Pełny tekst orzeczenia

Postanowienie z dnia 20 lipca 2010 r.
III SW 321/10
Przepis art. 39a pkt 3 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezy-
denta Rzeczpospolitej Polskiej (jednolity tekst: Dz.U. z 2010 r. Nr 72, poz. 467 ze
zm.), dopuszczający dopisanie do spisu wyborców przez obwodową komisję
wyborczą w dniu głosowania wyborcy stale zamieszkałego za granicą, ma za-
stosowanie tylko do wyborcy głosującego w kraju.
Przewodniczący SSN Teresa Flemming-Kulesza (sprawozdawca), Sędziowie
SN: Katarzyna Gonera, Zbigniew Korzeniowski.
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu w dniu 20 lipca 2010 r. sprawy z protestu
Wojciecha N. z udziałem Państwowej Komisji Wyborczej, Prokuratora Generalnego
przeciwko wyborowi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
p o s t a n o w i ł:
wyrazić opinię, że zarzuty protestu nie są zasadne.
U z a s a d n i e n i e
Wojciech N. złożył protest przeciwko ważności wyboru Prezydenta Rzeczypo-
spolitej Polskiej. Protestujący podniósł, że Państwowa Komisja Wyborcza w dniu 26
kwietnia 2010 r. podjęła uchwałę w sprawie wytycznych dla obwodowych komisji wy-
borczych, dotyczących zadań i trybu pracy w przygotowaniu i przeprowadzeniu gło-
sowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień
20 czerwca 2010 r. (M.P. Nr 33, poz. 476). Na mocy art. 10 ust. 3 ustawy o wyborze
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 r. Nr 72, poz. 467) wydane przez
Państwową Komisję wyborczą wytyczne związały obwodowe komisje wyborcze.
Wśród wytycznych przyjętych wskazaną uchwałą znalazło się w punkcie 20.3 sfor-
mułowanie: „ w dniu głosowania komisja dopisuje do spisu wyborców i umożliwia gło-
sowanie obywatelowi polskiemu stałe zamieszkującemu za granicą, a głosującemu w
2
kraju na podstawie ważnego paszportu, jeżeli oświadczy i udokumentuje, że stale
zamieszkuje za granicą”.
W ocenie protestującego słowa „a głosującemu w kraju” są literalnie
sprzeczne z treścią art. 39a pkt 3 ustawy, zawierającego nakaz wydany przez usta-
wodawcę każdej obwodowej komisji wyborczej dopisania w dniu głosowania do spisu
wyborców każdego obywatela polskiego stale zamieszkującego za granicą, na pod-
stawie ważnego polskiego paszportu, bez względu na fakt, czy głosuje on w kraju
czy za granicą. Państwowa Komisja Wyborcza podejmując uchwałę o takiej treści
przekroczyła swoje uprawnienia i związała obwodowe komisje wyborcze wytyczną
sprzeczną z ustawą, pozbawiając prawa wyborczego obywateli polskich stale za-
mieszkujących za granicą, a pragnących głosować za granicą na podstawie okazania
obwodowej komisji wyborczej ważnego polskiego paszportu w dniu głosowania”.
Ustawa nie przewidziała obowiązku dokumentowania faktu zamieszkania za granicą.
Wojciech N. wyraził opinię, że nastąpiło naruszenie przepisów ustawy o wybo-
rze Prezydenta Rzeczypospolitej, które miało wpływ na wynik wyborów. „W wyniku
sprzecznej z ustawą wytycznej Państwowej Komisji Wyborczej pozbawione prawa do
głosowania zostały dwie grupy wyborców: 1) obywatele polscy stale zamieszkujący
za granicą i posiadający ważny polski paszport, którzy chcieli głosować za granicą, a
nie zgłosili się wcześniej do spisu wyborców, 2) obywatele polscy stale zamieszkują-
cy za granicą i posiadający ważny polski paszport, którzy chcieli głosować w kraju, a
nie byli w stanie udokumentować faktu swego stałego zamieszkiwania za granicą”.
Jak podkreślił wnoszący protest, nie dysponuje informacją ilu było takich obywateli,
jednakże - jego zdaniem naruszenie przepisu ustawy miało niewątpliwie wpływ na
wynik wyborów.
Przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej wyraził opinię, że zarzuty
protestu są bezzasadne. Państwowa Komisja Wyborcza wyjaśniała, że interpretacja
przepisów ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jednoznacznie
wskazuje, iż możliwość dopisania przez obwodową komisję wyborczą w dniu głoso-
wania do spisu wyborców obywatela polskiego stale zamieszkałego za granicą, na
podstawie ważnego polskiego paszportu, dotyczy wyłącznie obywatela polskiego
stale zamieszkałego za granicą, a głosującego w kraju.
W ocenie Państwowej Komisji Wyborczej „w celu dopisania w dniu głosowania
do spisu wyborców i umożliwienia głosowania obywatelowi polskiemu stale zamiesz-
kującemu za granicą, a głosującemu w kraju na podstawie ważnego polskiego pasz-
3
portu, konieczne jest udokumentowanie, iż stale zamieszkuje za granicą. Brak ta-
kiego zapisu, wobec powszechnego posiadania paszportów przez osoby stale za-
mieszkałe w kraju, dawałby możliwość bardzo łatwego dwukrotnego głosowania w
danych wyborach”.
Prokurator Generalny wniósł o pozostawienie protestu bez biegu.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje.
Zarzuty protestu polegają w istocie rzeczy na tezie, że wytyczne Państwowej
Komisji Wyborczej dla obwodowych komisji wyborczych dotyczące zadań i trybu
pracy w przygotowaniu i przeprowadzeniu głosowania w wyborach Prezydenta Rze-
czypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 20 czerwca 2010 r. (M.P. Nr 33, poz.
476) wydane na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wybo-
rze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (jednolity tekst: Dz.U. z 2010 r. Nr 72, poz.
467) w punkcie 20 podpunkt 3 są sprzeczne z prawem. Ten fragment wytycznych
odnosi się do art. 39a pkt. 3 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, obwodowa komisja
wyborcza dopisuje w dniu głosowania do spisu wyborców obywatela polskiego stale
zamieszkałego za granicą na podstawie ważnego polskiego paszportu, odnotowując
numer paszportu oraz miejsce i datę jego wydania w rubryce spisu „uwagi”. Po do-
pisaniu obywatela polskiego zamieszkałego za granicą do spisu obwodowa komisja
umieszcza w paszporcie na ostatniej wolnej stronie, przeznaczonej na adnotacje wi-
zowe, odcisk swojej pieczęci i wpisuje datę głosowania. Wnoszący protest kwestio-
nuje zawarte w punkcie 20 podpunkt 3 wytycznych wymaganie udokumentowania
stałego zamieszkiwania za granicą oraz ograniczenie do wyborców stale zamieszka-
łych za granicą a głosujących w kraju możliwości ich dopisania do spisu wyborców w
dniu głosowania tylko na podstawie paszportu (jego zdaniem z takiej możliwości
winni korzystać również wyborcy stale zamieszkali za granicą i głosujący za granicą).
Źródła zarzutu można upatrywać w rozbieżnościach redakcyjnych ustaw wy-
borczych, co ujawnia się nie tylko przy okazji rozpatrywania tego protestu. W usta-
wach: z dnia 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (jednolity tekst: Dz.U. z 2007 r. Nr 190,
poz. 1360 ze zm.) w art. 67 ust. 2 pkt 4, z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wy-
borcza do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. Nr 25, poz. 219 ze zm.) w art. 106 ust. 2
pkt 4 wyraźnie stanowi się, że możliwość dopisania w dniu głosowania do spisu wy-
4
borców wyborcy stale zamieszkującego za granicą tylko na podstawie ważnego pol-
skiego paszportu dotyczy głosujących w kraju. Brak takiego wyraźnego stwierdzenia
w art. 39a pkt 3 ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (oraz brak
odesłania do przepisów innych ustaw, takiego jak na przykład zamieszczone zostało
w art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym, Dz.U.
Nr 57, poz. 507 ze zm.) nie może jednak - zdaniem Sądu Najwyższego w składzie
rozpatrującym protest - prowadzić do wniosku, że w tym jednym przypadku wyjątko-
wa regulacja dotyczy również głosujących za granicą. Przeciwnie - wykładnia syste-
mowa prowadzi do wniosku o konieczności stosowania takich samych reguł nawet
przy różnicy w redakcji przepisu. Żadne racjonalne względy nie przemawiają za tym,
żeby w przypadku wyborów Prezydenta stosować w tym zakresie inne reguły. Za
wykładnią przyjętą przez Państwową Komisję Wyborczą przemawiają również inne
względy. Przepis art. 39a dotyczy spisu wyborców. Zasadą jest, że czynne prawo
wyborcze może realizować tylko wyborca umieszczony w spisie wyborców. Zasady
tworzenia spisów są uregulowane w rozdziale 4 ustawy. Większość tych przepisów
dotyczy spisów tworzonych w kraju. W spisach tych umieszcza się osoby zasadniczo
według miejsca zamieszkania. W art. 31 przewidziano możliwość dopisania do spisu
wyborców osoby czasowo przebywającej na obszarze gminy obejmującej dzień wy-
borów. Możliwość ta dotyczy też „wyborcy nigdzie niezamieszkałego”, a także osoby
zamieszkałej za granicą. Dopisanie w tym trybie ograniczone jest do 10 dnia przed
dniem wyborów. W ustawie został przewidziany specjalny tryb reklamacji i odwołań w
sprawie nieprawidłowości w spisie wyborców (art. 38 i 39 ustawy), co ma na celu
usunięcie wad spisu i rozwikłanie sporów na tle jego sporządzenia przed dniem gło-
sowania. Osoby zmieniające miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymują na swe
żądanie zaświadczenia o prawie do głosowania, osoby te podlegają skreśleniu ze
spisu wyborców i są dopisywane do spisu po złożeniu zaświadczenia w dniu głoso-
wania (art. 39a pkt 1). Odmienne reguły są przewidziane dla spisów sporządzanych
przez konsulów dla wyborców przebywających za granicą. Spisy te tworzy się na
podstawie zgłoszeń dokonanych najpóźniej 3 dni przed dniem wyborów. Sposób
zgłaszania jest bardzo odformalizowany (ustnie, pisemnie, telefonicznie, telegraficz-
nie, telefaxem), a termin zgłaszania wniosku bardzo korzystny, gdyż dający czas na
załatwienie sprawy znacznie bliżej dnia głosowania. Słusznie zauważa Państwowa
Komisja Wyborcza, że przepis ten utraciłby sens, gdyby przyjąć prezentowany w
proteście pogląd, że można by dopisać wyborcę stale zamieszkałego za granicą do
5
spisu sporządzonego przez konsula bez uprzedniego zgłoszenia. Gdyby przyjąć wy-
kładnię sugerowaną w proteście, wyborca stale zamieszkały za granicą w przypadku
wyborów Prezydenta, nie miałby żadnego racjonalnego powodu składania zgłosze-
nia, o którym jest mowa w art. 36 ust 2 ustawy. Ponadto przepis art. 36 o zasadach
tworzenia spisu przez konsula miałby jedynie zastosowanie do wyborców stale za-
mieszkałych w kraju a głosujących za granicą. Taki rezultat wykładni prawa jest nie-
możliwy do zaakceptowania.
Wyborca przebywający za granicą podobnie jak wyborca przebywający w
kraju, musi być umieszczony w spisie wyborców, jeżeli chce realizować swoje prawo
wyborcze. Wnoszący protest domaga się w istocie pominięcia w odniesieniu do wy-
borców zamieszkałych za granicą wymagania ujęcia w spisie wyborców osoby zgła-
szającej się do komisji obwodowej w celu oddania głosu w wyborach Prezydenta.
Wyborca umieszczony w spisie wyborców sporządzonym przez konsula na podsta-
wie art. 36 ustawy nie jest pozbawiony prawa głosowania w innej komisji utworzonej
za granicą niż ta, w której spisie figuruje, jeżeli - tak jak wszyscy inni wyborcy uzyska
zaświadczenie o prawie do głosowania, co powoduje skreślenie ze spisu i dopisanie
do spisu w komisji, w której głosuje. Ma też oczywiście prawo zgłoszenia wniosku na
podstawie art. 36 ustawy także na odległość (np. telefonicznie, faxem, przez Internet)
w dowolnej komisji utworzonej za granicą byleby uczynił to nie później niż na trzy dni
przed dniem wyborów. Jeżeli natomiast wyborca stale zamieszkały za granicą
chciałby głosować w kraju, ma dwie możliwości uczynienia tego. Po pierwsze ma
możliwość złożenia wniosku o dopisanie do spisu wyborców najpóźniej na 10 dni
przed dniem wyborów na podstawie art. 31 ustawy. Gdyby jednak nie było możliwe
zachowanie tego terminu, a jest to inny, mniej korzystny termin niż zgłoszenie wpisa-
nia do spisu tworzonego przez konsula, może skorzystać z dopisania do spisu w dniu
głosowania na podstawie art. 39a pkt 3. Jest to sytuacja zupełnie wyjątkowa, podob-
nie jak ujęta w punkcie 2 art. 39a (chodzi o wyborcę, który udokumentuje, że za-
mieszkuje na terenie obwodu głosowania a urząd gminy potwierdzi, że nie otrzymał
zawiadomienia o utracie prawa do głosowania). Są to takie wyjątkowe sytuacje, w
których obwodowa komisja wyborcza, co do zasady niemająca uprawnienia do wy-
dania karty do głosowania osobie nieujętej w danym spisie wyborców lub nieprzed-
stawiającej zaświadczenia o prawie do głosowania (co jest równoznaczne z tym, że
była ujęta w innym spisie i została z niego skreślona) dopuszcza do głosowania wy-
borcę nieumieszczonego w spisie wyborców. Przepisy dotyczące spisów wyborców i
6
ich uzupełniania tworzą spójną całość natomiast proponowana przez wnoszącego
protest wykładnia pozbawiałaby sensu niektóre z tych regulacji prawnych. Obowią-
zek zgłoszenia wniosku o umieszczenie w spisie sporządzanego przez konsula na
podstawie art. 36 w dogodnym terminie (nie później niż na 3 dni przed dniem gloso-
wania) dotyczy wszystkich wyborców przebywających za granicą, także tych, którzy
zamieszkują w kraju a nie uzyskali zaświadczenia o prawie głosowania. Nie
dyskryminuje on więc w żaden sposób wyborców zamieszkałych za granicą.
Przepis art. 39a dotyczy natomiast tylko wyborców stale zamieszkałych za
granicą głosujących w kraju, dlatego muszą oni udokumentować stałe zamieszkiwa-
nie za granicą. Wymaganie zawarte w wytycznych nie jest nadmierne. Gdyby nie
obowiązek udokumentowania zamieszkania za granicą - jak słusznie zauważyła Pań-
stwowa Komisja Wyborcza - osoby zamieszkałe w kraju mogłyby głosować dwukrot-
nie, raz w komisji, w której są umieszczone w spisie (na przykład na podstawie do-
wodu osobistego lub prawa jazdy) a drugi raz w jakiejkolwiek innej - poza nią - na
podstawie paszportu.
Można ponadto zauważyć, że wynikający z art. 39a pkt 3 zdanie drugie
ustawy obowiązek umieszczenia przez obwodową komisję wyborczą pieczęci w
paszporcie wyborcy ewidentnie świadczy o tym, że przepis ten dotyczy głosujących
w kraju. Sens tego obowiązku wyraża się w zapobieganiu możliwości kilkakrotnego
głosowania w tym samym dniu przez te same osoby. W przypadku głosujących za
granicą możliwość kilkakrotnego głosowania (w różnych komisjach) w tym samym
dniu jest bardzo mało prawdopodobna.
Sąd Najwyższy zauważa ponadto, że wnoszący protest nie twierdzi, że wy-
kładnia dokonana przez Państwową Komisję Wyborczą w krytykowanym przez niego
fragmencie wytycznych pozbawiła kogokolwiek prawa głosowania, natomiast on sam
był umieszczony w spisie wyborców. Tym bardziej nie ma najmniejszych podstaw do
przypuszczenia, by kontrowersje co do wykładni art. 39a pkt 3 ustawy miały wpływ
na wynik wyborów.
Z tych przyczyn Sąd Najwyższy wydał opinię o niezasadności zarzutu protestu
na podstawie art. 75 ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.
========================================