Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt III U 997/19

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 26 czerwca 2020 r.

Sąd Okręgowy w Suwałkach III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący:

SSO Danuta Poniatowska

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 26 czerwca 2020 r. w Suwałkach

sprawy W. W.

przeciwko Prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

o prawo do emerytury rolniczej

w związku z odwołaniem W. W.

od decyzji Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

z dnia 8 października 2019 r. znak (...)

1.  zmienia zaskarżoną decyzję i przyznaje W. W. prawo do emerytury rolniczej;

2.  zasądza od Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego na rzecz W. W. 180 (sto osiemdziesiąt) złotych z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od dnia uprawomocnienia się wyroku do dnia zapłaty tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

Sygn. akt III U 997/19

UZASADNIENIE

Decyzją z 8.10.2019 r. Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, powołując się na przepisy ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (t. j. Dz.U. z 2019 r. poz. 299 ze zm.), odmówił W. W. prawa do emerytury rolniczej. Stanowisko uzasadniał brakiem wymaganego stażu ubezpieczeniowego. Za udowodnione organ rentowy uznał 23 lata 10 miesięcy i 21 dni pracy w gospodarstwie rolnym i podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, przy wymaganych 25 latach. Do ubezpieczenia rolniczego organ rentowy nie uwzględnił zatrudnienia poza gospodarstwem rolnym, ponieważ zostało ono zaliczone do świadczenia emerytalnego wypłacanego przez Biuro Emerytalne Służby Więziennej w W..

W odwołaniu od tej decyzji W. W. domagał się jej zmiany
i przyznania prawa do emerytury rolniczej. Wskazał, że pracę w gospodarstwie rozpoczął (...) r. z ukończeniem 16. roku życia a ukończył 11.09.1990 r., a więc okres ten przekracza 25 lat.

W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wniósł o jego oddalenie. Podtrzymał podstawy skarżonej decyzji.

Sąd ustalił, co następuje:

W. W. urodził się (...)r. Decyzją Biura Emerytalnego Służby Więziennej w W. z 15.12.1995 r. przyznano mu prawo do emerytury Służby Więziennej. Z karty przebiegu służby wynika, że w służbie więziennej został zatrudniony 15.05.1981 r., a zwolniony ze służby na własną prośbę z dniem 31.10.1995 r. Wysługa wynosiła 15 lat 3 miesiące i 17 dni, a wymiar emerytury 40,65% podstawy wymiaru wynoszącej (...)zł. (k. 22-24 akt rentowych SW). Decyzją Biura Emerytalnego Służby Więziennej w W. z 12.07.1996 r. przyznano W. W. prawo do renty inwalidzkiej Służby Więziennej, poczynając od 1.01.1996 r. w związku z ustaleniem inwalidztwa drugiej grupy. Jej wysokość wynosiła 70% podstawy wymiaru i była wyższa od przyznanej emerytury. Przyznana renta była wielokrotnie waloryzowana oraz rozliczana w związku z dalszym zatrudnieniem, wydawano też decyzje zamienne w związku z zatrudnieniem i zwiększeniem podstawy wymiaru renty.

Decyzją zamienną Biura Emerytalnego Służby Więziennej w W. z 16.10.2007 r. przyznano W. W. prawo do emerytury Służby Więziennej od 1.10.2007 r. Obliczona podstawa wymiaru świadczenia wynosiła (...)zł., wymiar świadczenia ustalono na 47,04% podstawy wymiaru, a świadczenie podwyższono o 15% podstawy z tytułu inwalidztwa pozostającego w związku ze służbą (nie więcej niż 80% podstawy). Świadczenie zostało zawieszone, jako mniej korzystne od pobieranej renty (k. 106 akt rentowych SW).

Kolejną decyzją zamienną z 14.02.2008 r. przyznano wnioskodawcy emeryturę SW od 1.02.2008 r. ustalając jej wymiar w wysokości 55,17% i zwiększenie o 15% z tytułu inwalidztwa. Decyzję wydano w związku z zamianą renty inwalidzkiej na emeryturę SW jako świadczenia korzystniejszego i doliczeniem do wysługi emerytalnej zatrudnienia po zwolnieniu ze służby.

Dostatnią decyzję zamienną Biuro Emerytalne Służby Więziennej w W. wydało 18.07.2019 r., ustalając wysokość świadczenia od 1.07.2019 r. Obliczona podstawa wymiaru świadczenia wynosiła (...)zł., wymiar świadczenia ustalono na 69,36% podstawy wymiaru, a świadczenie podwyższono o 15% podstawy z tytułu inwalidztwa pozostającego w związku ze służbą (nie więcej niż 80% podstawy). Do obliczenia wysokości emerytury przyjęto 15 lat 3 miesiące i 17 dni służby w SW i 22 lata 1 miesiąc i 18 dni zatrudnienia po zwolnieniu ze służby. W załączniku do decyzji (k. 370-371) wskazano uwzględnione okresy zatrudnienia po zwolnieniu ze służby. Z zestawienia tego wynika, że W. W. po zwolnieniu ze służby podlegał nieprzerwanie ubezpieczeniom społecznym od 1.07.1996 r. do 30.06.2018 r., a następnie od 1.08.2018 r. do 31.10.2018 r. i od 2.01.2019 r. do 30.04.2019 r. Okresy te zostały uwzględnione przy ustalaniu wysokości świadczenia przyznanego i wypłacanego przez Biuro Emerytalne Służby Więziennej w W..

W. W. wystąpił o emeryturę rolniczą, składając 9.08.2019 r. w(...)KRUS wniosek. Wskazał, że pracę w gospodarstwie rozpoczął (...)r. z ukończeniem 16. roku życia a ukończył 11.09.1990 r., a więc okres pracy w gospodarstwie rolnym wynosi ponad 26 lat. Tym samym spełnia warunki do nabycia prawa do emerytury rolniczej.

Wydając zaskarżoną decyzję, za udowodnione organ rentowy uznał 23 lata 10 miesięcy i 21 dni pracy w gospodarstwie rolnym i podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, przy wymaganych 25 latach. Do ubezpieczenia rolniczego organ rentowy nie uwzględnił okresów zatrudnienia poza gospodarstwem rolnym, ponieważ zostały one zaliczone do świadczenia emerytalnego wypłacanego przez Biuro Emerytalne Służby Więziennej w W..

W toku postępowania odwołujący wskazał, iż posiada jeszcze inne okresy ubezpieczenia, nieuwzględnione przez Biuro Emerytalne SW, wynikające ze sporządzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaświadczeń (koperta k. 15). Po weryfikacji tych dokumentów przez organ rentowy, do stażu pracy zaliczono okres zatrudnienia od 1.07.2018 r. do 31.07.2018 r. i od 1.05.2019 r. do 20.01.2020 r. Ustalono, że W. W. legitymuje się okresem pracy w gospodarstwie rolnym oraz podlegania obowiązkowemu ubezpieczeniu wynoszący 24 lata 8 miesięcy i 11 dni (k. 20 akt – stanowisko KRUS). Organ rentowy nadal nie uwzględnił okresów pracy ubezpieczonego w (...) sp. z o.o. sp. kom. w K. od 1.01.2016 r. do 31.08.2016 r., od 1.10.2016 r. do 31.10.2016 r., od 1.12.2016 r. do 31.01.2017 r., od 1.01.2018 r. do 31.01.2018 r. i od 1.03.2018 r. do 31.01.2019 r., to jest łącznie 23 miesiące. Okresy te potwierdza zaświadczenie ZUS z 12.12.2019 r., pokrywają się one jednak z okresami zatrudnienia w innych firmach uwzględnionymi do emerytury mundurowej.

Ponadto do pisma procesowego z 12.06.2020 r. (k. 31-44) pełnomocnik odwołującego dołączył zaświadczenie ZUS o zgłoszeniu W. W. do obowiązkowych ubezpieczeń, według stanu na dzień 5.06.2020 r. poczynając od 1.01.2020 r. Ponieważ KRUS uwzględnił podleganie ubezpieczeniom do 20.01.2020 r., uwzględnieniu podlegał dalszy okres ubezpieczenia: od 21.01.2020 r. do 5.06.2020 r. Uwzględnienie tego okresu spowoduje, iż wnioskodawca będzie spełniał warunki do przyznania prawa do emerytury rolniczej z dniem spełnienia warunku stażowego – osiągnięcia 25 lat stażu pracy w gospodarstwie rolnym oraz podlegania obowiązkowemu ubezpieczeniu.

Sąd zważył, co następuje :

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (t. j. Dz.U. z 2019 r. poz. 299 ze zm.) emerytura rolnicza przysługuje ubezpieczonemu, który spełnia łącznie następujące warunki:

1) osiągnął wiek emerytalny; wiek emerytalny kobiety wynosi 60 lat, a mężczyzny 65 lat;

2) podlegał ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu przez okres co najmniej 25 lat, z uwzględnieniem art. 20.

Przesłankę podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu przez okres co najmniej 25 lat, określoną w ramach art. 19 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, precyzuje dyspozycja art. 20 ust. 1 tej ustawy, w świetle której do wymaganych okresów ubezpieczenia zalicza się okresy: podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników indywidualnych i członków ich rodzin w latach 1983-1990 (pkt 1); prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w gospodarstwie rolnym, po ukończeniu 16 roku życia, przed dniem 1 stycznia 1983 r. (pkt 2), a także okresy, od których zależy prawo do emerytury zgodnie z przepisami emerytalnymi (pkt 3) czyli z przepisami ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1270 ze zm.). Na mocy wprowadzonego w życie z dniem 8.01.2009 r. - przepisu ust. 3 art. 20 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, możliwość uwzględnienia w poczet wymaganego do nabycia emerytury rolniczej okresu ubezpieczenia wskazanego w przepisie art. 20 ust. 1 pkt 3 tej ustawy została wyłączona w stosunku do osób urodzonych po dniu 31.12.1948 r. W. W. urodził się (...)r., a więc to ograniczenie nie ma do niego zastosowania.

Odnośnie wskazanych – spornych okresów podlegania ubezpieczeniu społecznemu na podstawie zatrudnienia u dwóch podmiotów, to w ocenie Sądu, okresy te nie mogły zostać zaliczone podwójnie tj. w dwóch systemach ubezpieczenia społecznego – rolniczym i mundurowym. Zasadą jest jednokrotne zaliczenie każdego z okresów ubezpieczenia, a w gestii wnioskodawcy leżał wybór systemu, do którego chce zaliczyć dany okres. Takiego wyboru odwołujący dokonał składając wnioski o przeliczenie świadczenia po uzyskaniu prawa do emerytury/renty przyznanej przez Biuro Emerytalne SW i na przestrzeni lat uzyskując świadczenie rentowe, a następnie emeryturę.

W toku postępowania wnioskodawca spełnił wszystkie warunki do przyznania prawa do emerytury rolniczej z dniem spełnienia warunku stażowego – osiągnięcia 25 lat stażu pracy w gospodarstwie rolnym oraz podlegania obowiązkowemu ubezpieczeniu. Przy czym organ rentowy, po dokonaniu niezbędnych obliczeń, ustali datę spełnienia tego warunku.

Wskazując na powyższe, zgodnie z art. 477 14 § 2 k.p.c. orzeczono, jak w sentencji. O kosztach zastępstwa procesowego orzeczono w myśl art. 98 § 1 i 3 k.p.c. w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22.10.2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 265 ze zm.).