Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt IV P 103/15

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 29 kwietnia 2016 r.

Sąd Rejonowy w Szczytnie IV Wydział Pracy

w składzie następującym:

Przewodniczący:

SSR Anna Podubińska

Ławnicy:

Kazimierz Soliwoda

Danuta Maciejewska

Protokolant:

kierownik sekretariatu Krystyna Hartung

po rozpoznaniu w dniu 27 kwietnia 2016 r. w Szczytnie

sprawy z powództwa K. N. (1)

przeciwko Zakładowi Usług (...) w R.

o odszkodowanie za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę

I.  oddala powództwo,

II.  zasądza od powoda na rzecz pozwanego tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego kwotę 60 ( sześćdziesiąt ) złotych

Sygn. akt: IV P 103/15

UZASADNIENIE

Powód K. N. (1) wniósł pierwotnie o uznanie za bezskuteczne wypowiedzenia umowy o pracę dokonanego mu przez pozwanego Zakład Usług (...) w R. w dniu 8.06.2015 roku, a następnie zmienił żądanie domagając się zasądzenia na jego rzecz kwoty 23157,99 złotych odszkodowania z tytułu niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę .

W uzasadnieniu wskazał, iż przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę są nieprawdziwe i niezgodne ze stanem rzeczywistym.

Zamiar zatrudnienia oraz forma zatrudnienia E. S. oraz U. W. były konsultowane z Burmistrzem R. poprzez radcę prawnego zatrudnionego przez Urząd. Powyższe okoliczności związane z przedmiotowym zatrudnieniem były doskonale znane Burmistrzowi R. już od dawna tj. od momentu zatrudnienia ww. osób w Zakładzie Usług (...) w R.. Przeprowadzenie konkursu nie było wymagane w obu tych przypadkach.

Nieprawdą jest, iż nie przestrzegano przepisów prawa w zakresie rozliczenia ryczałtów za używanie samochodu prywatnego. Z powodem zostały zawarte dwie umowy na używanie samochodu osobowego do celów służbowych, 4 lipca 2011 r. na czas od dnia 4 lipca 2011 r. do dnia 30 września 2011 r. i 30 września 2011 r. na czas od dnia 1 października 2011 r. do dnia 30 listopada 2014 r. Brak właściwego przechowywania dokumentacji w Urzędzie nie może obciążać podległych pracowników.

Nieprawdziwy jest zarzut, iż prace remontu komina w świetlicy w W. przeprowadzono bez wiedzy i zgody Gminy R.. Stan komina zagrażał życiu i zdrowiu osób przebywających w pomieszczeniach użyteczności publicznej tj. świetlicy wiejskiej oraz bibliotece oraz znajdującym się w budynku lokalu mieszkalnym. Burmistrz stwierdził wadliwe funkcjonowanie komina i polecił ustnie natychmiastowy remont powodowi, który ze względu na bezpośrednie zagrożenie polecił podległym pracownikom zamówić niezbędne materiały. Sformalizowanie zlecenia miało nastąpić po zabezpieczeniu odpowiednich środków w budżecie Gminy R.. O tym poleceniu wiedzieli wszyscy kierownicy jednostek podległych uczestniczących w cotygodniowych naradach oraz kierownik referatu inwestycji w Urzędzie Miejskim A. C.. Pośpiech w usunięciu usterki podyktowany był rozpoczynającym się okresem grzewczym korzystającymi z budynku pracownikiem biblioteki, mieszkańcami W. oraz lokatorami. W przeszłości zdarzało się, iż Burmistrz ustnie zlecał natychmiastowe wykonanie prac związanych z usunięciem awarii, następnie pracownicy właściwych referatów przygotowywali pisemne zlecenie. Sytuacja z awarią komina i brakiem potwierdzenia zlecenia na piśmie jest dowodem złej woli obecnego Burmistrza oraz głębokiej pogardy dla osób mieszkających i pracujących w obrębie budynku, w którym zlokalizowana jest świetlica wiejska.

Powód wskazał, że dzięki jego pracy (...) został wyprowadzony z kilkuletniej zapaści finansowej i organizacyjnej, i funkcjonuje w sposób prawidłowy. W czasie kierowania Zakładem przez powoda stale zmniejszały się zobowiązania w stosunku do kontrahentów, wprowadzono nowe procedury usprawniające organizację i funkcjonowanie jednostki, pracownicy wykonywali pracę w sposób sumienny i właściwy. Rolą zakładu budżetowego jest świadczenie usług na rzecz społeczności lokalnej, co do zasady usługi w tego typu jednostkach są dotowane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, który je powołał ze względu na zatwierdzanie przez radnych stawek poniżej kosztów. (...) w R. w 2014 r. funkcjonował bez dotacji przedmiotowych i celowych z budżetu Gminy R., dzięki samowystarczalności jego wynik finansowy jest bardzo dobry. Zakład budżetowy nie jest przedsiębiorstwem ukierunkowanym na generowanie dochodów, a jednostką powołaną do realizacji zadań Gminy w zakresie; dostarczania wody i odbioru ścieków, zarządzania cmentarzami komunalnymi, administrowania lokalami komunalnymi, zarządzania składowiskiem odpadów komunalnych i innych doraźnie zlecanych zadań przez jednostkę nadrzędną. Stawki i taryfy są ustalane przez Radę Miejską lub zatwierdzane przez Burmistrza w oparciu o odrębne przepisy. W związku z tym kierownik nie ma uprawnień do samodzielnego kreowania cen za wykonane usługi. Kierownik Zakładu we właściwym czasie przedkładał taryfy i stawki ustalone na podstawie alokacji kosztów w celu ich zatwierdzenia przez Radę Miejską bądź Burmistrza. Z reguły przyjmowane przez radnych taryfy nie odzwierciedlały faktycznych kosztów i w związku z tym były deficytowe, pomimo tego kierownik był w stanie utrzymać Zakład w ruchu i stale poszerzać zakres świadczonych usług. Stwierdzenie, że powód nie posiadał umiejętności organizacji pracy w kierowanej jednostce jest oderwane od rzeczywistości. Już samo utrzymanie działalności przy tak niekorzystnych cenach i mimo to podnoszenie jakości świadczonych usług jest niepodważalnym dowodem, że kierowanie Zakładem odbywało się w sposób bardzo dobry.

Pozwany Zakład Usług (...) w R. wniósł o oddalenie powództwa i w uzasadnieniu wskazał, iż próby upolitycznienia decyzji o wypowiedzeniu są bezpodstawne.

Co do poszczególnych przyczyn pozwany wyjaśnił.

Zatrudnienie pracowników samorządowych na stanowiskach urzędniczych t.j.: E. S. oraz U. W. winno nastąpić z uwagi na dyspozycję art. 11 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tj.: Dz.U. z 2014 r., poz. 1202 z późn. zm.) w trybie otwartego i konkurencyjnego konkursu. Nie sposób zrozumieć argumentacji powoda o rzekomym przyzwoleniu na powyższe działanie przez Burmistrza, czy też konsultację z radcą prawnym, powód jako kierownik jednostki organizacyjnej ponosi wyłączną odpowiedzialność za naruszenie przepisów związanych z funkcjonowaniem tej jednostki.

Odnośnie nieprzestrzegania przepisów dotyczących rozliczania ryczałtów za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych pozwany nadmienił, że ani Urząd Miasta i Gminy R., ani pozwany w dziennikach korespondencyjnych nie posiadają żadnego odzwierciedlenia wpływu jakiejkolwiek umowy. Z dziennika korespondencyjnego pozwanego od dnia 23 września 2011 r. do 10 listopada 2011 r. wynika, iż nie zarejestrowano jej w czasie, kiedy to powód kierował (...), nie ma jej w aktach osobowych powoda ponumerowanych oraz nie istniała w dniu 9 grudnia 2014 r. kiedy to komisyjnie przejmowano z (...) w R. całą dokumentację pracowniczą. Pozwany dysponuje jedynie kopią umową, która posiada pieczątkę (...), brak jest oryginału umowy. Wskazuje to, że umowa nie powstała w dniu 30 września 2011 r., tylko znacznie później.

Prace budowlane związane z postawieniem komina w świetlicy w W. o wartości 9295,97 zł powód wykonał samowolnie, bez żadnej dyspozycji pisemnej ze strony jednostki nadrzędnej, na której rzecz de facto je wykonywano. W świetlicy nie było żadnego zagrożenia życia i zdrowia osób, nie było nigdy takich informacji z żadnych instytucji, czy też (...).

Odnosząc się do kwestii sytuacji finansowej (...) pozwany wskazał, że w dniu 4 lipca 2011 r. wynik finansowy Zakładu był na minusie ze stratą 622 677,95 zł, podczas gdy w 2010 r. na plusie z zyskiem sięgającym 203018,35 zł. Stan zadłużenia pogłębiał się praktycznie każdego roku, a w 2014 r. ostatecznie wyniósł 656940,04 zł.

Wskazał, że powód całkowicie pomija kwestię dotyczącą uregulowań prawnych w zakresie funkcjonowania samorządowego zakładu budżetowego. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie spraw wskazanych w tym przepisie mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe, zakład budżetowy wykonuje je odpłatnie pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych. Zakład może otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego: dotacje przedmiotowe, dotacje celowe, może też otrzymywać dotację podmiotową, a dotacje nie mogą przekroczyć 50% kosztów jego działalności.

Pozwany wskazał, że powód nie podejmował żadnych działań, aby poprawić sytuację finansowa na przełomie prawie 3 lat, nie informował w żaden oficjalny sposób przełożonych o sytuacji finansowej oraz nie podejmował żadnych kroków niezbędnych do poprawy zaistniałej sytuacji finansowej. Powód nie posiada zdolności organizacyjnych, które są niezbędne do pełnienia funkcji kierownika (...), co obrazuje olbrzymia strata finansowa. Funkcjonowanie samorządowej jednostki budżetowej, jak pokazuje 2010 r., mogło przynosić zyski finansowe, czego powód w okresie 3 lat piastowania funkcji nie potrafił wykonać.

Co do braku zaufania pozwany wskazał, że powód nie był pracownikiem należycie wykonującym swoje obowiązki, z analizy przedstawionych dowodów wynikają wnioski świadczące o lekceważącym podejściu do przestrzegania przepisów powszechnie obowiązującego prawa, samowolnym wykonywaniu niezlecanych prac budowlanych, czy też braku umiejętności organizacji pracy w Zakładzie Usług (...), pozwany nie widzi dalszej możliwości współpracy z powodem, gdyż nieprawidłowości dotyczące pełnionej przez niego funkcji są na tyle istotne, że pozwany utracił zaufanie do powoda.

Sąd ustalił, co następuje:

Powód K. N. (1) był zatrudniony w pozwanym Zakładzie Usług (...) w R. na podstawie umowy o pracę od dnia 4.07.2011 roku w charakterze kierownika zakładu, początkowo na okres próbny, ostatnio tj. od 4 października 2011 roku na czas nieokreślony za wynagrodzeniem zasadniczym 5000 złotych miesięcznie, dodatkami stażowym i funkcyjnym po 1000 złotych miesięcznie i premią w kwocie 1500 złotych miesięcznie.

W chwili zawierania umowy o pracę powód zawarł również z Urzędem Miasta i Gminy w R. umowę na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych na okres do 30 września 2011 roku. Powyższa umowa określała zasady korzystania z samochodu powoda do celów służbowych, ryczałt należny powodowi z tego tytułu, a także zasady jego naliczania. Przewidziano w niej limit miesięczny w przejazdach lokalnych w wysokości 300 km oraz ryczałt wynikający z przemnożenia tych km przez stawkę za 1 km przebiegu. Wysokość faktycznego ryczałtu miała być obliczana w każdym miesiącu za miesiąc poprzedni po złożeniu przez pracownika, tu powoda oświadczenia o używaniu pojazdu prywatnego do celów służbowych. W sprawach nieuregulowanych umowa odsyłała do przepisów Rozporządzenia z dnia 25.03.2002 roku w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niestanowiących własności pracodawcy. Po upływie tego okresu została w dniu 30 września zawarta kolejna umowa na okres od 1 października do 30 listopada 2014 roku. Pozostałe postanowienia umowy powielały regulacje zawarte w umowie z dnia 4.07.2011 roku.

Umowę z 30.09.2011 roku powód przedłożył w sekretariacie pozwanego, osoba przyjmująca korespondencje dokonała na niej adnotacji o wpływie, sporządziła kserokopię i zwrócono ją powodowi. Umowa nie została wpisana do dziennika korespondencyjnego. Powód polecił księgowości wypłacanie sobie ryczałtu co miesiąc. W okresie pracy korzystał z samochodu prywatnego do celów służbowych, był mu co miesiąc wypłacany pełen ryczałt, jednak nie było to poprzedzone składaniem oświadczeń, o których mowa wyżej.

(...) w R. ma pod swoją pieczą m.in. świetlice wiejskie, w tym świetlicę w W.. Kilka lat temu w pomieszczeniu tego budynku został wykonany remont, m.in. zrobiono ogrzewanie kominkowe. Przy pracach został popełniony błąd, który powodował, że rozpalanie w kominku prowadziło do wydostawania się spalin w innych lokalach tego budynku. Z tego względu nie można było używać ogrzewania kominkowego i użytkownicy świetlicy, tj. pracownica (...) oraz osoby korzystające z biblioteki i świetlicy zgłaszali w sezonie grzewczym, że jest zimno. Problem ten był zgłaszany do Urzędu Miasta i Gminy w R., do referatu inwestycji, poruszany na spotkaniach burmistrza z lokalną społecznością.

Jesienią 2014 roku temat ponownie był zgłaszany na jednym ze spotkań i wówczas ówczesny Burmistrz, Z. O. ustnie polecił powodowi, by Zakład (...) wykonał prace w celu przebudowy komina. W okresie kadencji Z. O. jako Burmistrza zdarzało się, iż w przypadkowy konieczności wykonania pilnych prac ich zlecenie Zakładowi (...) następowało ustnie, a dopiero potem następowało uzupełnienie formalności- pisemne zlecenie i zebranie całej dokumentacji. W tym przypadku takie zlecenie wystawiał referat inwestycji, który też załatwiał wszystkie sprawy formalne związane z wykonaniem pracy, w tym zgody i pozwolenia.

Powód z ramienia Zakładu (...) zlecił wykonanie usługi firmie kominiarskiej, która poprawiła komin i wystawiła z tego tytułu (...)owi fakturę na kwotę 9295,97 zł. Przed wykonaniem tych prac referat inwestycji nie pozyskał zgody lokatorów jednego z mieszkań w budynku, bowiem przebywali za granicą, wobec czego nie wystawił pisemnego zlecenia dla (...). Zakład (...) wystawił fakturę obciążającą Urząd Miasta i Gminy w P. za wykonaną usługę z datą. W międzyczasie odbyły się wybory samorządowe, zmieniła się osoba na stanowisku Burmistrza i nie zaakceptowano faktury wystawionej przez (...) z uwagi na wykonanie prac bez uprzedniego formalnego zlecenia ze strony (...). Nowo wybrany Burmistrz uznał też, że prace było niepotrzebne, niecelowe, a wykonane jedynie w ramach kampanii wyborczej.

W 2012 roku Burmistrz Z. O. postanowił, iż zadania związane z administrowaniem budynków komunalnych zostaną przekazane do kompetencji Zakładu (...). W związku z powyższym powstała potrzeba zatrudnienia pracownika, który zajmowałby się tymi zagadnieniami.

W 2012 roku ówczesna księgowa zatrudniona w (...) była w ciąży i była przewidywana jej dłuższa nieobecność.

Powód skonsultował z Burmistrzem R. potrzebę zatrudnienia do tych zadań nowych osób, zasięgnął porady u radcy prawnego urzędu i następnie zatrudnił na umowy o pracę na czas określony na stanowiska urzędnicze dwie osoby- B. B. (1) oraz U. W.. Przy zatrudnieniu wymienionych nie był przeprowadzany konkurs.

Sytuacja finansowa Zakładu (...) na przestrzeni ostatnich lat się zmieniała, jednak przez większość okresu wynik finansowy był ujemny. W okresie, gdy powód obejmował funkcję Kierownika był on ujemny, wynosił -622677,22 zł, w kolejnych latach chociaż nadal był ujemny to poprawił się i w 2012 roku wyniósł ok. - 500.000, w 2013 roku – 575.000 zł, zaś za rok 2014 znacznie się pogorszył i spadł poniżej poziomu wyjściowego pracy powoda, wyniósł – 656940 złotych. W ramach działania Zakładu (...) w okresie pracy powoda zakład ten gospodarował odpadami, administrował wysypiskiem śmieci, jak również odprowadzeniem ścieków.

Stawki na wyżej wymienione odpady były ustalane przez Radę Miejską. Kierownik Zakładu (...) przedstawiał wyliczenie oczekiwanych stawek, a następnie (...) uchwałą określała ich wysokość. Od lat wysokość stawek była ustalana w wysokości nie odzwierciedlającej faktycznych kosztów z tym związanych, kalkulacje przedstawione przez powoda wnioskujące o podwyższenie stawek były uwzględniane jedynie w części.

Po wyborach samorządowych w grudniu 2014 roku funkcję Burmistrza Miasta i Gminy objął P. F.. Wymieniony przeprowadził rozmowy ze wszystkimi pracownikami (...) co do ich zakresów czynności i dalszej pracy.

Bezpośrednio po wyborach samorządowych powód zgłosił się do lekarza i od 9 grudnia 2014 roku rozpoczęła się jego kilkumiesięczna nieobecność spowodowana chorobą.

W tym okresie funkcję kierownika pełnił obowiązki dotychczasowy zastępca powoda A. M. (1), który do tej pory zajmował się kwestiami czysto technicznymi w działaniu pozwanego.

W okresie następnego pół roku podjął szereg działań w celu poprawienia sytuacji finansowej pozwanego. Dokonał analizy zatrudnienia i rozwiązał stosunek pracy z osobą, której zatrudnienie dla działania pozwanego było zbędne, zlecił analizę zobowiązań i działania zmierzające do windykacji wierzytelności pozwanego, zaczął działać na rzecz pozyskiwania dla pozwanego zleceń, które przynosiłyby dochody. Jednocześnie na bieżąco w rozmowach z główną księgową analizował sytuację finansową, wpływy, wydatki. Polecił bardzo duże oszczędności i zakup tylko niezbędnych materiałów, na które w chwili zakupu są zabezpieczone koszty.

W tym też czasie Rada Miasta i Gminy uchwaliła nowe stawki na ścieki w wysokości wyższej, niż dotychczasowe, a także zapadła decyzja o przekazaniu wysypiska śmieci Przedsiębiorstwu (...) w P..

Powyższe działania spowodowały, iż wymagalne zobowiązania pozwanego z 260 000 złotych na koniec 2014 roku zmalały do (...) w czerwcu 2015 roku i do zera na koniec września 2015 roku. Wynik finansowy pozwanego na koniec 2015 roku był w niewielkim stopniu dodatni.

Po zakończeniu zwolnienia lekarskiego w dniu 5.06.2015 roku powód na początku czerwca 2015 roku wrócił do pracy.

W dniu 8 czerwca 2015 roku wręczono powodowi pismo o wypowiedzeniu mu umowy o pracę i jako przyczyny wskazano

-

nieprzestrzeganie przepisów prawa w zakresie zatrudniania pracowników
samorządowych i zatrudnienie Pani E. B.S. oraz Pani U. W. bez konkursu na stanowiska urzędnicze;

-

nieprzestrzeganie przepisów prawa w zakresie rozliczania ryczałtów za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych i pobieranie z tego tytułu świadczeń . pieniężnych pomimo braku stosownej umowy regulującej powyższą kwestię;

-

wykonanie prac budowlanych związanych z postawieniem komina w świetlicy w W. o wartości 9295,97 zł ( słownie: dziewięć tysięcy dwieście dziewięćdziesiąt pięć złotych 97/100) bez żadnego zlecenia ze strony jednostki nadrzędnej i tym samym, wydatkowanie środków publicznych w sposób nieracjonalny, nieoszczędny i niecelowy;

-

brak umiejętności organizacji pracy w kierowanej jednostce organizacyjnej;

-

słabe wyniki finansowe kierowanej przez Pana jednostki w zakresie obsługi wysypiska śmieci W., usług zleconych oraz kosztów utrzymania gospodarki ściekowej na dzień 31 grudnia 2014 r. wskazujące na brak analizy sytuacji dotyczącej ww zakresów działalności oraz niepodejmowanie żadnych działań zaradczych i nie informowanie jednostki nadrzędnej, o zaistniałej sytuacji oraz o niezbędnych czynnościach zmierzających do poprawy zaistniałej sytuacji;

-

brak zaufania niezbędnego do piastowania przez Pana funkcji Kierownika Zakładu Usług (...) w R. w kontekście przywołanych powyżej przyczyn wypowiedzenia;

Jednocześnie wskazano, iż przywołane przyczyn wypowiedzenia umowy o pracę spowodowały utratę zaufania do powoda, gdyż nie przejawia on zaangażowania w wykonywanie powierzonych obowiązków pracowniczych.

W okresie wypowiedzenia udzielono powodowi urlopu wypoczynkowego, a w pozostałym okresie zwolniono go z obowiązku świadczenia pracy.

Po przejrzeniu akt osobowych powoda, dokumentów zgromadzonych u pozwanego, a także w (...) w R. stwierdzono, iż brak jest oryginału umowy o korzystaniu z samochodu prywatnego do celów służbowych przez powoda i Burmistrz R. zawiadomił Prokuraturę Rejonową w P. o możliwości popełnienia przestępstwa z art. 286§1 kk przez K. N. (1), wskazano na brak oświadczeń powoda o korzystaniu z samochodu, brak odliczeń od ryczałtu za okresy nieobecności, brak oryginału umowy. Po przeprowadzeniu dochodzenia Komenda Powiatowa Policji w P. odmówiła wszczęcia postępowania.

/ akta osobowe - umowy o pracę, kserokopie zwolnień lekarskich, wypowiedzenie umowy K 5, zeznania świadków Z. O. K 144-147, P. F. K 152, A. C. K 148-149, K. N. (2) k 149-150, E. K. K 150-152L. D. K 147, H. U. K 172-173, G. M. (1) K 171-172, zeznania powoda K 194- 196, przesłuchanie pozwanego A. M. (2) K 196-198, akta Ds. 588/15, faktura z kosztorysem K 37-39, pismo (...) K 40, wyniki finansowe (...) K 27, 163-17, umowy o używanie samochodu K 8, 9, wykaz okresów zasiłkowych E, K. i umowy o pracę U. W., B. S. wraz z dokumentacją dotyczącą zatrudnienia K 157-159, 57-84, protokół przejęcia dokumentacji i kserokopia dziennika korespondencji K 48-55, u9chwały RM określające stawkę za odprowadzanie ścieków K 174-183)

Sąd zważył, co następuje:

Trzeba w pierwszej kolejności wskazać, iż nie kwestionując kompetencji pracodawcy w zakresie rozwiązywania stosunku pracy należy podkreślić, że uprawnienie to nie oznacza dowolności. Decyzja taka jest poddana kontroli Sądu zarówno w zakresie prawidłowości zastosowania, jak i jej zasadności. Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 6 kc to strona, która wywodzi z danego faktu skutki prawne, jest obowiązana ów fakt udowodnić. Przenosząc powyższą regułę na grunt postępowania w przedmiocie rozwiązania stosunku pracy należy uznać, iż to pozwany - pracodawca jest zobowiązany do wykazania, iż zaistniało zdarzenie uprawniające go do zarówno samego rozwiązania stosunku pracy, jak i zastosowania konkretnego trybu. Warto przywołać tu tezę wyrażoną w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 6 lutego 1997 roku I PKN 68/96 (OSNAPiUS 1997/18 poz. 339 ), zgodnie z którą w sprawie rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z powodu naruszenia przez pracownika jego podstawowych obowiązków, obowiązek udowodnienia zawinionego zachowania pracownika spoczywa na pracodawcy. Powyższa teza co do rozkładu ciężaru dowodu będzie miała także zastosowanie do rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem.

Co do okoliczności dotyczących remontu komina w świetlicy w W. przeprowadzone dowody są tu jednoznaczne i niesprzeczne. Wszyscy świadkowie stykający się z tą sprawą- A. C., K. N. (2), Z. O. potwierdzili, że remont był związany z sygnalizowanymi od kilku sezonów grzewczych problemami z ogrzewaniem tej świetlicy, wszyscy jednakowo te problemy opisali. W tych okolicznościach fakt, że Sanepid, Straż Pożarna, czy Policja nie dokonywały inspekcji tej świetlicy pod kątem istnienia tam zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi nie ma znaczenia. Zeznania świadków świadczą jednoznacznie, iż występował problem i zachodziła konieczność usunięcia go poprzez remont instalacji.

Nie budzi też wątpliwości, iż zlecenie remontu zostało wykonane niezgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, zasadami, bowiem brak było zlecenia pisemnego, jak również nie zostało ono uzupełnione, bowiem okazało się, że podmiot, który miał zlecenie wystawić, tj. (...) nie jest w stanie uzupełnić dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia remontu.

Nie ma natomiast wątpliwości, że zlecenie ustne zostało wystawione, jak i również co do tego, że w przeszłości wielokrotnie się zdarzało, że w przypadku konieczności wykonania pilnych prac przez (...) zlecenie było przez (...) wydawane ustnie, a w późniejszym czasie było uzupełniane. Potwierdził to nie tylko powód, Z. O., A. C., ale także A. M. (2) zeznając w charakterze pozwanego.

W świetle przedstawionych dowodów nie ma podstaw do podzielenia9 twierdzeń P. F., iż naprawienie tego komina było wyłącznie akcją wyborczą Z. O.. Jak wskazano- problemy były zgłaszane kilka lat, remont były wykonany przed kolejnym sezonem grzewczym. Niewątpliwie termin ten zbiegał się także z terminem wyborów samorządowych, to trzeba stwierdzić, że nawet jeśli w jakimś stopniu taka była motywacja tego zlecenia, to jednocześnie było to związane z realną, istniejącą potrzebą.

Wobec powyższego, mimo naruszenia formalnie wymaganego trybu wykonywania takich prac Sąd uznał, że brak jest tu podstaw do uznania, że to zdarzenie może być podstawą rozwiązania stosunku pracy z powodem, wyłącznie dlatego, że nastąpiła zmiana na stanowisku osoby zarządzającej (...) i osoba ta nie aprobuje działań swojego poprzednika, niezależnie od ich celowości, czy słuszności.

W świetle przeprowadzonych dowodów nie ma tez żadnych podstaw do podzielenia sugestii pozwanego, iż powód miał wyłudzać ryczałty, podczas gdy faktycznie nie posiadał umowy na używanie samochodu do celów służbowych po październiku 2011 roku nie potwierdziła się. Istotnie w dokumentacji pozwanego, aktach powoda i dokumentacji (...) w R. nie było oryginału umowy z dnia 30 września 2011 roku, a jedynie kopia, wpływ tej umowy nie był także odnotowany w dzienniku korespondencji, jednak nie sposób jest za większość tych okoliczności obciążać powoda. Należy tu wskazać, że powód w trakcie tego postępowania przedłożył oryginał umowy i zapoznanie się z nim świadczy, że kopia znajdująca się w aktach sprawy, a zatem taka, którą dysponował pozwany, została wykonana z tego oryginału. Na dokumencie tym znajduje się pieczątka z datą wpływu oraz podpis osoby przyjmującej dokument, G. M. potwierdziła, że jest to jej podpis, wobec czego nie ma podstaw, by uznać, że powód przedłożył to w innym terminie, niż wynika z tych dokumentów.

Natomiast powód nie miał wpływu na to, jak dokumentacja pracownicza była przechowywana w (...) w R., swój egzemplarz przedłożył w sekretariacie i brak odnotowania wpływu w dzienniku korespondencji można zarzucić pracownikowi, który to wykonywał, bowiem trudno oczekiwać, by kierownik zakładu nadzorował, czy sprawdzał tak drobne czynności.

Tym niemniej, niezależnie od tego, że umowa istniała i zgodnie z umową powodowi przysługiwał ryczałt na korzystanie z samochodu, wypłacanie tego ryczałtu odbywało się niezgodnie z regulacjami w tym zakresie i wydaje się, że ta okoliczność jest także bezsporna. Pozwany wykazał przeprowadzonymi dowodami, w tym zeznaniami L. D., H. U., iż powód nie składał comiesięcznych oświadczeń o korzystaniu z samochodu, których wymagała umowa, a każdorazowo ryczałt był wypłacany w pełnej wysokości, niezależnie od tego, czy powód przepracował cały miesiąc. H. U. podała, iż było to tak stosowane z uwagi na ustne polecenie powoda. Powód wyjaśnił, co potwierdził A. M. (2),, iż i tak comiesięczna ilość przejeżdżanych km przekraczała 300 km, jednak nie jest to wystarczający argument. Należy bowiem wskazać, że ryczałt jest rozliczany co miesiąc, niewykorzystanie w jednym nie powoduje zwiększenia puli w kolejnym, a w przypadku nieobecności w pracy z różnych tytułów- urlop, choroba, pracownik nie korzysta z pojazdu dla celów służbowych, wobec czego ryczałt nie jest mu należny. Polecenie powoda należy zatem uznać za naruszające przepisy, jednak w ocenie Sądu nie jest takiej wagi, by uzasadniało wypowiedzenie umowy o pracę.

Podobnie Sąd ocenił zatrudnienie bez wymaganego konkursu U. W. i B. B.. Sąd nie uwzględnił uwag powoda, iż w tym przypadku nie był wymagany konkurs, bowiem zatrudnienie dotyczyło stanowiska nieurzędniczego w jednym przypadku, a było na zastępstwo w innym. Okoliczności takie istotnie wykluczałyby konieczność przeprowadzenia konkursu, jednakże te pracownice zostały zatrudnione w obu przypadkach na stanowiska urzędnicze i nie było to zatrudnienie na zastępstwo. Tym niemniej jednak, należy zauważyć, że w kierowaniu jednostką wielokrotnie zachodzą okoliczności wymagające szybkiego, nagłego działania, tu nieobecność księgowej będącej w ciąży wymagała szybkiej reakcji, jednocześnie faktycznie w drugim przypadku zatrudnienie dotyczyło stanowiska, na które konkurs nie był potrzebny, a w umowie zostało ono źle przypisane. Są to nieprawidłowości, jednak zdaniem Sądu, nie było to ze strony powoda żadnej złej woli, a chęć rozwiązania zaistniałej sytuacji.

Okoliczność, którą natomiast Sąd uznał za istotną i uzasadniającą w pełni wypowiedzenie powodowi stosunek pracy, jest kwestia związana z zarządzaniem jednostką i uzyskiwanym wynikiem finansowym. Nie sposób zakwestionować tego, że wynik ten, w ostatnim okresie pracy powoda był zły i znacznie się pogorszył w stosunku do poprzednich lat. Pozwany jednocześnie przedstawił dane, z których wynika, iż już do połowy 2015 roku wynik ten liczbowo w sposób istotny się poprawił i zbliżył się niemal do zera, a w ostatnim okresie zaczął wykazywać niewielki zysk.

Powód tłumaczył, że ten słaby, ujemny wynik finansowy jest wynikiem okoliczności, na które jako Kierownik zakładu nie miał wpływu, mianowicie ustalanie wysokości stawek za odprowadzanie ścieków na poziomie znacznie poniżej przedstawianej przez niego kalkulacji, co prowadziło, że to (...) musiał ponosić faktyczne koszty z tym związane, bowiem dodatkowo, Rada Miasta RN nie przyznawała dotacji na wyrównanie tych kosztów. Ponadto wskazywał, iż administrowanie wysypiskiem śmieci przynosiło straty.

Te okoliczności, w świetle przeprowadzonych dowodów Sąd uznał za niewątpliwe, fakt takiego ustalania stawek i negatywnego wpływu tej kwestii na budżet pozwanego, jak również ponoszenia kosztów wysypiska śmieci w świetle zeznań świadków- niesprzecznych w tym zakresie, jak również zeznań pozwanego należy uznać za niewątpliwy. Niewątpliwie zatem podwyższenie stawek na ścieki oraz przekazanie wysypiska innemu podmiotowi, samo w sobie miało pozytywny wpływ na wynik finansowy pozwanego.

Jednakże z zeznań E. K., jak również A. M. (2), który choć zeznaje w charakterze pozwanego, to nie sposób się doszukać w jego zeznaniach jakiejkolwiek stronniczości, nie on podejmował decyzję o wypowiedzeniu, nie miał na nią żadnego wpływu, wynika, iż A. M. (2), od chwili wyznaczenia go pełniącym obowiązki kierownika (...) podjął szereg aktywnych działań ukierunkowanych na poprawę sytuacji finansowej (...).

Z zeznań E. K. i P. F. wynika, iż wymieniony zaczął aktywnie poszukiwać dla (...) zleceń, jednocześnie w sposób bardzo oszczędny podchodził do wszelkich wydatków dokonując zakupów jedynie wtedy, gdy były zabezpieczone na nie środki finansowe, co wcześniej nie zawsze było przestrzegane, ponadto zlecił intensywne działania windykacyjne w celu odzyskania wszystkich wierzytelności. Dokonał analizy zatrudnienia i zlikwidował część etatów, która nie była niezbędna do funkcjonowania pozwanego. Ponadto z wypracowanych zysków poczynił inwestycje w sprzęt, dzięki czemu jest możliwe pozyskiwanie większej ilości zleceń, jak również eksploatacja jest mniej kosztowna.

Wszystkie te działania jednocześnie spowodowały, że w okresie pierwszego półrocza pełnienia przez wymienionego funkcji, a zatem dokładnie w okresie, gdy powód nadal był zatrudniony na umowę o pracę, ale pozostawał na zwolnieniu od chwili, gdy funkcję Burmistrza objął P. F., Zakład (...) w bardzo znaczący sposób poprawił wyniki finansowe. Na koniec roku 2014, jak podała E. K., zobowiązania wymagalne pozwanego wynosiły 260 000 złotych, w czerwcu 2015 roku 88.000, zaś na koniec III kwartału nie było takich. Niewątpliwie wpływ na powyższe miała tez sytuacja Gminy, która to w 2014 roku przestała regulować zobowiązania do (...), a 2015 roku jej sytuacja się poprawiła i robiła to na bieżąco, jednak z zeznań E. K. wynika, że było to również związane z oszczędnym podejściem do wydatków. Z jej zeznań wynika też, że A. M. (2) aktywnie współpracuje z nią, jako główną księgową, przy planowaniu wydatków.

Oceniając powyższe w kontekście wypowiedzenia powodowi stosunku pracy należy stwierdzić, że dokonanie się tak istotnej zmiany w okresie nieobecności pracownika, który zarządzał zakładem, pod kierownictwem innej osoby w sposób uzasadniony może doprowadzić do uznania, iż umiejętności organizacyjne, zarządcze osoby, która dotychczas wykonywała tę funkcję są mniejsze i jej efektywność jest niższa. Powód zarzucił, iż P. F. nie pracował z nim ani jednego dnia, wobec czego nie może ocenić jego umiejętności, czy zaufania, jakie powinien do powoda mieć. Niezależnie od tego, że istotnie pojawiały się przedwyborcze wypowiedzi wymienionego, z których można było wnioskować, że zatrudnienie powoda na jego stanowisku nie jest pewne, to trzeba zauważyć, że sam powód nie dał możliwości sprawdzenia, jak ta współpraca mogłaby przebiegać z uwagi na swą nieobecność w tym okresie. Ta okoliczność w zestawieniu z widocznymi i szybkimi efektami pracy osoby, która go na stanowisku zastępowała, bardzo istotna poprawa w ciągu 6 miesięcy wyniku jednostki może w uzasadniony sposób prowadzić do uznania, iż umiejętności zarządzania powoda jednostką, umiejętność organizacji pracy jest niższa, niż oczekiwana, zaś dokładna analiza zatrudnienia, kosztów, ich wydatkowania dokonywana we wcześniejszym czasie mogła zapobiec tak złemu wynikowi (...), jaki wystąpił w 2014 roku.

Trzeba wskazać na utrwalone orzecznictwo, z którego wynika, iż wypowiedzenie jest zwykłym sposobem rozwiązania stosunku pracy i nie są wymagane jakieś doniosłe przyczyny, by w tym trybie zakończyć umowę wiążąca pracownika z pracodawcą. W odniesieniu do kierownika samorządowej jednostki budżetowej, jakim był powód, zaufanie ze strony osoby kierującej jednostką samorządu terytorialnego jest niezbędne, osoby te ze sobą ściśle współpracują.

Dowody przeprowadzone przed Sądem w odniesieniu do części zarzutów pozwalają na uznanie, że utrata zaufania ma uzasadnione przyczyny. A należy wskazać, iż potwierdzenie się choćby jednego z licznych zarzutów wymienionych w wypowiedzeniu, o ile ma on taką wagę, iż może stanowić uzasadnioną jego przyczynę powoduje, że wypowiedzenie jest zgodne z prawem, nawet jeśli pozostałe zarzuty się nie potwierdzą, lu nie są na tyle ważkie, by uzasadnić rozwiązanie stosunku pracy.

Z uwagi na tę okoliczność, Sąd uznał za niezasadne roszczenie powoda o zasądzenie na podstawie art. 45§2 kp odszkodowania za niezgodne z prawem rozwiązanie stosunku pracy.

O kosztach procesu orzeczono na podstawie art. 98§1 kpc, przy określaniu wynagrodzenia za czynności radcy prawnego Sąd miał na uwadze brzmienie treści § 11 ust. 1 pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 roku w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu.