Pełny tekst orzeczenia

Sygnatura akt III U 295/18

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Konin, dnia 06 czerwca 2018 r.

Sąd Okręgowy w Koninie III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący - Sędzia – SO Elżbieta Majewska

Protokolant: Marta Burek

po rozpoznaniu w dniu 06 czerwca 2018 r. w Koninie

sprawy M. O.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O.

o emeryturę

na skutek odwołania M. O.

od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O.

z dnia: 26 lutego 2018r. znak: (...)

1. O d d a l a odwołanie.

2. Zasądza od odwołującego na rzecz organu rentowego kwotę 180 zł tytułem

zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

SSO Elżbieta Majewska

Sygn. akt III U 295 / 18

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 26 lutego 2018 r. znak (...) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O. odmówił M. O. prawa do emerytury. W uzasadnieniu decyzji organ rentowy stwierdził, iż wnioskodawca na dzień 01.01.1999 r. nie udokumentował co najmniej 25 lat okresów składkowych i nieskładkowych ani też nie udowodnił wymaganego 15 letniego okresu pracy w szczególnych warunkach wykonywanej stale i w pełnym wymiarze czasu pracy. Na podstawie dokumentów dołączonych do wniosku organ rentowy uznał za udowodniony do dnia 01.01.1999 r. okres składkowy wynoszący 20 lat , 3 miesiące i 23 dni , okres nieskładkowych wynoszący 7 miesięcy i 19 dni oraz okres uzupełniający – rola w wymiarze 3 lata, 8 miesięcy i 5 dni. Łącznie wnioskodawca udowodnił 24 lata, 7 miesięcy i 17 dni takich okresów , natomiast staż pracy w szczególnych warunkach wyniósł 10 lat, 4 miesiące i 19 dni. ZUS jednocześnie poinformował, że (...) instytucja ubezpieczeniowa nie potwierdziła żadnych okresów ubezpieczenia na terenie (...)

Z powyższą decyzją nie zgodził się M. O. wnosząc odwołanie. W odwołaniu zarzucił organowi rentowemu błąd w ustaleniach faktycznych zarówno co do okresów składkowych i nieskładkowych jak i okresów pracy w szczególnych warunkach , odwołujący podniósł, iż w świadectwie pracy w szczególnych warunkach pracodawca błędnie określił datę 22.08.1987 r. a powinno być 22.08.1977 r. , na co przedłożył korektę świadectwa. Ponadto wnioskodawca domagał się doliczenia okresów pracy na terenie (...) w okresach od 12.05.1992 r. do 11.07.1992 r. , od 01.05.1993 r. do 30.06.1993 r. , od 01.05.1994 r. do 30.06.1994 r. , od 01.09.1995 r. do 31.10.1995 r. , od 01.09.1996 r. do 21.10.1996 r., od 01.09.1997 r. do 30.10.1997 r. , od 01.09.1998 r. do 31.10.1998 r. Odwołujący domagał się także doliczenia do stażu pracy okresu od zwolnienia ze służby wojskowej do dnia podjęcia pracy tj. od 15.10.1979 r. do 11.11.1979 r. wywodząc, że czas ten ma charakter usprawiedliwionej nieobecności w pracy i powinien być wliczony do stażu pracy jako służba wojskowa.

Organ rentowy wniósł o oddalenie odwołania powołując się na argumenty podniesione w zaskarżonej decyzji, wskazując dodatkowo, że okres od 15.10.1979 r. do 11.11.1979 r. tj. okres po odbyciu służby wojskowej został uznany jako urlop bezpłatny gdyż ubezpieczony nie przystąpił do pracy zaraz po wojsku.

Sąd Okręgowy – Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Koninie ustalił i zważył, co następuje:

Wnioskodawca M. O., ur. (...) złożył w dniu 20.11.2017 r. w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych II Oddział w P. Inspektorat w K. wniosek o przyznanie emerytury. We wniosku odwołujący oświadczył, że nie jest członkiem otwartego funduszu emerytalnego oraz że posiada okresy ubezpieczenia za granicą w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Do wniosku ubezpieczony dołączył :

- oświadczenie i zeznania świadków dotyczące wykonywania pracy w gospodarstwie rolnym rodziców w okresie od 18.12.1973 r. do 21.08.1977 r. ,

- oświadczenie wnioskodawcy o tym , że w okresie nauki w Zespole Szkół Zawodowych w K. w latach 1972 – 1977 nie mieszkał w internacie i codziennie dojeżdżał do szkoły,

- zaświadczenie o posiadaniu przez rodziców wnioskodawcy gospodarstwa rolnego położonego w M. oraz potwierdzenie zamieszkiwania wnioskodawcy w tym gospodarstwie od urodzenia do chwili obecnej,

- zaświadczenie o opłacaniu składek przez rodziców ubezpieczonego na Fundusz Emerytalny Rolników w okresie od 01.07.1977 r.,

- świadectwo dojrzałości z dnia 28.05.1977 r. ,

- świadectwo wykonywania prac w szczególnych warunkach z dnia 03.11.2017 r. wystawione przez (...), w którym potwierdzono, że M. O. jest zatrudniony od 22.08.1977 r. do nadal i w tym okresie stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonywał prace : szlifowanie lub ostrzenie wyrobów i narzędzi metalowych oraz polerowanie mechaniczne – wykaz A dział III poz., 78, od dnia 22.08.1977 r. do 31.12.1998 r. na stanowisku : tokarz – szlifierz przy obróbce walcy , prace przy toczeniu.

Ponadto wnioskodawca wypełnił formularz (...)wskazując przebyte okresy pracy na terenie (...): od 12.05.1992 r. do 11.07.1992 r., od 01.05.1993 r. do 30.06.1993 r. , od 01.05.1994 r. do 30.06.1994 r. , od 01.09.1995 r. do 31.10.1995 r., od 01.09.1996 r. do 31.10.1996 r., od 01.09.1997 r. do 31.10.1997 r. , od 01.09.1998 r. do 31.10.1998 r., od 01.09.1999 r. do 31.10.1999 r., od 01.09.2000 r. do 31.10.2000 r., od 01.09.2001 r. do 31.10.2001 r. , od 01.09.2002 r. do 31.10.2002 r., od 01.09.2005 r. do 31.10.2005 r. Za lata 1999 – 2002 i 2005 ubezpieczony przedłożył dokumenty potwierdzające okresy pracy w (...) natomiast za pozostałe okresy nie ma dokumentów jednak zaznaczył, że umowę podpisywał w Urzędzie Pracy w K., a wizy były wystawione w ambasadzie w W..

W związku ze zgłoszonymi okresami zatrudnienia w (...) ZUS II Oddział w P. przekazał wniosek ubezpieczonego Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O., który w dniu 19.12.2017 r. wezwał wnioskodawcę do dołączenia nowego świadectwa wykonywania pracy w szczególnych warunkach z firmy (...) bowiem w dołączonym dotychczas świadectwie wykazano stanowisko pracy niezgodnie z zarządzeniem resortowym. Ponadto poinformowano, że przekazano instytucji ubezpieczeniowej unijny wniosek o emeryturę oraz poproszono o nadesłanie potwierdzenia zagranicznych okresów ubezpieczenia, które są niezbędne do ustalenia uprawnień do świadczenia.

W dniu 10.01.2018 r. nadesłane zostało świadectwo wykonywania pracy w szczególnych warunkach z dnia 08.01.2018 r. wystawione przez (...), w którym potwierdzono okres pracy w szczególnych warunkach wykonywanej przez odwołującego od 22.08.1987 r. do 312.12.1998 r. na stanowisku szlifierz, krajacz metali tarczą ścierną.

W dniu 08 stycznia 2018 r. (...) instytucja ubezpieczeniowa wydała decyzję, którą odrzuciła wniosek odwołującego dotyczący emerytury bowiem nie udowodniono (...)składek ubezpieczeniowych. Wskazano także, że okresy , które powoływał ubezpieczony nie mogą być uwzględnione jako okresy składkowe ponieważ zgodnie z obowiązującym wówczas prawem istniała dobrowolność ubezpieczeniowa w zakresie ubezpieczenia rentowego. W decyzji znalazło się pouczenie o możliwości odwołania się od decyzji w terminie 3 miesięcy od doręczenia. Jednocześnie (...) instytucja ubezpieczeniowa poinformowała organ rentowy , że brak jest potwierdzenia okresów ubezpieczenia wnioskodawcy na terenie (...)

Na podstawie dokumentów dołączonych do wniosku oraz po uzyskaniu wyjaśnień z (...) instytucji ubezpieczeniowej organ rentowy ustalił, że ubezpieczony do dnia 01.01.1999 r. udowodnił 20 lat, 3 miesiące i 23 dni okresów składkowych, 7 miesięcy i 19 dni okresów nieskładkowych oraz 3 lata, 8 miesięcy i 5 dni okresów pracy w gospodarstwie rolnym rodziców. Staż pracy w szczególnych warunkach organ rentowy ustalił na podstawie dołączonego świadectwa wykonywania pracy w szczególnych warunkach z dnia 08.01.2018 r. wyliczając, że wyniósł on 10 lat, 4 miesiące i 19 dni.

Pozwany uwzględnił następujące okresy składkowe i nieskładkowe :

- od 18.12.1973 r. do 21.08.1977 r. okres pracy w gospodarstwie rolnym

rodziców,

- od 22.08.1977 r. do 23.10.1977 r. zatrudnienie w (...) SA,

- od 24.10.1977 r. do 15.10.1979 r. odbywanie służby wojskowej,

- od 12.11.1979 r. do 03.06.1994 r. zatrudnienie w (...) SA ,

- od 02.07.1994 r. do 03.10.1995 r. zatrudnienie w (...) SA ,

- od 01.11.1995 r. do 01.10.1996 r. zatrudnienie w (...) SA ,

- od 31.10.1996 r. do 05.10.1997 r. zatrudnienie w (...) SA ,

- od 01.11.1997 r. do 08.10.1998 r. zatrudnienie w (...) SA ,

- od 31.11.1998 r. do 31.12.1998 r. zatrudnienie w (...) SA ,

Natomiast do ustalenia okresu pracy w szczególnych warunkach uwzględniono :

- od 22.08.1987 r. do 031.06.1994 r. zatrudnienie w (...) SA ,

- od 02.07.1994 r. do 03.10.1995 r. zatrudnienie w (...) SA ,

- od 01.11.1995 r. do 01.10.1996 r. zatrudnienie w (...) SA ,

- od 31.10.1996 r. do 05.10.1997 r. zatrudnienie w (...) SA ,

- od 01.11.1997 r. do 08.10.1998 r. zatrudnienie w (...) SA ,

- od 31.11.1998 r. do 31.12.1998 r. zatrudnienie w (...) SA ,

Okresy składkowe i nieskładkowe oraz okres pracy w gospodarstwie rolnym rodziców wyniosły więc łącznie 24 lata 7 miesięcy i 17 dni.

Jak wynika z dokumentów dołączonych do wniosku o kapitał początkowy odwołujący w okresie zatrudnienia w (...) SA został powołany do odbycia zasadniczej służby wojskowej , którą odbywał w okresie od 24.10.1979 r. do 15.10.1979 r. , po wojsku podjął pracę z dniem 12.11.1979 r. Ponadto w okresie zatrudnienia w (...) S.A. odwołujący do dnia 31.12.1998 r. przebywał na urlopie bezpłatnym (udzielonym na prośbę pracownika) w następujących okresach :

- od 04.06.1994 r. do 01.07.1994 r. ,

- od 04.10.1995 r. do 31.10.1995 r. ,

- od 02.10.1996 r. do 30.10.1996 r.

- od 06.10.1997 r. do 31.10.1997 r.

- od 09.10.1998 r. do 30.10.1998 r.

W czasie zatrudnienia w (...) ubezpieczony w okresach od 12.05.1992 r. do 11.07.1992 r., od 01.05.1993 r. do 30.06.1993 r. , od 01.05.1994 r. do 30.06.1994 r. , od 01.09.1995 r. do 31.10.1995 r., od 01.09.1996 r. do 31.10.1996 r., od 01.09.1997 r. do 31.10.1997 r. , od 01.09.1998 r. do 31.10.1998 r. wykonywał pracę sezonową na terenie (...), przy czym na czas wykonywania pracy wykorzystywał urlop wypoczynkowy i urlop bezpłatny, okres tej pracy każdorazowo nie trwał dłużej niż 2 miesiące.

Już po wydaniu decyzji pracodawca ubezpieczonego przesłał do ZUS korektę świadectwa wykonywania pracy w szczególnych warunkach z dnia 07.03.2018 r. , z której wynikało, że odwołujący wykonywał pracę w szczególnych warunkach w okresie od dnia 22.08.1977 r. do 31.12.1998 r. Przy uwzględnieniu zmiany treści świadectwa stwierdzić należy, że ubezpieczony legitymuje się co najmniej 15 letnim okresem wykonywania pracy w szczególnych warunkach.

Odwołujący domagał się doliczenia do okresów zatrudnienia okresów pracy na terenie (...)wywodząc, że do tej pracy był kierowany przez urząd pracy. Jak wynika z pisma Wojewódzkiego Urzędu Pracy w P. z dnia 07.05.2018 r. Wojewódzki Urząd Pracy w K. nie kierował obywateli polskich do pracy na terenie (...), a jedynie pośredniczył w wydawaniu oryginału umowy o pracę z pracodawcą (...) Za odprowadzanie składek emerytalno rentowych z tytułu sezonowego zatrudnienia pracownika polskiego odpowiedzialny był pracodawca (...) instytucja ubezpieczeniowa nie potwierdziła żadnych okresów ubezpieczenia odwołującego, a odwołujący przyznał, że od decyzji w tym zakresie nie wniósł sprzeciwu.

Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił na podstawie dokumentów znajdujących się w aktach ZUS, a także na podstawie zeznań odwołującego.

W ocenie Sądu treść dokumentów znajdujących się w aktach ZUS nie budziła wątpliwości co do ich prawdziwości i zgodności z rzeczywistym przebiegiem zatrudnienia wnioskodawcy. Nie była też kwestionowana przez ubezpieczonego, który przyznał, że niemiecka instytucja ubezpieczeniowa nie potwierdziła żadnych okresów ubezpieczenia na terenie (...), a on sam decyzji tej nie kwestionował.

Zeznania ubezpieczonego Sąd uznał za wiarygodne bowiem znajdują potwierdzenie w dokumentach i zaświadczeniach pracodawcy.

W myśl przepisu art. 184 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U.2017.1383-j.t.) ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. przysługuje emerytura po osiągnięciu wieku przewidzianego m.in. w art. 32 , jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy osiągnęli:

1)okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymaganym w przepisach dotychczasowych do nabycia prawa do emerytury w wieku niższym niż 60 lat - dla kobiet i 65 lat - dla mężczyzn oraz

2)okres składkowy i nieskładkowy, o którym mowa w art. 27.

Emerytura ta przysługuje pod warunkiem nieprzystąpienia do otwartego funduszu emerytalnego albo złożenia wniosku o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu, na dochody budżetu państwa - art. 184 ust. 2.

Podkreślić należy, że zgodnie z treścią art. 32 ust. 4 wiek emerytalny, rodzaje prac lub stanowisk, na których była wykonywana praca w szczególnych warunkach ustala się nadal w oparciu o przepisy dotychczasowe, pracownik, tj. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz.U. z 1983r., Nr 8, poz. 43 ze zm.).

W myśl przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia okresami pracy uzasadniającymi prawo do świadczeń na zasadach określonych w tymże rozporządzeniu są okresy, w których praca w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze jest wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy, obowiązującym na danym stanowisku pracy.

W świetle przepisu § 4 powołanego rozporządzenia pracownik, który wykonywał prace w szczególnych warunkach wymienione w wykazie A, nabywa prawo do emerytury, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)  osiągnął wiek emerytalny wynoszący 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn,

2)  ma wymagany okres zatrudnienia, w tym co najmniej 15 lat pracy w szczególnych warunkach.

Wymagany okres zatrudnienia w świetle wskazanych przepisów wynosi w przypadku mężczyzn co najmniej 25 lat, przy czym warunek ten musi być spełniony do dnia wejścia w życie ustawy tj. do dnia 01.01.1999 r.

W przedmiotowej sprawie nie było sporne , że ubezpieczony osiągnął wiek 60 lat z dniem 18 grudnia 2017 r. oraz nie przystąpił do otwartego funduszu emerytalnego, na podstawie dołączonych dokumentów wnioskodawca wykazał także , że posiada do dnia 01.01.1999 r. wymagany okres pracy w szczególnych warunkach bowiem pracodawca sporządził korektę wystawionego wcześniej świadectwa pracy w szczególnych warunkach , z którego wynika, że pracę w szczególnych warunkach odwołujący wykonywał w okresie od dnia 22.08.1977 r., a nie od dnia 22.08.1987 r. jak wpisano w dokumencie z dnia 08.01.2018 r. Po wyłączeniu okresów urlopu bezpłatnego wnioskodawca do dnia 01.01.1999 r. legitymuje się wymaganym co najmniej 15 letnim okresem pracy w szczególnych warunkach. Nadal jednak sporne było to czy do dnia 01.01.1999 r. wnioskodawca legitymuje się okresem składkowym i nieskładkowym wynoszącym co najmniej 25 lat.

Na podstawie dokumentów znajdujących się w aktach ZUS pozwany uznał za udokumentowany okres składkowy w wymiarze 20 lat, 3 miesiące i 23 dni, okres nieskładkowy w wymiarze 7 miesięcy i 19 dni oraz okres pracy w gospodarstwie rolnym rodziców w wymiarze 3 lata, 7 miesięcy i 17 dni. Łącznie więc udokumentował 24 lata, 7 miesięcy i 17 dni.

Z okresu zatrudnienia w (...)organ rentowy wyłączył okresy , w których wnioskodawca przebywał na urlopie bezpłatnym tj. od 04.06.1994 r. do 01.07.1994 r. , od 04.10.1995 r. do 31.10.1995 r., od 02.10.1996 r. do 30.10.1996 r. , od 06.10.1997 r. do 31.10.1997 r. , od 09.10.1998 r. do 30.10.1998 r. Działanie takie jest w ocenie Sądu uzasadnione bowiem okres urlopu bezpłatnego nie jest ani okresem nieskładkowym ani tym bardziej okresem składkowym i nie może być uwzględniany przy obliczaniu stażu.

Wnioskodawca domagał się doliczenia do stażu pracy okresów urlopów bezpłatnych jako okresów zatrudnienia w (...) wywodząc, że w tym czasie wykonywał pracę w pełnym wymiarze , nie wiedział jednak czy pracodawca (...)miał obowiązek odprowadzania za niego składek i czy takie składki odprowadzał.

Zgodnie z treścią art. 8 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z FUS przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty oraz obliczaniu ich wysokości uwzględnia się okresy ubezpieczenia za granicą jeżeli tak stanowią umowy międzynarodowe. Powyższy przepis nakazuje więc uwzględniać okresy ubezpieczenia za granicą , jeśli tak stanowią umowy międzynarodowe , a składka była odprowadzana na rzecz zagranicznej instytucji ubezpieczeniowej.

Chodzi nie o okresy zatrudnienia, które mogą być według prawa polskiego kwalifikowane jako okres ubezpieczenia lecz o okresy, które zgodnie z prawem państwa, w którym odwołujący w danym czasie przebywał (był zatrudniony) i podlegał ubezpieczeniu . Takiej kwalifikacji mogą dokonać właściwe ograny ubezpieczeniowe państwa , w którym zatrudnienia miało miejsce , a polski organ rentowy nie jest uprawniony do samodzielnej kwalifikacji tych okresów i jest związany poświadczeniem dokonanym przez zagraniczną instytucję ubezpieczeniową. W przedmiotowej sprawie instytucja (...)nie potwierdziła żadnych okresów ubezpieczenia wnioskodawcy i tym samym okresy pracy na terenie (...), jaką wykonywał w czasie urlopów bezpłatnych nie mogą być doliczone jako okresy składkowe.

Wnioskodawca domagał się także doliczenia okresu tzw. przerwy po wojsku, od 16.10.1979 r. do 11.11.1979 r. Jest to okres po odbyciu służby wojskowej, kiedy to pracownik mógł się zgłosić do pracy w ciągu 30 dni i tym samym zachować wszystkie uprawnienia wynikające ze stosunku pracy. Ów trzydziestodniowy okres, w którym pracownik miał zgłosić powrót do pracy u pracodawcy zatrudniającego go przed służbą wojskową był przewidziany pierwotnie w art. 106 i 108 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U 2004, Nr 241, poz. 2461 ze zm.) Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zakład pracy, który zatrudniał pracownika w dniu powołania do zasadniczej lub okresowej służby wojskowej, obowiązany był zatrudnić go na poprzednio zajmowanym stanowisku lub stanowisku równorzędnym pod względem rodzaju pracy oraz zaszeregowania osobistego, jeżeli pracownik najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia zwolnienia z tej służby zgłosił swój powrót do pracy. Niezachowanie tego terminu powodowało rozwiązanie stosunku pracy z mocy prawa, chyba że nastąpiło z przyczyn od pracownika niezależnych. Natomiast w myśl art. 108 ust. 1, czas odbywania zasadniczej lub okresowej służby wojskowej wlicza się pracownikowi do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień związanych z tym zatrudnieniem, jeżeli po odbyciu tej służby podjął on zatrudnienie w tym samym zakładzie pracy, w którym był zatrudniony przed powołaniem do służby.

Wykładnia gramatyczna powołanych przepisów nie nasuwa wątpliwości, że okres odbytej służby wojskowej przez pracownika zatrudnionego poprzednio w szczególnych warunkach pracy, który po zakończeniu tej służby zgłosił swój powrót do tego zatrudnienia, traktuje się tak samo jak wykonywanie takiej pracy. Natomiast trzydziestodniowy okres, w jakim pracownik ma zgłosić powrót do pracy, nie jest ani okresem służby wojskowej, ani okresem pracy i mając charakter gwarancyjny (jego zachowanie gwarantuje ponowne zatrudnienie) nie podlega zaliczeniu do okresu zatrudnienia. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 10 lutego 2011 r. II UK 125/11 , stwierdzając jednoznacznie , że przewidziany w art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. trzydziestodniowy okres, w jakim pracownik ma zgłosić powrót do pracy, nie jest ani okresem służby wojskowej, ani okresem pracy i nie podlega zaliczeniu do okresu zatrudnienia. Podobne stanowisko zostało także wyrażone w wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 20 października 2005 r. sygn.. akt III AUa 1336/04, który stwierdził, że art. 120 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej stanowiący, że pracownikowi, który w ciągu trzydziestu dni od dnia zwolnienia z czynnej służby wojskowej podjął pracę u pracodawcy, u którego był zatrudniony w dniu powołania do tej służby, czas odbywania służby wojskowej wlicza się do okresu zatrudnienia u tego pracodawcy w zakresie wszystkich uprawnień wynikających ze stosunku pracy, nie stanowi podstawy prawnej do zaliczenia spornego okresu jako okresu składkowego w myśl przepisów ubezpieczeniowych. Jak nietrudno zauważyć, przepis ten określa uprawnienia pracownika kończącego odbywanie czynnej służby wojskowej i jednocześnie obowiązki zakładu pracy w zakresie stosunku pracy. Mianowicie, po pierwsze - zakład pracy zatrudniający w momencie zakończenia służby wojskowej ma obowiązek zatrudnić takiego pracownika, po drugie - zatrudnienie winno być na stanowisku uprzednio zajmowanym lub równorzędnym pod względem rodzaju pracy i wynagrodzenia, po trzecie - okres zasadniczej służby wojskowej wlicza się do wszelkich uprawnień związanych z tym zatrudnieniem (dodatek stażowy, nagrody jubileuszowe itp.) i jedynym warunkiem koniecznym dla zachowania tych uprawnień jest fakt zgłoszenia powrotu do pracy w ciągu 30 dni od zwolnienia ze służby . Termin 30 dni wymieniony w obu przepisach jest więc terminem nieprzekraczalnym, w którym pracownik ma wyrazić wolę powrotu do pracy, ale nie może być zaliczony jako okres składkowy, bądź nieskładkowy, a to z tej przyczyny, że brak jest w dyspozycji ww. przepisu jakichkolwiek szczególnych uregulowań w tym zakresie. Wręcz odwrotnie, przepis ten mówi wprost o zaliczeniu do uprawnień wynikających ze stosunku pracy jedynie okresu odbywania czynnej służby wojskowej.

Podkreślić też należy, że to przepisy ustawy emerytalno-rentowej precyzyjnie określają, które okresy można uznać za składkowe i nieskładkowe, w tym art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS wymienia, iż za okresy składkowe uważa się okresy czynnej służby wojskowej w Wojsku Polskim lub okresy równorzędne albo okresy zastępczych form tej służby. Przepis ten wyraźnie więc wskazuje, że do okresów składkowych można zaliczyć jedynie okres czynnej służby wojskowej, a nie sporny okres przerwy, w którym pracownik nie świadczy pracy i nie otrzymuje wynagrodzenia..

Skoro więc brak podstaw do doliczenia okresów pracy na terenie (...) oraz okresu przerwy po odbyciu służby wojskowej to tym samym stwierdzić należy, że wnioskodawca do dnia 01.01.1999 r. nie legitymuje się wymaganym okresem składkowym i nieskładkowym wynoszącym co najmniej 25 lat i nie spełnił wszystkich przesłanek niezbędnych do nabycia emerytury w obniżonym wieku emerytalnym , w tytułu wykonywania pracy w szczególnych warunkach.

Biorąc pod uwagę powyższe Sąd, działając na podstawie art. 477 14 § 1 kpc, oddalił odwołanie i orzekł jak w punkcie 1 wyroku.

O kosztach Sąd orzekł na podstawie art. 98 i 108 kpc w związku z § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22.10.2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych (Dz.U.2018.poz. 265 –t.j.), w brzmieniu obowiązującym w chwili wniesienia odwołania.

SSO Elżbieta Majewska