Pełny tekst orzeczenia

34

POSTANOWIENIE
z dnia 8 kwietnia 2003 r.
Sygn. akt K 1/03


Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Biruta Lewaszkiewicz-Petrykowska – przewodniczący
Jerzy Ciemniewski
Teresa Dębowska-Romanowska – sprawozdawca
Marian Zdyb
Bohdan Zdziennicki,


po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 11 lutego 2003 r. wniosku rady Powiatu Wałbrzyskiego o zbadanie zgodności:
§ 1 i § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie połączenia miasta na prawach powiatu Wałbrzych z powiatem wałbrzyskim oraz ustalenia granic niektórych powiatów (Dz. U. Nr 93, poz. 821) z art. 3 i art. 3b ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 ze zm.), z art. 5 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego (Dz. U. z 1994 r. Nr 124, poz. 607) oraz z art. 15 ust. 2, art. 16 i art. 165 ust. 2 Konstytucji RP,

p o s t a n a w i a:

umorzyć postępowanie na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, z 2000 r. Nr 48, poz. 552 i Nr 53, poz. 638 oraz z 2001 r. Nr 98, poz. 1070) z powodu wycofania wniosku.


UZASADNIENIE:

Rada Powiatu Wałbrzyskiego wnioskiem z 10 lipca 2002 r. wystąpiła do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności § 1 i § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie połączenia miasta na prawach powiatu Wałbrzych z powiatem wałbrzyskim oraz ustalenia granic niektórych powiatów (Dz. U. Nr 93, poz. 821) z art. 3 i art. 3b ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 ze zm.), z art. 5 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego (Dz. U. z 1994 r. Nr 124, poz. 607) oraz z art. 15 ust. 2, art. 16 i art. 165 ust. 2 Konstytucji RP.
Pismem z 17 stycznia 2002 r. wnioskodawca cofnął swój wniosek.
Wyjaśniając zmianę stanowiska wskazał, iż z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2003 r. rozporządzenia w sprawie połączenia miasta na prawach powiatu Wałbrzych z powiatem wałbrzyskim oraz ustalenia granic niektórych powiatów, powiat wałbrzyski przejął z mocy prawa zadania wykonywane do dnia 31 grudnia 2002 r. przez Miasto Wałbrzych – jako miasto na prawach powiatu. W opinii wnioskodawcy rozporządzenie to realizuje postulat usprawniania funkcjonowania administracji publicznej. Uwzględnia ono także więzi społeczne i gospodarcze łączące mieszkańców – bowiem powiat w takiej formie istniał do 1973 r., a układ administracyjny i obsługa ludności we wszystkich gminach jest do tego podziału przystosowana.

Z tych względów Trybunał postanowił jak w sentencji.


2