Pełny tekst orzeczenia

6/1/B/2008

POSTANOWIENIE
z dnia 21 stycznia 2008 r.
Sygn. akt Tw 46/07

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Marian Grzybowski,

po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wniosku Krajowej Rady Związku Zawodowego Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zgodności:
1) art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 102, poz. 690) w odniesieniu do art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 162, poz. 1125, ze zm.);
2) art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 102, poz. 690) w odniesieniu do art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 162, poz. 1125, ze zm.);
3) art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 102, poz. 690) w odniesieniu do art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 162, poz. 1125, ze zm.);
4) art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 102, poz. 690) w odniesieniu do art. 12c ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 162, poz. 1125, ze zm.);
5) art. 2 ustawy z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 102, poz. 690)
z art. 2 i art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

p o s t a n a w i a:

odmówić nadania wnioskowi dalszego biegu.

UZASADNIENIE

Krajowa Rada Wykonawcza Związku Zawodowego Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości Rzeczypospolitej Polskiej wnioskiem z 9 listopada 2007 r. zwróciła się do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie stwierdzenia zgodności: art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 102, poz. 690; dalej: ustawa zmieniająca) w odniesieniu do art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 162, poz. 1125, ze zm.; dalej: ustawa zmieniana), art. 1 pkt 3 ustawy zmieniającej w odniesieniu do art. 4 ust. 6 ustawy zmienianej, art. 1 pkt 5 ustawy zmieniającej w odniesieniu do art. 12 ust. 2 ustawy zmienianej, art. 1 pkt 6 ustawy zmieniającej w odniesieniu do art. 12c ustawy zmienianej oraz art. 2 ustawy zmieniającej z art. 2 i art. 32 Konstytucji.
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 4 grudnia 2007 r. wezwano wnioskodawcę do usunięcia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego zarządzenia, braków formalnych wniosku poprzez: doręczenie 5 egzemplarzy uchwały Krajowej Rady Związku Zawodowego Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącej podstawę wystąpienia z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego; doręczenie 5 egzemplarzy wyciągu z protokołu posiedzenia organu, o którym mowa wyżej, pozwalającego stwierdzić, że uchwała została podjęta zgodnie ze statutem wnioskodawcy; wskazanie umocowanego przedstawiciela do złożenia wniosku oraz reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym; uzasadnienie, w jaki sposób art. 1 pkt 1 ustawy zmieniającej w odniesieniu do art. 2 ust. 3 oraz art. 1 pkt 3 ustawy zmieniającej w odniesieniu art. 4 ust. 6 ustawy zmienianej, a także art. 1 pkt 5 ustawy zmieniającej w odniesieniu do art. 12 ust. 2 ustawy zmienianej naruszają art. 2 i art. 32 Konstytucji.

Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:

Zarządzenie sędziego Trybunału Konstytucyjnego wzywające do usunięcia braków formalnych wniosku zostało wysłane 4 grudnia 2007 r. i skutecznie doręczone wnioskodawcy 11 grudnia 2007 r. (potwierdzenie odbioru przesyłki w aktach sprawy). W konsekwencji, zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.; dalej: ustawa o TK), należy przyjąć, że ustawowy 7-dniowy termin do usunięcia braków formalnych wniosku upłynął 18 grudnia 2007 r. Do Trybunału Konstytucyjnego nie wpłynęło natomiast żadne pismo wnioskodawcy, pozwalające stwierdzić, że braki formalne zostały usunięte w zakreślonym wyżej terminie.

W tym stanie rzeczy, na podstawie art. 36 ust. 3 ustawy o TK, Trybunał Konstytucyjny odmówił nadania wnioskowi dalszego biegu.