Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt V U 273/22

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 15 grudnia 2022 r.

Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim V Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w następującym składzie:

Przewodniczący: Sędzia Urszula Sipińska-Sęk

Protokolant: st. sekr. sądowy Zofia Aleksandrowicz

po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2022 r. w Piotrkowie Trybunalskim na rozprawie

sprawy z wniosku E. W.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w T.

o zwrot nienależnie opłaconych składek

na skutek odwołania E. W.

od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w T.

z dnia (...) sygn.: (...)

zmienia zaskarżoną decyzję w ten sposób, że zobowiązuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w T. do zwrotu nienależnie opłaconych składek przez E. W. na rachunek bankowy zaewidencjonowany na koncie płatnika E. W.;

sygn. akt VU 273/22

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 30 marca 2022 roku- Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w T. odmówił E. W. zwrotu nienależnie opłaconych składek z powodu braku rachunku bankowego zaewidencjonowanego na koncie płatnika. W uzasadnieniu ZUS podał, że na koncie płatnika brak jest zgodności rachunku bankowego wskazanego we wniosku z rachunkiem płatnika zaewidencjonowanym na koncie.

Wnioskodawca w dniu 20 kwietnia 2022 roku wniósł odwołanie od powyższej decyzji , kwestionując argumentację organu rentowego wyrażoną w zaskarżonej decyzji.

ZUS wniósł o oddalenie odwołania oraz o zasądzenie od wnioskodawcy na rzecz organu rentowego kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych wraz z odsetkami w wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie w spełnieniu świadczenia pieniężnego. W uzasadnieniu organ rentowy wskazał, iż ZUS odmówił wnioskodawcy zwrotu nienależnie opłaconych składek z powodu braku rachunku bankowego zaewidencjonowanego na koncie płatnika składek, podając jednocześnie , iż zgodnie z art. 24 ust. 6d ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych ( Dz. U. z 2021 r. , poz. 4236) nienależnie opłacone składki podlegają zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku, o którym mowa w ust. 6c. Zwrot tren następuje w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy płatnika składek zaewidencjonowany na koncie płatnika składek.

Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca E. W., urodzony (...), prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą Firma Usługowo- (...) w B..

( okoliczności niesporne )

W dniu (...) roku wnioskodawca złożył wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek. We wniosku płatnik wnosił o dokonanie zwrotu na rachunek bankowy, z którego opłacane są składki lub na rachunek bankowy o nr: (...)

(...).

( dowód: wniosek z dnia (...) roku k. 18- odwrót akt ZUS)

Organ rentowy w dniu 20 stycznia 2021 roku zwrócił wnioskodawcy nadpłatę w kwocie

2 924,77 zł na rachunek bankowy nr: (...).

(dowód: pismo z dnia 26 stycznia 2021 roku k. 30 akt ZUS)

ZUS dokonywał wypłaty wnioskodawcy zasiłku chorobowego w następujących terminach: 22 stycznia 2021 roku, 1 kwietnia 2021 roku, 30 kwietnia 2021 roku i 18 lutego 2022 roku na rachunek bankowy o nr (...).

( dowód: wydruk z platformy usług elektronicznych ZUS k. 3- odwrót)

W dniu 17 marca 2022 roku pełnomocnik wnioskodawcy A. H., złożyła kolejny wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek, wynikających z nadpłaty składek oraz ze złożonych korekt deklaracji za miesiące październik, listopad i grudzień 2021 roku. We wniosku podała nr rachunku, na który ZUS dokonywał już wcześniej zwroty nadpłaty, tj. rachunku o nr (...).'

(dowód: wniosek z dnia 17 marca 2021 r. k 31- odwrót akt ZUS)

Na koncie płatnika składek, zgodnie z wypełnionym przez skarżącego w dniu 30 maja 2016 roku drukiem (...), zaewidencjonowany jest rachunek bankowy o nr: (...).

( dowód: druk (...) z dnia 30 maja 2016 roku k 32- odwrót akt ZUS, wydruk z platformy usług elektronicznych ZUS — wydruk z dnia 8 kwietnia 2022 roku k. 7 akt sprawy)

W dniu 24 marca 2022 roku pracownik organu rentowego skontaktował się telefonicznie z pełnomocnikiem ubezpieczonego- A. H. celem wyjaśnienia prawidłowości nr rachunków bankowych i ewentualnego zgłoszenia stosownych zmian rachunku bankowego na druku (...).

( dowód: notatka służbowa k. 33 akt ZUS)

W odpowiedzi na powyższą rozmowę, pełnomocnik wnioskodawcy złożyła w dniu 24 marca 2022 roku wniosek o udzielenie wyjaśnień. W uzasadnieniu tego wniosku wniosła o wydanie przez ZUS decyzji odmownej . Podała także, że z podanego we wniosku rachunku płacone są składki , poza tym widnieje on w (...) oraz na ministerialnej liście płatników VAT.

(dowód: wniosek z dnia 24 marca 2022 roku k. 34- odwrót akt ZUS)

W wyniku rozpatrzenia powyższego wniosku ZUS wydał zaskarżoną decyzję.

Sąd Okręgowy zważył, co następuje:

Odwołanie jest uzasadnione.

Zaskarżoną decyzją organ rentowy odmówił E. W. zwrotu nienależnie opłaconych składek z powodu braku rachunku bankowego zaewidencjonowanego na koncie płatnika. W uzasadnieniu ZUS podał, że na koncie płatnika brak jest zgodności rachunku bankowego wskazanego we wniosku z rachunkiem płatnika zaewidencjonowanym na koncie.

Zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 6c usta" z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych ( Dz. U. z 2021 r. poz. 4236) po stwierdzeniu, że składki zostały nienależnie opłacone, płatnik składek może złożyć wniosek o ich zwrot. Stosownie do treści ust. 6d wskazanego powyżej przepisu , nienależnie opłacone składki podlegają zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku, o którym mowa w ust. 6c. Zwrot następuje w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy płatnika składek zewidencjonowany na koncie płatnika składek.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, podnieść należy, że w związku z dokonaną nadpłatą składek oraz złożonymi korektami deklaracji za miesiąc październik, listopad i grudzień 2021 roku , ubezpieczony był uprawniony do złożenia stosownego wniosku o zwrot nienależnie opłaconych składek. Wniosek został złożony przez pełnomocnika wnioskodawcy w dniu 17 marca 2022 roku. We wniosku został podany inny nr rachunku bankowego, niż zaewidencjonowany na koncie płatnika składek w ZUS. W tym miejscu podkreślić należy, że zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 6c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych , zwrot nienależnie opłaconych składek następuje w terminie 30 dni na rachunek bankowy płatnika składek zaewidencjonowany na koncie płatnika składek. Przepis ten nie ma charakteru uznaniowego. Organ rentowy jest zobowiązany do dokonania zwrotu nienależnie opłaconych składek na rachunek (...) podany przez płatnika w zgłoszeniu (...). Ewentualne dokonywanie zmian nr rachunku bankowego w stosownym formularzu leży w gestii zainteresowanego. W niniejszej sprawie ZUS posiadał nr rachunku bankowego zaewidencjonowanego na koncie płatnika i na ten rachunek bankowy powinien zwrócić wnioskodawcy nienależnie należności. Fakt, iż pełnomocnik ubezpieczonego we wniosku wskazała inny nr konta płatnika oraz okoliczność, iż organ rentowy dokonywał wcześniej skarżącemu wpłat zasiłków chorobowych i należności z nienależnie opłaconych składek na inny rachunek bankowy niż widnieje na kocie płatnika składek pozostaje bez znaczenia dla wydania rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie, gdyż ZUS obligatoryjnie powinien dokonać wypłaty ww. należności na rachunek bankowy płatnika składek zewidencjonowany na koncie płatnika składek.

Biorąc powyższe pod uwagę, Sąd Okręgowy na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c. orzekł jak w sentencji.