Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 297/14

POSTANOWIENIE
z dnia 3 marca 2014 roku

Krajowa Izba Odwoławcza w składzie

Przewodniczący: Justyna Tomkowska

Protokolant: Agata Dziuban

wobec cofnięcia w dniu 28 lutego 2014 roku przed rozpoczęciem posiedzenia z udziałem
stron i przed otwarciem rozprawy wyznaczonej na dzień 3 marca 2014 roku odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej dniu 17 lutego 2014 roku przez
wykonawcę Asseco Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie w postępowaniu prowadzonym
przez Zamawiającego – Województwo Łódzkie, w imieniu którego postępowanie
prowadzi Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego
przy udziale wykonawcy Comarch Polska S.A. z siedzibą w Krakowie zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego
przy udziale wykonawcy Integrated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Odwołującego

postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynastu tysięcy pięciuset złotych zero groszy) stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu na rzecz wykonawcę Asseco Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 r., poz. 907), na niniejsze postanowienie - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.

Przewodniczący:

Sygn. akt: KIO 297/14
Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na Regionu Łódzkiego w ramach projektu „Edukacyjne Wrota Regionu Łódzkiego”> prowadzi
Zamawiający Województwo Łódzkie, w imieniu którego postępowanie prowadzi Urząd
Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
TED z dnia 07 lutego 2014 r. 2014/S 027-042693. Wartość zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004
roku – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 roku, poz. 907), zwanej dalej
„ustawą Pzp”.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że do przedmiotowego odwołania zastosowanie
znajdują przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) oraz
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. Nr 48, poz. 280 ze zmianami).

W dniu 17 lutego 2014 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, na podstawie
art. 179 ust. 1 i art. 180 ust. 1 ustawy Pzp odwołanie złożył wykonawca Asseco Poland S.A.
z siedzibą w Rzeszowie (zwany dalej „Odwołującym”). Odwołanie podpisane zostało
podpisane przez pełnomocnika, dla którego załączono stosowane pełnomocnictwo, które
podpisały osoby ujawnione w złożonym odpisie KRS, zgodnie ze sposobem reprezentacji.
Kopia odwołania została przekazana Zamawiającemu.

Odwołanie wniesiono wobec niezgodnej z przepisami ustawy czynności
Zamawiającego podjętej w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
polegającej na sporządzeniu treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia („SIWZ")
oraz ogłoszenia o zamówieniu. Odwołujący zarzucał Zamawiającemu:
1) art. 22 ust. 4 ustawy Pzp, poprzez określenie opisu sposobu dokonywania oceny
spełniania warunku dotyczącego posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia
wyznaczonego w Sekcji III w pkt III.2.3) ppkt 8 ogłoszenia o zamówieniu i w SIWZ pkt 6.1,2
ppkt 8 w sposób nadmierny, nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia;

2) art. 7 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez określenie warunków
udziału w postępowaniu dotyczących posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia oraz
opisu sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków, w sposób naruszający zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Biorąc pod uwagę wskazane zarzuty, Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania
i dokonanie zmian w treści SIWZ przez nakazanie Zamawiającemu wykonanie czynności
polegających na:
1) modyfikacji opisu sposobu dokonania oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu dotyczących posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia zawartego
w Sekcji III w pkt III.2.3) ppkt 8 ogłoszenia o zamówieniu, a w SIWZ pkt 6.1.2 ppkt 8 poprzez
nadanie mu brzmienia:
„8) co najmniej jeden projekt o wartości minimum 1 min PLN brutto, którego
przedmiotem było wdrożenie zintegrowanego systemu dla minimum 15 tys. użytkowników
w architekturze rozproszonej, w minimum 50 lokalizacjach, zapewniającego użytkownikom
na różnych poziomach organizacyjnych (centralnym i jednostek lokalnych) dostęp do swojej
funkcjonalności poprzez portal aplikacyjny, przez sieć Internet, z uwzględnieniem
mechanizmów pojedynczego/zredukowanego logowania (SSO), składający się z co najmniej
dwóch z następujących elementów:
• portalu informacyjnego z uwzględnieniem informacji o placówkach oświatowych i ich
ofercie edukacyjnej, oraz wybranych aspektach systemu oświaty, z uwzględnieniem
procesów dot. naboru uczniów,
• funkcjonalności wspomagającej zarządzanie oświatą,
• zintegrowanego system obsługi placówek oświatowych (m.in. e-Dziennik),
• platformy e-Learningowej,
• rozwiązania zapewniającego wymianę danych z Systemem Informacji Oświatowej,"
albo następującego
„8) co najmniej dwa projekty o wartości minimum 1 min PLN brutto, którego
przedmiotem było wdrożenie zintegrowanego systemu dla minimum 15 tys. użytkowników
w architekturze rozproszonej, w minimum 50 lokalizacjach, zapewniającego użytkownikom
na różnych poziomach organizacyjnych (centralnym i jednostek lokalnych) dostęp do swojej
funkcjonalności poprzez porta! aplikacyjny, przez sieć Internet, z uwzględnieniem
mechanizmów pojedynczego/zredukowanego logowania (SSO), przy czym:
• co najmniej jeden projekt obejmował wykonanie portalu informacyjnego
z uwzględnieniem informacji o placówkach oświatowych i ich ofercie edukacyjnej, oraz
wybranych aspektach systemu oświaty, z uwzględnieniem procesów dot. naboru uczniów,

• co najmniej jeden projekt obejmował wykonanie funkcjonalności wspomagającej
zarządzanie oświatą,
• co najmniej jeden projekt obejmował wykonanie zintegrowanego systemu obsługi
placówek oświatowych (m.in. e-Dziennik),
• co najmniej jeden projekt obejmował wykonanie platformy e-Learningowej,
• co najmniej jeden projekt obejmował wykonanie rozwiązania zapewniającego
wymianę danych z Systemem Informacji Oświatowej,".

Ustalono, iż w terminie trzech dni od przekazania przez Zamawiającego informacji
o wniesieniu odwołania, po stronie Odwołującego zgłoszono następujące przystąpienia:
1) Comarch Polska S.A. z siedzibą w Krakowie
2) Integrated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Oba przystąpienia Izba uznała za spełniające wymogi formalne.

Odwołujący się wykonawca w dniu 28 lutego 2014 roku przed otwarciem posiedzenia
z udziałem stron wyznaczonego na dzień 3 marca 2014 roku złożył oświadczenie o cofnięciu
odwołania. Oświadczenie podpisał pełnomocnik, na mocy załączonego pełnomocnictwa.

Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie
oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych postanowił umorzyć postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie.
Stosownie do art. 187 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt
3a Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczenia (Dz. U. nr 41, poz. 238) skład orzekający Izby
postanowił zwrócić na rzecz Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu,
tj. kwotę 13 500,00 zł.

Przewodniczący: