Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt III CZP 92/15
UCHWAŁA
Dnia 11 grudnia 2015 r.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Józef Frąckowiak (przewodniczący)
SSN Barbara Myszka (sprawozdawca)
SSN Marta Romańska
Protokolant Bożena Kowalska
w sprawie z powództwa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w W. Oddziału w K.
przeciwko Komornikowi Sądowemu przy Sądzie Rejonowym
w P. R. J.
o zapłatę,
po rozstrzygnięciu w Izbie Cywilnej na posiedzeniu jawnym
w dniu 11 grudnia 2015 r.
zagadnienia prawnego
przedstawionego przez Sąd Okręgowy w P.
postanowieniem z dnia 7 sierpnia 2015 r.,
"Czy opłata za informację z konta płatników składek
i ubezpieczonych, udzielaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Komornikowi na podstawie art. 50 ustęp 3 i 10 Ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych stanowi świadczenie pieniężne, od którego
w razie zwłoki lub opóźnienia w jej zapłacie mogą być naliczane
odsetki ustawowe na podstawie przepisów prawa cywilnego?"
podjął uchwałę:
Opłata za informację o danych zgromadzonych na kontach
ubezpieczonego lub płatnika składek, udzieloną komornikowi
sądowemu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w wykonaniu
obowiązku wynikającego z art. 50 ust. 3 i 10 ustawy z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(jedn. tekst: Dz.U. z 2015 r., poz. 121 ze zm.), nie jest
świadczeniem pieniężnym, od którego - w razie opóźnienia się
z jego spełnieniem - przysługują odsetki ustawowe na podstawie
przepisów prawa cywilnego.
2
UZASADNIENIE
3
Wyrokiem z dnia 15 października 2014 r. Sąd Rejonowy w P. oddalił
powództwo Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, skierowane przeciwko R. J.,
Komornikowi Sądowemu przy Sądzie Rejonowym w P., o zasądzenie kwoty 58,36
zł tytułem odsetek za opóźnienie w uiszczaniu opłat za udzielone informacje.
Sąd Rejonowy ustalił, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Oddział w K., w
wykonaniu obowiązku wynikającego z art. 50 ust. 10 ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (jedn. tekst: Dz.U. z 2009 r. Nr 205,
poz. 1585 ze zm.; obecnie: Dz.U. z 2015 r., poz. 121 ze zm. - dalej: „u.s.u.s.”),
udzielał pozwanemu informacji o danych zgromadzonych na kontach
ubezpieczonego i płatnika składek. Przekazując żądaną informację przesyłał
równocześnie pozwanemu rachunek z wezwaniem do uiszczenia opłaty w terminie
14 dni. Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 16 stycznia 2003 r. w sprawie wysokości opłaty pobieranej przez
Zakład Ubezpieczeń Społecznych za udzielenie informacji komornikom sądowym
oraz trybu jej pobierania (Dz.U. Nr 8, poz. 95 - dalej: „rozporządzenie z dnia 16
stycznia 2003 r.”), za każdą informację pobierana była opłata w kwocie 38,68 zł. W
dniu 4 lipca 2013 r. powód wystawił notę odsetkową, w której obciążył pozwanego
kwotą 58,36 zł z tytułu odsetek za opóźnienie w uiszczaniu opłat za informacje
udzielone mu w okresie od marca do czerwca 2013 r.
Sąd Rejonowy stwierdził, że strony nie przestrzegały procedury
przewidzianej w § 2 ust. 2 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r., zgodnie
z którą komornik powinien dołączyć do wniosku o udzielenie informacji kopię
dowodu dokonania opłaty. Powód udzielał pozwanemu informacji pomimo
niedołączenia przez niego do wniosku dowodu dokonania opłaty, a żądając
odsetek za opóźnienie w uiszczaniu opłat powołał się na regulacje zawarte w art.
481 i 476 k.c. Sąd Rejonowy uznał, że przepisy te nie mają w sprawie
zastosowania ze względu na charakter roszczenia oraz status stron. Opłata za
udzielenie informacji ma bowiem charakter należności publicznoprawnej i sankcja
za nieuiszczenie jej w terminie powinna być również określona w przepisach prawa
publicznego. Sankcji takiej natomiast w ustawie z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych nie przewidziano.
4
Przy rozpoznawaniu apelacji powoda od tego wyroku Sąd Okręgowy w P.
powziął poważne wątpliwości, którym dał wyraz w przedstawionym Sądowi
Najwyższemu do rozstrzygnięcia zagadnieniu prawnym, przytoczonym na wstępie
uchwały
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach
sądowych i egzekucji (jedn. tekst: Dz.U. z 2015 r., poz. 790 ze zm. - dalej:
„u.k.s.e.”), wymienione w tym przepisie podmioty, m.in. organy rentowe, o których
mowa w art. 476 § 4 k.p.c., są obowiązane na pisemne żądanie komornika udzielić
mu informacji niezbędnych do prawidłowego prowadzenia postępowania
egzekucyjnego, wykonania postanowienia o udzieleniu zabezpieczenia oraz
wykonania innych czynności wchodzących w zakres jego ustawowych zadań.
Przez organy rentowe - jak wynika z art. 476 § 4 k.p.c. - rozumie się m.in. jednostki
organizacyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych określone w przepisach
o systemie ubezpieczeń społecznych, właściwe do wydawania decyzji w sprawach
świadczeń. Stosownie do art. 2 ust. 9 u.k.s.e., opłatę za udzielenie informacji
komornik uiszcza po jej udzieleniu, na wezwanie podmiotu udzielającego informacji.
Z kolei zgodnie z art. 50 ust. 3 u.s.u.s., dane zgromadzone na koncie
ubezpieczonego, o których mowa w art. 40, i na koncie płatnika składek, o których
mowa w art. 45, mogą być udostępniane wymienionym w tym przepisie podmiotom,
w tym komornikom sądowym, z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony
danych osobowych. Według art. 50 ust. 10 u.s.u.s., dane zgromadzone na kontach,
o których mowa w ust. 3, udostępnia się komornikom sądowym w zakresie
niezbędnym do prowadzenia egzekucji, odpłatnie, chyba że przepisy odrębne
stanowią inaczej. Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r.,
wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 50 ust. 10 u.s.u.s., komornik
sądowy dołącza do wniosku o udzielenie informacji kopię dowodu dokonania opłaty.
W art. 39 ust. 2 pkt 7 u.k.s.e. koszty uzyskiwania przez komornika informacji
niezbędnych do prowadzenia postępowania egzekucyjnego lub wykonania
postanowienia o udzieleniu zabezpieczenia zostały zaliczone do wydatków
gotówkowych ponoszonych w toku postępowania egzekucyjnego, które - zgodnie
z art. 40 ust. 1 i 3 u.k.s.e. - mogą być pokrywane z zaliczki wniesionej przez
5
stronę lub innego uczestnika postępowania, a w sprawach osób zwolnionych
w tym zakresie z kosztów sądowych - z sumy wyłożonej przez sąd rejonowy
(art. 40 ust. 1 i 3 u.k.s.e.). Wydatki te wchodzą w skład kosztów postępowania
egzekucyjnego i jako takie podlegają ściągnięciu od dłużnika wraz
z egzekwowanym roszczeniem (art. 770 k.p.c.), a w razie bezskuteczności
egzekucji - obciążają wierzyciela (art. 42 ust. 2 u.k.s.e.; zob. też postanowienia
Sądu Najwyższego z dnia 10 października 2014 r., III CZP 68/14, OSNC 2015,
nr 10, poz. 118 oraz z dnia 5 listopada 2014 r., III CZP 75/14, Biuletyn SN 2014,
nr 11, s. 6).
W orzecznictwie pozyskiwane przez komornika informacje niezbędne do
prowadzenia postępowania egzekucyjnego uznawane są za inne środki
dowodowe w rozumieniu art. 309 k.p.c., których gromadzenie odbywa się przy
odpowiednim stosowaniu przepisów o dowodach (zob. uchwałę składu siedmiu
sędziów Sądu Najwyższego z dnia 29 marca 1990 r., III CZP 102/89, OSNCP 1990,
nr 10 - 11, poz. 127 oraz uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 21 października
2015 r., III CZP 66/15, Biuletyn SN 2015, nr 10, s. 8). Oznacza to, że między
komornikiem a podmiotem obowiązanym do udzielenia informacji dochodzi do
nawiązania stosunku procesowego, który ma charakter publicznoprawny. Z takiego
założenia wyszedł Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 21 października 2015 r.,
III CZP 66/15, w której stanął na stanowisku, że niedopuszczalna jest droga
sądowa do dochodzenia przez spółdzielnię mieszkaniową od komornika sądowego
opłaty za udzielenie mu na podstawie art. 2 ust. 5 u.k.s.e. informacji niezbędnych
do prawidłowego prowadzenia postępowania egzekucyjnego. Skład orzekający
Sądu Najwyższego podziela to stanowisko i wspierającą je argumentację.
W sprawie, w której wyłoniło się rozważane zagadnienie prawne, powód
wystąpił z żądaniem zasądzenia odsetek za opóźnienie w uiszczeniu opłaty,
o której mowa w art. 50 ust. 3 i 10 u.s.u.s. i powołał się na regulacje zawarte w art.
481 i 476 k.c. Sąd Okręgowy trafnie przyjął, że do dochodzenia tego rodzaju
roszczenia droga sądowa jest dopuszczalna, w pojęciu sprawy cywilnej bowiem
mogą mieścić się również roszczenia o zapłatę odsetek od świadczeń pieniężnych,
których źródłem są inne stosunki prawne aniżeli stosunki z zakresu prawa
6
cywilnego (zob. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2000 r., SK 12/99,
OTK 2000, nr 5, poz. 143; Dz.U. z 2000 r. Nr 55, poz. 665).
Poszukując materialnoprawnej podstawy żądania odsetek za opóźnienie
w uiszczeniu opłaty, o której mowa w art. 50 ust. 3 i 10 u.s.u.s, trzeba zauważyć,
że przepisy prawa polskiego nie przewidują generalnego obowiązku płacenia
odsetek z tytułu zadłużenia pieniężnego. W przedstawionym zagadnieniu prawnym
odwołano się do przepisów kodeksu cywilnego, który również nie przewiduje
takiego generalnego obowiązku, zgodnie bowiem z art. 359 § 1 k.c., odsetki od
sumy pieniężnej należą się tylko wtedy, gdy to wynika z czynności prawnej albo
z ustawy, z orzeczenia sądu lub z decyzji innego właściwego organu. Jeżeli jednak
obowiązek płacenia odsetek nie wynika z czynności prawnej, należą się one
wierzycielowi tylko wtedy, gdy przewiduje to przepis ustawy (np. art. 212 § 3,
art. 481, art. 482 § 1 k.c.).
W art. 50 ani w żadnym innym przepisie ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych nie przewidziano obowiązku zapłaty
przez komornika odsetek za opóźnienie w uiszczeniu opłaty za informację o danych
zgromadzonych na kontach ubezpieczonego lub płatnika składek. Ustawodawca
natomiast w tej samej ustawie uregulował obowiązek zapłaty odsetek od innych
należności pieniężnych, czego przykładem są przepisy art. 23, 47, 84 i 85 u.s.u.s.
Obowiązku zapłaty odsetek za opóźnienie w uiszczeniu opłaty za odnośne
informacje nie przewidziano również w wydanym na podstawie art. 50 ust. 10 tej
ustawy rozporządzeniu z dnia 16 stycznia 2003 r., które notabene reguluje kwestię
uiszczenia opłaty w sposób odmienny od przewidzianego w art. 2 ust. 9 ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji.
Rozważając możliwość zastosowania w drodze analogii art. 481 § 1 k.c.,
zgodnie z którym jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia
pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie
poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności,
za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi, trzeba powrócić do kwestii
charakteru stosunku prawnego łączącego komornika z Zakładem Ubezpieczeń
Społecznych. Jak wyjaśnił Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 21 października
2015 r., III CZP 66/15, relacje prawne powstające w postępowaniu egzekucyjnym
7
między komornikiem sądowym, jako organem egzekucyjnym, a uczestnikami tego
postępowania nie mają cech właściwych dla równorzędnych podmiotów.
W relacjach tych dominuje stosunek nadrzędności organu egzekucyjnego
i odpowiadający mu stosunek podporządkowania ze strony uczestników
postępowania i osób trzecich. Komornik sądowy jest bowiem organem władzy
publicznej powołanym do przymusowego egzekwowania tytułów wykonawczych,
któremu - w razie nieuzasadnionej odmowy udzielenia mu wyjaśnień lub informacji -
przysługuje prawo stosowania środków przymusu przewidzianych w art. 762 k.p.c.
Na brak równości w relacjach między komornikiem, jako organem egzekucyjnym,
a uczestnikami postępowania egzekucyjnego Sąd Najwyższy zwracał też uwagę
w swoim wcześniejszym orzecznictwie (zob. uchwały Sądu Najwyższego z dnia
22 października 2002 r., III CZP 65/02, OSNC 2003, nr 7-8, poz. 100 i z dnia
20 kwietnia 2006 r., III CZP 20/06, OSNC 2007, nr 2, poz. 25).
Wysokość opłaty za udzielenie komornikowi informacji o danych
zgromadzonych na kontach ubezpieczonego lub płatnika składek i sposób jej
waloryzacji zostały szczegółowo unormowane w rozporządzeniu z dnia 16 stycznia
2003 r., w związku z czym komornik nie ma żadnego wpływu na określenie
wysokości tej opłaty lub trybu jej pobierania. Nie ma ona charakteru świadczenia
cywilnoprawnego, zachodzi natomiast pewne podobieństwo między wspomnianą
opłatą a opłatami pobieranymi przez organy procesowe w toku postępowania
cywilnego. Można zatem odwołać się do stanowiska Sądu Najwyższego zajętego
w uchwale z dnia 31 stycznia 1996 r., III CZP 1/96 (OSNC 1996, nr 4, poz. 57),
a następnie w uchwale z dnia 20 maja 2011 r., III CZP 16/11 (OSNC 2012, nr 1,
poz. 3), według którego art. 481 § 1 k.c. nie ma zastosowania do świadczeń
pieniężnych zasądzonych prawomocnym orzeczeniem o kosztach procesu.
W uzasadnieniu Sąd Najwyższy stwierdził, że stosunki powstające w ramach
postępowania sądowego między stronami i organem procesowym mają charakter
publicznoprawny, jednak sama przynależność kosztów procesu do sfery prawa
publicznego nie oznacza, iż wyłączone jest stosowanie do nich pewnych rozwiązań
właściwych prawu prywatnemu. Korzystanie z unormowań prawa prywatnego może
okazać się nie tylko uzasadnione, ale wręcz konieczne, jeżeli w prawie publicznym
występuje luka operacyjna, czyli niedostatek unormowań umożliwiających
8
stosowanie tego prawa, albo luka tetyczna, a więc oczywista, jednoznaczna
wadliwość prawna. Brak przepisu umożliwiającego doliczanie odsetek do
świadczeń pieniężnych zasądzonych prawomocnym orzeczeniem o kosztach
procesu nie może być jednak postrzegany jako luka w przedstawionym rozumieniu,
upoważniająca do stosowania art. 481 k.c., ponieważ regulacja w zakresie
wysokości kosztów jest autonomiczna i wyczerpująca.
Analiza regulacji zawartych w ustawie z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych nie wskazuje na istnienie luki konstrukcyjnej,
która mogłaby przemawiać za rozważeniem możliwości zastosowania
w odniesieniu do opłaty za informację o danych zgromadzonych na kontach
ubezpieczonego lub płatnika składek, udzieloną komornikowi sądowemu na
podstawie art. 50 ust. 3 i 10 u.s.u.s., w drodze analogii przepisu art. 481 § 1 k.c.
W powołanej ustawie przewidziano - o czym była już mowa - obowiązek zapłaty
odsetek od określonych świadczeń pieniężnych i szczegółowo uregulowano sposób
ich obliczania. Uzasadniony jest w tej sytuacji wniosek, że brak przepisu
pozwalającego na doliczanie odsetek do opłaty za informacje udzielone
komornikowi sądowemu należy uznać za zamierzony. Gdyby bowiem ustawodawca
przewidywał możliwość dochodzenia odsetek od tej opłaty, wprowadziłby do ustawy
odpowiednią regulację.
W razie opóźnienia się przez komornika z uiszczeniem należnej opłaty,
podmioty udzielające mu informacji niezbędnych do prowadzenia postępowania
egzekucyjnego nie są pozbawione ochrony prawej, mogą bowiem skorzystać
ze środków prawnych przewidzianych w postępowaniu egzekucyjnym, które
umożliwiają sądową weryfikację podejmowanych w tym zakresie czynności
(art. 767 § 2 k.p.c.).
Z tych względów Sąd Najwyższy na podstawie art. 390 § 1 k.p.c.
rozstrzygnął przedstawione zagadnienie prawne, jak w uchwale.
eb