Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt V U 212/17

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 19 kwietnia 2017 r.

Sąd Okręgowy - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Legnicy

w składzie:

Przewodniczący: SSO Regina Stępień

Protokolant: star. sekr. sądowy Ewelina Trzeciak

po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2017 r. w Legnicy

sprawy z wniosku R. Z.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L.

o emeryturę

na skutek odwołania R. Z.

od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L.

z dnia 19 stycznia 2017 r.

znak (...)

oddala odwołanie

Sygn. akt V U 212/17

UZASADNIENIE

Decyzją z 19 stycznia 2017r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. odmówił ubezpieczonemu R. Z. prawa do emerytury górniczej.

W uzasadnieniu wskazał, że nie ma on prawa do emerytury na podstawie:

1) art. 34 w zw. z art. 49 ustawy emerytalnej, z uwzględnieniem zasad wynikających z art. 3 ust. 1-3 ustawy z 1 grudnia 2006r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS, w brzemieniu ustalonym od 1 stycznia przepisami art. 47 ustawy z 19 grudnia 2008r. o emeryturach pomostowych – gdyż na dzień 31 grudnia 2008r. nie ukończył on 55 lat, na wymagany okres 25 lat pracy górniczej wraz z okresami pracy równorzędnej i zaliczanej - wykazał jedynie 22 lata, 11 miesięcy i 21 dni, zaś udowodniony okres pracy górniczej określonej w art. 36 ust. 1 wyniósł jedynie 5 lat i 16 dni, ponadto nie rozwiązał stosunku pracy. Organ rentowy nie uwzględnił do okresów równorzędnych z pracą górniczą okresów od 22 października 1982r. do 31 stycznia 1983r., od 1 lipca 1983r. do 31 grudnia 1986r., od 1 stycznia 1987r. do 30 czerwca 1989r., od 1 lipca 1989r. do 30 kwietnia 1990r. i od 1 maja 1990r. do 31 marca 1992r. – oddelegowania do prac w organach związków zawodowych i pełnienia funkcji członka zarządu i prezydium związków zawodowych – ponieważ z informacji przesłanej przez zakale pracy nie wynika, że wnioskodawca pełnił w tych okresach funkcje z wyboru w organach związku zawodowego,

2) art. 50a ustawy emerytalnej w brzemieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r. – gdyż na dzień złożenia wniosku udowodnił 5 lat, 11 miesięcy i 2 dni okresów pracy górniczej wobec wymaganych 25 lat, w tym 5 lat, 1 miesiąc i 28 dni pracy określonej w art. 50c ust. 1 wobec wymaganych 10 lat. Nie uwzględniono wnioskodawcy do okresów pracy górniczej zatrudnienia od 13 stycznia 2016r. do 15 marca 2016r. na stanowisku starszego specjalisty pod ziemią ponieważ stanowisko to nie zostało wskazane w zarządzeniu nr 9 Ministra Przemysłu i Handlu z 23 grudnia 1994r. w sprawie określenia stanowiska kierownictwa i dozoru ruchu pod ziemią , w kopalniach siarki i kopalniach węgla brunatnego, na których zatrudnienie uważa się za pracę górniczą. Ponadto nie uwzględniono do okresów pracy równorzędnej okresów od 1 lutego 1983r. do 30 czerwca 1983r. i od 1 kwietnia 1992r. do 13 października 1993r. – gdyż w art. 50c ust. 2 ustawy emerytalnej nie wymieniono pełnienia funkcji z wyboru w organach związku zawodowego,

3) na podstawie art. 39 w zw. z art. 46 ustawy emerytalnej – gdyż wnioskodawca uwodnił jedynie 5 lat pracy górniczej, co umożliwia obniżenie wieku emerytalnego 65 lat o 2 lata i 6 miesięcy tj. 62 lat i 6 miesięcy, których wnioskodawca nie osiągnął na dzień 31 grudnia 2008r.

4) na podstawie art. 184 w zw. z art. 39 ustawy emerytalnej – gdyż na dzień 31 grudnia 1998r. wnioskodawca ma 23 lata, 4 miesiące i 25 dni okresów składkowych i nieskładkowych.

Wnioskodawca R. Z., w odwołaniu od tej decyzji domagał się jej zmiany i przyznania mu prawa do emerytury górniczej na podstawie art. 50a. Wskazywał, iż do okresów uprawniających do uzyskania przez niego emerytury górniczej, winien w oparciu o przepis art. 28 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła zostać uwzględniony okres pobierania uposażenia z tytułu pełnienia mandatu posła, który pełnił przez okres ponad 20 lat. Powołał się przy tym na wyrok SN z 15 kwietnia 2010r. w sprawie II UK 304/09, który rozstrzygał podobna kwestię.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. wniósł o oddalenie odwołania argumentując tak jak w skarżonej decyzji.

Sąd ustalił:

R. Z. urodził się (...) Ma 61 lat. Nie przystąpił do OFE.

Był zatrudniony od 7 października 1977r. do chwili obecnej w (...) SA.

Kolejno na stanowisku górnika operatora samojezdnych maszyn przodkowych pod ziemią, od 1 grudnia 2015r. na stanowisku ślusarza-mechanika maszyn i urządzeń górniczych pod ziemią – przodowego zespołu, od 13 stycznia 2016r. na stanowisku starszego specjalisty pod ziemią w sekcji analiz, rozliczeń i przygotowania produkcji. Od 14 marca 2016r., na podstawie umowy o pracę zawartej z Związkiem Zawodowym (...) w L. na czas pełnienia funkcji, na stanowisku przewodniczącego Związku Zawodowego (...)

Przy czym:

- od 22 października 1982r. do 31 stycznia 1983r. – był oddelegowany do pracy w komitecie założycielskim ZZ (...)

- od 1 lutego 1983r. do 30 czerwca 1983r. – miał urlop bezpłatny (na podstawie art. 175 §1 kp) do pełnienia funkcji z wyboru w (...)

- od 1 lipca 1983r. do 29 lutego 1985r. – oddelegowany do pracy w zarządzie (...)

- od 1 marca 1985r. do 30 czerwca 1989r. – oddelegowany do prac związkowych (...)

- od 1 stycznia 1987r. do 30 kwietnia 1990r. – miał urlop bezpłatny celem pełnienia funkcji związkowych w (...)

- od 1 maja 1990r. do 31 marca 1992r. – miał urlop bezpłatny celem pełnienia funkcji członka zarządu i prezydium(...),

- od 1 kwietnia 1992r. do 13 października 1993r. – miał urlop bezpłatny celem pełnienia funkcji związkowej z wyboru – przewodniczącego (...) S.A.

Od 31 marca 1993r., na czas kadencji tj do 30 czerwca 1997r. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Związku Zawodowym (...) na stanowisku wiceprzewodniczącego Rady (...)

Od 4 października 1993r. do 30 czerwca 1996r., od 20 października 1997r. do 18 października 2001r., od 19 października 2001r. do 18 października 2005r., od 19 października 2005r. do 4 listopada 2007r., od 5 listopada 2007r. do 7 listopada 2011r. oraz od 8 listopada 2011r. do 11 listopada 2015r. – wykonywał mandat posła na sejm RP i otrzymywał z tego tytułu uposażenie.

( bezsporne, nadto akta em. i akta kapitału początkowego: świadectwa pracy, zaświadczenia Rp-7, umowy o pracę)

Sąd zważył:

Odwołanie jest nieuzasadnione.

Zgodnie z treścią art. 50a ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.jedn.: Dz.U. z 2015 r., poz. 748 z późn. zm.), górnicza emerytura przysługuje pracownikowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1)ukończył 55 lat życia;

2)ma okres pracy górniczej wynoszący łącznie z okresami pracy równorzędnej co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, w tym co najmniej 10 lat pracy górniczej określonej w art. 50c ust. 1;

3)nie przystąpił do otwartego funduszu emerytalnego albo złożył wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu, na dochody budżetu państwa.

W myśl art. 50c ust. 1 ww. ustawy emerytalnej za pracę górniczą uważa się zatrudnienie:

1)pod ziemią w kopalniach węgla, rud, kruszców, surowców ogniotrwałych, glin szlachetnych, kaolinów, magnezytów, gipsu, anhydrytu, soli kamiennej i potasowej, fosforytów oraz barytu;

2)pod ziemią i przy głębieniu szybów w przedsiębiorstwach budowy kopalń określonych w pkt 1 oraz pod ziemią w przedsiębiorstwach i innych podmiotach wykonujących dla tych kopalń roboty górnicze lub przy budowie szybów;

3)pod ziemią w przedsiębiorstwach montażowych, przedsiębiorstwach maszyn górniczych, zakładach naprawczych i innych podmiotach wykonujących dla kopalń określonych w pkt 1 podziemne roboty budowlano-montażowe, roboty przy naprawie maszyn i wdrażaniu nowych urządzeń; pracownikom zatrudnionym w tych przedsiębiorstwach, zakładach i innych podmiotach uznaje się za pracę górniczą te miesiące zatrudnienia, w których co najmniej połowę dniówek roboczych przepracowali pod ziemią;

4)na odkrywce w kopalniach siarki i węgla brunatnego przy ręcznym lub zmechanizowanym urabianiu, ładowaniu oraz przewozie nadkładu i złoża, przy pomiarach w zakresie miernictwa górniczego oraz przy bieżącej konserwacji agregatów i urządzeń wydobywczych, a także w kopalniach otworowych siarki oraz w przedsiębiorstwach i innych podmiotach wykonujących roboty górnicze dla kopalń siarki i węgla brunatnego, na stanowiskach określonych w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki i ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa;

5)pod ziemią na stanowiskach dozoru ruchu oraz kierownictwa ruchu kopalń, przedsiębiorstw i innych podmiotów określonych w pkt 1-3, a także w kopalniach siarki i węgla brunatnego oraz w przedsiębiorstwach i innych podmiotach, o których mowa w pkt 4, na stanowiskach określonych w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa i ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego;

6)w charakterze członków drużyn ratowniczych kopalń określonych w pkt 1 i 4, mechaników sprzętu ratowniczego tych drużyn oraz w charakterze ratowników zawodowych w stacjach ratownictwa górniczego;

7)na stanowiskach maszynistów wyciągowych na szybach oraz na stanowiskach sygnalistów na nadszybiach szybów w kopalniach, przedsiębiorstwach i innych podmiotach określonych w pkt 1 i 2;

8)na stanowiskach pracy pod ziemią w nieczynnych kopalniach wymienionych w pkt 1;

9)na stanowiskach instruktorów zawodu w górniczych polach szkoleniowych pod ziemią oraz w kopalniach siarki i węgla brunatnego.

Na gruncie niniejszej sprawy bezspornym było, że R. Z. osiągnął wiek 55 lat i nie jest członkiem otwartego funduszu emerytalnego.

Sporną kwestią wymagającą ustalenia Sądu było natomiast to, czy wnioskodawca legitymuje się 25-letnim okresem pracy górniczej, o której mowa w art. 50a ust. 1 pkt 2 ustawy emerytalnej.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wywodził bowiem, iż na dzień złożenia wniosku o emeryturę górniczą ubezpieczony wykazał zaledwie 5 lat, 11 miesięcy i 2 dni okresów pracy górniczej i równorzędnej wobec wymaganych 25 lat. W szczególności twierdził, iż z art. 50c ustawy emerytalnej nie wynika, by okres sprawowania mandatu posła był okresem równorzędnym z okresem pracy górniczej.

R. Z. argumentował natomiast, że posiada wymagany 25-letni staż pracy górniczej, gdyż do stażu górniczego winien zostać mu doliczony okres wykonywania mandatu posła na sejm RP i pobierania z tego tytułu uposażenia. Wskazywał, iż jest to ponad 20 letni okres, którego zaliczenie umożliwi mu uzyskanie prawa do emerytury górniczej.

Z powyższym stanowiskiem wnioskodawcy nie można się zgodzić.

Zgodnie z treścią art. 28 ust. 1 ustawy z 9 maja 1996r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U.73.350 ze zm.) okres pobierania przez posła lub senatora uposażenia jest traktowany jak okres zatrudnienia. Okres ten zalicza się do również do stażu, od którego zależą uprawnienia szczególne, uzależnione od zatrudnienia w określonym zawodzie, branży lub zakładzie pracy. Sąd podziela w tej kwestii stanowisko Sądu Najwyższego wyrażone, w powołanym przez wnioskodawcę wyroku Sądu Najwyższego z 15 kwietnia 2010r. w sprawie II UK 304/09. Jednak należy podkreślić, iż Sąd Najwyższy w uzasadnieniu do tego wyroku wskazał, iż okres pobierania uposażenia w związku z pełnieniem mandatu posła może być traktowany jako okres zatrudnienia w określonym zawodzie, a więc także jako okres pracy w szczególnym charakterze (spraw dotyczyła stażu pracy nauczycielskiej), jeżeli tak była traktowana praca wykonywana przed objęciem mandatu poselskiego.

Wnioskodawca przed objęciem mandatu posła tj. przed 14 października 1993r. nie wykonywał pracy górniczej. Udzielono mu urlop bezpłatnego od 1 kwietnia 1992r. do 13 października 1993r. celem pełnienia funkcji związkowej z wyboru – przewodniczącego (...) S.A. Zaś od 31 marca 1993r., na czas kadencji tj. do 30 czerwca 1997r. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Związku Zawodowym (...)na stanowisku wiceprzewodniczącego Rady (...). Gdzie pracował do chwili objęcia mandatu posła na sejm RP czyli do 3 października 1993r.

W związku z powyższym nie można zaliczyć wnioskodawcy do stażu górniczego okresu wykonywania mandatu posła na sejm RP od 4 października 1993r. do 30 czerwca 1996r., od 20 października 1997r. do 18 października 2001r., od 19 października 2001r. do 18 października 2005r., od 19 października 2005r. do 4 listopada 2007r., od 5 listopada 2007r. do 7 listopada 2011r. oraz od 8 listopada 2011r. do 11 listopada 2015r.

W konsekwencji nie może on uzyskać prawa do emerytury górniczej na podstawie art. 50a ustawy o emeryturach i rentach z FUS – bowiem nie posiada 25 lat pracy górniczej.

Dlatego też Sąd –na podstawie art. 477 14 § 1 k.p.c.– oddalił jego odwołanie jako niezasadne.