Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt VII U 1868/15

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 9 czerwca 2016 roku.

Sąd Okręgowy w Lublinie VII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie: Przewodniczący: Sędzia S.O. Lucyna Stąsik-Żmudziak

Protokolant: st. sekretarz sąd. Małgorzata Gruza

po rozpoznaniu w dniu 9 czerwca 2016 roku w Lublinie

sprawy J. J.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w L.

o prawo do emerytury

na skutek odwołania J. J.

od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w L.

z dnia 2 września 2015 roku znak (...)

zmienia zaskarżoną decyzję i ustala J. J. prawo do emerytury od dnia (...) roku.

VII U 1868/15

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 02.09.2015r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w L. odmówił J. J. prawa do emerytury na podstawie art. 55 ustawy emerytalnej twierdząc, że brak podstaw do ustalenia prawa do emerytury w myśl nowych zasad gdyż nie kontynuował ubezpieczenia emerytalnego po osiągnięciu wieku emerytalnego, tj. po 15.02.2013r. (decyzja k. 31ae)

Odwołanie od powyższej decyzji wniósł J. J., domagając się ustalenia prawa do emerytury gdyż przedłożył do ZUS wszystkie dokumenty związane z jego zatrudnieniem i za które były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne. (odwołanie k. 2as)

W odpowiedzi na odwołanie ZUS podtrzymał argumentację zawartą w zaskarżonej decyzji, odnosząc się do niespełnienia przez wnioskodawcę warunków z art. 55 ustawy z 17.12.1998r. o emeryturach i rentach Z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DZ.U. z 2015r., poz.748). Jednocześnie podano, że w odpowiedzi na wniosek z dnia 29.07.2015r. wydana została również druga decyzja – z dnia 06.10.2015r. odmawiająca prawa do emerytury w oparciu o art. 28 ustawy emerytalnej z uwagi na brak wymaganego stażu pracy- 20 lat. (odpowiedź na odwołanie k. 4as)

Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

J. J. ur. (...) w dniu(...)złożył do ZUS wniosek o ustalenie prawa do emerytury, wskazując, iż nie pracuje, nie należy do OFE i jest uprawniony do emerytury rolniczej w oparciu o decyzję Prezesa KRUS (...).

W informacji dotyczącej okresów składkowych i nieskładkowych wskazał na okres wykonywania pracy w gospodarstwie rolnym od (...)oraz na okresy zatrudnienia pracowniczego i okres służby wojskowej, dokumentując je odpowiednimi świadectwami pracy i książeczką wojskową. (k. 14-26ae) Odnośnie pracy w gospodarstwie rolnym przedłożył w tej kwestii własne oświadczenie, zeznania świadków, poświadczenie zameldowania, informację ze Starostwa Powiatowego w B., oświadczenie i informacje o nauce po ukończeniu szkoły podstawowej (k.7-13ae)

Dołączył zaświadczenie z KRUS o okresach podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników. (k. 2728ae)

Organ emerytalny bez podjęcia jakiejkolwiek analizy wniosku i czynności wyjaśniających, nie ustalając nawet okresu stażu ubezpieczeniowego wydał zaskarżoną decyzję w oparciu o art. 55 ustawy emerytalnej, chociaż wnioskodawca wcale nie określał jakiego rodzaju żąda emerytury, a już w żaden sposób nie wskazywał, że domaga się ustalenia emerytury na nowych zasadach. (k. 31ae)

Jego wniosek po prostu dotyczył ustalenia mu prawa do emerytury.

Po wydaniu zaskarżonej decyzji ZUS zwrócił się do KRUS o wydanie zaświadczenia stwierdzającego czy wnioskodawca ma ustalone prawo do emerytury rolniczej, czy przy ustalaniu prawa do emerytury uwzględnione zostały okresy zatrudnienia (ubezpieczenia), czy po wyłączeniu okresów ubezpieczenia wnioskodawca nadal będzie spełniał warunki do emerytury rolniczej. (k.33ae)

W odpowiedzi KRUS podał, że wnioskodawca pobiera emeryturę rolniczą od (...) do której zostały doliczone okresy zatrudnienia. W przypadku nabycia prawa do emerytury w ZUS uprawnionemu przysługuje jedno świadczenie – wyższe lub wybrane przez uprawnionego. (k.34ae)

Organ emerytalny sporządził kartę przebiegu zatrudnienia, ustalając te okresy poczynając od 20.07.1966r. – okresu podjęcia przez wnioskodawcę pierwszego zatrudnienia pracowniczego w Stoczni (...) i sumując jedynie okresy ubezpieczenia związane z zatrudnieniem pracowniczym, ignorując wskazywaną we wniosku pracę w gospodarstwie rolnym od (...)roku, pomimo braku ustaleń czy okres ten został zaliczony do emerytury rolniczej i wydał kolejna decyzję z 06.10.2015r. odmawiającą wnioskodawcy prawa do emerytury. W decyzji tej wskazano, że na podstawie dowodów dołączonych do wniosku ZUS przyjął za udowodnione 19 lat, 10 miesięcy i 23 dni okresów składkowych, co powoduje, że nie został spełniony warunek pozwalający na ustalenie prawa do emerytury na podstawie art. 28 ustawy emerytalnej wobec nie posiadania 20 letniego okresu składkowego i nieskładkowego. Zacytowano art. 10 ustawy podając, ze okresów pracy w gospodarstwie rolnym nie uwzględnia się przy ustalaniu prawa do emerytury, jeżeli zostały zaliczone do okresów, od których zależy prawo do emerytury z ubezpieczenia rolniczego. (k.37ae)

Wnioskodawca decyzji tej nie skarżył. (bezsporne)

Na rozprawie wnioskodawca wyjaśnił, że przed uzyskaniem prawa do emerytury rolniczej był uprawniony do renty rolniczej.

Jak wynikało z akt KRUS nadesłanych do Sądu ustalając wnioskodawcy prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników KRUS przyjął do ustalenia i wysokości prawa wszystkie okresy zatrudnienia pracowniczego oraz okres 9 lat podlegania ubezpieczeniu rolniczemu po 31.12.1990r., związanym z opłacaniem składek na to ubezpieczenie od 01.04.1999r. do 31.03.2008r. Przy ustalaniu prawa do świadczeń nie brano pod uwagę pracy w gospodarstwie rolnym od(...)(raport ustalenia uprawnień do świadczenia i jego wysokości k. 62 i 69 akt KRUS)

W tej sytuacji Sąd zobowiązał ZUS do udzielenia informacji, z jakich przyczyn, przy ustalaniu wnioskodawcy uprawnień do emerytury na skutek jego wniosku z dnia 29.07.2015 r. nie wzięto pod uwagę zgłoszonego przez wnioskodawcę okresu pracy w gospodarstwie rolnym od(...)skoro okres ten nie był uwzględniony do ustalenia prawa do emerytury rolniczej, czy odmawiając wnioskodawcy prawa do emerytury decyzją z 6.10.2015 r. nie odnosząc się do udowodnionej pracy w gospodarstwie rolnym w/w okresie ZUS przeoczył tą okoliczność, czy też nie uznał pracy w tym okresie, jeśli tak to dlaczego, oraz czy przyjęcie, że wnioskodawca pracował w gospodarstwie rolnym w okresie od (...) pozwalałoby na ustalenie wnioskodawcy prawa do emerytury. (k. 15as)

W odpowiedzi pismem z dnia 06.05.2016r. ZUS wyjaśnił, że okresu tego nie brano pod uwagę, ponieważ uważano, że został on przyjęty przy ustaleniu prawa przy emeryturze z ubezpieczenia społecznego rolników. Stanowisko takie zostało podjęte bez uprzedniego wyjaśnienia tej kwestii z KRUS. Przyjęcie do ogólnego stażu, okresu pracy w gospodarstwie rolnym od (...) pozwalałoby na ustalenie prawa do emerytury na podstawie art. 28 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, pod warunkiem, że okres ten nie został uwzględniony przy ustalaniu prawa do emerytury z ubezpieczenia społecznego rolników. (pismo k. 20as)

Sąd zważył, co następuje:

Odwołanie wnioskodawcy jest zasadne. Wprawdzie wnioskodawca zaskarżył decyzję z 02.09.2015r., która odmawiała prawa do emerytury na nowych zasadach – emerytury kapitałowej a nie zaskarżył kolejnej z 06.10.2015r., odmawiającej po prostu prawa do emerytury, jednakże należy uznać, że skarżona decyzja zawiera rozstrzygnięcie w zakresie odmowy do emerytury, o która ubiegał się wnioskodawca i wobec zawarcia błędnego rozstrzygnięcia odmawiającego prawa do świadczenia podlega zmianie.

Na skutek wniosku z 29.07.2015r. ZUS zobowiązany był ustalić mu uprawnienia związane z emeryturą w oparciu obowiązujące przepisy odnosząc się do wskazywanych okresów ubezpieczenia i okresów uzupełniających. Wnioskodawca nie wskazał we wniosku, że domaga się emerytury kapitałowej a ZUS bez podjęcia jakichkolwiek czynności wyjaśniających wydał nieprawidłową decyzję.

Jak wynika z ustalonego stanu faktycznego J. J. udowodnił z tytułu ubezpieczenia społecznego związanego z wykonywanym zatrudnieniem pracowniczym i odbywaną zasadniczą służbą wojskową udowodnił 19 lat, 10 miesięcy i 23 dni okresów składkowych. Pracował w gospodarstwie rolnym w okresie od (...)(co nie było kwestionowane przez organ emerytalny) przez kolejne 2 lata, 2 miesiące i 24 dni, nie brane pod uwagę przy ustalaniu prawa i wysokości emerytury rolniczej. W sumie dawało to 22 lata i 24 dni okresów składkowych i uzupełniających.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy emerytalnej ubezpieczonym urodzonym przed dniem 1 stycznia 1949 r. przysługuje emerytura, jeżeli spełnili łącznie następujące warunki:

1) osiągnęli wiek emerytalny określony w ust. 2 albo 3;

2) mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, z zastrzeżeniem art. 27a.

Wiek emerytalny dla mężczyzn urodzonych w okresie:

1) do dnia 31 grudnia 1947 r. wynosi co najmniej 65 lat;

2) od dnia 1 stycznia 1948 r. do dnia 31 marca 1948 r. wynosi co najmniej 65 lat i 1 miesiąc; (ust.3).

Według art. 28 ustawy ubezpieczonym urodzonym przed dniem 1 stycznia 1949 r., którzy nie osiągnęli okresu składkowego i nieskładkowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2, przysługuje emerytura, jeżeli spełnili łącznie następujące warunki:

1) osiągnęli wiek emerytalny, o którym mowa w art. 27 ust. 2 i 3;

2) mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 15 lat dla kobiet i co najmniej 20 lat dla mężczyzn.

Z kolei stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy przy ustalaniu prawa do emerytury oraz przy obliczaniu jej wysokości uwzględnia się również następujące okresy, traktując je, z zastrzeżeniem art. 56, jak okresy składkowe:

1) okresy ubezpieczenia społecznego rolników, za które opłacono przewidziane w odrębnych przepisach składki,

2) przypadające przed dniem 1 lipca 1977 r. okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego po ukończeniu 16 roku życia,

3) przypadające przed dniem 1 stycznia 1983 r. okresy pracy w gospodarstwie rolnym po ukończeniu 16 roku życia, jeżeli okresy składkowe i nieskładkowe, ustalone na zasadach określonych w art. 5-7, są krótsze od okresu wymaganego do przyznania emerytury, w zakresie niezbędnym do uzupełnienia tego okresu.

Okresów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie uwzględnia się, jeżeli zostały one zaliczone do okresów, od których zależy prawo do emerytury lub renty, na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.( ust. 3 cyt. artykułu)

Wnioskodawca ubiegając się o emeryturę wskazywał na pracę wykonywaną w gospodarstwie rolnym w okresie od(...) i na okres ubezpieczenia rolników, za który zostały opłacone składki na to ubezpieczenie w okresie od 04.06.1999r. do 31.03.2008r. oraz na okresy zatrudnienia pracowniczego i wojska.

Ewidentnie okresy ubezpieczenia związane z zatrudnieniem pracowniczym i wojskiem nie dają wnioskodawcy możliwości ustalenia prawa do emerytury na podstawie art. 27 ustawy emerytalnej gdyż wynoszą jedynie 19 lat, 10 miesięcy i 23 dni okresów składkowych. W zakresie uzupełniającym nie może być stosownie do treści art. 10 ust. 1 i 3 ustawy przyjęty okres ubezpieczenia społecznego rolników, za który zostały opłacone składki na to ubezpieczenie, tj. okres od 04.06.1999r. do 31.03.2008r. Został on uwzględniony w całości do prawa do emerytury rolniczej KRUS. Jednak wnioskodawca oprócz tego pracował w gospodarstwie rolnym w okresie od (...)przez 2 lata, 2 miesiące i 24 dni i okres ten nie był brany pod uwagę przy ustalaniu prawa do emerytury rolniczej a zatem w myśl cytowanego art. 10 może być przyjęty do ustalenia żądanego prawa do emerytury. W sumie daje to 22 lata i 24 dni okresów składkowych i uzupełniających, co uzasadnia ustalenie prawa do emerytury w myśl cytowanego wyżej art. 28 ustawy emerytalnej.

Wnioskodawca w dniu złożenia wniosku miał ponad(...) lat a zatem z dniem złożenia wniosku o emeryturę spełniał warunki do jej uzyskania.

Z tych względów Sąd zmienił zaskarżoną decyzję i na mocy wyżej wskazanych przepisów oraz art.477 14 § 2 kpc orzekł jak w sentencji.

.