Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 1629/16
POSTANOWIENIE
z dnia 15 września 2016 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Dagmara Gałczewska-Romek
Emil Kawa

Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 15 września 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego
w dniu 2 września 2016 r. przez Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. w Ankarze w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Trasa Łagiewnicka S.A. w Krakowie

przy udziale PORR Polska Infrastructure S.A., w Warszawie oraz Strabag Infrastruktura Południe
Sp. z o.o. we Wrocławiu zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego

orzeka:

1. umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych dokonanie zwrotu kwoty 20.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) poniesionej z tytułu wpisu od odwołania na Gulermak Agir
Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. w Ankarze.

Stosownie do art. 198 a i 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia
– przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
Krakowie.
Przewodniczący…………………………

……………………………..

…………………………….

Sygn. akt KIO 1629/14

Uzasadnienie

Zamawiający – Trasa Łagiewnicka S.A. w Krakowie - prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm., dalej jako „ustawa” lub „Pzp”), postępowanie o
udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie od
skrzyżowania z ul. Grota - Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki wraz z
budową odcinka linii tramwajowej. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2016/S - 290684 23 sierpnia 2016 r.

2 września 2016 r. Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. w Ankarze wniósł
odwołanie. Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania zamawiającemu kopii
odwołania wskazany w art. 180 ust. 5 Pzp. Odwołujący zarzucił zamawiającemu, że przez
pominięcie w pkt 5.5.1.3 specyfikacji istotnych warunków zamówienia w opisie warunku udziału w
postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia możliwości wykazania się budową tunelu metra
naruszył art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22 ust. 1b oraz ust. 1 w zw. z art. 22d ust 1 oraz art. 7 ust. 1 i 3
Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu dokonania
zmiany postanowienia pkt 5.5.1.3. specyfikacji istotnych warunków zamówienia w ten sposób, że
wymaganie to obejmie obok doświadczenia w budowie tunelu drogowego lub tunelu
tramwajowego wraz z budową infrastruktury sterującej o długości minimum 300 m, budowę tunelu
metra. Wnosił również o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, w tym przeprowadzenie
dowodu z opinii biegłego z zakresu transportu osobowego na okoliczność nieadekwatności
zaskarżonego wymogu specyfikacji istotnych warunków zamówienia do przedmiotu zamówienia
oraz w stosunku do kwalifikacji, które pozwalają na prawidłowe wykonanie zamówienia, w tym na
okoliczność podobnego lub tożsamego stopnia trudności wykonywania prac polegających na
budowie tunelu drogowego lub tramwajowego oraz podobnych metod wykonania obydwu
rodzajów tuneli, w stosunku do prac polegających na budowie tunelu metra. Odwołujący żądał
również zasądzenia kosztów postępowania odwoławczego na rzecz odwołującego według norm
przepisanych, w tym kosztów zastępstwa.

PORR Polska Infrastructure S.A., w Warszawie oraz Strabag Infrastruktura Południe Sp. z
o.o. we Wrocławiu zgłosili swoje przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego zachowując przesłanki zgłoszenia przystąpienia wskazane w art. 186 ust. 2 i 3 Pzp.

W czasie posiedzenia z udziałem stron zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie z 14

września 2016 r., w której oświadczył, że uznał w całości żądanie odwołującego. Wskazał, że 14
września 2016 r. zmienił postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia m.in. przez
wprowadzenie i zdefiniowanie pojęcia „tunel komunikacyjny”, które swym zakresem obejmuje
również wykonanie tunelu metra.

Odwołujący wnosił o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika i złożył fakturę.

Izba zważyła, co następuje:

Zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu
niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili
do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.

Oświadczenie zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania wyczerpuje
dyspozycję art. 186 ust. 2 zd. 1 Pzp i obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego.

Izba nie uwzględniła wniosku pełnomocnika odwołującego o zasądzenie kosztów
wynagrodzenia. Art. 186 ust. 6 Pzp stanowi, że w sytuacji opisanej w powołanym art. 186 ust. 2
Pzp koszty postępowania odwoławczego znosi się wzajemnie. Wzajemne zniesienie kosztów
postępowania odwoławczego oznacza, że odwołującemu zwraca się uiszczony wpis i nie zasądza
się kosztów stron postępowania odwoławczego, w tym wynagrodzenia pełnomocników. Regulacje
art. 186 ust. 6 Pzp mają pierwszeństwo przed sprzecznym z nim § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.
U. Nr 41, poz. 238), w części w jakiej przepis ten stanowi in fine, że jeśli uwzględnienie odwołania
nastąpiło po rozpoczęciu posiedzenia z udziałem stron, zasądza się koszty od zamawiającego na
rzecz odwołującego. Z pozostałych regulacji art. 186 ust. 6 Pzp wynika bowiem, że zasądzenie
kosztów od zamawiającego na rzecz odwołującego następuje wyłącznie w sytuacji, gdy
uwzględnienie zarzutów odwołania nastąpiło po otwarciu rozprawy. Pogląd ten został
ukształtowany w orzecznictwie Izby i znalazł potwierdzenie w judykaturze Sądów Okręgowych
(przykładowo postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z 24 marca 2014 r. w sprawie KIO 465/14
oraz wyrok Sądu Okręgowego w Lublinie z 30 listopada 2012 r. w sprawie IX Ga 361/12 w:
Zamówienia publiczne w orzecznictwie. Zeszyty Orzecznicze. Zeszyt Nr 18, tezy 169 i 213).

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 2 zd. 1 Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz § 5 ust. 1
pkt 1 in initio rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:…………………………

…………………………..

………………………….