Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt IV U 180/18

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 6 czerwca 2018 r.

Sąd Okręgowy w Siedlcach IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący

SSO Katarzyna Antoniak

Protokolant

sekr. sądowy Monika Świątek

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 czerwca 2018 r. w S.

odwołania J. Ł.

od decyzji Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

z dnia 15 stycznia 2018 r. Znak (...)

w sprawie J. Ł.

przeciwko Prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

o ustalenie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników

zmienia zaskarżoną decyzję w ten sposób, że ustala, iż ubezpieczenie społeczne rolników w zakresie ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz emerytalno-rentowego J. Ł. ustało od 01 października 2017 roku.

Sygn. akt: IV U 180/18 UZASADNIENIE

Decyzją z 15 stycznia 2018r. Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, działając na podstawie art.36 ust.1 pkt 1 oraz art.3a ust.4 ustawy z 20 grudnia 1990r. o ubezpieczeniu społecznym rolników stwierdził ustanie ubezpieczenia społecznego rolników w zakresie ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz emerytalno-rentowego J. Ł. od 1 grudnia 2017r. ,tj. od dnia następnego po dniu wydania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych decyzji o przyznaniu ubezpieczonemu emerytury.

Odwołanie od w/w decyzji złożył J. Ł. wnosząc o jej zmianę i ustalenie, że ubezpieczenie społeczne rolników ustało z dniem 1 października 2017r. ,tj. od dnia, w którym nabył prawo do emerytury z powszechnego systemu ubezpieczeń. Podniósł, że ustanie ubezpieczenia społecznego rolników od dnia następnego po dniu wydania przez ZUS decyzji o przyznaniu emerytury nie znajduje uzasadnienia w przepisach ustawy (odwołanie z załącznikami k.1-15 akt sprawy).

W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wniósł o jego oddalenie powołując się na przepisy prawa i uzasadnienie zawarte w zaskarżonej decyzji (odpowiedź organu rentowego na odwołanie k.17-18 akt sprawy).

Sąd ustalił, co następuje:

Ubezpieczony J. Ł. podlegał ubezpieczeniu społecznemu rolników w zakresie ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz emerytalno-rentowego od 17 października 2008r. (decyzja z 24 kwietnia 2009r. stwierdzająca podleganie J. Ł. ubezpieczeniu społecznemu rolników k.14-15 akt KRUS).

W dniu 23 października 2017r. ubezpieczony wystąpił do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w S. z wnioskiem o emeryturę. Po rozpoznaniu powyższego wniosku decyzją z 30 listopada 2017r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w S. przyznał ubezpieczonemu emeryturę od 1 października 2010r. (decyzja z 30 listopada 2017r. k.11 akt emerytalnych ZUS).

Wobec nabycia przez ubezpieczonego prawa do emerytury, zaskarżoną decyzją z 15 stycznia 2018r. Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego stwierdził ustanie ubezpieczenia społecznego rolników w zakresie ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz emerytalno-rentowego ubezpieczonego J. Ł. od 1 grudnia 2017r. ,tj. od dnia następnego po dniu wydania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych decyzji o przyznaniu ubezpieczonemu emerytury (decyzja z 15 stycznia 2018r. k.27 akt KRUS).

Sąd zważył, co następuje:

Odwołanie J. Ł. podlegało uwzględnieniu.

Zgodnie z art.3a ust.1 ustawy z 20 grudnia 1990r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (t.j.: Dz.U. z 2015r., poz.704 ze zm.) ubezpieczenie ustaje od dnia następującego po dniu, w którym ustały okoliczności uzasadniające podleganie ubezpieczeniu. Z kolei przepis art.7 ust.1 ustawy stanowi, że ubezpieczeniu wypadkowemu, chorobowemu i macierzyńskiemu podlega z mocy ustawy rolnik lub domownik, jeżeli nie podlega innemu ubezpieczeniu społecznemu lub nie ma ustalonego prawa do emerytury lub renty albo nie ma ustalonego prawa do świadczeń z ubezpieczeń społecznych. Wreszcie zgodnie z art.16 ust.3 powyższej ustawy ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu nie podlega osoba, która podlega innemu ubezpieczeniu społecznemu lub ma ustalone prawo do emerytury lub renty albo ma ustalone prawo do świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Odnosząc powyższe uregulowania do okoliczności sprawy stwierdzić należy, że wbrew stanowisku organu rentowego ubezpieczenie społeczne rolników w odniesieniu do J. Ł. ustało nie od 1 grudnia 2017r. ,tj. dzień po dniu wydaniu decyzji o przyznaniu mu emerytury przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ale od 1 października 2017r. ,tj. od dnia nabycia przez ubezpieczonego prawa do emerytury. Nabycie prawa do emerytury od 1 października 2017r. spowodowało, że z tym dniem ustały w stosunku do ubezpieczonego okoliczności uzasadniające podleganie przez niego ubezpieczeniu społecznemu rolników – art.3a ust.1 powyższej ustawy. W ocenie Sądu organ rentowy błędnie powołuje się na regulację zawartą w ust.4 art.3a ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, który stanowi, że jeżeli złożony został wniosek o rentę lub emeryturę, obowiązek ubezpieczenia ustaje od dnia następującego po dniu, w którym wydana została decyzja o przyznaniu świadczenia, jednak nie wcześniej niż do dnia, w którym ubezpieczony nabył to prawo. Z redakcji powyższego przepisu oraz z definicji zawartej w art.6 pkt 10b ustawy wynika, że wskazana regulacja art.3a ust.4 ustawy dotyczy wniosku o emeryturę lub rentę z ubezpieczenia społecznego rolników, a zatem nie ma zastosowania w okolicznościach niniejszej sprawy. Na stanowisku takim stanął również m.in. Sąd Apelacyjny w Szczecinie w uzasadnieniu wyroku z 27 lutego 2014r. w sprawie III AUa 691/13 (Lex nr 1459016).

Mając na uwadze powyższe okoliczności Sąd na podstawie art.477 14§2 kpc zmienił zaskarżoną decyzję i ustalił, że ubezpieczenie społeczne rolników w stosunku do J. Ł. w zakresie ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz emerytalno-rentowego ustało od 1 października 2017r.