Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt III C 1592/19


WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 20 kwietnia 2023 roku

Sąd Rejonowy Szczecin – Centrum w Szczecinie Wydział III Cywilny

w składzie:

Przewodniczący – Sędzia Sądu Rejonowego Anna Szarek

Protokolant – sekretarz sądowy Agnieszka Majewska

po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2023 roku w Szczecinie

na rozprawie

sprawy z powództwa P. P. (1)

przeciwko Skarbowi Państwa – (...) Dyrekcji Ochrony (...) w S.

o nakazanie

I oddala powództwo;

II nakazuje pobrać od powoda P. P. (1) na rzecz Skarbu Państwa – Sądu Rejonowego Szczecin – Centrum w Szczecinie kwotę 39,31 zł (trzydziestu dziewięciu złotych
i trzydziestu jeden groszy) tytułem nieuiszczonych kosztów sądowych;

III odstępuje od obciążania powoda kosztami procesu w pozostałej części.

Sygn. akt: III C 1592/19

UZASADNIENIE

wyroku z dnia 20 kwietnia 2023 roku

Pozwem z dnia 23 kwietnia 2019 r. P. P. (1), reprezentowany przez zawodowego pełnomocnika, wniósł przeciwko Skarbowi Państwa – (...) Dyrekcji Ochrony (...) w S. pozew:

1.  o zapłatę kwoty 17.634 zł wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od dnia 9 marca 2019 r. do dnia zapłaty od kwot: 12.708,06 zł i 4.925,94 zł;

2.  o nakazanie odbioru od powoda w terminie 1 tygodnia od daty uprawomocnienia się wyroku w niniejszej sprawie nieukończonych dzieł w postaci:

a)  nieukończonej dokumentacji do planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 J. K. (...) w ramach projektu nr (...).02.04.00-00- (...)-00 pn.: „Opracowanie planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 (PZObis)”, realizowanego w ramach osi II. działanie 2.4 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020, zawartej na płycie DVD, a stanowiącej nieukończony przedmiot umowy nr (...) z dnia 14.09.2017 r. (ZP.261.17.2017.KO.106) za zapłatą wynagrodzenia, o którym mowa w rubryce 6.1 pozwu, za dotychczasowy nakład pracy w kwocie 12.708,06 zł wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie liczonymi od dnia 09 marca 2019 r. do dnia zapłaty;

b)  nieukończonej dokumentacji do planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 J. W. i M. Wydmy (...) w ramach projektu nr (...).02.04.00-00- (...)-00 pn.: „Opracowanie planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 (PZObis)”, realizowanego w ramach osi II, działanie 2.4 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020, zawartej na płycie DVD, a stanowiącej nieukończony przedmiot umowy nr (...) z dnia 31.10.2017 r. (ZP.261.26.2017.KO.131) za zapłatą wynagrodzenia, o którym mowa w rubryce 6.1 pozwu, za dotychczasowy nakład pracy w kwocie 4.925,94 zł wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie liczonymi od dnia 09 marca 2019 r. do dnia zapłaty.

Ponadto wniósł o zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

W uzasadnieniu pozwu powód wskazał, że jego zmarła żona, której jest spadkobiercą, zawarła z pozwanym dwie umowy o dzieło, której przedmiotem było opracowanie dokumentacji do planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000. Przed śmiercią żona powoda nie wykonała umów w całości, ale prace te były mocno zawansowane. Powód domaga się od pozwanego odbioru nieukończonej dokumentacji oraz zapłaty wynagrodzenia za wykonana pracę – proporcjonalnie do stopnia wykonania umowy. Pomimo pisemnego wezwania do zapłaty i odbioru dokumentacji pozwany nie zastosował się do wezwań. Jako podstawę prawną żądania powód wskazał na przepisy regulujące umowę o dzieło.

W odpowiedzi na pozew, pozwany reprezentowany przez zawodowego pełnomocnika, wniósł o oddalenie powództwa w całości oraz zasądzenie od powoda na rzecz pozwanego kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych. W uzasadnieniu swojego stanowiska pozwany zarzucił, że powód nie ma legitymacji do wytoczenia powództwa, gdyż nie łączyła go z pozwany umowa, powód nie może dokończyć umowy za zmarłego wykonawcę, a pozwany dokonać częściowego odbioru prac. Zarzucił również, że skoro przedmiot umowy nie został wykonany i złożony, to pozwany nie ma obowiązku dokonać zapłaty. Ponadto zarzucił, że niewykazane pozostaje w jakiej wysokości wynagrodzenie miałby zostać zapłacone, wobec niewykonania umowy w całości.

Postanowieniem z 2 czerwca 2020 r. Sąd skierował strony do mediacji, które nie zakończyło się zawarciem ugody.

W dalszych pismach procesowych strony nie zmieniały swoich stanowisk, a przedstawiły wywody prawne co do zbiegu przepisów kodeksu cywilnego i ustawy prawo zamówień publicznych oraz ustosunkowywały się do opinii biegłego sądowego.

Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

W dniu 14 września 2017 r. Skarb Państwa – (...) Dyrekcja Ochrony (...) w S., jako zamawiający, zawarła z J. P. (1), jako wykonawcą umowę nr (...).

Umowa została zawarta w wyniku udzielenia zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie -z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze. zm.).

W par. 1 umowy wskazano, że przedmiotem Umowy, zwanym dalej (...), jest opracowanie dokumentacji do planu zadali ochronnych dla obszaru Natura 2000 J. K. (...) w ramach projektu nr (...) 02.04.00-00- (...)-00 pn.: „Opracowanie planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 (PZObis)”, realizowanego w ramach osi II, działanie 2.4 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 zgodnie z Opisem Przedmiotu Zamówienia, stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 17 lutego 2010 r. w sprawie sporządzania projektu planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 (Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 186 ze zm.) (ust. 1). Szczegółowy opis Zadania zawiera Opis Przedmiotu Zamówienia, stanowiący Załącznik nr 1 do Umowy (ust. 2).

W par. 2 umowy postanowiono, że wykonawca zobowiązuje się wykonać Zadanie w terminie określonym w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy (ust. 1). Wszelkie projekty, dokumenty, harmonogramy, informacje, prezentacje itp. wytworzone przez W. w toku realizacji Umowy wymagają zatwierdzenia przez Zamawiającego na zasadach określonych w opisie przedmiotu zamówienia (ust. 2). W. przedłoży w terminie 14 dni od dnia podpisania Umowy:

1) opis założeń do sporządzenia dokumentacji do P. zadań ochronnych w zakresie określonym w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy;

2) harmonogram prac terenowych.

W. w terminie do 30 dni od dnia podpisania Umowy przedstawi Zamawiającemu do akceptacji wstępny harmonogram spotkań w ramach poszczególnych obszarów, który będzie spójny z Harmonogramem Rzeczowo - Finansowym Projektu (ust. 4). W. świadczy usługi osobiście, przy pomocy własnego personelu lub osób trzecich, w szczególności uzgodnionych z Zamawiającym podwykonawców. W przypadku powierzenia wykonania całości bądź części Zadania podwykonawcy, W. jest odpowiedzialny za jego działania lub zaniechania jak za własne (ust. 10).

Stosownie do par. 3 umowy za wykonanie zadania Strony ustalają łączne wynagrodzenie w wysokości 37.800,00 zł brutto (słownie: trzydzieści siedem tysięcy osiemset złotych 00/100) w tym 0% podatek VAT (ust. 1). Wynagrodzenie, o którym mowa w ust 1 niniejszego paragrafu obejmuje wszystkie koszty realizacji zadania oraz wynagrodzenie za przeniesienie majątkowych praw autorskich (ust. 2). Zapłata wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, nastąpi na podstawie faktur częściowych i faktury końcowej w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury (ust. 3). Podstawą wystawienia faktury jest podpisanie przez Zamawiającego odpowiednio częściowych protokołów odbioru na nie mniej niż 14 dni przed zakończeniem każdego kwartału lub zakończeniu poszczególnych Etapów i Modułów przy pokryciu się terminów oraz końcowego protokołu odbioru, stwierdzającego wykonanie Umowy bez zastrzeżeń (ust. 4). Płatności dokonywane na rzecz W. na podstawie protokołów odbioru częściowego będą wypłacane w kolejnych latach, kalendarzowych maksymalnie do wysokości środków posiadanych na ten cel w danym roku kalendarzowym, zgodnie z harmonogramem projektu, tj. w następujących limitach:

1) w roku 2017 — płatności do maksymalnej wysokości:

- część 14 – 15,56%,

wartości wynagrodzenia, o którym mowa w ust. i niniejszego paragrafu;

2) w roku 2018 - płatności do maksymalnej wysokości.

- cześć 14 — 47,33%

wartości wynagrodzenia, o którym mowa w ust 1 niniejszego paragrafu;

3) w roku 2019 - płatności do maksymalnej wysokości:

- część 14 — 37,11%

wartości wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu (ust. 5).

Faktury częściowe i fakturę końcową, o których mowa w ust. 3 niniejszego paragrafu W. przedłoży w terminie do 7 dni od dnia podpisania odpowiednio protokołów odbioru częściowego i protokołu odbioru końcowego (ust. 6).

W przypadku realizacji zadania za pomocą podwykonawców, warunkiem wypłaty W. wynagrodzenia umownego za wykonanie przedmiotu umowy, jest przedstawianie Zamawiającemu wraz z każdą fakturą VAT oświadczenia podwykonawcy potwierdzającego przekazanie podwykonawcy przez W. wynagrodzenia za wykonane przez Niego prace (ust. 7).

W par. 5 umowy postanowiono, że:

1. W. będzie realizował umowę przy udziale:

1) Koordynatora prac nad dokumentacją do Planu zadań ochronnych w osobie; dr J. P. (1) ;

2) ekspertów

- ekspert botanik w zakresie siedlisk przyrodniczych, ekspert G. - P. P. (1)

- ekspert zoolog - A. C. (1)

- ekspert botanik w zakresie wodnych siedlisk przyrodniczych - K. W. upoważnia ustanowionego Koordynatora do nadzorowania i zarządzania realizacją umowy oraz do bezpośrednich kontaktów z Zamawiającym w zakresie wykonywania umowy (ust. 1). W. zapewnia realizację umowy wyłącznie za pomocą osób wyznaczonych do realizacji umowy, które podlegały ocenie w trakcie badania oferty (ust. 2).

W par. 6 umowy strony postanowiły, że odbiór Zadania będzie następował częściami (Etap I, Moduł A, B i C Etap II) zgodnie z terminami określonymi w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy (ust. 1). Podstawą odbioru poszczególnych części będą protokoły częściowe. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 2 do Umowy (ust. 2). W razie stwierdzenia rozbieżności pomiędzy odbieranym etapem lub modułem etapu Zadania a Opisem Przedmiotu Zamówienia, W. zobowiązuje się do nieodpłatnego poprawienia stosownej części dokumentacji w terminie 14 dni od dnia otrzymania uwag i zastrzeżeń od Zamawiającego (ust. 3). W. w terminie określonym w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy, dostarczy całość dokumentacji do planu zadań ochronnych do siedziby Zamawiającego (ust. 4). Zamawiający — w razie konieczności — wezwie W. do bezpłatnego uzupełnienia dokumentacji, o której mowa w pkt 4, którą W. zobowiązuje się uzupełnić w terminie 14 dni od otrzymania uwag i zastrzeżeń od Zamawiającego (ust. 5). Końcowy odbiór protokolarny nastąpi w terminie do 14 dni roboczych od dnia otrzymania przez Zamawiającego kompletnej dokumentacji, do której Zamawiający nie będzie miał zastrzeżeń (ust. 6). Osobą upoważnioną ze strony Zamawiającego do podpisania protokołu jest R. K. (ust. 7). Osobą upoważnioną ze strony W. do podpisania protokołu jest dr J. P. (1) (ust. 8).

Dowód:

- umowa z 14 września 2017 r. – k. 19 – 22,

- wzór protokołu odbioru – k. 23,

- ogłoszenie o zamówieniu – k. 85-87v,

- oferta J. P. (1) – k. 127-132.

W opisie przedmiotu zamówienia do umowy z 14 września 2017 r. wskazano, że przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji do planów zadań ochronnych dla następujących obszarów Natura 2000 w województwie (...) w ramach projektu nr (...).02.04.00-00- (...)-00 pn.: „Opracowanie planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 (PZObis)”, realizowanego w ramach osi 11. działanie 2.4 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz postanowiono, że:

1.  Dokumentację do Planu Zadań Ochronnych dla obszaru Natura 2000 należy sporządzić na podstawie:

a)  aktualnego Standardowego Formularza D. ( (...)) i mapy obszaru objętego projektem Planu;

b)  dostępnych wyników badań i opracowań wykonanych dla danego obszaru Natura 2000, uzyskanych podczas jego wyznaczania, inwentaryzowania, monitorowania i planowania ochrony;

c)  Przewodników metodycznych oraz wyników monitoringu siedlisk i gatunków, opracowanych w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska ( (...)) przez Główny Inspektorat Ochrony środowiska ( (...)) dostępnych na stronie internetowej ( (...)

d)  wyników ekspertyz terenowych i materiałów zgromadzonych podczas pracy nad projektem Planu przez W. oraz na podstawie wiedzy ekspertów;

e)  innych dostępnych źródeł danych dotyczących przedmiotów ochrony obszarów, w tym ujawnionych bądź dostarczonych przez osoby trzecie w trakcie prac nad planami;

f)  aktualnych „Wytycznych do opracowania Planu zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 opracowanych przez (...);

g)  własnych lub zespołowych obserwacji, inwentaryzacji lub weryfikacji terenowych przyrody obszaru.

W ramach prac nad dokumentacjami do planów zadań ochronnych, (...) Dyrekcja Ochrony (...) w S. przekaże W. materiały dotyczące obszarów objętych pracami, znajdujące się w jej zasobach.

2.  Zakres prac koniecznych do realizacji projektu Planu należy wykonać zgodnie z:

a)  Art. 28 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016. poz. 2134 z późn. zm.);

b)  rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 17 lutego 2010 r. w sprawie sporządzania projektu planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 (Dz. U. z 2010 r. Ńr 34. poz. 186);

c)  art. 39 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 z późn. zm.), (zwaną dalej „ustawą o udostępnianiu informacji”);

d)  innymi aktualnymi na dzień odbioru zamówienia aktami prawnymi dotyczącymi przedmiotu zamówienia.

W przypadku zmiany aktów prawnych, o których mowa w pkt. 2, w trakcie realizacji umowy. W. uwzględni te zmiany w wersji ostatecznej dokumentacji do P. zadań ochronnych.

3.  Zamawiający wymaga sporządzenia dokumentacji do P. zadań ochronnych w formie elektronicznej oraz wydruku.

Dokumentację do P. zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 sporządza się w formie elektronicznej i składa się z:

a)  dokumentacji do P. zadań ochronnych, opracowanej według szablonu, który (...) przekaże W.,

b)  zbioru danych przestrzennych odnoszących się do projektu planu obszaru Natura 2000 opracowanych zgodnie ze Standardem D. G. w ochronie przyrody,

c)  oryginałów wniosków, uwag, protokołów, raportów oraz innych dokumentów.

Dokumentację do P. zadań ochronnych wraz z wykonanymi na jego opracowaniami należy przedłożyć w siedzibie Zamawiającego dla każdego obszaru w formie elektronicznej (płyta CD/DVD) w 3 egzemplarzach zgodnie z poniższymi wymogami.

a)  dokumentację zapisaną na nośniku cyfrowym - płycie CD lub DVD, należy dostarczyć w trwałych opakowaniach (indywidualnych, standardowych pudełkach) opisanych w sposób trwały na froncie opakowania oraz bezpośrednio na płycie podając nazwę obszaru i datę nagrania, z następującymi zastrzeżeniami:

pliki tekstowe i tabele należy zapisać w dwóch formatach, tj.: M. (...) oraz A. (...),

pliki służące do wydruku map tematycznych, należy zapisać w formacie „jpg” oraz (...) z rozdzielczością nie mniejszą niż 300 dpi,

bazę danych wraz z wektorowymi warstwami informacyjnymi G. należy przekazać w formie określonej w Standardzie danych G. w ochronie przyrody,

fotografie zapisane w formacie ,.jpg”, z rozdzielczością nie mniejszą niż 300 dpi.

Zamawiający wymaga sporządzenia dokumentacji do projektu Planu zadań ochronnych w formie wydruków w 3 egzemplarzach z następującymi zastrzeżeniami:

dokumentację drukowaną ~ tekst - należy dostarczyć oprawiony w sztywne okładki (wraz z kieszenią na mapy i oprawione w sposób uniemożliwiający wydostawanie się kartek), opisaną w sposób trwały na stronie frontowej i grzbiecie wraz z wydrukami map i kartami prac terenowych,

mapy tematyczne w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych „1992” musza być wydrukowane: w kolorze, w skali 1:50 000, w formacie nie mniejszym niż A3, zachowując czytelność mapy oraz umożliwiającym swobodny i prawidłowy odczyt zawartych na niej informacji. Dopuszcza się dzielenie dużych formatów map na uzasadnioną ilość części,

formatem wyjściowym do druku powinien być „tiff” o rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi lub format o równoważnej jakości. Jako podkład rastrowy dla wszystkich map należy zastosować podkład przekazany przez Zamawiającego, dopuszcza się możliwość umieszczenia kilku warstw na jednym wydruku mapy pod warunkiem, że zachowana zostanie czytelność mapy,

mapy obrazujące granice O. powinny być opracowane i wydrukowani mapach ewidencyjnych o skali umożliwiającej odczyt oznaczeń geodezyjnych działek i klas użytków,

na wszystkich mapach tematycznych należy zaznaczyć granice obszaru,

obowiązkowe jest wydrukowanie wszystkich map tematycznych,

zdjęcia należy wydrukować w kolorze na papierze fotograficznym błyszczącym, o gramaturze nie mniejszej niż 200 g/m2,

dokumentację należy opatrzyć znakami graficznymi i logotypami, zgodnie z wytycznymi,

należy stosować czcionkę A. 11 pkt. interlinię 1.5 wiersza. marginesy 2.5 cm oraz lewy margines na oprawę 0.5 cm,

wszystkie nazwy naukowe taksonów roślin i zwierząt oraz nazwy syntaksonów należy pisać kursywą.

zestawienia tabelaryczne zaleca się umieszczać w tekście, a nie na jego końcu,

literatura powinna być zestawiona na końcu opracowania w porządku alfabetycznym według wzoru.

W. wraz z ostateczną wersją materiałów przekazuje pozyskane od Zamawiającego materiały m. in.: podkłady rastrowe, dane ewidencyjne, wraz z protokołem wyszczególniającym poszczególne materiały i oświadczeniem, że wszelkie kopie zostały usunięte w sposób trwały z dysków twardych i wszelkich innych nośników danych.

4.  Wszelka korespondencja, w tym maile, ogłoszenia, dokumenty robocze oraz dokumenty końcowe wynikające z pracy nad dokumentacją do Planu zadań ochronnych muszą być oznakowane znakami graficznymi i logolypami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020, (...). (...), linii (...).

5.  Proces planistyczny prowadzący do sporządzania projektu Planu składa się z następujących 3 etapów: wstępnego, opracowania dokumentacji do planu zadań ochronnych i opiniowania i weryfikacji projektu dokumentacji do planu zadań ochronnych.

ETAP I - WSTĘPNY:

Zakres prac koniecznych do wykonania przez W. w rantach etapu 1 obejmuje:

1.  Weryfikacje terenu objętego projektem Planu.

2.  Ustalenie przedmiotów ochrony objętych dokumentacja do P. zadań ochronnych.

ETAP II - (...) (3 moduły).

Moduł A:

1.  Wykonanie opisu granic obszaru Natura 2000.

2.  Sporządzenie mapy obszaru Natura 2000.

3.  Zgromadzenie dostępnych informacji o obszarze i przedmiotach ochrony.

4.  Weryfikacja i uzupełnienie zgromadzonej informacji.

Moduł B:

5.  Ocena stanu ochrony przedmiotów ochrony.

6.  Identyfikacja i analiza zagrożeń.

7.  Ustalenie celów działań ochronnych.

Moduł C

8.  Ustalenie propozycji działań ochronnych.

9.  Ustalenie potrzeby sporządzenia planu ochrony.

10.  Opracowanie propozycji niezbędnych wskazań do dokumentów planistycznych.

11.  Zestawienie potrzeb weryfikacji (...) obszaru i jego granic.

12.  Opracowanie zebranych danych jako dokumentacji do planu zadań ochronnych.

ETAP III OPINIOWANIE I WERYFIKACJA PROJEKTU PLANU.

W. do czasu przygotowania ostatecznej wersji dokumentacji do Planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 oraz Zarządzenia (...) Dyrektora Ochrony Środowiska w S. zobowiązuje się do uczestniczenia w procedurach związanych z ustanowieniem i zatwierdzeniem planu zadań ochronnych w formie Zarządzenia (...) Dyrektora Ochrony Środowiska w S..

W ramach etapu III.

W. odpowiedzialny będzie za:

opracowanie listy osób zaproszonych na pierwsze spotkanie dyskusyjne, która przedstawi Zamawiającemu do akceptacji w terminie najpóźniej na 21 dni przed planowaną datą spotkania,

ustalenie w porozumieniu z Zamawiającymi szczegółowego harmonogramu spotkań,

opracowanie w porozumieniu z Zamawiającym oraz przekazanie najpóźniej na 7 dni przed planowaną dalą spotkań: szczegółowego programu spotkania,

prezentacji w programie P. (...) w formie elektronicznej oraz innych materiałów potrzebnych do przeprowadzenia spotkania.

prowadzenie spotkań,

zapewnienie udziału ekspertów przyrodników zatrudnionych przy projekcie, a w razie potrzeby innych ekspertów lub profesjonalnego mediatora,

obsługę sekretarską spotkań, w szczególności protokołowanie ich przebiegu,

sporządzenie listy teleadresowej i listy obecności uczestników każdego spotkania.

W. podczas spotkań organizowanych dla poszczególnych obszarów odniesie się do wszystkich zagadnień merytorycznych wymienionych dla modułów A, B i C prac nad dokumentacją do Planu zadań ochronnych.

W. w trakcie spotkań dyskusyjnych odpowiednio do specyfiki danego modułu przewidzi w programie spotkania następujące punkty: a) przedstawienie planu pracy na spotkaniu; b) prezentacje o obszarze i przedmiotach ochrony; c) wyjaśnienie roli i zasad udziału w procesie planistycznym; d) przeprowadzi dyskusje w celu rozwiania wątpliwości odnośnie do celowości planowania ochrony i negatywnych utartych opinii na temat sieci Natura 2000; e) podsumowanie na spotkaniu wyników poprzedniego spotkania; f) ustalenie terminu i miejsca następnego spotkania.

W. określi i przedstawi Zamawiającemu zakres niezbędnych prac terenowych dla poszczególnych obszarów Natura 2000, w tym inwentaryzacje na potrzeby Planu, zgodnie z zestawieniem z tabeli 6.

W. przedstawi Zamawiającemu harmonogram ww. prac terenowych dla poszczególnych obszarów Natura 2000 w terminie do 14 dni od dnia podpisania umowy.

W. w porozumieniu z Zamawiającym uszczegółowi zakres prac terenowych i wykona te prace pomiędzy spotkaniami dyskusyjnymi w toku prac nad sporządzaniem dokumentacji do Planu zadań ochronnych przez ekspertów przyrodników zatrudnionych przez W..

W. może dokonać weryfikacji zakresu prac na podstawie wyników prac nad sporządzeniem dokumentacji do Planu zadań ochronnych w uzgodnieniu z Zamawiającym.

Zamawiający nie przewiduje możliwości zakupu wyników prac terenowych od ekspertów, opracowanych przed dniem podpisania Umowy.

W. będzie przestrzegał założeń ogólnej metodyki prac terenowych mających na celu uzupełnienie wiedzy o występowaniu siedlisk przyrodniczych i gatunków oraz stanu ich ochrony, które zostały opisane w Wytycznych (...)Opracowanie planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000”.

Podczas uszczegółowienia i weryfikacji zakresu prac terenowych W. przeprowadzi analizę istniejącego poziomu rozpoznania w zakresie inwentaryzacji zasobów, która polega na: a) sprawdzeniu spójności i jednolitości istniejących materiałów w ramach całego obszaru Natura 2000; b) zweryfikowaniu prawidłowości zinwentaryzowania gatunku lub siedliska za pomocą wizji terenowej w 4 do 10 punktach w obszarze, w których zinwentaryzowano dany gatunek lub siedlisko, w pierwszej kolejności biorąc pod uwagę te punkty, które na podstawie innych danych wydają się wątpliwe; c) zweryfikowaniu kompletności zinwentaryzowania, za pomocą wizji terenowej w kilku punktach, w których nie zinwentaryzowano gatunku lub siedliska mimo, że inne dane wskazują na jego potencjalne występowanie: na taką weryfikację kompletności przeznaczyć od 1 do 4 dni roboczych na obszar.

W. określając zakres koniecznych prac w terenie, weźmie pod uwagę poziom rozpoznania przedmiotów ochrony w obszarze Natura 2000 niezbędny do zaplanowania ich ochrony.

W. zapewni, że wyniki poszczególnych prac terenowych wykonanych przez poszczególnych ekspertów zostaną opracowane w formie raportu (karty prac terenowych), w którym będzie wyszczególnione: nazwisko i imię eksperta, lokalizacja terenu badań (działki ewidencyjne, obręby leśne), termin wykonania badań, wyszczególnienie punktów oceny terenowej i wyniki oceny wraz ze szkicem terenowym z zaznaczeniem siedlisk przyrodniczych i ostoi gatunków i ich siedlisk objętych pracami terenowymi na warstwach cyfrowych, sporządzonych zgodnie ze Standardem danych G. w’ ochronie przyrody.

Termin wykonania zamówienia określono wskazując, że dokumentacja planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 należy sporządzić w terminie:

■ 7 miesięcy (część 13);

■ 13 miesięcy (część 5, 17);

■ 18 miesięcy (część 18. 20):

■ 21 miesięcy (część 3, 8. 9, 10. 14);

■ 24 miesięcy (część 4,6, 7, 11, 12, 15. 16, 19);

■ 27 miesięcy (część 1,2);

■ 33 miesięcy (część 21);

od daty podpisania umowy, jednakże nie później niż do 31 maja 2018 r. (część 13, do 30 listopada 2018 r. (część 5. 17), do 31 stycznia 2019 r. (część 18. 20). do 30 kwietnia 2019 r. (część 3. 8. 9. 10. 14). do 31 lipca 2019 r. (część 4, 6, 7, 11. 12, 15, 16, 19), do 31 października 2019 r. (część 1, 2). do 30 kwietnia 2020 r. (część 21)

z podziałem na następujące Etapy:

1) Etap I - wstępny.

• do 31 października 2017 r. (część 5);

• do 4 grudnia 2017 r. (część 1-4, 6-21);

2) Etap U - opracowanie projektu Plami. Moduł A:

• do 30 listopada 2017 r. (część 5);

• do 31 stycznia 2018 r. (część 1 -4. 6-21);

3) Etap II - opracowanie projektu Planu, Moduł B:

• do 30 kwietnia 2018 r. (część 13);

• do 17 września 2018 r. (część 5, 17);

• do 31 października 2018 r. (część 18, 20);

• do 29 listopada 2018 r. (część 3, 8, 9, 10, 14):

• do 31 maja 2019 r. (część 4, 6, 7. 11. 12. 15. 16, 19);

• do 31 sierpnia 2019 r. (część 1,2);

• do 2 grudnia 2019 r. (część 21);

4) Etap II - opracowanie projektu Planu, Moduł C:

• do 31 maj a 2018 r. (część 13);

• do 30 listopada 2018 r. (część 5. 17);

• do 31 stycznia 2019 r. (część 18, 20):

• do 30 kwietnia 2019 r. (część 3, 8. 9, 10, 14):

• do 31 lipca 2019 r. (część 4, 6. 7, II, 12, 15, 16, 19):

• do 31 października 2019 r. (część 1,2):

• do 30 kwietnia 2020 r. (część 21).

Dowód:

- opis przedmiotu zamówienia – k. 23v-34v,

- opis projektu – k. 52-54,

- specyfikacja istotnych warunków zamówienia – k. 88-108 (134-154-155).

W dniu 31 października 2017 r. Skarb Państwa – (...) Dyrekcja Ochrony (...) w S., jako zamawiający, zawarła z J. P. (1), jako wykonawcą umowę nr (...).

Umowa została zawarta w wyniku udzielenia zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie -z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze. zm.).

W par. 1 umowy wskazano, że przedmiotem Umowy, zwanym dalej (...), jest opracowanie dokumentacji do planu zadali ochronnych dla obszaru Natura 2000 J. W. i M. Wydmy (...) (podać nazwę i kod obszaru) w ramach projektu nr (...) 02.04.00-00- (...)-00 pn.: „Opracowanie planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 (PZObis)”, realizowanego w ramach osi II, działanie 2.4 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 zgodnie z Opisem Przedmiotu Zamówienia, stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 17 lutego 2010 r. w sprawie sporządzania projektu planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 (Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 186 ze zm.) (ust. 1). Szczegółowy opis Zadania zawiera Opis Przedmiotu Zamówienia, stanowiący Załącznik nr 1 do Umowy (ust. 2).

W par. 2 umowy postanowiono, że W. zobowiązuje się wykonać Zadanie w terminie określonym w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy (ust. 1). Wszelkie projekty, dokumenty, harmonogramy, informacje, prezentacje itp. wytworzone przez W. w toku realizacji Umowy wymagają zatwierdzenia przez Zamawiającego na zasadach określonych w opisie przedmiotu zamówienia (ust. 2). W. przedłoży w terminie 14 dni od dnia podpisania Umowy:

1) opis założeń do sporządzenia dokumentacji do P. zadań ochronnych w zakresie określonym w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy;

2) harmonogram prac terenowych (ust. 3).

W. w terminie do 30 dni od dnia podpisania Umowy przedstawi Zamawiającemu do akceptacji wstępny harmonogram spotkań w ramach poszczególnych obszarów, który będzie spójny z Harmonogramem Rzeczowo - Finansowym Projektu (ust. 4).

W. świadczy usługi osobiście, przy pomocy własnego personelu lub osób trzecich, w szczególności uzgodnionych z Zamawiającym podwykonawców. W przypadku powierzenia wykonania całości bądź części Zadania podwykonawcy, W. jest odpowiedzialny za jego działania lub zaniechania jak za własne (ust. 10).

Zgodnie z par. 3 umowy za wykonanie zadania Strony ustalają łączne wynagrodzenie w wysokości 34.880,00 zł brutto (słownie: trzydzieści cztery tysięcy osiemset osiemdziesiąt złotych 00/100) w tym 0% podatek VAT (ust. 1). Wynagrodzenie, o którym mowa w ust 1 niniejszego paragrafu obejmuje wszystkie koszty realizacji zadania oraz wynagrodzenie za przeniesienie majątkowych praw autorskich (ust. 2). Zapłata wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, nastąpi na podstawie faktur częściowych i faktury końcowej w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury (ust. 3). Podstawą wystawienia faktury jest podpisanie przez Zamawiającego odpowiednio częściowych protokołów odbioru na nie mniej niż 14 dni przed zakończeniem każdego kwartału lub zakończeniu poszczególnych Etapów i Modułów przy pokryciu się terminów oraz końcowego protokołu odbioru, stwierdzającego wykonanie Umowy bez zastrzeżeń (ust. 4). Płatności dokonywane na rzecz W. na podstawie protokołów odbioru częściowego będą wypłacane w kolejnych latach, kalendarzowych maksymalnie do wysokości środków posiadanych na ten cel w danym roku kalendarzowym, zgodnie z harmonogramem projektu, tj. w następujących limitach:

1) w roku 2017 — płatności do maksymalnej wysokości:

- część 11 – 19,72%,

wartości wynagrodzenia, o którym mowa w ust. i niniejszego paragrafu;

2) w roku 2018 - płatności do maksymalnej wysokości.

- cześć 11 — 80,28%

wartości wynagrodzenia, o którym mowa w ust 1 niniejszego paragrafu;

3) w roku 2019 - płatności do maksymalnej wysokości:

wartości wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu (ust. 5).

Faktury częściowe i fakturę końcową, o których mowa w ust. 3 niniejszego paragrafu W. przedłoży w terminie do 7 dni od dnia podpisania odpowiednio protokołów odbioru częściowego i protokołu odbioru końcowego (ust. 6).

W przypadku realizacji zadania za pomocą podwykonawców, warunkiem wypłaty W. wynagrodzenia umownego za wykonanie przedmiotu umowy, jest przedstawianie Zamawiającemu wraz z każdą fakturą VAT oświadczenia podwykonawcy potwierdzającego przekazanie podwykonawcy przez W. wynagrodzenia za wykonane przez Niego prace (ust. 7).

Zgodnie z par. 5 ust. 1 umowy wykonawca będzie realizował umowę przy udziale:

1) Koordynatora prac nad dokumentacją do Planu zadań ochronnych w osobie; dr J. P. (1),

2) ekspert botanik w osobie J. P. (1),

3) ekspert botanik w zakresie siedlisk przyrodniczych, ekspert G. - P. P. (1),

4) ekspert zoolog - A. C. (1),

5) ekspert botanik w zakresie wodnych siedlisk przyrodniczych - K. W. upoważnia ustanowionego Koordynatora do nadzorowania i zarządzania realizacją umowy oraz do bezpośrednich kontaktów z Zamawiającym w zakresie wykonywania umowy (par. 5 ust. 2).

W. zapewnia realizację umowy wyłącznie za pomocą osób wyznaczonych do realizacji umowy, które podlegały ocenie w trakcie badania oferty (par. 5 ust. 3).

W par. 6 umowy postanowiono, że odbiór Zadania będzie następował częściami (Etap I, Moduł A, B i C Etap II) zgodnie z terminami określonymi w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy (ust. 1). Podstawą odbioru poszczególnych części będą protokoły częściowe. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 2 do Umowy (ust. 2). W razie stwierdzenia rozbieżności pomiędzy odbieranym etapem lub modułem etapu Zadania a Opisem Przedmiotu Zamówienia, W. zobowiązuje się do nieodpłatnego poprawienia stosownej części dokumentacji w' terminie 14 dni od dnia otrzymania uwag i zastrzeżeń od Zamawiającego (ust. 3). W. w terminie określonym w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy, dostarczy całość dokumentacji do planu zadań ochronnych do siedziby Zamawiającego (ust. 4). Zamawiający - w razie konieczności - wezwie W. do bezpłatnego uzupełnienia dokumentacji, o której mowa w pkt 4, którą W. zobowiązuje się uzupełnić w terminie 14 dni od otrzymania uwag i zastrzeżeń od Zamawiającego (ust. 5). Końcowy odbiór protokolarny nastąpi w terminie do 14 dni roboczych od dnia otrzymania przez Zamawiającego kompletnej dokumentacji, do której Zamawiający nie będzie miał zastrzeżeń (ust. 6). Osobą upoważnioną ze strony W. do podpisania protokołu jest J. P. (1) (ust. 7).

Dowód:

- umowa z 31 października 2017 r. z aneksem – k. 35 - 39,

- ogłoszenie o zamówieniu – k. 85-87v,

- oferta J. P. (1) – k. 127-132.

W opisie przedmiotu zamówienia do umowy z 31 października 2017 r. wskazano, że przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji do planów zadań ochronnych dla następujących obszarów Natura 2000 w województwie (...) w ramach projektu nr (...).02.04.00-00- (...)-00 pn.: „Opracowanie planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 (PZObis)", realizowanego w ramach osi U. działanie 2.4 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 oraz określono, że.

1. Dokumentację do Planu Zadań Ochronnych dla obszaru Natura 2000 należy sporządzić na podstawie:

a) aktualnego Standardowego Formularza D. ( (...)) i mapy obszaru objętego projektem Planu,

b) dostępnych wyników badań i opracowań wykonanych dla danego obszaru Natura 2000. uzyskanych podczas jego wyznaczania, inwentaryzowania, monitorowania i planowania ochrony,

c) P. metodycznych oraz wyników monitoringu siedlisk i gatunków opracowanych w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska ( (...)) przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska ( (...)) dostępnych na stronie internetowej ( (...)

d) wyników ekspertyz terenowych i materiałów zgromadzonych podczas pracy nad projektem Planu przez W. oraz na podstawie wiedzy ekspertów,

e) innych dostępnych źródeł danych dotyczących przedmiotów ochrony obszarów, w tym ujawnionych bądź dostarczonych i przez osoby trzecie w trakcie prac nad planami,

f) aktualnych Wytycznych do opracowania Planu zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000“. opracowanych przez (...),

g) własnych lub zespołowych obserwacji, inwentaryzacji lub weryfikacji terenowych przyrody obszaru.

W ramach prac nad dokumentacjami do planów zadań ochronnych. (...) Dyrekcja Ochrony (...) w S. przekaże W. materiały dotyczące obszarów objętych pracami, znajdujące się w jej zasobach.

2. Zakres prac koniecznych do realizacji projektu Planu należy wykonać zgodnie z:

a) Art. 28 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016. poz. 2134 z późn. zm.),

b) rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 17 lutego 2010 r. w sprawie sporządzania projektu planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 (Dz. U. z 2010 r. Ńr 34. poz. 186),

c) art. 39 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 z póź.n. zm.), (zwaną dalej „ustawą o udostępnianiu informacji”),

d) innymi aktualnymi na dzień odbioru zamówienia aktami prawnymi dotyczącymi przedmiotu zamówienia.

W przypadku zmiany aktów prawnych, o których mowa w pkt. 2, w trakcie realizacji umowy. W. uwzględni te zmiany w wersji ostatecznej dokumentacji do P. zadań ochronnych.

3. Zamawiający wymaga sporządzenia dokumentacji do P. zadań ochronnych w formie elektronicznej oraz wydruku.

Dokumentację do P. zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 sporządza się w formie elektronicznej i składa się z:

a) dokumentacji do P. zadań ochronnych, opracowanej według szablonu, który (...) przekaże W., b) zbioru danych przestrzennych odnoszących się do projektu planu obszaru Natura 2000 opracowanych zgodnie ze Standardem D. G. w ochronie przyrody. Wersja 3.03.01 (Ł. M., Guzik 2009),

c) oryginałów wniosków, uwag, protokołów, raportów oraz innych dokumentów.

Dokumentację do P. zadań ochronnych wraz z wykonanymi na jego potrzeby opracowaniami należy przedłożyć w siedzibie Zamawiającego dla każdego obszaru w wersji elektronicznej (płyta CD/DVD) w 3 egzemplarzach zgodnie z poniższymi wymogami.

a) dokumentację zapisaną na nośniku cyfrowym - płycie CD lub DVD, należy dostarczyć w trwałych opakowaniach (indywidualnych, standardowych pudełkach) opisanych w sposób trwały na froncie opakowania oraz bezpośrednio na płycie podając nazwę obszaru i datę nagrania, z następującymi zastrzeżeniami:

pliki tekstowe i tabele należy zapisać w dwóch formatach, tj.: M. (...) oraz A. (...),

pliki służące do wydruku map tematycznych, należy zapisać w formacie „jpg” oraz (...) z rozdzielczością nie mniejszą niż 300 dpi,

bazę danych wraz z wektorowymi warstwami informacyjnymi G. należy przekazać w formie określonej w Standardzie danych G. w ochronie przyrody,

fotografie zapisane w formacie ,.jpg”, z rozdzielczością nie mniejszą niż 300 dpi.

bazę danych wraz z wektorowymi warstwami informacyjnymi G. należy

Zamawiający wymaga sporządzenia dokumentacji do projektu Planu zadań ochronnych

w formie wydruków w 3 egzemplarzach z następującymi zastrzeżeniami:

• dokumentacje drukowaną - tekst - należy dostarczyć oprawiony w sztywne okładki (wraz z kieszenią na mapy i oprawione w sposób uniemożliwiający wydostawanie się kartek), opisaną w sposób trwały na stronie frontowej i grzbiecie wraz z wydrukami map i kartami prac terenowych,

• mapy tematyczne w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych „1992” musza być wydrukowane:

• w kolorze, w skali 1:50 000. w formacie nie mniejszym niż A3, zachowując czytelność mapy oraz, umożliwiającym swobodny i prawidłowy odczyt zawartych na niej informacji. Dopuszcza się dzielenie dużych formatów map na uzasadnioną ilość części,

• formatem wyjściowym do druku powinien być „tiff’ o rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi lub format o równoważnej jakości, jako podkład rastrowy dla wszystkich map należy zastosować podkład przekazany przez Zamawiającego, dopuszcza się możliwość umieszczenia kilku warstw na jednym wydruku mapy pod warunkiem, że zachowana zostanie czytelność mapy,

• mapy obrazujące granice obszarów powinny być opracowane i wydrukowane na mapach ewidencyjnych o skali umożliwiającej odczyn oznaczeń geodezyjnych - nr działek i klas użytków,

• na wszystkich mapach tematycznych należy zaznaczyć granice obszaru, obowiązkowe jest wydrukowanie wszystkich map tematycznych,

• zdjęcia należy wydrukować w kolorze na papierze fotograficznym błyszczącym o gramaturze nie mniejszej niż 200 g/m2,

• dokumentację należy opatrzyć znakami graficznymi i logotypami, zgodnie z wytycznymi,

• należy stosować czcionkę A. 11 pkt. interlinie 1.5 wiersza, marginesy 2,5 cm brąz lewy margines na oprawę 0.5 cm,

• wszystkie nazwy naukowe roślin i zwierząt oraz nazwy syntaksonów należy pisać kursywą,

• zestawienia tabelaryczne zaleca się umieszczać w tekście, a nie na jego końcu.,

• literatura powinna być zestawiona na końcu opracowania w porządku alfabetycznym według wzoru.

W. wraz z ostateczną wersją materiałów przekazuje pozyskane od Zamawiającego materiały m. in.: podkłady rastrowe, dane ewidencyjne, wraz z protokołem wyszczególniającym poszczególne materiały i oświadczeniem, że wszelkie kopie zostały usunięte w sposób trwały z dysków twardych i wszelkich innych nośników danych.

4. Wszelka korespondencja, w tym maile, ogłoszenia, dokumenty' robocze oraz dokumenty końcowe wynikające z pracy nad dokumentacją do Planu zadań ochronnych muszą być oznakowane znakami graficznymi i logotyparni Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 -.2020. (...). (...), Unii Europejskiej.

5. Proces planistyczny prowadzący do sporządzania projektu Planu składa się z następujących 3 etapów: wstępnego, opracowania dokumentacji do planu zadań ochronnych i opiniowania i weryfikacji projektu dokumentacji do planu zadań ochronnych.

ETAP I - WSTĘPNY:

Zakres prac koniecznych do wykonania przez W. w ramach etapu I obejmuje:

1) Weryfikację terenu objętego projektem Planu.

2) Ustalenie przedmiotów ochrony objętych dokumentacja do P. zadań ochronnych.

3) Opracowanie opisu założeń do sporządzania dokumentacji do projektu Planu zadań ochronnych.

4) Identyfikacja interesariuszy w ramach poszczególnych obszarów.

5) Utworzenie Zespołu (...).

ETAP II - (...)

OCHRONNYCH (3 moduły).

Moduł A:

1) Wykonanie opisu granic obszaru Natura 2000.

2) Sporządzenie mapy obszaru Natura 2000.

3) Zgromadzenie dostępnych informacji o obszarze i przedmiotach ochrony.

4) Weryfikacja t uzupełnienie zgromadzonej informacji.

Moduł B:

5) Ocena stanu ochrony przedmiotów ochrony.

6) Identyfikacja i analiza zagrożeń.

7) Ustalenie celów działań ochronnych.

Moduł C

8) Ustalenie propozycji działań ochronnych.

9) Ustalenie potrzeby sporządzenia planu ochrony.

10) Opracowanie propozycji niezbędnych wskazań do dokumentów planistycznych.

11) Zestawienie potrzeb weryfikacji (...) obszaru i jego granic.

12) Opracowanie zebranych danych jako dokumentacji do planu zadań ochronnych.

ETAP III OPINIOWANIE I WERYFIKACJA PROJEKTU PLANU.

W. do czasu przygotowania ostatecznej wersji dokumentacji do Planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 oraz Zarządzenia (...) Dyrektora Ochrony Środowiska w S. zobowiązuje się do uczestniczenia w procedurach związanych z ustanowieniem i zatwierdzeniem planu zadań ochronnych w formie Zarządzenia (...) Dyrektora Ochrony Środowiska w S..

W. odpowiedzialny będzie za:

a) opracowanie listy osób zaproszonych na pierwsze spotkanie dyskusyjne, która przedstawi Zamawiającemu do akceptacji w terminie najpóźniej na 21 dni przed planowaną datą spotkania,

b) ustalenie w porozumieniu z Zamawiającym szczegółowego harmonogramu spotkań,

c) opracowanie w porozumieniu z Zamawiającym oraz przekazanie najpóźniej na 7 dni przed planowaną datą spotkań: szczegółowego programu spotkania, prezentacji w programie P. (...) w formie elektronicznej oraz innych materiałów potrzebnych do przeprowadzenia spotkania,

d) prowadzenie spotkań,

e) zapewnienie udziału ekspertów przyrodników zatrudnionych przy projekcie, a w razie potrzeby innych ekspertów lub profesjonalnego mediatora,

f) obsługę sekretarską spotkań, w szczególności protokołowanie ich przebiegu,

g) sporządzenie listy teleadresowej i listy obecności uczestników każdego spotkania.

Jeżeli podczas prac nad dokumentacją do Planu zadań ochronnych okaże się konieczne zwiększenie ilości warsztatów lub potrzebny będzie wyjazd terenowy, W. jest zobowiązany do ich prowadzenia i zapewnienia udziału ekspertów, zgodnie z pkt 17. O zwiększeniu liczby spotkań decyduje Zamawiający w porozumieniu z W./Koordynatorem projektu Planu. W. jest zobowiązany do dołożenia wszelkich starań by możliwie w jak najszerszym zakresie zdobyć akceptację społeczną przygotowywanego dokumentu.

Wynikiem każdego warsztatu, spotkania (...), wyjazdu terenowego ma być protokół sporządzony i przekazany przez W. Zamawiającemu, zawierający informację o poczynionych ustaleniach.

Organizacja i zakres prac terenowych:

W. określi i przedstawi Zamawiającemu zakres niezbędnych prac terenowych dla poszczególnych obszarów Natura 2000, w tym inwentaryzacje na potrzeby Planu, zgodnie z tabelą 6.

W. przedstawi Zamawiającemu harmonogram ww. prac terenowych dla poszczególnych obszarów Natura 2000 w terminie do 14 dni od dnia podpisania umowy.

W. w porozumieniu z Zamawiającym uszczegółowi zakres prac terenowych i wykona te prace pomiędzy spotkaniami dyskusyjnymi w toku prac nad sporządzaniem dokumentacji do Planu zadań ochronnych przez ekspertów przyrodników zatrudnionych przez W..

W. może dokonać weryfikacji zakresu prac na podstawie wyników prac nad sporządzeniem dokumentacji do Planu zadań ochronnych w uzgodnieniu z Zamawiającym.

Zamawiający nie przewiduje możliwości zakupu wyników prac terenowych od ekspertów, opracowanych przed dniem podpisania Umowy.

W. będzie przestrzegał założeń ogólnej metodyki prac terenowych mających na celu uzupełnienie wiedzy o występowaniu siedlisk przyrodniczych i gatunków oraz stanu ich ochrony, które zostały opisane w Wytycznych (...)Opracowanie planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000".

Podczas uszczegółowienia i weryfikacji zakresu prac terenowych W. przeprowadzi analizę istniejącego poziomu rozpoznania w zakresie inwentaryzacji zasobową która polega na: a) sprawdzeniu spójności i jednolitości istniejących materiałów w ramach całego obszaru Natura 2000; b) zweryfikowaniu prawidłowości zinwentaryzowania gatunku lub siedliska za wizji terenowej w 4 do 10 punktach w obszarze, w których zinwentaryzowano dany gatunek lub siedlisko, w pierwszej kolejności biorąc pod uwagę te punkty, które na podstawie innych danych wydają się wątpliwe; c) zweryfikowaniu kompletności zinwentaryzowania, za pomocą wizji terenowej w kilku punktach, w których nie zinwentaryzowano gatunku lub siedliska mimo, że inne dane wskazują na jego potencjalne występowanie: na taką weryfikację kompletności przeznaczyć od I do 4 dni roboczych na obszar.

W. określając zakres koniecznych prac w terenie, weźmie pod uwagę poziom rozpoznania przedmiotów ochrony w obszarze Natura 2000 niezbędny do zaplanowania ich ochrony.

W. zapewni, że wyniki poszczególnych prac terenowych wykonanych przez poszczególnych ekspertów zostaną opracowane w formie raportu (karty prac terenowych), w którym będzie wyszczególnione: nazwisko i imię eksperta, lokalizacja terenu badań (działki ewidencyjne, obręby leśne), termin wykonania badań, wyszczególnienie punktów oceny terenowej i wyniki oceny wraz ze szkicem terenowym z zaznaczeniem siedlisk przyrodniczych i ostoi gatunków i ich siedlisk objętych pracami terenowymi na warstwach cyfrowych, sporządzonych zgodnie ze Standardem danych G. w ochronie przyrody.

Termin wykonania zamówienia został określony poprzez wskazanie, że dokumentację planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 należy sporządzić w terminie:

18 miesięcy (część 12, 14);

21 miesięcy (część 2. 5. 6, 7);

24 miesięcy (część 3,4, 8. 9, 10. 13);

27 miesięcy (część 1); od daty podpisania umowy,

jednakże nic później niż do 31 maja 2018 r. (część 13). do 30 listopada 2018 r. (część 5, 17). do 31 stycznia 2019 r. (część 18. 20). do 30 kwietnia 2019 r. (część 3, 8, 9. 10, 14). do 31 lipca 2019 r. (część 4, 6, 7. 11. 12, 15, 16. 19), do 31 października 2019 r. (część 1. 2). do 30 kwietnia 2020 r. (część 21)

z podziałem na następujące Etapy:

1) Etap I - wstępny:

• do 4 grudnia 2017 r. (część 1-14);

2) Etap 11 - opracowanie projektu Planu. Moduł A

• do 31 stycznia 2018 r. (część 1-14);

3) Etap II - opracowanie projektu Planu, Moduł B

• do 17 września 2018 r. (część 11);

• do 31 października 2018 r. (część 12. 14):

• do 29 listopada 2018 r. (część 2. 5. 6, 7):

• do 31 maja 2019 r. (część 3, 4, 8, 9. 10, 13)

• do 31 sierpnia 2019 r. (część 1);

4) Etap II - opracowanie projektu Planu, Moduł C

• do 30 listopada 2018 r. (część 11):

• do 31 stycznia 2019 r. (część 12, 14);

• do 30 kwietnia 2019 r. (część 2, 5. 6, 7):

• do 31 lipca 2019 r. (część 3, 4, 8. 9, 10. 13);

• do 31 października 2019 r. (część 1).

Dowód:

- opis przedmiotu zamówienia – k. 40-51,

- opis projektu – k. 52-54,

- specyfikacja istotnych warunków zamówienia – k. 88-108 (134-154-155).

J. P. (1) zmarła 9 listopada 2018 r. Spadek po zmarłej nabył w całości na podstawie testamentu z dobrodziejstwem inwentarza jej mąż – P. P. (1).

Dowód:

- odpis skróconego aktu zgonu – k. 10,

- testament z 9 maja 2018 r. – k. 11-12,

- protokół otwarcia i ogłoszenia testamentu z 30 listopada 2018 – k. 13-14,

- protokół dziedziczenia z 30 listopada 2018 r. – k. 15-16,

- akt poświadczenia dziedziczenia z 30 listopada 2018 r. – k. 17—17v,

- wydruk z rejestru notarialnego – k. 18.

P. P. (1) zawiadomił Regionalną Dyrekcję Ochrony (...) w S. o śmierci J. P. (1) pismem z dnia 19 listopada 2018 r. W piśmie tym informował o ukończonych i rozliczonych modułach dla każdej z umów, modułach możliwych do dokończenia oraz modułach nieukończonych.

(...) Dyrekcja Ochrony (...) w S. pismem z dnia 3 grudnia 2018 r. poinformowała P. P. (1), że wykonanie umów i rozliczenie za wykonana pracę możliwe jest tylko przez osobę, której udzielono zamówienia publicznego.

Dalszymi pismami z 10 grudnia 2018 r. i 20 grudnia 2018 r. strony powieliły swoje stanowiska.

Dowód:

- pismo z 19 listopada 2018 r. – k. 55,

- pismo z 3 grudnia 2018 r. – k. 56 (156),

- pismo z 10 grudnia 2018 r. – k. 57-57v,

- pismo z 20 grudnia 2018 r. – k. 58 (157),

- zeznania P. P. (1) – k. 236-238,

- zeznania A. S. – k. 238-239.

Pismem z dnia 22 stycznia 2019 r. P. P. (2), reprezentowany przez zawodowego pełnomocnika, wezwał Regionalną Dyrekcję Ochrony (...) w S. do zapłaty kwoty 29.511,77 zł, tytułem wynagrodzenia za wykonana dokumentację oraz jej odbioru.

Do wezwania dołączono rozliczenie sporządzone przez P. P. (2), zgodnie z którym: wynagrodzenie z tytułu umowy (...) wynosiło 34.880 zł; wynagrodzenie dotychczas wypłacone wynosiło 21.575,72 zł; wartość niewykonanych prac z tej umowy wynosiła 1.500 zł. Pozostałe do zapłaty wynagrodzenie wynosi 11.804,28 zł. Wynagrodzenie z tytułu umowy (...) wynosiło 37.800 zł, w tym 23.772,42 zł dla limitów płatności z 2017 i 2018 r.; wynagrodzenie dotychczas wypłacone wynosiło 2.940,08 zł; wartość niewykonanych prac z tej umowy wynosiła 3.124,85 zł. Pozostałe do zapłaty wynagrodzenie wynosi 17.707,49 zł.

Pismem z dnia 5 lutego 2019 r. (...) Dyrekcja Ochrony (...) w S. odmówiła zapłaty.

Pismami z dnia 21 lutego 2019 r. i 5 marca 2019 r. strony powieliły swoje stanowisko.

Dowód:

- wezwanie do zapłaty z załącznikami – k. 59-63,

- odpowiedź na wezwanie do zapłaty – k. 64-64v (158),

- pismo z 21 lutego 2019 r. – k. 65-67,

- pismo z 5 marca 2019 r. – k. 68 (159),

- zeznania P. P. (1) – k. 236-238.

J. P. (1) dla umowy z 16 września 2017 r. dot. Jeziora K. dla etapu II wykonała moduł A, który został rozliczony i moduł B częściowo, albowiem nie odbyło się II spotkanie Zespołu (...) i w związku z tym nie zostały przeanalizowane ewentualne uwagi tego Zespołu oraz nie wydrukowano dokumentacji. Moduł C nie został wykonany.

J. P. (1) dla umowy z 31 października 2017 r. dot. Jeziora W. i M. Wydmy dla etapu II wykonała moduł A i B, które zostały rozliczone oraz częściowo moduł C, albowiem nie wydrukowano dokumentacji oraz nie przeanalizowano uwag III spotkania Zespołu (...).

Niesporne.

Etap I umowy z 14 września 2017 r. został wykonany zgodnie z umową. Etap II umowy z 14 września 2017 r. w zakresie modułów A (w całości) i B (częściowo) został wykonany zgodnie z umową. Etap II w umowy z 14 września 2017 r. w zakresie modułu C nie został wykonany.

Etap I umowy z 31 października 2017 r. został wykonany zgodnie z umową. Etap II umowy z 31 października 2017 r. w zakresie modułów A (w całości), B (w całości) i C (częściowo) został wykonany zgodnie z umową.

Umowy w zakresie wykonanym przedstawiają wysoką wartość merytoryczną.

Dowód:

- opinia biegłego sądowego P. S. – k. 269-272,

- pisemna uzupełniająca opinia biegłego sądowego P. S. – k. 310-312,

- uzupełniająca opinia biegłego sądowego P. S. – k. 370-372.

(...) Dyrekcja Ochrony (...) w S. nie przeprowadziła nowego przetargu dla ukończenia prac dla umowy z 31 października 2017 r. i prace dokończyła we własnym zakresie udziale swoich pracowników, a dla umowy z 16 września 2017 r. zorganizowano nowy przetarg. Pracownicy zamawiającego przed zajęciem stanowiska ustalali z prawnikami, czy możliwe jest przyjęcie dokumentacji od P. P. (2) i dokończenia przez niego umów.

Dowód:

- dokumentacja wg stanu na 9 listopada 2018 r.,

- zeznania G. K. – k.224-226,

- zeznania P. P. (1) – k. 236-238,

- zeznania A. S. – k. 238-239.

J. P. (1) wykonywała umowy z 16 września 2017 r. i 31 października 2017 r. wraz z A. C. (2) i P. P. (1).

Dowód:

- zeznania A. C. (1) – k. 228-229,

- zeznania P. P. (1) – k. 236-238.

Wartość wynagrodzenia określonego w umowie nr (...) wynosiła 37 800 zł, z czego na podstawie rachunku (...) wypłacono 5 881,68 zł i na podstawie rachunku (...) 2 940,08 zł, to jest łącznie 8 821,76 zł.

Wartość wynagrodzenia określonego w umowie nr (...) wynosiła 34 880 zł, z czego na podstawie rachunku (...) wypłacono 6 878,34 zł, na podstawie rachunku nr (...) 6 423,85 zł i na podstawie rachunku (...) 15 151,87 zł.

Wszystkie rachunku, które wystawiła J. P. (1) za wykonane prace zostały zapłacone.

Niesporne.

Sąd zważył, co następuje:

Powództwo nie zasługiwało na uwzględnienie.

Powód wywodził swoje roszczenie z umów zawartych pomiędzy pozwanym a jego zmarłą żoną, której jest spadkobiercą, w tym z umowy nr (...) zawartej w dniu 14 września 2017 roku domagał się zapłaty kwoty 12 708,06 zł i z umowy nr (...) zawartej w dniu 31 października 2017 roku kwoty 4 925,94 zł.

Zgodnie z twierdzeniami powoda, których pozwana nie kwestionowała, pierwsza z umów została wykonana w zakresie etapu I i etapu II w części co do modułu A, natomiast moduł B został wykonany częściowo, zaś druga z umów została wykonana w zakresie etapu I i etapu II w części co do modułu A i B, natomiast moduł C został wykonany częściowo. Wszystkie rachunki, które J. P. (1) wystawiła za wykonane prace zostały przez pozwaną zapłacone. Powód w niniejszym postępowaniu domagał się zapłaty wynagrodzenia za prace, które jego żona wykonała przed śmiercią, ale nie dostarczyła ich pozwanej i nie wystawiła za nie rachunków.

Z opinii biegłego sądowego z zakresu ochrony przyrody, środowiska i kształtowania krajobrazu P. S. wynika, że prace wykonane przez J. P. (2) posiadają wysoką wartość merytoryczną i zostały wykonane zgodnie z umowami. Biegły, bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu zawodowym, dokonał analizy merytorycznej całokształtu wykonanych prac w aspekcie ich zgodności z tym, co było przedmiotem wyżej wskazanych umów i stwierdził, że prace zostały wykonane zgodnie z umowami. Brak było podstaw do kwestionowania rzetelności i wiarygodności tej opinii. Opinia ta ostatecznie, po złożeniu przez biegłego ustnych wyjaśnień na rozprawie w dniu 22 marca 2023 roku, nie była również kwestionowana przez pozwaną.

Sąd dał wiarę również zeznaniom powoda i przesłuchiwanej za pozwanego A. S., albowiem w zakresie faktów dotyczących zawarcia i przebiegu wykonywania umów ich zeznania korespondowały ze sobą, natomiast rozbieżności zaistniały jedynie co do oceny merytorycznej zawartości wykonanych prac, gdyż w tym zakresie powód wskazywał, że prace te zostały wykonane należycie w opisanym przez niego zakresie, natomiast A. S. podała, że nie ma wiedzy na temat zakresu tych prac, które nie zostały dostarczone przez wykonawcę zamawiającemu, gdyż pozwany odmówił ich przyjęcia od powoda i w związku z tym nie zapoznawał się z materiałami, które dostarczył powód.

Ustalając jakie skutki niosła ze sobą śmierć J. P. (1) w aspekcie zawartych przez nią z pozwanym umów należało odwołać się w pierwszej kolejności do przepisów Kodeksu cywilnego.

Umowy zawarte pomiędzy pozwaną a J. P. (1) należy kwalifikować jako typowe umowy o dzieło. W umowie o dzieło przedmiotem zobowiązania przyjmującego zamówienie jest wykonanie oznaczonego dzieła, czyli osiągnięcie określonego rezultatu, które ma zawierać cechy wskazane przez strony umowy. Dzieło to nie istnieje jeszcze w chwili zawarcia umowy, lecz dopiero ma zostać stworzone (wykonane przez przyjmującego zamówienie). Wskazany rezultat powinien być ponadto zdefiniowany przez zamawiającego w momencie zawierania umowy w taki sposób, by dzieło mogło zostać poddane sprawdzianowi
w zakresie wad fizycznych.

Stosownie do treści art. 627 kc przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Przepis art. 645 par. 1 kc stanowi, że umowa o dzieło, którego wykonanie zależy od osobistych przymiotów przyjmującego zamówienie, rozwiązuje się wskutek jego śmierci lub niezdolności do pracy. Wykonanie umów nr (...) roku niewątpliwie nie zależało od osobistych przymiotów przyjmującego zamówienie, ale od jego kompetencji zawodowych wymaganych do wykonania przedmiotu umowy. Umowy te jako umowy o dzieło nie uległy zatem rozwiązaniu na podstawie art. 645 par. 1 kc z chwilą śmierci J. P. (1).

Podkreślenia wymaga, że umowy te jako zawarte w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy oceniać nie tylko na gruncie kc, ale jednocześnie z uwzględnieniem przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych. W chwili zawarcia wyżej wskazanych umów regulowały je przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 24 sierpnia 2017 roku. Jedną z podstawowych zasad zamówień publicznych jest zasada udzielania zamówień wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych (art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych). Zgodnie z tą zasadą niedopuszczalna jest zmiana podmiotowa w umowie zawartej w następstwie przetargu umożliwiająca przejęcie przez osobę trzecią zamówienia publicznego. Zasada ta ma znaczenie nie tylko w momencie zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, lecz także na etapie jej wykonywania aż do końcowego jej rozliczenia. Zmiana wykonawcy w trakcie realizacji zamówienia stanowiłaby naruszenie przywołanego przepisu. Wyjątkowo zmiana podmiotowa po stronie wykonawcy umowy w sprawie zamówienia publicznego jest dopuszczalna, jeśli następuje to m.in. w ramach sukcesji generalnej, tj. przejścia ogółu praw i zobowiązań z jednego podmiotu na inny, co ma niewątpliwie miejsce w przypadku dziedziczenia. Oznacza to, że w przypadku dziedziczenia otwiera się możliwość dokonania zmiany wykonawcy, ale nie następuje to automatycznie i spadkobierca nie wstępuje do umowy w miejsce wykonawcy.

Stosownie do treści przepisu art. 144 w brzmieniu obowiązującym od dnia 24 sierpnia 2017 roku zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy lub umowy ramowej w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zachodzi co najmniej jedna z następujących wymienionych w tym przepisie okoliczności, w tym w szczególności gdy wykonawcę, któremu zamawiający udzielił zamówienia, ma zastąpić nowy wykonawca w wyniku połączenia, podziału, przekształcenia, upadłości, restrukturyzacji lub nabycia dotychczasowego wykonawcy lub jego przedsiębiorstwa, o ile nowy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, nie zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia oraz nie pociąga to za sobą innych istotnych zmian umowy (ust. 1 pkt 4 lit. b). Spadkobierca chcący realizować zamówienia po swoim spadkodawcy musiałby spełniać warunki udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, które spełniał spadkodawca. Zmiana podmiotowa nie mogłaby przy tym pociągać za sobą innych istotnych zmian umowy, do których niewątpliwie zalicza się wydłużenie terminu realizacji zamówienia. Przepis art. 144 ust. 1a stanowi bowiem, że w przypadku, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 4 lit. b, zamawiający nie może wprowadzać kolejnych zmian umowy lub umowy ramowej w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy, a postanowienie umowne zmienione z naruszeniem m.in. ust. 1a podlega unieważnieniu i na miejsce unieważnionych postanowień umowy lub umowy ramowej wchodzą postanowienia umowne w pierwotnym brzmieniu (ust. 2). Jeżeli zamawiający zamierza zmienić warunki realizacji zamówienia, które wykraczają poza zmiany umowy lub umowy ramowej dopuszczalne zgodnie z m.in. ust. 1a obowiązany jest przeprowadzić nowe postępowanie o udzielenie zamówienia (ust. 3).

Z powyższego wynika, że ostatecznie to, czy umowy nr (...) mogłyby być kontynuowana przez powoda jako spadkobiercę wykonawcy zależało od woli obu stron umowy, gdyż do dokonania zmiany podmiotowej wymagana była nie tylko wola powoda, ale też zgoda pozwanego jako zamawiającego. Poza sporem pozostawała okoliczność, że do takiej zmiany po stronie wykonawcy nie doszło.

W umowach nr (...) przewidziano w paragrafach 3 ust. 3 i 4, że zapłata wynagrodzenia nastąpi na podstawie faktur częściowych i faktury końcowej w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury (ust. 3). Podstawą wystawienia faktury jest podpisanie przez Zamawiającego odpowiednio częściowych protokołów odbioru na nie mniej niż 14 dni przed zakończeniem każdego kwartału lub zakończeniu poszczególnych Etapów i Modułów przy pokryciu się terminów oraz końcowego protokołu odbioru, stwierdzającego wykonanie Umowy bez zastrzeżeń (ust. 4). Płatności dokonywane na rzecz W. miały być dokonywane na podstawie protokołów odbioru (ust. 5). Faktury częściowe i fakturę końcową, o których mowa w ust. 3 niniejszego paragrafu W. miał przedłożyć w terminie do 7 dni od dnia podpisania odpowiednio protokołów odbioru częściowego i protokołu odbioru końcowego (ust. 6). W paragrafach 5 ust. 1 każdej z umów wykonawca upoważnił ustanowionego Koordynatora do nadzorowania i zarządzania realizacją umowy oraz do bezpośrednich kontaktów z Zamawiającym w zakresie wykonywania umowy. Zakres powyższego upoważnienia jak wynika z wyraźnego brzmienia tego postanowienia nie obejmuje wystawienia faktur VAT i ich przedłożenia zamawiającemu, gdyż ten obowiązek zgodnie z par. 3 ust. 6 obciążał osobiście wykonawcę. Ponadto zgodnie z paragrafami 5 ust. 1 umów koordynatorem prac nad dokumentacją do Planu zadań ochronnych w osobie została ustanowiona dr J. P. (1), a nie powód, który w paragrafach 5 ust. 1 pkt 3 został wyznaczony ekspertem botanikiem w zakresie siedlisk przyrodniczych. Jakkolwiek rację ma powód, że w paragrafach 6 każdej z umów strony postanowiły, że odbiór Zadania będzie następował częściami (Etap I, Moduł A, B i C Etap II) zgodnie z terminami określonymi w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy, to jednak pomija istotną okoliczność, że podstawą odbioru poszczególnych części miały być protokoły częściowe podpisane przez wykonawcę i zamawiającego. W par. 6 ust. 8 umowy jako osobę upoważnioną ze strony W. do podpisania protokołu wyraźnie wskazano dr J. P. (1). Protokoły te stanowiły następnie podstawę do wystawienia przez wykonawcę faktur VAT, a te z kolei do zapłaty wynagrodzenia.

W sytuacji, w której strony określiły w umowie sposób zapłaty wynagrodzenia w ten sposób, że będzie ono następowało na podstawie faktur VAT wystawianych przez wykonawcę na podstawie protokołów podpisanych przez wykonawcę i przez zamawiającego oraz uwzględniając okoliczność, że w odniesieniu do części wynagrodzenia, którego zapłaty powód się domaga, nie ziściły się określone w umowie warunki jego zapłaty z uwagi na śmierć wykonawcy i brak dokonania zmiany umów w zakresie osoby wykonawcy, który byłby uprawniony wykonać ciążącego na wykonawcy obowiązki stanowiące podstawę zapłaty wynagrodzenia, brak jest, już tylko z tego powodu, podstaw do przyjęcia, że po stronie pozwanego zaktualizował się obowiązek do zapłaty wynagrodzenia na rzecz powoda. Jak już wyżej wskazano, na gruncie powołanej ustawy, powód na skutek dziedziczenia po J. P. (1), nie wstąpił automatycznie do tych umów w miejsce wykonawcy i tym samym nie mógł ich wykonać w zakresie zastrzeżonym w paragrafach 6 ust. 8 wyłącznie dla wykonawcy oraz domagać się przewidzianego w tych umowach wynagrodzenia bez uprzedniego zaktualizowania się warunków jego zapłaty określonych w paragrafach 3. Pozwany jako zamawiający nie miał na gruncie ustawy – Prawo zamówień publicznych uprawnienia do rozliczania umów z osobą niebędącą stroną zawartych z nim umów i dokonywania płatności na rzecz podmiotu niebędącego wykonawcą. Wobec braku możliwości wykonania w całości umów przez dotychczasowego wykonawcę oraz braku wstąpienia powoda do umów w miejsce dotychczasowego wykonawcy pozwany mógł albo dokończyć te prace samodzielnie przy pomocy swych pracowników albo wyłonić we właściwym trybie nowego wykonawcę, co też uczynił.

Mając powyższe na uwadze Sąd oddalił powództwo.

W związku z tym, że wynagrodzenie biegłego sądowego wyniosło 939,31 zł i zostało pokryte z uiszczonej przez powoda zaliczki w części co do kwoty 900 zł, a w pozostałej części tymczasowo z sum budżetowych, Sąd orzekł o nieuiszczonych kosztach sądowych z pkt II wyroku obciążając nimi powoda jako stronę przegrywającą sprawę.

O kosztach procesu orzeczono w pkt III wyroku na podstawie art. 102 kpc. Stosownie do treści tego przepisu, w wypadkach szczególnie uzasadnionych sąd może zasądzić od strony przegrywającej tylko część kosztów albo nie obciążać jej w ogóle kosztami. Uwzględniając okoliczności niniejszej sprawy należy stwierdzić, że powód był przeświadczony o zasadności swojego żądania opierając się na przeświadczeniu, że prace wykonane przez J. P. (1) zostały wykonane w sposób należyty oraz że należy mu się za nie, jako spadkobiercy wykonawcy, wynagrodzenie. Przeświadczenie powoda było słuszne, co znajduje potwierdzenie w opinii biegłego sądowego, natomiast niewłaściwa była dokonana przez niego ocena prawna co do przysługującego mu w związku z tym roszczenia. Należy mieć przy tym na uwadze okoliczność, że pozwany nie rozważył nawet możliwości wstąpienia powoda do umowy w miejsce wykonawcy w celu umożliwienia mu wypełnienia obowiązków wykonawcy wynikających z umowy i doprowadzenia do jej wykonania i rozliczenia poprzestając jedynie na oznajmieniu powodowi, że na gruncie zawartych z J. P. (1) umów brak jest podstaw do odbioru wykonanych przez nią prac i zapłaty za nie wynagrodzenia. Jakkolwiek nie sposób czynić mu z tego powodu zarzutu, gdyż zmiana podmiotowa umowy była uprawnieniem zamawiającego a nie jego obowiązkiem, to jednak takie zachowanie nie mogło pozostać bez wpływu na kwestię dotyczącą obciążenia powoda kosztami procesu w niniejszym postępowaniu.

.