Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt I PK 255/06
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 5 kwietnia 2007 r.
Sąd Najwyższy w składzie :
SSN Zbigniew Myszka (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Katarzyna Gonera
SSN Józef Iwulski
w sprawie z powództwa J. B.
przeciwko Bankowi (...) Spółce Akcyjnej w K. Oddziałowi w G.
o przywrócenie warunków pracy i płacy,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń
Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 5 kwietnia 2007 r.,
skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i
Ubezpieczeń Społecznych w G.
z dnia 23 marca 2006 r., sygn. akt (...),
uchyla zaskarżony wyrok w pkt. 2 i sprawę przekazuje Sądowi
Okręgowemu - Sądowi Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w G. -
do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach
postępowania kasacyjnego.
2
Uzasadnienie
Sąd Okręgowy - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w G. wyrokiem z dnia
23 marca 2006 r., wydanym po rozpoznaniu apelacji pozwanego Banku (...) S.A. w
K. od wyroku Sądu Rejonowego w R. z dnia 24 listopada 2006 r. przywracającego
powódce J. B. dotychczasowe warunki pracy i płacy oraz prawo dofinansowania
przejazdów, zmienił zaskarżony wyrok ten sposób, że oddalił powództwo w części
dotyczącej prawa do dofinansowania przejazdów środkami lokomocji, a w
pozostałej części apelację oddalił.
W sprawie tej ustalono, że powódka w dniu 24 kwietnia 1989 r. została
zatrudniona u poprzednika prawnego pozwanego Banku (...) S.A. w K., tj. w
Państwowym Banku K. w W., który z dniem 25 listopada 1991 r. został
przekształcony w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa o nazwie P. Bank K. S.A.
w W. (zwany dalej PBK S.A. w W.). Z dniem 1 listopada 1990 r. przyznano
powódce stanowisko księgowej i w związku z wprowadzeniem od tego dnia
regulaminu zakładowego systemu wynagradzania jej wynagrodzenie ustalone było
według kategorii X tabeli płac i przyznano jej inne dodatki, nagrody i premie na
zasadach i warunkach określonych w regulaminie. W dniu 23 lutego 1995 r.
zawarty został zakładowy układ zbiorowy pracy pracowników PBK S.A. w W.
(zwany dalej układem zbiorowym PBK S.A.). Od 16 października 2000 r. powódka
wykonywała obowiązki służbowe w zespole rozliczeń, audytu i zarządzania
gotówką I Oddziału Banku w R. 30 lipca 2001 r. wręczono powódce wypowiedzenie
umowy o pracę i stosunek pracy rozwiązał się 31 października 2001 r. Z dniem 31
grudnia 2001 r. PBK S.A. w W., jako spółka przejmowana, połączył się z Bankiem P.-H. S.A.
w K., a pracownicy PBK S.A. w W. stali się pracownikami nowej spółki - Banku P.-H. PBK
S.A. w K. (zwanym dalej BPH PBK S.A. w K.). Wyrokiem Sądu Pracy w R. z dnia 19
września 2002 r. powódkę przywrócono do pracy i od 20 września 2002 r. pracowała jako
księgowa na czas nieokreślony w (...) Oddziale BPH PBK S.A. w R. na poprzednich
warunkach z II kategorią zaszeregowania i dodatkami wynikającymi z Układu Zbiorowego
PBK S.A. w W. Na mocy porozumienia stron z dniem 11 października 2002 r. powierzono
powódce stanowisko referenta w Zespole Zasobów. Od 31 marca 2003 r. miejscem pracy
powódki został Oddział w R., a pozostałe warunki umowy o pracę nie uległy zmianie.
3
W związku z wypowiedzeniem zmieniającym z 17 września 2003 r. od 1 stycznia
2004 r. powódkę obowiązywały warunki umowy o pracę wynikające z zakładowego
układu zbiorowego pracy BPH S.A. (zwanego dalej ZUZP BPH S.A.), zgodnie z
którymi powódka nadal pracowała jako referent z wynagrodzeniem według II
kategorii zaszeregowania, a premie, dodatki i inne świadczenia wynikały z ZUZP
BPH S.A. Układ ten został wypowiedziany za trzymiesięcznym okresem
wypowiedzenia ze skutkiem na 31 grudnia 2003 r. Powódka pełni w pozwanym
funkcję oddziałowego społecznego inspektora pracy. Z dniem 2 lipca 2004 r. firma banku
uległa zmianie na Bank BPH S.A. w K. W pozwanym działa osiem związków zawodowych.
Pozwany prowadził ze związkami zawodowymi konsultacje w sprawie regulaminu
wynagradzania. Pierwszy projekt regulaminu wynagradzania został przesłany stronie
związkowej 28 listopada 2003 r. W dniu 23 grudnia 2003 r. związki zawodowe przedstawiły
pozwanemu wspólnie uzgodnione negatywne stanowisko w tej sprawie wraz z własnym
projektem regulaminu. Kolejny projekt regulaminu wynagradzania został przesłany stronie
związkowej 9 września 2004 r., jednakże został również negatywnie zaopiniowany wspólnym
stanowiskiem związków zawodowych z 25 października 2004 r., zawierającym kolejny nowy
projekt. W dniu 14 grudnia 2004 r. Zarząd Banku podjął uchwałę Nr 266/04 w sprawie
warunków umów o pracę pracowników pozwanego do czasu wynegocjowania zakładowego
układu zbiorowego pracy. Na mocy tej uchwały Zarząd Banku zaakceptował dokonanie po
dniu 1 stycznia 2005 r. wypowiedzeń zmieniających indywidualne warunki umów o pracę w
zakresie określonym w załączniku do uchwały dla tych pracowników, którzy wyrażą zgodę na
wprowadzenie zmian w drodze porozumienia stron. Na mocy tej uchwały pozwany na
początku 2005 r. zaproponował wszystkim pracownikom na piśmie porozumienie zmieniające
warunki umowy o pracę, którego powódka nie zaakceptowała.
Kolejny projekt regulaminu wynagradzania został przesłany związkom zawodowym w
dniu 25 kwietnia 2005 r., które zaopiniowały go negatywnie wspólnie uzgodnionym
stanowiskiem z dnia 28 kwietnia 2005 r. i przedstawiły pozwanemu własny projekt. W dniu 13
maja 2005 r. Zarząd Banku podjął uchwałę Nr 67/05 w sprawie warunków umów o pracę
pracowników pozwanego. W tej uchwale pozwany przyjął, że wszystkie dodatkowe
świadczenia związane z pracą nieokreślone w załączniku do uchwały z dnia 14 grudnia 2004
r. będą obowiązywały w wysokościach określonych w Kodeksie pracy do czasu
wynegocjowania ZUZP, oraz że z dniem 31 grudnia 2005 r. traci moc uchwała Nr 46/2003 z
4
dnia 2 grudnia 2003 r. w sprawie dopłat do pracowniczych biletów okresowych w komunikacji
zbiorowej. Po przeprowadzeniu konsultacji związkowej 10 czerwca 2005 r. i otrzymaniu 17
czerwca 2005 r. negatywnego stanowiska NSZZ "Solidarność”, którego powódka jest
członkiem, decyzją z dnia 22 czerwca 2005 r. pozwany wypowiedział powódce umowę o
pracę w części dotyczącej stanowiska pracy, kategorii zaszeregowania, premii, wysokości
dodatku za pracę w porze nocnej, prawa do dofinansowania przejazdów środkami lokomocji
oraz podstawy naliczania wymiaru odprawy emerytalno-rentowej ze skutkiem na 30 września
2005 r. Jako przyczynę wypowiedzenia pozwany podał rozwiązanie z dniem 31 grudnia 2003
r. ZUZP i zunifikowanie zasad zatrudniania w banku w oparciu o uchwałę Nr 266/04 zarządu
Banku z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie warunków umów o pracę pracowników pozwanego
do czasu wynegocjowania zakładowego układu zbiorowego pracy oraz uchwałę Nr 67/05
zarządu Banku z dnia 13 maja 2005 r. w sprawie warunków umów o pracę pracowników
pozwanego.
W ramach takich ustaleń Sąd Rejonowy uznał za uzasadnione roszczenie powódki o
uznanie za bezskuteczne wypowiedzenia warunków pracy z 22 czerwca 2005 r. i przywrócił
jej dotychczasowe warunki pracy i płacy. Wskazał, że w świetle art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 23
maja 1991 r. o związkach zawodowych (jednolity tekst: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze
zm.) pracodawca może wprowadzić regulamin wynagradzania bez uzgodnienia jego treści z
organizacjami związkowymi jedynie w sytuacji gdy przedstawione przez niego projekty
regulaminu pracy nie zostały przez te organizacje omówione z zajęciem wspólnie
uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni. Pozwany jednak w żaden sposób nie wykazał,
że taka sytuacja miała miejsce w rozpoznawanej sprawie, ponieważ osiem zakładowych
organizacji związkowych, którym pozwany trzykrotnie przedstawił projekty regulaminu, zajęło
wspólnie uzgodnione negatywne stanowisko w terminie 30 dni, co rodziło po stronie
pozwanego obowiązek dalszego prowadzenia negocjacji. W ocenie Sądu, podjęte z
pominięciem tego trybu uchwały zarządu Banku z 14 grudnia 2004 r. i 13 maja 2005 r. były
nieważne, gdyż naruszały przepisy prawa pracy, w szczególności art. 9 § 1 k.p. w związku z
art. 771
k.p. Nie stanowiły one źródeł prawa pracy, a działanie pozwanego było obejściem
przepisów prawa regulujących zasady i tryb ustanawiania przepisów wewnątrzzakładowych
oraz naruszało uprawnienia zakładowych związków zawodowych. Z tych względów
powoływanie się na obie te uchwały przez pozwanego przy dokonywaniu wypowiedzenia
zmieniającego powódce było nieuzasadnione.
5
Sąd Okręgowy uwzględnił apelację pozwanego jedynie w części dotyczącej prawa
dofinansowania przejazdu środkami lokomocji i w tym zakresie zmienił wyrok Sądu pierwszej
instancji oddalając powództwo. Prawo to nie zostało bowiem uregulowane w ZUZP, nie
zostało też ustalone miedzy stronami w umowie o pracę ani w aneksach do tej umowy. W
ocenie Sądu Okręgowego, było to dodatkowe świadczenie wynikające z uchwały Zarządu
Banku Nr 246/2003 z dnia 2 grudnia 2003 r., które miało charakter jednostronnego
zobowiązania pracodawcy i zarząd Banku mógł się z tego zobowiązania wycofać, co też
uczynił w uchwale Nr 67/2005 z dnia 13 maja 2005 r. Wobec tego odstąpienie przez
pozwanego od dofinansowywania przejazdów pracowników środkami lokomocji nie wymagało
zastosowania trybu z art. 42 k.p.
Sąd Okręgowy wskazał dalej, iż wobec wypowiedzenia ZUZP jego postanowienia nie
mogą być stosowane i pracodawca nie ma żadnych obowiązków z niego wynikających wobec
nowo zatrudnionych pracowników. Natomiast w przypadku dotychczas zatrudnionych
pracowników postanowienia wypowiedzianego układu zbiorowego stały się częścią
indywidualnych umów o pracę i wiążą do czasu ich wypowiedzenia przez pracodawcę lub
„zawarcia przez strony stosunku pracy wypowiedzenia zmieniającego”. Sąd Okręgowy w
całości podzielił stanowisko Sądu Rejonowego, że uchwała Zarządu pozwanego Banku z 14
grudnia 2004 r. nie mogła być podstawą wypowiedzenia powódce warunków pracy. Uchwała
ta nie jest wprawdzie nieważna w rozumieniu art. 58 k.c., jednakże w oparciu o nią mogą być
ustalone jedynie warunki płacy i pracy nowo zatrudnionych pracowników. Ustalenia wysokości
oraz zasad przyznawania pracownikom stawek wynagrodzenia, a także innych składników
wynagrodzenia strona pozwana może dokonać jedynie w trybie przewidzianym wart. 771
- 773
k.p., a więc nie w formie uchwały Zarządu. Ponadto w dalszym ciągu trwają rokowania
pozwanego pracodawcy z zakładowymi związkami zawodowymi w przedmiocie uzgodnienia
regulaminu wynagradzania i nie wystąpiły przesłanki umożliwiające jednostronne
wprowadzenie tego zakładowego aktu płacowego z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach
zawodowych. Takie działanie pozwanego stanowiło zatem próbę obejścia przepisów
regulujących zasady ustalenia wynagrodzenia za pracę.
W skardze kasacyjnej od wyroku Sądu Okręgowego „w części oddalającej apelację”
pełnomocnik pozwanego zarzucił naruszenie art. 45 § 1 k.p. przez niewłaściwe jego
zastosowanie, polegające na przyjęciu, że powódce mogły być przywrócone dotychczasowe
warunki pracy i płacy, podczas gdy Sąd nie ustalił istnienia żadnej z dwóch uprawniających do
6
tego przesłanek, a także naruszenie przepisów postępowania, co miało wpływ na wynik
sporu, a w szczególności art. 233 k.p.c. przez niezbadanie, czy wypowiedzenie zmieniające
było uzasadnione. Jako okoliczność uzasadniającą przyjęcie skargi kasacyjnej do
rozpoznania skarżący wskazał na występowanie w sprawie istotnego zagadnienia prawnego,
wymagającego rozstrzygnięcia, czy pracodawca, będący spółką akcyjną zatrudniającą około
dziesięciu tysięcy pracowników, u którego nie obowiązuje od dnia 1 stycznia 2004 r.
zakładowy układ zbiorowy pracy, gdyż został wypowiedziany przez pracodawcę, ani
regulamin wynagradzania, bo między związkami zawodowymi działającymi w firmie
pracodawcy a pracodawcą nie doszło do uzgodnienia regulaminu wynagradzania, ani też do
wynegocjowania nowego zakładowego układu zbiorowego pracy, może dokonywać
wypowiedzeń zmieniających pracownikom, w stosunku do których postanowienia
rozwiązanego układu stały się częścią umowy o pracę, czy też jest obowiązany czekać na
zawarcie nowego układu lub regulaminu wynagradzania. Sądy obu instancji stwierdziły, że
skarżący nie może dokonać wypowiedzenia warunków pracy i płacy pracownikom, aż do
czasu uzgodnienia ze związkami zawodowymi regulaminu wynagradzania. Takie stanowisko
Sądu prowadziło do bezpodstawnej konkluzji, że pracodawca, u którego nie obowiązuje układ
zbiorowy pracy ani regulamin wynagradzania jest pozbawiony możliwości dokonywania
wypowiedzeń zmieniających. Tymczasem przepisy Kodeksu pracy wśród ustawowych
zakazów wypowiadania umów o pracę takiego zakazu nie przewidują, a obowiązujące
przepisy nie uzależniają dokonywania wypowiedzeń zmieniających od uchwalenia nowego
ZUZP lub regulaminu pracy. Skarżący podniósł też, że Sądy obu instancji nie zbadały, czy w
sprawie zachodziły przesłanki uprawniające do przywrócenia powódce dotychczasowych
warunków pracy i płacy, to jest czy wypowiedzenie było nieuzasadnione lub naruszało
przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, ani czy podana przyczyna wypowiedzenia była
uzasadniona. W tym stanie sprawy skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w
części oddalającej apelację skarżącego, a także poprzedzającego go wyroku Sądu pierwszej
instancji w części utrzymanej w mocy zaskarżonym wyrokiem i przekazanie sprawy Sądowi
Rejonowemu w R. do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach za wszystkie
instancje, ewentualnie o uchylenie zaskarżonych wyroków we wskazanych częściach i
orzeczenie co do istoty sprawy przez oddalenie powództwa w całości i zasądzenie od
powódki na rzecz skarżącego zwrotu kosztów postępowania.
7
W odpowiedzi na skargę kasacyjną powódka domagała się oddalenia skargi jako
niezasadnej i zasądzenia poniesionych kosztów zastępstwa procesowego według norm
przepisanych.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Skarga kasacyjna jest uzasadniona, ponieważ po opublikowaniu wyroku Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 18 listopada 2002 r., K 31/01 (Dz. U. Nr 196, poz. 1660: OTK-A 2002
nr 6, poz. 82), który pozbawił mocy obowiązującej art. 2411
§ 4 k.p., pracodawca nie jest
związany postanowieniami rozwiązanego układu zbiorowego pracy, a żaden przepis prawa
pracy nie zakazuje mu dokonywania wypowiedzeń zmieniających warunki umów o pracę na
niekorzyść pracowników w porównaniu z warunkami wynikającymi z rozwiązanego układu
zbiorowego pracy. Tak oceniając stan prawny po rozwiązaniu układu zbiorowego pracy Sąd
Najwyższy w uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 29 września 2006 r., II PZP 3/06 (Praca i
Zabezpieczenie Społeczne 2007 nr 1, str. 32-34), uznał, że art. 24113
§ 2 zdanie drugie k.p.
ma zastosowanie do wypowiedzenia wynikających z układu zbiorowego warunków umowy o
pracę w razie rozwiązania tego układu, także wtedy, gdy nie został on zastąpiony nowym
układem zbiorowym pracy ani regulaminem wynagradzania. Skład orzekający podziela
przedstawione w tej uchwale argumenty na rzecz stanowiska, że w odniesieniu do
wypowiedzenia warunków pracy lub płacy zasadą jest generalna możliwość i dopuszczalność
jego stosowania przez pracodawcę, tyle że ograniczona przesłankami legalności lub
zasadności wypowiedzenia zmieniającego (art. 45 § 1 k.p. w związku z art. 42 § 1 k.p.)., a
ograniczenia (zakazy) dokonywania takiego wypowiedzenia mogą wynikać wyłącznie z
przepisów szczególnych. Oznacza to, że rozwiązanie dotychczasowego układu zbiorowego
pracy prowadzi do uchylenia generalnej ochrony przed wypowiedzeniem zmieniającym
dotychczasowe warunki pracy lub płacy wynikające z rozwiązanego układu.
Przekładając powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy, błędne było stanowisko zajęte
przez Sądy obu instancji, które sprowadzało się w istocie do bezpodstawnego uznania, iż w
razie rozwiązania dotychczasowego układu zbiorowego pracy pracodawca nie może
wypowiedzieć dotychczasowych warunków pracy lub płacy wynikających z rozwiązanego
układu do czasu zakończenia negocjacji z zakładowymi związkami zawodowymi w sprawie
zawarcia nowych zakładowych regulacji płacowych. To, że w odniesieniu do ofert zawarcia
zakładowego regulaminu płacowego zakładowe organizacje związkowe trzykrotnie
przedstawiały wspólnie uzgodnione negatywne stanowisko, przedkładając pracodawcy
8
własne projekty regulaminu, oznacza tylko tyle, że pracodawca nie może jednostronnie wydać
takiego aktu płacowego w trybie art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Przepis ten
bowiem stanowi, że jeżeli między innymi w sprawie regulaminu wynagradzania zakładowe
organizacje związkowe nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni,
to decyzję w tej sprawie podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk
organizacji związkowych. Równocześnie zajmując wspólnie uzgodnione negatywne
stanowisko zakładowe organizacje związkowe powinny mieć na uwadze, że pracodawca do
czasu uzgodnienia ze związkami zawodowymi nowego układu zbiorowego pracy lub
zakładowych aktów płacowych, będzie krępowany w modyfikowaniu (zmianach)
indywidualnych warunków pracy i płacy jedynie powszechnie obowiązującymi przepisami
prawa pracy oraz wymaganiami legalności i zasadności dokonywanych wypowiedzeń
zmieniających. W takim aspekcie sprawy należało rozważyć wydane przez pozwanego
pracodawcę uchwały zarządu Banku BPH S.A.: Nr 266 z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie
warunków umów o pracę do czasu wynegocjowania zakładowego układu zbiorowego pracy
pracowników BPH S.A. oraz Nr 67 z dnia 13 maja 2005 r. w sprawie warunków umów o
pracę pracowników Banku BPH S.A., które nie były regulaminami wynagradzania (tak zresztą
nie zostały nazwane przez pracodawcę), ani źródłami prawa w rozumieniu art. 9 § 1 k.p., a w
tym charakterze uchwały te były ocenione przez Sądy obu instancji. Wprawdzie Sąd drugiej
instancji przyjął, że nie były to akty nieważne w rozumieniu art. 58 k.c., ale równocześnie
uznał, że na ich podstawie mogły być ustalane warunki umów o pracę wyłącznie nowo
zatrudnionym pracownikom. Tymczasem brak prawnych możliwości wydania przez
pracodawcę regulaminu wynagradzania w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami
związkowymi bądź w trybie art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych, ze względu na
wspólnie uzgodnione negatywne stanowisko zakładowych organizacji związkowych w
odniesieniu do ofert pracodawcy zawarcia zakładowego regulaminu wynagradzania, wcale nie
oznacza, że pracodawcę nadal bezwzględnie wiążą warunki pracy płacy, które wynikały z
rozwiązanego układu zbiorowego pracy. Przeciwnie, w razie utraty mocy obowiązującej
(rozwiązania) dotychczasowego układu zbiorowego pracy i braku możliwości zawarcia lub
wydania zakładowego regulaminu wynagradzania, ze względu na wspólnie uzgodnione
negatywne stanowisko zakładowych organizacji związkowych, pracodawca może regulować
warunki pracy i płacy według standardów powszechnego prawa pracy, co sprawia, że
9
dokonane powódce wypowiedzenie zmieniające wymaga zbadania jego legalności (zgodności
z prawem) i zasadności na gruncie powszechnie obowiązującego prawa pracy.
Powyższe wymaga zweryfikowania, czy zaproponowana powódce w drodze
wypowiedzenia zmieniającego zmiana warunków pracy i płacy, oparta o postanowienia
wynikające ze spornych uchwał zarządu pozwanego, które nie mogą być mniej korzystne niż
przepisy prawa pracy, nie naruszała wymagań zasadności i zgodności z powszechnym
prawem pracy dokonanego powódce wypowiedzenia zmieniającego. W tym celu Sąd
Najwyższy wyrokował jak w sentencji (art. 39815
k.p.c.).
/tp/