Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt : VU 1440/12

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 6 lutego 2013 roku

Sąd Okręgowy - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Legnicy

w składzie:

Przewodniczący: SSO Regina Stępień

Protokolant: Ewelina Trzeciak

po rozpoznaniu w dniu 6 lutego 2013 r. w Legnicy

sprawy z wniosku S. M.

przeciwko Dyrektorowi Zakładu Emerytalno - Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W.

o wysokość emerytury policyjnej

na skutek odwołania S. M.

od decyzji Dyrektora Zakładu Emerytalno - Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W.

z dnia 28 października 2009 roku

znak (...)

oddala odwołanie.

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 28 października 2009 r. Dyrektor Zakładu Emerytalno - Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. dokonał ponownego ustalenia wysokości emerytury policyjnej S. M. i, w wyniku obniżenia wskaźnika emerytury za okres od dnia 20 stycznia 1972r. do 15 stycznia 1990r. z 2,6 % podstawy wymiaru do 0,7 % podstawy wymiaru za każdy rok służby we wskazanym okresie, ustalił 30,42% podstawy wymiaru, a wysokość emerytury od dnia 01 stycznia 2010 r. wyniosła 912,93 zł. Okresy służby w organach SB zostały ustalone w wymiarze 17 lat, 1 miesiąc i 27 dni.

Od powyższej decyzji odwołanie złożył S. M., wnosząc o jej zmianę w części odnoszącej się do ponownego ustalenia wysokości świadczenia przez przyznanie mu świadczenia emerytalnego w nieobniżonej wysokości na poziomie 40 % podstawy za 15 lat służby i 2,6 % podstawy wymiaru za każdy dalszy rok służby z uwzględnieniem okresów składkowych i nieskładkowych oraz przysługujących mu podwyższeń i dodatków, zasiłków i świadczeń pieniężnych oraz skorygowanie okresu jego wysługi w organach SB przez przyjęcie, że okres jego pracy w tych organach zamykał się w przedziale od 20 stycznia 1972r. do 31 lipca 1990r. i wynosił 18 lat, 6 miesięcy i 11 dni.

W uzasadnieniu podał, że powołana ustawa z dnia 23 stycznia 2009r. nie odpowiada konstytucyjnym wzorcom RP jako demokratycznego państwa prawa, jak również zasadom ochrony praw człowieka i obywatela przyjętych w ratyfikowanych przez Polskę umowach międzynarodowych. Tym samym, ustawa ta nie może być uznawana za źródło obowiązującego prawa, a decyzja Dyrektora Zakładu Emerytalno Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W., obniżająca jego świadczenie emerytalne, nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących normach prawa krajowego i międzynarodowego.

Zdaniem skarżącego, powołana ustawa jest niezgodna z art. 2, 10, 31 ust. 3, 32 Konstytucji RP, ponadto jest rażąco sprzeczna z rezolucją Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy nr 1096 z dnia 27 czerwca 1999r., wzywającą do zapewnienia zgodności ustaw i środków z wymogami państwa opartego na rządach prawa, z zaleceniem zakończenia rozliczeń z okresem komunistycznym w okresie 10 lat, który to termin minął w Polsce 10 lat temu (jako dowód na powyższe, odwołujący wskazał okoliczność, iż sprawa zawisła w Trybunale Konstytucyjnym RP pod sygnaturą K6/09 z wniosku Grupy Posłów). Ponadto, w ocenie skarżącego, ustawa ta pozostaje w rażącej sprzeczności z przyjętymi przez RP zobowiązaniami prawno – międzynarodowymi, w tym Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 04 listopada 1950r. (Dz. U. z 1993r., Nr 61, poz. 284), a w szczególności, z zawartą w preambule Konwencji zasadą rządów prawa i z art. 1 i 14 Konwencji (zakaz dyskryminacji).

Skarżący zakwestionował ponadto sposób wyliczenia przez Instytut Pamięci Narodowej okresu jego pracy w organach Służby Bezpieczeństwa, tj. 17 lat, 11 miesięcy i 27 dni, wskazując, iż w istocie w organach tych pracował 18 lat, 6 miesięcy i 11 dni, tj. od 20 stycznia 1972r. do 31 lipca 1990r.

W odpowiedzi na odwołanie, Dyrektor Zakładu Emerytalno – Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W., wniósł o jego oddalenie. W uzasadnieniu wskazał, iż ustawodawca w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym (…) funkcjonariuszy Policji (…) oraz ich rodzin, zobowiązał pozwany organ emerytalny do wszczynania z urzędu postępowania w przedmiocie ponownego ustalenia prawa do świadczeń i wysokości świadczeń stosownie do wyżej wymienionych przepisów. Jednocześnie argumentował, iż na podstawie § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 października 2004r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji (…) oraz ich rodzin (Dz. U., Nr 239, poz. 2404), informacja o przebiegu służby jest dla organu emerytalno – rentowego wiążąca przy wydawaniu przedmiotowych decyzji. Z informacji o przebiegu służby Nr (...) z dnia 03 lipca 2009r. sporządzonej przez Instytut Pamięci Narodowej wynika, iż odwołujący się od dnia 20 stycznia 1972r. do 15 stycznia 1990r. pełnił służbę w organach bezpieczeństwa państwa, o których mowa w art. 2 powoływanej ustawy z dnia 18 października 2006r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów.

Wobec powyższego, na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, w wykonaniu i zgodnie z wyżej wskazanymi przepisami, organ emerytalny, w zaskarżonej decyzji, ustalił miesięczną wysokość emerytury policyjnej odwołującego, od dnia 01 stycznia 2010r. w kwocie 912,93zł.

Sąd ustalił następujący stan faktyczny sprawy :

Wnioskiem personalnym z dnia 16 stycznia 1972r. inspektor Wydziału Kadr (...) w L. wniósł o przyjęcie S. M. do służby w (...) na stanowisko ze stopniem służbowym w okresie służby przygotowawczej w charakterze oficera (...) Grupy Operacyjnej Referatu ds. (...) w L.. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Zastępcę Naczelnika Wydziału Kadr (...) we W.. Rozkazem personalnym nr(...) z dnia 25 stycznia 1972r., wydanym przez Komendanta Wojewódzkiego (...)we W., S. M. został przyjęty do służby w (...)i mianowany funkcjonariuszem ze stopniem służbowym w okresie służby przygotowawczej na stanowisko oficera (...) grupy operacyjnej Referatu ds. (...) z umieszczeniem na wolnym etacie milicjanta drużyny psów służbowych (...) W. z dniem 20 stycznia 1972r. Wymienionym rozkazem zaliczono S. M. wysługę lat w MO na dzień 01 lutego 1972r. w wymiarze 12 dni oraz nadano mu stopień służbowy kaprala.

W okresie od 20 listopada do 19 grudnia 1972r. S. M. ukończył kurs dla nowo przyjętych do pracy w (...)

Od 17 stycznia 1973r. do 25 sierpnia 1973r. odbył przeszkolenie na kursie „Roczna szkoła (...)”. Dnia 25 sierpnia 1973r. złożył egzamin końcowy.

W dniu 10 kwietnia 1973r. Starszy Inspektor Wydziału Kadr (...) we W. złożył wniosek personalny o mianowanie S. M. na stanowisko oficera(...) grupy operacyjnej Referatu ds. (...). Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 18 kwietnia 1973r., wydanym przez Komendanta Miejskiego i Powiatowego (...) L., S. M., oficer(...), grupy operacyjnej Referatu ds. (...), umieszczony na wolnym etacie milicjanta drużyny psów służbowych (...) W., został odwołany z zajmowanego stanowiska i mianowany na stanowisko oficera(...)grupy operacyjnej Referatu ds. (...) z dniem 01 kwietnia 1973r. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w notatce pod wnioskiem personalnym z dnia 10 kwietnia 1973r.

W dniu 25 października 1973r. Zastępca Komendanta Miejskiego Powiatowego(...) ds. (...) w L. złożył wniosek personalny o mianowanie S. M. na stanowisko inspektora operacyjnego(...) z dniem 01 listopada 1973r. Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 13 listopada 1973r., wydanym przez Komendanta Miejskiego i Powiatowego (...) L., S. M., oficer (...) grupy operacyjnej Referatu ds. (...), został odwołany z zajmowanego stanowiska i mianowany na stanowisko inspektora operacyjnego SB grupy operacyjnej tegoż Referatu z dniem 01 listopada 1973r. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w odręcznej notatce pod wnioskiem personalnym z dnia 25 października 1973r.

W dniu 13 września 1973r. Zastępca Komendanta Miejskiego Powiatowego (...) ds. (...) w L. złożył wniosek o nadanie S. M. stopnia Milicji Obywatelskiej – starszego sierżanta. Rozkazem personalnym (...) z dnia 02 października 1973r., wydanym przez Komendanta Miejskiego i Powiatowego (...)w L., S. M. nadano stopień służbowy – starszego sierżanta Milicji Obywatelskiej z dniem 07 października 1973r.

Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 30 kwietnia 1975r., wydanym przez Komendanta Miejskiego Powiatowego (...) w L., S. M., inspektor operacyjny(...)Grupy operacyjnej Referatu ds. (...), został mianowany funkcjonariuszem stałym z dniem 20 stycznia 1975r. w związku z upływem okresu służby przygotowawczej. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w odręcznej notatce pod opinią służbową z dnia 17 kwietnia 1975r.

S. M. został przekazany do dyspozycji Komendanta Wojewódzkiego w L. z dniem 01 czerwca 1975r.

Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 09 lipca 1975r. S. M. został mianowany na stanowisko starszego inspektora Wydziału (...) z dniem 01 czerwca 1975r.

Rozkazem personalnym nr(...) z dnia 07 stycznia 1976r., wydanym przez Komendanta Wojewódzkiego(...) L., S. M., starszy inspektor Wydziału (...), został odwołany z zajmowanego stanowiska i mianowany na stanowisko starszego inspektora Wydziału (...) z dniem 01 stycznia 1976r. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w odręcznej notatce z dnia 30 grudnia 1975r.

W raporcie z dnia 15 grudnia 1975r., skierowanym do Komendanta Wojewódzkiego (...) ds. (...) w L., S. M. wniósł o przeniesienie go z Wydziału III do pracy w Wydziale II (...) w L..

S. M. został przeniesiony do Wydziału II (...) w L. z dniem 01 stycznia 1976r.

W okresie od 01 października 1974r. do 30 czerwca 1977r. S. M. odbywał kurs doskonalenia zawodowego.

W dniu 10 lutego 1978r. S. M., po uprzednim przeszkoleniu złożył egzamin na chorążego Milicji Obywatelskiej.

We wniosku personalnym z dnia 07 marca 1978r. Komendant Wojewódzki (...)w L. wniósł o nadanie S. M. stopnia Milicji Obywatelskiej – młodszego chorążego. Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 24 kwietnia 1978r., S. M. nadano stopień służbowy – młodszego chorążego Milicji Obywatelskiej z dniem 22 lipca 1978r.

W dniu 12 października 1979r. S. M. złożył egzamin magisterski, uzyskując tytuł magistra prawa.

W dniu 10 kwietnia 1980r. Komendant Wojewódzki (...) w L. złożył wniosek o nadanie S. M. stopnia Milicji Obywatelskiej – podporucznika. Rozkazem personalnym nr(...) z dnia 11 lipca 1980r. S. M. nadano stopień służbowy – podporucznika Milicji Obywatelskiej.

Rozkazem personalnym nr(...) z dnia 30 czerwca 1983r., S. M. został odwołany z zajmowanego stanowiska, tj. starszego inspektora Wydziału (...) i przeniesiony służbowo oraz wyznaczony na stanowisko starszego inspektora Referatu (...) z dniem 01 marca 1983r. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w odręcznej notatce z dnia 23 czerwca 1983r.

We wniosku personalnym z dnia 08 czerwca 1983r. Komendant Wojewódzki (...) w L. wniósł o nadanie S. M. stopnia Milicji Obywatelskiej – porucznika. Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 23 września 1983r. S. M. nadano stopień służbowy – porucznika Milicji Obywatelskiej.

S. M. zdał egzamin komisyjny ze znajomości stosowania środków przymusu bezpośredniego.

We wniosku personalnym Szef Rejonowego (...) Spraw w L. wniósł o mianowanie S. M. na starszego inspektora grupy (...) w L. z dniem 01 maja 1986r. Rozkazem personalnym nr(...) z dnia 14 maja 1986r. S. M. został odwołany z zajmowanego stanowiska, tj. starszego inspektora Grupy II SB i mianowany na stanowisko starszego inspektora Grupy (...)tejże jednostki z dniem 01 maja 1986r. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w odręcznej notatce z dnia 01 maja 1986r.

Rozkazem personalnym nr(...) z dnia 30 czerwca 1986r., wydanym przez (...) L., S. M. został zawieszony w czynnościach służbowych z dniem 25 czerwca 1986r. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w odręcznej notatce z dnia 30 czerwca 1986r.

Rozkazem personalnym nr(...)z dnia 08 października 1986r., wydanym przez (...) L., uchylono zawieszenie S. M. w czynnościach służbowych z dniem 25 września 1986r.

Rozkazem personalnym nr(...) z dnia 14 października 1986r., wydanym przez (...) L., zmieniono brzmienie punktu rozkazu personalnego nr(...)z dnia 08 października 1986r., wskazując, iż winno w nim zostać podane, iż uchylenie zawieszenia w czynnościach służbowych S. M. następuje z dniem 25 czerwca 1986r.

Rozkazem karnym nr (...) z dnia 04 października 1996r., wydanym przez Szefa Wojewódzkiego Urzędu Spraw Wewnętrznych w L., S. M. został ukarany wyznaczeniem na niższe stanowisko służbowe.

Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 21 października 1986r. S. M., zgodnie z rozkazem karnym nr (...) z dnia 04 października 1996r., został odwołany z zajmowanego stanowiska, tj. starszego inspektora Grupy (...) w L. i wyznaczony na stanowisko inspektora Grupy(...) w L. z dniem 16 października 1986r. i przyjęty do dyspozycji Rejonowego (...) Spraw Wewnętrznych w L.. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w odręcznej notatce z dnia 17 października 1986r.

Rozkazem personalnym nr(...) z dnia 03 lutego 1987r. zaliczono S. M. do wysługi lat w MO dla celów uposażeniowych następujące okresy: łączny okres pracy w uspołecznionych zakładach pracy w wymiarze 6 lat, 1 miesiąca i 11 dni, służba w MO w wymiarze 15 lat i 11 dni, łącznie: 21 lat, 1 miesiąc i 22 dni. Numer i datę rozkazu podano pod oświadczeniem i wnioskiem z dnia 02 lutego 1987r. dotyczącym zaliczenia okresów do wysługi lat w MO.

Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 21 stycznia 1988r., wydanym przez (...) w L., S. M., inspektor Grupy(...) w L., przebywający w dyspozycji, został odwołany z zajmowanego stanowiska i mianowany na stanowisko inspektora Grupy (...) w L. z dniem 01 stycznia 1988r. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w odręcznej notatce z dnia 15 stycznia 1988r.

Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 26 lipca 1989r. S. M., został odwołany z zajmowanego stanowiska, tj. inspektora Grupy (...) w L. i wyznaczony na stanowisko inspektora Referatu (...) w L. z dniem 16 czerwca 1989r. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w odręcznej notatce z dnia 26 lipca 1989r.

Wnioskiem personalnym z dnia 04 grudnia 1989r. Szef (...) w L. wniósł o mianowanie S. M. na stanowisko starszego inspektora Wydziału (...) L. z dniem 01 grudnia 1989r. Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 14 grudnia 1989r. S. M., został odwołany z zajmowanego stanowiska, tj. inspektora Referatu (...) w L. i wyznaczony na stanowisko starszego inspektora Wydziału (...) w L. z dniem 01 grudnia 1989r. Treść rozkazu personalnego została sformułowana w odręcznej notatce z dnia 12 grudnia 1989r.

Raportem z dnia 20 stycznia 1990r. S. M. wyraził zgodę na przeniesienie go na stanowisko inspektora Sekcji d/w z przestępstwami gospodarczymi. Po pozytywnym rozpatrzeniu raportu, rozkazem personalnym nr (...) z dnia 07 lutego 1990r. S. M., został odwołany z zajmowanego stanowiska, tj. starszego inspektora Wydziału (...) w L. i wyznaczony na stanowisko inspektora Sekcji d/w z przestępstwami gospodarczymi (...) w L. z dniem 16 stycznia 1990r.

Rozkazem personalnym nr (...) z dnia 26 lipca 1990r. S. M. został zwolniony ze służby w Milicji Obywatelskiej z dniem 31 lipca 1990r.

Dowód: wyjaśnienia wnioskodawcy 00:05:33 – 00:10:03,

akta osobowe IPN Wr (...):

- zaświadczenie z dnia 19 grudnia 1972r.,

- wyciąg z rozkazu personalnego nr (...) z dnia 25 stycznia 1972r.,

- zaświadczenie z dnia 25 sierpnia 1973r.,

- świadectwo służby z dnia 29 kwietnia 1996r.,

- przebieg służby (pracy),

- przebieg szkolenia funkcjonariuszy służby bezpieczeństwa,

- wniosek personalny o przyjęcie do MO z odręczną notatką,

- wniosek personalny z dnia 10 kwietnia 1973r.

- wniosek personalny z dnia 25 października 1973r. z odręczną notatką,

- wniosek o nadanie stopnia MO – starszego sierżanta,

- opinia służbowa z dnia 17 kwietnia 1975r. z odręczną notatką,

- raport z dnia 15 grudnia 1975r.,

- opinia służbowa z dnia 12 kwietnia 1976r.,

- notatka odręczna z treścią rozkazu personalnego nr(...)

- zaśw. o ukończeniu cyklu szkolenia zawodowego z dnia 26 września 1977r.,

- wniosek o nadanie stopnia MO – młodszego chorążego,

- świadectwo złożenia egzaminu na chorążego MO,

- wniosek o nadanie stopnia MO – podporucznika,

- zaśw. i ukończeniu cyklu szkolenia zawodowego z dnia 16 września 1980r.,

- wniosek personalny o wyzn. na stanowisko st. inspektora Referatu II SB z odręczną notatką,

- wniosek o nadanie stopnia MO – porucznika,

- zaświadczenie o zdaniu egzaminu komisyjnego ze znajomości stosowania środków przymusu bezpośredniego z dnia 13 października 1983r.,

- wniosek personalny o mianowanie na stanowisko st. inspektora grupy (...) w L. z odręczną notatką,

- wniosek o zawieszenie w czynnościach służbowych z odręczną notatką,

- odręczna notatka z treścią rozkazu personalnego nr (...) uchylającego zawieszenie w czynnościach służbowych,

- odręczna notatka z treścią rozkazu personalnego zmieniającego rozkaz personalny nr (...)

- rozkaz karny nr(...) z odręczną notatką,

- oświadczenie i wniosek o zaliczenie okresów do wysługi lat w MO z dnia 02 lutego 1987r.,

- odręczna notatka z treścią rozkazu personalnego nr(...)z dnia 21 stycznia 1988r.,

- odręczna notatka z treścią rozkazu personalnego nr (...) z dnia 26 lipca 1989r.,

- wniosek personalny z dnia 04 grudnia 1989r. z odręczną notatką,

- raport z dnia 20 stycznia 1990r. z odręczną notatką,

- karta przeniesienia z dnia 16 stycznia 1990r.,

- karta przeniesienia z dnia 04 października 1990r.

S. M. nabył prawo do emerytury policyjnej na podstawie decyzji Komendanta Wojewódzkiego (...) w L. z dnia 31 października 1990r. nr KRw- (...). Do wysługi emerytalnej zaliczono mu, z tytułu służby w organach Służby Bezpieczeństwa, łącznie 18 lat, 6 miesięcy i 11 dni, okresy składkowe przed służbą w wymiarze 6 lat i 12 dni, łącznie 24 lata, 6 miesięcy i 23 dni.

W dniu 03 lipca 2009 r. Instytut Pamięci Narodowej w trybie art. 13a ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin przedstawił informację o przebiegu służby, z której wynika, że S. M. w okresie od dnia 20 stycznia 1972r. do 15 stycznia 1990r. pełnił służbę w organach bezpieczeństwa państwa, o jakich mowa w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów.

Na podstawie tej informacji, organ emerytalno – rentowy MSWiA, w decyzji z dnia 28 października 2009 r. dokonał ponownego ustalenia wysokości emerytury policyjnej S. M., wskazując, że do jej ustalenia uwzględniono okresy służby wskazane w informacji z IPN i przyjęto wysługę emerytalną określoną w załączonym zestawieniu, które jest integralną częścią decyzji.

Dowód: akta emerytalne – przebieg służby k. 1, obliczenie wysługi lat do celów emerytalnych z dnia 31 października 1990r. k. 2, decyzja z dnia 31 października 1990r. o przyznaniu emerytury policyjnej k. 3-4, informacja IPN o przebiegu służby z dnia 03 lipca 2009r. k. 8, decyzja z dnia 28 października 2009r. o ponownym ustaleniu wysokości emerytury policyjnej wraz z załącznikiem k. 9-10.

Sąd zważył, co następuje:

Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.

W rozpoznawanej sprawie przedmiotem sporu była ocena, czy wysokość emerytury policyjnej, ustalona w zaskarżonej decyzji Dyrektora Zakładu Emerytalno - Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. z dnia 28 października 2009 r., na podstawie art. 15b ust. 1 ustawy z dnia z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. 2004.8.67 j.t.), dalej, „ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy”, została przez organ emerytalny obliczona prawidłowo.

Zgodnie z powołanym przepisem, dodanym ustawą z dnia 23 stycznia 2009r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2009.24.145), w przypadku osoby, która pełniła służbę w organach bezpieczeństwa państwa, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, i która pozostawała w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r., emerytura wynosi:

1)0,7 % podstawy wymiaru - za każdy rok służby w organach bezpieczeństwa państwa w latach 1944-1990;

2)2,6 % podstawy wymiaru - za każdy rok służby lub okresów równorzędnych ze służbą, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, 1a oraz pkt 2-4.

Stosownie do art. 2 ust.1 ustawy z dnia 18 października 2006r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. 2007.63.425), organami bezpieczeństwa państwa, w rozumieniu ustawy są m.in.: jednostki organizacyjne podległe organom, o których mowa w pkt 1-3 (Resort Bezpieczeństwa Publicznego Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego, Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, Komitet do Spraw Bezpieczeństwa Publicznego), a w szczególności, jednostki Milicji Obywatelskiej w okresie do dnia 14 grudnia 1954r., a także instytucje centralne Służby Bezpieczeństwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz podległe im jednostki terenowe w wojewódzkich, powiatowych i równorzędnych komendach Milicji Obywatelskiej oraz w wojewódzkich, rejonowych i równorzędnych urzędach spraw wewnętrznych.

W myśl § 14 ust. l rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 października 2004r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej oraz ich rodzin (Dz. U. Nr 239, poz. 2404), środkiem dowodowym potwierdzającym datę i podstawę zwolnienia ze służby oraz okres służby jest zaświadczenie o przebiegu służby, sporządzone na podstawie akt osobowych funkcjonariusza, wystawione przez właściwe organy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu lub Państwowej Straży Pożarnej. Natomiast zgodnie z art. 13a ust. 5 ustawy z dnia 18 lutego 1994r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy. Informacja o przebiegu służby jest równoważna z zaświadczeniem o przebiegu służby sporządzanym na podstawie akt osobowych przez właściwe organy i, tym samym, jest wiążąca dla organu emerytalno-rentowego przy wydawaniu przedmiotowych decyzji.

W ocenie Sądu organ emerytalny dokonał ustalenia wysokości emerytury przysługującej wnioskodawcy zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami prawa oraz wiążącą go treścią informacji Instytutu Pamięci Narodowej z dnia 03 lipca 2009r.

W odniesieniu do argumentacji skarżącego, wskazać należy, iż w wyroku z dnia 24 lutego 2010r., K 6/09 (OTK-A 2010/2/15, Dz. U. 2010/36/204), Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 15b ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, dodany przez art. 2 pkt 3 ustawy zmieniającej z dnia 23 stycznia 2009 r. jest zgodny z art. 2, art. 10, art. 30, art. 32 i art. 67 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji oraz nie jest niezgodny z art. 42 Konstytucji.

Tym samym, nie zasługiwały na uwzględnienie zarzuty skarżącego, dotyczące naruszenia powołanych w odwołaniu przepisów Konstytucji RP. Zawarta bowiem w wyroku Trybunału Konstytucyjnego teza, iż do kompetencji organów z zakresu wymiaru sprawiedliwości nie należy orzekanie o celowości i zasadności przyjętych przez ustawodawcę rozwiązań prawnych (część 10.5 uzasadnienia wyroku), daje podstawę do uznania za bezzasadne tych zarzutów odwołującego, które były już przedmiotem rozważań Trybunału Konstytucyjnego we wskazanym wyżej wyroku i nie zostały przezeń uwzględnione. Sąd uznał za zbędne powielanie argumentów zawartych we w/w orzeczeniu, wobec braku kompetencji sądu powszechnego w zakresie ponownego badania zgodności kwestionowanej w odwołaniu regulacji z przepisami Konstytucji RP i umów międzynarodowych.

W świetle przedstawionych okoliczności, decyzja organu emerytalnego z dnia 28 października 2009r. została wydana prawidłowo, jest ona bowiem zgodna z powołanym na wstępie art. 15b ust. 1 pkt 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, w myśl którego w przypadku osoby, która pełniła służbę w organach bezpieczeństwa państwa, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, i która pozostawała w służbie przed dniem 02 stycznia 1999 r., emerytura wynosi 0,7% podstawy wymiaru – za każdy rok służby w organach bezpieczeństwa państwa w latach 1944-1990.

W tym stanie rzeczy, za bezprzedmiotowe należało uznać zarzuty skarżącego dotyczące nieprawidłowego, jego zdaniem, wyliczenia przez organ emerytalny okresu jego służby w organach bezpieczeństwa państwa.

Wnioskodawca w odwołaniu podnosił, iż służbę w organach SB pełnił od 20 stycznia 1972r. do 31 lipca 1990r. Tymczasem, jak wynika z jego akt osobowych, rozkazem personalnym nr (...)z dnia 07 lutego 1990r. S. M. został odwołany z zajmowanego stanowiska, tj. starszego inspektora Wydziału (...) w L. i wyznaczony na stanowisko inspektora Sekcji d/w z przestępstwami gospodarczymi (...) w L. z dniem 16 stycznia 1990r. Wnioskodawca wyraził zgodę na przeniesienie go na wskazane stanowisko w raporcie z dnia 20 stycznia 1990r.

Ponadto, z informacji o przebiegu służby z dnia 03 lipca 2009r., znajdującej się w aktach emerytalnych wynika, że S. M. pełnił służbę w organach bezpieczeństwa państwa, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006r. o ujawnianiu informacji o dokumentacji organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów w okresie od 20 stycznia 1972r. do 15 stycznia 1990r. Natomiast kwestionowany przez skarżącego okres od 16 stycznia 1990r. do 31 lipca 1990r., jest okresem służby w Milicji Obywatelskiej a nie w organach bezpieczeństwa państwa.

Okoliczności powyższe potwierdził sam wnioskodawca na rozprawie w dniu 06 lutego 2013r., wyjaśniając, iż w spornym okresie, za swoją zgodą, został odwołany z zajmowanego stanowiska, tj. starszego inspektora Wydziału (...) w L. i wyznaczony na stanowisko inspektora Sekcji d/w z przestępstwami gospodarczymi (...) w L. z dniem 16 stycznia 1990r. Na stanowisku tym pracował do czasu zakończenia swojej służby w MO, tj. do dnia 31 lipca 1990r.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności, brak było podstaw do uwzględnienia żądań wnioskodawcy i zmiany zaskarżonej decyzji. Powyższe skutkowało oddaleniem odwołania S. M. od decyzji Dyrektora Zakładu Emerytalno - Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. z dnia 28 października 2009 r., na podstawie art. 477 14 § 1 kodeksu postępowania cywilnego.