Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt I C 601/15

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 1 sierpnia 2016 roku

Sąd Rejonowy dla Łodzi-Widzewa w Łodzi, I Wydział Cywilny w składzie:

Przewodnicząca: S S.R. Kinga Grzegorczyk

Protokolant: st. sekr. sąd. Milena Bartłomiejczyk

po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2016 roku w Łodzi

na rozprawie

sprawy z powództwa P. K. (1) i P. K. (2)

przeciwko (...) Spółce Akcyjnej w W.

o zapłatę 8328,29 złotych

1.  zasądza od (...) Spółki Akcyjnej w W. na rzecz:

a)  P. K. (1) i P. K. (2) solidarnie kwotę 7832,04 (siedem tysięcy osiemset trzydzieści dwa 04/100) złote z ustawowymi odsetkami od dnia 22 marca 2014 roku do dnia 31 grudnia 2015 roku i ustawowymi odsetkami za opóźnienie od dnia 1 stycznia 2016 roku do dnia zapłaty,

b)  P. K. (2) kwotę 446,25 (czterysta czterdzieści sześć 25/100) złotych,

2.  oddala powództwo w pozostałym zakresie,

3.  zasądza od (...) Spółki Akcyjnej w W. na rzecz P. K. (1) i P. K. (2) solidarnie kwotę 2351 (dwa tysiące trzysta pięćdziesiąt jeden) złotych tytułem zwrotu kosztów procesu,

4.  nakazuje pobrać od (...) Spółki Akcyjnej w W. na rzecz Skarbu Państwa – Sądu Rejonowego dla Łodzi-Widzewa w Łodzi kwotę 122,68 (sto dwadzieścia dwa 68/100) złote tytułem nieuiszczonych kosztów sądowych.

Sygn. akt I C 601/15

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2015 r. P. K. (1) i P. K. (2) wystąpili przeciwko (...) Spółce Akcyjnej w W. z pozwem o zapłatę:

a)  na rzecz obu powodów solidarnie kwoty 7832,04 zł z ustawowymi odsetkami od dnia 22 marca 2014 r. tytułem odszkodowania w związku z wypadkiem komunikacyjnym z dnia 19 lutego 2014 r.,

b)  na rzecz powoda P. K. (2) kwoty 300 zł tytułem zwrotu kosztów sporządzenia opinii technicznej naprawy pojazdu powodów,

c)  na rzecz powoda P. K. (2) kwoty 196,25 zł tytułem zwrotu kosztów holowania pojazdu powodów,

a ponadto o zasądzenie od strony pozwanej na rzecz powodów kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych oraz kwoty 32 zł z tytułu uiszczonej opłaty skarbowej od pełnomocnictw. W uzasadnieniu pełnomocnik powodów podniósł, że w dniu 19 lutego 2014 r. doszło do kolizji drogowej, na skutek której uszkodzeniu uległ samochód powodów. Sprawca zdarzenia posiadał zawartą z pozwanym (...) umowę ubezpieczenia w zakresie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Szkoda została zgłoszona stronie pozwanej w dniu 19 lutego 2014 r. W toku postępowania likwidacyjnego powodom została wypłacona kwota 6879,41 zł z tytułu zwrotu kosztów naprawy pojazdu, a powodowi P. K. (2) także kwota 153,75 zł tytułem zwrotu kosztów holowania pojazdu. Z uwagi na to, że powodowie nie zgadzali się z decyzją strony pozwanej co do wysokości należnego im odszkodowania, na ich zlecenie został wykonany kosztorys naprawy uszkodzonego samochodu, zgodnie z którym koszt jego naprawy wynosi 14711,45 zł brutto. (...) odmówiło jednak wypłaty dalszego odszkodowania.

[pozew k.2-6]

Strona pozwana nie uznała powództwa i wniosła o jego oddalenie oraz o zasądzenie od powodów na swoją rzecz zwrotu kosztów postępowania według norm przepisanych. Pełnomocnik (...) podniósł, że w toku postępowania likwidacyjnego Zakład wypłacił powodom odszkodowanie w wysokości 6879,42 zł, która ta kwota jest wystarczająca na przywrócenie spornego pojazdu do stanu poprzedniego.

[odpowiedź na pozew k.30-31]

Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

W wyniku kolizji drogowej z dnia 19 lutego 2014 r. uszkodzeniu uległ samochód osobowy marki B. (...) o numerze rejestracyjnym (...), stanowiący własność powodów. Sprawca szkody w dniu zdarzenia ubezpieczony był w zakresie odpowiedzialności cywilnej w (...) Spółce Akcyjnej w W..

[okoliczność bezsporna]

Przedmiotowy samochód został odholowany z parkingu do zakładu blacharsko-lakierniczego. Koszt holowania wyniósł 350 zł.

[dowód: rachunek k.23]

W samochodzie powodów był zamontowany komputer pokładowy w wersji rozszerzonej, wskazujący m. in. średnią prędkość przejazdu podróży oraz średnie i chwilowe zużycie paliwa, poziom płynu do spryskiwaczy i przepalone żarówki. Ponadto pojazd był wyposażony w opony zimowe marki F. (...) w rozmiarze 195/65/15 z oznaczeniem (...).

[dowód: zeznania powoda P. K. (2) k.126]

Powodowie zgłosili szkodę stronie pozwanej w dniu zdarzenia, tj. 19 lutego 2014 r. W toku postępowania likwidacyjnego strona pozwana wypłaciła powodom kwotę 6879,41 zł brutto tytułem należnego im odszkodowania za uszkodzony pojazd. Ponadto (...) wypłaciło powodowi P. K. (2) kwotę 153,75 zł tytułem zwrotu kosztów holowania pojazdu.

[okoliczność bezsporna]

Na zlecenie pełnomocnika powodów została sporządzona kalkulacja kosztów naprawy ich pojazdu przez rzeczoznawcę, której koszt wyniósł 250 zł. Zgodnie z tą ekspertyzą koszty naprawy pojazdu wynoszą 14711,45 zł brutto.

[dowód: ekspertyza k.13-19, zlecenie k.20, faktura k.22]

Przeciętny ekonomicznie uzasadniony koszt naprawy samochodu powodów, przy zastosowaniu nowych i oryginalnych części, zakupionych w sieci dilerskiej, wynosi 18992,65 zł brutto, natomiast przy zastosowaniu dostępnych części z logo producenta i bez logo producenta (tzw. części Q) – 14822,15 zł. Wartość samochodu w dacie szkody w stanie nieuszkodzonym wynosiła 14800 zł, a w stanie uszkodzonym – 5700 zł. Przy uwzględnieniu, że pojazd posiadał komputer pokładowy tzw. pełny oraz opony marki F. (...)/65 R15 95T X. W. 2 TL ze stopniem zużycia na dzień 18 listopada 2013 r. wynoszącym 34%, to wartość pojazdu w stanie nieuszkodzonym wynosiła 15000 zł, a w stanie uszkodzonym – 5900 zł.

[dowód: pisemna opinia biegłego sądowego k.58-80, pisemna uzupełniająca opinia biegłego sądowego k.101-108]

Sąd zważył co następuje:

W rozpoznawanej sprawie bezsporne są zarówno okoliczności, w jakich doszło do wypadku z dnia 19 lutego 2014 r., jego przebieg, jak i zakres uszkodzeń powstałych w jego wyniku w samochodzie marki B. (...) nr rej (...), stanowiącym własność powodów. Strona pozwana nie kwestionowała zasady swej odpowiedzialności. Podnosiła jedynie, że w wyniku ustaleń poczynionych w toku postępowania likwidacyjnego zakwalifikowała szkodę jako całkowitą, zaś wypłacone odszkodowanie stanowi różnicę pomiędzy ustaloną przez stronę pozwaną wartością pojazdu w stanie nieuszkodzonym, a wartością tego pojazdu w stanie uszkodzonym. Stanowisko w zakresie takiego rozliczenia szkody pełnomocnik strony pozwanej zajął w swoim piśmie z 28 stycznia 2016 r. (k.88).

W konsekwencji między stronami powstał spór co do tego, czy szkoda powinna zostać zlikwidowana jako tzw. szkoda całkowita, czy też nie.

Zgodnie z opinią biegłego sądowego wydaną w toku niniejszego postępowania przeciętny ekonomicznie uzasadniony koszt naprawy samochodu powodów, przy zastosowaniu nowych i oryginalnych części, zakupionych w sieci dilerskiej, wynosi 18992,65 zł brutto, natomiast przy zastosowaniu dostępnych części z logo producenta i bez logo producenta (tzw. części Q) – 14822,15 zł. Wartość samochodu w dacie szkody w stanie nieuszkodzonym wynosiła 14800 zł, a w stanie uszkodzonym – 5700 zł. Przy uwzględnieniu natomiast, że pojazd posiadał komputer pokładowy tzw. pełny oraz opony marki F. (...)/65 R15 95T X. W. 2 TL ze stopniem zużycia na dzień 18 listopada 2013 r. wynoszącym 34 %, wartość tego pojazdu w stanie nieuszkodzonym wynosiła 15000 zł, zaś w stanie uszkodzonym – 5900 zł.

W tym miejscu należy wskazać, że w umowach ubezpieczenia lub ogólnych warunkach umów ubezpieczenia zawierane są postanowienia dotyczące sposobu rozliczania szkody. Zapisy te wiążą jednak wyłącznie strony danej umowy, a zatem regulują one postępowanie likwidacyjne w przypadku szkód w pojeździe ubezpieczonego. W rozpoznawanej sprawie powodowie doznali jednak szkody w swoim pojeździe z uwagi na zawinione działanie sprawcy wypadku, który był ubezpieczony w zakresie OC posiadaczy pojazdów u strony pozwanej. Powodów nie wiążą zatem ewentualne postanowienia o likwidacji tzw. szkody całkowitej, które stosuje się w sytuacji, gdy koszty naprawy samochodu przekraczają odpowiedni procent wartości pojazdu w stanie nieuszkodzonym. Żaden też przepis Kodeksu cywilnego regulujący umowę ubezpieczenia (art. 805 i n.) nie przewiduje likwidacji tzw. szkody całkowitej.

Uznać zatem należy, że w rozpoznawanej sprawie zastosowanie ma przepis art. 363 § 1 k.c., zgodnie z którym naprawienie szkody powinno nastąpić według wyboru poszkodowanego bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. Jednakże gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu.

W rozpoznawanej sprawie powodowie dokonali wyboru sposobu likwidacji szkody w swoim samochodzie w wyniku wypadku z dnia 19 lutego 2014 r., zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z przepisu art. 363 § 1 k.c., dochodząc naprawienia szkody poprzez zapłatę odszkodowania w wysokości uzasadnionych kosztów naprawy, przyjmując te koszty wyliczone dla dostępnych części Q (k.126).

Uzasadniony koszt naprawy samochodu powodów przy zastosowaniu dostępnych części z logo producenta i bez logo producenta (tzw. części Q) wynosi 14822,15 zł. Uwzględniając kwotę 6879,41 zł wypłaconą w toku postępowania likwidacyjnego, powodom należy się dalsze odszkodowanie w wysokości 7942,74 zł.

Mając na uwadze przepis art. 321 k.p.c., zgodnie z którym sąd nie może wyrokować co do przedmiotu, który nie jest objęty żądaniem ani wyrokować ponad żądanie, Sąd zgodnie z żądaniem powodów zasądził na ich rzecz solidarnie kwotę 7832,04 zł tytułem dalszego odszkodowania.

Zgodnie z treścią art. 817 § 1 i 2 k.c. w przypadku braku odmiennych ustaleń zakład ubezpieczeń zobowiązany jest spełnić świadczenie w terminie 30 dni, licząc od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku. W rozpoznawanej sprawie szkoda została zgłoszona stronie pozwanej w dniu 19 lutego 2014 r., a zatem należne odszkodowanie winno być wypłacone najpóźniej do dnia 21 marca 2014 r. Wobec tego, że strona pozwana nie wypłaciła należnego odszkodowania w pełnej wysokości, to na podstawie art. 481 § 1 i 2 k.c. powodom należą się odsetki od kwoty dodatkowego odszkodowania zgodnie z ich żądaniem, tj. od dnia 22 marca 2014 r.

Powód P. K. (2) dochodził także od strony pozwanej zwrotu kwoty 300 zł tytułem zwrotu kosztów sporządzenia opinii technicznej naprawy pojazdu powodów oraz kwoty 196,25 zł tytułem zwrotu kosztów holowania pojazdu powodów.

Ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wynika, że w toku postępowania likwidacyjnego strona powodowa przyznała powodowi kwotę 153,75 zł tytułem zwrotu kosztów holowania samochodu. Koszt holowania wyniósł jednak 350 zł, co wynika z załączonego do pozwu rachunku. Powodowi należy się zatem zwrot różnicy między faktycznie poniesionymi kosztami holowania a odszkodowaniem przyznanym z tego tytułu, tj. kwota 196,25 zł (350 – 153,75).

Do pozwu została załączona również faktura za sporządzoną na zlecenie pełnomocnika powodów kalkulację kosztów naprawy uszkodzonego samochodu. Zgodnie z tym dokumentem za sporządzenie tej kalkulacji powód poniósł koszty w wysokości 250 zł, a nie 300 zł, jak wskazywał w pozwie pełnomocnik powodów.

Zakres pojęciowy szkody podlegającej wyrównaniu przez zakład ubezpieczeń z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej obejmuje w rozpoznawanej sprawie nie tylko koszty związane z uszkodzeniem lecz również koszt opinii technicznej wyceniającej koszty naprawy przedmiotowego pojazdu (por. uchwała SN z dnia 18.05.2004 r., III CZP 24/04, OSNC 2005/7-8/117). Tak szerokie ujęcie pojęcia szkody uzasadnione jest kompensacyjnym charakterem odszkodowania, które powinno przywrócić w majątku poszkodowanego stan rzeczy naruszony zdarzeniem ją wyrządzającym. Co prawda strona pozwana kwestionowała załączoną ekspertyzę, stając na stanowisku, że wypłacona w toku postępowania likwidacyjnego kwota odszkodowania jest w pełni adekwatna do poniesionej przez powodów szkody, to jednak po sporządzeniu opinii przez biegłego sądowego okazało się, że koszty naprawy pojazdu powodów wyliczone przez biegłego i przez rzeczoznawcę są praktycznie takie same, przy czym wyliczenia biegłego sądowego wskazały, że koszty te są nieznacznie wyższe, aniżeli w ekspertyzie załączonej do pozwu.

Mając powyższe na uwadze, Sąd zasądził od strony pozwanej na rzecz powoda P. K. (2) kwotę 250 zł jako zwrot poniesionych wydatków z tytułu sporządzenia kalkulacji naprawy pojazdu.

W pozostałym zakresie, tj. kwoty 50 zł tytułem zwrotu kosztów sporządzenia kalkulacji kosztów naprawy, Sąd oddalił powództwo jako niezasadne.

O kosztach procesu Sąd orzekł na podstawie art. 98 k.p.c. statuującego odpowiedzialność stron za wynik procesu. Powodowie wygrali proces praktycznie w całości (99,4%), a zatem strona pozwana jest zobowiązana do zwrotu na ich rzecz kosztów procesu, które wyniosły łącznie 2351 zł (417 zł – opłata od pozwu, 700 zł – zaliczka na poczet wynagrodzenia biegłego, 1200 zł – koszty zastępstwa procesowego oraz 34 zł – opłata od udzielonych pełnomocnictw).

Z uwagi na to, że strona pozwana przegrała proces praktycznie w całości, Sąd nakazał pobrać od niej na rzecz Skarbu Państwa – Sądu Rejonowego dla Łodzi-Widzewa w Łodzi kwotę 122,68 zł na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 623), która w toku postępowania została tymczasowo wypłacona z funduszy Skarbu Państwa na poczet wynagrodzenia biegłego sądowego.