Pełny tekst orzeczenia

Sygnatura akt VI U 444/17

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 22 listopada 2017 roku

Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący: SSO Tomasz Korzeń

Protokolant: st.sekr.sąd. Anna Kopala

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2017 roku

sprawy z odwołania Przedsiębiorstwa Handlowo Usługowego (...) w S. K.

od decyzji z dnia 29 maja 2017 roku, znak:(...)

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w G.

z udziałem ubezpieczonych:

A. B.

G. K. (1)

U. K. (1)

D. Ż. (1)

J. W. (1)

o wysokość składek

I.  umarza postępowanie co do składek za listopad 2012 r. odnośnie A. B., za październik 2012 r. odnośnie J. W. (1) i G. K. (1);

II.  oddala odwołania;

III.  zasądza od M. R. na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w G. 1320 zł tytułem zwrotu kosztów procesu.

SSO Tomasz Korzeń

VI U 444/17 UZASADNIENIE

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G. decyzjami z 29.05.2017 r. ustalił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w 2012 r. z tytułu zatrudnienia na podstawie umów o pracę przez M. R. odnośnie:

1. A. B.: w listopadzie na 0 zł, w grudniu 3526 zł na ubezpieczenia społeczne i 3042,58 zł na ubezpieczenie zdrowotne;

2. G. K. (1): w październiku na 0 zł, w listopadzie 3526 zł na ubezpieczenia społeczne i 3042,58 zł na ubezpieczenie zdrowotne, w grudniu 3526 zł na ubezpieczenia społeczne i 3042,58 zł na ubezpieczenie zdrowotne.

3. U. K. (1): w grudniu 535,50 zł na ubezpieczenia społeczne i 462,08 zł na ubezpieczenie zdrowotne;

4. D. Ż. (2): w grudniu 412 zł na ubezpieczenia społeczne i 355,52 zł na ubezpieczenie zdrowotne;

5. J. W. (1): w październiku na 0 zł, w listopadzie 1297,89 zł na ubezpieczenia społeczne i 1119,94 zł na ubezpieczenie zdrowotne; w grudniu 3526 zł na ubezpieczenia społeczne i 3042,58 zł na ubezpieczenie zdrowotne.

M. R. złożył odwołania od tych decyzji, żądając ustalenia, iż podstawy wymiaru składek wynoszą 0 zł za każdy z miesięcy objętych decyzją oraz zasądzenia kosztów procesu.

Decyzji zarzucił:

1. naruszenie prawa materialnego, tj. art. 77 1 § 1 k.p., przez jego błędną wykładnię i w konsekwencji niezastosowanie, poprzez kwalifikację podróży służbowej ubezpieczonej jako oddelegowania,

2. naruszenie prawa materialnego, tj. art. 19 ust. 1 i 21 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w zw. z § 2 ust. 1 pkt 16 Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r. przez ich błędną wykładnię polegającą na tym, iż Organ rentowy uznał, że był uprawniony do podwyższenia podstawy wymiaru składek z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę u płatnika składek w sytuacji, gdy ubezpieczona uzyskała przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych niższy niż przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w sytuacji gdy przy stwierdzeniu tego wynagrodzenia w wysokości niższej niż przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej organ nie był uprawniony do takiego podwyższenia,

3. naruszenie prawa materialnego, tj. art. 12 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r., w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego przez jego niewłaściwe zastosowanie, gdyż ubezpieczona nie znajdowała się w warunkach oddelegowania do pracy za granicę, o których mowa w tym przepisie, a odbywała podróż służbową,

4. naruszenie przepisów postępowania, tj. art. 11 k.p.a. w zw. z art. 77 § 1 i art. 107 § 3 k.p.a., poprzez naruszenie przez organ zasady przekonywania oraz zebrania i rozpatrzenia dowodów w sposób niewszechstronny przejawiającym się w:

a) podaniu w uzasadnieniu decyzji na poparcie stanowiska organu orzeczenia, które nie istnieje oraz bez sprecyzowania jaki Sąd Apelacyjny rzekomo wydał wyrok, który uzasadniał weryfikację i przeliczenie podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych/ a nadto wpłynął na wydłużenie postępowania wyjaśniającego;

b) brak jakiegokolwiek uzasadnienia zastosowania w sprawie art. 12 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,

c) brak poczynienia ustaleń w zakresie tego, jakie konkretnie świadczenia ubezpieczona otrzymała w związku z jej wyjazdem do Niemiec i w jakiej one były wysokości, a tym samym brak rozważenia możliwości zastosowania w sprawie § 2 ust. 1 pkt 15 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r.

Organ rentowy wniósł o oddalenie odwołań i zasądzenie kosztów procesu.

J. W. (1) poparła stanowisko pozwanego. Pozostałe ubezpieczone nie ustosunkowały sie do odwołań.

Sprawy z powyższych odwołań zostały połączone do wspólnego rozpoznania i rozstrzygnięcia.

Sąd ustalił co następuje:

Płatnik składek M. R. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udostępniania pracowników.

W ramach prowadzonej działalności zatrudniał pracowników na podstawie umów o pracę. Oddelegowywał ich do pracy przy usługach pielęgnacyjnych osób na terenie Niemiec. W umowach o pracę jako miejsca świadczenia pracy wskazywano ul. (...) w S. K. Stanowiska pracy określano jako opiekunka, pomoc domowa. Pracownicy wykonywali pracę na terenie Niemiec w sposób ciągły, bez powrotów do kraju w czasie ich wykonywania.

Zgodnie z regulaminem wynagradzania wysokość diet należnych opiekunkom z tytułu podróży zagranicznych zależała od kategorii zaszeregowania. Kategorie te nie były jednak stosowane.

Wobec płatnika składek organ rentowy wszczął postępowanie kontrolne, w wyniku którego wydano zaskarżone decyzje, na mocy których ustalono podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i proporcjonalnie ubezpieczenia zdrowotne za okresy wskazane w decyzjach za ubezpieczonych wg kwot pozostawionych w dyspozycji pracowników (wypłaconych ) w danym miesiącu (a nie za miesiąc, za który przysługiwały), ograniczając je do 3526 zł na ubezpieczenia społeczne i 3042,58 zł na ubezpieczenie zdrowotne (o ile przychody w danym miesiącu przekroczyły kwotę przeciętnego wynagrodzenia).

A. B. (1) była zatrudniona przez M. R. na podstawie umowy o pracę w okresie od 07.11 do 15.12.2012r. z wynagrodzeniem 1500 zł. W tym okresie została oddelegowana do pracy w Niemczech. Pracodawca wypłacił jej 710 euro w grudniu 2012 r. (za listopad) i 2093 zł. Płatnik składek zadeklarował składki na ubezpieczenie społeczne od podstawy wymiaru: za 11/2012r. - 1285,74 zł i za 12/2012r. - 789,59 zł.

G. K. (1) była zatrudniona na podstawie umowy o pracę w okresie od 06.10 do 6.12.2012 r. z wynagrodzeniem 1500 zł. Pracodawca wypłacił jej w listopadzie 3484 zł (za październik), w grudniu 4104 zł (za listopad) i 975 zł w grudniu. Płatnik składek naliczył składki na ubezpieczenie zdrowotne od podstawy wymiaru: 10/2012r. - 1013,01 zł, 11/2012r.:- 1294,35 zł , 12/2012r. - 272,50 zł.

U. K. (1) była zatrudniona na podstawie umowy o pracę w okresie od 14.12.2012r. do 15.02.2013r. z wynagrodzeniem 1500 zł. Została oddelegowana do pracy w Niemczech w okresie od 15.12.2012r, do 15.02.2013r. Za miesiąc grudzień 2012r. otrzymała wynagrodzenie w gotowce w dniu 31.12.2012r. w kwocie 535,50zł.

J. W. (1) zatrudniona była na podstawie umowy o pracę w okresie od 22.10.2012r. do 10.01.2013r. z wynagrodzeniem 1500 zł. Została oddelegowana do pracy w Niemczech w okresie od 23.10.2012r. do 10.01.2013r. W Polsce pracy nie wykonywała. Otrzymała od pracodawcy: w listopadzie 2012 r. - 290 euro (za październik), a w grudniu 2012 r. 870 euro (za listopad) oraz 1000 euro w styczniu 2013 r. (za grudzień). Płatnik składek zadeklarował składki na ubezpieczenie społeczne od podstawy wymiaru: 10/2012r.: - 521,76 zł, 11/2012 - 1500,00 zł, 12/2012r.- 1500,00 zł.

Inspekcja Pracy na wniosek płatnika udzieliła mu wyjaśnień w zakresie podróży służbowych.

dowód:

akta osobowe - teczki

umowy o pracę k. 77-82

zeznania świadka R. C. (1) k. 72

zeznania J. W. (1) k. 29 akt VI U 448/17

pismo PIP k. 67-71

w aktach ZUS:

- regulamin wynagradzania k.63-69

- odnośnie A. B. :protokół przesłuchania k.109-115, delegacja k. 133, świadectwo pracy k. 131, potwierdzenie przelewów k. 435, lista płac k. 397,369

- odnośnie G. K.: świadectwo pracy k. 185, delegacje k. 187-188, listy płac 355,369-370,397, potwierdzenie przelewów k. 423, 431

- odnośnie U. K.: świadectwo pracy k. 197, delegacja k. 199, lista płac 399

- odnośnie J. W.: świadectwo pracy k. 279, delegacje k. 284, listy płac 355, 369,397, potwierdzenie przelewów k. 427,433, 431

- odnośnie D. Ż.: świadectwo pracy k. 289, delegacja 291, lista płac 403

- protokół kontroli k. 475-567

Sąd zważył co następuje:

Sposób ustalania podstawy wymiaru składek określa ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U.2017.1778; dalej ustawa systemowa). W stanie prawnym objętym spornymi decyzjami przewidywała ona (art. 18 ust.1, art. 20 ust.1), iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe w przypadku pracowników stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12. (pozostałe poza określonymi w art. 4 pkt.9 nie mają zastosowania do ubezpieczonych). Art. 4 pkt. 9 przewiduje, iż przychód to - przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy.

Art. 66 ust. 1 punkt 1 lit. a ustawy z 27.08.2004 o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U.2016.1793) w stanie obowiązującym w spornym okresie przewidywała, iż obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub ubezpieczeniem społecznym rolników, które są pracownikami w rozumieniu ustawy. Zgodnie z art. 69 ust. 1 tej ustawy obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a i c-i, powstaje i wygasa w terminach określonych w przepisach o ubezpieczeniach społecznych. z kolei art. 81 przewiduje, iż 1. do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, d-i i pkt 3 i 11, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób, z zastrzeżeniem ust. 5, 6 i 10. Ust. 6 przewiduje, iż podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego, zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych.

§ 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (obecnie Dz.U.2015.2236; dalej jako rozporządzenie) w wersji obowiązującej w spornym okresie, przewidywało, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zwanych dalej "składkami", stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 2. § 2 pkt 1 ppkt. 15 rozporządzenia przewidywał, iż podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem pkt 17 (który dotyczy dodatków dewizowych wypłacanych pracownikom zatrudnionym na morskich statkach handlowych i rybackich).

Z kolei § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenie przewidywało, iż podstawy wymiaru składek nie stanowiła część wynagrodzenia pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców, z wyłączeniem osób wymienionych w art. 18 ust. 12 ustawy - w wysokości równowartości diety przysługującej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień pobytu, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, z tym zastrzeżeniem, że tak ustalony miesięczny przychód tych osób stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 28.10.2015 r. (Dz.U.2015.1808) uznał powyższe uregulowanie za niezgodne z art. 92 ust. 1 oraz art. 64 ust. 1 i 3 Konstytucji RP w zakresie, w jakim dotyczy pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców, uzyskujących przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych niższe niż przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Niemniej Trybunał orzekł, iż przepis wymieniony w części I, w zakresie tam wskazanym, traci moc obowiązującą z upływem 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

Tym samym, wobec odroczenia utraty mocy obowiązującej przepisu, należy go traktować jako obowiązujący w spornym okresie. Konsekwencją była więc niemożność obniżania podstawy wymiaru składek w trybie § 2 pkt 1 ppkt. 16 rozporządzenia (o równowartość diety w przypadku uzyskiwania przychodów niższych niż przeciętne wynagrodzenie). Podstawę wymiaru składek stanowiły więc dla osób, które uzyskały przychody poniżej przeciętnego wynagrodzenia - osiągnięty przychód, a w przypadku osób uzyskujący przychód powyżej przeciętnego wynagrodzenia - przychód pomniejszony o równowartość ilości dni oddelegowania i diety z tytułu podróży służbowe, przy czym nie więcej niż do kwoty przeciętnego wynagrodzenia. (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 14.01.2015r., II UK 150/13, Legalis nr 1186148).

Zgodnie z § 4 rozporządzenia stanowiące podstawę wymiaru składek przychody pracownika osiągane w walutach obcych przelicza się na złote w sposób przyjęty w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16.12.2011 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w roku 2012 wynosiła 3.526 zł (M.P.2011.115.1160).

Odwołania nie zasługują na uwzględnienie. Spór w sprawie sprowadzał się do kwalifikacji świadczeń pieniężnych otrzymanych przez ubezpieczone oraz osiąganych przezeń przychodów w poszczególnych miesiącach.

Sąd uznał, iż ubezpieczone nie były w podróży służbowej, a tym samym świadczenia im wypłacone ubezpieczonym nie mogą zostać uznane za nieoskładkowane z mocy § 2 pkt 1 ppkt. 15 rozporządzenia. Przepisy prawa ubezpieczeń społecznych nie zawierają własnej definicji podróży służbowej, a przepisy wykonawcze, dotyczące zasad ustalania podstawy wymiaru składek, wydane zostały na podstawie delegacji określonej w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z art. 77 5 § 1 k.p. pracownikowi, wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. W myśl załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19.12.2002 w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, dieta za podróż do Niemiec, do 28.02.2013 r., wynosiła 42 euro. Czym innym jest wykonywanie pracy za wynagrodzeniem, a czym innym podróż służbowa, gdyż diety i inne świadczenia, przysługujące z tytułu tej podróży nie stanowią wynagrodzenia za pracę, lecz inne świadczenia związane z pracą. Instytucja podróży służbowej nie może być bowiem używana dla ukrywania wynagrodzenia za pracę, czasu pracy, czy też dla zmniejszenia obciążeń podatkowych i składkowych. Ubezpieczone, podpisując umowy o pracę, miały wiedzę, że praca będzie polegała na opiece nad osobami starszymi, która odbywać się będzie w ich domach na terenie Niemiec. Podróż do miejsca wykonywania pracy była drogą do pracy, a nie podróżą w celu wykonania zadania sporadycznego. Na terenie Niemiec ubezpieczone realizowały zwykłe, umówione z pracodawcą czynności. Osoba wykonująca stałą pracę za granicą, czy to na podstawie umowy o pracę, czy też na jakiejkolwiek innej podstawie prawnej, nie przebywa w podróży służbowej. (patrz wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z dnia 13 stycznia 2017 r., III AUa 473/16, Legalis 1611836).

Zarzut naruszenia art. 19 ust. 1 i 21 ustawy systemowej w związku z § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzeniem jest niezrozumiały. Pozwany bowiem nie dokonywał zarzucanego podwyższenia uzyskanego przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Pozwany jedynie dokonał ustaleń podstaw wymiaru składek wg miesiąca wypłaty świadczeń i - w przypadku gdy przychód przekraczał przeciętne wynagrodzenie - dokonał obniżenia do tej wysokości.

Zarzut podania w uzasadnieniu decyzji na poparcie stanowiska organu orzeczenia, które nie istnieje jest niezrozumiały. Nieprawidłowe przywołanie orzeczenia w żaden sposób nie wpływa na ocenę dowodów ani zasadę przekonywania.

Zarzutu braku uzasadnienia zastosowania w sprawie art. 12 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego jest zasadny. Nie wypływa jednakże w żaden sposób na prawidłowość decyzji. Przedmiotem postępowania nie było podleganie przez ubezpieczonych (pracowników) ubezpieczeniu w Polsce. Do czasu uzyskania potwierdzenia ubezpieczenia w Niemczech w stosownej procedurze uzgodnień Sąd nie jest władny do wykraczania poza zakres decyzji. Na marginesie "ewentualnych" zarzutów dotyczących podlegania ubezpieczeniom w Niemczech - być może składki w Niemczech uległyby przedawnieniu - za okres objęty sporem, a nie za dalsze okresy. Z uwagi na zakres orzekania nie ma to jednak znaczenia dla sprawy.

Zarzut braku ustaleń w zakresie jakie konkretnie świadczenia ubezpieczone otrzymywały, wobec niezakwalifikowania należności wypłaconych jako należności z tytułu podróży służbowych, pozostaje bez znaczenia. Należy zauważyć, iż sam pracodawca nie wskazywał z jakiego tytułu świadczenia wypłacał. Wg regulaminu wynagradzania wysokość wynagrodzenia zależeć miała od grupy zaszeregowania, których pozwany nie stosował. Należy je bowiem zakwalifikować jako wynagrodzenie za pracę.

W świetle art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2016.2032) dla powstania obowiązku podatkowego (składkowego) istotny jest moment wypłaty (pozostawienia w dyspozycji) świadczeń pieniężnych pracownikowi, a nie wskazanie podstawy składek w deklaracjach . por. wyrok Sadu Apelacyjnego w Białymstoku z 16.3.2005 r. (III AUa 2121/04, OSA 2006, Nr 12, poz. 38, zgodnie z którym: Faktem jest, że pracodawca nie wywiązując się w terminie z obowiązku wypłacenia należnego wynagrodzenia naraził wnioskodawcę na kumulację należności za 2 lata, to jednak nie ma możliwości przypisania pieniędzy otrzymanych w 2003 r. do przychodu w 2002 r. i dokonać rozliczenia wstecz za 2002 r.). Tym samym należności wypłacone w danym miesiącu należało zsumować (w przypadku Euro - po przeliczeniu na złote zgodnie z § 4 rozporządzenia). Poprawności matematycznej przeliczeń odwołujący nie kwestionował.

Ustaleń w sprawie sąd dokonał na podstawie dokumentów zgromadzonych w aktach organu rentowego i złożonych przez strony postępowania w toku niniejszego postępowania, w tym akt osobowych ubezpieczonych i dokumentacji księgowej. Wiarygodność dokumentów nie była kwestionowana przez strony. Sąd oparł sie także na zeznaniach ubezpieczonej J. W. (1), a także częściowo świadka R. C.. Sąd uznał za niewiarygodne jej zeznania co do wykonywania pracy przez ubezpieczone w Polsce. Nie zostało to bowiem potwierdzone żadnymi dowodami, a rzekome roznoszenie ulotek nie było pracą określoną w zawartej umowie o pracę. Sad pominął dowód z zeznań świadka H., uznając iż sprawa została dostatecznie wyjaśniona oraz zeznań stron, poza J. W., albowiem nie stawiły sie celem złożenia zeznań.

Mając na względzie powyższe, na podstawie art. 477 14 § 1 KPC, Sad oddalił odwołania.

W zakresie żądania ustalenia podstaw wymiaru składek w wysokości wskazanej przez pozwanego w zaskarżonych decyzjach postępowanie umorzono na podstawie art. 355 KPC (kt. I wyroku).

O kosztach procesu orzeczono, od wskazanych przez odwołującego wartości przedmiotu sporu (k. 50), na podstawie art. 99 w związku z art. 98 § 1 i 3 KPC i § 2 pkt. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22.10.2015 roku w sprawie opłat za czynności radców prawnych (Dz.U.2015.1804).

SSO Tomasz Korzeń