Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 2149/15
POSTANOWIENIE
z dnia 12 października 2015 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk

po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udziału stron w dniu 12 października 2015 r. w Warszawie
odwołania wniesionego w dniu 5 października 2015 r. Impel Cleaning sp. z o.o. we Wrocławiu w
postępowaniu prowadzonym przez Wielospecjalistyczny Szpital Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej w Nowej Soli

orzeka:

1. umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych dokonanie zwrotu kwoty 15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) poniesionej z tytułu wpisu od odwołania na rzecz Impel
Cleaning sp. z o.o. we Wrocławiu.

Stosownie do art. 198 a i 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Zielonej Górze.




Przewodniczący:…………………………

Sygn. akt KIO 2149/15

Uzasadnienie

Zamawiający - Wielospecjalistyczny Szpital Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej w Nowej Soli - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.,
dalej jako „ustawa” lub „Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest
„Kompleksowe usługi sprzątania i utrzymania czystości w obiektach Szpitala i terenów
zewnętrznych, transport wewnętrzny, zewnętrzny oraz pomoc personelowi medycznemu w opiece
nad pacjentem Wielospecjalistycznego Szpitala Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej w Nowej Soli”. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało 24 września 2015 roku
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2015/S 185-335990.

5 października 2015 r. Impel Cleaning sp. z o.o. we Wrocławiu wniosła odwołanie.
Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania zamawiającemu kopii odwołania
wskazany w art. 180 ust. 5 Pzp.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy przez naruszenie
przez zamawiającego zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców przy formułowaniu postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych
warunków zamówienia oraz art. 91 ust. 2 ustawy przez wadliwy opis przez zamawiającego
kryterium oceny ofert.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu usunięcie
kryterium „Wykaz zrealizowanych usług w zakresie sprzątania i utrzymania czystości w obiektach
szpitala” i wprowadzenie w jego miejsce kryterium jakościowego według poniższego brzmienia:
„KRYTERIUM II:
Jakość: koncepcja wykonania usługi utrzymania czystości - 10%.
Kryterium rozpatrywane będzie na podstawie analizy i oceny merytorycznej danych
przedstawionych przez Wykonawców w koncepcji wykonania usługi stanowiącej załącznik do
oferty.
Ocena kryterium zostanie dokonana zgodnie z poniższymi podkryteriami w skali od 0 do
100 pkt.
1. Zasady organizacji pracy z uwzględnieniem całodobowej obsługi i obsady na
poszczególnych odcinkach:
1.1 najkorzystniejsza: tzn. taka organizacja pracy, która uwzględniając system i
specyfikę pracy Szpitala zawiera rozwiązania korzystniejsze niż wymagane minimum, przedstawia
koncepcję zapewniającą wykonanie wymaganych w SIWZ szerszych czynności, we wszystkich

oddziałach i pozostałych komórkach organizacyjnych szpitala, zapewniająca optymalną obsadę
wysoko kwalifikowanego personelu i odpowiednie godziny pracy personelu, gwarantująca
wykonanie usługi przy zachowaniu wymaganej jakości, wprowadzająca najefektywniejsze
rozwiązania oraz optymalizację kosztów - max. 15 punktów.
1.2 dopuszczalna: tzn. taka organizacja pracy, która uwzględniając system i specyfikę
pracy Szpitala, przedstawi koncepcję zapewniającą wykonanie wymaganych w SIWZ czynności,
we wszystkich oddziałach i pozostałych komórkach organizacyjnych Szpitala, zapewniająca
niezbędną obsadę personalną i dopuszczalne godziny pracy personelu, lecz nie gwarantująca
wdrażania rozwiązań najefektywniejszych - 0 punktów.
2. Plan higieny.
2.1 najkorzystniejszy: tzn. taki Plan Higieny, który uwzględniając system i specyfikę
pracy Szpitala, przedstawi szczegółowy plan higieny szpitalnej zapewniający wykonanie
wszystkich wymaganych w SIWZ czynności, we wszystkich oddziałach i wszystkich Komorkach
organizacyjnych Szpitala, proponujący najlepiej dobrane czynności mycia, dezynfekcji oraz inne
czynności, z częstotliwościami wykonywania gwarantującymi wysoki stopień bezpieczeństwa
sanitarnego oraz wykazujący środki, którymi będą wykonywane w/w czynności, spektrum
działania środków dezynfekcyjnych oraz stosowany przy wykonywaniu poszczególnych czynności
sprzęt - max. 30 punktów.
2.2 dopuszczalny: tzn. taki Plan Higieny, który uwzględniając system i specyfikę pracy
Szpitala przedstawi plan higieny szpitalnej zapewniający wykonanie wszystkich wymaganych w
SIWZ czynności, we wszystkich oddziałach i wszystkich komórkach organizacyjnych szpitala,
proponujący dopuszczalne czynności mycia, dezynfekcji oraz inne czynności, z minimalnymi
częstotliwościami wykonywania gwarantującymi bezpieczeństwo sanitarne oraz wykazujący
środki, którymi będą wykonywane w/w czynności - 0 punktów.
3. Szczegółowe procedury i instrukcje utrzymania czystości.
3.1 najkorzystniejsze, dostosowane do potrzeb i specyfiki Szpitala tzn. takie procedury i
instrukcje, które wyczerpują wszystkie wymagane w procedurach i instrukcjach zasady
postępowania przy wykonywaniu określonych czynności, gwarantujące prawidłowość ich
wykonywania i bezpieczeństwo sanitarne - max. 20 punktów.
3.2 dopuszczalne: tzn. takie procedury i instrukcje, które nie wyczerpują wszystkich
wymaganych w procedurach i instrukcjach zasad postępowania przy wykonywaniu określonych
czynności, lecz gwarantujące prawidłowość ich wykonywania i bezpieczeństwo sanitarne - 0
punktów.
4. Dobór środków dezynfekcyjnych, myjąco-czyszczących.
4.1 najkorzystniejszy: tzn. środki, które będą prawidłowo i indywidualnie dobrane do
konkretnych sprzętów i powierzchni w poszczególnych oddziałach i innych komórkach
organizacyjnych szpitala, będą spełniały podstawowe wymagania Zamawiającego w szerszym
zakresie niż wskazano w SIWZ, będą dostosowane do wymagań i potrzeb specyficznych

oddziałów, lub innych pomieszczeń, w których będą stosowane, będą przyjazne dla środowiska -
max. 25 punktów.
4.2 dopuszczalny: tzn. środki, które będą prawidłowo dobrane do konkretnych sprzętów
i powierzchni w poszczególnych oddziałach i innych komórkach organizacyjnych szpitala, będą
spełniały wymagania Zamawiającego określone w SIWZ z zachowaniem podstawowych
standardów higieny i dezynfekcji - 0 punktów.
5. Dobór sprzętu i urządzeń.
5.1 najkorzystniejszy: tzn. dobór takiego sprzętu i narzędzi, który zapewni profesjonalne
wykonywanie usługi, poprzez zastosowanie nowoczesnych technologicznie maszyn i sprzętu,
pozwalającego wykonywać czynności nie przeszkadzając pacjentom, ergonomiczne, ułatwiające
prace osobom wykonującym swoje obowiązki, zwiększające wydajność pracy, spełniające
wszystkie wymagania stawiane Wykonawcom w zakresie sprzętu w SIWZ, przyjazne środowisku i
energooszczędne - max. 10 punktów.
5.2 dopuszczalny: tzn. dobór takiego sprzętu i narzędzi, który zapewni należyte
wykonywanie usługi, poprzez zastosowanie maszyn i sprzętu, pozwalającego wykonywać
czynności spełniające wymagania stawiane Wykonawcom w zakresie sprzętu w SIWZ - 0 punktów
Ocena kryterium dokonana zostanie przez Członków Komisji przetargowej. Członkowie
Komisji przetargowej sumują liczbę punktów przyznaną ofercie danego wykonawcy w ramach
każdego podkryterium oceny.
Wartość punktowa kryterium „Jakość: koncepcja wykonania usługi utrzymania czystości”
wyliczona zostanie wg wzoru:
Ilość punktów = LP/MLP x100 x 10%
gdzie:
LP - ilość punktów otrzymanych przez badaną ofertę
MLP - maksymalna możliwa do uzyskania liczba punktów (100).
Łączna ilość punktów oferty stanowi sumę ilości punktów przyznanych za kryterium „Cena ”
i ilości punktów przyznanych za kryterium „Jakość: koncepcja wykonania usługi utrzymania
czystości”.
Oferta, która otrzyma największą łączną ilość punktów zostanie uznana za
najkorzystniejszą. Pozostałe oferty zostaną sklasyfikowane zgodnie z uzyskaną łączną ilością
punktów.
Wyliczenie punktów zostanie dokonane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.”

Nie zgłoszono przystąpienia do postępowania odwoławczego.

Zamawiający przed otwarciem posiedzenia Izby pismem z 8 października 2015 r. złożył
odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił w całości zarzuty odwołania i wniósł o umorzenie
postępowania odwoławczego.

Izba zważyła, co następuje:

Zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu
niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili
do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Oświadczenie zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania wyczerpuje
dyspozycję art. 186 ust. 2 zd. 1 Pzp i obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego.

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 2 zd. 1 Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 in
initio rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:…………………………