Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1792/16

POSTANOWIENIE
z dnia 30 września 2016 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki

po rozpoznaniu w dniu 30 września 2016 r. w Warszawie na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron i uczestników postępowania odwoławczego odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 września 2016 r. przez wykonawcę Comarch Polska
S.A. w Krakowie

w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez Ministerstwo Rodziny,
Pracy i Polityki Społecznej w Warszawie

przy udziale wykonawcy Intertrading Systems Technology sp. z o.o. w Warszawie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego,

przy udziale wykonawcy Sygnity S.A. w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


postanawia:
1. umarza postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Comarch Polska S.A. w Krakowie kwoty 13.500 zł 00 gr (słownie:
trzynastu tysięcy pięciuset złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący: ……………………..…

Sygn. akt: KIO 1792/16
U z a s a d n i e n i e
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w Warszawie, zwane dalej
„zamawiającym”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”,
którego przedmiotem są „usługi utrzymania w sprawności i rozwój Oprogramowania CAS
oraz zapewnienie wsparcia dla użytkowników końcowych”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 3 czerwca 2016 r., nr 2016/S 106-188533.
26 września 2016 r. wykonawca Comarch Polska S.A. w Krakowie, zwany dalej
„odwołującym”, wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
W dniu 28 września 2016 r., odwołujący przesłał Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej oświadczenie o cofnięciu odwołania.

Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego, zachowując termin
ustawowy oraz wskazując interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść odwołującego, a
także wykazując fakt przesłania kopii zgłoszenia do zamawiającego odwołującego zgłosił
przystąpienie wykonawca Intertrading Systems Technology sp. z o.o. w Warszawie.

29 września 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego pochodzące od
wykonawcy Sygnity S.A. w Warszawie. Zgłaszający przystąpienie nie oświadczył i nie
wykazał, że przesłał kopię zgłoszenia przystąpienia do zamawiającego i odwołującego.


Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.

Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze
uczestnika postępowania po stronie odwołującego wykonawcę Intertrading Systems
Technology sp. z o.o. w Warszawie, uznając, że zostały spełnione wszystkie przesłanki
formalne zgłoszenia przystąpienia wynikające z art. 185 ustawy Pzp, zaś wykonawca
wykazał interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść odwołującego.

Stosownie do art. 185 ust. 2 ustawy Pzp Wykonawca może zgłosić przystąpienie do
postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania,
wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść

strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w formie
pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a jego kopię przesyła się
zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
Zaniechanie przesłania kopii zgłoszenia przystąpienia do postępowania
odwoławczego zamawiającemu i odwołującemu. jest brakiem formalnym zgłoszenia
przystąpienia do postępowania odwoławczego. Jednocześnie dostrzeżenia wymaga, że
ustawa Prawo zamówień publicznych nie zna instytucji usunięcia braków formalnych
zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego (w przeciwieństwie do instytucji
usunięcia braków formalnych odwołania – art. 187 ust. 3 ustawy Pzp). Powyższe skutkowało
koniecznością uznania za bezskuteczne zgłoszenia przystąpienia wykonawcy Sygnity S.A. w
Warszawie do analizowanego postępowania odwoławczego. Podzielono w omawianym
zakresie również stanowisko wyrażane w piśmiennictwie, zgodnie z którym Wobec braku
przepisów ustalających zasady uzupełniania braków formalnych w interwencji ubocznej ich
ewentualne wystąpienie sankcjonowane będzie odrzuceniem interwencji (por. Dzierżanowski
Włodzimierz, Jerzykowski Jarosław, Stachowiak Małgorzata, komentarz LEX 2010,
Komentarz do art. 185 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz.U.10.113.759), [w:] M. Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzierżanowski, Prawo zamówień
publicznych. Komentarz, LEX, 2010, wyd. IV.).

Na rozstrzygnięcie Izby co do niedopuszczenia do udziału w postępowaniu
odwoławczym nie służy odrębny środek zaskarżenia. Z kolei, jak wynika z art. 196 ust. 5
Pzp, orzeczenia Izby doręczenia się wyłącznie stronom oraz uczestnikom postępowania
odwoławczego lub ich pełnomocnikom. Wykonawca, który zgłosił nieskuteczne zgłoszenie
do postępowania odwoławczego nie posiada statusu uczestnika postepowania, zatem w
myśl ww. przepisu nie ma obowiązku doręczenia mu orzeczenia Izby. Jednakże, jak wynika
z art. 198b ust. 2 ustawy Pzp, doręczenie orzeczenia Izby jest warunkiem koniecznym dla
wniesienia skargi. Zgodnie bowiem z tym przepisem skargę wnosi się w terminie 7 dni od
dnia doręczenia orzeczenia Izby.
Obecna regulacja powoduje, że rozstrzygnięcia Izby co do niedopuszczenia
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego nie podlegają sądowej
weryfikacji na żadnym etapie. Nie służy bowiem wobec niego odrębny środek zaskarżenia i
niemożliwe jest wniesienie skargi do Sądu na końcowe orzeczenie Izby. Rozstrzygnięcia te
należy uznać za doniosłe, gdyż zamykają zgłaszającemu przystąpienie drogę do sądu.
Dotychczasowa regulacja wydaje się być zatem sprzeczna z konstytucyjną zasadą dostępu
strony do sądu.

Wobec powyższego w sentencji postanowienia oznaczono Sygnity S.A. w
Warszawie, jako uczestnika postępowania, choć w ocenie Izby nie posiada on takiego
statusu, wyłącznie po to, aby zostało mu doręczone niniejsze postanowienie.

Zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Zgodnie
zaś z art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu Izba orzeka
w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie.
Odwołujący złożył skuteczne oświadczenie o cofnięciu wniesionego przez siebie
odwołania, co nastąpiło przed otwarciem rozprawy. Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba
Odwoławcza, działając na podstawie art. 187 ust. 8, art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy Pzp,
postanowiła, w drodze postanowienia, umorzyć postępowanie odwoławcze w tej sprawie.
Stosownie do art. 187 ust. 8 zd. 2 ustawy Pzp, jeżeli cofnięcie odwołania nastąpiło
przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90 % wpisu. Analogiczne brzmienie
posiada przepis § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Ponieważ odwołujący cofnął odwołanie przed otwarciem rozprawy, Izba na podstawie
art. 187 ust. 8 zd. 2 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a powołanego rozporządzenia
postanowiła o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień
Publicznych kwoty 13.500,00 zł, stanowiącej 90 % kwoty uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.


Przewodniczący: ……………………..……