Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 2747/15

WYROK
z dnia 4 stycznia 2016 r.


Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:


Przewodniczący: Agata Mikołajczyk

Protokolant: Paulina Zielenkiewicz


po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 stycznia 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 grudnia 2015 r. przez wykonawcę
ubiegającego się o udzielenie zamówienia A.S.A. Tarnobrzeg Sp. z o.o., ul. Stefowa 8, 39
- 400 Tarnobrzeg w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Gorzyce, ul. Sandomierska
75, 39 - 432 Gorzyce,


orzeka:

1. oddala odwołanie;

2. kosztami postępowania obciąża A.S.A. Tarnobrzeg Sp. z o.o., ul. Stefowa 8, 39 - 400
Tarnobrzeg i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15. 000 zł
00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez A.S.A.
Tarnobrzeg Sp. z o.o., ul. Stefowa 8, 39 - 400 Tarnobrzeg tytułem wpisu od odwołania.




Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu.


Przewodniczący: ……………………………..

Sygn. akt: KIO 2747/15
Uzasadnienie
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
„Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych odebranych od właścicieli
nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Gorzyce” prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) [ustawa Pzp] przez Zamawiającego - Gminę
Gorzyce odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę A.S.A. Tarnobrzeg Sp. z o.o. z
siedzibą w Tarnobrzegu [Odwołujący]. Odwołujący stwierdził, że Zamawiający niezasadnie:
1) dokonał wyboru, jako najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia - Konsorcjum firm: M.O.prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M.O. z/s w Woli Jachowej (Lider
Konsorcjum) oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Eko-Kwiat Sp. z o.o. z/s w Woli
Jachowej (Partner Konsorcjum) [Konsorcjum];
2) zaniechał odrzucenia oferty wskazanego Konsorcjum, która to była podpisana przez
osobę nieprawidłowo umocowaną;

3) zaniechał wezwania Konsorcjum do uzupełnienia w określonym terminie wykazu
wykonanych usług, potwierdzającego posiadanie wymaganego doświadczenia;
4) zaniechał wyboru, jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego.
Powyższe narusza zdaniem Odwołującego: art. 89 ust 1 pkt 8 Pzp, albowiem oferta
wybranego Konsorcjum jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów; art. 26 ust. 3 Pzp,
z uwagi na zaniechanie wezwania Konsorcjum do złożenia wykazu wykonanych usług,
potwierdzającego posiadanie wymaganego przez Zamawiającego w SIWZ doświadczenia;
art. 91 ust. 1 Pzp poprzez wadliwy wybór oferty Wykonawcy Konsorcjum O., jako
najkorzystniejszej, która podlegała odrzuceniu; oraz art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp z uwagi na
przeprowadzenie postępowania w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia. Wskazując na
powyższe Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności
badania i oceny ofert oraz nakazanie unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty; ponownego przeprowadzenia czynności badania i oceny ofert oraz odrzucenia oferty
Wykonawcy Konsorcjum O.; oraz wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert złożonych
przez pozostałych Wykonawców niepodlegających odrzuceniu; i zasądzenie od
Zamawiającego zwrotu kosztów postępowania odwoławczego, w tym zwrotu kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu (wg rachunków, które zostaną
przedłożone na posiedzeniu bądź rozprawie). Odwołujący podał, że w tym postępowaniu
zostały złożone dwie oferty Konsorcjum i Odwołującego, która to oferta nie została
odrzucona, a wykonawca nie został wykluczony z postępowania. Szkodą, jaką Odwołujący
może ponieść wskutek naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp, są utracone
korzyści z zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, albowiem wykonawca
spełnia warunki udziału w postępowaniu oraz złożył ofertę niepodlegającą odrzuceniu. W
uzasadnieniu zarzutów podniesionych stwierdził, co następuje:
1. Oferta Konsorcjum - firm: M.O. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M.O. z/s w Woli Jachowej (Lider Konsorcjum) oraz
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Eko-Kwiat Sp. z o.o. z/s w Woli Jachowej (Partner
Konsorcjum) złożona w niniejszym postępowaniu, została podpisana przez Dyrektora
Oddziału Pana J.P.. W związku z faktem, że do oferty nie zostało dołączone stosowne
pełnomocnictwo dla osoby podpisującej tę ofertę, Zamawiający pismem z dnia 2 grudnia
2015 roku (znak Ok.-1.271.2.2015) wezwał Konsorcjum O. do uzupełnienia następujących
dokumentów:
a) pełnomocnictwa dla Pana J.P. do reprezentowania Lidera konsorcjum —
Przedsiębiorstwa Wielobranżowego M.O. udzielonego na dzień składania w jego imieniu
oświadczeń woli w ramach przedmiotowego postępowania:

b) pełnomocnictwa dla Pana J.P. do reprezentowania Partnera Konsorcjum -
Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Eko-Kwiat Sp. z o.o., udzielonego na dzień składania
w jego imieniu oświadczeń woli w ramach przedmiotowego postępowania.
W odpowiedzi na ww. wezwanie Zamawiającego, Konsorcjum O. w piśmie z dnia 3 grudnia
2015 roku przedłożyło następujące dokumenty:
a) pełnomocnictwo wystawione przez Partnera Konsorcjum - Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe Eko-Kwiat Sp. z o.o. Liderowi Konsorcjum - p. M.O. prowadzącemu
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M.O. z/s w Woli
Jachowej, m.in. do podpisania i złożenia wspólnej oferty Konsorcjum na realizację
zadania pn.: „Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych odebranych od
właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Gorzyce”;
b) pełnomocnictwo udzielone przez Lidera Konsorcjum – p. Mirosława
O. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
M.O. Panu Janowi Palacz m.in. do podpisania i złożenia wspólnej oferty przedstawionej
Zamawiającemu, w związku z ubieganiem się o udzielenie zamówienia publicznego pn.:
„Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
zamieszkałych w Gminie Górne”.
Mając na uwadze powyższe, wskazał, że skoro ofertę podpisała osoba, która nie została
ujawniona w KRS partnera konsorcjum (informacje z KRS załączono do oferty), ani też nie
był to Lider Konsorcjum prowadzący we własnym imieniu działalność gospodarczą, to
umocowanie do działania dla tej osoby winno zostać wykazane już w ofercie, ewentualnie, —
jako ustawowo dopuszczony wyjątek - w wyniku wezwania Zamawiającego (tak: zob. wyrok
KIO z dnia 31 października 2013 roku, sygn. akt KIO 2458/13), co też Zamawiający uczynił.
Dokonując wykładni przedłożonych na skutek wezwania Zamawiającego przez Konsorcjum
O. pełnomocnictw, Odwołujący stwierdził, że w sytuacji braku uregulowania w Pzp przepisów
dotyczących pełnomocnictw, należy zgodnie z art. 14 Pzp powołać się na art. 98 i nast. KC
oraz, że dołączone pełnomocnictwa dla Pana J.P., a więc osoby, która w imieniu Konsorcjum
O. podpisała ofertę, nie potwierdziło, iż ww. pełnomocnik jest uprawniony do podpisania
oferty w przedmiotowym postępowaniu na realizację zadania pn.: „Odbieranie i
zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z
terenu Gminy Gorzyce”. Zgodnie z treścią przedłożonego pełnomocnictwa, wskazane
zostało, iż pełnomocnictwo to zostało udzielone w związku z ubieganiem się o udzielenie
zupełnie innego zamówienia publicznego pn.: „Odbiór i zagospodarowanie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w Gminie Górno”. Dalej podał, że
pełnomocnictwo to zostało udzielone na inne zamówienie publiczne, prowadzone przez
całkiem innego Zamawiającego, a zatem Konsorcjum O., pomimo wezwania Zamawiającego
do uzupełnienia pełnomocnictw nie wykazało, iż Ofertę podpisała osoba umocowana przez

konsorcjantów. Podkreślił, że z przedłożonego pełnomocnictwa nie wynika, że Pan J.P. był
upoważniony do złożenia oferty w imieniu Konsorcjum O. w postępowaniu prowadzonym
przez Zamawiającego - Gminę Gorzyce oraz, że „z treści pełnomocnictwa musi wynikać
upoważnienie do złożenia oferty w imieniu mocodawcy. Upoważnienie to może być
sformułowane w różnoraki sposób. Może się to odbyć na przykład z użyciem następujących
zwrotów: „upoważniam do podpisania oferty”; „upoważniam do złożenia oferty”, czy
„upoważniam do reprezentowania w postępowaniu”. Może być ono udzielone zarówno do
jednego, jak również do nieoznaczonej liczby postępowań. Rolą zamawiającego jest
weryfikacja, czy ze sformułowań użytych w treści pełnomocnictwa wynika, że jego zakres
obejmuje także złożenie oferty w postępowaniu. Często spotykaną sytuacją jest
ustanowienie przez pełnomocnika tzw. dalszego pełnomocnika, a więc, mówiąc potocznie,
oddanie upoważnienia do działania w imieniu mocodawcy, szczebel niżej. Takie działanie
będzie jednak możliwe jedynie wówczas, gdy w pierwszym pełnomocnictwie zawarte postało
wyraźne upoważnienie pełnomocnika do udzielania dalszych pełnomocnictw (art. 106 k.c.).
Mówi się wówczas o ciągu pełnomocnictw. Zachowanie tego ciągu jest warunkiem ważności
czynności prawnej, dokonanej przez ostatniego z pełnomocników. W przypadku stwierdzenia
wad pełnomocnictwa, zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę, do uzupełnienia
dokumentu na podstawie art. 24 ust. 3 p-Z-p”- Należy, zatem wskazać, że przepis art. 89 ust.
1 pkt 8 Pzp nakazuje Zamawiającemu odrzucenie oferty nieważnej na podstawie odrębnych
przepisów. Doktryna i orzecznictwo wiążą zastosowanie przywołanej normy przede
wszystkim z wadliwością oświadczenia woli stanowiącego ofertę, w szczególności w
kontekście umocowania osoby, która podpisała ofertę, do dokonania tej czynności (zob.
wyrok KIO z dnia 16 stycznia 2015 roku, sygn. akt KIO 2787/14). Wskazać, bowiem należy,
że przez odrębne przepisy należy rozumieć przepisy innych aktów prawnych niż ustawa Pzp
(tak m. in. wyrok KIO z dnia 28 września 2010 roku, o sygn. akt KIO/UZP 1993/10). Tym
samym dla ziszczenia się przesłanki z art. 89 ust. 1 pkt 8 Pzp konieczne jest stwierdzenie
przez Zamawiającego istnienia innego niż przepis PZP, przepisu materialnego
przewidującego w swojej treści sankcję nieważności (tak: wyrok KIO z dnia 2 lipca 2012
roku, o sygn. akt KIO 1308/12 czy wyrok KIO z dnia 13 października 2010 roku o sygn. akt
KIO/UZP 2119/10). W powołanym wyroku sygn. akt KIO 2787/14) Izba stwierdziła także, iż „
Wszelkie nieścisłości i wątpliwości w zakresie uprawnień pełnomocnika wynikających z
pełnomocnictwa, szczególnie w obrocie tak sformalizowanym, jakim jest obrót w ramach
systemu zamówień publicznych wymagają wyeliminowania. Postępowanie o zamówienie
publiczne rządzi się, bowiem regułami, które wymagają usunięcia wszelkich wątpliwości, w
tym takich, które prowadziłyby do ewentualnych sporów, co do uprawnienia wykonawcy do
zawarcia umowy czy groziły uchyleniem się przez wykonawcę od zawartej umowy na
podstawie zarzutów osadzonych w treści pełnomocnictwa do złożenia oferty. Stąd

wątpliwości, co do zakresu umocowania powinny zostać usunięte, a rezultatem ich usunięcia
powinno być uzyskanie przez Zamawiającego dokumentu, z którego treści, bez jakichkolwiek
wątpliwości będzie wynikało uprawnienie pełnomocnika do złożenia oferty. Stąd właściwym
instrumentem do eliminowania tego rodzaju wątpliwości jest przede wszystkim uzupełnienie
dokumentu pełnomocnictwa, do czego wyraźnie nawiązuje art. 26 ust. 3 Pzp, wymieniając
wśród dokumentów podlegających uzupełnieniu pełnomocnictwa. Wskazał również na
wyrok Izby sygn. akt KIO 1085/13, zgodnie, z którym „Prawidłowo sformułowane
pełnomocnictwo i należycie ustanowiony pełnomocnik mają zasadnicze znaczenie dla
ważności postępowania o udzielenie zamówienia, bowiem oferta złożona w ramach
przetargu przez osobę nienależycie umocowaną podlega odrzuceniu (z zastrzeżeniem, że
zamawiający przed odrzuceniem oferty dopełnił obowiązku z art. 26 ust. 3 Pzp) zgodnie z
art. 89 ust. 1 pkt 8 Pzp.” Zdaniem Odwołującego nie ulega przy tym wątpliwości, że w
przypadku pełnomocnictwa rodzajowego, z jakim mamy do czynienia w niniejszym
postępowaniu, w pełnomocnictwie powinno zostać wskazane w sposób niebudzący
wątpliwości do czynności, w jakim konkretnie postępowaniu pełnomocnik taki został
upoważniony. Mając, zatem na uwadze fakt, iż w niniejszej sprawie pełnomocnik został
umocowany do m.in. złożenia oferty w całkiem innym postępowaniu, prowadzonym przez
innego Zamawiającego, to nie można przeprowadzać wykładni przedmiotowego dokumentu
w sposób rozszerzający i sprzeczny z jego treścią. Wskazał ponadto, że Zamawiający w
niniejszym postępowaniu zastosował regulację wynikającą z art. 26 ust. 3 Pzp do
uzupełnienia pełnomocnictwa dla osoby podpisującej ofertę, tj. dla Pana J.P.. Wykonawca, tj.
Konsorcjum O. na wezwanie Zamawiającego uzupełnił ofertę m.in. o pełnomocnictwo dla
Pana J.P., jednakże pełnomocnictwo to zawierało istotną wadę, gdyż nie upoważnia Pana
J.P. do podpisania oferty w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego, Gminę
Górzycę. Należy również wskazać, że z dokumentu tego nie można w żaden sposób
wywnioskować, iż zostało ono udzielone do przeprowadzania czynności w niniejszym
postępowaniu. Przede wszystkim zaś oprócz nieprawidłowej nazwy przeprowadzanego
przetargu nie został wskazany prawidłowy Zamawiający czy też prawidłowy numer sprawy.
Skoro, zatem została wskazana pełna nazwa zamówienia publicznego, całkiem odmienna od
postępowania prowadzonego przez Gminę Gorzyce, to nie można zakresu przedłożonego
pełnomocnictwa rozszerzać czy tez uznać za oczywistą omyłkę pisarską. Zdaniem
Odwołującego, zasadne jest również wskazanie, że Zamawiający w wezwaniu do
uzupełnienia dokumentów z dnia 2 grudnia 2015 r. wprost wskazał, iż wzywa do
uzupełnienia dokumentów, tj. pełnomocnictw do składania oświadczeń woli w imieniu
Konsorcjum O. w ramach przedmiotowego postępowania. Nie można, zatem w żadnym
wypadku stwierdzić, iż wezwanie Zamawiającego było nieprecyzyjne. Zamawiający, bowiem
ściśle określił, jakich dokumentów oczekuje od Wykonawcy i jakakolwiek inna wykładnia

przedmiotowego wezwania Zamawiającego jest niedopuszczalna i nie powinna mieć
miejsca. W związku z faktem, iż Zamawiający wezwał Konsorcjum O. do przedłożenia
stosownego pełnomocnictwa w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, to należy przywołać orzeczenia
Krajowej Izby Odwoławczej w przedmiotowym zakresie, które wprost wskazują na fakt
niemożliwości ponownego uzupełnienia dokumentów, do których uzupełnienia Zamawiający
już wzywał. Zgodnie z wyrokiem sygn. akt KIO 884/15 „Z mocy art. 26 ust. 3 Pzp możliwe
jest uzupełnianie dokumentów, w tym dokumentów przedmiotowych - potwierdzających
spełnienie przez oferowane dostany, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych
przez Zamawiającego. Procedura uzupełniania dokumentów ma charakter jednorazowy i nie
może być ponawiana, a z kolei w wyroku o sygn. akt KIO 863/15, Izba stwierdziła, iż
„Dopuszczalne jest ponowne wezwanie do uzupełnienie określonego dokumentu, o ile
dotyczyć będzie ono innych braków, czy błędów”. Za istotny w niniejszym stanie faktycznym
uznać należy wyrok KIO sygn. akt KIO 438/15), w którym Izba wprost stwierdziła, iż „
Wątpliwości, co do zakresu umocowania powinny zostać usunięte, a rezultatem ich
usunięcia powinno być uzyskanie przez zamawiającego dokumentu, z którego treści, bez
jakichkolwiek wątpliwości będzie wynikało uprawnienie pełnomocnika do złożenia oferty.
Stąd właściwym instrumentem do eliminowania tego rodzaju wątpliwości jest przede
wszystkim uzupełnienie dokumentu pełnomocnictwa, do czego wyraźnie nawiązuje art. 26
ust. 3 Pzp, wymieniając wśród dokumentów podlegających uzupełnieniu pełnomocnictwa.
Przepis art. 26 ust. 3 Pzp daje podstawy do wielokrotnego wzywania przez Zamawiającego
do uzupełnienia dokumentów, nie może także służyć, jako instrument testowania
zamawiającego, co do tego, jakie dokumenty zamawiający uzna za właściwe. Wykonawca,
który skorzystał z możliwości naprawienia błędów w złożonej ofercie, będąc wezwanym do
uzupełnienia dokumentu i uzupełnił niewłaściwy dokument, nie może skorzystać z ponownej
możliwości uzupełnienia oświadczeń i dokumentów. W razie przyjęcia odmiennego
stanowiska, że zamawiający jest obowiązany po raz koleiny wezwać wykonawcę, który na
wcześniejsze wezwanie nie uzupełnił dokumentu zamawiający musiałby stać się rzecznikiem
wykonawcy”. Podobne stanowisko zajęła Izba w wyroku sygn. akt KIO 242/15), w którym
stwierdziła, że „przepis art. 26 ust. 3 ustawy nie daje podstawy do wielokrotnego wzywania
przez zamawiającego do uzupełnienia dokumentów, nie może także służyć, jako instrument
służący innym celom, aniżeli wykazanie spełnienia warunku udziału w postępowaniu,
względnie uzupełnienie brakującego pełnomocnictwa. Zasadą jest równe traktowanie
wykonawców i wykazanie spełniania warunków na dzień składania ofert lub wniosków,
zatem odstępstwo od tej zasady musi być wykładane ściśle; traktowane, jako wyjątek od
zasady, niepozwalający na szersze, aniżeli wynikające z tego zakresu, zastosowanie”.
Reasumując wykonawca w świetle wskazanego powyżej orzecznictwa KIO nie ulega, zatem
wątpliwości, iż Zamawiający Gmina Gorzyce nie mógł powtórnie wezwać Konsorcjum O. do

ponownego uzupełnienia dokumentu pełnomocnictwa, a zatem konieczne było odrzucenie
oferty tego Wykonawcy, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 8 Pzp.
2. Odnośnie zarzutu zaniechania wezwania wykonawcy konsorcjum O. do złożenia wykazu
wykonanych usług, potwierdzającego posiadanie wymaganego w siwz doświadczenia
Odwołujący wskazał, że zgodnie z rozdz. V pkt 1 ppkt 2 SIWZ „o udzielenie niniejszego
zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki określone przepisami
art. 22 ust. 1 Pzp posiadania wiedzy * doświadczenia — warunek uznaje się za spełniony,
jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie
wykonał, co najmniej jedna usługę polegająca na świadczeniu usługi odbierania odpadów
komunalnych, od co najmniej 10 000 osób z terenu jednej gminy oraz czasie świadczenia nie
krótszym niż 12 miesięcy”. Zgodnie z kolei z rozdz. VI pkt 4 SIWZ „ Wykaz wykonanych, a w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych usług, w
okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz, których usługi zostały wykonane, oraz
załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Nie ulega
jednak wątpliwości, że przedłożony w ofercie przez Wykonawcę wykaz powinien wprost
potwierdzać warunki udziału w postępowaniu, wymagane przez Zamawiającego. Z
przedłożonego przez Konsorcjum O. wykazu usług (s. 9 Oferty) wynika, iż Partner
Konsorcjum, tj. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe EKO-KWIAT Sp. z o.o. z/s w Woli Jachowej
wykonuje od dnia 1 listopada 2014 roku do dnia 31 grudnia 2016 roku na rzecz
Zamawiającego Gminy Baranów Sandomierski usługę „Odbioru i Zagospodarowania
odpadów komunalnych na terenie Gminy Baranów Sandomierski’ o wartości 1.467.720,00 zł
brutto. Wskazał, że Wykonawca uzupełniał wykaz usług zgodnie ze wzorem tego wykazu
załączonego do SIWZ. Jednakże w kolumnie, w której Zamawiający wymagał nazwy
zamówienia, którą z resztą Konsorcjum O. podało, wymagał również podania zakresu
przedmiotowego dostaw. Zatem w tym miejscu w wykazie Wykonawca powinien wskazać
warunek wynikający z SIWZ, tj. czy dana usługa była/jest świadczona, od co najmniej 10.000
osób. Powyższe nie wynika jednak z załączonego do oferty Konsorcjum O. wykazu usług.
Wykonawca stwierdził, że zgodnie z wyrokiem KIO sygn. akt KIO 245/15 i KIO 305/15
„Procedura uzupełniania dokumentów na wezwanie Zamawiającego wynika z bezwzględnie
obowiązujących przepisów ustawy i wszelkie odstępstwa i modyfikacje jej stosowania
powinny być jak najbardziej ograniczone. W szczególności nie mogą prowadzić do
naruszenia zasad ogólnych ustawy dotyczących równego traktowania wykonawców i
przejrzystości postępowania. Nie mogą np. prowadzić do niejasności po stronie innych
wykonawców, jakie czynności w postępowaniu zostały w rzeczywistości podjęte przez

zamawiającego oraz na jakich czynnościach i dokumentach zamawiający opierał się w
trakcie oceny spełniania warunków udziału w postępowania. Dalej podał, że „Zamawiający
musi, formułując warunki udziału w postępowaniu, mieć na uwadze przede wszystkim swoje
potrzeby związane z wykonaniem przyszłego zamówienia, aby wyłoniony w postępowaniu
wykonawca posiadał m.in. odpowiednią wiedzę i odpowiednie doświadczenie umożliwiające
wykonanie zamówienia bez dających się przewidzieć perturbacji. Dlatego oprócz
wartościowego czy terminowego zakresu wykonania podobnych usług zamawiający
powinien żądać wykazania wykonywania podobnego zakresu przedmiotowego” (tak: wyrok
KIO z dnia 19 listopada 2014 roku o sygn. akt KIO 2279/14)”. Odwołujący wskazał, że
Konsorcjum O. nie wykazało w sposób jasny, precyzyjny i niebudzący wątpliwości, że
spełnia warunki udziału w postępowaniu w zakresie wykonania usług odbioru odpadów
komunalnych, od co najmniej 10.000 osób. Zamawiający, zatem powinien wezwać
Konsorcjum do uzupełnienia wykazu, czego jednak nie uczynił i co powinno być
poczytywane, jako naruszenie nie tylko obowiązującej ustawy Pzp, ale również zasad
równego traktowania Wykonawców.
3. Odnośnie zarzutu czynności wyboru, jako najkorzystniejszej, oferty Konsorcjum O.,
wykonawca stwierdził, że „Zgodnie z art. 91 ust. 1 Pzp Zamawiający wybiera ofertę
najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający wybrał, jako
najkorzystniejszą ofertę Konsorcjum O., w sytuacji, gdy ta oferta podlegała odrzuceniu na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 8 Pzp. Jak wskazano, oferta Konsorcjum O. została podpisana
przez nieuprawnioną osobę, a pełnomocnictwo, pomimo wezwania Zamawiającego, nie
zostało prawidłowo uzupełnione.
4. Odnośnie zarzutu naruszenia zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców Odwołujący stwierdził, że „Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp Zamawiający
przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, a
zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.
Fundamentalnymi zasadami udzielania zamówień są zasady uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania Wykonawców. Z powyższego przepisu wynika, że w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego Zamawiający ma obowiązek równego traktowania
Wykonawców. Ponadto, Zamawiający nie może dokonać wyboru oferty, jako
najkorzystniejszej, jeżeli ta oferta podlega odrzuceniu na podstawie regulacji zawartych w
art. 89 Pzp. Tym samym nie można udzielić zamówienia publicznego wykonawcy, który
złożył ofertę podlegającą odrzuceniu z powodu nieprzedłożenia stosownego pełnomocnictwa
dla osoby składającej w imieniu wykonawcy ofertę”. Jego zdaniem, Zamawiający nie
traktował równo wykonawców, w tym postępowaniu i dokonał wyboru oferty Konsorcjum O.,

pomimo iż powinien on powziąć wątpliwości, co do przedłożonego pełnomocnictwa, i
odrzucić ofertę Konsorcjum w przedmiotowym postępowaniu.

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie oraz wskazał,
co następuje:
1. odnośnie zarzutu zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum na podstawie art. 89 ust.1 pkt 8
ustawy Pzp podał, że: Po pierwsze: (…) w dniu 23 listopada 2015 roku Partner Konsorcjum -
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Eko-Kwiat Sp. z o.o., upoważnił Lidera Konsorcjum -
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M.O., m.in. do reprezentowania i zaciągania praw i
obowiązków Partnera Konsorcjum, a także do „podpisania i złożenia wspólnej oferty
Konsorcjum na realizację zadania (...) w przetargu, w którym Zamawiającym jest Gmina
Gorzyce woj. podkarpackie" oraz do reprezentowania Partnera podczas postępowania
przetargowego”. Po drugie: powołując się na paragraf 2 ust. 2 Umowy Konsorcjum z dnia 23
listopada 2015 roku, w tym samym dniu, tj. w dniu 23 listopada 2015 roku, Lider Konsorcjum
- Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M.O. upoważnił J.P. m.in. do podpisania i złożenia
wspólnej oferty Konsorcjum na odbiór i zagospodarowanie odpadów pochodzących z
gospodarstw domowych z terenu Gminy Gorzyce, reprezentowania Konsorcjum we
wszystkich sprawach związanych z udzieleniem zamówienia, a także do składania
wszelkiego rodzaju dokumentów. Po trzecie: w wyniku analizy ofert oraz złożonych wraz z
nimi dokumentów Zamawiający stwierdził, że Partner Konsorcjum upoważnił do złożenia
wspólnej oferty Lidera Konsorcjum, stwierdzając jednocześnie brak pełnomocnictwa dla J.P.,
który w imieniu Konsorcjum podpisał złożoną wspólnie ofertę. W związku ze stwierdzonym
brakiem, na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp Zamawiający w dniu 2 grudnia 2015 roku wezwał
Lidera Konsorcjum do przedłożenia pełnomocnictwa dla J.P.. Wezwanie została przekazane
za pomocą poczty elektronicznej w dniu 2 grudnia 2015 roku. W wykonaniu wezwania
Wykonawca w terminie dokonał stosownego uzupełnienia. Po czwarte: skoro z już § 1 ust. 1
Umowy Konsorcjum zawartej w dniu 23 listopada 2015 roku pomiędzy Przedsiębiorstwem
Wielobranżowym Eko - Kwiat Sp. z o. o. z siedzibą w Woli Jachowej i Przedsiębiorstwem
Wielobranżowym M.O. z siedzibą w Woli Jachowej jednoznacznie wynika, że zawarli oni
umowę „w celu współdziałania (...) przy realizacji przedsięwzięcia pod nazwą; Odbieranie i
zagospodarowanie odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości
zamieszkałych z terenu Gminy Gorzyce", to intencją wyżej wymienionych Mocodawców było
udzielenie pełnomocnictwa Janowi Palacz do podejmowania wszelkich czynności w sprawie
o udzielenie zamówienia przez Zamawiającego - Gminę Gorzyce, a nie przez Gminę Górno.
Mało tego, skoro zarówno umowa jak i pełnomocnictwa zostały podpisane i udzielone w tym
samym dniu (tj. 23 listopada 2015 roku), to wskazanie w pełnomocnictwie Gminy Górno, w
miejsce Gminy Gorzyce, stanowi oczywistą omyłkę pisarską, która nie powoduje

nieważności wskazanego pełnomocnictwa. Dowód: Umowa Konsorcjum z dnia 23 listopada
2015 roku; pełnomocnictwo z dnia 23 listopada 2015 roku dla Lidera Konsorcjum;
pełnomocnictwo z dnia 23 listopada 2015 roku dla Jana Palacz. Po piąte: Odwołujący się
rozpatruje przedmiotowe pełnomocnictwa Wykonawcy w oderwaniu od pozostałych
dokumentów, które ten Wykonawca przedłożył. Za niewłaściwe należy uznać rozpatrywanie
treści samego pełnomocnictwa bez logicznego powiązania go z innymi dokumentami
wchodzącymi w skład oferty, jak również z datą, kiedy wskazane pełnomocnictwo zostało
udzielone. Zgodnie, bowiem z utrwalonym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej,
„oczywistą omyłką pisarską" jest omyłka widoczna, niezamierzona niedokładność, błąd
pisarski lub inna podobna usterka w tekście. Za oczywistą omyłkę pisarską uznaje się
również omyłkę, która nie jest widoczna w treści samego treści pozostałych dokumentów,
stanowiących zawartość treści oferty" (wyrok KIO sygn. akt KIO/UZP 265/08)”. Zamawiający
stwierdził, że wskazany przypadek stanowi oczywistą omyłkę pisarską, powstałą w wyniku
wady procesu myślowo-redakcyjnego, a niespowodowaną uchybieniem merytorycznym.
Zgodnie, bowiem z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej, „oczywista omyłka pisarska
polega w szczególności na niezamierzonym przekręceniu, opuszczeniu wyrazu, błędzie
logicznym, pisarskim lub mającym postać innej niedokładności przypadkowej" (wyrok KIO z
dnia 20 stycznia 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 11/09). W innym ze swoich orzeczeń KIO
uznała, że „zgodnie z utrwaloną definicją omyłki pisarskiej, dotyczy ona takich błędów, które
są łatwe do zauważenia, a "oczywistość" omyłki, rozumianej, jako określona niedokładność
nasuwa się każdemu, bez potrzeby przeprowadzania dodatkowych badań, czy też ustaleń.
Może to być błąd pisarski, logiczny, przypadkowe przeoczenia lub inna niedokładność, która
nasuwa się sama przez się każdemu, a przez dokonanie poprawki tej omyłki, właściwy sens
oświadczenia pozostaje bez zmian (wyrok KIO z dnia 16 listopada 2008 r., sygn. akt. KIO
1326/08. Por. także wyrok KIO z dnia 13 czerwca 2014 r., sygn. akt: KIO 1108/14). Po
szóste: szereg okoliczności towarzyszących świadczy o tym, że udzielone pełnomocnictwo
upoważnia J.P. do działania w imieniu Konsorcjum w tym właśnie postępowaniu: a) zarówno
umowa konsorcjum jak i pełnomocnictwa zostały podpisane w tym samym dniu 23 listopada
2015 r.; b) w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, Wykonawca przedłożył
pełnomocnictwo oraz pismo przewodnie, w którym jednoznacznie wskazał, że chodzi o
niniejsze postępowanie; c) podmioty, które podpisały umowę konsorcjum, tj. zarówno M.O.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M.O. z/s w
Woli Jachowej (Lider Konsorcjum) jak i Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Eko-Kwiat Sp. z o.
o. z/s z Woli Jachowej (Partner Konsorcjum), posiadają siedzibę na terenie Gminy Górno, co
mogło skutkować oczywistym błędem redakcyjnym osoby przygotowującej dokument
pełnomocnictwa; d) zarówno umowa konsorcjum jak i pełnomocnictwa zostały podpisane w
dniu 23 listopada 2015 r., czyli w czasie,w którym w Gminie Górno nie było prowadzone

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Gmina Górno prowadziła postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w okresie od 21.01.2015 r. do 17.02.2015 r., co
wyklucza możliwość błędnego przypisania wskazanego pełnomocnictwa do tego
postępowania. Dowód: ogłoszenie o zamówieniu „ Odbiór i zagospodarowanie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w Gminie Górno" z dnia 21
stycznia 2015 roku. Po siódme: w jednym ze swoich orzeczeń Krajowa Izba Odwoławcza
podniosła, że „zdaniem Izby wyjaśniając treść kwestionowanego pełnomocnictwa należy się
oprzeć na treści art. 65 § 1 k.c, z którego wynika, iż„ oświadczenie woli należy tak tłumaczyć,
jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady
współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje", gdyż okoliczności, w których oświadczenie
woli zostało złożone, mogą mieć istotny wpływ na wynik tego tłumaczenia, niejednokrotnie,
bowiem to one konstruują taką, a nie inną treść oświadczenia, określającą zamierzone przez
składającego je skutki (uchwała 7 sędziów SN z dnia z 29.06.1995 r., III CZP 66/95, OSMC
12/95, poz. 168) . Zasady tłumaczenia oświadczeń woli wymagała uwzględnienia całego
złożonego oświadczenia woli, a nie tylko wybranego dowolnie fragmentu (wyrok SN z dnia
26 sierpnia 1994 r„ I CKN 100/94)" (wyrok KIO z dnia 21 grudnia 2009 r., sygn. akt: KIO/UZP
1631/09 oraz sygn. akt: KIO/UZP1643/09). Po ósme: skoro „brak podpisu na dokumencie
(...), stanowiącym element oferty Odwołującego nie może stanowić o niezgodności treści
oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia" zaś „postanowienia specyfikacji
istotnych warunków zamówienia w zakresie możliwości odrzucenia oferty w przypadku nie
podpisania dokumentu (...) są postawione ponad wymogi określone w przepisach ustawy
Prawo zamówień publicznych" to tym bardziej udzielenie pełnomocnictwa zawierającego
oczywistą omyłkę pisarską, wbrew bezzasadnym twierdzeniom Odwołującego się, nie może
stanowić podstawy do odrzucenia oferty (wyrok KIO z dnia 23 czerwca 2008 roku, sygn. akt:
KIO/UZP 565/08).
2. odnośnie zarzutu zaniechania wezwania Konsorcjum do złożenia wykazu wykonanych usług,
potwierdzających posiadanie doświadczenia wymagane podał. Po pierwsze: Wykonawca
złożył wraz z ofertą załączniki wymienione w rozdziale VI Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, w tym również Załącznik nr 4 - Wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych usług, w okresie ostatnich trzech
lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i
podmiotów, na rzecz, których usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy
zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Po drugie: zarówno Wykonawca jak i
Odwołujący złożyli wskazany powyżej Wykaz, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do
Specyfikacji. Formułując warunki udziału w postępowaniu, Zamawiający kierował się zasadą
równego traktowania wykonawców, przejrzystością postępowania oraz zasadą uczciwej

konkurencji. Wskazany przez Odwołującego warunek udziału w postępowaniu, dotyczący
doświadczenia, został przez Zamawiającego określony w sposób następujący: „(...)
posiadania wiedzy i doświadczenia - warunek uznaje się za spełniony, jeżeli Wykonawca
wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał, co najmniej jedną usługę polegającą na
świadczeniu usługi odbierania odpadów komunalnych, od co najmniej 10 000 osób z terenu
jednej gminy oraz czasie świadczenia nie krótszym niż 12 miesięcy". Po trzecie: w trakcie
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zarówno wzór wykazu usług jak i
wskazany warunek doświadczenia nie były kwestionowane przez żadnego z oferentów.
Ponadto zgodnie z art. 44 Pzp oraz rozporządzeniem w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być
składane (Dz. U. z 2013, poz. 231), w celu oceny spełniania przez wykonawcę warunków, o
których mowa w art. 22 ust. 1 Pzp, Zamawiający może żądać wykazu wykonanych, a w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub
usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy -w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i
podmiotów, na rzecz, których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem
dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Wykonawca wraz z
przedmiotowym wykazem dostarczył również referencje wystawione przez Urząd Miasta i
Gminy Baranów Sandomierski potwierdzające spełnianie przez niego warunków
doświadczenia oraz stwierdzające, że Wykonawca świadczy usługę odbierania odpadów
komunalnych przez okres ponad 15 miesięcy z terenu jednej gminy od dokładnie 12 051
mieszkańców. Referencje należy czytać łącznie z oświadczeniem wykonawcy złożonym w
wykazie, gdyż oba te dokumenty czytane łącznie przesądzają zarówno o wykonywaniu
usługi odbierania odpadów komunalnych przez określony czas od określonej liczby
mieszkańców jak i o wykonywaniu usługi w sposób należyty. Powyższe w pełni aprobuje
jednolite orzecznictwo sądów powszechnych, zgodnie, z którym „oferta w swej warstwie
merytorycznej musi odpowiadać oczekiwaniom zamawiającego wyrażonym w specyfikacji.
Nie musi natomiast wypełniać wymogów zamawiającego, co do formy prezentacji. Każda
wymóg postawiony przez zamawiającego w SIWZ, co do formy składanych ofert może być
traktowany wyłącznie, jako zalecenie sporządzenia oferty we wskazany sposób, nie zaś, jako
bezwzględny obowiązek wykonawców" (wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku, z dnia 8 maja
2013 r., sygn. akt XII Ga 186/13). Dowód: zalegające w aktach postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego: - referencje dla Wykonawcy z dnia 6 listopada 2015 roku.

3. odnośnie zarzutu wyboru, jako najkorzystniejszej oferty Konsorcjum podał. Po pierwsze:
Zamawiający dokonał wyboru oferty złożonej przez Wykonawcę na podstawie kryteriów
oceny ofert określonych w Specyfikacji - najniższej ceny ofertowej oraz uciążliwości
prowadzenia usług zgodnie z art. 91 ust. 1 Pzp. Wybrana oferta uzyskała najwyższą liczbę
punktów spośród ofert złożonych w ramach przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w związku, z czym została uznana, jako najkorzystniejsza z punktu
widzenia kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Po drugie: wybrana oferta Konsorcjum spełniała warunki udziału w postępowaniu określone
przez Zamawiającego w rozdziale V Specyfikacji oraz nie podlegało wykluczeniu z
postępowania na podstawie art. 24 Pzp.
4. odnośnie zarzutu zaniechania wyboru oferty Odwołującego podał. Po pierwsze: w
uzasadnieniu przedmiotowego zarzutu Odwołujący wskazał na naruszenie art. 7 ust. 1 i 3
Pzp, zarzucając m.in. nierówne traktowanie wykonawców i nieodrzucenie oferty wybranego
Wykonawcy ze względu na wątpliwości Odwołującego, co do treści pełnomocnictwa. Po
drugie: powyższy zarzut sformułowany został bez odniesienia go do przepisu szczególnego,
jaki miałby naruszyć Zamawiający. Zarzut taki Odwołujący podnosił również w innym
postępowaniu, toczącym się przed Krajową Izbą Odwoławczą w sprawie do sygn. akt: KIO
2751/14. W orzeczeniu kończącym w/w postępowanie Krajowa Izba Odwoławcza trafnie
uznała, że „w zakresie kolejnego zarzutu dotyczącego naruszenia przez Zamawiającego
przepisu art. 7 ust 3, tj. przepisu zasady prawa zamówień publicznych, Izba stwierdza, że
brak jest możliwości uwzględnienia tak postawionego zarzutu (...), Zgodnie z treścią przepisu
art. 180 ust. 3 Pzp zarzut winien odnosić się do konkretnej sprzecznej z prawem czynności
Zamawiającego, Zarzut stanowi substrat okoliczności faktycznych i prawnych, co oznacza,
że dla oceny jego tożsamości, nie wystarcza wskazanie samej zasady Pzp. Przywołanie
zasady nie czyni zadość temu wymaganiu* gdyż z zasad Pzp wywodzą się przepisy
szczególne Pzp, które w postępowaniu może naruszyć Zamawiający. Ze względu na
potrzebę precyzyjnego formułowania zarzutów, art. 7 ust. 3 (przepis zasady) nie może
stanowić samoistnej podstawy zarzutów odwołania. Nie jest możliwe wskazywanie, jako
podstawy zarzutu przepisu samej zasady bez odniesienia go do przepisu szczególnego
ustawy Pzp. Tym samym wskazanie naruszenia przepisu zasady winno zawsze następować
poprzez połączenie w zarzucie przepisu zasady z przepisem szczególnym, który zdaniem
Odwołującego Zamawiający naruszył. (wyrok KIO z dnia 16 stycznia 2015 roku, sygn. akt:
KIO 2751/14). Reasumując, stwierdził, że zarzut nie opiera się na konkretnych zarzutach
merytorycznych, odnoszących się do konkretnych czynności Zamawiającego mogących mieć
wpływ na ocenę oferty złożonej przez Wykonawcę, a tym samym na wynik prowadzonego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, lecz jedynie na dowolnej, nielogicznej i

wybiórczej analizie poszczególnych dokumentów złożonych przez Wykonawcę, dokonanej
bez uwzględnienia całości okoliczności sprawy oraz dokumentacji postępowania.



Krajowa Izba ustaliła Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:

Odwołanie podlega oddaleniu.


Rozpoznając pierwszy z zarzutów zaniechania odrzucenia oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia – Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
M.O. z/s w Gminie Górno, Wola Jachowa (Lider Konsorcjum) oraz Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe Eko-Kwiat Sp. z o.o. z/s w Gminie Górno, Wola Jachowa (Partner
Konsorcjum) [Konsorcjum] na podstawie art. 89 ust.1 pkt 8 ustawy Pzp Izba miała na
uwadze sposób wykonania przez Konsorcjum wezwania z dnia 2 grudnia 2015 r.
skierowanego do wykonawcy na podstawie art. 26 ust.3 ustawy Pzp w przedmiocie
uzupełnienia pełnomocnictwa dla p. J.P. do podpisania oferty w imieniu wskazanych
wykonawców. Konsorcjum odpowiadając na wezwanie przedłożyło pismo przewodnie z datą
3 grudnia 2015 r. podpisane przez właściciela p. Mirosława O., w którym zaznaczano, że
„Dotyczy: Odpowiedź na pismo znak Ok-I.271.2.2015 w sprawie uzupełnienia dokumentów
do oferty przetargowej „Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych odebranych
od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Gorzyce”. Dalej podano, że
„Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M.O. z siedzibą w Wola Jachowa w imieniu swoim, jako
Lidera Konsorcjum oraz Partnera Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Eko-Kwiat Sp. z o.o.
przekazuje pełnomocnictwa dla Pana J.P. w zakresie składania w naszym imieniu
oświadczeń woli.”, Do tego pisma załączono dwa pełnomocnictwa. W pierwszym z nich
wystawionym z datą 23 listopada 2015 r. wskazano na postanowienia § 2 ust.2 Umowy
Konsorcjum zawartej także w dniu 23.11. 2015 r. oraz wskazano na numer Ogłoszenia o tym
zamówieniu i datę jego zamieszczenia oraz na Gminę Gorzyce, jako Zamawiającego w
niniejszym przetargu. Zostało ono podpisane przez prezesa zarządu PW EKO-KWIAT sp. z
o.o. i zgodnie z jego treścią upoważniało Lidera Konsorcjum m.in. do podpisania i złożenia
wspólnej oferty przez Konsorcjum na realizację zadania pn. „Odbieranie i zagospodarowanie
odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu
Gminy Gorzyce” w okresie od 1.01.2016 r. do 31.12.2018 r. W drugim z załączonych
pełnomocnictw również z datą jego wystawienia 23.11.2015 r. w jego akapicie pierwszym
podano, że: ”W związku z ubieganiem się o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Odbiór i

zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w
Gminie Górno”, stosownie do postanowień § 2 ust.2 Umowy Konsorcjum z dnia 23.11. 2015
r. (…) Lider Konsorcjum (…) upoważnia Pana J.P. m.in. do podpisania i złożenia wspólnej
oferty przedstawionej Zamawiającemu. To pełnomocnictwo z kolei, podpisane zostało przez
właściciela PW M.O., jak i prezesa zarządu PW EKO-KWIAT sp. z o.o. [lidera i partnera
Konsorcjum].

Mając na uwadze tak ustalony stan faktyczny, Izba – uwzględniając regułę z art. 192
ust.7 ustawy Pzp, pozwalającą Izbie orzekać tylko w granicach zarzutów podniesionych w
danym odwołaniu - podzieliła pogląd Zamawiającego, że intencją wymienionych
mocodawców było niewątpliwie udzielenie pełnomocnictwa p. Janowi Palaczowi do
podejmowania czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
prowadzonego w trybie przetargu, którego przedmiotem był „Odbieranie i zagospodarowanie
odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu
Gminy Gorzyce” przez Zamawiającego - Gminę Gorzyce, a nie przez Gminę Górno.
Powyższe wynika, zdaniem Izby, z analizy dokumentów przedłożonych w odpowiedzi na
wezwanie z dnia 2.12.2015 r., które jak ustalono zostały przekazane łącznie w odpowiedzi
na wezwanie o uzupełnienie pełnomocnictw – pismo przewodnie i dwa pełnomocnictwa. Izba
stwierdza również, że Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie przedłożył również Umowę
Konsorcjum. Zdaniem Izby wskazanie na „Gminę Górno” w spornym pełnomocnictwie, w
miejsce „Gminy Gorzyce”, podobnie w miejsce słowa „Odbieranie” słowa „Odbiór”, świadczyć
może o oczywistej omyłce pisarską, która nie może – w okolicznościach faktycznych sprawy
- powodować nieważności wskazanego pełnomocnictwa. Niesłusznym byłoby rozpatrywanie
tego pełnomocnictwa w oderwaniu od treści pozostałych dokumentów i ich daty wystawienia,
które wykonawca przedłożył w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego. Tak jak podkreśla
się w orzecznictwie omyłka pisarska, dotyczy takich błędów, które są łatwe do zauważenia, a
"oczywistość" omyłki, rozumianej, jako określona niedokładność nasuwa się każdemu, bez
potrzeby przeprowadzania dodatkowych badań, czy też ustaleń. Może to być błąd pisarski,
logiczny, przypadkowe przeoczenia lub inna niedokładność, która nasuwa się sama przez
się każdemu, a przez dokonanie poprawki tej omyłki, właściwy sens oświadczenia pozostaje
bez zmian. Izba również zauważa, że podmioty, które podpisały Umowę Konsorcjum,
posiadają siedzibę na terenie Gminy Górno, co mogło skutkować błędem redakcyjnym
osoby, przygotowującej dokument pełnomocnictwa. Izba miała także na uwadze podnoszony
przez Zamawiającego i niekwestionowany przez Odwołującego fakt, że zarówno Umowa
Konsorcjum jak i pełnomocnictwa zostały podpisane w dniu 23 listopada 2015 r., czyli w
czasie, w którym w Gminie Górno nie było prowadzone postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego. Gmina Górno – jak wskazał Zamawiający, powołując się na

Ogłoszenie o zamówieniu - prowadziła postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w okresie od 21.01.2015 r. do 17.02.2015 r., co wyklucza możliwość przypisania spornego
pełnomocnictwa do tego postępowania. Reasumując, Izba podzieliła wyrażany w
orzecznictwie pogląd i na co wskazał zamawiający, że wyjaśniając treść kwestionowanego
pełnomocnictwa należy oprzeć się na treści art. 65 § 1 k.c, zgodnie z którym „oświadczenie
woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone
zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje", gdyż okoliczności, w
których oświadczenie woli zostało złożone, mogą mieć istotny wpływ na wynik tego
tłumaczenia, niejednokrotnie, bowiem to one konstruują taką, a nie inną treść oświadczenia,
określającą zamierzone przez składającego je skutki (uchwała 7 sędziów SN z dnia z
29.06.1995 r., III CZP 66/95). Zatem także w tej sprawie zasady tłumaczenia oświadczeń
woli wymagały uwzględnienia rozważenia oświadczeń woli ze wskazanych dokumentów, a
nie tylko wybranego fragmentu. Z tego też względu zarzut naruszenia art. 89 ust.1 pkt 8
ustawy Pzp nie podlega uwzględnieniu.


Także nie podlega uwzględnieniu drugi z zarzutów, dotyczący zaniechania wezwania
Konsorcjum do złożenia Wykazu wykonanych usług, potwierdzających posiadanie
wymaganego doświadczenia zgodnie z pkt VI.4. specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Sporny warunek udziału w postępowaniu, dotyczył potwierdzenia wykonania, co
najmniej jednej usługi polegającą na świadczeniu usługi odbierania odpadów komunalnych,
od co najmniej 10 000 osób z terenu jednej gminy oraz czasie świadczenia nie krótszym niż
12 miesięcy." Tak, jak stwierdziła Izba, Konsorcjum złożyło wraz z ofertą Wykaz wykonanych
usług obejmujący jedną usługą, w którym wskazano – zgodnie ze wzorem formularza - na
zleceniobiorcę, wartość oraz nazwę zamówienia, oraz zakres przedmiotowy dostaw i datę
jego rozpoczęcia oraz zakończenia.. Zdaniem Izby, treść formularza Wykazu nie potwierdza
interpretacji Odwołującego, że Konsorcjum było zobowiązane zamieścić w nim informacje o
liczbie osób na rzecz, których świadczona była usługa. Konsorcjum załączyło do Wykazu
także wymagane referencje wystawione przez Gminę Baranów Sandomierski, na rzecz PW
EKO-KWIAT [partnera Konsorcjum], potwierdzające należyte wykonanie usługi, jak również
dodatkowo spełnianie warunków z punktu VI.4. specyfikacji, albowiem w dokumencie
referencyjnym wskazano m.in., że wykonawca świadczy usługę odbierania odpadów
komunalnych przez okres ponad 15 miesięcy z terenu jednej gminy od 12 051 mieszkańców.
Także zdaniem Izby, referencje należy czytać łącznie z oświadczeniem wykonawcy
złożonym w Wykazie, gdyż oba te dokumenty czytane łącznie przesądzają zarówno o
wykonywaniu usługi odbierania odpadów komunalnych przez określony czas od określonej
liczby mieszkańców jak i o wykonywaniu usługi w sposób należyty. Niewątpliwie, co podnosił

Zamawiający powołując się na orzecznictwo, że „oferta w swej warstwie merytorycznej musi
odpowiadać oczekiwaniom zamawiającego wyrażonym w specyfikacji. Nie musi natomiast
wypełniać wymogów zamawiającego, co do formy prezentacji. Każdy wymóg postawiony
przez zamawiającego w SIWZ, co do formy składanych ofert może być traktowany
wyłącznie, jako zalecenie sporządzenia oferty we wskazany sposób, nie zaś, jako
bezwzględny obowiązek wykonawców" (wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku, z dnia 8 maja
2013 r., sygn. akt XII Ga 186/13). Także w zakresie tego zarzutu Izba miała na uwadze
regułę wynikającą z art. 192 ust.7 ustawy Pzp, która uprawnia Izbę do rozpoznawania
odwołania tylko w granicach zarzutu podniesionego w odwołaniu, a w tym przypadku, w
związku z art. 180 ust. 3 ustawy Pzp, zarówno, co do jego podstawy faktycznej, jak i
prawnej, albowiem Odwołujący w toku rozprawy rozszerzył zarzut naruszenia art. 26 ust.3
ustawy Pzp o potwierdzenie dokumentu referencyjnego przez pełnomocnika, a nie przez PW
EKO-KWIAT.


Reasumując Izba stwierdza, że ustalenia w zakresie niezasadności zarzutu
naruszenia art. 89 ust.1 pkt 2 oraz art. 26 ust.3 ustawy Pzp nie uzasadniają również
podniesionych w odwołaniu zarzutów naruszenia art. 91 ust.1 ustawy Pzp, oraz naruszenia
art. 7 ust. 1 i 3 Pzp, albowiem wybór oferty Konsorcjum, jako najkorzystniejszej nie narusza
reguł równego traktowanie wykonawców i uczciwej konkurencji oraz reguł wyboru
najkorzystniejszej oferty.





Mając powyższe na względzie orzeczono, jak w sentencji.



O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy na
podstawie przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp, uwzględniając przepisy rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

…………………………………………………………