Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: I1 C 201/20 upr

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 22 czerwca 2021 r.

Sąd Rejonowy w Gdyni, I Wydział Cywilny - Sekcja d/s Rozpoznawanych w Postępowaniu Uproszczonym

w składzie następującym:

Przewodniczący:

SSR Joanna Jank

Protokolant:

Sekretarz sądowy Katarzyna Chachulska

po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2021 r. w Gdyni

sprawy z powództwa E. O. (1) i I. C.

przeciwko A. Towarzystwu (...) ń (...) Spółce Akcyjnej z siedzibą W. i J. K. (1)

o zapłatę

I.  Zasądza od pozwanych (...) Spółki Akcyjnej w W. na rzecz powódek I. C. i E. O. (2) kwoty po 850 zł (osiemset pięćdziesiąt złotych) wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od 8 lipca 2018 r. do dnia zapłaty z tym zastrzeżeniem, że zapłata przez jednego z pozwanych zwalnia drugiego z nich,

II.  Umarza postępowanie co do żądania odsetek za opóźnienie od kwoty 3000 zł (trzy tysiące złotych) od 8 do 9 lipca 2018 r.

III.  Oddala powództwo w pozostałym zakresie,

IV.  Ustala, że powódki wygrały spór w 19 %, a pozwani w 81% i w takim stosunku obciąża strony kosztami postępowania, pozostawiając ich szczegółowe wyliczenie referendarzowi sądowemu po uprawomocnieniu się wyroku.

Sygnatura akt: I 1 C 201/20

UZASADNIENIE

Powódki E. O. (1) i I. C. wnios 3y pozew przeciwko (...) S.A. z siedzib 1 w W. i J. K. (1) o zap 3atê solidarnie kwoty 3.000 z 3 wraz z odsetkami ustawowymi za opóŸnienie od dnia 8 lipca 2018r. do dnia zap 3aty tytu 3em kosztów najmu pojazdu zastêpczego, kwoty 5.400 z 3 wraz z odsetkami ustawowymi od dnia 7 czerwca 2018r. do dnia zap 3aty tytu 3em odszkodowania za szkodê ca 3kowit 1, a tak¿e kwoty 500 z 3 tytu 3em zwrotu kosztów ekspertyzy rzeczoznawcy.

W uzasadnieniu pozwu powódki podnios 3y, ¿e w dniu 6 czerwca 2018r. dosz 3o do kolizji, w której zosta 3 uszkodzony samochód stanowi 1cy wspó 3w 3asnoœæ powódek. (...) kolizji by 3 J. K. (1), który by 3 ubezpieczony w zakresie OC w (...) S.A. Pozwany ubezpieczyciel wyceni 3 wartoœæ pojazdu przed szkod 1 na 14.400 z 3, wartoœæ pojazdu w stanie uszkodzonym na 2.200 z 3, zaœ koszt naprawy na 12.200 z 3. Nie zgadzaj 1c siê ze stanowiskiem pozwanego powódka z 3o¿y 3a reklamacjê, za 31czaj 1c ekspertyzê sporz 1dzon 1 przez rzeczoznawcê, zgodnie z któr 1 wartoœæ pojazdu przed szkod 1 wynosi 3a 20.300 z 3, a koszt naprawy na 26.922,01 z 3, a tak¿e wnios 3a o zwrot kosztów najmu pojazdu zastêpczego. W niniejszej sprawie powódki domagaj 1 siê zas 1dzenia ró¿nicy pomiêdzy rzeczywistymi kosztami najmu pojazdu zastêpczego (5.700 z 3) a kwot 1 wyp 3acon 1 przez zak 3ad ubezpieczeñ (2.700 z 3), ró¿nicy pomiêdzy odszkodowaniem z tytu 3u szkody ca 3kowitej wyp 3aconym przez ubezpieczyciela (12.700 z 3) a ustalonym przez rzeczoznawcê (18.100 z 3), wynikaj 1cej z zani¿enia wartoœci pojazdu w stanie nieuszkodzonym, a tak¿e zwrotu kosztów sporz 1dzenia ekspertyzy (500 z 3).

(pozew k. 3-12)

Pozwany J. K. (1) wniós 3 o oddalenie powództwa w ca 3oœci, kwestionuj 1c roszczenie co do zasady i wysokoœci i popieraj 1c stanowisko ubezpieczyciela co do wysokoœci szkody ca 3kowitej. Pozwany zakwestionowa 3 zasadnoœæ, okres najmu i wysokoœæ stawki czynszu najmu, a tak¿e zwróci 3 uwagê, ¿e powódki nie by 3y zainteresowane propozycj 1 pozwanego zorganizowania samochodu zastêpczego przez zak 3ad ubezpieczeñ. Nadto, zarzuci 3, ¿e poniesione koszty ekspertyzy nie pozostaj 1 w adekwatnym zwi 1zku przyczynowym ze szkod 1.

(odpowiedŸ na pozew k. 68-74)

Pozwany (...) S.A. z siedzib 1 w W. wniós 3 o oddalenie powództwa w ca 3oœci. Pozwany zakwestionowa 3 wartoœæ dowodow 1 ekspertyzy przedstawionej przez powódki, wskazuj 1c, ¿e stanowi ona wy 31cznie poparcie stanowiska strony, a tym samym powódki nie przedstawi 3y ¿adnego dowodu potwierdzaj 1cego zasadnoœæ dochodzonego roszczenia. Pozwany wskaza 3, ¿e ustali 3 wartoœæ pojazdu powódek marki J. (...) przed szkod 1 na kwotê 14.900 z 3, zaœ wartoœæ pozosta 3oœci na kwotê 2.200 z 3, tym samym kwota odszkodowania winna wynosiæ 12.700 z 3. Pozwany zarzuci 3, ¿e strona powodowa nie wykaza 3a faktu posiadania przez pojazd wyposa¿enia, które uzasadnia 3oby przyjêcie wy¿szej wartoœci, a tak¿e wskaza 3a, ¿e niezasadnym jest zastosowanie korekty za stan utrzymania i dba 3oœæ pojazdu, a tak¿e korekty z tytu 3u wczeœniejszych napraw i serwisowania pojazdu z uwagi na nieudokumentowanie okolicznoœci stanowi 1cych podstawê zastosowania ww. korekt. Pozwany równie¿ zakwestionowa 3 roszczenie o zwrot kosztów ekspertyzy, podnosz 1c, ¿e nie stanowi on normalnego nastêpstwa szkody, a tak¿e o zwrot kosztów najmu pojazdu zastêpczego. Ubezpieczyciel wskaza 3, ¿e powódki mog 3y wynaj 1æ pojazd zastêpczy za kwotê ni¿sz 1 ni¿ ¿ 1dana, a tak¿e podniós 3, ¿e w toku postêpowania likwidacyjnego przes 3a 3 powódkom informacjê o mo¿liwoœci wynajêcia pojazdu w wypo¿yczalniach wspó 3pracuj 1cych z pozwanym, a w przypadku skorzystania z innej oferty mog 1 wnieœæ o refundacjê kosztów do kwoty stosowanej przez pozwanego za dobê najmu. Zdaniem ubezpieczyciela, skoro powódki zdecydowa 3y siê wynaj 1æ pojazd nale¿ 1cy do segmentu C (ni¿szego ni¿ uszkodzony) to zwrot kosztów winien obejmowaæ stawki w 3aœciwej dla tego ni¿szego segmentu.

(odpowiedŸ na pozew k. 93-100)

W toku sprawy powódki cofnê 3y pozew w zakresie ¿ 1dania odsetek za opóŸnienie z tytu 3u zwrotu kosztów najmu pojazdu zastêpczego za okres od 8-9 lipca 2018r.

(protokó 3 rozprawy z dnia 11 sierpnia 2020r. k. 217)

(...) stan faktyczny:

W dniu 6 czerwca 2018r. w G. oko 3o godz. 12:40 na ul. (...) J. K. (1) - kieruj 1cy samochodem marki S. (...) o numerze rejestracyjnym (...) najecha 3 na ty 3 samochodu marki J. (...) o numerze rejestracyjnym (...). (...)œcicielkami samochodu marki J. w udzia 3ach po ½ czêœci by 3y powódki E. O. (1) i I. C.. Sprawca kolizji J. K. (1) zosta 3 ukarany mandatem karnym.

(dowód: kopia dowodu rejestracyjnego k. 18, zaœwiadczenie Komendy Miejskiej Policji w G. k. 20)

W dniu 7 czerwca 2018r. powódka E. O. (1) zawar 3a z s 1siadem D. (...) najmu pojazdu zastêpczego marki B. (...) rok produkcji 2009 na okres 30 dni tj. do dnia 8 lipca 2018r. Stawka czynszu wynosi 3a 190 z 3. W dniu 8 lipca 2017r. powódka zwróci 3a pojazd zastêpczy. Koszt najmu zosta 3 zap 3acony przez E. O..

(dowód: umowa najmu pojazdu zastêpczego k. 40, protokó 3 zwrotu pojazdu zastêpczego k. 41, zeznania œwiadka A. O. p 3yta CD k. 220)

Samochód zastêpczy by 3 powódce potrzebny m.in. w celu dowo¿enia teœciowej do placówek medycznych na badania. (...)¿onek E. O. (1) posiada samochód dostawczy marki I..

(dowód: zeznania œwiadka A. O. p 3yta CD k. 220, przes 3uchanie powódki E. O. (1) p 3yta CD k. 220)

Samochód powódek marki J. (...) rok produkcji 2003 w wersji „E.” (na rynku polskim odpowiadaj 1ca wersji „H.”) posiada 3 wyposa¿enie dodatkowe w postaci: (...), dachu regulowanego elektrycznie, elektronicznego prze 31cznika 3opatkowego hamulca rêcznego, kierownicy wielofunkcyjnej, lakieru metalizowanego, spryskiwaczy reflektorów, szyby przedniej ogrzewanej, podgrzewanego fotela kierowcy i fotela pasa¿era, reflektorów ksenonowych, rolety przeciws 3onecznej tylnej szyby regulowanej elektrycznie, skrzyni biegów automatycznej szeœciostopniowej, systemu nawigacji z 7 – calowym ekranem dotykowym, systemu ostrzegania o przeszkodzie z ty 3u, tapicerki ze skóry „I.”, tarcz kó 3 aluminiowych 17 – calowych, wycieraczki z czujnikiem deszczu, zestawu mat pod 3ogowych, zmieniarki CD.

(dowód: pisemna opinia (...) s 1dowego z zakresu techniki samochodowej P. T. k. 236-246 wraz z pisemn 1 opini 1 uzupe 3niaj 1c 1 k. 292-296 i ustn 1 opini 1 uzupe 3niaj 1c 1 p 3yta CD k. 339, zeznania œwiadka A. O. p 3yta CD k. 220, przes 3uchanie powódki E. O. (1) p 3yta CD k. 220)

Sprawca kolizji by 3 objêty ochron 1 ubezpieczeniow 1 na podstawie umowy (...) ubezpieczenia odpowiedzialnoœci cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych zawartej z pozwanym (...) S.A. z siedzib 1 w W.. Powódka E. O. (1) zg 3osi 3a szkodê pozwanemu towarzystwu ubezpieczeñ. Pismem z dnia 2 lipca 2018r. pozwany poinformowa 3 o ustaleniu wartoœci pojazdu przed szkod 1 na kwotê 14.400 z 3, wartoœci pojazdu w stanie uszkodzonym na kwotê 2.200 z 3, a tak¿e o ustaleniu wartoœci szkody na kwotê 12.200 z 3. W dniu 5 lipca 2018r. pozwany wyp 3aci 3 powódce kwotê 12.200 z 3 z tytu 3u odszkodowania za poniesion 1 szkodê ca 3kowit 1.

Powódka zleci 3a rzeczoznawcy samochodowemu (...) sporz 1dzenie ekspertyzy dotycz 1cej wartoœci pojazdu w stanie nieuszkodzonym. Zgodnie z opini 1 tego rzeczoznawcy wartoœæ samochodu sprzed szkody wynosi 3a 20.300 z 3. Za sporz 1dzenie opinii powódka ponios 3a koszt w kwocie 500 z 3.

Pismem z dnia 11 lipca 2018r. powódka z 3o¿y 3a reklamacjê, do 31czaj 1c do niej ekspertyzê sporz 1dzon 1 przez rzeczoznawcê samochodowego, wnosz 1c o dop 3atê odszkodowania i zwrot kosztów sporz 1dzenia ekspertyzy w kwocie 500 z 3. (...) z dnia 13 sierpnia 2018r. pozwany dop 3aci 3 powódce kwotê 500 z 3 tytu 3em odszkodowania za szkodê ca 3kowit 1.

Dopiero, pismem z dnia 30 lipca 2018r. powódka wnios 3a o zwrot kosztów najmu pojazdu zastêpczego w kwocie 5.700 z 3. (...) z dnia 13 sierpnia 2018r. pozwany przyzna 3 powódce kwotê 2.700 z 3 tytu 3em zwrotu kosztów najmu pojazdu zastêpczego. Pismem z dnia 20 sierpnia 2018r. powódka wnios 3a odwo 3anie od decyzji ubezpieczyciela, wnosz 1c od op 3atê w terminie 14 dni kwoty 3.000 z 3 z tytu 3u kosztów najmu pojazdu zastêpczego. (...) z dnia 27 sierpnia 2018r. pozwany podtrzyma 3 swoje wczeœniejsze stanowisko.

(dowód: potwierdzenie zg 3oszenia szkody, pismo pozwanego z dnia 2 lipca 2018r., potwierdzenia dokonania przelewów bankowych, reklamacja z dnia 11 lipca 2018r., pismo powódki z dnia 30 lipca 2018r., decyzja pozwanego z dnia 13 sierpnia 2018r., odwo 3anie z dnia 20 sierpnia 2018r., decyzja pozwanego z dnia 27 sierpnia 2018r. [w:] akta szkody nr 1046749 p 3yta CD k. 106, faktura VAT nr (...) k. 30, ekspertyza (...) k. 31-38)

Wartoœæ rynkowa samochodu marki J. (...) o numerze rejestracyjnym (...) w stanie nieuszkodzonym wynosi 3a 16.600 z 3. Samochód powódek jest lokowany w segmencie rynkowym E. Uzasadniony czas korzystania z pojazdu zastêpczego wynosi 3 34 dni. Koszt najmu pojazdu zastêpczego nale¿ 1cego do klasy E przez okres 30 dni wyniós 3by od 5.070 z 3 do 11.970 z 3.

(dowód: pisemna opinia (...) s 1dowego z zakresu techniki samochodowej P. T. k. 236-246 wraz z pisemn 1 opini 1 uzupe 3niaj 1c 1 k. 292-296 i ustn 1 opini 1 uzupe 3niaj 1c 1 p 3yta CD k. 339)

(...)¿y 3, co nastêpuje:

P.¿szy stan faktyczny (...) na podstawie dowodów z dokumentów, dowodu z zeznañ œwiadka A. O., dowodu z przes 3uchania powódki E. O. (1), a tak¿e dowodu z opinii (...) s 1dowego z zakresu techniki samochodowej P. T..

(...) zebrany w niniejszej sprawie materia 3 dowodowy, (...) nie dopatrzy 3 siê ¿adnych podstaw do kwestionowania autentycznoœci i wiarygodnoœci przed 3o¿onych przez strony dokumentów prywatnych w postaci akt szkody, korespondencji stron, a tak¿e faktur (...) poniesione przez powódkê koszty wykonania prywatnej ekspertyzy. (...) na uwadze, ¿e ¿adna ze stron nie kwestionowa 3a autentycznoœci tych dokumentów, ani te¿ nie kwestionowa 3a treœci oœwiadczeñ zawartych w tych dokumentach. P.¿sze dokumenty nie budzi 3y tak¿e ¿adnych w 1tpliwoœci (...), albowiem nie nosi 3y ¿adnych œladów przerobienia, podrobienia czy innej ingerencji. W tym stanie rzeczy (...), ¿e przedmiotowe dokumenty przedstawiaj 1 rzeczywisty przebieg postêpowania likwidacyjnego prowadzonego przez pozwany zak 3ad ubezpieczeñ po kolizji drogowej z dnia 6 czerwca 2018r.

Natomiast ¿adnej wartoœci dowodowej nie mia 3a prywatna ekspertyza sporz 1dzona na zlecenie powódki przez rzeczoznawcê motoryzacyjnego (...). W œwietle opinii (...) s 1dowego P. T. nale¿a 3o uznaæ, ¿e ekspertyza zosta 3a sporz 1dzona w sposób wadliwy, w szczególnoœci nie uwzglêdniono w niej faktycznego wyposa¿enia standardowego i dodatkowego pojazdu, a tak¿e zastosowano nieuzasadnione korekty, a tym samym wskazana w tej ekspertyzie wartoœæ pojazdu nie odpowiada rzeczywistej wartoœci sprzed szkody.

(...) faktycznych w sprawie (...)œciowo opar 3 siê na zeznaniach œwiadka A. O. i powódki E. O. (1). Z.¿yæ nale¿y, i¿ zeznania wymienionych osób odnoœnie wyposa¿enia dodatkowego pojazdu w czêœci koreluj 1 z opini 1 bieg 3ego s 1dowego. Nadto, zeznania te nie budz 1 w 1tpliwoœci w zakresie dotycz 1cym okolicznoœci zawarcia umowy najmu pojazdu zastêpczego, w tym zap 3aty tych kosztów przez powódkê E. O..

Za w pe 3ni wiarygodny dowód w sprawie (...) z zakresu techniki samochodowej P. T.. Zdaniem (...) opinia ta zosta 3a sporz 1dzona w sposób profesjonalny, z uwzglêdnieniem ca 3okszta 3tu materia 3u dowodowego. Przedstawione przez bieg 3ego wnioski co do wyposa¿enia pojazdu, jego wartoœci w stanie nieuszkodzonym, a tak¿e wysokoœci czynszu najmu s 1 kategoryczne, dobrze uzasadnione, a tak¿e nie budz 1 w 1tpliwoœci (...) w œwietle zasad logicznego rozumowania oraz doœwiadczenia ¿yciowego. W opiniach (...) bieg 3y T. w sposób rzeczowy, logiczny i przekonywuj 1cy odniós 3 siê do wszystkich zarzutów zg 3oszonych przez stronê powodow 1, w szczególnoœci wyjaœni 3 sposób ustalenia wyposa¿enia dodatkowego pojazdu, a tak¿e wskaza 3 na wady ekspertyzy sporz 1dzonej na etapie przedprocesowym na zlecenie strony powodowej.

Natomiast, na podstawie art. 2352 § 1 pkt 3 kpc (...) wnioski o dopuszczenie dowodu z zeznañ œwiadków D. (...) i A. B.¿ycha oraz o dopuszczenie dowodu z nagrania rozmowy telefonicznej pomiêdzy powódk 1 a pracownikiem pozwanego towarzystwa ubezpieczeñ.

P. prawn 1 powództwa stanowi 1 przepisy art. 822 § 1 i 4 kc i art. 8241 § 1 kc oraz art. 13 ustawy z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowi 1zkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zgodnie z art. 822 § 1 i 4 kc przez umowê ubezpieczenia odpowiedzialnoœci cywilnej zak 3ad ubezpieczeñ zobowi 1zuje siê do zap 3acenia okreœlonego w umowie odszkodowania za szkody wyrz 1dzone osobom trzecim, wzglêdem których odpowiedzialnoœæ za szkodê ponosi ubezpieczaj 1cy albo osoba, na której rzecz zosta 3a zawarta umowa ubezpieczenia. Uprawniony do odszkodowania w zwi 1zku ze zdarzeniem objêtym umow 1 ubezpieczenia odpowiedzialnoœci cywilnej mo¿e dochodziæ roszczenia bezpoœrednio od zak 3adu ubezpieczeñ. Na mocy natomiast art. 8241 § 1 kc o ile nie umówiono siê inaczej, suma pieniê¿na wyp 3acona przez zak 3ad ubezpieczeñ z tytu 3u ubezpieczenia nie mo¿e byæ wy¿sza od poniesionej szkody. Z treœci art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowi 1zkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (tekst jednolity Dz.U. z 2018r. poz. 473) wynika, i¿ w obowi 1zkowych ubezpieczeniach odpowiedzialnoœci cywilnej odszkodowanie wyp 3aca siê w granicach odpowiedzialnoœci cywilnej podmiotów objêtych ubezpieczeniem, nie wy¿ej jednak ni¿ do wysokoœci sumy gwarancyjnej ustalonej w umowie.

Dla rozstrzygniêcia niniejszej sprawy istotne znaczenie mia 3y tak¿e przepisy art. 361 § 2 kc, zgodnie z którym w braku odmiennego przepisu ustawy lub postanowienia umowy, naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniós 3, oraz art. 363 § 1 kc, który stanowi, ¿e co do zasady naprawienie szkody winno nast 1piæ wed 3ug wyboru poszkodowanego, b 1dŸ przez przywrócenie do stanu poprzedniego, b 1dŸ przez zap 3atê odpowiedniej sumy pieniê¿nej, przy czym gdyby przywrócenie do stanu poprzedniego poci 1ga 3o za sob 1 dla zobowi 1zanego nadmierne koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza siê do œwiadczenia w pieni 1dzu.

(...) do szczegó 3owych rozwa¿añ w pierwszej kolejnoœci nale¿y wskazaæ, ¿e pomiêdzy stronami nie by 3o sporu co do tego, ¿e poniesiona przez powódki szkoda polegaj 1ca na uszkodzeniu samochodu marki J. mia 3a charakter szkody ca 3kowitej. Natomiast spór sprowadza 3 siê do okreœlenia wartoœci tego samochodu w stanie nieuszkodzonym. W toku postêpowania likwidacyjnego pozwane towarzystwo ubezpieczeñ oszacowa 3o wartoœæ pojazdu sprzed szkody na kwotê 14.400 z 3, natomiast strona powodowa – opieraj 1c siê na wycenie sporz 1dzonej przez (...) – podnosi 3a, ¿e wartoœæ pojazdu sprzed szkody by 3a wy¿sza i by 3a równa kwocie 20.300 z 3. Z.¿yæ nale¿y, i¿ ró¿nice pomiêdzy wycenami pojazdu dokonanymi przez strony wynika 3a z odmiennego okreœlenia wyposa¿enia dodatkowego i standardowego pojazdu, a tak¿e zastosowania ró¿nych korekt wartoœci. P.¿szy spór (...) w oparciu o opiniê bieg 3ego P. T.. (...)¿enie pojazdu bieg 3y w pierwszej kolejnoœci wyjaœni 3, ¿e w systemie (...) – Ekspert dostêpne s 1 tylko dwie wersje samochodu J. (...), w tym m.in. wersja „H.”, która odpowiada 3a przeznaczonej na rynki zachodnioeuropejskie wersji „E.” (wersja samochodu powódek) z t 1 ró¿nic 1, ¿e – w odró¿nieniu od wersji europejskiej - by 3a wyposa¿ona jedynie w piêciobiegow 1 automatyczn 1 skrzyniê biegów. Samochód powódek niew 1tpliwie jest wyposa¿ony w skrzyniê szeœciobiegow 1, co skutkowa 3o przyjêciem korekty dodatniej w kwocie 388 z 3 (uwzglêdniaj 1cej stopieñ amortyzacji tego elementu). Tym samym bezzasadny okaza 3 siê zarzut strony powodowej dotycz 1cy pominiêcia tego elementu wyposa¿enia i jego wp 3ywu na wartoœæ samochodu. (...) T. zwróci 3 tak¿e uwagê na b 3êdy pope 3nione przez rzeczoznawcê sporz 1dzaj 1cego ekspertyzê na zlecenie poszkodowanych. Przede wszystkim P. T. wskaza 3, ¿e rzeczoznawca sporz 1dzi 3 opiniê dla przypadku, gdy brak jest notowañ wartoœci katalogowej pojazdu z rynku krajowego. Z treœci ekspertyzy wynika, ¿e przyjêto wersjê wyposa¿enia „E.”, wartoœæ bazow 1 13.400 z 3 (jak dla wersji „H.”). Zdaniem bieg 3ego wyposa¿enie standardowe zosta 3o przyjête przez J. W. z innej wersji pojazdu i byæ mo¿e innego roku produkcji. (...) natomiast wersjê wyposa¿enia „H.” z wartoœci 1 bazow 1 13.400 z 3, powiêkszon 1 o dodatnie korekty z tytu 3u wyposa¿enia dodatkowego. P.¿sza wersja nie posiada 3a ko 3a zapasowego dojazdowego (tylko normlane ko 3o zapasowe), natomiast posiada 3a system ostrzegania o przeszkodzie z ty 3u (...), co tak¿e spowodowa 3o zastosowanie korekty dodatniej. P. T. zwróci 3 równie¿ uwagê na wadliwie okreœlenie rodzaju systemu nag 3aœniaj 1cego przez J. W.. Rzeczoznawca jako wyposa¿enie dodatkowe przyj 13 6 sztuk g 3oœników, a tak¿e „ (...)” (10 g 3oœników), podczas, gdy prawid 3owo nale¿a 3o przyj 1æ wy 31cznie 10 – g 3oœnikowy (...), albowiem w pojedzie by 3o tylko 10 g 3oœników, a nie 16, jak wynika 3oby z ekspertyzy. Kolejny b 31d dotyczy 3 oddzielnego uwzglêdnienia elementu o nazwie instalacja telefonu GSM, choæ jest to element (...) i tym samym nie mo¿e byæ on odrêbnie wyceniany. Nadto, rzeczoznawca uwzglêdni 3 zmieniarkê na 6 p 3yt CD, dodatkowe poduszki powietrzne kolanowe kierowcy i pasa¿era, poduszki powietrzne boczne tylne oraz siedzenia tylne dzielone asymetryczne, spojler przedni, telewizor, choæ nie udokumentowano w formie zdjêæ, ¿e pojazd powódek faktycznie posiada 3 takie elementy wyposa¿enia. Wbrew zarzutom pe 3nomocnika powódek bieg 3y T. uwzglêdni 3 przy wycenie pojazdu takie elementy wyposa¿enia dodatkowego jak: (...), dach regulowany elektrycznie, skrzynia biegów automatyczna szeœciostopniowa, system nawigacji z 7 – calowym ekranem dotykowym, system ostrzegania o przeszkodzie z ty 3u, zmieniarki CD, co jednoznacznie wynika z do 31czonej do wyceny zawieraj 1cej wyszczególnienie wyposa¿enia standardowego i dodatkowego. Jak wyjaœni 3 bieg 3y elementy wyposa¿enia standardowego dla danej wersji pojazdu s 1 uwzglêdnione w wartoœci bazowej pojazdu i z tego tytu 3u nie dokonuje siê ¿adnych dodatkowych korekt. S.œród wymienionych przez pe 3nomocnika powódek elementów wyposa¿enia w wersji standardowej uwzglêdnione zosta 3y: dzielone oparcie tylnych siedzeñ, poduszki powietrzne kierowcy i pasa¿era, poduszki powietrzne przednie boczne, kurtyny powietrzne boczne, kolumna kierownicy regulowana z pamiêci 1 po 3o¿enia. (...) te¿ z nie by 3o podstaw, aby ww. elementy uwzglêdniæ w ramach wyposa¿eniu dodatkowego. (...) T. odniós 3 siê równie¿ do okreœlenia korekt przez rzeczoznawcê sporz 1dzaj 1cego prywatn 1 opiniê na zlecenie powódek, wskazuj 1c, ¿e korekty zosta 3y przyjete w sposób niezgodny z „ (...)œlenia wartoœci pojazdów nr (...)”, która okreœla sposób wyceny samochodu w systemie (...)Ekspert. Przede wszystkim nieprawid 3owo uwzglêdniono korektê za stan ogumienia. Jak wyjaœni 3 bieg 3y T. rzeczoznawca nie okreœli 3 wysokoœci bie¿nika w poszczególnych ko 3ach, a jedynie okreœli 3 zu¿ycie na poziomie 30 %, natomiast bez okreœlenia podania wysokoœci bie¿nika nie mo¿na dokonaæ korekty. Bezzasadnie zastosowano tak¿e dodatni 1 korektê za stan utrzymania i dba 3oœæ o pojazd w wysokoœci 5 %. (...) T. zwróci 3 uwagê, ¿e rzeczoznawca nie udokumentowa 3 ponadprzeciêtnie dobrego stanu utrzymania pojazdu, uzasadniaj 1cego zastosowanie maksymalnej korekty. Z.¿yæ nale¿y, i¿ w dacie szkody pojazd by 3 pojazdem 15- letnim. Podobnie, nie ma podstaw do zastosowania korekty z tytu 3u wczeœniej wykonanych napraw eksploatacyjnych. W tym przypadku równie¿ nie udokumentowano, aby pojazd przeszed 3 naprawê obejmuj 1c 1 mechanizm ró¿nicowy, pó 3osie napêdowe tylne, dr 1¿ki stabilizacyjne zawieszenia tylnego, ch 3odnicê ze zbiornikiem wyrównawczym p 3ynu ch 3odniowego oraz tarcze hamulcowe z nak 3adkami osi przedniej i tylnej, nie wykazano te¿ daty i kosztu naprawy. (...) zastosowano równie¿ korektê z tytu 3u liczby w 3aœcicieli, której nie stosuje siê dla pojazdów starszych ni¿ osiem lat. Podobnie, nie by 3o podstaw do zastosowania korekty z tytu 3u serwisowania pojazdu, która w przypadku samochodów starszych ni¿ 5 lat jest stosowana wy 31cznie w przypadku udokumentowanych w ksi 1¿ce serwisowej lub rachunkami regularnych przegl 1dów technicznych. Tymczasem, w ksi 1¿ce serwisowej prowadzonej dla przedmiotowego auta widniej 1 jedynie wpisy o przegl 1dach z pierwszych piêciu lat eksploatacji pojazdu. W œwietle opinii (...) T. nie by 3o równie¿ podstaw do zastosowania dodatniej korekty ze wzglêdu na regionaln 1 sytuacjê rynkow 1 w wysokoœci 10 %. (...)œni 3, ¿e korekta zosta 3a zastosowana w oparciu o ceny wywo 3awcze, a nie transakcyjne, które nie odzwierciedlaj 1 wartoœci rynkowej pojazdów, a nadto oferty nie pochodz 1 z terenu województwa (...), lecz (...). Nadto, bieg 3y wskaza 3, ¿e na terenie lokalnego rynku (...) nie wystêpowa 3a nadmierna poda¿ ani nadmierny popyt na samochody marki J. (...), co ewentualnie stanowi 3oby podstawê do zastosowania takiej korekty. Wreszcie, bieg 3y T. zakwestionowa 3 mo¿liwoœæ uwzglêdniania korekty za indywidualny zakup za granic 1 z UE, wyjaœniaj 1c, ¿e zgodnie z (...) stosowanie korekty za indywidualny zakup za granic 1 nie powinno przekraczaæ 3 – letniego okresu u¿ytkowania w Polsce od daty zarejestrowania, tymczasem przedmiotowy pojazd by 3 u¿ytkowany ponad 5 lat od dnia zarejestrowania go w Polsce. W œwietle opinii (...) w analizowanym przypadku istnia 3y jedynie podstawy do zastosowania dodatnich korekt za wyposa¿enie dodatkowe, datê pierwszej rejestracji oraz przebieg, które zosta 3y okreœlone w wysokoœci automatycznie wskazanej przez system (...)Ekspert. W œwietle obszernych, niezmiernie wnikliwych i szczegó 3owych wyjaœnieñ bieg 3ego P. T. za ca 3kowicie bezpodstawne nale¿a 3o zarzuty strony powodowej dotycz 1ce niew 3aœciwego okreœlenia wartoœci samochodu powódek w stanie nieuszkodzonym, w tym okreœlenia wyposa¿enia dodatkowego oraz zastosowania korekt. W zwi 1zku z powy¿szym poniesiona przez powoda szkoda ca 3kowita stanowi ró¿nicê pomiêdzy wskazan 1 przez bieg 3ego wartoœci 1 samochodu w stanie nieuszkodzonym (16.600 z 3) a wartoœci 1 pozosta 3oœci (2.200 z 3), a wiêc stanowi kwotê 14.400 z 3. (...) na wzglêdzie, ¿e na etapie postêpowania likwidacyjnego zosta 3a przez pozwanego ubezpieczyciela wyp 3acona ju¿ kwota 12.700 z 3, co oznacza, ¿e do skompensowania pozosta 3a wy 31cznie szkoda w kwocie 1.700 z 3. Z.¿ywszy, i¿ obie powódki s 1 wspó 3w 3aœcicielkami przedmiotowego samochodu w udzia 3ach po ½ czêœci, nale¿a 3o na rzecz ka¿dej z nich zas 1dziæ kwotê po 850 z 3.

(...) stronami by 3a wysokoœæ celowych i uzasadnionych kosztów najmu pojazdu zastêpczego. Strona powodowa podnosi 3a, ¿e ponios 3a z tego tytu 3u koszt w kwocie 5.700 z 3, przy czym pozwany ubezpieczyciel zwróci 3 jedynie kwotê 2.700 z 3, okreœlaj 1c odszkodowanie na podstawie stawek dobowych najmu pojazdów nale¿ 1cych do segmentu C, jak pojazd, z którego powódka faktycznie korzysta 3a na podstawie umowy najmu pojazdu zastêpczego, a nie wed 3ug stawek miarodajnych dla segmentu E, do którego nale¿a 3 uszkodzony samochód marki J. (...). W ocenie (...) roszczenie powódek nie zas 3ugiwa 3o na uwzglêdnienie. Z.¿yæ nale¿y, i¿ zgodnie ze stanowiskiem judykatury wydatki na najem pojazdu zastêpczego poniesione przez poszkodowanego, przekraczaj 1ce koszty zaproponowanego przez ubezpieczyciela skorzystania z takiego pojazdu s 1 objête odpowiedzialnoœci 1 z tytu 3u umowy (...) ubezpieczenia odpowiedzialnoœci cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, je¿eli ich poniesienie by 3o celowe i ekonomicznie uzasadnione (por. (...) N.¿szego z dnia 24 sierpnia 2017 r., III CZP 20/17, L.). W uzasadnieniu cytowanej (...) N.¿szy stwierdzi 3, ¿e „nie mog 1 byæ uznane za celowe i ekonomicznie uzasadnione wydatki, które nie s 1 konieczne do wyeliminowania negatywnego nastêpstwa maj 1tkowego w postaci utraty mo¿liwoœci korzystania z uszkodzonego (zniszczonego) pojazdu, gdy¿ nastêpstwo to mo¿e byæ wyeliminowane - bez uszczerbku dla godnych ochrony interesów poszkodowanego - w inny, mniej uci 1¿liwy dla d 3u¿nika sposób. Je¿eli zatem ubezpieczyciel proponuje poszkodowanemu - we wspó 3pracy z przedsiêbiorc 1 trudni 1cym siê wynajmem pojazdów - skorzystanie z pojazdu zastêpczego równorzêdnego pod istotnymi wzglêdami pojazdowi uszkodzonemu albo zniszczonemu (zw 3aszcza co do klasy i stanu pojazdu), zapewniaj 1c pe 3ne pokrycie kosztów jego udostêpnienia, a mimo to poszkodowany decyduje siê na poniesienie wy¿szych kosztów najmu innego pojazdu, koszty te - w zakresie nadwy¿ki - bêd 1 podlega 3y indemnizacji tylko wtedy, gdy wyka¿e szczególne racje, przemawiaj 1ce za uznaniem ich za „celowe i ekonomicznie uzasadnione”. K.œæ dodatkowego kontaktu z ubezpieczycielem - w praktyce zwykle telefonicznego - nie mo¿e byæ uznana za niedogodnoœæ, która uzasadnia poniesienie wy¿szych kosztów najmu. Co wiêcej, nale¿y uznaæ, ¿e w ramach ci 1¿ 1cego na poszkodowanym obowi 1zku minimalizacji szkody i wspó 3dzia 3ania z d 3u¿nikiem (ubezpieczycielem) mieœci siê obowi 1zek niezw 3ocznego zasiêgniêcia informacji co do tego, czy ubezpieczyciel mo¿e zaproponowaæ poszkodowanemu pojazd zastêpczy równorzêdny uszkodzonemu (zniszczonemu). Nie ma to nic wspólnego z koniecznoœci 1 poszukiwania przez poszkodowanego najtañszej oferty rynkowej najmu, nie jest bowiem istotne to, czy propozycja ubezpieczyciela jest najtañsza, lecz to, ¿e jest przez niego akceptowana. Za przyjêt 1 interpretacj 1 przemawia nie tylko powo 3ana w uchwale sk 3adu siedmiu sêdziów z dnia 17 listopada 2011 r. (III CZP 5/11) zasada proporcjonalnoœci, nakazuj 1ca uwzglêdniæ godne ochrony interesy poszkodowanego i d 3u¿nika, ale tak¿e ogólniejszy wzgl 1d na racjonalnoœæ ekonomiczn 1 rozwi 1zañ prawnych. Trudno bowiem pomin 1æ, ¿e proponowanie przez ubezpieczycieli (we wspó 3pracy z innymi przedsiêbiorcami) pojazdów zastêpczych jest - ze wzglêdu na efekt skali i zwi 1zan 1 z tym efektywnoœæ kosztow 1 - rozwi 1zaniem korzystnym dla ogó 3u ubezpieczonych, gdy¿ ogranicza koszty ochrony ubezpieczeniowej (i tym samym wysokoœæ sk 3adek). (...) takie mo¿e sprzyjaæ tak¿e korzystnej dla ubezpieczonych konkurencji w zakresie stawek czynszu najmu. Niesie równie¿ pewne korzyœci dla samego poszkodowanego, który - korzystaj 1c z propozycji ubezpieczyciela - ma zapewnione pe 3ne pokrycie kosztów pojazdu zastêpczego, unika zwi 1zanych z tym sporów i przed 3u¿enia postêpowania likwidacyjnego. W szerszej skali przyczynia siê tak¿e do redukcji liczby sporów s 1dowych, gdy¿ - jak wynika z badañ orzecznictwa s 1dów powszechnych - w 3aœnie spory o zasadnoœæ stawek czynszu s 1 najczêstszym zarzewiem procesów s 1dowych”.

(...)¿sze rozwa¿ania natury ogólnej na kanwê niniejszej sprawy nale¿y wskazaæ, ¿e powódka E. O. (1) zawar 3a umowê najmu pojazdu zastêpczego niezw 3ocznie po wyrz 1dzeniu szkody tj. w dniu 7 czerwca 2018r. bez jakiegokolwiek kontaktu z pozwanym towarzystwem ubezpieczeñ. Roszczenie o zwrot kosztów najmu pojazdu zastêpczego zosta 3o zg 3oszone ubezpieczycielowi dopiero w piœmie z dnia 30 lipca 2018r., a wiêc ju¿ po zwrocie samochodu zastêpczego i poniesieniu z tego tytu 3u wydatków. Przed zg 3oszeniem powy¿szego roszczenia powódka nie zg 3asza 3a ubezpieczycielowi potrzeby najmu pojazdu zastêpczego ani nie informowa 3a, ¿e zamierza zawrzeæ umowê najmu pojazdu zastêpczego z innym podmiotem. W tych okolicznoœciach pozwany ubezpieczyciel nie mia 3 w ogóle mo¿liwoœci zaoferowania poszkodowanej mo¿liwoœci najmu pojazdu zastêpczego u wspó 3pracuj 1cego z nim przedsiêbiorcy trudni 1cego siê wynajmem pojazdów. W œwietle przytoczonego powy¿ej stanowiska judykatury nale¿a 3o uznaæ, ¿e powódka E. O. (1) naruszy 3a zasadê minimalizacji szkody i wspó 3dzia 3ania z d 3u¿nikiem (ubezpieczycielem) i uchybi 3a obowi 1zkowi niezw 3ocznego zasiêgniêcia informacji co do tego, czy ubezpieczyciel mo¿e zaproponowaæ jej pojazd zastêpczy równorzêdny uszkodzonemu (zniszczonemu). Zdaniem (...) wskazane przez powódkê okolicznoœci dotycz 1ce braku zaufania do firm zajmuj 1cych siê najmem pojazdów zastêpczych nie usprawiedliwiaj 1 odstêpstwa od wskazanej powy¿ej zasady. W ocenie (...) w sytuacji, gdy bez porozumienia z ubezpieczycielem powódka zawar 3a umowê najmu pojazdu nale¿ 1cego do klasy ni¿szej ni¿ pojazd uszkodzony, nie mo¿e domagaæ siê zwrotu kosztów okreœlonych stosownie do klasy samochodu o wy¿szej klasie. Skoro, najem pojazdu zastêpczego nale¿ 1cego do ni¿szego segmentu zaspokaja 3 w pe 3ni interesy poszkodowanej, która sama wybra 3a taki w 3aœnie pojazd i z niego korzysta 3a, to nie sposób uznaæ, aby koszty przenosz 1ce koszt najmu takiego w 3aœnie auta stanowi 3y koszt celowy i ekonomicznie uzasadniony. Zatem, nale¿a 3o uznaæ, ¿e pozwany prawid 3owo okreœli 3 koszty najmu wed 3ug stawki dobowej w 3aœciwej dla najmu pojazdów segmentu C, jak pojazd rzeczywiœcie wynajmowany. Tym samym (...), ¿e nie ma podstaw do uwzglêdnienia roszczenia w tym zakresie. W.œniæ równie¿ nale¿y, i¿ w odniesieniu do ¿ 1dania zwrotu kosztów najmu legitymacjê procesow 1 posiada 3a wy 31cznie powódka E. O. (1), która ponios 3a te koszty. Druga z powódek nie dozna 3a uszczerbku maj 1tkowego i tym samym nie mia 3a legitymacji procesowej w zakresie tego ¿ 1dania.

Ostatnie ze zg 3oszonych roszczeñ dotyczy 3o zwrotu kosztów prywatnej ekspertyzy zleconej na etapie postêpowania przedprocesowego. W wyroku z dnia 30 lutego 2002r., V CKN 908/00 (niepublikowany) (...) N.¿szy zaj 13 stanowisko, ¿e ocena, czy koszty ekspertyzy powypadkowej poniesione przez poszkodowanego w postêpowaniu likwidacyjnym mieszcz 1 siê w ramach szkody i normalnego zwi 1zku przyczynowego winna byæ dokonywana na podstawie konkretnych okolicznoœci sprawy, a w szczególnoœci po dokonaniu oceny, czy poniesienie tego wydatku by 3o obiektywnie uzasadnione i konieczne. W œwietle przedstawionego stanowiska judykatury ocena czy poniesione koszty ekspertyzy sporz 1dzonej na zlecenie poszkodowanego w postêpowaniu przeds 1dowym s 1 objête odszkodowaniem przys 3uguj 1cym od ubezpieczyciela z umowy odpowiedzialnoœci cywilnej, musi byæ dokonana przy uwzglêdnieniu ca 3okszta 3tu okolicznoœci sprawy, a w szczególnoœci uzale¿niona jest od ustalenia, czy zachodzi normalny zwi 1zek przyczynowy pomiêdzy poniesieniem tego wydatku a kolizj 1 drogow 1, oraz czy poniesienie tego kosztu by 3o obiektywnie uzasadnione i konieczne tak¿e w kontekœcie u 3atwienia prawid 3owego okreœlenia rozmiarów szkody przez zak 3ad ubezpieczeñ.

W okolicznoœciach niniejszej sprawy – zdaniem (...) – przedmiotowa opinia (...) zbêdna, a tak¿e nieprzydatna do ustalenia wartoœci pojazdu w stanie nieuszkodzonym. Jak wynika z opinii (...) P. T. ekspertyza zosta 3a przez (...) sporz 1dzona w sposób wadliwy. Rzeczoznawca pope 3ni 3 wiele istotnych b 3êdów dotycz 1cych okreœlenia wyposa¿enia standardowego i dodatkowego pojazdu, jak równie¿ korekt, w wyniku czego dosz 3o do ra¿ 1cego zawy¿enia wartoœci samochodu w stanie nieuszkodzonym. Nie sposób odnieœæ wra¿enia, ¿e przedmiotowa ekspertyza celowo zosta 3a sporz 1dzona w taki sposób, aby na etapie postêpowania likwidacyjnego uzyskaæ wy¿sze odszkodowanie z tytu 3u poniesionej szkody ca 3kowitej. W zwi 1zku z powy¿szym powództwo w tym zakresie podlega 3o oddaleniu.

(...) zatem na wzglêdzie wszystkie przedstawione powy¿ej okolicznoœci, na mocy art. art. 822 § 1 i 4 kc i art. 8241 § 1 kc oraz art. 13 ustawy z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowi 1zkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, (...) od pozwanych na rzecz ka¿dej z powódek kwotê po 850 z 3. Na podstawie art. 481 kc (...) odsetki ustawowe za opóŸnienie od dnia 8 lipca 2018r. do dnia zap 3aty, albowiem szkoda zosta 3a pozwanemu zg 3oszona w dniu 7 czerwca 2018r., zaœ zgodnie z treœci 1 art. 14 ustawy o ubezpieczeniach obowi 1zkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych termin do wyp 3aty odszkodowania wynosi 30 dni. Z.¿ywszy, i¿ pozwany dysponuje fachowym zespo 3em rzeczoznawców oraz niezbêdnymi œrodkami technicznymi, nie ulega w 1tpliwoœci, ¿e by 3 w stanie ustaliæ w terminie ustawowym zakres i wysokoœæ szkody.

J.œnie, (...), ¿e spe 3nienie œwiadczenia przez jednego z pozwanych zwalania z obowi 1zku zap 3aty drugiego. (...) bowiem na uwadze, ¿e odpowiedzialnoœæ pozwanych jest oparta na ró¿nych podstawach prawnych (odpowiedzialnoœæ (...) SA wynika z umowy ubezpieczenia, a odpowiedzialnoœæ pozwanego J. K. z czynu niedozwolonego), co oznacza, ¿e po stronie pozwanych zachodzi solidarnoœæ niew 3aœciwa (in solidum)

.

W zakresie ¿ 1dania odsetek za opóŸnienie od kwoty 3.000 z 3 za okres od 8 do 9 lipca 2018r. (...) na mocy art. 355 kpc w zw. z art. 203 kpc, albowiem w tym zakresie powódki skutecznie cofnê 3y pozew.

Natomiast, w pozosta 3ym zakresie, na mocy powo 3anych powy¿ej przepisów a contrario, (...) powództwo.

O kosztach (...) na mocy art. 100 kpc ustalaj 1c, ¿e powódki ponosz 1 koszty w 81 %, a pozwani w 19 %, zgodnie ze stosunkiem, w jakim ka¿da ze stron przegra 3a niniejszy spór. J.œnie, na mocy art. 108 kpc szczegó 3owe wyliczenie kosztów (...) referendarzowi s 1dowemu po prawomocnym zakoñczeniu niniejszego postêpowania.