Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/532/11

WYROK
z dnia 29 marca 2011 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Członkowie: Aneta Mlącka
Izabela Niedziałek - Bujak
Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 marca 2011 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez PIXEL Technology s.c., 90 – 441 Łódź, ul. Kościuszki 123 od czynności
zamawiającego Kujawsko-Pomorskie Inwestycje Medyczne Sp. z o.o., 87 – 100 Toruń,
ul. Szosa Chełmińska 26/703 w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Zakup, dostawa i montaż cyfrowego aparatu RTG”,
przy udziale wykonawcy Siemens Sp. z o.o., 03 – 821 Warszawa, ul. śupnicza 11
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego;
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża PIXEL Technology s.c., 90 – 441 Łódź, ul.
Kościuszki 123 i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) z kwoty wpisu uiszczonego przez
PIXEL Technology s.c., 90 – 441 Łódź, ul. Kościuszki 123;
2) dokonać wpłaty kwoty 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) przez PIXEL Technology s.c., 90 – 441 Łódź, ul. Kościuszki 123 na rzecz
Kujawsko-Pomorskie Inwestycje Medyczne Sp. z o.o., 87 – 100 Toruń, ul. Szosa
Chełmińska 26/703, stanowiącej uzasadnione koszty strony z tytułu kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika.

Pouczenie:
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Toruniu.


Przewodniczący: …………………………

Członkowie: ............................................
.............................................

Sygn. akt: KIO/ 532/11


Uzasadnienie

Odwołanie zostało wniesione przez Odwołującego - Tomasz Szeler, Jakub Musiałek i Adam
Szczepanik - wspólnicy spółki PIXEL Technology s.c. w Łodzi w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonym na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. nr 113, poz.759, ze zm.) [ustawa Pzp] w
trybie przetargu nieograniczonego [powyżej 193.000 Euro], którego przedmiotem jest zakup,
dostawa i montaż cyfrowego aparatu RTG. Wykonawca stwierdził, że Zamawiający - Kujawsko-
Pomorskie Inwestycje Medyczne Sp. z o.o. z Torunia wybrał ofertę spółki Simens sp. z o.o. z
naruszeniem art.26 ust.4 oraz art. 24 ust. 2 pkt 4 i art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez
niezastosowanie tych przepisów. W przypadku art. 26 ust.4 ustawy Pzp, Zamawiający
zaniechał wezwania wykonawcy Siemens sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień dotyczących
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, a w przypadku art. 24 ust.2 pkt 4 ustawy Pzp -
zaniechał wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia tego wykonawcy. W przypadku
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, Zamawiający zaniechał odrzucenia oferty Siemens sp. z o.o.
Wskazując na powyższe Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu dokonania czynności wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia
wykonawcy Siemens sp. z o.o., ze względu na niewykazanie spełnienia warunków udziału w
postępowaniu lub nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty tego Wykonawcy, jako że jej
treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz nakazanie
Zamawiającemu powtórzenie czynności badania, oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej
z pominięciem oferty wykonawcy Siemens. Alternatywnie wniósł o uwzględnienie odwołania i o:
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania, oceny ofert z uwzględnieniem
wskazanego w uzasadnieniu odwołania nieodpowiadania przez treść oferty Siemens sp. z o.o.
treści SIWZ i powtórzenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. Wniósł także o
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania według norm
przepisanych. W uzasadnieniu odwołania podał, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp., o
udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunek dotyczący
posiadania wiedzy i doświadczenia. Zgodnie z pkt 8.1. siwz o udzielenia zamówienia w tym
postępowaniu mogą się ubiegać wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące m.in.
posiadania wiedzy i doświadczenia oraz dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym

oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Zgodnie natomiast z pkt 8.2.2. SIWZ
warunki te, zamawiający uzna za spełnione, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich
3 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał należycie, co najmniej 2 dostawy cyfrowych
aparatów RTG odpowiadającą swoim rodzajem i wartością dostawom stanowiącym przedmiot
zamówienia. Zdaniem Odwołującego z załączonego do oferty Siemens sp. z o.o. wykazu
dostaw (załącznik numer 11; str. 62 oferty) nie wynika, aby wykonawca Siemens sp. z o.o.
spełniał powyższe warunki ubiegania się o udzielenie zamówienia. Wskazane w wykazie
zrealizowane zamówienia odpowiadają jedynie wartością, dostawom stanowiącym przedmiot
niniejszego postępowania. Nie odpowiadają natomiast rodzajem, albowiem wykaz dotyczy
jedynie dostaw angiografów i kardioangiografów. Wykonawca nie wykazał zatem, że w okresie
ostatnich trzech lat wykonał należycie co najmniej 2 dostawy cyfrowych aparatów RTG.
Wykonawca stwierdził także, że zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp z postępowania o
udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków
udziału w postępowaniu. Wykluczenie obejmuje więc dwie sytuacje faktyczne. Jako pierwszą
wymienić należy – zdaniem wykonawcy - tą, w której wykonawca wprawdzie przedłożył
wymagane przez zamawiającego poprawne oświadczenia i dokumenty potwierdzające
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, lecz wynika z nich, iż nie posiada on
wymaganych uprawnień, wiedzy i doświadczenia, potencjału osobowego, technicznego lub
zdolności finansowej lub ekonomicznej, w zależności od tego, jak zamawiający opisał sposób
dokonania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Ze złożonych oświadczeń i
dokumentów wynika więc, że wykonawca nie jest zdolny do wykonania zamówienia według
kryteriów przyjętych przez zamawiającego w opisie sposobu oceny spełniania warunków
udziału w postępowaniu. Druga z sytuacji abstrahuje od rzeczywistej zdolności wykonawcy do
wykonania zamówienia. Wykonawca nawet posiadający wszelkie wymagane przez
zamawiającego przymioty będzie podlegał wykluczeniu, jeżeli nie przedłożył oświadczeń lub
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Nie wykazał on
bowiem, że warunki spełnia, i nie dostarczył wymaganych informacji pozwalających na
weryfikację spełniania warunków. W związku z powyższym, zdaniem Odwołującego
wykonawca Siemens sp. z o.o. powinien był zostać wykluczony z przedmiotowego
postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp. Kolejny zarzut dotyczy pkt 9.1.5.
specyfikacji istotnych warunków zamówienia zgodnie z którym, wykonawca powołujący się przy
wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów,
które będą brały udział w realizacji części zamówienia, zobowiązany był przedłożyć także
dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy [pkt 9.1: aktualny
odpis z właściwego rejestru, oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia z postępowania na
podstawie art. 24 ust. 1 Pzp., aktualne zaświadczenie właściwego Naczelnika Urzędu

Skarbowego oraz właściwego Oddziału ZUS lub KRUS, oraz aktualną informację z KRK.] Z
załącznika numer 10 do oferty Wykonawcy Siemens sp. z o.o. (str. 61 oferty) wynika, iż
Siemens sp. z o.o. będzie korzystał z pomocy dwóch podwykonawców. W załączniku numer 12
(str. 70 i 71 oferty) znajdują się oświadczenia Synektik sp. z o.o. oraz INFRA-BUD sp. z o.o., w
których spółki zobowiązują się do udostępnienia firmie Siemens sp. z o.o. wiedzy i
doświadczenia, potencjału technicznego oraz osób zdolnych do wykonania zamówienia w
odniesieniu do przedmiotowego postępowania. W stosunku do obydwu podmiotów, brak jest w
ofercie Siemens sp. z o.o. dokumentów wymaganych zgodnie z pkt 9.1.5. SIWZ. Zamawiający
winien był w tym przypadku na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. wezwać wykonawcę do
złożenia wymaganych dokumentów, a w przypadku nieprzedłożenia dokumentów przez
wykonawcę, wykluczyć na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

W zakresie naruszenia art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp wykonawca powołał się na
załącznik nr V do siwz – szczegółowy opis przedmiotu zamówienia i wskazał na poz. 27,
odnośnie wymogów co do lampy RTG z zawieszeniem sufitowym, zgodnie z którą zakres ruchu
głowicy wzdłuż stołu powinien wynosić minimum 600 cm. W odpowiedzi na pytania
Wykonawców z dnia 23 grudnia 2010 r. Zamawiający dopuścił zakres ruchu 550 cm. Na stronie
4 oferty wykonawca - Siemens sp. z o.o. (str. 2 załącznika numer 1 do oferty) w poz. 27, podał
zdaniem Odwołującego, iż zakres ruchu głowicy proponowanej przez niego lampy RTG, wzdłuż
stołu wynosi 550 cm. Jednocześnie ze strony 37 oferty Siemens sp. z o.o. (prospekt oferowanej
aparatury) wynika, iż maksymalny zakres ruchu w poziomie lampy rentgenowskiej wynosi 355
cm. Zachodzi zatem, po pierwsze niezgodność w samej treści oferty Wykonawcy Siemens sp. z
o.o., a po drugie treść oferty Wykonawcy Siemens sp. z o.o. w tej kwestii nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Kolejna pozycja której dotyczy zarzut to poz. 50
części I dotyczącej wymogów co do systemu archiwizacji i dystrybucji obrazów (PACS),
Zamawiający wskazał, iż wymaga systemu PACS i dystrybucji obrazów zarejestrowanego w
Polsce jako wyrób medyczny min. klasy I lub posiadający certyfikat CE właściwy dla
urządzeń/oprogramowania medycznego, stwierdzający zgodność oprogramowania z dyrektywą
93/42/EEC m.in. w klasie I oraz, że wymaga załączenia wskazanego certyfikatu CE. W
odpowiedzi na pytania z dnia 23 grudnia 2010 r. Zamawiający zmienił wymóg rejestracji
systemu PACS jako wyrobu medycznego z klasy I na klasę Ila. Następnie w odpowiedzi na
pytania z dnia 7 stycznia 2011 r. powrócił do pierwotnego zapisu SIWZ w tej kwestii. Na stronie
14 oferty wykonawcy Siemens sp. z o.o. (str. 12 załącznika numer 1 do oferty), w poz. 50,
Wykonawca wskazał, iż proponowany sprzęt te wymogi spełnia, natomiast z pozostałej
dokumentacji załączonej do oferty, wynika, iż Siemens sp. z o.o. zaoferował de facto system

PACS posiadający nie certyfikat zgodności CE, a jedynie deklarację zgodności i dołączył
zgłoszenie do rejestru wyrobów medycznych.

Z kolei w poz. 88 części I dotyczącej wymaganych parametrów, Zamawiający -
zdaniem Odwołującego - wymagał jednej deklaracji zgodności na cały aparat RTG i cały
aparat RTG miał być objęty jednym certyfikatem. Wykonawca Siemens sp. z o.o. nie dołączył
do oferty wpisu ani certyfikatu CE dla wielomonitorowej stacji lekarskiej. Dołączył bowiem
jedynie deklarację zgodności CE i zgłoszenie do rejestru wyrobów medycznych, co nie jest
jednoznaczne z rejestracją.

Kolejny parametr objęty zarzutem to poz. 12 w części dotyczącej parametrów
wymaganych i ocenianych Zamawiający wskazał, iż wymaga płaskiego detektora cyfrowego o
wymiarach nie mniejszych niż 430 mm x 350 mm. Na stronie 9 oferty wykonawca Siemens sp.
z o.o. zaoferował detektor o wymiarach 432 mm x 350 mm. Jednocześnie ze strony 43 oferty
Siemens sp. z o.o. (prospekt oferowanej aparatury) wynika, iż obszar aktywny
zaproponowanego detektora Pixium 3543pR (wi-D) wynosi 340 mm x 432 mm. Potwierdzają to
również informacje zamieszczone na stronie producenta www.trixell.com/html-gb/frameset
products.html?!. Zatem w powyższym zakresie treść oferty Siemens sp. z o.o. nie odpowiada
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Dodatkowo wykonawca wskazał, iż w wyniku pytań do Zamawiającego dotyczących
treści SIWZ Zamawiający wprowadził dwa dodatkowe wymagania dotyczące: liczby licencji
Modułu Zleceń - 2 licencje oraz pełnej integracji na poziomie bazy danych systemów
PACS/RIS z systemem Infomedica. W ofercie Siemens sp. z o.o. brak jest potwierdzenia
spełnienia w/w warunków. W tym zakresie oferta Wykonawcy Siemens sp. z o.o. nie odpowiada
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wykonawca podał także, że zgodnie z art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Zamawiający nie dopełnił tego obowiązku w niniejszym postępowaniu względem Siemens sp. z
o.o. Oferta winna zostać złożona na piśmie pod rygorem nieważności. Zgodnie z pkt 14.4
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, oferta musi być podpisana przez osoby
upoważnione do reprezentowania Wykonawcy. W pkt 12 specyfikacji istotnych warunków
zamówienia Zamawiający zażądał wniesienia wadium w kwocie 12.000,00 zł. Dokument
gwarancji bankowej przedstawiony przez Wykonawcę Siemens sp. z o.o. jako część oferty nie

został podpisany przez osobę uprawioną do reprezentowania Wykonawcy Siemens sp. z o.o.
oraz nie został mu nadany kolejny numer strony oferty. W związku z powyższym, Odwołujący
kwestionuje przynależność dokumentu gwarancji bankowej do treści oferty Siemens sp. z o.o.
Szczególnie, iż oferta w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jako stanowiąca
oświadczenie woli, które winno być złożone w formie pisemnej, powinna zawierać podpisy osób
uprawnionych do reprezentowania Wykonawcy. Brak takowych podpisów na ostatniej stronie -
gwarancji bankowej - wskazuje, iż oświadczenie woli Wykonawcy, w postaci oferty, w
niniejszym postępowaniu, nie obejmuje dokumentu potwierdzającego wniesienie wadium.
Zgodnie z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej (np. wyrok z dnia 5 października 2009 r.
KIO/UZP 1196/09) dokument taki należy uznać za niebyły. Wykonawca podał także, że na
wielu stronach oferty widnieją jedynie parafki bliżej nieokreślonych osób, po których nie można
stwierdzić, czy zostały one podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania
Wykonawcy Siemens sp. z o.o. (np. str. 30-48 i 88-90 oferty). Dodatkowo podniósł, iż strony: 2,
19 (zał. nr 2), 56 - 62 nie zostały podpisane przez Wykonawcę Siemens sp. z o.o. jako strony
oferty. Widnieją na nich podpisy osób uprawnionych, z racji tego, iż dokumenty te są odrębnymi
oświadczeniami Wykonawcy. Jako część oferty winny być jednak dodatkowo podpisane.


W odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający stwierdził, że odwołanie podlega
odrzuceniu. Albowiem w dniu 14 marca 2011 r. otrzymał pismo z dnia 11 marca 2011 roku
oznaczone jako „ODWOŁANIE", które nie zostało podpisane. Dalej stwierdził, że zgodnie z
przepisem art. 180 ust. 5 zdanie 1 ustawy Pzp, Odwołujący przesyła kopię odwołania przed
upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego
treścią przed upływem tego terminu, a jeżeli w niniejszej sprawie Odwołujący wniósł do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie w piśmie z dnia 11 marca 2011 r., które
zostało podpisane, to wówczas należy uznać, że Zamawiający nie otrzymał kopii odwołania
(egzemplarz otrzymany przez Zamawiającego nie jest tożsamy w treści, nie jest kopią pismo
złożonego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej), a wobec tego odwołanie podlega
odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 7 PZP (tj. z uwagi na fakt, iż Odwołujący nie
przesłał Zamawiającemu kopii odwołania zgodnie z art. 180 ust. 5 PZP). Podniósł także, że o
ile pismo z dnia 11 marca 2011 r. jest kopią pisma, które zostało wniesione do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej, to w istocie pismo z dnia 11 marca 2011r. zawiera brak
formalny (brak podpisu Odwołującego), który powoduje, że odwołanie nie podlega
rozpoznaniu w myśl przepisu art. 187 ust. 1 pkt 1 PZP, a nadto nie jest możliwe aby dokonać

usunięcia przedmiotowego braku z zachowaniem terminu do wniesienia odwołania (art. 182
ust. 1 pkt 1 PZP).

W zakresie zarzutów z odwołania Zamawiający stwierdził, że nie zostały one poparte
dowodami, przy czym to na Odwołującym spoczywa ciężar dowodu okoliczności, z których
wywodzi skutki prawne, tj. wykazanie zasadności stawianych Zamawiającemu zarzutów (art.
6 k.c). Odnosząc się do zarzutów podniesionych w odwołaniu (w kolejności, w jakiej zostały
przytoczone w treści odwołania), wskazał na ich bezzasadność, a tym samym brak
jakichkolwiek podstaw do uwzględnienia przedmiotowego środka ochrony, oraz podał
merytoryczne i prawne uzasadnienie stanowiska. Odnosząc się do merytorycznej strony
zarzutów stwierdził, że są one niezasadne i odwołanie powinno być oddalone.
Do postępowania odwoławcze po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca
Simens spółka z o.o. wnosząc także o oddalenie odwołania.



Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając stan faktyczny, ustalony na
podstawie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia, w tym oferty uznanej
za najkorzystniejszą oraz stanowiska stron postępowania odwoławczego i
przystępującego do postępowania przedstawione także w toku rozprawy, stwierdziła,
co następuje:


Odwołanie podlega oddaleniu, albowiem podnoszone zarzuty nie zasługują na
uwzględnienie.


W pierwszej kolejności KIO ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu na podstawie
art. 189 ust.2 pkt 7 ustawy Pzp, albowiem wnoszący odwołanie wykonawca przesłał
Zamawiającemu kopię odwołania zgodnie z art. 180 ust. 5 ustawy Pzp. Wskazany przepis

wymaga przesłania kopii odwołania przed upływem terminu do jego wniesienia w taki
sposób, aby mógł się zapoznać z jego treścią przed upływem tego terminu. Dalej przepis
stanowi, że domniemywa się, iż zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed
upływem terminu na jego wniesienie, jeżeli przesłanie jego kopii nastąpiło przed upływem
wskazanego wyżej terminu, za pomocą jednego ze sposobów określonych w art. 27 ust.2
ustawy Pzp. Przesłanie treści odwołania w formie dopuszczonej wskazanym przepisem tj.
mailem jest równoznaczne z tym, że taki dokument nie zawiera własnoręcznego podpisu
wykonawcy lub też żadnego podpisu; Podobnie fax też nie spełni tego warunku. Tym samym
brak podpisu na kopii odwołania przesłanej zamawiającemu nie może powodować sankcji
określonej w art. 189 ust.2 pkt 7 ustawy Pzp. Na marginesie Izba zauważa, że brak podpisu
na odwołaniu wniesionym do Prezesa KIO został uzupełniony w trybie przewidzianym w art.
187 ustawy Pzp.

Rozpatrując zarzuty podniesione w odwołaniu Izba ustaliła, że dotyczą one czynności
braku wykluczenia wykonawcy Siemens sp. z o.o. [dalej wykonawca Simens] na podstawie
art. 24 ust.2 pkt 4 ustawy Pzp oraz w związku z art. 26 ust.4 tej ustawy, a także nie
odrzucenia oferty tego wykonawcy na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp oraz wybór
oferty Simens sp. z o.o. jako oferty najkorzystniejszej.
Rozpatrując zarzut naruszenia art. 24 ust.2 pkt 4 ustawy Pzp w związku z pkt 8.2.2 i
9.1.5 specyfikacji Izba ustaliła, co następuje:

Zgodnie z pkt 8.2.2. siwz wykonawca był zobowiązany wykazać, że w okresie ostatnich 3
lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał należycie co najmniej 2 dostawy cyfrowych
aparatów RTG odpowiadających swoim rodzajem i wartością dostawom stanowiącym
przedmiot zamówienia. W tym przypadku Izba stwierdziła, że wykonawca Siemens
potwierdził, że wykonał w wymaganym okresie dostawy także ze względu na ich rodzaj,
albowiem – w przekonaniu Izby - zarówno cyfrowy aparat RTG jak i cyfrowy
angiograf/kardioangiograf należą do kategorii urządzeń służących do badań rentgenowskich
(aparatury RTG), a w szczególności do obrazowania RTG, wykorzystując w tym celu ten sam
rodzaj promieniowania. W obydwu przypadkach – tak jak dowodził Zamawiający - mamy do
czynienia z tą samą technika obrazowania, tj. za pomocą zdjęć rentgenowskich, przy czym
angiograf [czy też kardioangiograf] ma szersze spektrum działania niż zwykły cyfrowy aparat
RTG. Rodzajowa zbieżność w/w urządzeń przejawia się choćby przez fakt wykorzystania w

nich tej samej technologii badań diagnostycznych - tj. RTG i niewątpliwie obydwa urządzenia
można zaliczyć do kategorii – rodzaju aparatury RTG.


Z kolei, zgodnie z pkt 9.1.5 specyfikacji, wykonawca był zobowiązany przedłożyć
dokumenty dotyczące podmiotu trzeciego w zakresie wymaganym dla wykonawcy [pkt 9.1
siwz], ale tylko wówczas, gdy przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu
wykonawca ten powołuje się na potencjał innych podmiotów. Tak jak wynika z treści oferty
Simens, wykonawca samodzielnie potwierdził spełnianie warunków udziału w przedmiotowym
postępowaniu (art. 22 ustawy Pzp), w szczególności złożył oświadczenie, zgodnie z pkt 9.2.1
SIWZ - str. 57 oferty) oraz wymagane dokumenty. Zatem wykonawca nie powoływał się na
potencjał podmiotów trzecich w rozumieniu przepisu art. 46 ust. 2b ustawy Pzp i tym samym
nie było konieczne składanie przez Siemens sp. z o.o. dokumentów, o których mowa w pkt
9.1.5 SIWZ, dotyczących podmiotów trzecich. Izba podzieliła pogląd przedstawiony w
odpowiedzi na odwołanie, że zgodnie z treścią załącznika nr 10 (str. 61 oferty Siemens Sp. z
o.o.) podmioty: Synektik sp. z o.o. oraz INFRA-BUD sp. z o.o., będą brały udział w
wykonaniu przedmiotowego zamówienia w charakterze podwykonawców, a oświadczenia
w/w podmiotów zawarte w załączniku nr 12 (str. 70 i 71 oferty) stanowią deklarację
współpracy z Siemens sp. z o.o. przy realizacji zamówienia.
To oznacza, że Zamawiający nie był zobowiązany do wzywania wykonawcy Simens o
uzupełnienie dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, a w dalszej kolejności (w
przypadku nie uzupełnienia dokumentów) - do wykluczenia Siemens z postępowania o
udzielenie zamówienia - zgodnie z przepisem art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że podnoszony w odwołaniu zarzut
naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust.2 pkt 4 ustawy Pzp jest niezasadny i tym samym
nie podlega uwzględnieniu zarzut naruszenia art. 26 ust.3 ustawy Pzp.


Rozpatrując zarzut naruszenia art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp Izba ustaliła, że dotyczy
on poz. 27 i 88 załącznika nr V część 1 – Parametry wymagane oraz poz. 12 i 50 części 2

tego załącznika - [Parametry wymagane i oceniane], stwierdzając, że także ten zarzut nie
zasługuje na uwzględnienie.

Co do pierwszego z zarzutów, dotyczących poz. 27 Izba ustaliła, że w tej pozycji
Zamawiający [w zakresie lampy RTG z zawieszeniem sufitowym] wymagał, aby zakres ruchu
głowicy oferowanej lampy RTG wzdłuż stołu wynosił min. 550 cm [z uwzględnieniem
odpowiedzi na pytanie z dnia 23 grudnia 2010 r.]. Siemens Sp. z o.o. złożył wymagane
oświadczenie o jego spełnianiu wpisując w tabeli słowo „TAK". Dla oceny spełniania tego
warunku, Zamawiający nie wymagał [poza oświadczeniem o treści zawartej w poz. 27
załącznika nr 5 siwz) przedkładania innych materiałów, w szczególności folderów i wobec
tego takie materiały nie mogą rozstrzygać o spełnianiu wymogów odnośnie parametrów
zakresu ruchu głowicy lampy RTG. Ponadto Izba uwzględniła w tym przypadku –
przedstawiane także w toku rozprawy stanowisko Zamawiającego i Przystępującego, że
parametry urządzenia opisane w folderze (str. 37 oferty Siemens Sp. z o.o.) odnoszą się do
standardowej wersji urządzenia, a odnośnie zakresu ruchu głowicy lampy RTG, wykonawca
ma możliwości techniczne osiągnięcia tego parametru w sposób odpowiadający wymogowi
zawartemu w specyfikacji.

Co do poz.50 - w zakresie dotyczącym warunków systemu archiwizacji i dystrybucji
obrazów (PACS) z uwzględnieniem odpowiedzi na pytania wykonawców z dnia 23 grudnia
2010 r. i 7 stycznia 2011 r. - Izba ustaliła, że Zamawiający wymagał dostarczenia i
potwierdzenia dokumentami „Systemu PACS i dystrybucji obrazów zarejestrowanego w
Polsce” jako wyrobu medycznego m.in. klasy I lub posiadającego certyfikat CE właściwy dla
urządzeń/oprogramowania medycznego - stwierdzający zgodność oprogramowania z
dyrektywą 93/42/EEC m.in. w klasie I". Zgodnie z treścią w/w wymogu wykonawca Siemens
w oświadczeniu (pkt 1 na 1 str. oferty) wskazał, że jego oferta odpowiada w pełni treści
SIWZ, a na stronie 14 oferty, w tabeli w poz. 50 potwierdził spełnianie wymogów określonych
w siwz, składając oświadczenie o treści „TAK". Wykonawca - Siemens złożył także dokument
(str. 24 oferty), właściwy dla oferowanych urządzeń/oprogramowania medycznego
stwierdzający zgodność oprogramowania z dyrektywą 93/42/EEC w klasie Ilb, a zatem -
spełniający wymóg określony w SIWZ. Izba podzieliła w tym względzie pogląd
Zamawiającego, że nazwa dokumentu nie może mieć decydującego znaczenia, istotna jest
bowiem jego treść, a w niniejszej sprawie nie ma wątpliwości, iż z treści dokumentu ze strony
24 oferty Siemens wynika, że w/w wymóg został spełniony. Ponadto Odwołujący w toku
rozprawy nie wykazał, że Zamawiający wymagał, aby dokument, o którym mowa w

załączniku nr 5 do specyfikacji w części I w poz. 50 był oznaczony w tytule jako "certyfikat
zgodności CE". Stąd dokument nazywany „Deklaracją zgodności", potwierdza wymagany
warunek, gdyż jest wystawiany dla urządzeń/oprogramowania oraz zawiera w swojej treści
oświadczenie o zgodność oprogramowania z dyrektywą 93/42/EEC w określonej klasie,
czego wymagał Zamawiający. Izba zwraca także uwagę, iż klasa IIa jest klasą obiektywnie
wyższą niż klasa I i tym samym wymagane minimum także zostało potwierdzone. Izba
zwraca także uwagę, że wykonawca Siemens załączył do oferty także zgłoszenie
oferowanego oprogramowania do rejestru wyrobów medycznych (str. 26 i n. oferty).

Odnośnie poz. 12 - wymogu określonego w części 2 [„Parametry wymagane i
oceniane"] Izba ustaliła, że Zamawiający wymagał dostarczenia płaskiego detektora
cyfrowego o wymiarach 432 mm x 350 mm. Siemens sp. z o.o. – tak jak wymagał
Zamawiający w siwz - oświadczył, że oferowany przez niego detektor spełnia wymogi SIWZ.
Takie oświadczenie zostało zawarte w tabeli w poz. 12 na str. 9 [oświadczenie o treści
„TAK"]. Tym samym z punktu wymagań specyfikacji takie oświadczenie jest wystarczające
dla oceny spełniania wymagań w wymienionym zakresie. Także załączony dodatkowo
prospekt na str. 43 oferty potwierdza to wymaganie. Ponadto Izba zgodziła się z
Zamawiającym, iż nie wymagał aby wymiary detektora dotyczyły jego obszaru aktywnego,
na co wskazuje Odwołujący.

Co do poz. 88 - Izba ustaliła, że w tym zakresie specyfikacja zawiera wymóg
posiadania „Deklaracji zgodności na cały aparat i cały aparat RTG ma być objęty jednym
certyfikatem." Przedmiot zamówienia, oprócz aparatu RTG stanowią także inne elementy
m.in. stacja lekarska, która nie jest częścią aparatu RTG - stanowi odrębne urządzenie.
Wymóg posiadania „Deklaracji zgodności”, o której stanowi warunek dotyczy wyłącznie
aparatu RTG, nie stacji lekarskiej. Tym samym wykonawca Siemens potwierdził, że spełnia
przedmiotowy wymóg poprzez złożone oświadczenie w tabeli, w poz. 88 na str. 7 oferty
[oświadczenie o treści „TAK"]

Odnośnie dodatkowych wymagań dotyczących 2 licencji Modułu Zleceń [pytanie nr 10
związane z poz. 31 – Radiologiczny System Informatyczny RIS] i pełnej integracji na
poziomie bazy danych systemów PACS/RIS (pytanie nr 11), wykonawca - Siemens oferty
także potwierdził, że jego oferta w pełni odpowiada treści SIWZ. Izba zwraca uwagę, że
Zamawiający odpowiadając na pytania nie dokonał zmiany specyfikacji w przedmiotowym

zakresie i nie wymagał dodatkowych, szczególnych oświadczeń potwierdzających spełnianie
tych wymogów. Wobec tego, tak jak uznał Zamawiający, złożone przez Siemens sp. z o.o.
oświadczenie jest wyczerpujące i potwierdza zgodność jego oferty w spornym zakresie z
wymogami Zamawiającego.


Powyższe ustalenia nie potwierdzają zatem sprzeczności oferty Siemens z
wymaganiami specyfikacji i tym samym nie ma podstaw do odrzucenia oferty w oparciu o
przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, jak również niezasadny jest zarzut braku
zastosowania przez Zamawiającego art.87 ust.2 pkt 3 ustawy Pzp. Wskazany przepis
stanowi o procedurze poprawiania w ofercie omyłek polegających na niezgodności oferty ze
specyfikacji, które przez Odwołującego nie zostały wykazane.


Izba zwraca także uwagę, że zgodnie z art. 180 ust.3 ustawy Pzp, odwołanie
powinno wskazywać obok okoliczności faktycznych, także okoliczności prawne dla każdego
z zarzutów. Tak jak ustaliła Izba w odniesieniu do pozostałych zarzutów podanych w
odwołaniu, a dotyczących braku podpisu wykonawcy na dokumencie gwarancji bankowej
oraz braku podpisów na wskazanych stronach oferty takie podstawy prawne nie zostały
podane. Izba zwraca także uwagę, że wykonawca – Siemens załączył do oferty oryginał
dokumentu gwarancji bankowej, nie ma zatem możliwości ani jakiegokolwiek uzasadnienia
do podpisywania tego dokumentu przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu.
Ponadto tak jak ustaliła Izba dokument ten został ujęty w spisie treści (str. 2 oferty i żądanie
nadawania temu dokumentowi kolejnego numeru nie ma oparcia w przepisach prawa,
aczkolwiek Zamawiający w toku rozprawy wykazał, że nadał temu dokumentowi taki numer
[nr 92]. Izba stwierdziła także, że Zamawiający nie wymagał aby oferta została podpisana
przez wykonawcę na każdej stronie, stąd parafowanie dokumentów w przypadkach, w
których podpis nie był konieczny jest wystarczające. Również zdaniem Izby, biorąc pod
uwagę całość oferty, nie budzi wątpliwość kwestia, iż dokumenty pochodzące od wykonawcy
Siemens parafowały osoby umocowane w szczególności do złożenia oferty w imieniu i na
rzecz tego wykonawcy na mocy stosownego pełnomocnictwa, załączonego do oferty.

Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji. O kosztach postępowania
odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówień
publicznych, stosownie do wyniku postępowania, oraz z uwzględnieniem § 3 pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238).




…………………………………………….

…………………………………………….

…………………………………………….