym w tabelach, w szczególności 1-3, 7, 9-10 są niezgodne
z wymaganiami Zamawiającego wskazanymi w treści SIWZ i jako takie powinny zostać
odrzucone. Odwołujący wskazał, że z uwagi na to, że Zamawiający uniemożliwił dokonanie
szczegółowego wglądu w formularze cenowe szersze uzasadnienie w tym zakresie jest
niemożliwe, lecz mimo to, wnosił o dokonanie badania ofert w tym zakresie.
W konsekwencji Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
• odtajnienia formularza cenowego w całości, w szczególności kolumn 3 i 4 każdej
tabeli w ofertach obu wykonawców ;
• odtajnienia wykazu dostaw w zakresie ostatniego zadania w ofercie Kamsoft S.A.
W dniu 10 czerwca 2014 roku przed rozpoczęciem posiedzenia z udziałem stron
wpłynęło pismo procesowe Odwołującego, w którym Odwołujący podtrzymał zarzuty zawarte
w odwołaniu, a nadto sprecyzował wnioski odwołania wnosząc o uwzględnienie odwołania, i:
• nakazanie unieważnienia czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty;
• nakazanie ujawnienia treści ofert:
I. CompuGroup Medical Polska Sp. z o. o. w odniesieniu do informacji ujętych
w kolumnach 3 i 4 w tabelach nr 1-3, nr 7 oraz nr 9-10 formularza cenowego;
II. Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Kamsoft
S.A. i Merido Sp. z o. o. w odniesieniu do informacji ujętych w formularzu
cenowym oraz ostatniej pozycji wykazu głównych dostaw lub usług (s. 177
oferty) wraz z dokumentami potwierdzającymi należytą realizację wskazanego
tam zamówienia;
• zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
według norm przepisanych.
Odwołujący w w/w piśmie przedstawił dodatkowe uzasadnienie interesu i możliwości
poniesienia szkody w odniesieniu do formułowania zarzutów wobec oferty złożonej przez
Konsorcjum w składzie Kamsoft S.A. i Merido Sp. z o. o., wskazując, że pomimo, iż oferta ta
została sklasyfikowana na ostatnim miejscu, to jednak przy zaistnieniu pewnych
okoliczności, uznanie jej za niepodlegającą odrzuceniu będzie miało negatywny wpływ na
pozycję Odwołującego.

Ponadto, przedstawił dodatkową argumentację na potwierdzenie braku podstaw do
uznania treści formularza cenowego za tajemnicę przedsiębiorstwa, wskazując, że
Zamawiający oczekiwał wskazania w ofercie konkretnych produktów z wyszczególnieniem
ich nazwy, modelu, typu, numeru katalogowego i producenta, które to dane są
charakterystyczne dla producentów standardowych, ujmowanych w katalogach
poszczególnych producentów. Odwołujący powołał przy tym orzecznictwo Krajowej Izby
Odwoławczej, z którego wynika, że samo dopasowanie zaoferowanych produktów nie jest
wystarczające do uznania, że efekt takiej pracy stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.
Odwołujący wskazał także, że w innych postępowaniach o udzielenie zamówienia
publicznego, dotyczących wdrażania systemów informatycznych w związku z informatyzacją
placówek opieki zdrowotnej, informacje analogiczne do tych, które utajniono w niniejszym
postępowaniu, były jawne zarówno w stosunku do wykonawcy CGM, jak i konsorcjum
Kamsoft, a przedmiot niniejszego postępowania nie wyróżnia się żadnymi cechami
szczególnymi w stosunku do powołanych przetargów. W ocenie Odwołującego brak jest
przesłanek do utrzymania niejawnego charakteru ostatniej pozycji wykazu dostaw w ofercie
konsorcjum Kamsoft oraz dokumentów potwierdzających należyte wykonanie tego
zamówienia. Dodał także, że o bezkrytycznym podejściu Zamawiającego do kwestii
tajemnicy przedsiębiorstwa może świadczyć fakt, że Zamawiający nie udostępnił
Odwołującemu treści wyjaśnień CGM i konsorcjum Kamsoft, zawierających próbę
uzasadnienia podstaw utajnienia części ofert.
W dniu 5 czerwca 2014 roku wykonawca CompuGroup Medical Polska Sp. z o. o.
z siedzibą w Lublinie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego i wnosił o oddalenie odwołania [zwany dalej: „Przystępującym I”].
Przystępujący I wskazał, że posiada interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
Zamawiającego, gdyż odwołanie dotyczy czynności polegającej na zaniechaniu odtajnienia
części oferty CGM oraz, że dodatkowo Odwołujący podnosi także zarzut zaniechania
odrzucenia oferty CGM podczas, gdy jest to oferta najkorzystniejsza. Zatem uwzględnienie
odwołania doprowadzi do utraty możliwości uzyskania zamówienia przez CGM, a nadto
nieuprawniony dostęp do informacji poufnych CGM naraża spółkę na szkodę finansową.
Przystępujący I w dniu 9 czerwca 2014 roku złożył pismo procesowe, w którym
wskazał, że w jego ocenie zarzut naruszenia art. 8 ust. 1 – 3 oraz art. 96 ust. 3 ustawy Pzp
nie ma wpływu na wynik postępowania i jako taki powinien zostać oddalony. Wskazał, że
odwołanie nie może wywołać skutku określonego w art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, w postaci
zmiany wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Odnosząc się do
zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp podniósł, że także ten zarzut winien
zostać oddalony, ze względu na to, iż stanowi on typowy przykład zarzutu kadłubowego,

gdyż Odwołujący wskazuje jedynie na naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w żaden
jednak sposób nie doprecyzowując swojego żądania, ani uzasadnienia. Nie przedstawia
jakichkolwiek okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających podniesienie tego
zarzutu, a nadto wskazuje, że nie ma wiedzy na temat jakiejkolwiek niezgodności oferty
złożonej przez CGM Polska Sp. z o. o. z treścią SIWZ. Przystępujący I stwierdził, że zarzut
ten został skonstruowany niezgodnie z art. 180 ust. 3 ustawy Pzp oraz z § 4 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań,
przy czym powołał orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej wskazujące na konieczność
zawarcia podstawy faktycznej w treści zarzutu, która determinuje granice rozpoznania
odwołania. Wskazał, że ze względu na brak wskazania w odwołaniu podstawy faktycznej
w zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, w szczególności ze względu
na brak wskazania jakichkolwiek niezgodności oferty Przystępującego I z treścią SIWZ, Izba
nie może rozpatrzyć wskazanego zarzutu, gdyż nie można się domyślać o jakich
niezgodnościach Odwołujący mówi. Podniósł także, że z treści odwołania wynika, że
w rzeczywistości Odwołujący żąda, aby to Izba dokonała oceny ofert, albowiem Odwołujący
wskazał, że ze względu na utajnienie części formularza cenowego nie jest w stanie ocenić,
czy oferta Przystępującego I jest niezgodna z treścią SIWZ, czy też nie. Dodał także, iż
stanowisko Odwołującego sprowadza się do tego, żeby to Izba dokonała oceny ofert.
Ponadto, Przystępujący I wskazał na niekonsekwencję Odwołującego, który nie zadał sobie
trudu, żeby uzyskać informację, czy Zamawiający żądał wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1
ustawy Pzp czy też może dokonał poprawy omyłek w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Nie podniósł też zarzutu zaniechania odtajnienia wyjaśnień dotyczących treści oferty.
Z kolei wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego –
Konsorcjum w składzie: Kamsoft S.A. z siedzibą w Katowicach (lider konsorcjum) i MERIDO
Sp. z o. o. z siedzibą w Rzeszowie zgłosili przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Odwołującego w dniu 6 czerwca 2014 roku [zwany dalej: „Przystępującym II”].
Przystępujący II wskazał, że ma interes prawny w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
Odwołującego, gdyż oferta Przystępującego II sklasyfikowana na trzeciej pozycji.
Przystępujący II będzie miał możliwość podpisania umowy tylko w sytuacji, gdy oferty
sklasyfikowane przed jego ofertą zostaną odrzucone. Odtajnienie zastrzeżonych, jako
tajemnica przedsiębiorstwa, części oferty wykonawcy CGM umożliwi Przystępującemu II
zweryfikowanie czynności Zamawiającego i dokonanie oceny dotyczącej ewentualnej
zasadności odrzucenia oferty wykonawcy CGM. W przypadku odtajnienia zastrzeżonych
jako tajemnica przedsiębiorstwa, części oferty wykonawcy CGM Zamawiający zobowiązany
będzie – z uwagi na dyrektywę równego traktowania wszystkich wykonawców – w sposób
identyczny postąpić wobec oferty złożonej przez Odwołującego.

W toku posiedzenia w dniu 10 czerwca 2014 roku Zamawiający wniósł pisemną
odpowiedź na odwołanie w której wnosił o oddalenie odwołania jako oczywiście
bezzasadnego.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje:

Izba ustaliła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia odwołania,
ponieważ wypełniona została materialnoprawna przesłanka interesu w uzyskaniu
zamówienia, określona w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowana możliwością poniesienia
przez niego szkody.
Izba nie stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania w oparciu o przepis
art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
W toku rozprawy Zamawiający złożył wniosek o odrzucenie odwołania w części
dotyczącej zarzutu naruszenia art. 8 ust. 1 – 3 ustawy Pzp oraz art. 96 ust. 2 ustawy Pzp
z uwagi na to, że zarzuty są spóźnione. Zamawiający wskazał, że początek biegu
10- dniowego terminu na wniesienie odwołania w zakresie zaniechania udostępnienia
informacji, która nie stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa, należy liczyć od dnia otwarcia ofert,
lub najpóźniej od dnia 14 maja 2014 roku, kiedy to Odwołujący zapoznał się z dokumentacją
postępowania. Natomiast w odpowiedzi na odwołanie złożonej w toku posiedzenia,
Zamawiający wskazał, że zarzut naruszenia art. 8 ust. 1 – 3 ustawy Pzp oraz art. 96 ust. 2
ustawy Pzp jest spóźniony i dlatego też winien pozostać nierozpoznany.
Zaznaczyć należy, że rację miał Odwołujący, wskazując, że nie ma podstaw
prawnych do odrzucenia odwołania jedynie w części. W przypadku uznania, iż jedynie
niektóre z zarzutów byłyby spóźnione, Izba nie ma podstaw do odrzucenia odwołania jedynie
w części, lecz rozpatrując pozostałe zarzuty, które zostały wniesione w terminie,
jednocześnie pozostawia bez rozpoznania zarzuty wniesione już po upływie terminu.
Niezależnie od wskazanej powyżej rozbieżności w stanowisku Zamawiającego co do
skutków prawnych spóźnienia zarzutów, o których mowa powyżej, Izba stwierdziła, że
zarzuty, o których mowa powyżej, Odwołujący podniósł w terminie wynikającym z art. 182
ust. 1 ustawy Pzp.
Mianowicie, pismem z dnia 29 kwietnia 2014 roku Odwołujący zwrócił się do
Zamawiającego o wyznaczenie terminu wglądu w oferty konkurencji.

Pismem z dnia 30 kwietnia 2014 roku Zamawiający poinformował Odwołującego, iż
w zakresie nie zastrzeżonym przez wykonawców jako tajemnica przedsiębiorstwa może się
on zapoznać z ofertami od dnia 6 maja 2014 roku oraz, że jest w trakcie weryfikacji
zasadności zastrzeżenia przez wykonawców informacji zawartych w części dokumentacji
ofertowej jako tajemnica przedsiębiorstwa. Dodatkowo Zamawiający wskazał, że po
otrzymaniu wyjaśnień podejmie decyzję co do udostępnienia informacji zastrzeżonych i
terminie ich udostępnienia.
W dniu 14 maja 2014 roku Odwołujący zapoznał się z częścią jawną ofert.
Pismem z dnia 15 maja 2014 roku Odwołujący zwrócił się do Zamawiającego
z prośbą o przedstawienie wyniku badania ofert w zakresie tajemnicy przedsiębiorstwa
wszystkich złożonych ofert.
W dniu 21 maja 2014 roku Odwołujący otrzymał odpowiedź Zamawiającego (pismo
datowane na dzień 20 maja 2014 roku), z której wynikało, jakie informacje i dokumenty
Zamawiający postanowił odtajnić po rozpatrzeniu wyjaśnień złożonych przez wykonawców
w zakresie zastrzeżenia informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa, a które z tych informacji
i dokumentów stanowią w dalszym ciągu tajemnicę przedsiębiorstwa.
Nie ulega wątpliwości, że procedura weryfikacji zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa w odniesieniu do informacji zawartych w ofertach wykonawców nie została
uregulowana przepisami ustawy Pzp. Stąd też powstają wątpliwości co do kwestii terminu od
jakiego należy liczyć bieg terminu na wniesienie odwołania co do odtajnienia treści ofert
niezasadnie zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa. Przyjmuje się, iż ostateczny
termin na przeprowadzenie czynności związanych z weryfikacją zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa wyznaczony zostaje datą zakończenia czynności badania i oceny ofert
złożonych w postępowaniu.
W świetle okoliczności niniejszej sprawy należy uznać, że Odwołujący zachował
10-dniowy termin na wniesienie odwołania, liczony od dnia 21 maja 2014 roku, tj. od dnia
w którym został poinformowany o wynikach weryfikacji w zakresie zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa. Wobec wniesienia odwołania w dniu 30 maja 2014 roku, termin ten należy
uznać za zachowany.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z dokumentów znajdujących się
w dokumentacji przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienie publicznego,
a przedłożonej Izbie przez Zamawiającego w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem,
tj. z: protokołu postępowania, ogłoszenia o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, ofert wykonawców złożonych w przedmiotowym postępowaniu, informacji

o wyborze oferty najkorzystniejszej, a także korespondencji stron oraz dokumentów
złożonych przez Odwołującego w toku rozprawy.
Nadto, Izba rozważyła stanowiska stron i uczestników postępowania przedstawione
w pismach oraz do protokołu rozprawy.
Rozpatrując odwołanie w granicach podnoszonych zarzutów podtrzymanych na
rozprawie – stosownie do art. 192 ust. 7 ustawy Pzp Izba ustaliła, co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba stwierdziła, że pomimo, iż w okolicznościach przedmiotowej sprawy zasadny jest
zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 8 ust. 1 – 3 ustawy Pzp oraz art. 96 ust. 3
ustawy Pzp, o czym będzie mowa poniżej, to jednak nie przesądza to o możliwości
uwzględnienia odwołania. Nie wystarczy bowiem samo stwierdzenie naruszenia przepisów
ustawy Pzp przez Zamawiającego oraz podniesienie odpowiedniego zarzutu przez
wykonawcę, który miał w tym interes i poniósł szkodę.
Zgodnie z przepisem art. 192 ust. 2 Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględnia
odwołanie w sytuacji, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub
może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Z przepisu tego
wynika, że nie każde naruszenie przepisów ustawy Pzp prowadzi do uwzględnienia
odwołania. Musi być to bowiem naruszenie kwalifikowane, skutkujące zmianą lub
możliwością zmiany wyniku postępowania. W ocenie Izby naruszenie przez Zamawiającego
przepisów w zakresie, o którym mowa powyżej, nie ma i nie może mieć żadnego wpływu na
wynik postępowania.
Wskazując na naruszenie przez Zamawiającego przepisów art. 8 ust. 1 – 3 ustawy
Pzp oraz art. 96 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie ujawnienia części informacji
formularza cenowego, w szczególności dotyczących parametrów oferowanych przez
Przystępującego I zawartych w tabelach 1-3, 7, 9-10 oraz całości formularza cenowego
Przystępującego II oraz zaniechanie ujawnienia jednego z zadań wskazanych
Przystępującego II w wykazie dostaw wraz z dokumentami potwierdzającymi należytą
realizację, Izba wskazuje, co następuje.
Zasadą postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest jawność, co wynika
wprost z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp. Ograniczenie przez Zamawiającego dostępu do informacji
związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia może nastąpić, na zasadzie
art. 8 ust. 2 ustawy Pzp, tylko w przypadkach określonych w ustawie. Natomiast stosownie
do art. 8 ust. 3 zd. 1 ustawy Pzp nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli

wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane.
Przystępujący I składając ofertę zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa informacje
zawarte w Formularzu cenowym (załącznik nr 1 do Formularza oferty) oraz Wykaz osób,
które będą uczestniczyły w wykonaniu zamówienia. Odwołujący także zastrzegł jako
tajemnicę przedsiębiorstwa informacje zawarte w Formularzu cenowym (załącznik nr 1 do
Formularza oferty), a także Wykaz wykonanych lub wykonywanych głównych dostaw wraz
z referencjami, Wykaz osób, które będą uczestniczyły w wykonaniu zamówienia,
Zobowiązanie do udostępnienia potencjału, Zobowiązanie do udostępnienia pracownika,
certyfikaty. Z kolei Przystępujący II składając ofertę zastrzegł jako tajemnicę
przedsiębiorstwa informacje zawarte w Formularzu cenowym (załącznik nr 1 do Formularza
oferty), Opis przedmiotu zamówienia, Wykaz wykonanych dostaw, Dokumenty
potwierdzające należyte wykonanie dostaw, Wykaz osób.
Zamawiający pismami datowanymi na dzień 30 kwietnia 2014 roku wezwał
wykonawców do wskazania i uzasadnienia przesłanek zastrzeżenia w/w informacji jako
tajemnicy przedsiębiorstwa. Wszyscy wykonawcy złożyli wyjaśnienia w tym zakresie, przy
czym obaj Przystępujący wskazali jednocześnie, iż wyjaśnienia te stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
W dniu 21 maja 2014 roku Zamawiający poinformował Odwołującego o wyniku
weryfikacji i wskazał, że:
1) w zakresie oferty złożonej przez wykonawcę CompuGroup Medical Polska Sp. z o. o.
Zamawiający odtajnił dane zawarte w kolumnach 1-2, 5-12 tabel w formularzu
cenowym oraz dane zawarte w kolumnach 3-4 w tabelach 4, 5, 6, 8, 11 i 12.
W pozostałym zakresie zastrzeżone informacje i dokumenty stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa;
2) w zakresie oferty złożonej przez wykonawców Kamsoft S.A. (lider konsorcjum)
i Merido Sp. z o. o., Zamawiający odtajnił załącznik nr 5 – Wykaz wykonanych dostaw
z wyjątkiem zamówienia opisanego w ostatnim wierszu wykazu wykonanych dostaw
oraz załącznik nr 6 – Dokumenty potwierdzające należyte wykonanie dostaw
z wyjątkiem dokumentu złożonego na 184 stronie oferty. W pozostałym zakresie
zastrzeżone informacje i dokumenty stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa;
3) w zakresie oferty złożonej przez wykonawcę ZETO-Rzeszów Sp. z o. o. informacje
i dokumenty stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.

W odwołaniu Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu odtajnienia formularza
cenowego w całości, w szczególności kolumn 3 i 4 każdej tabeli w ofertach obu
Przystępujących oraz odtajnienia wykazu dostaw w zakresie ostatniego zadania w ofercie
Przystępującego II.
Zamawiający w załączniku Nr 6 do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
zawarł wzór umowy z załącznikami. Zgodnie z § 41 ust. 1 lit. e) wzoru umowy załącznikiem
do umowy, stanowiącym jej integralną część jest także Załącznik Nr 5 – Cennik (Formularz
oferty wraz z Formularzem Cenowym). Jednocześnie wskazane zostało, że załączniki Nr 1,
2, 3, 4, 5 są kopiami odpowiednich części oferty wybranego Wykonawcy. W § 30 wzoru
umowy dotyczącym wynagrodzenia wykonawcy zawarto szereg odniesień do Cennika (czyli
do Formularza cenowego).
Zatem, Formularz cenowy utajniony w części przez Przystępującego I oraz w całości
przez Przystępującego II i przez Odwołującego miał być załącznikiem do umowy, w takiej
postaci w jakiej został załączony on do oferty.
Zgodnie z art. 139 ust. 3 ustawy Pzp umowy są jawne i podlegają udostępnianiu na
zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej [Dz. U. Nr 112,
poz. 1198 z późn. zm.], stanowiąc generalną zasadę udostępniania informacji publicznej,
przewiduje różne sposoby jej udostępniania. Art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy o dostępie do
informacji publicznej stanowi, iż prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze
względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy.
Jednak ograniczenie to nie dotyczy umów w sprawie zamówień publicznych, co
znajduje odzwierciedlenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 lutego
2012 roku [sygn. akt: I OSK 2215/11], w którym NSA wskazał, że „Z kolei, zgodnie z art. 139
ust. 3 cyt. ustawy umowy w sprawach zamówień publicznych są jawne i podlegają
udostępnieniu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.
A zatem do spraw wszczętych w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiot
zobowiązany do jej udzielenia stosuje przepisy tej ustawy przy uwzględnieniu szczególnych
unormowań ustawy - Prawo zamówień publicznych. Jawność umów w sprawach zamówień
publicznych na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej wyłącza możliwość
odmowy ich udostępnienia z powołaniem się na którąkolwiek z tajemnic ustawowo
chronionych. Nie jest zatem dopuszczalne wydanie decyzji odmawiającej udostępnienia
umów w sprawach zamówień publicznych, gdyż są one jawne. W ocenie Naczelnego Sądu
Administracyjnego tego rodzaju regulacja prawna zawarta w ustawie Prawo zamówień
publicznych nie oznacza, że inne niż umowy dokumenty dotyczące postępowań

przetargowych i szeroko pojętej realizacji zamówień nie zawierają informacji publicznej i nie
podlegają udostępnieniu. Ustawa ta zawiera uregulowania szczególne, które należy
uwzględniać przy stosowaniu trybu dostępu do informacji publicznej”.
Skoro więc, jawność umów w sprawach zamówień publicznych wyłącza możliwość
odmowy ich udostępnienia z powołaniem się na którąkolwiek z tajemnic ustawowo
chronionych, w tym na tajemnicę przedsiębiorstwa, to należy uznać za niedopuszczalne
utajnienie dokumentów, które następnie będą stanowić integralną część umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
Także w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej wskazuje się, że jeżeli pewne
informacje zostały ujawnione lub zostaną ujawnione po podpisaniu umowy, to tracą one
przymiot tajemnicy przedsiębiorstwa [por. wyrok KIO z dnia 17 maja 2013 r., sygn. akt KIO
938/13].
Wobec powyższego stwierdzić należy, że informacje zawarte w Formularzu cenowym
nie mogą stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa, dlatego też zarzut zaniechania ujawnienia
informacji zawartych w formularzu cenowym obu Przystępujących jest zasadny. Niemniej
jednak z uwagi na to, że nie ma on wpływu na wynik przedmiotowego postępowania to nie
może być on podstawą do uwzględnienia odwołania.
Odnosząc się do zasadności utajnienia jednego z zadań wskazanych
Przystępującego II w wykazie dostaw wraz z dokumentami potwierdzającymi należytą
realizację, wskazać należy, że także to zastrzeżenie budzi wątpliwości, w świetle wyjaśnień
złożonych przez Przystępującego II w toku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Zdaniem Izby są one zbyt ogólnikowe i nie wyjaśniają rzetelnie przesłanek
uznania tych informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa. Warto powołać w tym miejscu wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 listopada 2012 roku [sygn. akt KIO 2411/12] zgodnie
z którym „nawet w przypadku zadań wykonanych na rzecz podmiotów prywatnych, należy
wykazać zasadność zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, a sam fakt niepublicznego
charakteru odbiorców usług nie uzasadnia automatycznie zasadności wyłączenia jawności
informacji o tych usługach”.
Izba wskazuje, że samo uznanie, że Zamawiający niezasadnie ograniczył dostęp do
informacji zawartych w ofertach wykonawców, nieprawidłowo stwierdzając, iż stanowią one
tajemnicę przedsiębiorstwa, nie przesądza o możliwości wpływu tego naruszenia na wynik
postępowania. Zamawiający dokonał badania i oceny ofert, i w konsekwencji uznał, że oferty
wszystkich wykonawców spełniają wskazane przez niego wymagania, a w zależności do
zaoferowanej ceny przyznał im różną punktację, wybierając jako najkorzystniejszą ofertę
złożoną przez wykonawcę CompuGroup Medical Polska Sp. z o. o.

W ocenie Izby o możliwości ewentualnego wpływu na wynik postępowania mogłoby
stanowić potwierdzenie się zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp, który
podniósł Odwołujący z ostrożności procesowej.
Jednakże sposób sformułowania powyższego zarzutu przez Odwołującego należy
uznać za nieprawidłowy. W konsekwencji zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp
nie będzie podlegał rozpoznaniu przez Izbę.
Zakres orzekania Izby wyznacza treść art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, który stanowi,
iż Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.
Izba za podstawę orzekania może wziąć tylko te zarzuty, które zostały podniesione
w odwołaniu. Nie może brać pod uwagę zarzutów, które pojawiły się dopiero na rozprawie.
Nie może też uwzględniać naruszeń prawa wykrytych w toku postępowania odwoławczego,
ale niebędących przedmiotem zarzutów.
O prawidłowej konstrukcji zarzutu przesądza w szczególności wskazanie okoliczności
prawnych i faktycznych stanowiących uzasadnienie zarzutu.
Odwołujący w treści odwołania, podnosząc zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp wskazał jedynie, że „Konieczne jest również z ostrożności procesowej zarzutu
naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w związku z zaniechaniem odrzucenia oferty CGM
Sp. z o. o. oraz Kamsoft S.A. jako, że ich treść nie odpowiada treści SIWZ” oraz, że „Biorąc
również pod uwagę uprzednie postępowania należy wskazać, że oferty tych wykonawców
w zakresie wskazanym w tabelach w szczególności 1-3, 7, 9-10 są niezgodne
z wymaganiami Zamawiającego wskazanymi w treści SIWZ i jako takie powinny zostać
odrzucone”.
Odwołujący nie wskazał z jakimi postanowieniami SIWZ niezgodne są oferty obu
Przystępujących, nie wskazał czego dotyczy ta niezgodność, nie przedstawił również
żadnych dowodów w tym zakresie. Prowadzi to do konstatacji, że Odwołujący oczekiwał od
Izby dokonania czynności oceny ofert.
Z art. 180 ust. 1 ustawy Pzp wynika, że Izba może oceniać wyłącznie legalność
czynności lub zaniechań zamawiającego. Natomiast rozpoznanie zarzutu Odwołującego
dotyczącego naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp prowadziłoby do wniosku, że Izba
nie tyle oceniałaby legalność czynności zamawiającego, ile musiałby jej sama dokonać, co
nie mieści się w ramach postępowania odwoławczego i jest niedopuszczalne. To do
Zamawiającego należy przeprowadzenie czynności w postaci badania i oceny ofert,
natomiast zadaniem Izby jest ocena czy czynności bądź zaniechania Zamawiającego są
niezgodne z przepisami ustawy Pzp.

Granice orzekania Izby zostały wyraźnie określone przepisami prawa,
w szczególności art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, i nie może tego zmienić nawet fakt, że
Odwołujący nie miał możliwości zapoznania się uprzednio z informacjami zawartymi
w formularzach cenowych pozostałych wykonawców.
W świetle powyższego, orzeczono, jak w sentencji.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, a także stosownie do postanowień zawartych w § 3 pkt 1 lit. a), § 3 pkt 2 oraz
§ 5 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzaju kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


Przewodniczący: ……………………………..