Pełny tekst orzeczenia

Wyrok z dnia 11 stycznia 2005 r.
I UK 105/04
Wykreślenie wpisu pozarolniczej działalności gospodarczej z ewidencji
lub odnotowanie przerw w jej prowadzeniu powoduje - na stałe lub okresowo -
ustanie obowiązku ubezpieczenia. Zgłoszenie faktycznego zaprzestania prowa-
dzenia działalności gospodarczej tylko w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
może prowadzić do ustania obowiązku ubezpieczenia w przypadku rzeczywi-
stego zaistnienia przerwy w prowadzeniu tej działalności.
Przewodniczący SSN Herbert Szurgacz, Sędziowie SN: Krystyna Bednarczyk,
Barbara Wagner (sprawozdawca)
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2005 r.
sprawy z wniosku Danuty S. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych-Od-
działowi w B. o ustalenie braku obowiązku podlegania ubezpieczeniu społecznemu,
na skutek kasacji wnioskodawczyni od wyroku Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z
dnia 21 stycznia 2004 r. [...]
o d d a l i ł kasację.
U z a s a d n i e n i e
Sąd Apelacyjny w Białymstoku wyrokiem z dnia 21 stycznia 2004 r. [...] oddalił
apelację Danuty S. od wyroku Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Spo-
łecznych w Białymstoku z dnia 1 września 2003 r. [...], oddalającego jej odwołanie od
decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych-Oddziału w B. z dnia 5 marca 2003 r.,
odmawiającej wyłączenia z okresu podlegania ubezpieczeniu społecznemu okresów
wymienionych w decyzji, które wnioskodawczyni wskazywała jako okresy wyreje-
strowania działalności gospodarczej.
Podstawę rozstrzygnięcia stanowiły następujące ustalenia faktyczne i ich
prawna ocena. Decyzją z 5 marca 2003 r. organ rentowy stwierdził, że Danuta S.
podlegała od 1 maja 2002 r. ubezpieczeniu społecznemu z tytułu prowadzenia poza-
2
rolniczej działalności gospodarczej w zakresie krawiectwa. Powołaną decyzją Zakład
Ubezpieczeń Społecznych-Oddział w B. odmówił także wnioskodawczyni wyłączenia
z okresu podlegania ubezpieczeniu społecznemu okresów, w których faktycznie nie
prowadziła działalności gospodarczej z uwagi na chorobę.
W ocenie Sądu Apelacyjnego, osoby prowadzące działalność gospodarczą
podlegają z tego tytułu obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu - na podstawie
art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 ze zm.), powoływanej dalej jako „ustawa”. We-
dle art. 13 pkt 4 tejże ustawy, obowiązek ubezpieczenia powstaje z dniem rozpoczę-
cia działalności gospodarczej, a ustaje z dniem, w którym nastąpiło zaprzestanie jej
prowadzenia. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo o
działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.), działalnością gospodar-
czą jest - między innymi - działalność usługowa wykonywana w sposób zorganizo-
wany i ciągły. Rozpoczęcie tej działalności, jak również jej zaprzestanie, wymaga
podjęcia czynności określonych stosownymi przepisami. Wnioskodawczyni zgłosiła
rejestrację działalności gospodarczej w dniu 1 listopada 1994 r. i do 11 czerwca 2003
r. nie informowała Urzędu Skarbowego o jej zawieszeniu. Powiadomienie o prze-
rwach w prowadzeniu działalności gospodarczej jedynie organu rentowego - nie daje
- zdaniem Sądu, podstaw do przyjęcia, że w tych okresach działalność nie była pro-
wadzona. W celu uzyskania wyłączenia z ubezpieczenia społecznego wskazywa-
nych przez wnioskodawczynię przerw, powinna ona była wyrejestrować działalność
gospodarczą w Urzędzie Skarbowym przedkładając odpowiednie dokumenty.
Danuta S. zaskarżyła ten wyrok kasacją. Wskazując jako podstawy kasacji na-
ruszenie prawa materialnego, a mianowicie art. 13 ust. 4 ustawy o systemie ubezpie-
czeń społecznych - poprzez wyrażenie poglądu, że wnioskodawczyni, pomimo za-
wiadomienia organu rentowego o przerwach w prowadzeniu działalności gospodar-
czej, podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, chorobowemu i wy-
padkowemu w okresach przez nią wskazanych, a także naruszenie przepisów prawa
procesowego, a to art. 233 k.p.c. - poprzez przyjęcie, że „zawiadomienie złożone
przez wnioskodawczynię do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych-Oddziału w B. na
okoliczność przerw w prowadzeniu działalności gospodarczej nie mogą być trakto-
wane jako informacja o zaprzestaniu działalności”, oraz art. 316 § 1 k.p.c. - poprzez
„błędną ocenę materiału dowodowego i przyznanie, że wnioskodawczyni nie udo-
wodniła okoliczności zgłoszenia faktu zaprzestania prowadzenia działalności gospo-
3
darczej”, jej pełnomocnik wniósł o „uchylenie w całości orzeczeń pierwszej oraz dru-
giej instancji i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Sądowi, który wydał
orzeczenie w pierwszej instancji”, ewentualnie „w przypadku zaistnienia przesłanek z
art. 39315
Kodeksu postępowania cywilnego [...], o zmianę zaskarżonego wyroku i
orzeczenie co do istoty sprawy” oraz o „zasądzenie od pozwanego na rzecz wnio-
skodawczyni kosztów zastępstwa prawnego według norm przepisanych”. Jako oko-
liczność uzasadniającą rozpoznanie kasacji powołał konieczność ujednolicenia
orzecznictwa sądów powszechnych w postępowaniach o ustalenie obowiązku podle-
gania ubezpieczeniu społecznemu poprzez wyjaśnienie, czy „poinformowanie przez
wnioskodawczynię Danutę S. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o przerwach w
prowadzeniu działalności gospodarczej pozwala na przyjęcie, iż zaprzestała ona
prowadzenia działalności gospodarczej w myśl przepisu art. 13 ust. 4 ustawy z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i w związku z tym nie
podlegała w zgłoszonych okresach ubezpieczeniu emerytalnemu, chorobowemu i
wypadkowemu”.
W uzasadnieniu kasacji pełnomocnik skarżącej podniósł, że stanowisko Sądu
drugiej instancji w kwestii odmowy wyłączenia z okresu podlegania ubezpieczeniu
społecznemu zgłoszonych przez Danutę S. przerw w prowadzeniu działalności go-
spodarczej jest błędne. Wskazał, że złożenie organowi rentowemu zawiadomienia o
faktycznym zaprzestaniu działalności gospodarczej z uwagi na przerwy w jej prowa-
dzeniu „wypełniają dyspozycję art. 13 ust. 4 ustawy [...] i zwalniają wnioskodawczy-
nię od obowiązku podlegania ubezpieczeniu emerytalnemu, chorobowemu i
wypadkowemu”. Na poparcie wyrażonej w ten sposób tezy, pełnomocnik Danuty S.
nie podał argumentacji.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Zarzuty naruszenia art. 316 § 1 k.p.c. i art. 233 k.p.c., uwzględniając ich sfor-
mułowanie i bardzo lakoniczne uzasadnienie, są chybione. Przyjęcie przez Sąd, że
„zawiadomienia złożone przez wnioskodawczynię do Zakładu Ubezpieczeń Społecz-
nych [...] na okoliczność przerw w prowadzeniu działalności gospodarczej nie mogą
być traktowane jako informacja o zaprzestaniu działalności” nie ma żadnego przeło-
żenia na regulację zawartą w art. 233 k.p.c. Przepis ten stanowi bowiem - w § 1 - że
„sąd ocenia wiarygodność i moc dowodów według własnego przekonania, na pod-
4
stawie wszechstronnego rozważenia zebranego materiału”, zaś w § 2 - że „sąd oce-
nia na tej samej podstawie, jakie znaczenie nadać odmowie przedstawienia przez
stronę dowodu lub przeszkodom stawianym przez nią w jego przeprowadzeniu
wbrew postanowieniu sądu”. To samo dotyczy zarzutu naruszenia art. 316 § 1 k.p.c.
Zdaniem pełnomocnika skarżącej, Sąd uchybił temu przepisowi „poprzez błędną
ocenę materiału dowodowego i przyznanie, że wnioskodawczyni nie udowodniła oko-
liczności zgłoszenia faktu zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej”.
Przepis art. 316 § 1 k.p.c. dotyczy tymczasem wydania wyroku, stanowiąc, że „po
zamknięciu rozprawy sąd wydaje wyrok, biorąc za podstawę stan rzeczy istniejący w
chwili zamknięcia rozprawy; w szczególności zasądzeniu roszczenia nie stoi na
przeszkodzie okoliczność, że stało się ono wymagalne w toku sprawy”. W tej sy-
tuacji, rozpoznanie kasacji należy ograniczyć do oceny zasadności jej podstawy
przewidzianej w art. 3931
pkt 1 k.p.c.
Danuta S. prowadzi nieprzerwanie od 1 listopada 1994 r. (wpisaną do ewiden-
cji prowadzonej przez Urząd Miejski w B.) działalność gospodarczą, ostatnio w za-
kresie krawiectwa lekkiego i ciężkiego (usług oraz produkcji), skupu i sprzedaży arty-
kułów przemysłowych, sprzedaży dewocjonaliów, a także handlu obwoźnego. W roku
2002 zgłosiła w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych „wykreślenie z ubezpieczenia”
w okresach: od 1 maja, od 1 czerwca, od 8 lipca, od 15 sierpnia, od 16 września, od
5 października, od 20 listopada i od 20 grudnia. Przerw w prowadzeniu działalności
nie zgłosiła ani w ewidencji, ani w Urzędzie Skarbowym.
Na tle stosunkowo prostego stanu faktycznego powstaje cały szereg istotnych
problemów prawnych, od których rozstrzygnięcia zależy odpowiedź na pytanie o
pojmowanie „wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej” na gruncie prze-
pisów ubezpieczeniowych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy, osoby prowadzące
pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowi ubezpieczenia eme-
rytalnego i rentowego, zaś z mocy art. 12 tejże ustawy - także ubezpieczenia wypad-
kowego. Przymusem ubezpieczenia objęte są osoby, które - stosownie do art. 8 ust.
6 pkt 1 ustawy - prowadzą działalność na podstawie przepisów o działalności gospo-
darczej. Obowiązek ubezpieczenia trwa - wedle art. 13 pkt 14 ustawy - „od dnia roz-
poczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalno-
ści”. Skarżąca w spornym okresie prowadziła działalność gospodarczą na podstawie
przepisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej, w
brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. Według art. 2 ust. 1 tej ustawy,
5
działalnością gospodarczą jest „zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, bu-
dowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów natu-
ralnych, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły”. Działalność taka podlega
obowiązkowemu zgłoszeniu organowi ewidencyjnemu (art. 88b). Obowiązek ten
obejmuje także zmiany „stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do przedsię-
biorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej [...] powstałe po dniu
dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej”. Wpis do ewidencji działal-
ności gospodarczej podlega wykreśleniu- między innymi - w przypadku zawiadomie-
nia o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej (art. 88e ust. 1 pkt 1).
Wpis do ewidencji nie tylko „legalizuje” wykonywanie działalności gospodarczej, ale
też wyznacza czasowe granice bycia przedsiębiorcą. Wynikają z niego również inne
konsekwencje prawne, przewidziane - zwłaszcza - w prawie podatkowym, czy sze-
rzej - finansowym i w prawie ubezpieczenia społecznego.
Wykładając powołane przepisy należy uwzględnić nie tylko zmiany w przepi-
sach o działalności gospodarczej, ale także, a może nawet przede wszystkim, sys-
temowe zmiany w ubezpieczeniach społecznych po 31 grudnia 1998 r. W szczegól-
ności dotyczy to rozszerzenia zakresu podmiotowego ubezpieczeń emerytalnego,
rentowego i wypadkowego oraz ich ujednolicenia, jak również ujednolicenia statusu
ubezpieczonych poprzez wprowadzenie zasady równego ich traktowania (art. 2a
ustawy). Zasada równego traktowania ubezpieczonych dotyczy - między innymi - wa-
runków objęcia systemem ubezpieczeń społecznych oraz obowiązku opłacania i obli-
czania wysokości składek na ubezpieczenie społeczne (art. 2a ust. 2 pkt 1 i 2
ustawy). Ma to znaczenie dla pojmowania „wykonywania” działalności gospodarczej,
a w konsekwencji dla określenia granic czasowych przymusu ubezpieczenia. Należy
je, inaczej niż wynikało to z praktyki ukształtowanej na gruncie przepisów ustawy z
dnia 18 grudnia 1976 r. o ubezpieczeniu społecznym osób prowadzących działalność
gospodarczą oraz ich rodzin (jednolity tekst: Dz.U. z 1989 r. Nr 46, poz. 250 ze zm.),
pojmować - w regule - formalnie. Przemawiają za taką zmianą liczne argumenty. W
art. 37 ust. 2 ustawy przewidziany został obowiązek organu ewidencyjnego przeka-
zania jednostce organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych kopii uprawnień
udzielonych przedsiębiorcom oraz decyzji cofających te uprawnienia, jeżeli nie mają
obowiązku uzyskania wpisu w systemie REGON. Nadto, jak wynika z art. 13 ustawy,
okresy podlegania obowiązkowi ubezpieczenia wyznaczone zostały, co do zasady,
przez formalne, a nie faktyczne wykonywanie działalności, która stanowi tytuł ubez-
6
pieczenia. Poza określeniem ich wprost (pkt 6) lub pośrednio (pkt 9, 13, 14, 16) okres
uzyskiwania dochodu, wyznaczony jest trwaniem oznaczonej sytuacji prawnej,
zwłaszcza pozostawaniem w zatrudnieniu, niezależnie od podstawy świadczenia
pracy. Poza tym, na przedsiębiorcę nałożony został obowiązek zgłaszania w ewiden-
cji zmian nie tylko prawnych, ale i faktycznych. Skoro tak, to okresowe zaprzestanie
prowadzenia działalności z różnych przyczyn (np. choroby, urlopu, wyjazdu itp.) po-
winno być do ewidencji zgłoszone i wpisane.
Rację ma pełnomocnik skarżącej twierdząc, że warunkiem wyłączenia z ubez-
pieczenia społecznego nie jest zgłoszenie „zawieszenia” działalności gospodarczej w
Urzędzie Skarbowym (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 31 marca 2000 r., II UKN
457/99, OSNAPiUS 2001 nr 18, poz. 564). Jak była już o tym mowa, z prowadze-
niem działalności gospodarczej wiążą się rozmaite obowiązki przedsiębiorcy wzglę-
dem rozmaitych instytucji i organów. Każdy z tych obowiązków ma inną podstawę
prawną i cel, inną treść, realizowany jest w odrębny sposób oraz w odmiennym try-
bie. Ten błędny pogląd prawny Sądu nie miał jednak znaczenia dla rozstrzygnięcia
sprawy. Trzeba wszakże dodać, że zgłoszenie „wyrejestrowania z ubezpieczenia” nie
jest dla organu rentowego bezwzględnie wiążące. Że podlega kontroli Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych. Że może być w rezultacie tej kontroli podważone (zakwe-
stionowane). Tak jak stało się to w rozpoznawanej sprawie. Że o obowiązku ubez-
pieczenia przesądzają przepisy prawa, a nie wola ubezpieczonego lub organu ren-
towego.
W tym miejscu godzi się podnieść rzecz - zdawałoby się oczywistą - że czymś
innym jest obowiązek ubezpieczenia, a czymś innym obowiązek opłacania składki na
ubezpieczenia. Nie ma tu prostej zależności wyrażającej się w twierdzeniu - kto pod-
lega przymusowi ubezpieczenia z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności go-
spodarczej, ten musi opłacać składki na to ubezpieczenie (por. np. wyrok Sądu Naj-
wyższego z dnia 10 grudnia 1997 r., II UKN 392/97, OSNAPiUS 1998 nr 19, poz.
584). Udokumentowana i usprawiedliwiona przerwa w faktycznym prowadzeniu
działalności gospodarczej, uzasadniająca zwolnienie z opłacania składek na ubez-
pieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe ubezpieczonych z innych tytułów, uza-
sadniałaby, uwzględniając treść art. 2a ustawy, zwolnienie przedsiębiorcy z obowiąz-
ku opłacania składek za okresy tych przerw. Skarżąca, składając w Zakładzie Ubez-
pieczeń Społecznych „wyrejestrowanie z ubezpieczeń” z powołaniem się na chorobę,
przedłożyła wprawdzie zaświadczenie lekarskie, jednak nie stwierdzono w nim jej
7
niezdolności do pracy, ale odnotowano tylko pozostawanie w leczeniu. Samo udzie-
lenie pomocy czy porady lekarskiej nie dowodzi niezdolności do pracy i nie uzasad-
nia przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Tak więc, w konkluzji należy stwierdzić, że wykreślenie wpisu pozarolniczej
działalności gospodarczej z ewidencji lub odnotowanie przerwy w jej prowadzeniu
powoduje zawsze - na stałe lub okresowo - ustanie obowiązku ubezpieczenia. Zgło-
szenie faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej tylko w Za-
kładzie Ubezpieczeń Społecznych może, ale nie musi prowadzić do ustania przymu-
su ubezpieczenia (tak jak np. nie uzasadnia zwolnienia z obowiązku ubezpieczenia z
tytułu pozostawania w stosunku pracy faktyczna przerwa w wykonywaniu pracy).
Zależy to od wyników kontroli, w trakcie której zgłoszenie „wyrejestrowania z
ubezpieczeń” poddawane jest weryfikacji. Nie ma natomiast żadnej zależności mię-
dzy obowiązkiem ubezpieczenia społecznego i obowiązkiem podatkowym.
Mając powyższe na względzie Sąd Najwyższy, stosownie do art. 39312
k.p.c.,
orzekł jak w sentencji.
========================================