Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt II Cz 519/16

POSTANOWIENIE

K., dnia 29 sierpnia 2016 r.

Sąd Okręgowy w Kaliszu, II Wydział Cywilny Odwoławczy

w składzie następującym:

Przewodniczący: SSO Marian Raszewski

po rozpoznaniu w dniu 29 sierpnia 2016 r. w Kaliszu

na posiedzeniu niejawnym

sprawy z powództwa Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy O.

przeciwko D. J.

o zapłatę

w przedmiocie zażalenia powoda

na postanowienie Sądu Rejonowego w Ostrzeszowie

z dnia 7 marca 2016 r., sygn. akt I C 86/16

p o s t a n a w i a :

uchylić zaskarżone postanowienie.

Sygn. akt II Cz 519/16

UZASADNIENIE

Zaskarżonym postanowieniem Sąd Rejonowy odrzucił pozew Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy O. z uwagi na nieposiadanie przez powoda zdolności sądowej.

Zażalenie na powyższe postanowienie złożył powód zaskarżając je w całości, domagając się jego uchylenia.

Zaskarżonemu postanowieniu zarzucono – w istocie - naruszenie art. 199 § 1
pkt 3 k.p.c.
poprzez jego zastosowanie.

Sąd Okręgowy zważył, co następuje:

Zażalenie zasługuje na uwzględnienie.

Jak słusznie wskazał skarżący, Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy O.
im. S. C. działa na podstawie ustawy z dnia 27.06.1997 r. o bibliotekach (j.t. Dz. U. z 2012 r. poz. 642 ze zm.). Według art. 8 ust. 2 tej ustawy organizatorami bibliotek są m.in. jednostki samorządu terytorialnego. Stosownie do art. 10 ustawy biblioteka może stanowić samodzielną jednostkę organizacyjną albo wchodzić w skład innej jednostki. W art. 19 ust. 2 ustawy stwierdza się, że gmina organizuje i prowadzi co najmniej jedną gminną bibliotekę publiczną. Nadto przepis art. 2 ustawy stanowi, że w zakresie nieuregulowanym ustawą do bibliotek stosuje się odpowiednie przepisy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, tj. ustawy z dnia 25.03.1991 r. o organizowaniu i prowadzenia działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: […] biblioteki. Według art. 9 ust. 1 tej ustawy jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury. W myśl natomiast art. 14 ust. 1 i 3 ustawy instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora, przy czym podlega wpisowi do rejestru z urzędu.

W niniejszej sprawie powód przedłożył zaświadczenie Burmistrza Miasta i Gminy O. z dnia 15 czerwca 2016 r. o wpisie powoda do rejestru (...) i Gminy O. (k. 25), jak również zaświadczenie z GUS
w W. z dnia 26 października 2009 r. (k. 26) z którego wynika, że powód jest osobą prawną, stanowiącą gminną samorządową jednostką organizacyjną, będącą własnością samorządową.

Zgodnie z art. 33 k.c. osobami prawnymi są m.in. jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że powód stanowi jednostkę organizacyjną Miasta i Gminy O., posiadającą osobowość prawną, a więc jest osobą prawną, której - z tytułu posiadania statusu - przysługuje atrybut zdolności sądowej.

Dlatego, na podstawie art. 386 § 4 k.p.c. w zw. z art. 397 § 2 k.p.c., orzeczono, jak w sentencji.