Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 670/17

POSTANOWIENIE
z dnia 13 kwietnia 2017 r.


Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Agata Mikołajczyk


po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 13 kwietnia 2017 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
4 kwietnia 2017 r. przez odwołującego - Vendi Servis spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością ul. Traktorowa 126, 91-204 Łódź w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego – Centralny Szpital Kliniczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i
Administracji w Warszawie, Wołoska 137 02-507 Warszawa,

postanawia:

1. umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego - Vendi Servis spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ul. Traktorowa 126,
91-204 Łódź kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.



Przewodniczący: ………………………………..

Sygn. akt: KIO 670/17
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę - Vendi Servis spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi [Odwołujący] w postępowaniu prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych [Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.] przez zamawiającego - Centralny
Szpital Kliniczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie, którego
przedmiotem jest „Usługa żywienia pacjentów CSK MSWIA w formie cateringu wraz z
umową najmu stołówki”. Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: art. 7 ust.1 w zw.
z art. 142 ust. 5 ustawy Pzp z uwagi na zaniechanie określenia w treści SIWZ oraz
ogłoszeniu o zamówieniu postanowień o zasadach wprowadzenia odpowiednich zmian
wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy w przypadkach wejścia w życie przepisów
zmieniających: a) stawkę podatku od towarów i usług, b) wysokość minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę, c) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu
lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne - co uniemożliwia -
w przypadku zmiany w/w przepisów - zmianę wysokości wynagrodzenia wykonawcy, jeżeli
zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonywania zamówienia oraz narusza zasady
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców przy formułowaniu
postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ.
Wskazując na powyższe wykonawca wniósł o zmianę postanowień wzoru umowy -
załącznik nr 6 do SIWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu i wprowadzenie - w ramach realizacji
obowiązku wynikającego z art. 142 ust 5 ustawy Pzp - następującego postanowienia:
"1. Strony postanawiają, iż wynagrodzenie należne Wykonawcy ulegnie zmianie w
przypadku wystąpienia którejkolwiek ze zmian przepisów wskazanych w art. 142 ust. 5
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, tj. w przypadku zmiany: a.
stawki podatku od towarów i usług, b. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia
10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, c. zasad podlegania
ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki
na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
- jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonywania zamówienia przez wykonawcę.
2. Zmiana wysokości wynagrodzenia obowiązywać będzie od dnia wejścia w życie zmian o
których mowa w ust. 1.

3. W wypadku zmiany, o której mowa w ust. 1 lit. a) wartość netto wynagrodzenia
Wykonawcy nie zmieni się, a określona w aneksie wartość brutto wynagrodzenia zostanie
wyliczona na podstawie nowych przepisów.
4. W przypadku zmiany, o której mowa w ust. 1 lit. b) wynagrodzenie wykonawcy ulegnie
zmianie o wartość wzrostu całkowitego kosztu Wykonawcy wynikającą ze zwiększenia
wynagrodzeń osób bezpośrednio wykonujących zamówienie do wysokości zmienionego
minimalnego wynagrodzenia albo minimalnej stawki godzinowej, z uwzględnieniem
wszystkich obciążeń publicznoprawnych od kwoty wzrostu minimalnego wynagrodzenia albo
minimalnej stawki godzinowej.
5. W przypadku zmiany, o której mowa w ust. 1 lit. c) wynagrodzenie Wykonawcy ulegnie
zmianie o wartość wzrostu całkowitego kosztu Wykonawcy, jaką będzie on zobowiązany
dodatkowo ponieść w celu uwzględnienia tej zmiany, przy zachowaniu dotychczasowej
kwoty netto wynagrodzenia osób bezpośrednio wykonujących zamówienie na rzecz
Zamawiającego.
6. Za wyjątkiem sytuacji o której mowa w ust. 1 lit. a), wprowadzenie zmian wysokości
wynagrodzenia wymaga uprzedniego złożenia przez Wykonawcę oświadczenia o wysokości
dodatkowych koszów wynikających z wprowadzenia zmian, o których mowa w ust. 1 litera b)
i c)”.


Do postępowania odwoławczego - w terminie zakreślonym ustawą Pzp i w
wymaganej przepisem art. 185 ust.2 tej ustawy formie - nie zgłosił przystąpienia żaden z
wykonawców.


Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie skierowanej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w piśmie z dnia 10 kwietnia 2017 r. [data wpływu: 12.04.2017 r.] oświadczył, że
uwzględnił odwołanie i dokonał modyfikacji treści specyfikacji oraz wskazując na art. 186 ust.
2 ustawy Pzp wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego w niniejszej sprawie.


Biorąc pod uwagę powyższe, Izba postanowiła o umorzeniu tego postępowania
odwoławczego na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.

Orzekając o kosztach postępowania Izba, mając na uwadze przepis art. 186 ust. 6
pkt 1 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.),
postanowiła o zwrocie odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych w całości
kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.




Przewodniczący: ………………………………