Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 1418/17

POSTANOWIENIE
z dnia 24 lipca 2017 r.

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski

Protokolant: Mateusz Zientak

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron 24 lipca 2017 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 10 lipca 2017 r.
przez wykonawcę: C. C. M. i P. G. sp. z o.o. z siedzibą w R.
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa serwerów, sprzętu
biurowego, komputerowego oraz oprogramowania biurowego celem uruchomienia e-usług
administracyjnych w Gminie N.R. (nr postępowania IZP.271.8.2017)
prowadzonym przez zamawiającego: Gmina N. R.
postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego C. C. M. i P. G. sp. z o.o. z siedzibą w R. kwoty 6750 zł 00 gr (słownie:
sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego
wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Świdnicy.
\
Przewodniczący: ………………………………
U z a s a d n i e n i e
Sygn. akt KIO 1418/17

Zamawiający Gmina Nowa R. prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) {dalej również:
„ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawy pn. Dostawa serwerów, sprzętu biurowego,
komputerowego oraz oprogramowania biurowego celem uruchomienia e-usług
administracyjnych w Gminie N. R. (nr postępowania (…)). Ogłoszenie o tym zamówieniu 2
czerwca 2017 r. zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr (…).
Wartość przedmiotowego zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.

5 lipca 2017 r. Zamawiający zawiadomił drogą elektroniczną Odwołującego C. C. M. i
P. G. sp. z o.o. z siedzibą w R. {dalej również: „C.”} o odrzuceniu jego oferty.

10 lipca 2017 r. Odwołujący wniósł w formie pisemnej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu)
od powyższej czynności Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 14 w zw. z art. 6 i 70 § 4 Kodeksu cywilnego – przez odstąpienie od ogłoszonych
warunków przetargu i egzekwowaniu na etapie badania i oceny ofert wymagań, których
nie zawarł w treści SIWZ.
2. Art. 89 ust. 1 pkt 2 – przez odrzucenie oferty Odwołującego pomimo jej całkowitej
zgodności z ogłoszonymi warunkami przetargu.
3. Art. 93 ust. 1 pkt. 4 – przez unieważnienie postępowania, które było konsekwencją
odrzucenia zgodnej z SIWZ i mieszczącej się w budżecie oferty Odwołującego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. Unieważnienia czynności unieważnienia postępowania.
2. Unieważnienia odrzucenia oferty Odwołującego.
3. Wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Ponadto w uzasadnieniu sprecyzowano powyższe zarzuty przez podanie okoliczności
faktycznych i prawnych, które według Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
W szczególności wynika z niego, że Odwołujący kwestionuje zasadność odrzucenia jego
oferty za zaoferowanie laptopa z 17” ekranem, który nie ma wbudowanej nagrywarki dvd-
multi, gdyż uważa, że ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie wynikał tak
wymóg, a zatem dopuszczalne było zaoferowanie nagrywarki zewnętrznej podłączonej przez
port USB.

Sygn. akt KIO 1418/17

Zamawiający 11 lipca 2017 r. przekazał kopię odwołania pozostałym wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu.
Izba ustaliła, że do Prezesa Izby nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia
do postępowania odwoławczego w tej sprawie.

21 lipca 2017 r. do Izby wpłynęło oświadczenie Odwołującego, że wycofuje
na podstawie art. 187 ust. 8 pzp odwołanie.

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:

Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozstrzygnięcia zarzutów
odwołania.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Odwołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie
odwoławczej.

Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238), nakazując zwrot 90% procent uiszczonego wpisu.
Izba nie uwzględniła wniosku Zamawiającego o zasądzenie kosztów zastępstwa
prawnego, gdyż z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b przywołanego rozporządzenia wynika, że zasądzenie
m.in. kosztów wynagrodzenia pełnomocnika od odwołującego na rzecz zamawiającego
następuje wyłącznie w sytuacji, gdy odwołanie zostało cofnięte na mniej niż 1 dzień przed
dniem, na który został wyznaczony termin posiedzenia z udziałem stron, co nie miało miejsca
w tej sprawie. Ponadto wspomniany przepis nie wiąże kwestii obliczania wskazanego w jego
treści terminu z datą faktycznego dotarcia informacji o cofnięciu odwołania
Sygn. akt KIO 1418/17

do zamawiającego.



Przewodniczący: ………………………………