Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt VI U 1596/16

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 1 grudnia 2016 r.

Sąd Okręgowy w Bydgoszczy VI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący SSO Janusz Madej

Protokolant – st. sekr. sądowy Dorota Hańc

po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2016 r. w Bydgoszczy na rozprawie

odwołania: Z. P.

od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w B.

z dnia 16 maja 2016 r., znak: (...)

w sprawie: Z. P.

przeciwko: Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w B.

o emeryturę

I zmienia zaskarżoną decyzję w ten sposób, że przyznaje ubezpieczonemu Z. P. prawo do emerytury od dnia 1 maja 2016 r.;

II nie stwierdza odpowiedzialności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w B. za nieustalenie ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.

Sygn.akt VIU 1596/16

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 16 maja 2016 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w B. po rozpoznaniu wniosku Z. P. z dnia 6 maja 2016 roku odmówił przyznania wnioskodawcy prawa do emerytury. W uzasadnieniu tej decyzji organ rentowy wskazał, iż przyczyną odmowy przyznania emerytury jest to, iż nie został udowodniony wymagany 15-letni okres pracy w szczególnych warunkach wykonywanej stale i w pełnym wymiarze czasu pracy. Jednocześnie organ rentowy wskazał, że nie uwzględnił do okresów zatrudnienia w Zakładzie (...) w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością okresów od 12 sierpnia 1975 roku do 27 kwietnia 1976 roku, od 2 maja 1972 roku do 1 marca 1988 roku, od 14 kwietnia 1992 roku do 19 lipca 1992 roku oraz od 1 stycznia 1993 roku do 5 kwietnia 1996 roku, jako pracy wykonywanej w warunkach szczególnych, gdyż wnioskodawca ubezpieczony nie przedłożył świadectwa wykonywania pracy w szczególnych warunkach za ten okres, a dokonane w świadectwie pracy z dnia 15 listopada 1996 roku wpis nie jest wystarczający, gdyż nie spełniał wymogów formalnych. Pracodawca, bowiem nie powołał się w zarzą..., na zarządzenie resortowe ministra, któremu zakład pracy podlegał oraz nie podano charakteru wykonywanej pracy zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 7 lutego 1983 roku. Jednocześnie na podstawie dowodów dołączonych do wniosku i uzyskanych w wyniku przeprowadzonego postępowania Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w B. przyjął za udowodnione na dzień 1 stycznia 1999 roku okresy nieskładkowe w wymiarze 8 miesięcy i 27 dni, składkowe w wymiarze 21 lat, 11 miesięcy i 3 dni, uzupełniające praca na roli 2 lat, 4 miesięcy. Łącznie 25 lat. W odwołaniu od tej decyzji ubezpieczony domagał się jej zmiany i poprzez przyznania mu prawa do emerytury. W uzasadnieniu zaskarżenia ubezpieczony wskazywał, że w Zakładzie (...) wykonywał prace montażowe, remontowe i eksploatacyjne przy urządzeniach elek..., elektroenergetycznych i cieplnych w elektrociepłowniach, elektrowniach wodnych w okresie od 12 sierpnia 1975 roku do 27 kwietnia 1976 roku i od 2 maja 1978 roku do 31 grudnia 1988 roku wskazane w wykazie A stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 roku w dziale II w energetyce, jak również prace polegające na wykonywaniu prac spawalniczych przy spawaniu i wycinaniu elektrycznym przy urządzeniach elektroenergetycznych i cieplnych w elektrociepłowniach, elektrowniach wodnych w okresie od 1 stycznia 1989 roku do 1 marca 1992 roku oraz od 14 kwietnia 1992 roku do 19 lipca 1992 roku i od dnia 1 marca 1993 roku do 5 maja 1996 roku wskazane w wykazie A dziale XIV. Ubezpieczony wskazywał, że wymienione prace zostały opisane w świadectwie pracy wydanym mu przez Zo..., Zakład (...) spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w świadectwie pracy z dnia 15 listopada 1996 roku. W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wnosił o jego oddalenie powołując argumentację przedstawioną w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji. Sąd Okręgowy ustalił i rozważył, co następuje. Ubezpieczony Z. P. urodzony (...) wniosek o emeryturę złożył w dniu 9 maja 2016 roku. 60 lat ukończył on (...)roku, a we wniosku emerytalnym oświadczył, iż jest członkiem Otwartego Funduszu Emerytalnego oraz, że wnosi o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w Otwartym Funduszu Emerytalnym za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na dochody budżetu państwa. Nie było sporu między stronami, co wynika z treści zaskarżonej decyzji, iż ubezpieczony na dzień 1 stycznia 1999 roku, a więc na dzień wejścia w życie ustawy emerytalnej legitymował się 25-letnim okresem zatrudnienia uzupełnionym pracą na roli w gospodarstwie rolnym rodziców. Natomiast spór dotyczył tego czy ubezpieczony posiada na dzień 1 stycznia 1999 roku co najmniej 15 lat pracy w szczególnych warunkach w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2016 roku pozycja 887 z późniejszymi zmianami oraz w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1988 roku w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, Dziennik Ustaw z 1983 roku numer 8 pozycja 43 z późniejszymi zmianami. Na podstawie przeprowadzonych w sprawie dowodów, w szczególności zeznań świadków J. A.

[f 00:45:23.028] i J. B.

[f 00:45:24.378] oraz dowodu z przesłuchania ubezpieczonego Z. P., jak również dowodu, dowodów z dokumentów zebranych w aktach osobowych ubezpieczonego nadesłanych do akt sprawy przez podmiot archiwizujący te akta oraz dowodu z książeczki spawacza złożonej na rozprawie przez ubezpieczonego Sąd Okręgowy ustalił, iż ubezpieczony w okresie, w okresach wskazanych w świadectwie pracy z dnia 15 listopada 1996 roku wystawionym przez Zakład (...) spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w G., wcześniej Zakład (...), Zakład (...)..., w G. w oddziale w B. wykonywał stale i w pełnym wymiarze czasu pracy zatrudnienie w szczególnych warunkach w rozumieniu przepisów powołanych w rozporządzeniach. Ubezpieczony zajmował się bowiem jako monter remontem kotłów wytwarzających energię cieplną i urządzeń pomocniczych oraz remontem turbin parowych i wodnych oraz urządzeń pomocniczych turbiny. Pracę tego rodzaju wykonywał on stale i w pełnym wymiarze czasu pracy. Ponadto w okresach wskazanych w świadectwie pracy wykonywał on także prace spawalnicze i spawał stale i w pełnym wymiarze czasu pracy. W czasie pracy na stanowisku montera kotłów i turbin oraz urządzeń pomocniczych występowało narażenie na szkodli..., występowało w środowisku pracy narażenie ubezpieczonego na oddziaływanie szkodliwych warunków zatrudnienia takich jak: hałas znaczny, zapylenie, co kwalifikowało tę pracę jako pracę w szczególnych warunkach. Ubezpieczony bez żadnych wątpliwości wykonywał te prace, albowiem wszystkie dowody wskazywały na właśnie taki charakter zatrudnienia ubezpieczonego. Zgodnie z artykułem 184 ustępem 1 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ustępem 1 i ustępem 2 ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 roku przysługuje emerytura po osiągnięciu wieku przewidzianego w artykule 32, 33, 39 i 40 jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy po pierwsze, okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymaganym w przepisach dotychczasowych do nabycia prawa do emerytury w wieku niższym niż 60 lat - dla kobiet i 65 lat - dla mężczyzn oraz po drugie osiągnęli okres składkowy i nieskładkowy, o którym mowa w artykule 27, przy czym emerytura, o której mowa w ustępie 1 przysługuje pod warunkiem nieprzystąpienia do Otwartego Funduszu Emerytalnego albo złożenia wniosku o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w Otwartym Funduszu Emerytalnym za pośrednictwem zakładu na dochody budżetu państwa. Przypomnieć należy, że zgodnie z artykułem 32 ustępem 2 Ustawy emerytalno rentowej...

[koniec części 00:49:19.138] MIJ118402_02

[Przewodniczący 00:49:22.989] Dla celów ustalenia uprawnień, o których mowa w ustępie 1 artykułu 32, za pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach uważa się pracowników zatrudnionych przy pracach o znacznej szkodliwości dla zdrowia oraz o znacznym stopniu uciążliwości lub wymagających wysokiej sprawności psychofizycznej ze względu na bezpieczeństwo własne lub otoczenia. Artykuł 184 ustęp 1 Ustawy emerytalno - rentowej stanowi..., mówiąc o przepisach dotychczasowych, ma na myśli przepisy powołanego już Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 roku w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Według paragrafu 2 ustępu 1 i ustępu 2, okresami pracy uzasadniającymi prawo do świadczeń na zasadach określonych w Rozporządzeniu są okresy, w których praca w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze jest wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku pracy. U..., okresy pracy, o których mowa w ustępie 1 stwierdza zakład pracy na podstawie posiadanej dokumentacji, w świadectwie wykonywania prac w szczególnych warunkach wystawionym według wzoru stanowiącego załącznik do przepisów wydanych na podstawie paragrafu 1 ustępu 2 Rozporządzenia lub w świadectwie pracy. Zgodnie z paragrafem 3 tego Rozporządzenia, za okres zatrudnienia wymagany do uzyskania emerytury, zwany dalej wymaganym okresem zatrudnienia, uważa się okres wynoszący 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, liczony łącznie z okresami równorzędnymi i zaliczalnymi do okresów zatrudnienia. Z kolei paragraf 4 ustęp 1 powołanego aktu prawnego - Rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 roku, pracownik, który wykonywał pracę w szczególnych warunkach wymienione w wykazie A, nabywa prawo do emerytury, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: osiągnął wiek emerytalny wynoszący 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn, ma wymagany okres zatrudnienia, w tym co najmniej 15 lat pracy w szczególnych warunkach. Należy prz..., także wskazać w tym miejscu, że rodzaje prac w szczególnych warunkach zostały określone między innymi w załączniku numer 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 roku w wykazie A, w którym określono rodzaje prac w szczególnych warunkach. Między innymi w Dziale II wykazu A, w energetyce, wskazano prace przy wytwarzaniu i przesyłaniu energii elektrycznej i cieplnej oraz przy montażu, remoncie i eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych i cieplnych. Należy wskazać, że ubezpieczony tego rodzaju pracę wykonywał w okresach od 12 sierpnia 1975 roku do 27 kwietnia 1976 roku oraz od 2 maja 1978 roku do 31 grudnia 1988 roku, gdyż pracował jako remont kotłów i turbin oraz urządzeń pomocniczych. Stanowiska tego rodzaju wskazane zostały jako stanowiska pracy w szczególnych warunkach w Zarządzeniu Resortowym numer 17 Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 12 sierpnia 1983 roku w sprawie określenia stanowisk pracy w resorcie górnictwa i energetyki, na których są wykonywane prace szcze..., w szczególnych warunkach, Dziennik Urzędowy z 12 sierpnia 1983 roku. W Dziale II wykazu nu..., numer 1 do tego Zarządzenia, które nie ma już waloru normatywnego, ale nadal ma nadal..., nadal ma walor dowodowy..., nadal posiada walor dowodowy, wskazano w Dziale II w energetyce, pod pozycjami 29 i 32, stanowiska montera kotłów i urządzeń pomocniczych oraz montera turbin parowych, wodnych i urządzeń pomocniczych turbiny. Wskazać należy, że takie punkty znajdują się także w świadectwie pracy ubezpieczonego i zamieszczone zostały tam przez pracodawcę ubezpieczonego. Należy także podkreślić, że w okresach od 1 stycznia 1989 roku do 1 marca 1992 roku oraz od 14 kwietnia 1992 roku do 19 lipca 1992 roku oraz od 1 stycznia 1993 roku do 5 maja 1996 roku, ubezpieczony wykonywał prace w szczególnych warunkach, wskazane w wykazie A w załączniku do powołanego Rozporządzenia Rady Ministrów, w Dziale XIV - prace różne, pod pozycją 12 - prace przy spawaniu i wycinaniu elektrycznym, gazowym i atomowodorowym. Prace związane ze spawaniem wykonywał on również w okresie zatrudnienia na budowie eksportowej w Czechosłowacji od 11 maja 1989 roku do 28 lutego 1990 roku, co potwierdza między innymi umowa o pracę na budowie eksportowej, gdzie wskazano jako stanowisko pracy, na którym został zatrudniony w Czechosłowacji ubezpieczony, stanowisko spawacza. Należy także podkreślić, że z uwagi na to, że ubezpieczony przed upływem 30 dni od zakończenia służby wojskowej, zgodnie z artykułem 108 i 106 Ustawy o powszechnym obowiązku obrony PRL, zachował prawo do zaliczenia tego okresu służby wojskowej do pracy w szczególnych warunkach. Powrócił on bowiem do pracy w dniu 2 maja 1978 roku, a służbę zakończył 28 kwietnia tysiąc..., a służbę zakończył 10 kwietnia 1979 roku. Zatem okresy wyżej wskazane przekraczają znacznie wymagany okres 15 lat zatrudnienia w szczególnych warunkach, razem ze służbą wojskową i pracą na budowie eksportowej. Materiał dowodowy jednoznacznie wskazywał, że praca ubezpieczonego była pracą wykonywaną w szczególnych warunkach, o których była mowa przed chwilą. W związku z tym, Sąd Okręgowy na podstawie artykułu 477 paragrafu czterans..., paragrafu 14..., artykułu 477 ze znaczkiem 14 paragraf 2 Kodeksu postępowania cywilnego, w związku z powołanymi wyżej przepisami prawa materialnego, Sąd zmienił zaskarżoną decyzję i przyznał ubezpieczonemu prawo do emerytury od pierwszego dnia miesiąca, w którym złożył on wniosek o to świadczenie, stosownie do artykułu 129 ustęp 1 Ustawy emerytalno - rentowej. Na ten dzień ubezpieczony spełnił bowiem wszystkie wymogi nabycia prawa do dochodzonego świadczenia, ukończył 60 lat - (...)roku, 6 maja złożył wniosek o emeryturę, w którym wskazał także, że jest członkiem OFE i wnosi o przekazanie środków zgromadzonych w Otwartym Funduszu Emerytalnym na dochody budżetu państwa, posiadał wymagany st..., ogólny staż emerytalny, na dzień wejścia w życie ustawy emerytalnej, w wymiarze co najmniej 25 lat, co wynika z treści zaskarżonej decyzji oraz legitymował się co najmniej 15-letnim okresem zatrudnienia wykonywanego stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku pracy. W punkcie drugim wyroku, Sąd nie stwierdził odpowiedzialności organu rentowego za nieustalenie ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji, albowiem świadectwo pracy, wystawione, ubezpieczonego miało mankamenty formalne, które uprawniało organ rentowy do poddania w wątpliwość mocy dowodowej tego dokumentu. W szczególności świadectwo pracy nie wskazywa..., nie powoływało się na Zarządzenie Resortowe i na Rozporządzenie Rady Ministrów, nie wskazywało też do końca rodzaju pracy wykonywanej przez ubezpieczonego, zgodnie z przepisami Rozporządzenia i stanowisk pracy, dlatego Sąd Okręgowy orzekł jak w punkcie drugim wyroku. Na tym wygłoszenie uzasadnienia zakończono.