Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt VIII U 836/16

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 22 marca 2016 roku - znak (...) Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. odmówił A. B. prawa do świadczenia przedemerytalnego na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że wnioskodawczyni udowodniła łącznie: 28 lat, 10 miesięcy 1 dzień okresów ubezpieczenia, w tym: 23 lata, 17 dni okresów składkowych oraz 5 lat, 9 miesięcy i 14 dni okresów nieskładkowych. A co za tym idzie brak było podstaw prawnych do przyznania świadczenia przedemerytalnego.

/decyzja - k. 21 plik III akt ZUS/

W dniu 12 kwietnia 2016 roku A. B. złożyła odwołanie od ww. decyzji, wnosząc o jej zmianę i przyznanie świadczenia przedemerytalnego. Ubezpieczona podniosła, że spełnia warunki do nabycia wskazanego świadczenia z uwagi na likwidację pracodawcy. Ponadto jest zdania, że do okresów zatrudnienia ZUS powinien zaliczyć okres pobierania zasiłku stałego z MOPS, wypłacanego od dnia 1 sierpnia 2004 roku do dnia 31 sierpnia 2006 roku jako okres składkowy oraz okres rejestracji w PUP od dnia 20 maja 1998 roku do dnia 2 lipca 2000 roku, od dnia 18 lipca 2000 roku do dnia 20 grudnia 2001 roku i od dnia 21 grudnia 2002 do dnia 31 lipca 2004 roku jako okres nieskładkowy.

/odwołanie - k. 2 - 3 verte/

W złożonej w dniu 21 kwietnia 2016 roku odpowiedzi na odwołanie Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. wniósł o jego oddalenie, podtrzymując argumentację przedstawioną w zaskarżonej decyzji. Dodatkowo wskazał, że do stażu pracy nie uwzględniono okresów rejestracji w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba poszukująca pracy, bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych, bowiem nie jest to okres składkowy i nieskładkowy w rozumieniu przepisów art. 6 i 7 ustawy emerytalnej. Ponadto podniósł, że w aktach sprawy brak jest zaświadczenia o pobieraniu przez wnioskodawczynię, w okresie od dnia 1 sierpnia 2004 roku do dnia 31 sierpnia 2006 roku zasiłku stałego, wypłacanego przez MOPS, od którego były odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne. Ze znajdującego się w aktach sprawy zaświadczenia MOPS z dnia: 28 września 2004 roku (K-14/II) wynika, iż od dnia 3 lipca 2000 roku składki na ubezpieczenia społeczne za A. B. nie są odprowadzane. Zakład dodał także, że w aktach sprawy brak jest dowodu stanowiącego o niewypłacalności pracodawcy. Z przedłożonego przez wnioskodawczynię świadectwa pracy (...) Sp. z o.o. z dnia 10 czerwca 2015 roku wynika, że stosunek pracy z A. B. ustał na zasadzie porozumienia stron w oparciu o przepisy art. 30 § 1 pkt 1 ustawy z dnia: 26.06.1974r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2014 poz. 1502 ze zm.) w trybie art.10 ust. 1 ustawy z dnia: 13.03.2003r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących pracowników (Dz.U. Nr 90, poz. 844).

/ odpowiedź na odwołanie - k. 4 - 4 verte/

Sąd Okręgowy w Łodzi ustalił następujący stan faktyczny

A. B. urodziła się w dniu (...).

W dniu 8 stycznia 2016 roku wnioskodawczyni złożyła wniosek o świadczenie przedemerytalne.

/okoliczność bezsporna, a nadto: wniosek o świadczenie przedemerytalne – k. 1 plik III akt ZUS/

Wnioskodawczyni udokumentowała okres ubezpieczeniowy wynoszący: 28 lat, 10 miesięcy 1 dzień okresów ubezpieczenia, w tym: 23 lata i 17 dni okresów składkowych oraz 5 lat, 9 miesięcy i 14 dni okresów nieskładkowych..

/okoliczność bezsporna, a nadto: wyliczenie – k. 20 plik III akt ZUS/

A. B. w okresie od dnia 12 grudnia 2006 roku do dnia 10 czerwca 2015 roku była zatrudniona w (...) Sp. z o.o. przy czym w okresie od dnia 12 grudnia 2006 roku do dnia 30 kwietnia 2015 roku w wymiarze całego etatu zaś od 1 maja 2015roku do 10 czerwca 2015 roku w wymiarze ¼ etatu. Pracę swą świadczyła kolejno w okresie od dnia 12 grudnia 2006 roku do 30 listopada 2010 roku w III Szpitalu Miejskim im. (...) J. w Ł.; od dnia 1 grudnia 2010 roku do dnia 28 lutego 2014 roku w (...) Company Sp. z. o.o. Sp. Komandytową zaś w okresie od 1 marca 2014 roku do dnia 30 kwietnia 2014 roku w (...) Sp. z o.o. W okresie zatrudnienia wnioskodawczyni pracowała jako salowa a następnie jako sanitariusz szpitalny. Do rozwiązania stosunku pracy doszło na podstawie porozumienia stron w oparciu o przepisy art. 30 § 1 pkt 1 ustawy z dnia: 26.06.1974r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2014 poz. 1502 ze zm.) oraz w trybie art.10 ust. 1 ustawy z dnia: 13.03.2003r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących pracowników (Dz.U. Nr 90, poz. 844).

/świadectwa pracy - k. 5 plik III akt ZUS, rozwiązanie umowy o pracę - k. 6 plik III akt ZUS /

A. B., w okresie od dnia 8 sierpnia 2006 roku do dnia 31 marca 2007 roku na podstawie umowy zlecenia wykonywała czynności na rzecz Sp. o.o. (...) w K.. Miejscem wykonywania pracy (...) Sp.z o.o. w Ł..

/zaświadczenie z dnia 29 czerwca 2007 roku k. 4 plik III akt ZUS/

Wnioskodawczyni była zarejestrowana w Urzędzie Pracy w Ł. w następujących okresach:

- od dnia 20 maja 1998 roku do dnia 2 lipca 2000 roku,

- od dnia 18 lipca 2000 roku do dnia 31 lipca 2004 roku;

- od dnia 28 września 2004 roku do 31 sierpnia 2006 roku.

Przy czym w okresie od dnia 21 grudnia 2001 roku do dnia 20 grudnia 2002 roku pobierała zasiłek dla bezrobotnych.

/zaświadczenie z dnia 12 czerwca 2014 roku k. 2 plik III akt ZUS/

Decyzją z dnia 10 września 2004 roku Prezydent Miasta Ł. został przyznany wnioskodawczyni na okres od dnia 1 sierpnia 2004 roku do dnia 31 sierpnia 2007 roku zasiłek stały w wysokości 174 złotych wypłacany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ł. przy ul. (...). Jednocześnie decyzja ta zobowiązywała Ośrodek do zgłoszenia A. B. do ubezpieczenia zdrowotnego i opłacenia składek na wskazane ubezpieczenie.

/decyzja z dnia 10 września 2004 roku k. 36/

(...) Sp. z o.o. we W. została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 11 sierpnia 2011 roku. Na dzień 11 maja 2016 roku brak było adnotacji w Dziele 6 o likwidacji, upadłości czy wykreśleniu spółki z przedmiotowego rejestru.

/wyciąg z rejestru KRS zna dzień 11 maja 2016 roku k. 7-10/

Spółka (...) nie została zlikwidowana, nadal funkcjonuje i prowadzi działalność. Zlikwidowane został jedynie stanowisko wnioskodawczyni i w związku z tym została zwolniona z pracy.

/ przesłuchanie wnioskodawcy z dnia 29 marca 2017 roku k. 44- 44v w zw. z wyjaśnieniami złożonymi w dniu 16 lutego 2017 roku 00:11:03 - 00:17:02 /

A. B. ponownie została zarejestrowana jako osoba bezrobotna Powiatowym Urzędzie Pracy w Ł. od dnia 18 czerwca 2015 roku do chwili obecnej i pobiera z tego tytułu zasiłek. 180 dni pobierania zasiłku upłynęło w dniu 16 czerwca 2016 roku. Zostało to stwierdzone zaświadczeniem wystawionym przez PUP w Ł. w dniu 8 stycznia 2016 roku.

/zaświadczenie z dnia 8 stycznia 2016 roku k. 7 plik III akt ZUS//

Decyzją z dnia 22 marca 2016 roku - znak (...) Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. odmówił A. B. prawa do świadczenia przedemerytalnego na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że wnioskodawczyni udowodniła łącznie: 28 lat, 10 miesięcy 1 dzień okresów ubezpieczenia, w tym: 23 lata, 17 dni okresów składkowych oraz 5 lat, 9 miesięcy i 14 dni okresów nieskładkowych. A co za tym idzie brak było podstaw prawnych do przyznania świadczenia przedemerytalnego.

/decyzja - k. 21 plik III akt ZUS/

Sąd Okręgowy w Łodzi zważył, co następuje

Odwołanie jako nieuzasadnione, podlegało oddaleniu.

W rozpoznawanej sprawie przedmiotem sporu była kwestia, czy A. B. spełniła przesłanki do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego, określone w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 roku o świadczeniach przedemerytalnych ( tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 170 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 powołanej ustawy prawo do świadczenia przedemerytalnego przysługuje osobie, która:

1) do dnia rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z powodu likwidacji pracodawcy lub niewypłacalności pracodawcy, w rozumieniu przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, u którego była zatrudniona lub pozostawała w stosunku służbowym przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, ukończyła co najmniej 56 lat - kobieta oraz 61 lat - mężczyzna i posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, lub

2) do dnia rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o promocji zatrudnienia", w którym była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, ukończyła co najmniej 55 lat - kobieta oraz 60 lat - mężczyzna oraz posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 30 lat dla kobiet i 35 lat dla mężczyzn, lub

3) do dnia ogłoszenia upadłości prowadziła nieprzerwanie i przez okres nie krótszy niż 24 miesiące pozarolniczą działalność, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych", i za ten okres opłaciła składki na ubezpieczenia społeczne oraz do dnia ogłoszenia upadłości ukończyła co najmniej 56 lat - kobieta i 61 lat - mężczyzna i posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, lub

4) zarejestrowała się we właściwym powiatowym urzędzie pracy w ciągu 30 dni od dnia ustania prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy, pobieranej nieprzerwanie przez okres co najmniej 5 lat, i do dnia, w którym ustało prawo do renty, ukończyła co najmniej 55 lat - kobieta oraz 60 lat - mężczyzna i osiągnęła okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, lub

5) do dnia rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia, w którym była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn, lub

6) do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy lub stosunku służbowego, z powodu likwidacji pracodawcy lub niewypłacalności pracodawcy, w rozumieniu przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, u którego była zatrudniona lub pozostawała w stosunku służbowym przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, posiadała okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 34 lata dla kobiet i 39 lat dla mężczyzn.

Natomiast art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o świadczeniach przedemerytalnych stanowi, że za okres uprawniający do emerytury, o którym mowa w ust. 1, uważa się okres ustalony zgodnie z przepisami art. 5-9, art. 10 ust. 1 oraz art. 11 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do treści art. 2 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy świadczenie przedemerytalne przysługuje osobie określonej w ust. 1 po upływie co najmniej 180 dni pobierania zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w ustawie o promocji zatrudnienia, jeżeli osoba ta spełnia łącznie następujące warunki:

1)  nadal jest zarejestrowana jako bezrobotna;

2)  w okresie pobierania zasiłku dla bezrobotnych nie odmówiła bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia, albo zatrudnienia
w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych;

3)  złoży wniosek o przyznanie świadczenia przedemerytalnego w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia wydania przez powiatowy urząd pracy dokumentu poświadczającego 180 - dniowy okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych.

Osoba ubiegająca się o świadczenie przedemerytalne musi spełniać łącznie przesłanki wymienione w art. 2 ust. 1 i ust. 3 powołanej ustawy.

Bezsprzecznym jest, że wnioskodawczyni nie spełniła przesłanek określonych w art. 2 ust. 1 pkt. 1, ponieważ nie doszło do rozwiązania stosunku pracy z powodu likwidacji pracodawcy. A. B., w ramach złożonych zeznań wskazała, że pracodawca nadal funkcjonuje i prowadzi działalność gospodarczą, a jedynie zlikwidowane zostało jej stanowisko pracy. W związku z tym brak było podstaw do przyznania świadczenia przedemerytalnego w oparciu o powyższe uregulowanie prawne.

Ponadto wnioskodawczyni upatrywała zasadności swojego żądania w dyspozycji art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, wskazując, iż stosunek pracy został rozwiązany z przyczyn dotyczących zakładu pracy, oraz że legitymuje się ona ponad 30 – letnim stażem pracy i ukończyła 55 lat.

W ocenie organu rentowego wnioskodawczyni nie spełniła wszystkich przesłanek wskazanych w powyższym przepisie, tj. nie legitymuje się ponad 30 – letnim stażem pracy. A. B. udowodniła jedynie 28 lat, 10 miesięcy 1 dzień okresów ubezpieczenia, w tym: 23 lata, 17 dni okresów składkowych oraz 5 lat, 9 miesięcy i 14 dni okresów nieskładkowych.

Zauważyć należy, że świadczenie przedemerytalne jest należnością wyjątkową w systemie ubezpieczeń społecznych. Jego funkcja ma charakter socjalny. Wyznaczana jest przez trudności w znalezieniu pracy (zatrudnienia) przez osobę, która znajduje się w wieku poprzedzającym nabycie prawa do emerytury. W tym kontekście należy postrzegać warunek posiadania relatywnie wysokiego okresu składkowego i nieskładkowego, a także konieczność pobierania przed nabyciem prawa zasiłku dla bezrobotnych.

Wskazane w powyższym przepisie warunki muszą zostać spełnione kumulatywnie. Oznacza to, że niezachowanie jednego z nich niweczy prawo do świadczenia przedemerytalnego. W tej sytuacji należało skupić się na wymogu posiadania przez wnioskodawczynię stażu 30 lat uprawniających do emerytury.

Jak wynika z akt sprawy organ rentowy nie zaliczył - zgodnie żądaniem wnioskodawczyni - do okresu stażu ubezpieczeniowego okresu pobierania zasiłku stałego z MOPS wypłacanego od dnia 1 sierpnia 2004 roku do dnia 31 sierpnia 2006 roku jako okresu składkowego jak również okresu rejestracji w PUP od dnia 20 maja 1998 roku do dnia 2 lipca 2000 roku, od dnia 18 lipca 2000 roku do dnia 20 grudnia 2001 roku i od dnia 21 grudnia 2002 do dnia 31 lipca 2004 roku jako okresu nieskładkowego.

Okres pobierania zasiłku stałego z MOPS nie mógł zostać uwzględniony do stażu pracy jako okres składkowy, ponieważ podmiot ten nie odprowadzał składek na ubezpieczenie społeczne, a jedynie na ubezpieczenie zdrowotne. Ze złożonej przez skarżącą decyzji z dnia 10 września 2004 roku wydanej przez Prezydenta Miasta Ł. wynika, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej był zobowiązany do wypłaty przyznanego w wysokości 174 złotych zasiłku stałego oraz opłacenia składek na ubezpieczenie zdrowotne. Brak jest dyspozycji co do opłaty składek na ubezpieczenie społeczne. Dlatego też nie było możliwe, uznanie okresu pobierania zasiłku stałego w okresie od 1 sierpnia 2004 roku do 31 sierpnia 2008 roku jako okresu składkowego. A co za tym idzie, staż ubezpieczeniowy o wskazany okres nie mógł się zwiększyć.

Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej określała i określa rodzaje świadczeń przyznawanych uprawnionym osobom. Jednym ze świadczeń jest zasiłek stały. Świadczenie to jednak nie podlega tzw. oskładkowaniu, czyli nie są odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne. Jedyna składka, jaka jest odprowadzana dotyczy ubezpieczenia zdrowotnego, co nie ma wpływu na ogólny staż ubezpieczeniowy.

Z powyższych względów okres pobierania zasiłku stałego nie mógł być uwzględniony do stażu ubezpieczeniowego wnioskodawczyni.

Podobnie nie było podstaw do podzielenia twierdzeń skarżącej co do możliwości uwzględnienia okresu zarejestrowania jej jako osoby bezrobotnej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ł. jako osoby poszukującej pracy, bez prawa do zasiłku, bowiem nie jest to ani okres składkowy ani okres nieskładkowy. Jedynie okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych stanowi okres składkowy, bowiem odprowadzane są wówczas za osobę pobierającą świadczenie składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe (art. 6 i 7 ustawy o emeryturach i rentach z FUS).

W ocenie Sądu, materiał dowodowy zgromadzony w niniejszym postępowaniu nie dał podstaw do uznania, że A. B. spełnia warunek posiadania wymaganego przepisami stażu 30 lat okresów składkowych i nieskładkowych. A co za tym idzie, skarżąca nie spełnia przesłanek do nabycia świadczenia przedemerytalnego zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o świadczeniach przedemerytalnych.

W tym stanie rzeczy, Sąd Okręgowy na podstawie art. 477 14 § 1 k.p.c. oddalił odwołanie.

Zarządzenie: odpis wyroku z uzasadnieniem i pouczeniem doręczyć wnioskodawczyni

E.W.