Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt IV U 166/17

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 6 kwietnia 2017r.

Sąd Okręgowy w Siedlcach IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący SSO Katarzyna Antoniak

Protokolant

st. sekr. sądowy Marta Żuk

po rozpoznaniu w dniu 6 kwietnia 2017r. w Siedlcach na rozprawie

odwołania J. W.

od decyzji Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

z dnia 9 stycznia 2017 r. (Nr (...))

w sprawie J. W.

przeciwko Prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

o prawo do emerytury rolniczej

zmienia zaskarżoną decyzję i ustala prawo J. W. do emerytury rolniczej od 1 marca 2015 roku.

Sygn. akt: IV U 166/17 UZASADNIENIE

Decyzją z 25 maja 2015r. Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, działając na podstawie art.19 ust.1 i 1b pkt 1 oraz art.20 ust.1 i 2 ustawy z 20 grudnia 1990r. o ubezpieczeniu społecznym rolników odmówił J. W. prawa do emerytury rolniczej wskazując, że udowodniony przez niego okres podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników wynosi 18 dni ,tj. obejmuje okres od 1 stycznia 2015r. do 18 stycznia 2015r., zamiast wymaganych co najmniej 25 lat. Organ rentowy wskazał, że do okresu wymaganego do emerytury nie zaliczył okresów ubezpieczenia społecznego rolników zaliczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych do nabycia przez ubezpieczonego emerytury pracowniczej ,tj. okresów od 1 lipca 1977r. do 13 października 1993r. i od 21 października 1997r. do 31 grudnia 2014r. oraz okresów zatrudnienia poza rolnictwem od 1 listopada 1970r. do 30 października 1971r., od 1 lipca 1972r. do 31 marca 1974r. oraz od 14 października 1993r. do 20 października 1997r. (decyzja z 25 maja 2015r. k.36 akt emerytalnych).

Odwołanie od w/w decyzji złożył J. W. wnosząc o jej zmianę i ustalenie, że przysługuje mu prawo do emerytury rolniczej. Sprawa z odwołania ubezpieczonego toczyła się przed Sądem Okręgowym w Siedlcach pod sygnaturą akt IV U 864/15 i zakończyła się wyrokiem z 12 lutego 2016r. oddalającym przedmiotowe odwołanie. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd Okręgowy wskazał m.in., że organ rentowy nie mógł zaliczyć do okresów wymaganych do nabycia emerytury rolniczej tych okresów podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników, które wcześniej uwzględnił Zakład Ubezpieczeń Społecznych przy ustalaniu prawa ubezpieczonego do emerytury pracowniczej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydał swoją decyzję w dniu 6 marca 2015r. i jak wynika z jej treści do ustalenia wysokości świadczenia uwzględnił okresy składkowe w wymiarze 6 lat, 9 miesięcy i 8 dni oraz okresy nieskładkowe w wymiarze 2 lat, 3 miesięcy i 3 dni, w pozostałym zaś zakresie zgodnie z wnioskiem ubezpieczonego uwzględnił okresy ubezpieczenia społecznego rolników w wymiarze 33 lata, 5 miesięcy i 24 dni. Skoro zatem ubezpieczony przed wystąpieniem o emeryturę rolniczą wystąpił o emeryturę z ZUS i wniósł o zaliczenie okresów ubezpieczenia społecznego rolników do ustalenia emerytury pracowniczej to obecnie, w myśl art.20 ust.2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników nie ma możliwości powtórnego zaliczenia tych samych okresów do emerytury rolniczej (wyrok Sądu Okręgowego w Siedlcach z 12 lutego 2016r. wraz z uzasadnieniem k.16 i 21-23 akt sprawy IV U 864/15).

Na skutek apelacji ubezpieczonego od powyższego wyroku, Sąd Apelacyjny w Lublinie wyrokiem z 28 września 2016r. uchylił zaskarżony wyrok oraz poprzedzającą go decyzję Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z 25 maja 2015r. i przekazał sprawę temu organowi rentowemu do ponownego rozpoznania. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd Apelacyjny wskazał, że ubezpieczony jako osoba urodzona do 31 grudnia 1947r. w celu nabycia prawa do emerytury rolniczej obowiązany jest wykazać okres pracy w gospodarstwie rolnym i podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników w wymiarze co najmniej 25 lat, przy czym do ustalenia prawa do tego świadczenia nie mogą być uwzględnione takie okresy ubezpieczenia, które zostały uprzednio zaliczone do nabycia prawa do emerytury na podstawie odrębnych przepisów – art.20 ust.2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Ta ostatnia okoliczność jest istotna, gdyż od 1 stycznia 2015r. ubezpieczony jest uprawniony do emerytury dla osoby urodzonej przed 1 stycznia 1949r. przewidzianej w ustawie z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS i aby nabyć to prawo należało wykazać wymagany przez ustawę okres składkowy i nieskładkowy w wymiarze 25 lat - art.27 ust.1 powyższej ustawy, ewentualnie w przypadku braków okresów ubezpieczenia w takim wymiarze, okresy składkowe i nieskładkowe w wymiarze w wymiarze 20 lat – tzw. niepełna emerytura na podstawie art.28 ustawy emerytalnej. W sprawie niesporne jest, że ubezpieczony nie legitymuje się okresem składkowym i nieskładkowym w wymiarze zarówno 25 lat, jak i 20 lat. W związku z tym, zgodnie z art.10 ust.1 ustawy emerytalnej zaistniała możliwość uzupełnienia okresów składkowych i nieskładkowych okresami pracy w gospodarstwie rolnym, ale uzupełnienie to powinno nastąpić w wymiarze koniecznym do uzupełnienia najbliższego wymaganego przez ustawę stażu okresów składkowych i nieskładkowych. W okolicznościach sprawy, a zatem w sytuacji, w której ubezpieczony legitymuje się okresami składkowymi w wymiarze 6 lat, 9 miesięcy i 8 dni oraz okresami nieskładkowymi w wymiarze 2 lata, 3 miesiące i 3 dni możliwe było uzupełnienie okresu wymaganego do nabycia przez ubezpieczonego emerytury z FUS okresem ubezpieczenia społecznego rolników, ale tylko w wymiarze koniecznym do nabycia uprawnień emerytalnych, a zatem w wymiarze koniecznym do uzupełnienia najbliższego wymaganego przez ustawę stażu okresów składkowych i nieskładkowych, a zatem do 20 lat – art.28 ustawy emerytalnej. W tych okolicznościach Zakład Ubezpieczeń Społecznych mógł uzupełnić okres wymagany do nabycia przez ubezpieczonego emerytury tylko we wskazanym wyżej zakresie. Uwzględnienie przez w/w organ rentowy okresów podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników w większym wymiarze niż konieczny nie daje podstaw do przyjęcia, że całość tych okresów miała wpływ na ustalenie ubezpieczonemu tzw. emerytury pracowniczej. Okoliczność tę pominął Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (...) rozpoznając późniejszy wniosek ubezpieczonego o emeryturę rolniczą, a ma ona istotne znaczenie dla ustalenia tego prawa. Nadto Sąd Apelacyjny wskazał, że rozpoznając ponownie sprawę organ rentowy zbada również, czy ubezpieczony pracował w gospodarstwie rolnym rodziców po ukończeniu 16. roku życia a przed podjęciem w dniu 1 października 1965r. studiów oraz po ich zakończeniu w okresie od 16 czerwca 1970r. do 31 października 1970r., a nadto we własnym gospodarstwie rolnym od 1 kwietnia 1974r. do 30 czerwca 1977r. (wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 28 września 2016r. wraz z uzasadnieniem k.59 i 64-67 akt sprawy IV U 864/15).

Rozpoznając ponownie wniosek ubezpieczonego z 26 marca 2015r. o emeryturę rolniczą, organ rentowy ustalił, że ubezpieczony pracował w gospodarstwie rolnym rodziców od chwili ukończenia 16. roku życia do chwili podjęcia studiów wyższych ,tj. w okresie od 12 kwietnia 1963r. do 30 września 1965r., oraz po ich ukończeniu a przed podjęciem pracy zawodowej poza rolnictwem - w okresie od 16 czerwca 1970r. do 31 października 1970r., a następnie we własnym gospodarstwie rolnym - od 1 kwietnia 1974r. do 30 czerwca 1977r. Suma tych okresów oraz uwzględnionego uprzednio okresu podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników od 1 stycznia 2015r. do 18 stycznia 2015r. stanowi 6 lat, 1 miesiąc i 23 dni, zamiast wymaganych co najmniej 25 lat. Mając na uwadze te ustalenia, Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (...) decyzją z 9 stycznia 2017r. ponownie odmówił ubezpieczonemu prawa do emerytury rolniczej. W uzasadnieniu decyzji organ rentowy ponownie wskazał, że do ustalenia prawa do emerytury rolniczej nie uwzględnił okresów podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników od 1 lipca 1977r. do 13 października 1993r. i od 21 października 1997r. do 31 grudnia 2014r. oraz okresów zatrudnienia poza rolnictwem od 1 listopada 1970r. do 30 października 1971r., od 1 lipca 1972r. do 31 marca 1974r. oraz od 14 października 1993r. do 20 października 1997r., gdyż zostały one zaliczone przy ustaleniu prawa do emerytury w ZUS (decyzja z 9 stycznia 2017r. k.85 akt emerytalnych).

Odwołanie od powyższej decyzji wniósł ubezpieczony wnosząc o jej uchylenie i ponowne przekazanie sprawy do rozpoznania przez organ rentowy wobec nieuwzględnienia przez ten organ oceny prawnej oraz wskazań co do dalszego postępowania wyrażonych przez Sąd Apelacyjny w Lublinie w uzasadnieniu w/w wyroku z 28 września 2016r. wydanego w sprawie IV U 864/15 (odwołanie k.1-4 akt sprawy).

W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wniósł o jego oddalenie powołując się na przepisy prawa i uzasadnienie zawarte w zaskarżonej decyzji (odpowiedź organu rentowego na odwołanie k.6-7 akt sprawy).

Sąd ustalił, co następuje:

Ubezpieczony J. W. urodził się w dniu (...), a w dniu (...). ukończył 16. rok życia (okoliczność niesporna).

Do chwili wystąpienia w dniu 26 marca 2015r. z wnioskiem o emeryturę rolniczą ubezpieczony przebył następujące okresy pracy w gospodarstwie rolnym po ukończeniu 16. roku życia oraz okresy ubezpieczenia społecznego rolników:

-

okres pracy w gospodarstwie rolnym rodziców M. i M. małż. W. położonego w J. w okresie od ukończenia 16. roku życia ,tj. od 12 kwietnia 1963r. do podjęcia studiów wyższych ,tj. do 30 września 1965r., co stanowi 2 lata, 5 miesięcy i 19 dni (oświadczenie wnioskodawcy i zeznania świadków z 21 listopada 2016r. oraz dokumentacja dotycząca zameldowania ubezpieczonego i gospodarstwa rolnego rodziców ubezpieczonego k.74-79 akt emerytalnych, a także raport ustalenia uprawnień do świadczenia k.84 akt emerytalnych),

-

okres pracy w gospodarstwie rolnym rodziców M. i M. małż. W. położonego w J. w okresie od ukończenia studiów wyższych ,tj. od 16 czerwca 1970r. do chwili podjęcia pierwszej pracy zawodowej ,tj. do 31 października 1970r., co stanowi 4 miesiące i 15 dni (oświadczenie wnioskodawcy i zeznania świadków z 21 listopada 2016r. oraz dokumentacja dotycząca zameldowania ubezpieczonego i gospodarstwa rolnego rodziców ubezpieczonego k.74-79 akt emerytalnych, a także raport ustalenia uprawnień do świadczenia k.84 akt emerytalnych),

-

okres pracy we własnym (na zasadzie długoletniej dzierżawy) gospodarstwie rolnym od zakończenia pracy zawodowej ,tj. od 1 kwietnia 1974r. do 30 czerwca 1977r., co 3 lata i 3 miesiące (oświadczenie wnioskodawcy z 2 stycznia 2016r. i decyzja Naczelnika Gminy J. z 20 września 1976r. o ustaleniu ubezpieczonego kandydatem na nabywcę nieruchomości rolnej z Państwowego Funduszu Ziemi oraz raport ustalenia uprawnień do świadczenia k.81-84 akt emerytalnych),

-

okres ubezpieczenia społecznego rolników od 1 lipca 1977r. do 13 października 1993r., co stanowi 16 lat, 3 miesiące i 13 dni (zaświadczenie Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (...) o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników k.3 akt emerytalnych),

-

okres ubezpieczenia społecznego rolników od 21 października 1997r. do 18 stycznia 2015r., co stanowi 17 lat, 2 miesiące i 29 dni (zaświadczenie Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (...) o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników k.3 akt emerytalnych).

Suma powyższych okresów wynosi 39 lat, 7 miesięcy i 16 dni.

Ubezpieczony przebył następuje okresy ubezpieczenia na gruncie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych:

- okres nieskładkowy studiów wyższych na Wydziale Rolniczym (...) w W. od 1 października 1965r. do 15 czerwca 1970r., co stanowi 5 lat (dyplom ukończenia studiów wyższych z 16 kwietnia 1971r. i zaświadczenie (...) w W. z 23 marca 2012r. k.12-13 akt emerytalnych),

- okres składkowy z tytułu zatrudnienia w ramach stażu pracy w Państwowym Gospodarstwie Rolnym w K. od 1 listopada 1970r. do 31 października 1971r., co stanowi 1 rok (zaświadczenie PGR w K. z 27 października 1971r. k.14 akt emerytalnych),

- okres składkowy z tytułu zatrudnienia w (...) Ośrodku Doradztwa Rolniczego w W. od 1 lipca 1972r. do 31 marca 1974r., co stanowi 1 rok i 9 miesięcy (zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu z 12 marca 2012r. k.18 akt emerytalnych),

- okres składkowy z tytułu sprawowania mandatu posła na Sejm RP II kadencji od 14 października 1993r. do 20 października 1997r., co stanowi 4 lata i 7 dni (zaświadczenie Kancelarii Sejmu z 20 października 1997r. oraz zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu z 4 grudnia 1997r. k.19-20 akt emerytalnych).

Suma powyższych okresów stanowi 6 lat, 9 miesięcy i 7 dni okresów składkowych oraz 5 lat okresów nieskładkowych.

W dniu 30 stycznia 2015r., a zatem przed wystąpieniem z wnioskiem o emeryturę rolniczą, ubezpieczony wystąpił do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z wnioskiem o emeryturę. Po rozpoznaniu powyższego wniosku, decyzją z 6 marca 2015r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w S. przyznał ubezpieczonemu od 1 stycznia 2015r.,tj. od miesiąca zgłoszenia wniosku emeryturę. Do ustalenia emerytury i jej wysokości Zakład Ubezpieczeń Społecznych uwzględnił w/w okresy składkowe w wymiarze 6 lat, 9 miesięcy i 8 dni, okresy nieskładkowe w wymiarze 2 lata, 3 miesiące i 3 dni (po ograniczeniu do 1/3 okresów składkowych) oraz jako okres uzupełniający okres ubezpieczenia społecznego rolników w wymiarze 33 lata, 5 miesięcy i 24 dni, na który składają się okresy ubezpieczenia społecznego J. W. od 1 lipca 1977r. do 13 października 1993r. i od 21 października 1997r. do 31 grudnia 2014r. - przerwa wynikająca z okresu sprawowania mandatu posła (decyzja (...) Oddział w S. z 6 marca 2015r. przyznaniu emerytury k.11 akt emerytalnych oraz pismo (...) Oddział w S. z 28 kwietnia 2015r. z informacją o okresach zaliczonych do ustalenia prawa do emerytury k.35 akt emerytalnych).

Sąd zważył, co następuje:

Odwołanie J. W. podlegało uwzględnieniu.

Zgodnie z art.19 ust.1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (t.j.: Dz.U. z 2015r., poz.704 ze zm.) emerytura rolnicza przysługuje ubezpieczonemu, który spełnia łącznie następujące warunki:

1)  osiągnął wiek emerytalny określony w ust.1a i 1b, przy czym w przypadku mężczyzny, który tak jak ubezpieczony urodził się do 31 grudnia 1947r., wiek ten wynosi co najmniej 65 lat – art.19 ust.1b pkt1 ustawy,

2)  podlegał ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu przez okres co najmniej 25 lat, z uwzględnieniem art.20.

Z kolei przepis art.20 ust.1 ustawy stanowi, że do okresów ubezpieczenia wymaganych zgodnie z art.19 ust.1 pkt 2 od osób urodzonych przed 31 grudnia 1948r. zalicza się okresy:

1)  podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników indywidualnych i członków ich rodzin w latach 1983-1990r.,

2)  prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w gospodarstwie rolnym, po ukończeniu 16. roku życia, przed dniem 1 stycznia 1983r.,

2)  od których zależy prawo do emerytury zgodnie z przepisami emerytalnymi,

przy czym w myśl ust.2 powyższego przepisu okresów, o których mowa w ust.1, nie zalicza się do okresów ubezpieczenia, jeżeli zostały one zaliczone do okresów, od których zależy prawo do emerytury lub renty na podstawie odrębnych przepisów.

W sprawie bezsporne jest, że w dacie wystąpienia z wnioskiem o emeryturę rolniczą (26 marca 2015r.) ubezpieczony, który urodził się w dniu (...) , osiągnął wymagany wiek emerytalny wnoszący co najmniej 65 lat. W sprawie powstał natomiast spór co do tego, czy ubezpieczony legitymuje się wymaganym przez ustawę okresem ubezpieczenia wynoszącym co najmniej 25 lat. Organ rentowy stanął na stanowisku, że ubezpieczony nie posiada wymaganego okresu ubezpieczenia, gdyż uprzednio – od 1 stycznia 2015r. nabył prawo do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i do nabycia tego prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych uwzględnił okresy podlegania J. W. ubezpieczeniu społecznemu rolników od 1 lipca 1977r. do 13 października 1993r. i od 21 października 1997r. do 31 grudnia 2014r., co stanowi 33 lata, 5 miesięcy i 24 dni. W tych zaś okolicznościach organ renty stwierdził, że w/w okresy ubezpieczenia społecznego rolników nie mogą być przyjęte do ustalenia prawa do emerytury rolniczej, co powoduje, że do ustalenia tego prawa mogą być przyjęte jedynie okresy pracy ubezpieczonego w gospodarstwie rolnym rodziców oraz we własnym gospodarstwie rolnym po ukończeniu 16. roku życia ,tj. okresy od 12 kwietnia 1963r. do 30 września 1965r., od 16 czerwca 1970r. do 31 października 1970r. i od 1 kwietnia 1974r. do 30 czerwca 1977r., a także okres podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników od 1 stycznia 2015r. do 18 stycznia 2015r., które nie zostały uwzględnione przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przy ustalaniu prawa ubezpieczonego do emerytury na podstawie ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS (vide: ustalenia faktyczne). Suma wskazanych okresów wynosi jednak 6 lat, 1 miesiąc i 22 dni, a zatem jest niewystarczająca do nabycia emerytury rolniczej (zaskarżona decyzja z 9 stycznia 2017r. k.85 akt emerytalnych).

Analizując okoliczności sprawy Sąd doszedł do przekonania, że stanowisko organu rentowego jest nieuzasadnione, gdyż nie uwzględnia wszystkich aspektów sprawy. Nie ulega wątpliwości, że okresy ubezpieczenia, które zostały uwzględnione do ustalenia prawa do emerytury na podstawie odrębnych przepisów – tu na podstawie przepisów ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS, nie mogą być zaliczone ponownie do ustalenia prawa do emerytury rolniczej. Jednakże stosując tę zasadę należy stosować ją ściśle wg przepisu ustawy, a przepis art.20 ust.2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników stanowi następująco „okresów, o których mowa w ustępie 1, nie zalicza się do okresów ubezpieczenia, jeżeli zostały one zaliczone do okresów, od których zależy prawo do emerytury lub renty na podstawie odrębnych przepisów”. Z uregulowania tego przepisu wynika, że do emerytury rolniczej nie można uwzględnić tych okresów ubezpieczenia społecznego rolników, które zostały zaliczone do okresów, od których zależy prawo do emerytury – tu: emerytury pracowniczej ubezpieczonego. Sformułowanie „od których zależy prawo” do innej emerytury lub renty wskazuje na to, że zakaz zaliczenia okresów ubezpieczenia przy ustalaniu emerytury rolniczej dotyczy ściśle tych okresów, bez których niemożliwe byłoby uprzednie nabycie emerytury na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Wskazane uregulowanie wprowadza zatem zakaz podwójnego zaliczenia okresów ubezpieczenia społecznego rolników raz do nabycia emerytury z FUS i drugi raz tych samych okresów do nabycia emerytury rolniczej, ale tylko w zakresie koniecznym do nabycia tego pierwszego prawa. Wskazane uregulowanie art.20 ust.2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników koreluje w tym zakresie z art.10 ust.1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, który stanowi, że przy ustalaniu prawa do emerytury oraz przy obliczaniu jej wysokości uwzględnia się również m.in. okresy ubezpieczenia społecznego rolników, jeżeli okresy składkowe i nieskładkowe, ustalone na zasadach określonych w art.5-7, są krótsze od okresu wymaganego do przyznania emerytury, w zakresie niezbędnym do uzupełnienia tego okresu. W sprawie niesporne jest, że ubezpieczony legitymuje się okresami składkowymi w wymiarze 6 lat, 9 miesięcy i 8 dni oraz okresami nieskładkowymi (po ograniczeniu do 1/3 okresów składkowych) w wymiarze 2 lata, 3 miesiące i 3 dni. Suma tych okresów wynosi 9 lat i 11 dni. Odnosząc to ustalenie do przepisów ustawy o emeryturach i rentach z FUS stwierdzić należy, że okresy te były niewystarczające do nabycia przez ubezpieczonego emerytury pracowniczej. Zgodnie bowiem z art.27 ust.1 w/w ustawy, ubezpieczonym urodzonym przed 1 stycznia 1949r. przysługuje emerytura, jeżeli – mężczyzna, urodzony do 31 grudnia 1947r., osiągnął wiek emerytalny co najmniej 65 lat i wykazał okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 25 lat. W myśl zaś art.28 przedmiotowej ustawy ubezpieczonym – mężczyznom urodzonym przed 1 stycznia 1949r., którzy nie osiągnęli okresu składkowego i nieskładkowego, o którym mowa w art.27 ust.1 (25 lat), przysługuje emerytura, jeżeli mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat. Jak wskazano wyżej, występując o emeryturę z FUS ubezpieczony nie dysponował okresem składkowym i nieskładkowym wymaganym do nabycia tego prawa tak na podstawie art. 27 ust.1, jak i na podstawie art.28 ustawy. W tych okolicznościach organ rentowy – (...) Oddział w S. zasadnie uzupełnił ten okres okresem ubezpieczenia społecznego rolników, ale w myśl w/w art.10 ust.1 ustawy emerytalnej mógł i powinien dokonać takiego uzupełnienia jedynie w wymiarze koniecznym do nabycia emerytury. Jak wskazał Sąd Apelacyjny w przytoczonym na wstępie uzasadnieniu wyroku z 28 września 2016r. w okolicznościach sprawy takie uzupełnienie powinno nastąpić w wymiarze koniecznym do uzupełnienia najbliższego wymaganego przez ustawę stażu okresów składkowych i nieskładkowych, a zatem do 20 lat – art.28 ustawy emerytalnej (ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS). Oznacza to, że skoro wykazany przez ubezpieczonego okres składkowy i nieskładkowy wynosi 9 lat i 11 dni to uzupełnienie do wymaganego okresu 20 lat nakazywało przyjęcie okresów podlegania J. W. ubezpieczeniu społecznemu rolników w wymiarze 10 lat, 11 miesięcy i 19 dni. Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (...) rozpoznając wniosek ubezpieczonego o emeryturę przeoczył tę okoliczność i za Zakładem Ubezpieczeń Społecznych Oddział w S. przyjął, że skoro ten ostatni do ustalenia prawa do emerytury pracowniczej J. W. uwzględnił 33 lata, 5 miesięcy i 24 dni okresów podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników (okresy od 1 lipca 1977r. do 13 października 1993r. i od 21 października 1997r. do 31 grudnia 2014r.), to okresy te nie mogą być uwzględnione do ustalenia emerytury rolniczej. Naruszył tym samym przepis art.20 ust.2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Nie ulega bowiem wątpliwości, że z w/w okresu w wymiarze 33 lata, 5 miesięcy i 24 dni do nabycia przez ubezpieczonego prawa do emerytury pracowniczej konieczne było zaliczenie okresu podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników jedynie w wymiarze 10 lat, 11 miesięcy i 19 dni (tylko od tego okresu zależało prawo do tego świadczenia). Różnica wynikająca z tych okresów (33 lata, 5 miesięcy i 24 dni minus 10 lat, 11 miesięcy i 19 dni), a zatem okres w wymiarze 22 lata, 6 miesięcy i 5 dni podlega zatem uwzględnieniu do nabycia przez J. W. emerytury rolniczej i razem z uwzględnionym przez organ rentowy okresem pracy ubezpieczonego w gospodarstwie rolnym i podlegania ubezpieczeniu w wymiarze 6 lat, 1 miesiąc i 23 dni (vide: zaskarżona decyzja z 9 stycznia 2017r. k.85 akt emerytalnych) stanowi przeszło 25 lat okresów ubezpieczenia, wymaganych w myśl art.19 ust.1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników do nabycia emerytury rolniczej.

Mając na uwadze powyższe okoliczności na podstawie art.477 14§2 kpc Sąd zmienił zaskarżoną decyzję i ustalił, że J. W. przysługuje prawo do emerytury rolniczej od 1 marca 2015r. ,tj. od miesiąca, w którym ubezpieczony wystąpił z wnioskiem o emeryturę.