Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt IV K 401/16

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 10 stycznia 2017 r.

Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi - Północ w Warszawie w IV Wydziale Karnym w składzie:

Przewodniczący SSR Małgorzata Nowak - Januchta

Protokolant: Paulina Puzia

w obecności oskarżyciela publicznego Urzędu Celnego II w Warszawie – Katarzyna Kozień

po rozpoznaniu na rozprawie w dniach: 05.12. 2016 r. i 09.01.2017 r.

sprawy M. K., s. G. i E. z domu B., ur. (...) w W.

oskarżonego o to, że:

w dniach 26 listopada 2010r., (tj. za miesiąc październik 2010r.), uchylał się od opodatkowania podatkiem akcyzowym poprzez nie złożenie w Urzędzie Celnym II w Warszawie deklaracji podatkowej z tytułu sprzedaży przed pierwszą rejestracją samochodów osobowych marki: V. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 2967 cm 3, A. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 2967 cm 3, V. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 2967 cm 3, L. (...): (...), roku produkcji 2003, pojemności silnika 2926 cm 3, V. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 4921 cm 3, stosownie do dyspozycji art. 106 ust 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014r., poz. 752 z późn. zm.), w wyniku czego narażono na uszczuplenie należności z tytułu podatku akcyzowego w kwocie 85.634,00 zł (słownie: osiemdziesiąt pięć tysięcy sześćset trzydzieści cztery złote);

tj. o przestępstwo skarbowe z art. 54 § 1 i 2 k.k.s.

orzeka:

1.  oskarżonego M. K. uznaje za winnego popełnienia zarzuconego mu czynu z art. 54 § 1 i 2 k.k.s. i na tej podstawie skazuje go, a na podstawie art. 54 § 2 k.k.s. wymierza mu karę grzywny w wysokości 140 (stu czterdziestu) stawek dziennych ustalając wysokość jednej stawki na kwotę 70 (siedemdziesięciu) złotych;

2.  na podstawie art. 627 k.p.k. w zw. z art. 113 § 1 k.k.s. zasądza od oskarżonego na rzecz Skarbu Państwa kwotę 1050 (jeden tysiąc pięćdziesiąt) złotych, w tym kwotę 980 (dziewięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem opłaty.

Sygn. akt IV K 401/16

UZASADNIENIE

Na podstawie materiału dowodowego ujawnionego w toku rozprawy głównej Sąd ustalił, co następuje:

M. K. prowadził działalność gospodarczą po nazwą (...) Sprzedaż M. K. i adresem ul. (...) w W., przedmiotem której była sprzedaż samochód osobowych. W ramach prowadzonej działalności na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z obywatelami Polski mieszkającymi na terenie N. przyjął do komisu, a następnie dokonał w październiku 2010 r. sprzedaży pięciu samochodów osobowych marki: V. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 2967 cm ( 3), A. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 2967 cm ( 3), V. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 2967 cm ( 3), L. (...): (...), roku produkcji 2003, pojemności silnika 2926 cm ( 3), V. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 4921 cm ( 3). Pojazdy te posiadały, wydane na 2 – 3 tygodnie przed wstawieniem do komisu oskarżonego, niemieckie dowody rejestracyjne ze wskazaniem, że zostały zarejestrowane jako samochody ciężarowe. Pojazdy te zostały wyprodukowane jako pojazdy osobowe, a wykonane w nich niewielkie zmiany konstrukcyjne nie miały znaczenia dla zasadniczego ich przeznaczenia, czyli przewozu osób. Oskarżony jako komisant miał obowiązek obliczać i wpłacać podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju w/w samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25 dnia następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Oskarżony uchylał się od opodatkowania podatkiem akcyzowym i nie złożył do dnia 25 listopada 2010r., (tj. za miesiąc październik 2010r.) w Urzędzie Celnym II w Warszawie deklaracji podatkowej z tytułu sprzedaży przed pierwszą rejestracją samochodów osobowych marki: V. (...) nr VIN: (...), A. (...) nr VIN: (...), V. (...) nr VIN: (...), L. (...) nr VIN: (...), V. (...) nr VIN: (...), w wyniku czego naraził na uszczuplenie należności z tytułu podatku akcyzowego w kwocie 85.634,00 zł.

Oskarżony M. K. był wcześniej karany (k. 249 - 251 ).

Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił na podstawie: częściowo wyjaśnień oskarżonego (k.244, 269), kserokopii tłumaczeń karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego, k. 29 zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, k. 30 kopii dokumentu indentyfikacyjnego pojazdu, k. 21 kopii faktury VAT, k. 5 i k. 7-13 protokołu oględzin pojazdu wraz z dokumentacją fotograficzną, k. 3 wydruku z systemu wyceny pojazdu, k. 4 informacji od importera samochodów V., k. 48 umowy komisu, k. 52 tłumaczenia karty pojazdu, k. 50 tłumaczenia dowodu rejestracyjnego, k. 53-54 zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, k. 47 kserokopii faktury VAT, k. 62-62v kserokopii dowodu rejestracyjnego, k. 59 i k. 64-67 kserokopii protokołu oględzin wraz z dokumentacją fotograficzną, k. 42 wydruku z systemu wyceny pojazdu, k. 58 kopii informacji od importera samochodów L. (...), k. 78 kserokopii umowy komisu, k. 75-76 tłumaczenia karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego, k. 73-74 zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, k. 77 kserokopii faktury, k. 90 kopii oświadczenia, k. 88-89 kopii zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, k. 97-97v kopii dowodu rejestracyjnego, k. 95-113 protokołu oględzin pojazdu wraz z dokumentacją fotograficzną, k. 69 wydruku z systemu wyceny pojazdów, k. 92 informacji od importera samochodów V., k. 154 kopii umowy komisu, k. 154v, k. 155, k. 155v i k. 156 tłumaczenia karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego, k. 161-162 zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, k. 153 kopii faktury, k. 152 kserokopii karty informacyjnej pojazdu, k. 132-144v protokołu oględzin pojazdu wraz z dokumentacją fotograficzną, k. 126-127 wydruku z systemu wyceny pojazdów, k. 147 informacji od importera samochodów V., k. 172 kopii umowy komisu, k. 174v -175v tłumaczenia karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego, k. 176-177 zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, k. 170 kopii faktury, k. 167 kserokopii karty informacyjnej pojazdu, k. 193-194 zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, k. 184-191 protokołu oględzin pojazdu wraz z dokumentacją fotograficzną, k. 165 wydruku z systemu wyceny pojazdów, k. 195 informacji od importera pojazdów A., k. 2 – 2J, k. 213-237 kserokopii decyzji określającej zobowiązanie podatkowe Naczelnika Urzędu Celnego i Dyrektora Izby Celnej, k. 253 informacji z Urzędu Skarbowego, k. 55 zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, k. 249-251 informacji z K..

Przesłuchany w toku postępowania przygotowawczego oskarżony M. K. nie przyznał się do popełnienia zarzucanego mu czynu i skorzystał z prawa do odmowy składania wyjaśnień (k.244).

W trakcie rozprawy głównej oskarżony ponownie nie przyznał się do popełnienia zarzucanego mu czynu i skorzystał z prawa do odmowy składania wyjaśnień. Na pytanie Sądu wyjaśnił, że nie pamięta jak wyglądały pojazdy, jeżeli chodzi o ich przystosowanie jako samochody ciężarowe. Wskazał, że nie był właścicielem przedmiotowych pojazdów, a komisantem, czyli pośredniczył w sprzedaży pojazdów wstawionych do komisu (k.269).

Sąd zważył, co następuje:

Z uwagi na skorzystanie przez oskarżonego z prawa do odmowy składania wyjaśnień, wyjaśnienia nie stanowiły zatem istotnego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie. Niemniej jednak wyjaśnienia oskarżonego, że działał jako komisant jest w niniejszej sprawie bezsporna.

Głównym materiałem dowodowym są natomiast wymienione powyżej dokumenty, które sąd uznał za wiarygodne i oparł na nich ustalenia faktyczne, nie znajdując podstaw do zakwestionowania prawdziwości zawartych w nich treści.

Z tłumaczeń dowodów rejestracyjnych wystawionych na terenie N. wynika, że pojazdy: V. (...) nr VIN: (...), A. (...) nr VIN: (...), V. (...) nr VIN: (...), L. (...) nr VIN: (...), V. (...) nr VIN: (...) zostały zarejestrowane jako samochody ciężarowe. Niemniej jednak z informacji uzyskanych od importerów przedmiotowych pojazdów wynika, że zostały one wyprodukowane jako samochody osobowe, i tak:

- V. (...) nr VIN: (...) został wyprodukowany jako samochód osobowy, 5 – miejscowy, z nadwoziem typu kombi, całkowicie przeszklonym, bez przegrody stałej z 4 drzwiami oraz klapą tylną, z jednolicie tapicerowanym wnętrzem. Z informacji zawartych w niemieckim dowodzie rejestracyjnym wynika, że w pozycji dotyczącej określenia klasy pojazdu i nadwozia wpisano „ samochód ciężarowy zamknięta skrzynia”. Z informacji firmy (...) s.c. wynika, że w pojeździe tym dokonano montażu tylnej kanapy z dwoma pasami bezpieczeństwa oraz dwoma zagłówkami oraz zmiany rodzaju i przeznaczenia pojazdu z 2 osobowego ciężarowego na 4 osobowy ciężarowy;

- A. (...) nr VIN: (...) został wyprodukowany jako samochód osobowy, 5 – miejscowy, z nadwoziem typu kombi, całkowicie przeszklonym, bez przegrody stałej z 4 drzwiami oraz klapą tylną, z jednolicie tapicerowanym wnętrzem. Z informacji zawartych w niemieckim dowodzie rejestracyjnym wynika, że w pozycji dotyczącej określenia klasy pojazdu i nadwozia wpisano „ samochód ciężarowy z zamkniętą skrzynią” i posiadał 2 miejsca siedzące. Z informacji zawartych w dokumencie identyfikacyjnym stanowiącym załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym wynika, że posiadał 4 miejsca siedzące;

- V. (...) nr VIN: (...) został wyprodukowany jako samochód osobowy, 5 – miejscowy, z nadwoziem typu kombi, bez przegrody, z 4 drzwiami oraz klapą tylną. Z informacji zawartych w niemieckim dowodzie rejestracyjnym wynika, że w pozycji dotyczącej określenia klasy pojazdu i nadwozia wpisano „ samochód ciężarowy z zamkniętą skrzynią” i posiadał 2 miejsca siedzące. Z informacji zawartych w dokumencie identyfikacyjnym stanowiącym załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym wynika, że posiadał 4 miejsca siedzące;

- L. (...) nr VIN: (...) został wyprodukowany jako samochód osobowy i nie posiadał fabrycznej homologacji jako samochód ciężarowy. Z informacji zawartych w niemieckim dowodzie rejestracyjnym wynika, że w pozycji dotyczącej określenia klasy pojazdu i nadwozia wpisano „ samochód ciężarowy z zamkniętą skrzynią” i posiadał 2 miejsca siedzące. Z informacji zawartych w dokumencie identyfikacyjnym stanowiącym załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym wynika, że posiadał 2 miejsca siedzące. Z informacji zawartych w karcie pojazdu wynika, że 11.01.2011 r. dokonano wpisu o liczbie miejsc - 4, w dniu 20.06.2014r. dokonano zmiany rodzaju pojazdu na osobowy i liczbie miejsc 5.

- V. (...) nr VIN: (...) został wyprodukowany jako samochód osobowy, 5 – miejscowy, z nadwoziem typu kombi, całkowicie przeszklonym, bez przegrody, z 4 drzwiami oraz klapą tylną, z jednolicie tapicerowanym wnętrzem. Z informacji zawartych w niemieckim dowodzie rejestracyjnym wynika, że w pozycji dotyczącej określenia klasy pojazdu i nadwozia wpisano „ samochód ciężarowy z zamkniętą skrzynią” i posiadał 2 miejsca siedzące. Z informacji zawartych w dokumencie identyfikacyjnym stanowiącym załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym wynika, że posiadał 2 miejsca siedzące.

W trakcie przeprowadzonych w dniu 22.09.2014r. przez funkcjonariuszy Urzędu Celnego II w W. oględzin pojazdu marki V. (...) o nr VIN (...) stwierdzono, że jest to samochód o nadwoziu zamkniętym, pięciodrzwiowy (cztery drzwi boczne otwierane wahadłowo z przeszklonymi oknami i jedne z tyłu pojazdu), całkowicie przeszklony. Szyby przy pierwszym rzędzie siedzeń otwierane są elektrycznie. Szyby za pierwszym rzędem siedzeń — barwione, wyposażone w elektryczną regulację. Samochód posiada w przestrzeni pasażerskiej cztery miejsca siedzące, w dwóch rzędach z wyposażeniem zabezpieczającym w pasy bezpieczeństwa (4 szt.) i w zagłówki (5 szt). Wszystkie siedzenia wyłożone są jednolitą tapicerką skórzaną. Wnętrze pojazdu wyposażone jest w jednolite w całej przestrzeni obicia tapicerskie z elementami z tworzywa sztucznego i skóry oraz w jednolitą wykładzinę podłogową. Brak jakiejkolwiek przegrody lub panelu pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i pasażera, a przestrzenią tylną, która mogłaby być używana zarówno do przewozu osób jak i towarów. Nie stwierdzono naruszenia wykładziny i tapicerki w związku z możliwością istnienia w przeszłości takiej przegrody. Pojazd ponadto wyposażony jest w: automatyczną skrzynię biegów, w oświetlenie sufitowe -jeden punkt z przodu nad konsola, 2 punkty nad tylnymi bocznymi drzwiami, w podłokietnik znajdujący się pomiędzy przednimi fotelami ze schowkiem. Pojazd posiada: automatyczną klimatyzację, nawiewy powietrza i wentylacji znajdujące się na konsoli przedniej, w tylnej części przedniego podłokietnika, w cztery uchwyty nad drzwiami bocznymi, poduszki powietrzne, popielniczki przy drugim rzędzie siedzeń.

W wyniku przeprowadzonych w dniu 22.05.2014r. oględzin pojazdu marki A. (...) o nr VIN (...) ustalono, że jest to samochód 5 – miejscowy. Wszystkie miejsca siedzące wyposażone są w pasy bezpieczeństwa. W pojeździe znajduje się 6 okien bocznych, oszklonych. W pojeździe brak przegrody, panela oddzielającego część pasażerską od towarowej. W części tylnej pojazdu znajdują się uchwyty boczne, górne dla pasażerów. Okna wzdłuż bocznych paneli -szyby drzwi otwierane elektrycznie. Wyposażenie całego wnętrza pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów: jednolita podsufitka, jednolita skórzana tapicerka foteli kierowcy i pasażera obok oraz tylnej kanapy, jednolita tapicerka drzwi bocznych przednich i tylnych, klimatyzacja automatyczna, podłokietnik z przodu. Pojazd wyposażony w dywaniki, wentylację, oświetlenie, popielniczki, głośniki.

W dniu 28.06.2014r. funkcjonariusze Urzędu Celnego w K. dokonali oględzin pojazdu marki V. (...) o nr VIN (...) stwierdzając, że jest to pojazd o nadwoziu jednolitym zamkniętym, całkowicie przeszklonym, 5-drzwiowy: 5 szt. uchylnych (4 - boczne i l - drzwi tylne). Szyby w drzwiach bocznych sterowane elektrycznie. Pojazd posiada 5 miejsc siedzących rozmieszczonych w dwóch rzędach siedzeń — z przodu siedzenie kierowcy i pasażera, z tyłu kanapa dzielona. Wszystkie miejsca siedzące zamontowane są w fabrycznych punktach kotwiących i wyposażone w pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Między przednimi siedzeniami istnieje panel z popielniczką. Za drugim rzędem siedzeń zamontowana jest przegroda (metalowa kratka) oddzielająca część pasażerską od bagażowej - przykręcona do sufitu i podłogi. Tapicerka na przedniej i tylnej kanapie skórzana, jednolita. Stwierdzono górne oświetlenie w przedniej i tylnej części pojazdu.

Oględziny pojazdu marki L. (...) o nr VIN (...) wykazały, że jest to samochód o nadwoziu zamkniętym, pięciodrzwiowy (cztery drzwi boczne z przeszklonymi oknami i jedne z tyłu). Część osobowa zawiera pięć miejsc siedzących (wraz z siedzeniem kierowcy). Pierwszy rząd siedzeń to fotel kierowcy i pasażera. Nad środkową częścią deski rozdzielczej oraz w środkowej części sufitu pojazdu umieszczone są lampki oświetleniowe. Pojazd wyposażony jest w poduszki powietrzne, wentylację, głośniki przy drugim rzędzie siedzeń, skórzaną tapicerkę, skórzane obicia foteli, monitory w zagłówkach foteli (kierowcy i pasażera) - niesprawne. Pojazd posiada jednolitą wykładzinę podłogową oraz boczną. D. siedzeń stanowi kanapa, która jest: 3-osobowa, składana, zamontowana w punktach fabrycznych i wyposażona w zagłówki oraz pasy bezpieczeństwa dla 3 osób. Tapicerka wszystkich miejsc siedzących jednolita. Brak stałej przegrody między I a II rzędem siedzeń. W części bagażowej znajdują się zaczepy do przymocowania ładunku.

W trakcie przeprowadzonych oględzin pojazdu marki V. (...) o nr VIN (...) stwierdzono, że jest to samochód jednobryłowy, posiadający 5 drzwi. Nadwozie w pełni przeszklone, okna (szyby przyciemnione za pierwszym rzędem siedzeń) wzdłuż dwubocznych paneli inne niż okna kierowcy i pasażera siedzącego obok kierowcy. Tylne drzwi przeszklone, przyciemnione. Przestrzeń dla kierowcy i pasażera siedzącego obok kierowcy jest oddzielona od części towarowej przegrodą - siatką z tworzywa sztucznego. Samochód posiada 2 rzędy siedzeń (l rząd - 2 miejsca, 2 rząd - 3 miejsca). Siedzenia w drugim rzędzie są złożone na płasko. Siatka oddzielająca rzędy siedzeń zamocowana jest do sufitu pojazdu oraz do złożonych siedzeń. Po obu stronach pojazdu zamontowane są pasy bezpieczeństwa. Nad siedzeniami przy pierwszym oraz drugim rzędzie siedzeń na suficie znajdują się uchwyty wspomagające wyjście/wejście do pojazdu oraz punkty oświetleniowe. Dodatkowo przy słupkach B pojazdu znajdują się nawiewy powietrza. Samochód wyposażony jest w: (...), airbag kierowcy i pasażera, komputer pokładowy, immobilizer, klimatyzację C., (...) (system stabilizacji toru jazdy), ściany boczne wyłożone boczkami z tworzywa sztucznego, automatyczną skrzynię biegów, felgi aluminiowe, wycieraczkę szyby tylnej. Podsufitka jednolita w całym pojeździe.

Oględziny pojazdów zdaniem sądu wskazują, że wnętrza przedmiotowych pojazdów zostały wykończone w sposób ponadstandardowy, a ich wyposażenie w zakresie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych nie jest kojarzone z przewozem towarów, lecz wskazuje jednoznacznie na zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób. Ogólny wygląd i ogół cech konstrukcyjnych pojazdów wskazuje, że dokonane zmiany nie miały znaczenia dla ustalenia zasadniczego przeznaczenia tych samochodów do przewozu osób. Cechy tej nie przekreśla fakt, iż pojazdy posiadały przestrzeń bagażową. Ponadto należy podkreślić, że dokonane w pojazdach zmiany miały charakter tymczasowy, łatwo odwracalny.

Doświadczenie zawodowe oskarżonego oraz zasady logicznego rozumowania wskazują w sposób nie budzący wątpliwości, że oskarżony o wiedział, że sprzedaje samochody osobowe, jak również wiedział, że zmiany konstrukcyjne zostały dokonane w pojazdach jedynie fikcyjnie na potrzeby uniknięcia płatności podatku akcyzowego.

Analizując powyższe zdaniem Sądu należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 3 lit b w zw. z art. 106 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym samochody osobowe, których dotyczy postępowanie były przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym z tytułu sprzedaży na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją zgodnie z przepisami ustawy o ruchu drogowym. Oskarżony, jako komisant w październiku 2010r. dokonał sprzedaży na terenie kraju przed pierwszą rejestracją pojazdów: V. (...) nr VIN: (...), A. (...) nr VIN: (...), V. (...) nr VIN: (...), L. (...) nr VIN: (...), V. (...) nr VIN: (...) i tego tytułu miał obowiązek złożyć deklarację podatkową i wpłacić do dnia 25.11.2010 r. podatek akcyzowy, czego nie zrobił i wyczerpując dyspozycję art. 54 § 1 i 2 kks. Jak wynika z decyzji Naczelnika Urzędu Celnego II w W. utrzymaną w mocy decyzją Dyrektora Izby Celnej w W. zobowiązanie w podatku akcyzowym zostało określone w wysokości 85 634 zł.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych dla poprawności klasyfikacji taryfowej pojazdu, a następnie oceny czy podlega opodatkowaniu w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, istotne jest jego obiektywne przeznaczenie, wynikające z jego ogólnego wyglądu oraz ogółu cech, w tym projektowych (por. m.in. wyrok NSA z dnia 30 czerwca 2010 r., sygn. akt IGSK 903/09 oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 272/08).

Sądu administracyjne opowiedziały się także za opodatkowaniem podatkiem akcyzowym komisanta z tytułu dokonanej przez niego sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją w kraju, w ramach realizacji postanowień umowy komisu (zob. wyrok NSA z dnia 18 września 2007r., sygn. akt I FSK 1186/06 oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 maja 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 3204/08).

Po dokonaniu oceny zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego w oparciu o kryteria wskazane w art. 7 k.p.k. Sąd uznał M. K. za winnego tego, że w dniu 26 listopada 2010r., (tj. za miesiąc październik 2010r.), uchylał się od opodatkowania podatkiem akcyzowym poprzez nie złożenie w Urzędzie Celnym II w W. deklaracji podatkowej z tytułu sprzedaży przed pierwszą rejestracją samochodów osobowych marki: V. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 2967 cm 3, A. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 2967 cm 3, V. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 2967 cm 3, L. (...): (...), roku produkcji 2003, pojemności silnika 2926 cm 3, V. (...) nr VIN: (...), roku produkcji 2007, pojemności silnika 4921 cm 3, stosownie do dyspozycji art. 106 ust 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014r., poz. 752 z późn. zm.), w wyniku czego narażono na uszczuplenie należności z tytułu podatku akcyzowego w kwocie 85.634,00 zł (słownie: osiemdziesiąt pięć tysięcy sześćset trzydzieści cztery złote), tj. czynu z art. 54 § 1 i 2 k.k.s.

Przy wymiarze kary jako okoliczności obciążające Sąd potraktował uprzednią karalność oskarżonego za przestępstwa z art. 54 § 1 i 2 kks oraz nie dopatrzył się okoliczności łagodzących.

Mając na uwadze powyższe okoliczności Sąd wymierzył oskarżonemu karę 140 stawek dziennych grzywny ustalając wysokość jednej stawki dziennej jako 70 zł, uznając ją za adekwatną zarówno do stopnia winy jak i stopnia społecznej szkodliwości popełnionego czynu, jak również realizującą swoje cele w zakresie zapobiegawczego i wychowawczego oddziaływania na osobę oskarżonego, ponadto za sprawiedliwą w odczuciu społecznym. Powyższa kara w ocenie Sądu spowoduje zmianę w postępowaniu oskarżonego uświadamiając mu niewłaściwość jego postępowania i co za tym idzie spełni swą rolę wychowawczą.

Wysokość stawki dziennej sąd ustalił mając na uwadze dochody oskarżonego oraz jego warunki rodzinne i możliwości zarobkowe.

O kosztach sądowych Sąd orzekł na podstawie art. 627 k.p.k. w zw. z art. 113 § 1 kks uznając, iż nie ma podstaw do zwolnienia oskarżonego od obowiązku ich uiszczenia. O opłacie Sąd orzekł stosownie do dyspozycji art. 3 ust.1 w zw. z 21 pkt 1 ustawy o opłatach w sprawach karnych (Dz. U. z 1983 r., Nr 49, poz. 223 ze zm.).