Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt II CK 508/04
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 11 marca 2005 r.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Antoni Górski (przewodniczący)
SSN Mirosław Bączyk
SSN Jan Górowski (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa Przedsiębiorstwa "C.(..)"- Spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością w likwidacji w K.
przeciwko Skarbowi Państwa - Ministrowi Skarbu Państwa
o ustalenie,
po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 11 marca 2005 r., kasacji strony
pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego z dnia 27 maja 2004 r., sygn. akt I ACa (…),
I. zmienia zaskarżony wyrok w pkt 1 w ten sposób, że ustala, iż Skarb Państwa -
Minister Skarbu Państwa ponosi solidarną odpowiedzialność z powódką za
zobowiązania związane z prowadzeniem zlikwidowanego Przedsiębiorstwa "C.(..)"
w K. powstałe do dnia 10 sierpnia 2000 r., przy czym odpowiedzialność Skarbu
Państwa ogranicza się do wartości składników przejętego Przedsiębiorstwa na
datę 30 sierpnia 2000 r. ustalonej według cen z chwili zapłaty i oddala powództwo
w pozostałej części,
II. oddala kasację w pozostałej części,
III. znosi koszty procesu, z tym że uchyla pkt 3 wyroku Sądu Okręgowego w Ł. z
dnia 2 grudnia 2003 r., sygn. akt II C (…).
2
Uzasadnienie
Powódka Przedsiębiorstwo „C.(..)” Spółka z o.o. z siedzibą w K. domagała się
ustalenia, że pozwany Skarb Państwa przejmuje - na skutek rozwiązania w dniu 9 lipca
2002 r. umowy z dnia 10 sierpnia 2000 r. o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego
korzystania – zobowiązania związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa w kwocie
1 110 768.88 zł.
Pozwany Skarb Państwa – Delegatura Terenowa Ministra do spraw Skarbu
Państwa w Ł., reprezentowany przez Ministra Skarbu Państwa, wniósł o oddalenie
powództwa.
Wyrokiem z dnia 2 grudnia 2003 r. Sąd Okręgowy w Ł. powództwo uwzględnił,
ustalając, że zawarta w dniu 10 sierpnia 2000 r. umowa przez Wojewodę Łódzkiego z
powódką o oddanie prywatyzowanego przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania
została zawarta na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o
komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (tekst. jedn.: Dz. U. z 2002 r.
Nr 171, poz. 1397. ze zm. – dalej „ustawy”).
Umowa ta została rozwiązana w dniu 9 lipca 2002 r. jednostronnym
oświadczeniem woli przez Skarb Państwa, przed upływem okresu na który została
zawarta, z uwagi na to, że przejmujący przedsiębiorstwo nie wykonał zobowiązania z
tytułu opłat.
Sąd pierwszej instancji uznał, że strona powodowa wykazała interes prawny w
zgłoszeniu żądania ustalenia (189) k.p.c.), skoro między stronami powstał spór o to, czy
z chwilą rozwiązania umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania,
zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przechodzą na oddającego
(Skarb Państwa) i w jakim zakresie, zwłaszcza że powodowa Spółka jest w likwidacji,
której ukończenia zachodzi konieczność ustalenia tego, czy po stronie jej pasywów
pozostają zobowiązania zlikwidowanego przedsiębiorstwa.
W kwestii oceny merytorycznej powództwa Sąd wskazał, że strony mają swobodę
co do tego, jakie elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem
czynności prawnej z zastrzeżeniem, że swoboda w wyłączeniu poszczególnych
składników nie może iść tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślał istotę
przedsiębiorstwa (art. 551
k.c.) Dlatego też zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować
co najmniej te składniki, które determinują funkcje pełnione przez przedsiębiorstwo (por.
wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 października 2000 r., I CKN 850/98 niepubl.).
3
Sąd Okręgowy zauważył, że w związku z rozwiązaniem umowy przejmującemu
nie przysługiwał ani zwrot spełnionych świadczeń, ani nakładów poniesionych na
przedmiot umowy (art. 53 zdanie drugie ustawy). Dlatego uznał, że zwrotowi podlega
przedsiębiorstwo w takim zakresie, jaki wynika z zawartej umowy o przekazaniu. Skoro
więc umowa ta, pod pojęciem przedsiębiorstwa obejmowała aktywa i pasywa, w tym
zobowiązania, to jej rozwiązanie wywołało przejście na rzecz Skarbu Państwa zarówno
jednych jak i drugich składników.
Wyraził pogląd, że zmiana wysokości zobowiązań w okresie trwania umowy jest
naturalna i wiąże się z prowadzeniem przez powódkę działalności. Dla ustalenia
wysokości zobowiązań uznał za miarodajny bilans powodowej spółki przy otwarciu
likwidacji. Nie podzielił argumentacji, że przepisy art. 40 i 47 ustawy oddzielają pojęcie
aktywów i pasywów prywatyzowanego przedsiębiorstwa.
W wyniku rozpoznania apelacji pozwanego Skarbu Państwa Sąd Apelacyjny
wyrokiem z dnia 27 mają 2004 r. zmienił zaskarżony wyrok w ten sposób, że ustalił, iż
Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność za zobowiązania związane z prowadzeniem
przedsiębiorstwa będącego przedmiotem umowy z dnia 10 sierpnia 2000 r. o oddanie
przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania według ich stanu na dzień zawarcia tejże
umowy oraz oddalił powództwo w pozostałej części. Sąd ten wskazał, że zgodnie z art.
39 ust 1 ustawy prywatyzacja bezpośrednia polega na rozporządzeniu wszystkimi
składnikami materialnymi i niematerialnymi przedsiębiorstwa państwowego, czyli w
gruncie rzeczy jest to rozporządzenie przedsiębiorstwem w znaczeniu przedmiotowym.
Do tego typu prywatyzacji zaliczył także oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego
korzystania (w leasing). Wskazał, że na podstawie przedmiotowej umowy nastąpiło
wykreślenie z rejestru prywatyzowanego Przedsiębiorstwa Nasiennego „C.(..)”
postanowieniem Sądu Rejonowego w P. z dnia 30 sierpnia 2000 r., które z tą datą
utraciło byt prawny jak również, iż umowa leasingowa może być rozwiązana przez Skarb
Państwa przed upływem terminu, na który została zawarta i wówczas leasingodawca ma
prawo domagać się wydania przedmiotu leasingu.
Z unormowania zawartego w art. 39 ustawy oraz postanowienia § 3 ust. 2 umowy
stanowiącego, że w skład przedsiębiorstwa wchodzą między innymi zobowiązania i
obciążenia wynikające z bilansu jego zamknięcia, Sąd wywiódł wniosek, że zwrotowi
podlega przedsiębiorstwo w takim samym zakresie, jaki stanowiło przedmiot umowy z
dnia 10 sierpnia 2000 r. Skarb Państwa przejął zatem, po rozwiązaniu umowy
leasingowej i przekazaniu mu przez leasingodawcę przedmiotu umowy, zobowiązania
4
istniejące już w chwili zawarcia umowy. Jego zdaniem, pogląd przeciwny prowadziłby do
oddłużenia prywatyzowanych przedsiębiorstw kosztem przejmujących przedmiot
leasingu.
Wyrażając stanowisko, że Skarb Państwa nie ponosi odpowiedzialności za
zobowiązania powódki powstałe w trakcie trwania umowy leasingowej, Sąd powołał się
na postanowienie umowy (§ 3 ust. 3), zgodnie z którym przejmujący jest następcą
prawnym przedsiębiorstwa, tj. wstępuje we wszystkie jego prawa i obowiązki bez
względu na charakter stosunku prawnego, z którego te prawa i obowiązki wynikają. Stąd
wywiódł wniosek, że przedsiębiorstwo oddane do odpłatnego korzystania nie mogło
zostać zwrócone w innym stanie, aniżeli z daty zawarcia umowy.
Pozwany Skarb Państwa w kasacji opartej na podstawie naruszenia prawa
procesowego, tj. obrazie art. 4 ust. 1 i art. 7 ust 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r.
o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106,
poz. 493 ze zm.), art. 67 § 1 k.p.c. , art. 233 k.p.c., oraz na naruszeniu prawa
materialnego, a to art. 3531
k.c., art. 40 ust 1 i art. 47 ustawy wniósł o zmianę
zaskarżonego wyroku przez oddalenie powództwa, ewentualnie o jego uchylenie i
przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Chybiony był zarzut obrazy art. 233 § 1 k.p.c. Sąd Apelacyjny nie czynił
uzupełniających ustaleń faktycznych, lecz w całości podzielił podstawę faktyczną wyroku
Sądu pierwszej instancji, dokonaną w zasadzie na podstawie dokumentów
niezakwestionowanych przez strony. Nie miał zatem obowiązku na nowo omawiać
dowodów i prowadzić ich selekcji z punktu widzenia wiarygodności oraz mocy
dowodowej. Sąd Najwyższy nie bada zasadności dokonanych ustaleń, a ocena
dowodów mogła być przedmiotem kontroli kasacyjnej wyroków wydanych do dnia 5
lutego 2005 r. tylko wtedy, gdy w świetle dyrektyw wynikających z art. 233 § 1 k.p.c.
okazała się rażąco wadliwa albo oczywiście błędna. Skarżąca w kasacji w istocie nie
zakwestionowała tej oceny, skoro nie wskazała żadnych przeciwstawnych dowodów do
dokonanych ustaleń. Nie można natomiast uchybienia niewyjaśnienia istotnych
okoliczności sprawy zakwalifikować pod hipotezę tego przepisu, odnoszącego się
przecież do oceny dowodów.
Spór dotyczący odpowiedzi na pytanie, jaka jednostka organizacyjna powinna
reprezentować Skarb Państwa, nie miał w sprawie w zasadzie istotnego znaczenia. Z
art. 67 § 2 k.p.c. wynika, że za Skarb Państwa podejmuje czynności procesowe przez
5
organ państwowej jednostki organizacyjnej, z której działalnością wiąże się dochodzone
roszczenie lub przez jego organ nadrzędny. Z chwilą podjęcia czynności procesowych
za Skarb Państwa przez organ jednostki nadrzędnej staje się on organem uprawnionym
do reprezentowania Skarbu Państwa i od tej chwili jemu należy doręczać pisma
procesowe (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 października 1972 r., I Cr 412/72,
OSN 1973, nr 7-8, poz. 137).
Zgodzić się jednak trzeba ze skarżącym, że Delegatura Terenowa Ministra
Skarbu Państwa to organ Ministra Skarbu Państwa, a Dyrektor Delegatury działa
i wykonuje swoje uprawnienia oraz obowiązki na mocy pełnomocnictw udzielonych mu
przez Ministra Skarbu Państwa i w imieniu Skarbu Państwa – Ministra Skarbu Państwa.
W rozpoznawanej sprawie jako statio fisci Skarbu Państwa należało zatem wskazać
Ministra Skarbu Państwa.
Przystępując do oceny zarzutów dotyczących obrazy prawa materialnego,
podkreślić należy, że ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw
państwowych do tzw. prywatyzacji bezpośredniej, której formą jest między innymi
oddanie likwidowanego przedsiębiorstwa w leasing w zakresie przejęcia długów
powstałych przy jego prowadzeniu, zawiera uregulowanie szczególne zawarte w art. 47
ust 1 tej ustawy. W świetle tego przepisu przejęcie tych długów przedsiębiorstwa
prywatyzowanego nie wymaga zgody wierzycieli. Ponadto bezwzględnie obowiązujący
art. 47 ust. 2 tej ustawy przesądza, że kupujący, bądź przejmujący przedsiębiorstwo,
jest odpowiedzialny za zobowiązania przedsiębiorstwa państwowego z tym że
odpowiedzialność kupującego lub przejmującego taki podmiot ogranicza się do wartości
przedsiębiorstwa według stanu z chwili nabycia, a według cen z chwili zaspokojenia
wierzyciela. Różnica omawianej regulacji w stosunku do kodeksu cywilnego w zasadzie
sprowadzała się do wyłączenia art. 526 k.c. (obecnie art. 55 § 4 k.c.), w miejsce którego
miał zastosowanie art. 47 ust. 2 ustawy. To odmienne ukształtowanie zasad
odpowiedzialności wynika stąd, że zbywane lub oddawane do odpłatnego
wykorzystywania przedsiębiorstwo w procesie prywatyzacji bezpośredniej ulega
likwidacji. W rozumieniu tej ustawy likwidacja oznacza utratę osobowości prawnej. W tej
sytuacji zastosowanie więc art. 526 k.c. (obecnie art. 55 § 4 k.c.) byłoby
bezprzedmiotowe. Nabywca nie mógłby przecież odpowiadać ze zbywcą, który nie
istnieje.
W świetle art. 40 ust. 1 ustawy nie tylko kupujący przedsiębiorstwo w znaczeniu
przedmiotowym, ale także przejmujący przedsiębiorstwo wstępuje w wszelkie prawa i
6
obowiązki przedsiębiorstwa państwowego, bez względu na charakter stosunku
prawnego, z którego te prawa i zobowiązania wynikają. Niewątpliwie jednak, bo to
wynika z istoty umowy leasingu, przejmujący przedsiębiorstwo (leasingobiorca) z chwilą
zawarcia umowy nie nabywa prawa własności, użytkowania wieczystego, czy innych
praw rzeczowych składników majątkowych objętych tą umową. Z chwilą wykreślenia z
rejestru sprywatyzowanego w ten sposób przedsiębiorstwa państwowego, choć podmiot
ten w sensie prawnym przestaje istnieć, w ujęciu przedmiotowym przechodzi do rąk
przejmującego (leasingobiorcy). Prawa natomiast, których umowa ta nie obejmuje i nie
przenosi na leasingobiorcę, przechodzą na rzecz Skarbu Państwa i to nieodpłatnie.
Składniki majątkowe stanowiące ich przedmiot podlegają hipotezie ogólnego art. 40 § 2
k.c. Stanowi on, że w razie nieodpłatnego przejęcia na podstawie obowiązujących ustaw
określonego składnika mienia od państwowej osoby prawnej na rzecz Skarbu Państwa,
odpowiada on solidarnie z osobą prawną (oczywiście zobowiązaną w tym wypadku z
innego tytułu tj. z powodową spółką), która przejęła te długi bez zgody wierzycieli.
Odpowiedzialność ta dotyczy zobowiązań powstałych przed likwidacją przedsiębiorstwa
państwowego do wysokości wartości tych składników ustalonej według stanu z chwili
przejęcia a według cen z chwili zapłaty.
Nawet przy opcji leasingu nabycia przez leasingobiorcę własności przedmiotu
umowy nabycie przez Skarb Państwa własności i innych praw do chwili ich przeniesienia
jest nabyciem nieodpłatnym, jeśli zauważyć, że ustawodawca w art. 53 ust 1 in fine
ustawy zastrzegł, że gdy umowa zostaje rozwiązana przez Skarb Państwa przed
upływem okresu na który została zawarta, to w takim wypadku przejmującemu nie
przysługuje zwrot spełnionych świadczeń, ani nakładów poniesionych na przedmiot
umowy. Z unormowania tego należy zatem wywieść wniosek, że w wypadku
przedterminowego rozwiązania umowy leasingu w dalszym ciągu składniki majątkowe
przedsiębiorstwa, objęte hipotezą art. 40 § 2 k.c., są składnikami nieodpłatnymi w
rozumieniu tego przepisu.
Źródłem zatem solidarnej odpowiedzialności Skarbu Państwa za zobowiązania
przejęte przez leasingobiorcę jest przepis art. 40 ust 2 k.c. (por. odpowiednio wyrok
Sądu Najwyższego z dnia 22 października 2003 r. II UK 123/03, OSNPiUS 2004, nr 15,
poz. 269). Odpowiedzialność ta, jako odpowiedzialność wynikająca wprost z ustawy,
wbrew zarzutowi skarżących, nie została wyłączona ani przez § 3 ust 3 ani przez § 8 ust
4 umowy. Dopiero w razie zawarcia takich wyłączeń zachodziłaby potrzeba odniesienia
się do kwestii ich skuteczności.
7
Odpowiedzialność powódki za długi prywatyzowanego przedsiębiorstwa
państwowego, które przejęła w leasing, wynika nie tylko z powołanego § 3 ust. 2
umowy, ale przede w wszystkim z bezwzględnie obowiązującego art. 47 ust. 2 ustawy
(por. postanowienie Sądu najwyższego z dnia 13 grudnia 1999 r., I CKN 382/99, OSNC
2000, nr 6, poz. 117). Rozwiązanie umowy leasingu przez Skarb Państwa nie zwalnia
leasingobiorcy od odpowiedzialności za ta długi, chociażby z tego względu, że brak ku
temu wyraźnej podstawy prawnej, a przejście ich z powrotem na rzecz przedsiębiorstwa
państwowego jest niemożliwe, skoro z chwilą wykreślenia z rejestru utraciło ono byt
prawny. Przyjęcie innego rozwiązania byłoby nie do pogodzenia z uzasadnionym
interesem wierzycieli.
Z tych przyczyn, na podstawie obowiązującego jeszcze w postępowaniu
kasacyjnym w rozpoznawanej sprawie art. 39315
k.p.c., skoro zaskarżony wyrok zapadł
przed dniem 5 lutego 2005 r., częściowo wyrok zmieniono, a w dalszej części kasację
oddalono (art. 39312
k.p.c.).