Pełny tekst orzeczenia

Sygn. I C 161/13

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 27 czerwca 2013 r.

Sąd Okręgowy w Słupsku I Wydział Cywilny

w składzie następującym:

Przewodniczący:

SSO Maria Cichoń

Protokolant:

sekr. sądowy Małgorzata Bugiel

po rozpoznaniu w dniu 25 czerwca 2013 r. w Słupsku

na rozprawie

sprawy z powództwa E. S.

przeciwko Gminie M. C.

o zapłatę

1.  oddala powództwo;

2.  zasądza od powódki E. S. na rzecz pozwanej Gminy M. C. kwotę 3.600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych) tytułem kosztów procesu.

IC 161/13

UZASADNIENIE

Powódka E. S. wniosła o zasądzenie od Gminy M. C. łącznie kwoty 186 689 zł wraz z ustawowymi odsetkami :

a). od kwoty 8.266,20 zł od dnia 16 stycznia 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc styczeń 2008 r.;

b). od kwoty 8.266,20 zł od dnia 16 lutego 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc luty 2008 r.;

c). od kwoty 8.266,20 zł od dnia 16 marca 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc marzec 2008 r.;

d). od kwoty 8.338,60 zł od dnia 16 kwietnia 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc kwiecień 2008 r.;

e). od kwoty 8.338,60 zł od dnia 16 maja 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc maj 2008 r.;

f). od kwoty 8.810,00 zł od dnia 16 czerwca 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc czerwiec 2008 r.;

g). od kwoty 7.940,60 zł od dnia 16 lipca 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc lipiec 2008 r.;

h). od kwoty 8.338,60 zł od dnia 16 sierpnia 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc sierpień 2008 r.;

i). od kwoty 8.778,00 zł od dnia 16 września 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc wrzesień 2008 r.;

j). od kwoty 8.851,40 zł od dnia 16 października 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc październik 2008 r.;

k). od kwoty 8.778,00 zł od dnia 16 listopada 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc listopad 2008 r.;

l). od kwoty 22.424,40 zł od dnia 16 grudnia 2008 r. do dnia zapłaty tytułem niedopłaty dotacji za miesiąc grudzień 2008 r.;

m). od łącznej kwoty skapitalizowanych odsetek w wysokości 71.292,00 zł (szczegółowe wskazanie odsetek – załącznik nr 9 do pozwu), od dnia 7 maja 2013 r. do dnia zapłaty;

Zasądzenia powyższych należności powódka domagała się tytułem wyrównania dotacji za rok 2008, która przysługiwała jej z racji prowadzenia przez nią w 2008r. na terenie Miasta C. działalności oświatowej p.n Przedszkole Niepubliczne (...) w C..

W uzasadnieniu swojego żądania podniosła powódka, iż w uchwale nr (...) Rady Miejskiej w C. z dnia 28.06.2007, Gmina M. C., na podstawie ustawy o systemie oświaty ustaliła zasady udzielania dotacji dla Przedszkoli Niepublicznych na terenie C., a mianowicie ustaliła, że dotacja ta przysługuje w wysokości 75% wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia w Przedszkolu (...) nr 9, po odliczeniu wydatków ponoszonych dodatkowo na uczniów z oddziałów integracyjnych. Burmistrz Miasta C. , na podstawie tejże uchwały, wydał w dniu 27.12.2007r. Zarządzenie nr (...), w którym określił wysokość dotacji dla przedszkoli niepublicznych. W Zarządzeniu tym od podstawy naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych odliczono nie tylko wydatki poniesione na dzieci z oddziałów integracyjnych ale również wydatki poniesione na żywność oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli. Zarzuciła powódka, iż odliczenie w powyższym zarządzeniu od podstawy naliczenia dotacji wydatków poniesionych na żywność oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli jest sprzeczne z art. 90 ust 2b ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym podstawą przyznania dotacji dla przedszkoli niepublicznych winny być wydatki bieżące gminy, które zostały ustalone w budżecie gminy jako wydatki ponoszone w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. W planowanych bieżących wydatkach gminy na rok 2008r.,były ujęte wydatki na żywność, a więc wydatki te winny być uwzględnione w podstawie naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych, w tym dla Przedszkola Niepublicznego (...) w C. prowadzonego przez powódkę. W 2008r. wydatki bieżące Gminy M. C. na jedno dziecko w Przedszkolu Gminnym zaplanowano na kwotę 628,50 zł, a więc dotacja na jedno dziecko w przedszkolu niepublicznym winna wynieść 471,40 zł a nie 389 zł.

Pozwana Gmina M. C. wniosła o oddalenie powództwa .

W uzasadnieniu swojego stanowiska wskazała pozwana, iż obowiązkiem gminy jako jednostki samorządowej jest finansowanie względnie dofinansowanie realizacji zadań publicznych ( art. 126 ustawy o finansach publicznych). W podstawie wymiaru dotacji dla przedszkoli niepublicznych nie mogą więc znajdować się wydatki wychodzące poza zakres finansowania zadań publicznych. Do zadań samorządu terytorialnego (gminy) należy m.i. zgodnie z art.5 ust.5 ustawy o systemie oświaty zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, nie należy natomiast do tych zadań żywienie dzieci w przedszkolu, co wynika z art.67 a ustawy o systemie oświaty.

Sąd ustalił:

Powódka E. S. w 2008r. prowadziła na terenie Miasta C. Przedszkole Niepubliczne (...)

W 2008r. pozwana Gmina wypłaciła powódce tego tytułu dotacje w 18 transzach, w łącznej kwocie 540 792 zł.

Od podstawy naliczenia dotacji, odliczone zostały wydatki na żywność.

/ bezsporne /

Rada Miasta w C., na mocy uchwały nr (...) z dn.28.06.2007r.ustaliła, iż dotacja dla niepublicznych przedszkoli na terenie miasta przysługuje w wysokości 75% wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia w Przedszkolu Samorządowym nr 9 po odliczeniu wydatków ponoszonych dodatkowo na uczniów z oddziałów integracyjnych.

dowód: uchwała nr (...) Rady Miejskiej w C. z dn.

28.06.2007r. k.8-9 akt.

Wysokość dotacji, została przyznana i wyliczona na podstawie Zarządzenia nr (...) Burmistrza Miasta C. z 27.12.2007r. z uwzględnieniem naliczenia dotacji jednostkowej dla przedszkoli niepublicznych (na jedno dziecko miesięcznie)po weryfikacji z dn. 31.12.2008r., w którym 100% dotacji jednostkowej (bez żywności)ustalono na kwotę 518 zł a 75% tak liczonej dotacji jednostkowej na poziomie 389 zł.

dowód: zarządzenie nr (...) Burmistrza Miasta C. z dn.

27.12.2007r. w sprawie wysokości dotacji dla przedszkoli

niepublicznych za okres I-XII 2008 wraz z aneksem

z dn.6.05.2008r oraz naliczeniem dotacji jednostkowej

dla przedszkoli niepublicznych po weryfikacji – k. 10-12

Sąd zważył:

Powództwo, w ocenie sądu, należało oddalić jako bezzasadne.

Istota sporu sprowadziła się do przesądzenia, czy w podstawie ustalenia dotacji dla przedszkoli niepublicznych, które działały na terenie Miasta C. w 2008 roku, należało uwzględnić wydatki na żywność, czy też istniały przesłanki aby tych wydatków nie uwzględniać.

Racje obu stron zostały przedstawione w części wstępnej uzasadnienia.

Sąd rozpoznający niniejszą sprawę, reprezentuje podgląd, iż rację w tym sporze ma strona pozwana.

Do zadań publicznych gminy jako jednostki samorządu terytorialnego należy m.in. edukacja publiczna w tym prowadzenie szkół i przedszkoli (art. 2 ust 1 w zw. z art. 7ust 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym – Dz.U.2013. 594 j.t ). Gmina w ramach tego zadania może zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne (art. 5 ust 3 ustawy o systemie oświaty). Jednakże zadanie to nie obejmuje kosztów żywienia w tych placówkach. Zgodnie z art. 67 a ustawy o systemie oświaty, szkoła może zorganizować stołówkę, z tym iż korzystanie ze stołówki szkolnej przez ucznia jest odpłatne. Do opłat wnoszonych przez uczniów za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczonych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Wobec braku odrębnego uregulowania ustawowego co do zasad ponoszenia kosztów posiłków wydanych w przedszkolach publicznych, zasady dotyczące szkół należy zastosować również do przedszkoli publicznych. Wynika to wprost z brzmienia art. 3 ust 1 ustawy o systemie oświaty, który stanowi „ilekroć w przepisach tej ustawy bez bliższego określania jest mowa o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole. Oznacza to, że w 2008 roku pozwaną Gminę nie obciążały faktycznie koszty zakupu żywności na potrzeby posiłków wydawanych w przedszkolu Samorządowym w C.. Co prawda koszty te były ujmowane w planowanych wydatkach jako wydatki jednostki budżetowej, ostatecznie jednak koszty te ponosili rodzice w wysokości 4,50 zł każdy dzień pobytu dziecka w przedszkolu. Na takich samych zasadach i w takiej samej wysokości koszty zakupu żywności ponosili opiekunowie dzieci w Przedszkolu Niepublicznym prowadzonym przez powódkę (fakt przyznany przez powódkę na rozprawie z dnia 25.06.2013 – k 72 akt). Przy tak ukształtowanych zasadach ponoszenia wydatków na „zakup środków żywności” w przedszkolach publicznych, brak jest podstaw aby w podstawie naliczenia dotacji dla przedszkoli niepublicznych, o których jest mowa w art.90 ust 2b ustawy o systemie oświaty uwzględniać kwoty przeznaczone na zakup środków żywności. Koszty te ostatecznie ponoszą opiekunowie dzieci uczęszczających do przedszkoli i to zarówno publicznego jak i niepublicznego. Należy także zwrócić uwagę , iż w/w przepisie jest mowa, że dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niżej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Teoretycznie więc, przechylając się do argumentacji powódki, nie można wykluczyć sytuacji, że dotacja do przedszkola niepublicznego, której górna granica wynosi 100% bieżących wydatków ponoszonych w przedszkolach publicznych, faktycznie mogłoby pokryć 100% kosztów zakupu środków żywności na potrzeby przedszkoli niepublicznych.

Należy również wskazać, na charakter przedmiotowej dotacji. Była to dotacja przyznana w ramach budżetu pozwanej Gminy w celu dofinansowania realizacji zadań publicznych gminy w zakresie edukacji publicznej poprzez wspomożenie przedszkola niepublicznego jedynie w zakresie realizacji tego zadania. Zadanie to, o czym była mowa wyżej, nie obejmowało „zakupu środków żywności”. Brak jest więc, w ocenie sądu podstaw aby w podstawie naliczania tej dotacji uwzględnić również pozycję:” zakup środków żywności”.

Z uwagi na to, iż sąd uznał roszczenie powódki za bezpodstawne co do samej zasady, sąd oddalił wniosek powódki o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego celem ustalenia wysokości należnej powódce dotacji za rok 2008 z tytułu prowadzonej przez nią działalności oświatowej p.n Przedszkole Niepubliczne (...) w C..

O kosztach procesu sąd orzekł na podstawie art.98 kpc w zw. z § 6 ust. 6 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28.09.2002r. w sprawie opłat za czynności adwokackie (…) Dz.U. 2013. 463- tj.