Sygn. akt XVII AmK 6/18
Dnia 30 stycznia 2020 r.
Sąd Okręgowy w Warszawie, XVII Wydział Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
w składzie:
Przewodniczący |
Sędzia SO Andrzej Turliński |
Protokolant – |
sekretarz sądowy Iwona Hutnik |
po rozpoznaniu 24 stycznia 2020 r. w Warszawie
na rozprawie
sprawy z odwołania (...) sp. z o.o. w D. (poprzednio: Zakłady (...) M. D. sp. j. w T.)
przeciwko Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego
o nałożenie kary pieniężnej
na skutek odwołania (...) sp. z o.o. w D. od decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 22 grudnia 2017 r. Nr (...)
1. oddala odwołanie;
2. zasądza od (...) sp. z o.o. w D. na rzecz Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego kwotę 720 zł (siedemset dwadzieścia złotych) z tytułu zwrotu kosztów procesu.
Sędzia SO Andrzej Turliński
Sygn. akt XVII AmK 6/18
Decyzją z dnia 22 grudnia 2017 r. Nr (...)Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (Prezes UTK, pozwany) na podstawie art. 104 § 1 k.p.a., art. 66 ust. 2aa pkt 1 oraz art. 13a ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r., poz. 2117) dalej utk lub ustawa o transporcie kolejowym, po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu, postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia kary pieniężnej za zwłokę w wykonaniu decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 14 sierpnia 2014 r. sygn.: (...), w przedmiocie wyłączenia z eksploatacji pojazdu kolejowego: lokomotywy (...)- (...) o nr fabrycznym (...)- (...), o nr (...) nałożył na Zakłady(...) M. D. sp.j. w T. (powód)- obecnie (...) sp. z o.o. w D. karę pieniężną w wysokości 279 902 zł, co stanowi równowartość 67 044 euro – za 906 dni zwłoki w wykonaniu decyzji Prezesa UTK z 14 sierpnia 2014 r. Nr (...) liczonych od dnia 19 sierpnia 2014 r. do dnia 10 lutego 2017 r., co stanowi 74 euro – za każdy dzień zwłoki.
Od ww. decyzji powód wniósł odwołanie zaskarżając ją w całości. Powód wniósł o uchylenie decyzji w całości ewentualnie, gdyby Sąd uznał, iż nie zachodzą przesłanki do uchylenia decyzji wniósł o zmianę decyzji i obniżenie nałożonej kary pieniężnej za zwłokę w wykonaniu decyzji z dnia 14 sierpnia 2014 r. Nr (...) o wyłączeniu z eksploatacji pojazdu kolejowego – lokomotywy (...)- (...) o numerze fabrycznym (...).
Zaskarżonej decyzji zarzucił naruszenie:
1. art. 66 ust. 2aa pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym w związku z art. 105 § 1 w związku z art. 28 k.p.a. poprzez prowadzenie postępowania administracyjnego w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej na powoda za niewykonanie decyzji administracyjnej z dnia 14 sierpnia 2014 r. Nr (...) w sytuacji gdy powód w dniu 2 stycznia 2017 r. sprzedał pojazd kolejowy, którego dotyczyła ww. decyzja;
2. art. 66 ust. 2aa pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym poprzez dowolne i nie mając uzasadnienia w rzeczywistym stanie faktycznym sprawy przyjęcie jakoby powód pozostawał 906 dni w zwłoce w wykonaniu decyzji z dnia 14 sierpnia 2014 r. Nr (...) i błędnym przyjęciu, że pojazd kolejowy został wyłączony z eksploatacji dopiero w dniu 10 lutego 2017 r.;
3. art. 66 ust. 2aa pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym poprzez wymierzenie kary pieniężnej z nieprawidłowym i błędnym rozważeniem dyrektyw wymiaru kary w szczególności w postaci „zakresu naruszenia” które miało incydentalny charakter oraz błędne przyjęcie, że nałożona na powoda kara pieniężna uwzględnia możliwości finansowe powoda w sytuacji gdy stanowi 205 zysku osiągniętego za okres 01.01.2017 – 30.11.2017.
Powód wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentów dołączonych do odwołania:
- decyzji z dnia 14 sierpnia 2014 r. o wyłączeniu z eksploatacji,
- decyzji z dnia 22 grudnia 2017 r. o nałożeniu kary pieniężnej,
- protokołu z kontroli z dnia 14 kwietnia 2017 r. nr (...)
- umowy sprzedaży z dnia 2 stycznia 2017 r.,
- faktury VAT nr (...) z dnia 21 marca 2017 r.,
- pisma z dnia 6 kwietnia 2017 r. w sprawie prac pociągowych w roku 2016,
- kopii pisma (...) S.A. z dnia 31 października 2017 r.,
- pisma Spółki z dnia 1 grudnia 2017 r.
na okoliczności powołane w piśmie.
Wniósł również o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z przesłuchania świadków:
a) D. S. na okoliczność wykonania przez powoda decyzji z dnia 14 sierpnia 2014 r. nr (...) i wyłączenia z eksploatacji pojazdu kolejowego – lokomotywy (...)- (...) o numerze fabrycznym (...)- (...), przebiegi kontroli w przedmiocie wykonania decyzji z dnia 14 sierpnia 2014 r. nr (...), sprzedaży przedmiotowej lokomotywy przez powoda;
b) R. M. na okoliczność wykonania przez powoda decyzji z dnia 14 sierpnia 2014 r. nr (...) i wyłączeniu z eksploatacji pojazdu kolejowego – lokomotywy (...)- (...) o numerze fabryczny, (...), przebiegu kontroli w przedmiocie wykonania decyzji z dnia 14 sierpnia 2014 r. numer (...), przejazdu i jego charakteru przedmiotową lokomotywą w dniu 10 lutego 2017 r.: możliwości finansowych powoda i jego aktualnej sytuacji finansowej.
Wniósł także o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z przesłuchania strony na okoliczność wykonania przez powoda decyzji z dnia 14 sierpnia 2014 r. numer (...) i wyłączeniu z eksploatacji pojazdu kolejowego – lokomotywy (...)- (...) o numerze fabrycznym (...)- (...), przebiegu kontroli w przedmiocie wykonania decyzji z dnia 14 sierpnia 2014 r. numer (...), sprzedaży przedmiotowej lokomotywy przez powoda, przejazdu i jego charakteru przedmiotową lokomotywą w dniu 10 lutego 2017 r., możliwości finansowych powoda i jego aktualnej sytuacji finansowej.
Powód wniósł także o zasądzenie na swoją rzecz kosztów postępowania według norm przepisanych.
W odpowiedzi na odwołanie pozwany wniósł o jego oddalenie w całości oraz zasądzenie od powoda na swoją rzecz kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych z uwzględnieniem nakładu pracy radcy prawnego, charakteru i stopnia zawiłości sprawy.
Wniósł także o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów – poszczególnych pism składających się na akta administracyjne sprawy, przekazanych do Sądu Okręgowego Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za pismem z 1 marca 2018 r., na okoliczności wskazane w uzasadnieniu odpowiedzi na odwołanie.
Wniósł również o oddalenie wniosków dowodowych powoda o przeprowadzenie dowodów z kserokopii dokumentów załączonych do odwołania, jak też dowodów z przesłuchania strony i świadków wskazanych w odwołaniu.
Zarządzeniem z dnia 12 lutego 2019 r. Przewodniczący zobowiązał pełnomocnika pozwanego do złożenia pisma przygotowawczego wyjaśniającego na czym w przedmiotowej sprawie powinno polegać wykonanie czynności wyłączenia z eksploatacji pojazdu kolejowego, aby nie był uznany za pozostający w ciągłej gotowości do ruchu (pracy) i z czego wynika takie stanowisko, czy wprost z przepisów prawa, czy z treści wydanej decyzji z 14 sierpnia 2014 r. oraz dlaczego niewystarczające okazało się dla pozwanego skreślenie lokomotywy z rejestru pojazdów kolejowych prowadzonego przez powoda, w terminie 30 dni od doręczenia zarządzenia.
W dniu 18 marca 2019 r. pozwany wniósł do Sądu pismo przygotowawcze. Wyjaśnił w nim, że w przedmiotowej sprawie wykonanie czynności wyłączenia z eksploatacji pojazdu kolejowego w przypadku niespełnienia wymagań określonych w przepisach wydawanych na podstawie art. 20 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 2117 z późn. zm.) należy rozumieć jako przede wszystkim brak możliwości faktycznej eksploatacji pojazdu kolejowego przez przewoźnika kolejowego czyli w tym przypadku powoda. Pozwany wskazał, że zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych (Dz.U. z 2013 r., poz. 211) rejestr pojazdów kolejowych prowadzi dysponent lub eksploatujący w formie księgi, kartoteki lub w systemie informatycznym. Natomiast stosownie do § 4 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia wykreślenie pojazdu kolejowego z rejestru pojazdów kolejowych następuje:
-niezwłocznie po wydaniu przez Prezesa UTK raportu z wycofania z eksploatacji pojazdu kolejowego na podstawie wniosku dysponenta;
- niezwłocznie po zbyciu pojazdu lub po wygaśnięciu innego tytułu prawnego oraz po zgłoszeniu tego faktu Prezesowi UTK, zgodnie z art. 25ga ust. 3 ustawy.
Wynika z tego, że wydanie przez Prezesa UTK decyzji o wyłączeniu z eksploatacji pojazdu kolejowego z uwagi na niespełnienie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 20 utk, czyli takiej decyzji jaką Prezes UTK wydał 14 sierpnia 2014 r., nie stanowi przesłanki wykreślenia pojazdu z rejestru. Samo wykreślenie pojazdu kolejowego z rejestru dysponenta nie świadczy jeszcze o jego faktycznym wyłączeniu z eksploatacji, ponieważ czynność wykreślenia pojazdu z rejestru dysponenta wynika z innych zdarzeń prawnych, tj. z faktu wydania raportu Prezesa UTK z wycofania z eksploatacji pojazdu kolejowego z krajowego rejestru pojazdów kolejowych ( (...)) czy zbycia pojazdu. Nie musi to automatycznie oznaczać, że pojazd został faktyczne wyłączony z eksploatacji tzn. że nie pozostaje w ciągłej gotowości do ruchu.
Wg brzmienia art. 24 ust. 1 utk warunkiem dopuszczenia pojazdu kolejowego do eksploatacji jest świadectwo sprawności technicznej. Z kolei zgodnie z § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 15 lutego 2005 r. w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych (Dz.U. z 2005 r., poz. 330) świadectwo traci ważność w przypadku wyłączenia pojazdu kolejowego z eksploatacji w drodze decyzji Prezesa UTK. Wskazany wyżej przepis doprecyzowuje brzmienia § 5 rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadkach, o których mowa w § 4, wydający świadectwo wpisuje na nim wyraz UNIEWAŻNIONO wraz z datą, podpisem i pieczęcią imienną osoby dokonującej unieważnienia. Dopiero powyższe działalnie przewoźnika kolejowego, w świetle cytowanych powyżej przepisów świadczy, że pojazd kolejowy jest technicznie niesprawny, co oznacza, że nie jest możliwe dopuszczenie go do eksploatacji.
Decyzją Prezesa UTK z 14 sierpnia 2014 r. Nr (...) powód jako przewoźnik kolejowy został zobowiązany do wyłączenia z eksploatacji pojazdu kolejowego: lokomotywy (...)- (...) o nr fabrycznym (...)- (...), o nr (...) - powoływanej dalej jako lokomotywa (...). Decyzja została wydana wraz z rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że powinna zostać wykonana w następnym dniu po jej doręczeniu. W związku z tym powód powinien już w dniu 19 sierpnia 2014 r. wyłączyć z eksploatacji ww. pojazd przez unieważnienie świadectwa sprawności technicznej pojazdu, czym uniemożliwiłby faktyczną jego eksploatację. W ramach niniejszej sprawy zaniechał wykonywania tej czynności. W ten sposób doprowadził do sytuacji, w której pojazd, pomimo wydania ostatecznej decyzji Prezesa UTK o jego wyłączeniu z eksploatacji, w dalszym ciągu pozostawał w stałej gotowości do ruchu, czego potwierdzeniem jest fakt dokonania przez powoda przejazdu przedmiotowym pojazdem w dniu 10 lutego 2017 r. od stacji D. (...) do stacji R. oraz od stacji R. do stacji D. (...).
Pozwany wyjaśnił, że aby mówić o skutecznym wykonaniu decyzji Prezesa UTK o wyłączeniu z eksploatacji pojazdu kolejowego przewoźnik, poza unieważnieniem świadectwa sprawności technicznej pojazdu, powinien dopilnować także, aby pojazd, którego dotyczy ww. decyzja, faktycznie nie wykonywał żadnych jazd, czyli nie był w jakikolwiek sposób eksploatowany. Oba powyższe elementy muszą być spełnione przez przewoźnika łącznie.
Na skutek decyzji Prezesa UTK z 24 kwietnia 2015 r. powód dokonał skreślenia pojazdu z prowadzonego przez niego rejestru pojazdów kolejowych. Dokonał tej czynności dopiero po upływie 8 miesięcy od dnia doręczenia mu decyzji z 14 sierpnia 2014 r. Jednak w ocenie Prezesa UTK, pomimo skreślenia pojazdu z rejestru, lokomotywa w dalszym ciągu pozostawała w gotowości do ruchu, co potwierdzają dwa udokumentowane przejazdy w dniu 10 lutego 2017 r. Poza tym rejestr powoda nie potwierdza nawet w jakiej dacie i przez kogo, o ile w ogóle, świadectwo sprawności technicznej zostało unieważnione.
W piśmie przygotowawczym pozwany wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie przez Sąd dowodów z następujących dokumentów:
- świadectwa nr (...) (...) sprawności technicznej pojazdu kolejowego wystawione 22 kwietnia 2014 r. przez Ł. K., na okoliczność zaniechania przez powoda unieważnienia świadectwa nr (...) (...) sprawności technicznej pojazdu kolejowego lokomotywy elektrycznej (...) numer fabryczny (...),
- decyzji Prezesa UTK z 24 kwietnia 2015 r. nr(...), na okoliczność uchylenia decyzji z 8 maja 2014 r. z nadania europejskiego numeru pojazdu ( (...)) dla pojazdu tradycyjnego typu (...) numer fabryczny (...) oraz odmowy wydania raportu z nadania europejskiego numeru pojazdu ( (...)) dla pojazdu tradycyjnego typu (...) o numerze fabrycznym (...),
- aktu oskarżenia Prokuratury Rejonowej w D. przeciwko M. D. (2) i Ł. K. w sprawie o sygn.. akt (...) wraz z wnioskiem w trybie art. 355 k.p.k., na okoliczność oskarżenia ww. osób o popełnienie przestępstw wskazanych w akcie oskarżenia,
- wyroku Sądu Rejonowego w Dębicy z 39 grudnia 2015 r. sygn. akt II K 643/15, na okoliczność warunkowego umorzenia postępowania karnego wobec Ł. K. na 1 rok okresu próby oraz skazania M. D. (2) na karę grzywny za zarzucane im w akcie oskarżenia czyny.
Na rozprawie w dniu 24 stycznia 2020 r. Prezes Spółki (...) Sp. z o.o. w D. poinformował, że spółka ta powstała w wyniku przekształcenia powodowej spółki jawnej w trybie art. 572 ksh uchwałą spółki jawnej z 26 lipca 2019 r. Na dowód tego przedłożył aktualny odpis KRS Spółki.
Powód podtrzymał dotychczasowe wnioski dowodowe. Wniósł o dopuszczenie dowodu ze sprawozdania finansowego powoda – spółki jawnej za cały rok 2017, gdyż znajdujące się w aktach sprawozdanie było przygotowane do celów postępowania administracyjnego i nie zawierało w treści sytuacji finansowej za grudzień 2017 r.
Pełnomocnik pozwanego podtrzymał swoje wnioski dowodowe.
Odniósł się do sprawozdania finansowego spółki złożonego na rozprawie i pozostawił niniejszy dowód powoda do uznania Sądu.
Powód pozostawił do uznania Sądu dowody złożone przez pozwanego w ostatnim piśmie przygotowawczym.
Sąd postanowił:
1. dopuścić dowody z dokumentów dołączone do odwołania na okoliczności podane w tym piśmie;
2. dopuścić dowód ze sprawozdania finansowego spółki jawnej za 2017 rok;
3. dopuścić dowód z przesłuchania prezesa zarządu powoda na okoliczności podane w odwołaniu, ale tylko możliwości finansowe spółki i jej aktualna sytuacja finansowa na dzień wydania decyzji;
4. pozostałe wnioski dowodowe złożone przez powoda pominąć z powołaniem się na treść art. 235 2 par. 1 pkt 2 k.p.c. jako dotyczące faktów bezspornych oraz nieistotnych;
5. dopuścić dowody z dokumentów wskazane w piśmie przygotowawczym pozwanego z 18 marca 2019 r. k. 78 - 86 akt sądowych na okoliczności podane w tym piśmie.
Przesłuchany w charakterze strony Prezes Zarządu powodowej w charakterze Spółki (...) zeznał:
Pracowałem jako dyrektor spółki - prokurent, byłem pracownikiem Spółki. Posiadam wiedzę na temat jej sytuacji majątkowej na dzień wydania decyzji.
Na koniec grudnia 2017 roku spółka wypracowała zysk, ale był około 5 razy niższy niż w latach ubiegłych, czyli wyniósł ok (...) zł wobec(...) zł w latach poprzedzających. Aktywa trwałe to tabor kolejowy. Zobowiązania i należności wykazane są w sprawozdaniu. Płynność finansowa spółki była w grudniu 2017 zachwiana, ze względu na długoterminowe płatności należne od spółek Skarbu Państwa z tytułu wygranego przetargu na obsługę kolejową kopalni - ok 3 mln zł netto, doszło do zapłaty w 2018 roku. Byliśmy zadłużeni w kredytach obrotowych i leasingach na około 7 mln zł. Na rachunku była kwota kredytu obrotowego około 3 mln zł. Bank udzielając kredytu wziął pod uwagę aktywa w spółce zależnej - (...) sp. z o.o. i wziął pod zastaw z tamtej spółki materiały magazynowe o wartości około 5 mln zł oraz weksle in blanco. Nie brał pod uwagę innych aktywów spółki, w tym trwałych. Płaciliśmy pensje pracownikom, rachunek nie był zajęty przez komornika.
Rzeczowe aktywa trwałe, w tym przede wszystkim tabor, na dzień 31.12.2017 r. wynosiły 22.210.690 zł - vide bilans. Inwestycje długoterminowe wyniosły w tym momencie 20.491.917 zł, to były inwestycje dotyczące taboru kolejowego. Aktywa spadły o ok. 2 mln zł. Na tym przesłuchanie zakończono. Na pytanie Przewodniczącego pełnomocnik pozwanego wskazał, że Prezes UTK stoi na stanowisku, że umowa sprzedaży lokomotywy dojdzie do skutku w momencie, gdy pojazd zostanie dopuszczony do eksploatacji na terenie kraju. W ocenie Prezesa UTK ta umowa skutecznie własności tej lokomotywy nie przeniosła, gdyż lokomotywa o numerze (...) nigdy w Polsce nie była dopuszczona do eksploatacji. Lokomotywa ta była pierwotnie własnością (...) i została przez tą spółkę skasowana. Nie mogła więc funkcjonować, ponieważ nie miała ona decyzji dopuszczającej do użytku. Na kanwie całej tej sprawy wynikła również sprawa karna, związana z fałszowaniem dokumentacji sprawności technicznej i w związku z tym Prezes UTK uchylił własną decyzję o nadaniu w prowadzonym rejestrze (...) numeru (...) pojazdowi kolejowemu (...)uznając, że wydał ją pod wpływem istotnego błędu. W ocenie pozwanego w dniu 10 lutego 2017 r. nadal właścicielem pojazdu był powód, który wykonał w tym dniu jazdy. Prawo własności nie zostało skutecznie przeniesione. Umowa sprzedaży lokomotywy (...) okazała się nieważna. Na pytanie Przewodniczącego pełnomocnik pozwanego wyjaśnił, że na pokładzie w trakcie ruchu pojazdu kolejowego musi być ważne świadectwo sprawności technicznej. Ponadto istnieje rejestr Prezesa (...), w którym nadaje się pojazdowi kolejowemu europejski numer pojazdu kolejowego (...). Ten dokument też świadczy o dopuszczeniu pojazdu kolejowego do ruchu, bo jest jawny i znajduje się u Prezesa UTK. Tymczasem w sprawie, w wyniku wprowadzenia Prezesa w błąd, o czym świadczy zakończona sprawa karna, Prezes UTK wydał ten numer i wpisał do rejestru (...) lokomotywę (...), jednakże później po uzyskaniu informacji, że toczy się postępowanie o sfałszowaniu dokumentów - faktury zakupu lokomotywy i innych wymienionych w decyzji, wydał decyzję z 24 kwietnia 2015 r. uchylającą numer (...) i odmawiającą wydania raportu z nadania tego numeru, co jest równoznaczne z wykreśleniem wpisu z rejestru Prezesa UTK.
|