Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt III U 153/14

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 8 maja 2014r.

Sąd Okręgowy w Suwałkach III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący:

SSO Piotr Witkowski

Protokolant:

sekr. sądowy Beata Dzienis

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2014r. w Suwałkach

sprawy P. K.

przeciwko Prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

w związku ze skargą P. K. na milczenie Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

ustala, że nie można zaliczyć P. K. składek wpłaconych na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych Rolników w latach 1984 – 1988 na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych Rolników za lata 1977 – 1983.

UZASADNIENIE

P. K. powołując się na art. 477 ( 9) § 4 kpc wniósł skargę na bezczynność Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wskazując, że pismem z dnia 1.08.2011r. wystąpił do KRUS-u (...)w S. o wydanie decyzji w sprawie zaliczenia podwójnie opłaconych przez niego składek na FUSR w latach 1984-1989 za gospodarstwo rolne położone w P. gmina K., w poczet składek za lata wcześniejsze, czyli 1977-1983, ponieważ gospodarstwo rolne we wsi M. gmina S. posiadał od 1970r. W odpowiedzi na to swoje pismo otrzymał odpowiedź z dnia 18.10.2011r., w której organ stwierdza, że nie może wydać takiej decyzji, a jednocześnie składki za lata 1984-1989 wykazane przez Urząd w K. dolicza do składek wykazanych przez Urząd (...)w S. o co nie prosił i nie występował. Pismem z dnia 2.11.2011r. ponownie wystąpił do KRUS-u Oddział (...) w B. o zliczenie opłacanych przez niego składek na FUSR w latach 1984-1989 za gospodarstwo rolne położne w P. gmina K., w poczet składek za lata wcześniejsze, czyli 1977-1983, ponieważ gospodarstwo rolne we wsi M. gmina S. posiadał od 1970r. W odpowiedzi pismem z dnia 13.12.2011r. poinformowano go, że zaliczenie nadpłaconych składek osobowych w latach 1984-1989 w Urzędzie (...) K. na poczet ubezpieczenia za lata wcześniejsze nie jest możliwe. Występował więc z pismem z dnia 14.03.2012r. do Wojewody (...)na bezczynność KRUS w załatwieniu swojej sprawy. Prosił Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi jako organu nadzorującego KRUS w W. o interwencję w swojej sprawie i spowodowanie wydania decyzji (pismo z dnia 5.09.2013r. i pismo z dnia 30.10.2013r.). KRUS przez cztery lata nie rozpatrzył jednak jego wniosku i nie wydał decyzji. Wojewódzki Sąd Administracyjny w B. oddalając zaś jego skargę na (...) S. wskazał, że jego sprawę winien załatwić KRUS. W związku więc z tym żąda zobowiązania organu do wydania decyzji w jego sprawie bowiem zgodnie z art. 104 kpa złożenie wniosku powinno zostać zakończone wydaniem decyzji.

W odpowiedzi na skargę organ rentowy wniósł o jej oddalenie.

W uzasadnieniu wskazał, że zagadnienia dotyczące ubezpieczenia społecznego rolników regulowały:

1.  od 1.07.1977r. do 31.12.1982r. przepisy ustawy z dnia 27.10.1997r. o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin (Dz. U. Nr 32, poz. 140),

2.  od 1.01.1983r. do 31.12.1990r. przepisy ustawy z dnia 14.12.1982r. o ubezpieczeniu społecznemu rolników indywidualnych i członków ich rodzin (Dz. U. Nr 40 z 1982r., poz. 268 ze zm.).

Zgodnie zaś z przepisami wykonawczymi do powyższych ustaw (tj. rozporządzeniem Rady Ministrów z 9.12.1977r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeń dla rolników i ich rodzin oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z 28.03.1983r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznemu rolników indywidualnych i członków ich rodzin) składkę na ubezpieczenie rolników wymierzał właściwy naczelnik gminy w drodze decyzji, po ustaleniu, że rolnik spełnia warunki do podlegania temu ubezpieczeniu, a rolnik był zobowiązany przedstawić naczelnikowi gminy dane niezbędne do ustalenia obowiązku ubezpieczenia. Od decyzji tych przysługiwało wniesienie odwołania w trybie przewidzianym przy realizacji zobowiązań pieniężnych rolników wobec państwa. Organ ten prowadził również ewidencję okresów ubezpieczenia i opłacenia składek.

Zadania z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników zostały przyjęte z urzędów gminy przez jednostki terenowe Kasy z dniem 1.01.1991r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 20.12.1990r. o ubezpieczeniu społecznemu rolników.

Na tej podstawie Urząd (...) w S. przekazał (...)KRUS w S. kartę ewidencyjną ubezpieczonego z dnia 5.03.1994r., z której wynika, że skarżący podlegał i opłacał składki na FUSR od 1.01.1984r.

W odpowiedzi natomiast na pismo skarżącego o zaliczenie podwójnie opłacanych składek na FUSR w okresie czasu od 1984r. do 1988r. na poczet wcześniejszych lat, które do (...)KRUS w S. wpłynęło 4.08.2011r., skarżący został informowany wielokrotnie, w tym między innymi w pismach z dnia 5.09.2011r. i 13.12.2011r.

Powołując też treść art. 36 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. 2013, 1403 t.j.) organ rentowy wskazał, że nie jest zgodnie z tym artykułem uprawniony do wydania decyzji w przedmiocie złożonego przez skarżącego żądania, tj. zaliczania opłaconych składek na FUSR w latach 1984-1988 za gospodarstwo rolne położone w P. gmina K., w poczet składek za lata wcześniejsze, czyli 1979 – 1983 w związku z posiadaniem od 1970r. gospodarstwa rolnego we wsi M. w gminie S..

Organ rentowy dodatkowo wskazał, że w dniu 7.02.2012r. skarżący złożył wniosek o wydanie zaświadczenia stwierdzającego opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne rolników z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego za lata 1978-1983. Nie mógł jednak takiego zaświadczenia wydać, gdyż kasa nie posiada informacji umożliwiających potwierdzenie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników skarżącego w latach 1978-1983. Nie wynika to bowiem z prowadzonej ewidencji, rejestrów bądź innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.

Sąd Okręgowy w Suwałkach ustalił i zważył, co następuje:

Skargi za uzasadnionej uznać nie można było.

W sprawie oczywistym jest, że skarżący P. K. pismem z dnia 1.08.2011r. zatytułowanym jako wniosek, wystąpił do KRUS-u (...)w S. o wydanie decyzji w sprawie zaliczenia podwójnie opłacanych przez niego składek na FUSR w latach 1984-1989 za gospodarstwo rolne położone w P. gmina K., w poczet składek za lata wcześniejsze, czyli 1977-1983, ponieważ gospodarstwo rolne we wsi M. gmina S. posiadał od 1970r. W odpowiedzi zaś na to pismo otrzymał odpowiedź z dnia 18.10.2011r. w której organ stwierdza, że nie może wydać takiej decyzji. Podobną odpowiedź otrzymał też od KRUS-u pismem z dnia 5.09.2011r., zaś na swoje pismo z dnia 2.11.2011r. pismem KRUS-u z dnia 13.12.2011r.

Nie powinno jednak ulegać wątpliwości, że w sprawie organ rentowy winien wydać konkretną decyzję ustosunkowując się do żądania P. K., czego nie uczynił, a wzór której znajduje się w aktach ubezpieczonych na stronie 45. P. K. złożył bowiem wniosek do organu rentowego, a taki winien być rozstrzygnięty w formie właśnie decyzji z pouczeniem o sposobie i terminie odwołania. Powołany natomiast przez organ rentowy art. 36 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników wcale nie stoi na przeszkodzie do wydania takiej decyzji. Mówi przecież w pkt 1 o tym, że Prezes Kasy może wydawać między innymi decyzje w sprawach podlegania ubezpieczeniu. Wniosek zaś P. K. dotyczy przecież żądania podlegania ubezpieczeniu w określonym czasie i jako taki winien być rozstrzygnięty właśnie decyzją aby P. K. mógł ewentualnie odwołać się od niej realizując swoje uprawnienia do ostatecznego przez Sąd w drodze odwoławczej rozstrzygnięcia czy jego żądanie jest uzasadnione. Zgodnie tymczasem z art. 477 9 § 4 kpc jeżeli organ rentowy nie wydał decyzji w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia zgłoszenia roszczenia w sposób przepisany, odwołanie można wnieść w każdym czasie po upływie tego terminu. Sąd zaś rozpoznając takie odwołanie czyli skargą na bezczynność organu rentowego w razie uznania odwołania za uzasadnione zobowiązuje organ rentowy do wydania decyzji w wyznaczonym terminie, zawiadamiając o tym organ nadrzędny, albo orzeka co do istoty sprawy w formie wyroku. Mając natomiast na uwadze wyżej wskazane okoliczności uznać należało, ze odwołanie jako skarga na bezczynność, było uzasadnione i orzec co do istoty sprawy skoro żadne z pism odwołującego się kierowane do organu rentowego nie od odniosło rezultatu w formie decyzji.

Merytorycznie jednak żądania skarżącego P. K. uwzględnić nie można było. Nie można bowiem zaliczyć podwójnie opłacanych składek za dany okres ubezpieczeniowy na wcześniejszy okres ubezpieczeniowy. Przepisy prawa tego bowiem nie przewidują. Zresztą składki na ubezpieczenie zawsze są związane z bieżącym ubezpieczeniem i jeżeli ktoś płaci je w zawyżonej wysokości może żądać ich zwrotu w tej części zawyżonej.

Za organem rentowym powtórzyć też należy, co wskazał skarżącemu w piśmie z dnia 13.12.2011r., że stosownie do powołanych w nim przepisów to naczelnik gminy wymierza w drodze decyzji składki na ubezpieczenie społeczne, co do których przysługiwało uniesienie odwołania. Jeżeli więc skarżący P. K. nie zgłosił się wówczas do ubezpieczeń społecznych, a naczelnik gminy sam go tym ubezpieczeniem nie objął, to nie można teraz nadpłaty za lata 1984 – 1988 zaliczyć na ten właśnie okres.

Mając zatem to na uwadze na mocy art. 477 9 § 4 kpc w związku z art. 477 14 § 2 kpc orzeczono jak w wyroku.

PW/ich