Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1320/17
POSTANOWIENIE
z dnia 19 lipca 2017 roku

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Justyna Tomkowska


po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udziału stron w dniu 19 lipca 2017 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 czerwca 2017
roku przez – wykonawcę Odwołującego SEVITEL Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Spółkę Restrukturyzacji Kopalń
S.A. z siedzibą w Bytomiu

postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze;
1.1. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą kwotę
uiszczonego wpisu na rzecz wykonawcy Odwołującego SEVITEL Sp. z o.o.
z siedzibą w Katowicach

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U.2015.2164 j.t. ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Katowicach


Przewodniczący:

Sygn. akt KIO 1320/17
UZASADNIENIE

28 czerwca 2017 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na
podstawie art. 179 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze
zm.) (dalej: „ustawa Pzp”) odwołanie złożył wykonawca SEVITEL Sp. z o.o. z siedzibą
w Katowicach (dalej jako „Odwołujący”).
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi Zamawiający: Spółka
Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w Bytomiu. Przedmiot zamówienia to „Świadczenie
usług w zakresie utrzymania i zabezpieczenia ruchu zakładu górniczego SRKS.A. Oddział
KWK „Krupiński”, Część III „Świadczenie usług utrzymania ruchu w zakresie systemu
bezpieczeństwa (dyspozytorskiego i łączności)”. Numer ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej nr 2017/S 082-158598 z 27 kwietnia 2017 r.
Odwołujący zarzuca czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego następujące
niezgodności z przepisami ustawy Pzp:
1. unieważnienie czynności wyboru oferty Odwołującego i uchylenie informacji
o wyborze oferty najkorzystniejszej w zakresie części III zamówienia;
2. wykluczenie Odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia i odrzucenie
jego oferty,
3. zaniechanie podania uzasadnienia faktycznego i prawnego czynności wykluczenia
Odwołującego z postępowania,
4. zaniechanie umożliwienia Odwołującemu przedstawienia dowodów na to, że podjęte
przez niego środki są wystarczające do wykazania jego rzetelności, w szczególności
zaniechanie wezwania Odwołującego do poprawienia oświadczenia złożonego w części III.C
Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia i uzupełnienia rubryki dotyczącej
samooczyszczenia,
5. unieważnienie postępowania w zakresie Części III „Świadczenie usług utrzymania
ruchu w zakresie systemu bezpieczeństwa (dyspozytorskiego i łączności)”.
Odwołujący wskazywał, że Zamawiający naruszył następujące przepisy ustawy Pzp:
1. art. 92 ust. 1 pkt 2) i 3) oraz art. 24 ust. 1 pkt 18), art. 24 ust. 12, art. 7 ust. 1 i art. 8
ust. 1 poprzez zaniechanie podania uzasadnienia faktycznego i prawnego decyzji
o wykluczeniu Odwołującego z postępowania i odrzuceniu jego oferty,
2. art. 24 ust. 1 pkt 18) i art. 24 ust. 12 poprzez unieważnienie wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej i wykluczenie Odwołującego z postępowania, mimo że
Odwołujący nie podlega wykluczeniu z postępowania,

3. art. 24 ust. 8 i ust. 9 oraz art. 26 ust. 3 poprzez uniemożliwienie Odwołującemu
przedstawienia dowodów na to, że podjęte przez niego środki są wystarczające do
wykazania jego rzetelności,
4. art. 24 ust. 4 i art. 89 ust. 1 pkt 5) poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, mimo że
oferta ta nie została złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania,
5. art. 93 ust. 1 pkt 1) poprzez unieważnienie postępowania, mimo że w postępowaniu
została złożona jedna oferta niepodlegająca odrzuceniu.
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
- unieważnienia czynności unieważnienia postępowania w zakresie Części III;
- unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i odrzucenia jego
oferty,
- unieważnienia czynności unieważnienia czynności wyboru oferty Odwołującego i uchylenia
informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty w zakresie Części III, ewentualnie powtórzenia
czynności badania i oceny ofert w zakresie Części III,
oraz o zobowiązanie Zamawiającego do zwrotu na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu podniesiono, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest
„Świadczenie usług w zakresie utrzymania i zabezpieczenia ruchu zakładu górniczego SRK
S.A. Oddział KWK „Krupiński”. Przedmiot zamówienia został podzielony na trzy części.
Odwołujący złożył ofertę na Część III. Oferta Odwołującego była jedyną ofertą złożoną dla
części III przedmiotu zamówienia.
Pismem z 1 czerwca 2017 r. Zamawiający zawiadomił Odwołującego o wyborze jego
oferty jako najkorzystniejszej w zakresie Części III przedmiotu zamówienia.
Jednakże w dniu 19 czerwca 2017 r. Odwołujący otrzymał zawiadomienie
o unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty o treści: „Biorąc pod uwagę
okoliczności, które mięły miejsce po wyborze oferty najkorzystniejszej dające podstawy do
wnioskowania, że wykonawca, którego ofertę wybrano podlega wykluczeniu. z postępowania
na podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający informuje, że:
1. unieważnia czynność wyboru oferty Wykonawcy pod nazwą: SEVITEL Sp. z o.o.
z siedzibą w Katowicach, podjętej Uchwałą Zarządu SRK S.A. nr 2/51/2017/Z/VI z dnia
01.06.2017r., oraz
2. uchyla informację zawartą w piśmie Ldz. SRK/TZ/3774/17/JS z dnia 01.06.2017r.
o wyborze najkorzystniejszej oferty w zakresie Części III.”
Następnie również w dniu 19 czerwca 2017 r. Zamawiający poinformował
Odwołującego o wykluczeniu go z postępowania i odrzuceniu jego oferty, a kolejnym pismem

Zamawiający zawiadomił o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1
ustawy PZP, ponieważ nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu.
W zawiadomieniu o wykluczeniu Odwołującego z postępowania Zamawiający podał
jedynie, co następuje: „Działając na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych Zamawiający informuje, iż w przedmiotowym postępowaniu wyklucza z udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego Wykonawcę pod nazwą: SEVITEL
Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach (…), na podstawie art. 24 ust 1 pkt 18) ustawy Pzp, który
stanowi, że z postępowania wyklucza się Wykonawcę, który bezprawnie wpływał lub
próbował wpłynąć na czynności zamawiającego lub pozyskać informacje poufne, mogące
dać mu przewagę w postępowaniu o udzielenie zamówienia, biorąc pod uwagę okoliczności,
które miały miejsce po wyborze oferty najkorzystniejszej dające podstawy do wnioskowania,
że wykonawca którego ofertę wybrano podłego wykluczeniu z postępowania na podstawie
przepisów, o których mowa powyżej. Oferta złożona przez Wykonawcę wykluczonego
z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego polega odrzuceniu na
podstawie art. 89 ust 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych".
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania wobec wskazanych
czynności i zaniechań Zamawiającego. Odwołujący złożył bowiem ważną ofertę w
postępowaniu. Ponadto oferta Odwołującego jest najkorzystniejsza. Wskutek naruszenia
przez Zamawiającego przepisów ustawy PZP i odrzucenia oferty Odwołującego, Odwołujący
może zatem ponieść szkodę w postaci utraty możliwości uzyskania zamówienia publicznego.
W przypadku uwzględnienia odwołania, Zamawiający będzie, natomiast zobowiązany do
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z udziałem oferty Odwołującego.

Do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.

Zamawiający na podstawie art. 186 ust. 1 ustawy Pzp złożył odpowiedź na
odwołanie, w której uznał zarzuty odwołania. Zamawiający wnosił o umorzenie
postępowania.

Powyższe oznacza, że postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186
ust. 3a ustawy Pzp – należało umorzyć.

W sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem zarzutów,
ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub
unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem

zawartym w odwołaniu. Zamawiający zatem zobowiązany jest do dokonania czynności,
w taki sposób, który uczyni zadość postulatom postawionym w odwołaniu.

Skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że po przeanalizowaniu
stanowiska Odwołującego uznał słuszność argumentacji Odwołującego i uwzględnił
odwołanie, natomiast w postępowaniu odwoławczym nie przystąpił po stronie
Zamawiającego żaden wykonawca, który mógłby skorzystać z prawa do wniesienia
sprzeciwu wobec uwzględnionych zarzutów, to stwierdzić należy, że - stosownie do
dyspozycji art. 186 ust. 3a ustawy Pzp, postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu.

Zatem mając na uwadze, że:
1. Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu,
2. do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpili wykonawcy,
którzy mogliby skorzystać z prawa do złożenia sprzeciwu

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania
postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego.


Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia i rozprawy, zatem koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust.
6 pkt 2b ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności
zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień
Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).

Przewodniczący: ………….……………..