Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 375/14
POSTANOWIENIE
z dnia 10 marca 2014 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Lubomira Matczuk-Mazuś

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 10 marca 2014 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25
lutego 2014 r. przez wykonawcę CompuGroup Medical Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Lublinie, ul. Do Dysa 9, 20-149 Lublin,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Uniwersytecki Dziecięcy Szpital
Kliniczny im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku, ul. J. Waszyngtona 17, 15-274
Białystok,
postanawia:
1) umarza postępowanie odwoławcze;
2) koszty postępowania odwoławczego wzajemnie znosi;
3) nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy CompuGroup Medical Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w Lublinie, ul. Do Dysa 9, 20-149 Lublin, kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy), tytułem uiszczonego wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013, poz. 907, z późn. zm.) na postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Białymstoku.


Przewodniczący: ……………………

Sygn. akt KIO 375/14

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający - Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny im. Ludwika Zamenhofa
w Białymstoku - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Wdrożenie nowoczesnego systemu
e-zdrowie do obsługi pacjenta w UDSK przy wykorzystaniu innowacyjnych technologii
informacyjno - komunikacyjnych”, o wartości zamówienia powyżej 134 tys. euro.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
Nr 2014/S 033-053273 z dnia 15.02.2014 r., na stronie internetowej zamawiającego
www.udsk.pl, w siedzibie zamawiającego - tablica ogłoszeń. Specyfikacja istotnych
warunków zamówienia, zwana w skrócie „SIWZ”, z dnia 12.02.2014 r., została zamieszczona
na stronie internetowej zamawiającego.

Wykonawca - CompuGroup Medical Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w Lublinie, zwany w skrócie „odwołującym” - wniósł odwołanie wobec postanowień SIWZ,
zarzucając zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych,
zwanej w skrócie „Pzp”:
I. art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1-2 przez wprowadzenie obowiązku przeniesienia danych
rozliczeniowych z systemu KS-PPS produkowanego przez KAMSOFT S.A. do
oferowanego systemu, w sytuacji, gdy zamawiający nie zapewnienia wykonawcom pełnej
informacji na temat wymaganej migracji, tj. nie wskazuje wolumenu danych podlegających
migracji, nie określa struktury migrowanych danych oraz technicznych możliwości
eksportu tych danych (istnienie modułu eksportowego), co uniemożliwia oszacowanie
pracochłonności prac związanych z migracją oraz ocenę warunków wykonania migracji,
przez co opis przedmiotu zamówienia jest niekompletny, a jeden z potencjalnych
uczestników postępowania (tj. KAMSOFT S.A.) uzyskuje nieuprawnioną przewagę
konkurencyjną w stosunku do pozostałych wykonawców (poz. 7.5 tabeli z Załącznika nr 1
do SIWZ).

II. art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 przez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
niejednoznaczny, co utrudnia skalkulowanie ceny ofertowej oraz naraża wykonawcę na
ryzyko nieuprawnionego odrzucenia oferty, na podstawie arbitralnych decyzji
zamawiającego, co dotyczy następujących wymagań zawartych w Załączniku nr 1 do
SIWZ:

a) poz. 8.9 tabeli: Oprogramowanie dziedzinowe zapewnia bieżącą kontrolę
poprawności wprowadzanych danych zgodną z zasadami ogólnymi (formaty danych,
chronologia zdarzeń) oraz z zasadami walidacji danych obowiązujących w dokumentacji
medycznej;
b) poz. 8.25 tabeli: Definiowanie domyślnej docelowej drukarki dla specjalistycznych
wydruków medycznych (etykiety, koperty, recepty) na poziomach: jednostki
organizacyjnej, stacji roboczej, użytkownika;
c) poz. 9.1.5.1 tabeli: dzienniczek samokontroli pacjentów chorych na choroby
przewlekłe z dodatkowymi funkcjami przeliczeń i prezentacji dla schorzeń;
d) poz. 10.7.2 tabeli: Możliwość definiowania raportów przez użytkownika;
e) poz. 13.2.7 tabeli: Podział na leki podzielne (policzalne) i niepodzielne (np. krople,
maści), możliwość definiowania dozy leku i maksymalnej liczby dostępnych dawek
z opakowania. Dla leków niepodzielnych obowiązuje zamówienie z oddziału na stan
Magazynku Oddziałowego, Apteka z tego zlecenia nie przygotowuje porcji;
f) poz. 13.9.1 tabeli: Możliwość tworzenia listy roboczej dla urządzenia do
konfekcjonowania leków;
g) poz. 17.15 tabeli: Automatyczna rejestracja dokumentów elektronicznych
generowanych przez zewnętrzne systemy współpracujące z repozytorium dokumentacji
elektronicznej (za pomocą usługi sieciowej);
h) poz. 17.23 tabeli: Wyszukiwanie dokumentów za pomocą zaawansowanych
kryteriów oraz metadanych.

III. art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2-3 przez wprowadzenia obowiązku zaimplementowania
bazy leków BLOZ (poz. 12.1.1 tabeli z Załącznika nr 1 do SIWZ), będącej samodzielnym
produktem oferowanym przez KAMSOFT S.A., bez możliwości zaimplementowania
równoważnego rozwiązania.

IV. art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 przez wprowadzenie obowiązku dostarczenia
funkcjonalności elektronicznego łączenia się z wybranymi hurtowniami za pomocą
internetu w celu sprawdzenia cen i dostępności towaru (poz. 12.2.9 tabeli z Załącznika nr
1 do SIWZ), która to funkcjonalność jest charakterystyczna dla produktów KAMSOFT
S.A., co stanowi naruszenie uczciwej konkurencji oraz zasady równego traktowania
wykonawców.

V. art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 przez określenie kryterium oceny ofert w zakresie
parametrów technicznych w sposób prowadzący do nierównego traktowania podmiotów,
a co dotyczy następujących wymagań jakościowych:

a) łączna liczba producentów oprogramowania dziedzinowego (poz. 2 tabeli
z Załącznika nr 6 do SIWZ),
b) wszystkie moduły oprogramowania dziedzinowego są w ramach oferty
zintegrowane wyłącznie na poziomie baz danych (poz. 3 tabeli z Załącznika nr 6 do
SIWZ), które w zestawieniu z następującymi wymaganiami Załącznika nr 1 do SIWZ:
a) pkt 3.1 lit. b) załącznika nr 1 do SIWZ: W przypadku systemu PACS
Zamawiający wymaga jego integracji z dostarczanym oprogramowaniem
dziedzinowym (Producent: Alteris s. a., ul. PCK 6/3, 40-057 Katowice, Nazwa systemu:
Alteris PACS 3.6.12 build 1177) lub dopuszcza jego wymianę na inny system PACS
o funkcjonalności nie mniejszej niż obecnie używana wersja. W przypadku
zaoferowania wymiany systemu Wykonawca jest zobowiązany do przeniesienia
danych, podłączenia urządzeń diagnostycznych zgodnie z wykazem zamieszczonym
w dalszej części załącznika oraz do integracji systemu PACS z dostarczanym
oprogramowaniem dziedzinowym
oraz
b) pkt 4.2 Załącznika nr 1 do SIWZ: Moduły oprogramowania dziedzinowego:
Muszą być zintegrowane. Dopuszczalne są integracje modułów systemu za pomocą
protokołu HL7 i WebServices w przypadku e-Usług. Zamawiający dopuszcza
możliwość komunikacji pomiędzy poszczególnymi modułami systemu
z wykorzystaniem tablic bazy danych tylko w przypadku, gdy jest tylko jeden producent
integrowanych modułów systemu. Inne formy integracji są niedopuszczalne. Prowadzi
do złamania zasady równości oraz konkurencyjności z uwagi na nieporównywalność
ofert wykonawców oferujących wymianę systemu PACS albo integrację z istniejącym
systemem PACS pod względem liczby producentów oprogramowania dziedzinowego,
a także z uwagi na wyłączenie możliwości zaoferowania integracji modułów
pochodzących od różnych producentów zintegrowanych na poziomie tabel baz danych.

Mając na uwadze podniesione zarzuty, odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu
dokonanie zmian ogłoszenia wskazanych w dalszej części odwołania.

Zamawiający w dniu 5 marca 2014 r. wniósł faksem do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odpowiedź na odwołanie z dnia 4 marca 2014 r., zawiadamiając, że uwzględnia odwołanie
i dokonuje następujących zmian:

I. Art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1-2 Pzp przez wprowadzenie obowiązku przeniesienia danych
rozliczeniowych z systemu KS-PPS produkowanego przez KAMSOFT S.A. do oferowanego
systemu, w sytuacji, gdy zamawiający nie zapewnienia wykonawcom pełnej informacji na

temat wymaganej migracji tj. nie wskazuje danych podlegających migracji, nie określa
struktury migrowanych danych oraz technicznych możliwości eksportu tych danych (istnienie
modułu eksportowego), co uniemożliwia oszacowanie pracochłonności prac związanych
z migracją oraz oceną warunków wykonania migracji, przez co opis przedmiotu zamówienia
jest niekompletny, a jeden z potencjalnych uczestników postępowania uzyskuje przewagę
konkurencyjną w stosunku do pozostałych wykonawców (poz. 7.5 tabeli z załącznika nr 1 do
siwz),
- zamawiający rezygnuje z powyższego zapisu.

II. Art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 Pzp przez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia
w sposób niejednoznaczny, co utrudnia skalkulowanie ceny ofertowej oraz naraża
wykonawcę na ryzyko nieuprawnionego odrzucenia oferty, na podstawie arbitralnej decyzji
zamawiającego, co dotyczy następujących wymagań zawartych w załączniku nr 1 siwz:
a) Poz. 8.9 tabeli: Oprogramowanie dziedzinowe zapewnia bieżącą kontrolę poprawności
wprowadzanych danych zgodną z zasadami ogólnymi (formaty danych, chronologia zdarzeń)
oraz z zasadami walidacji danych obowiązujących w dokumentacji medycznej,
- powyższy zapis otrzymuje brzmienie - Oprogramowanie dziedzinowe zapewnia bieżącą
kontrolę poprawności wprowadzanych danych zgodną z zasadami ogólnymi (formaty
danych, chronologia zdarzeń);
b) Poz. 8.25 tabeli: Definiowanie domyślnej docelowej drukarki dla specjalistycznych
wydruków medycznych (etykiety, koperty, recepty) na poziomach: jednostki organizacyjnej,
stacji roboczej, użytkownika,
- zamawiający wykreśla zapis na poziomie jednostki organizacyjnej i w związku z tym poz.
8.25 zostaje zmieniona na: Definiowanie domyślnej docelowej drukarki dla
specjalistycznych wydruków medycznych (etykiety, koperty, recepty) na poziomach:
stacji roboczej, użytkownika;
c) Poz. 9.1.5.1 tabeli: dzienniczek samokontroli pacjentów chorych na choroby przewlekle
z dodatkowymi funkcjami przeliczeń i prezentacji dla schorzeń,
- zamawiający podaje listę chorób przewlekłych: nadciśnienie, cukrzyca, otyłość,
zaburzenia odżywiania, alergia, astma, moczenie nocne;
d) Poz. 10.7.2 tabeli: Możliwość definiowania raportów przez użytkownika
- zamawiający zmienia napis na: Możliwość definiowania raportów przez administratora;
e) Poz. 13.2.7 tabeli: Podział na leki podzielne (policzalne) i niepoliczalne (np. krople,
maści) możliwość definiowania dozy leku i maksymalnej liczby dostępnych dawek
z opakowania. Dla leków niepodzielnych obowiązuje zamówienie z oddziału na stan
Magazynku Oddziałowego, Apteka z tego zlecenia nie przygotowuje porcji,

- zamawiający zmienia zapis na: Podział na leki podzielne (policzalne) i niepodzielne (np.
krople, maści). W przypadku leków podzielnych możliwość definiowania dozy leku
i maksymalnej liczby dostępnych dawek z opakowania. Dla leków niepodzielnych
obowiązuje zamówienie z oddziału na stan magazynu Oddziałowej, Apteka z tego nie
przygotowuje porcji;
f) Poz. 13.9.1 tabeli: Możliwość tworzenia listy roboczej dla urządzenia do
konfekcjonowania leków - zamawiający wykreśla ten zapis;
g) Poz. 17.15 tabeli: Automatyczna rejestracja dokumentów elektronicznych
generowanych przez zewnętrzne systemy współpracujące z repozytorium dokumentacji
elektronicznej (za pomocą usługi sieciowej) - zamawiający wykreśla ten zapis;
h) Poz. 17.23 tabeli: Wyszukiwanie dokumentów za pomocą zaawansowanych kryteriów
oraz metadanych - zamawiający wykreśla ten zapis.

III. Art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2-3 Pzp przez wprowadzenia obowiązku zaimplementowania
bazy leków BLOZ (poz. 12.1.1 tabeli z załącznika nr 1 do siwz, będącej samodzielnym
produktem oferowanym przez KAMSOFT S.A., bez możliwości zaimplementowania
równoważnego rozwiązania - zamawiający wykreśla nazwę BLOZ.

IV. Art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 Pzp przez wprowadzenie obowiązku dostarczenia
funkcjonalności elektronicznego łączenia się z wybranymi hurtowniami za pomocą Internetu
w celu sprawdzenia cen i dostępności towaru (poz. 12.2.9 tabeli 2 załącznika nr 1 siwz),
która to funkcjonalność jest charakterystyczna dla produktów KAMSOFT S.A., co stanowi
naruszenie uczciwej konkurencji oraz zasad równego traktowania wykonawców,
- zamawiający zmienia powyższy zapis na: Możliwość elektronicznego łączenia się
z hurtowniami - Centrala Farmaceutyczna Cefarm S.A., Farmacol S.A., Intra Sp. z o.o.,
Neuca S.A., PGP Urtica Sp. z o.o., Sanofi-Aventis Sp. z o.o., Asclepios S.A., Bialmed
Sp. z o.o. - za pomocą internetu w celu: sporządzenia elektronicznego zamówienia,
elektronicznej faktury z importem do systemu, sprawdzenia cen i sprawdzenia
dostępności towaru.

V. Art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 Pzp przez określenie kryterium oceny ofert w zakresie
parametrów technicznych w sposób prowadzący do nierównego traktowania podmiotów,
a co dotyczy następujących wymagań jakościowych:
a) Łączna liczba producentów oprogramowania dziedzinowego (poz. 2 tabeli z załącznika
nr 6 do siwz),

b) Wszystkie moduły oprogramowania dziedzinowego są w ramach oferty zintegrowane
wyłącznie na poziomie bez danych (poz. 3 tabeli z załącznika nr 6 do siwz), które
w zestawieniu z następującymi wymaganiami załącznika nr 1 do siwz:
a) Pkt 3.1 lit. B) załącznika nr 1 do siwz W przypadku systemu PACS zmawiający
wymaga jego integracji z dostarczanym oprogramowaniem dziedzinowym (producent Alteris
S.A., ul. PCK 6/3, 40-057 Katowice, Nazwa systemu Alteris PACS 3.6.12 build 1177) lub
dopuszcza jego wymianę na inny system PACS o funkcjonalności nie mniejszej niż obecnie
używana wersja. W przypadku zaoferowania wymiany systemu wykonawca jest
zobowiązany do przeniesienia danych, podłączenia urządzeń diagnostycznych zgodnie
z wykazem zamieszczonym w dalszej części załącznika oraz do integracji systemu PACS
z dostarczanym oprogramowaniem dziedzinowym,
oraz
b) Pkt 4.2 załącznika nr 1 do siwz Moduły oprogramowania dziedzinowego: Muszą
być zintegrowane. Dopuszczalne są integracje modułów systemu za pomocą protokołu HL7
i WebServices w przypadku e-Usług. Zamawiający dopuszcza możliwość komunikacji
pomiędzy poszczególnymi modułami systemu z wykorzystaniem tablic bazy danych tylko w
przypadku, gdy jest tylko jeden producent integrowanych modułów systemu. Inne formy
integracji są niedopuszczalne. Prowadzi do złamania zasady równości oraz
konkurencyjności z uwagi na nieporównywalność ofert wykonawców oferujących wymianę
systemu PACS albo integrację z istniejącym systemem PACS pod względem liczby
producentów oprogramowania dziedzinowego, a także z uwagi na wyłączenie możliwości
zaoferowania integracji modułów pochodzących od różnych producentów zintegrowanych na
poziomie tabel baz danych,
- zamawiający wprowadza zmianę w zapisie: Łączna liczba producentów
oprogramowania dziedzinowego (łącznie z systemem PACS), przy czym w przypadku
integracji tego systemu przy ocenie uwzględniany będzie system PACS dotychczas
funkcjonujący w siedzibie zamawiającego,
oraz
- zamawiający dodaje zapis: Wszystkie moduły oprogramowania dziedzinowego są
w ramach oferty zintegrowane na poziomie tabel baz danych lub poprzez protokół
HL7.

W dniu 7 marca 2014 r. zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie także z dnia 4 marca
2014 r., informując, że uwzględnia odwołanie w całości i potwierdził dokonywanie zmian
w sposób przedstawiony w piśmie.

Krajowa Izba Odwoławcza - biorąc pod uwagę, że uwzględnienie przez zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu nie budziło wątpliwości, po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca - umorzyła postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, na podstawie art. 186 ust. 2
Pzp, znosząc uprzednio termin posiedzenia z udziałem stron wyznaczony w dniu 10 marca
2014 r., godz. 10:00.
W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła przepisy art. 186 ust. 6
pkt 1 Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238)
i nakazała dokonanie zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem
wpisu.


Przewodniczący: ……………………….