Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 2538/12
WYROK
z dnia 3 grudnia 2012 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki

Protokolant: Mateusz Michalec

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 2012 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 listopada 2012 r. przez wykonawcę
M…………. B…………….. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: MBUD
M…………. B……………, ul. Straganiarska 28/30, 80-837 Gdańsk, w postępowaniu
prowadzonym przez "Gdańskie Melioracje" Spółka z o.o., ul. Łąkowa 35/38, 80-743 Gdańsk,
przy udziale wykonawcy - Polskie Pracownie Konserwacji Zabytków S.A., ul. Solec 103, 00-
382 Warszawa, zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego.
orzeka:

1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę M…………. B………… prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą: MBUD M………… B………….. z siedzibą w
Gdańsku oraz nakazuje dokonanie ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty
odwołującego.

2. kosztami postępowania obciąża "Gdańskie Melioracje" Spółka z o.o., ul. Łąkowa 35/38,
80-743 Gdańsk i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez M……….. B……………

prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: MBUD M………… B……….. z siedzibą
w Gdańsku tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od "Gdańskie Melioracje" Spółka z o.o., ul. Łąkowa 35/38, 80-743 Gdańsk na
rzecz M…………. B………… prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: MBUD
M………… B…………… z siedzibą w Gdańsku kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
pięćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.
.


Przewodniczący: …………………

Sygn. akt KIO 2538/12

Uzasadnienie

Zamawiający: Gdańskie Melioracje Spółka z o.o. z siedzibą w Gdańsku prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
prowadzenie prac pielęgnacyjno – konserwatorskich przy siedmiu fontannach na terenie
miasta Gdańska (część pierwsza) i prac przy zabytkowej fontannie Neptuna w Gdańsku
(część druga).
W dniu 13 listopada 2012 r. Zamawiający ogłosił wyniki postępowania i za najkorzystniejsza
ofertę w stosunku do części pierwszej i drugiej zamówienia uznał ofertę złożoną przez
Polskie Pracownie Konserwacji Zabytków S.A Warszawa Odział Gdańsk z ceną oferty w/w
Wykonawcy co do części 1 zamówienia w kwocie brutto 60.270 zł, natomiast co do drugiej
części zamówienia w kwocie brutto 59.040 brutto.
Drugi z wykonawców, który złożył ofertę MBUD M……….. B………. zaoferował kwotę brutto
57600 zł dla pierwszej części zamówienia, natomiast za drugą część zamówienia zaoferował
kwotę 57600 brutto.
Oferta tego wykonawcy została odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6 ustawy Prawo
zamówień publicznych, gdyż zdaniem zamawiającego zawierała błędy w obliczeniu ceny.
Uzasadniając decyzję o odrzuceniu oferty zamawiający stwierdził, że wykonawca w ofercie
dla części pierwszej oraz części drugiej zamówienia podał identyczne ceny dla wartości netto
oraz wartości ceny brutto w wysokości 57.600 zł. Według wiedzy zamawiającego usługi
objęte postępowaniem zarówno w częściach pierwszej oraz drugiej są opodatkowane
podstawową stawką VAT wynoszącą 23%, „a nie jak przedstawił w ofercie wykonawca
stawką 0%.” W opinii zamawiającego zastosowanie błędnie przyjętej stawki VAT nie jest
okolicznością opisaną w ustawie pzp jako oczywista omyłka rachunkowa i nie można jej
poprawić w trybie art. 87 ust. 2 ustawy, a ofertę należy odrzucić jako zawierającą błędy w
obliczeniu ceny.

Od czynności odrzucenia oferty M……… B…………. działający pod firmą MBud M……….
B…………. wniósł dnia 19 listopada 2012 r. odwołanie z powołaniem art. 180 ust. 1, art. 180
ust. 2 pkt 4 w związku z art. 179 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych i podniesieniem
zarzutu naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6 ustawy pzp ze wskazaniem,
że oferta została sporządzona prawidłowo, z uwagi na fakt, iż wykonawca w myśl przepisów
ustawy podatku od towarów i usług jest drobnym przedsiębiorcą zwolnionym od tego
podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności Zamawiającego i nakazanie wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Odwołanie zostało zaadresowane do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
W toku rozprawy przed Izbą odwołujący podtrzymał stanowisko przedstawione w
odwołaniu.
Zamawiający i przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
wnieśli o oddalenie odwołania wskazując, że zamawiający w świetle przepisu art. 87 ust. 1
ustawy pzp nie ma obowiązku żądania od wykonawcy wyjaśnień na okoliczność sposobu
kalkulacji ceny. Zamawiający nie negował przy tym statusu odwołującego jako drobnego
przedsiębiorcy w rozumieniu art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, objętego
podmiotowym zwolnieniem podatkowym. Stwierdził natomiast, że to obowiązkiem
wykonawcy było poinformować w ofercie o zwolnieniu podatkowym, a zamawiający nie miał
powodu domyślać się, dlaczego cena brutto oferty jest równa cenie netto.

Krajowa Izba Odwoławcza po rozpatrzeniu odwołania na rozprawie z udziałem stron i
uczestnika, zważyła, co następuje.

Na wstępie skład orzekający uznaje za zasadne spostrzeżenie, że odwołanie sporządzone
przez profesjonalnego prawnika (adwokata) zostało błędnie skierowane do Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych. Należy zauważyć, że w obowiązującym stanie prawnym ustalonym
przepisami ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778) odwołania wnosi się do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej kierującego pracami Izby, która jest jedynym organem
właściwym do rozpoznawania odwołań wnoszonych w postępowaniu o udzielenie
zamówienia (art. 172 ust. 1 ustawy pzp). Krajowa Izba Odwoławcza jest Od 5 grudnia 2007
organem właściwym do rozpoznawania odwołań wnoszonych w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego. Jest państwowym sądem polubownym o ustawowo określonej
wyłącznej właściwości rzeczowej. Izba jest sądem samodzielnym i co najmniej od 2009 r.
organem władzy sądowniczej nie usytuowanym przy jakimkolwiek organie administracyjnym,
jakkolwiek przez taki organ obsługiwanym. Istota działania Izby to rozstrzyganie w drodze
wydawania wyroków sporów między zamawiającymi a wykonawcami w toku postępowań o
udzielenie zamówienia publicznego wszczynanych wskutek wniesienia odwołania. Izba
wydaje także wiążące rozstrzygnięcia w sprawie wyników kontroli Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych, co można uznać za sądowo administracyjną kontrolę legalności
działania Prezesa UZP będącego centralnym organem administracji rządowej.
Członkowie Izby przy orzekaniu są niezawiśli i związani wyłącznie przepisami
obowiązującego prawa.

Wskazując na powyższe skład orzekający stwierdza, że uchybienie formalne w zakresie
oznaczenia adresata odwołania nie powinno stać na przeszkodzie w uznaniu, że odwołanie
zostało wniesione skutecznie i w terminie określonym w art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp.
Gdyby bowiem pismo skierowane do Prezesa UZP rzeczywiście dotarło do adresata, ten
jako organ administracji rządowej, stosownie do art. 66 kodeksu postępowania
administracyjnego, powinien zwrócić je stronie w drodze postanowienia. W tej sytuacji strona
z uwagi na krótkie zawite terminy na wniesienie odwołania (w niniejszej sprawie 5 dni),
zostałaby pozbawiona realnej możliwości skutecznego skorzystania ze środka ochrony
prawnej w postaci odwołania.
Stąd też Izba uznaje odwołanie za wniesione skutecznie. Ocena ta wynika z potrzeby
zapewnienia stronie nadrzędnego prawa do wymiaru sprawiedliwości nazywanego też
prawem do ochrony prawnej lub prawem do sądu. Prawo do sądu ma charakter zasady
uniwersalnej o charakterze międzynarodowym. Zgodnie z art. 6 ust. 1 Konwencji o ochronie
praw człowieka i podstawowych wolności, „Każdy ma prawo do sprawiedliwego i publicznego
rozpatrzenia jego sprawy w rozsądnym terminie przez niezawisły i bezstronny sąd
ustanowiony ustawą przy rozstrzyganiu o jego prawach i obowiązkach o charakterze
cywilnym albo o zasadności każdego oskarżenia w wytoczonej przeciwko niemu sprawie
karnej”. (Art. 6 ust. 1 Konwencji z dnia 4 listopada 1950 r. o ochronie praw człowieka i
podstawowych wolności (Dz.U. z 1993 r. nr 61, poz. 284 z późn. zm.). W polskim porządku
prawnym prawo do sądu sformułowanej jest w art. 45, 77 i 78
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483 z
późn. zm.).

Izba nie stwierdziła również przesłanek do odrzucenia odwołania na podstawie art. 189 ust. 2
ustawy pzp, czego następstwem jest rozpoznanie merytoryczne na rozprawie.

W odniesieniu do zarzutu naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6 ustawy
pzp, Izba uznaje zarzut za uzasadniony.
W prowadzonym przetargu miała zadecydować cena ofertowa brutto jako jedyne kryterium
oceny ofert. Najkorzystniejszą cenę ofertową w obydwu częściach złożył Odwołujący.
W toku postępowania zamawiający nie kwestionował faktu zwolnienia podmiotowego
wykonawcy z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od
towarów i usług (Dz. U. z 2011 nr 177 poz. 1054 z póź zmianami). Zgodnie z tym przepisem
zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie
przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości
sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zamawiający błędnie zinterpretował zatem kwoty wskazane przez Odwołującego, z uwagi na
fakt, iż wykonawca nie zastosował opodatkowania usługi kwotą 0 %, lecz wskazał tożsamość
ceny netto i ceny brutto z uwagi na jego właściwości zwalniające go z podatku. Tym samym
wpisanie przez Odwołującego identycznych kwot brutto i netto nie stanowiło błędu w
obliczeniu ceny
Z uwagi na powyższe uznając zarzuty odwołania za uzasadnione, orzeczono na podstawie
art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, uwzględniono odwołanie i orzeczono, jak w sentencji wyroku.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku postępowania
odwoławczego na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Prawa zamówień publicznych z
uwzględnieniem postanowień rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010
r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący: ………………………..