Pełny tekst orzeczenia

190/5/B/2007

POSTANOWIENIE
z dnia 3 września 2007 r.
Sygn. akt Tw 20/07

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Marek Mazurkiewicz,

po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wniosku Rady Miasta Podkowy Leśnej o stwierdzenie zgodności:
art. 73 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm.) z art. 2 i art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

p o s t a n a w i a:

odmówić nadania wnioskowi dalszego biegu.

UZASADNIENIE

Rada Miasta Podkowy Leśnej wnioskiem z 23 maja 2007 r. zwróciła się do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie, czy art. 73 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm.), rozumiany w sposób nakładający na gminę obowiązek wypłaty odszkodowania za nieruchomości zajęte pod drogi gminne oraz drogi lokalne miejskie, jakie istniały przed 1 stycznia 1999 r., jest zgodny z art. 2 i art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji.
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 12 czerwca 2007 r. wezwano wnioskodawcę do usunięcia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia zarządzenia, braków formalnych wniosku poprzez wskazanie umocowanego przedstawiciela do reprezentowania Rady Miasta Podkowy Leśnej przed Trybunałem Konstytucyjnym; doręczenie dwóch kopii uchwały Rady Miasta Podkowy Leśnej z 29 marca 2007 r. (Nr 19/VI/2007) oraz dwóch kopii wniosku.
W piśmie z 2 lipca 2007 r. wnioskodawca odniósł się do stwierdzonych przez Trybunał Konstytucyjny braków formalnych.

Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.; dalej: ustawa o TK) wniosek przedstawiony przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (podmiot legitymowany szczegółowo) podlega wstępnemu rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym. W postępowaniu tym Trybunał Konstytucyjny w składzie jednego sędziego bada, czy złożony wniosek odpowiada wymogom formalnym, a w szczególności, czy pochodzi od uprawnionego podmiotu oraz czy nie jest oczywiście bezzasadny.

Trybunał Konstytucyjny ustalił, że 20 czerwca 2007 r. skutecznie doręczono wnioskodawcy (potwierdzenie odbioru w aktach sprawy) zarządzenie sędziego Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 czerwca 2007 r. wzywające do usunięcia braków formalnych wniosku. Natomiast pismo procesowe Burmistrza Miasta Podkowy Leśnej, wykonujące powyższe zarządzenie, jest opatrzone datą 2 lipca 2007 r. (tego samego dnia nadano je w urzędzie pocztowym).
W tym stanie rzeczy Trybunał Konstytucyjny stwierdza, że usunięcie braków formalnych wniosku nastąpiło po upływie 7 dniowego terminu, co – zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy o TK – stanowi podstawę odmowy nadania dalszego biegu wnioskowi Rady Miasta Podkowy Leśnej. Trybunał Konstytucyjny ustalił przy tym, iż z treści pisma Burmistrza Miasta Podkowy Leśnej z 2 lipca 2007 r. nie wynika, aby organ ten (zobowiązany zgodnie z § 2 uchwały Rady Miasta Podkowy Leśnej z 29 marca 2007 r. /Nr 19/VI/2007/) zwrócił się z wnioskiem o przywrócenie terminu do uzupełnienia braków formalnych złożonego wniosku.
Biorąc pod uwagę tożsamość przedmiotu i wzorców kontroli, Trybunał Konstytucyjny informuje wnioskodawcę, że 2 maja 2007 r. Rada Miejska w Brwinowie złożyła wniosek o stwierdzenie zgodności art. 73 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, ze zm.) z art. 2 i art. 167 ust. 1 i 2 Konstytucji.

W tym stanie rzeczy Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.