Pełny tekst orzeczenia

Postanowienie z dnia 29 marca 2000 r.
III RN 136/99
Uzyskanie przez miasto praw powiatu nie pozbawiło mocy obowiązującej
statutu uchwalonego przed uzyskaniem tych uprawnień (art. 1 ustawy z dnia 24
lipca 1998 r. o wejściu w życie ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o
samorządzie województwa oraz ustawy o administracji rządowej w wojewódz-
twie, Dz.U. Nr 99, poz. 631).
Przewodniczący: SSN Kazimierz Jaśkowski (sprawozdawca), Sędziowie SN:
Jerzy Kwaśniewski, Andrzej Wasilewski.
Sąd Najwyższy, z udziałem prokuratora Prokuratury Krajowej Waldemara
Grudzieckiego, po rozpoznaniu w dniu 29 marca 2000 r. sprawy ze skargi Piotra J.
na uchwałę Rady Miejskiej w Ś. z dnia 20 sierpnia 1996 r. [...] w przedmiocie statutu
Miasta Ś. na skutek rewizji nadzwyczajnej Ministra Sprawiedliwości [...] od postano-
wienia Naczelnego Sądu Administracyjnego-Ośrodka Zamiejscowego w Szczecinie z
dnia 13 stycznia 1999 r. [...]
u c h y l i ł zaskarżone postanowienie.
U z a s a d n i e n i e
Minister Sprawiedliwości w sprawie ze skargi Piotra J. na uchwałę Rady Miejs-
kiej w Ś. z dnia 20 sierpnia 1996 r. w przedmiocie statutu tego miasta wniósł rewizję
nadzwyczajną od postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego-Ośrodka Za-
miejscowego w Szczecinie z dnia 13 stycznia 1999 r. [...]. Zaskarżonym postanowie-
niem odrzucono skargę, wniesioną na podstawie art. 101 ustawy z dnia 8 marca
1990 r. o samorządzie terytorialnym (jednolity tekst: Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze
zm.). Przyczyną odrzucenia skargi był fakt, iż od dnia 1 stycznia 1999 r. Rada Miasta
Ś. uległa rozwiązaniu, a Miasto Ś. stało się miastem na prawach powiatu. W miejsce
dotychczasowego statutu będzie uchwalony „statut rady miasta na prawach powiatu”,
a więc skarga jest bezprzedmiotowa i podlega odrzuceniu na podstawie art. 27 ust. 2
2
ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74,
poz. 368 ze zm.)
W rewizji nadzwyczajnej zarzucono rażące naruszenie art. 27 ust. 2 ustawy o
Naczelnym Sądzie Administracyjnym i art. 92 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998
r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578 ze zm.). Podniesiono, iż zgod-
nie z tymi przepisami ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w
miastach na prawach powiatu sprawują rada i zarząd miasta (art. 92 ust. 1) oraz że
miasta na prawach powiatu wykonują zadania powiatu na zasadach określonych w
tej ustawie (art. 92 ust. 2). Zdaniem Ministra Sprawiedliwości z żadnego przepisu nie
wynika, aby w związku z reformą administracji publicznej doszło do rozwiązania rad
gmin z mocy prawa ani aby wybór nowej rady stanowił przeszkodę do zaskarżenia
uchwał podjętych przez radę poprzedniej kadencji. Nie ma także podstaw do przyję-
cia, że zmiana pozycji prawnej i ustroju miasta Ś. (tak jak i każdej gminy uzyskującej
prawa powiatu) spowodowała, że uprzednio uchwalony statut przestał obowiązywać
z mocy prawa.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje.
Rewizja nadzwyczajna jest uzasadniona.
Trafnie stwierdzono w niej, iż brak jest przepisów powodujących utratę mocy
obowiązującej statutu uchwalonego przed uzyskaniem przez miasto Ś. statusu mias-
ta na prawach powiatu. Nie przewiduje tego ani ustawa o samorządzie powiatowym,
ani ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wejściu w życie ustawy o samorządzie powiato-
wym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o administracji rządowej w
województwie (Dz.U. Nr 99, poz. 631). Według tej ustawy (art. 1) ustawa o samo-
rządzie powiatowym weszła w życie z dniem 1 stycznia 1999 r., jednakże z licznymi
wyjątkami. Dotyczą one także statutu i organu uprawnionego do jego uchwalenia, to
jest przepisów art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powia-
towym. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o wejściu w życie..., przepisy te obowiązują od
dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw przez Państwową Komisję Wyborczą zbiorczych
wyników wyborów do rad powiatów. Wyniki te ogłoszono w Dzienniku Ustaw z 1998
r. Nr 131, poz. 861 z dnia 27 października 1998 r. Od tego dnia nowowybrana rada
miasta Ś. (na prawach powiatu) uzyskała uprawnienie do uchwalenia nowego lub
zmiany nadal obowiązującego statutu miasta. Gdyby uchwaliła ona statut przed
3
dniem 1 stycznia 1999 r., to wszedłby on w życie nie wcześniej niż z tym dniem (art.
1 ust. 2 ustawy o wejściu w życie...). W dacie orzekania przez Naczelny Sąd Admi-
nistracyjny obowiązywał zaskarżony statut – brak bowiem danych o uchwaleniu no-
wego – oraz istniał organ uprawniony do jego zmiany. Skarga była więc dopusz-
czalna, a bezprzedmiotowa stałaby się w przypadku uchwalenia nowego statutu.
Mogłoby to stanowić podstawę do umorzenia postępowania z mocy art. 355 § 1 KPC
w związku z art. 59 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym.
Z tych względów na podstawie art. 10 ustawy z dnia 1 marca 1996 r. o zmia-
nie Kodeksu postępowania cywilnego... (Dz.U. Nr 43, poz. 189 ze zm.) w związku z
odpowiednio stosowanym art. 39313
§ 1 KPC orzeczono jak w sentencji.
========================================