Pełny tekst orzeczenia

3/1/B/2008

POSTANOWIENIE
z dnia 14 listopada 2007 r.
Sygn. akt Tw 33/07

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Marian Grzybowski,

po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wniosku Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej o stwierdzenie niezgodności:
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 130, poz. 906) z art. 53 ust. 1, 4 i 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

p o s t a n a w i a:

odmówić nadania wnioskowi dalszego biegu.

UZASADNIENIE

W piśmie do Trybunału Konstytucyjnego z 10 września 2007 r. Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej (dalej: KFON) domagało się stwierdzenia niezgodności rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z art. 53 ust. 1, 4 i 7 Konstytucji. Wnioskodawca w swoim piśmie nie sprecyzował, jaki akt normatywny kwestionuje, poprzestając na ogólnym stwierdzeniu, że rozporządzenie to „nakazuje wpisywanie na świadectwa szkolne stopnia z religii i wliczania go do średniej ocen”. Można domniemywać, że wnioskodawca wnosi o kontrolę rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 130, poz. 906).
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 1 października 2007 r. wezwano wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku przez: doręczenie oryginału oraz czterech kopii uchwały, na podstawie której złożono wniosek do Trybunału Konstytucyjnego; dostarczenie wyciągu z protokołu posiedzenia, na którym podjęto wyżej wymienioną uchwałę; dostarczenie 4 egzemplarzy wniosku; wskazanie przepisu prawa lub statutu, pozwalającego stwierdzić, że kwestionowany akt normatywny dotyczy spraw objętych zakresem działania wnioskodawcy; dostarczenie 5 egzemplarzy statutu KFON; dostarczenie 5 egzemplarzy aktualnego wyciągu z Krajowego Rejestru Sądowego oraz wskazanie przedstawiciela umocowanego do reprezentowania KFON przed Trybunałem Konstytucyjnym.
W dniu 18 października 2007 r. wpłynęło do Trybunału Konstytucyjnego pismo wnioskodawcy z prośbą o przywrócenie terminu do dokonania czynności procesowej. KFON nie odniosło się w wyżej wymienionym piśmie do stwierdzonych przez Trybunał braków formalnych wniosku.

Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 36 ust. 2 w zw. z art. 32 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.; dalej: ustawa o TK) wnioskodawca został wezwany zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego, wydanym 1 października 2007 r., a doręczonym 9 października 2007 r., do usunięcia braków formalnych wniosku.

Trybunał Konstytucyjny stwierdza, iż wnioskodawca nie wykonał zarządzenia sędziego. Wnioskodawca nie uzupełnił bowiem braków formalnych w ustawowym terminie 7 dni od dnia doręczenia zarządzenia. Zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, powyższa okoliczność stanowi przesłankę odmowy nadania wnioskowi dalszego biegu w całości.

Trybunał zwraca uwagę, że zgodnie z art. 20 ustawy o TK w zw. z art. 169 § 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, ze zm.) możliwe jest wydanie postanowienia o przywróceniu uchybionego terminu procesowego jedynie wówczas, gdy strona jednocześnie ze złożeniem wniosku dokonuje czynności procesowej.

Trybunał Konstytucyjny zaznacza na koniec, iż nienadanie biegu wnioskowi z przyczyn formalnoprawnych (procesowych) nie wyklucza możliwości ponownego złożenia wniosku.



Mając powyższe na uwadze, Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.