Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt V ACz 205/13

POSTANOWIENIE

Dnia 13 marca 2013 r.

Sąd Apelacyjny w Katowicach, Wydział V Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący: SSA Zofia Kołaczyk

Sędziowie: SA Urszula Bożałkińska (spr.)

SA Tomasz Pidzik

po rozpoznaniu w dniu 13 marca 2013 r. w Katowicach

na posiedzeniu niejawnym

sprawy z wniosku (...) spółki akcyjnej we W.

z udziałem Powiatu (...)

o nadanie klauzuli wykonalności

na skutek zażalenia wnioskodawcy

na postanowienie Sądu Okręgowego w Gliwicach

z dnia 21 stycznia 2013 r., sygn. X GCo 82/12

postanawia:

oddalić zażalenie.

Sygn. akt V ACz 205/13

UZASADNIENIE

Zaskarżonym postanowieniem Sąd Okręgowy oddalił wniosek o nadanie klauzuli wykonalności wyrokowi Sądu Okręgowego w Gliwicach z dnia 26 października 2011 r., sygn. akt X GC 281/11 przeciwko Powiatowi (...) jako następcy prawnemu dłużnika – (...) Szpitala (...) w T., z uwagi na nie wykazanie przez wnioskodawcę faktu przejścia zobowiązań Szpitala na rzecz Powiatu. Z ustaleń poczynionych przez Sąd wynikało bowiem, iż Szpital w dalszym ciągu nie został wykreślony z Krajowego Rejestru Sądowego.

W zażaleniu na powyższe postanowienie wnioskodawca wnosił o jego zmianę poprzez uwzględnienie wniosku o nadanie klauzuli wykonalności. Podniósł, iż zgodnie z art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. 2007, Nr 14, poz. 89) zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Pod pojęciem zakończenia likwidacji, o którym mowa
w powyższym przepisie rozumieć należy dzień wskazany w uchwale organu założycielskiego szpitala jako dzień zakończenie czynności likwidacyjnych (którego obowiązek określenia przewiduje ustawa – art. 60 ust. 4b pkt 5). Tak więc wnioskodawca przedkładając uchwałę Rady Powiatu w (...) określającą datę zakończenia czynności likwidacyjnych wymienionego w tytule egzekucyjnym Szpitala na dzień 31 grudnia 2011 r., wykazał właściwym, w myśl art. 788 k.p.c., dokumentem fakt przejścia obowiązku stwierdzonego tytułem na rzecz Powiatu (...).

Sąd Apelacyjny zważył, co następuje:

Zażalenie nie zasługiwało na uwzględnienie.

Na wstępie zasygnalizowania wymagało, iż do oceny momentu przejścia zobowiązań likwidowanego szpitala na rzecz powiatu miarodajna była treść przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. Zgodnie bowiem z art. 204 ust. 5 ustawy
z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. 2011, Nr 112, poz. 654) uchylającej ustawę o zakładach opieki zdrowotnej do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowej ustawy, tj. przed dniem 1 lipca 2011 r., stosować należy przepisy dotychczasowe. Z przedłożonego zaś przez skarżącego wydruku uchwały Rady Powiatu w (...) w sprawie likwidacji (...) Szpitala (...)
w T. wynikało, iż jako dzień otwarcia likwidacji wskazany został dzień 1 kwietnia 2010 r.

Tak więc stosownie do art. 60 ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej zobowiązania i należności wskazanego w tytule egzekucyjnym szpitala po jego likwidacji,
z mocy prawa przejść winny na rzecz właściwej jednostki samorządu terytorialnego
– w niniejszej sprawie na rzecz powiatu (...). Jednocześnie podzielić należało ugruntowane w orzecznictwie stanowisko, zgodnie z którym momentem przejścia zobowiązań, w myśl powyższego przepisu, jest data zakończenia czynności likwidacyjnych wskazana w uchwale o likwidacji (por. uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 14 lipca 2005 r., sygn. III CZP 34/05, wyrok Sądu Najwyższego z dnia 1 kwietnia 2011 r., sygn. III CSK 181/10, postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 maja 2009 r., sygn. Ts 82/08). Słusznie zatem skarżący podnosił, iż do nadania tytułowi egzekucyjnemu klauzuli wykonalności przeciwko jednostce przejmującej zobowiązania likwidowanego Szpitala,
nie była konieczna utrata osobowości prawnej przez Szpital w wyniku wykreślenia
go z Krajowego Rejestru Sądowego.

Pomimo przedstawionych uwag wniosek skarżącego nie zasługiwał jednak na uwzględnienie. Zwrócić należało bowiem uwagę, iż zgodnie z art. 788 k.p.c. podstawą nadania klauzuli wykonalności na rzecz następcy prawnego jest wykazanie przejścia uprawnienia za pomocą dokumentu urzędowego bądź prywatnego z podpisami urzędowo poświadczonymi. W ocenie Sądu Apelacyjnego, skarżący obowiązkowi powyższemu
nie sprostał. Do wniosku o nadanie klauzuli wykonalności dołączony został bowiem jedynie sporządzony przez wnioskodawcę wydruk ze strony internetowej (...) Starostwa Powiatowego w (...), zawierający treść uchwały
w sprawie likwidacji Szpitala. Zdaniem Sądu Apelacyjnego dokumentu powyższego
nie można było uznać za dokument prywatny z podpisami urzędowo poświadczonymi ani też za dokument urzędowy sporządzony w przepisanej formie przez powołane do tego organy władzy publicznej bądź inne organy państwowe w zakresie ich działania (art. 244 k.p.c.). Jakkolwiek bowiem biuletyn informacji publicznej prowadzony jest przez ograny władzy publicznej, zaś zasady jego prowadzenia regulują przepisy ustawowe (ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej Dz. U. 2001, Nr 112, poz. 1198) przewidujące określone rozwiązania, mające na celu zagwarantowanie autentyczności
i weryfikowalności udostępnianych informacji, to jednak ustawodawca nie zdecydował się, aby samodzielnie pobranym przez strony wydrukom z biuletynu nadać moc równą dokumentom urzędowym wystawionym przez właściwe organu, tak jak ma to miejsce chociażby w przypadku wydruków pobieranych z Krajowego Rejestru Sądowego (art. 4
ust. 4
aa ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym Dz. 2007, Nr 168, poz. 1186).

Jednocześnie podkreślenia wymagało, że przedłożenie dokumentu, o którym mowa
w art. 788 k.p.c., stanowi warunek prawny a nie formalny i nie podlega uzupełnieniu w trybie art. 130 k.p.c. Skutkiem niewypełnienia warunku prawnego może być zatem tylko oddalenie wniosku o nadanie klauzuli wykonalności (por. uchwała Sądy Najwyższego z dnia 21 grudnia 2010 r., sygn. III CZP 94/10, OSNC 2011, nr 9, poz. 91, z dnia 19 marca 2009 r., sygn. III CZP 5/09, OSNC 2010, nr 1 poz. 3, z dnia 18 marca 2011 r., sygn. III CZP 117/10, OSNC 2011, nr 11, poz. 120).

Stąd też uznając, iż skarżący nie przedłożył dokumentu urzędowego potwierdzającego datę zakończenia czynności likwidacyjnych wymienionego w tytule egzekucyjnym Szpitala,
a tym samym nie wykazał faktu przejścia uprawnień stwierdzonych tytułem, Sąd Apelacyjny oddalił zażalenie, jako bezzasadne, na podstawie art. 385 k.p.c. w zw. z art. 397 § 2 k.p.c.