Pełny tekst orzeczenia

476/6/B/2012

POSTANOWIENIE

z dnia 5 czerwca 2012 r.

Sygn. akt Tw 19/12



Trybunał Konstytucyjny w składzie:



Małgorzata Pyziak-Szafnicka,



po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wniosku Federacji Związku Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych o zbadanie zgodności:

1) art. 4 i art. 5 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 233, poz. 1382) z art. 2, art. 20, art. 22, art. 31 ust. 3, art. 32 oraz art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

2) art. 12 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 233, poz. 1382) z art. 2 Konstytucji,



p o s t a n a w i a:



odmówić nadania dalszego biegu wnioskowi.



UZASADNIENIE



W dniu 10 kwietnia 2012 r. do Trybunału Konstytucyjnego wpłynął wniosek Federacji Związku Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych (dalej: Federacja) o zbadanie zgodności, po pierwsze, art. 4 i art. 5 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 233, poz. 1382; dalej: ustawa zmieniająca) z art. 2, art. 20, art. 22, art. 31 ust. 3, art. 32 oraz art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji; po drugie, art. 12 ustawy zmieniającej z art. 2 Konstytucji.



Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:



1. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.; dalej: ustawa o TK) skuteczne wszczęcie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym na podstawie wniosku możliwe jest jedynie wówczas, gdy złożony wniosek pochodzi od uprawnionego podmiotu. W rozpatrywanej sprawie uznanie podmiotu za uprawniony do inicjowania abstrakcyjnej kontroli norm uzależnione jest od spełnienia przesłanki podmiotowej – wniosek pochodzi od podmiotu wskazanego w art. 191 ust. 1 pkt 4 Konstytucji oraz przedmiotowej – kwestionowany przez wnioskodawcę akt normatywny dotyczy spraw objętych jego zakresem działania (tzw. ograniczona rzeczowo zdolność wnioskowa – art. 191 ust. 2 Konstytucji).



2. Trybunał Konstytucyjny zbadał, czy Federacja, kwestionując zgodność zaskarżonych przepisów, spełnia kryterium wyznaczone przez art. 191 ust. 2 Konstytucji, tzn. występuje o kontrolę aktów normatywnych, które dotyczą spraw objętych jej zakresem działania.



3. Na wstępie należy podkreślić, że zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego pojęcie „spraw objętych zakresem działania” użyte w art. 191 ust. 2 Konstytucji powinno być wykładane w sposób ścisły, a interpretacja rozszerzająca jest niedopuszczalna. Trybunał Konstytucyjny przypomina, że prawo organizacji pracodawców do składania wniosków do Trybunału Konstytucyjnego służy reprezentowaniu swoich członków w perspektywie obowiązków i uprawnień pracodawcy w ich relacji z pracownikami. Uprawnienie to stanowi niejako odbicie uprawnień związków zawodowych, a wspólne wymienienie związków zawodowych (perspektywa pracownika) i organizacji pracodawców (perspektywa pracodawcy) w art. 191 ust. 1 pkt 4 Konstytucji potwierdza jednoznacznie, że wolą ustrojodawcy było ograniczenie zdolności wnioskowej tych podmiotów do spraw z zakresu stosunku pracy (zob. postanowienia TK z 10 października 2003 r., Tw 11/03, OTK ZU nr 4/B/2003, poz. 203 oraz 3 lutego 2010 r., Tw 25/09, OTK ZU nr 1/B/2010, poz. 4).

Wymaga nadto przypomnienia, że wystąpienie z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego nie stanowi szczególnego środka ochrony interesów gospodarczych organizacji pracodawców, choć interesy te są w naturalny sposób związane z funkcjonowaniem przedsiębiorców zrzeszonych w takiej organizacji (por. powołane postanowienie TK z 3 lutego 2010 r., Tw 25/09 i wymienione tam orzeczenia).



4. Przedmiotem rozpatrywanego wniosku są art. 4, art. 5 oraz art. 12 ustawy zmieniającej.



4.1. Analiza zaskarżonego art. 4 ustawy zmieniającej pozwala stwierdzić, że reguluje on stosunki pomiędzy Agencją Nieruchomości Rolnych (dalej: ANR) a dzierżawcami. Zaskarżony przepis dotyczy przedstawiania dzierżawcom przez ANR propozycji dokonania zmian umowy dzierżawy (zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej), przedmiotem której są nieruchomości wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, w zakresie wyłączenia z dzierżawy 30% powierzchni użytków rolnych będących przedmiotem dzierżawy (ust. 1). Odnosi się on także do takich kwestii, jak: przesyłanie projektu zmiany umowy dzierżawy przez ANR (ust. 2); oświadczenie dzierżawcy o przyjęciu albo o odrzuceniu zaproponowanych przez ANR zmian umowy dzierżawy zawartych w projekcie (ust. 3); niezłożenie oświadczenia w terminie (ust. 4); zmiana umowy dzierżawy dokonywana przez ANR i dzierżawcę w formie pisemnej (ust. 5); zmniejszenie czynszu dzierżawnego (ust. 6); uprawnienie dzierżawcy do zakupu całości albo części nieruchomości, która pozostała przedmiotem dzierżawy, z zastosowaniem prawa pierwszeństwa (ust. 7); oświadczenie dzierżawcy o skorzystaniu z uprawnienia do zakupu (ust. 8); uprawnienie do zakupu nieruchomości przeznaczonej na cele nierolnicze (ust. 9); przeznaczanie przez ANR do sprzedaży użytków rolnych wyłączonych z dzierżawy w wyniku zmiany umowy dzierżawy (ust. 10); termin wyłączenia użytków rolnych (ust. 12) określany na wniosek dzierżawcy (ust. 13), do którego dołącza się stosowne dokumenty (ust. 14); zasady mające zastosowanie do sprzedaży użytków rolnych (ust. 14).



4.2. Kwestionowany art. 5 ustawy zmieniającej określa przypadki, w których w odniesieniu do umów dzierżawy zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej nie stosuje się przepisów art. 4 tej ustawy (ust. 1), odnosi się do pisemnego oświadczenia dzierżawcy (ust. 2), jak również przewiduje, że osoba, która złożyła nieprawdziwe oświadczenie, podlega odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.



4.3. Zgodnie z zaskarżonym art. 12 ustawy zmieniającej ustawa ta wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.



5. Federacja twierdzi, że „kwestionowana Ustawa, w zakresie zaskarżonym w niniejszym wniosku, w sposób arbitralny ingeruje w zasady i warunki dotychczasowego funkcjonowania podmiotów będących dzierżawcami nieruchomości rolnych Skarbu Państwa poprzez efektywne przymuszenie ich do wyłączenia 30% dzierżawionych gruntów”.



5.1. Zarzuty wnioskodawcy koncentrują się na wykazaniu, że kwestionowane przepisy naruszają: art. 2 Konstytucji (zasadę zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa, zasadę ochrony interesów w toku i praw nabytych, zasady prawidłowej legislacji, zasadę odpowiedniej vacatio legis), art. 20 i art. 22 Konstytucji (zasadę społecznej gospodarki rynkowej i wolność działalności gospodarczej); art. 31 ust. 3 Konstytucji (zasadę proporcjonalności) oraz art. 32 Konstytucji (zasadę równości), art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji (zasadę równej dla wszystkich ochrony prawnej własności, innych praw majątkowych oraz prawa dziedziczenia).



5.2. Federacja twierdzi, że „kwestionowane przepisy (…) przewidują dyskrecjonalną ingerencję w ukształtowane stosunki prawne, interesy gospodarcze i finansowe będące w toku. Ustawodawca (…) faktycznie pozbawia rolników 30% dzierżawionych od Skarbu Państwa użytków rolnych, nie bacząc na zasady planowania gospodarki rolnej, dokonane i będące w trakcie realizacji inwestycje oraz zobowiązania rolników podjęte w związku z planowaną gospodarką rolną na całym dzierżawionym obszarze. Dzierżawcy użytków rolnych Skarbu Państwa (…) mają prawo oczekiwać, że zawarte przez nich umowy dzierżawy pozwolą im prowadzić i planować w dłuższej perspektywie swoje przedsięwzięcia gospodarcze”.

Wnioskodawca wyraża przekonanie, że kwestionowane przepisy „przewidują nadmierną i trudną do uzasadnienia ingerencję w konstytucyjne prawa i wolności jednostki (swoboda działalności gospodarczej, konstytucyjna ochrona innych praw majątkowych)”. Zdaniem wnioskodawcy „analiza kwestionowanych przepisów wskazuje, że ustawodawca dopuścił się nadmiernej ingerencji w swobodę działalności gospodarczej, w szczególności (…) negatywnie wpłynął na konkurencyjność gospodarstw rolnych (…), zmuszając prowadzących je przedsiębiorców do negatywnej korekty ich planów rozwojowych związanych z prowadzonymi przedsięwzięciami gospodarczymi”.

W ocenie wnioskodawcy kwestionowane przepisy mają charakter „dyskryminujący dla dzierżawców, jako strony umowy dzierżawy”, a ponadto powodują nierówność „w ramach grupy dzierżawców”, w szczególności „faworyzując małe gospodarstwa rolne a dyskryminując pozostałe”. Federacja stawia także zarzut nierównego traktowania „przedsiębiorców będących akcjonariuszami lub udziałowcami spółek z udziałem Skarbu Państwa i bez takiego udziału, zajmujących się działalnością rolniczą i dzierżawiących grunty rolne”.

Wnioskodawca dowodzi, że „w przypadku kwestionowanej ustawy mamy do czynienia z (…) negatywnymi skutkami dla własności i innych praw majątkowych (…) dzierżawcy gruntów rolnych Skarbu Państwa”.



6. Trybunał Konstytucyjny stwierdza, że zarówno treść kwestionowanych przepisów, jak również wzorce kontroli, które powołuje Federacja, tzn. art. 2, art. 20, art. 22, art. 31 ust. 3, art. 32 oraz art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji, oraz uzasadnienie postawionych zarzutów, w szczególności przytoczona powyżej argumentacja, świadczą o tym, że wnioskodawca występuje w interesie swoich członków-przedsiębiorców i w obronie ich stanu posiadania (jako dzierżawców), nie zaś w celu ochrony uprawnień pracodawczych członków Federacji w ramach relacji łączącej ich z pracownikami (stosunek pracy). Trybunał Konstytucyjny przypomina, że członkowie Federacji korzystają ze swobody działalności gospodarczej dlatego, że są przedsiębiorcami, nie zaś z uwagi na przysługujący im status pracodawcy.

W konsekwencji, Trybunał Konstytucyjny stwierdza, że ustalony przez Federację zakres zaskarżenia wykracza poza granice ograniczonej rzeczowo legitymacji procesowej, „konsumując” cechy wniosku, który mogą złożyć jedynie podmioty legitymowane ogólnie, wymienione w art. 191 ust. 1 pkt 1 Konstytucji. Okoliczność ta uzasadnia odmowę nadania wnioskowi Federacji dalszego biegu (art. 36 ust. 3 w zw. z art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy o TK).



W tym stanie rzeczy Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.