Pełny tekst orzeczenia

Sygnatura akt II Cz 1180/15

POSTANOWIENIE

Dnia 23 listopada 2015r.

Sąd Okręgowy w Świdnicy II Wydział Cywilny Odwoławczy w składzie następującym:

Przewodniczący SO Anatol Gul

Sędziowie SO Jerzy Dydo

SO Agnieszka Terpiłowska

po rozpoznaniu w dniu 23 listopada 2015r. na posiedzeniu niejawnym

sprawy z wniosku Skarbu Państwa – (...) w Ś.

przeciwko dłużnikom U. C., K. C.

w nadanie klauzuli wykonalności

na skutek zażalenia wnioskodawcy na postanowienie Sądu Rejonowego w Świdnicy z dnia 18 września 2015r. sygn. akt I Co 2142/14

postanawia:

oddalić zażalenie.

(...)

UZASADNIENIE

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 18 września 2015r. Sąd Rejonowy w Świdnicy oddalił wniosek o nadanie klauzuli wykonalności administracyjnym tytułom wykonawczym. W uzasadnieniu postanowienia Sąd pierwszej instancji wskazał, iż niedopuszczalne jest nadanie klauzuli wykonalności administracyjnemu tytułowi egzekucyjnemu opiewającemu na zaległości podatkowe dłużnika, gdyż niedopuszczalna jest droga sądowa dla zaspokojenia należności podatkowych Skarbu Państwa stwierdzonych tytułem wykonawczym wystawionym przez wierzyciela domagającego się ich uwzględnienia w podziale sumy uzyskanej przez sądową egzekucję z nieruchomości. Z powyższej przyczyny na podstawie art. 776 k.p.c. i 777 § 1 pkt 3 k.p.c. Sąd pierwszej instancji oddalił wniosek.

Zażalenie na powyższe postanowienie złożył wnioskodawca zaskarżając postanowienie w całości. Zaskarżonemu postanowieniu wnioskodawca zarzucił naruszenie art. 199 § 1 pkt 1 k.p.c. poprzez niewłaściwe uznanie, iż brak jest drogi sądowej oraz art. 784 k.p.c. w zw. z art. 1036 § 1 pkt 1 k.p.c. poprzez ich nie zastosowanie i nie nadanie klauzuli wykonalności administracyjnym tytułom wykonawczym. Mając powyższe na uwadze skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonego postanowienia i nadanie klauzuli wykonalności administracyjnym tytułom wykonawczym.

Sąd Okręgowy zważył:

Zażalenie nie było zasadne.

Słusznie powołując się na treść art. 777 § 1 pkt 3 k.p.c. i art. 776 k.p.c. Sąd pierwszej instancji uznał, iż niedopuszczalne pozostawałoby uwzględnienie wniosku o nadanie klauzuli wykonalności administracyjnym tytułom wykonawczym odnoszącym się do zaległości podatkowych dłużników.

Należy zaznaczyć, iż tytuły, których dotyczył wniosek o ich zaopatrzenie w klauzule wykonalności, zostały wydane w związku zaległościami dłużników z tytułu podatku od towarów i usług i podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ugruntowane w orzecznictwie pozostaje, iż zachowany został dualizm sądowego i administracyjnego postępowania egzekucyjnego, co oznacza, iż administracyjne tytuły wykonawcze są tytułami egzekucyjnymi w rozumieniu art. 777 § 1 pkt 3 k.p.c., jedynie jeśli przepis szczególny tak stanowi ( por. uchwała SN z dnia 14 grudnia 2007 r., III CZP 114/07, Legalis, uchwała SN z dnia 28 lutego 2008 r., III CZP 150/07, L., uchwała SN z dnia 16 października 2008 r., III CZP 99/08, Legalis ). Sąd Okręgowy podziela wyrażone w cytowanych orzeczeniach Sądu Najwyższego poglądy odnoszące się do braku dopuszczalności drogi sądowej dla zaspokojenia należności podatkowych Skarbu Państwa, stwierdzonych tytułem wykonawczym wystawionym przez wierzyciela domagającego się ich uwzględnienia w podziale sumy uzyskanej przez sądową egzekucję z nieruchomości na podstawie art. 1036 k.p.c. W powołanej uchwale (cytowanej również przez Sąd pierwszej instancji) z dnia 14 grudnia 2007r. Sąd Najwyższy wskazał, iż przepis art. 1036 k.p.c. określający wierzycieli którzy mogą złożyć tytuł wykonawczy odnosi się do wierzycieli dla których zgodnie z art. 1 k.p.c. otwarta jest droga sądową (art. 2 k.p.c.).

Wierzyciel (wnioskodawca), dla którego ustanowiono odrębną administracyjną procedurę dochodzenia wierzytelności nie został tą interpretacją pozbawiony ochrony, może bowiem uzyskując informacje o licytacji wykorzystać instytucję zbiegu egzekucji dla zapewnienia pełnego uczestnictwa w podziale. Powołany przez skarżącego wyjątek dot. wyjawienia majątku - po zmianie (z dniem 2013-11-21 ustawą z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych - Dz.U.2013.1289) przepisu art. 71 § 3 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji z dnia 17 czerwca 1966 r. (Dz.U. Nr 24, poz. 151 ze zm.) nie jest już wyjątkiem od reguły. Przepis wyraźnie wskazuje, iż nie nadaje się sądowej klauzuli wykonalności tytułom stanowiącym podstawę żądania wyjawienia majątku. Wobec brzmienia tego przepisu obowiązującego przed zmianą, orzecznictwo wskazywało, iż konieczność nadania w tym przypadku sądowej klauzuli wykonalności stanowi wyjątek, który nie wpływa na ocenę zasady w zakresie braku drogi sądowej egzekwowania wierzytelności na podstawie administracyjnych tytułów wykonawczych.

Wniosek o nadanie klauzuli wykonalności podlegał odrzuceniu (na podstawie art. 199 § 1 pkt 1 k.p.c. w zw. z art. 13 § 2 k.p.c.) a nie oddaleniu, ale powyższe uchybienie nie miało wpływu na prawidłowość rozstrzygnięcia w sprawie.

Mając powyższe na uwadze na podstawie art. 385 k.p.c. w zw. z art. 397 § 2 k.p.c. w zw. z art. 13 § 2 k.p.c. zażalenie podlegało oddaleniu.

(...)

(...)