Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt VI P 209/18

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 26 czerwca 2019 r.

Sąd Rejonowy Gdańsk-Południe w Gdańsku VI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący:

SSR Beata Piórek

Protokolant:

st. sekr. sądowy Monika Kłosek

po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2019 r. w Gdańsku na rozprawie

sprawy z powództwa A. C.

przeciwko (...)Sp. z o.o. w G.

o wynagrodzenie

I.  Powództwo oddala.

II.  Zasądza od powódki A. C. na rzecz pozwanego (...)Sp. z o.o. w G. kwotę 1367 zł (jeden tysiąc trzysta sześćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

Sygn. Akt VI P 209/18

UZASADNIENIE

Powódka A. C. w pozwie skierowanym przeciwko pozwanemu (...)sp. Z o.o. w G. wniosła o zasądzenie kwoty 7 201, 92 zł wraz ustawowymi odsetkami za opóźnienie :

-od kwoty 654, 72 zł od dnia 29 07 2017 r. do dnia zapłaty

-od kwoty 654, 72 zł od dnia 31 08 2017 r. do dnia zapłaty

-od kwoty 982, 08 zł od dnia 29 09 2017 r. do dnia zapłaty

-od kwoty 982, 08 zł od dnia 31 10 2017 r. do dnia zapłaty

-od kwoty 982, 08 zł od dnia 30 11 2017 r. do dnia zapłaty

-od kwoty 982, 08 zł od dnia 29 12 2017 r. do dnia zapłaty

-od kwoty 982, 08 zł od dnia 02 02 2018 r. do dnia zapłaty

-od kwoty 982, 08 zł od dnia 02 03 2018 r. do dnia zapłaty

Ponadto powódka wniosła o zasądzenie od pozwanej kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

W uzasadnieniu pozwu powódka wskazała m.i. , że jest zatrudniona u pozwanego (...) sp.z o.o. w G. na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony od 1 10 2010r. Początkowo była zatrudniona na stanowisku młodszej pielęgniarki , a od 31 10 2014r.jako pielęgniarka w pełnym wymiarze czasu pracy. Tzw. Dodatek pielęgniarski stanowi świadczenie znajdujące podstawę prawną w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 8 września 2015r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej / Dz U z 2015r. , poz. 1146ze zmianami/ oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 października 2015r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej/ Dz U 2015 poz. 1628/ jest to rodzaj dodatku pracowniczego nierozerwalnie związanego ze świadczeniem przez osoby uprawnione do jego otrzymywania w ramach zawartej umowy o pracę .

Strona powodowa opiera swoje roszczenie na wiążącej ja z pozwaną spółką umowie o pracę w korelacji z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz §4 ust.5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 października 2015r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Zgodnie ze wskazanymi regulacjami prawnymi , pozwana spółka jako świadczeniodawca posiadający umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej , zobowiązana była przekazywać do dyrektora właściwego Oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, za pośrednictwem serwisów internetowych , o których mowa w § 10 załącznika do rozporządzenia z dnia 8 września 2015r. informację , według stanu na dzień ogłoszenia rozporządzenia , o liczbie pielęgniarek i położnych wykonujących , u tego świadczeniodawcy zawód w rozumieniu art. 19 ust.1 pkt 1-3 ustawy z dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielęgniarki i położnej i realizujących świadczenia opieki zdrowotnej oraz w formie indywidualnej praktyki pielęgniarki i położnej wyłącznie w zakładzie leczniczym podmiotu leczniczego , w przeliczeniu na liczbę etatów , realizujących te świadczenia. Powódka spełnia wskazane warunki i pierwotnie została w tym zakresie zgłoszona do właściwego oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia , w pełni słusznie otrzymała zatem na skutek powyższego dodatek pielęgniarski. . Początkowo od 2016r. do stycznia 2017 dodatek wypłacany był powódce w formie odrębnego przelewu , obok wynagrodzenia . W okresie od lutego 2017r. do czerwca 2017 przedmiotowy dodatek pielęgniarski wciągnięty został do łącznej kwoty wynagrodzenia przelewanej co miesiąc powódce na wskazany rachunek bankowy . Od lipca 2017 powódka przebywała na urlopie macierzyńskim, lipiec był pierwszym miesiącem , w którym powódka nie otrzymała dodatku pielęgniarskiego , po czym do chwili wniesienia pozwu powódka nie otrzymała dodatku , który powinien gwarantować jej zwiększenie wynagrodzenia miesięcznego. Gwarancyjny charakter norm prawa pracy w odniesieniu do pracowników korzystających z urlopu macierzyńskiego wyklucza możliwość różnicowania sytuacji powódki jedynie w oparciu o to , czy pozostawała w danym okresie na urlopie macierzyńskim , czy nie . Strona pozwana podnosi , że środki na dodatek pielęgniarski nie zostały przyznane na konkretne pielęgniarki , lecz na statystyczną pielęgniarkę , a kwestia ich rozdziału i wysokości świadczeń pozostaje w wyłącznej gestii pracodawcy i przedstawicieli związków zawodowych pielęgniarek i położnych . Jednocześnie pozwana w żaden sposób nie uzasadniła i nie i nie jest w stanie uzasadnić ,na jakiej zasadzie opiera przekonanie, że powódka do dnia w którym świadczyła pracę zasługiwała na otrzymywanie dodatku , natomiast z chwilą rozpoczęcia urlopu macierzyńskiego już nie było ono powódce wypłacane.

Wyliczenia łącznej kwoty należności dokonano w oparciu o zapisy § 4 ust 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 października 2015r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej . Przyjęto przy tym , że kwoty wskazane w rozporządzeniu stanowią wartości wzrostu wynagrodzenia w wysokości tzw. Brutto-brutto , a zatem obejmujące koszty pracodawcy. Po dokonaniu stosowych obliczeń stwierdzić należy , że powódce przysługiwał dodatek pielęgniarski za miesiące lipiec i sierpień 2017r. w kwocie po 654, 72 zł za każdy miesiąc , a , a za miesiące od września 2017r. do lutego 2018r. włącznie w kwocie po 982, 08 zł za każdy miesiąc . Łącznie zatem należna ze wskazanego tytułu powódce kwota to 7201, 92 zł. Jako dzień naliczania odsetek przyjęto dzień następujący po wypłacie wynagrodzenia za dany miesiąc.

W odpowiedzi na pozew pozwany (...)sp. Z o.o. w G. wniosła o oddalenie powództwa i zasądzenie na rzecz pozwanego od powoda kosztów procesu , w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Pozwany w uzasadnieniu wskazał, iż bezspornym jest okres zatrudnienia powódki od 1 07 2009r. do 30 04 2018r. na stanowisku młodsza pielęgniarka i pielęgniarka w wymiarze pełnego etatu.

Powódka w okresie od 18 01 2017 do 2 07 2017r. przebywała na zwolnieniu lekarskim w związku z ciążą , natomiast w okresie od 3 07 2017r. do zakończenia stosunku pracy przebywała na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Powódka oprócz wynagrodzenia zasadniczego otrzymywała świadczenie w postaci dodatkowych środków przeznaczonych na wzrost średniego wynagrodzenia dla pielęgniarek i położnych , przydzielane na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 09 2015r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz na podstawie porozumienia w sprawie podziału środków i pozytywnej opinii przedstawiciela samorządu pielęgniarskiego , stosownie do brzmienia § 2 ust.4 rozporządzenia , które uzyskało pozytywną opinię tegoż samorządu . Świadczenie to nie było wypłacane powódce w okresie od lipca 2017r. do zakończenia stosunku pracy w pełnej wysokości z uwagi na fakt , że powódka przebywała na urlopie macierzyńskim i wychowawczym . Nie jest jednak prawdziwe stwierdzenie , że powódka nie otrzymała świadczenia. U pozwanego obowiązuje regulamin wynagradzania , który stanowi , że pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za prace wykonaną . Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. – rozdział IV §13 ust. 1. Zgodnie z rozdziałem III §7 ust. 10 wynagrodzenie dodatkowe ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu w okresie pobierania zasiłków z tytułu niezdolności pracownika do pracy. Pozwany wskazał na stanowisko Ministra Zdrowia wyrażone w piśmie z dnia 18 04 2016r. w sprawie interpretacji przepisów Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej dot. wzrostu wynagrodzeń pielęgniarek i położnych, w którym wyrażono stanowisko , że przekazane przez NFZ środki na wzrost wynagrodzenia dla pielęgniarek i położnych powinny być skorelowane z udzielaniem przez te osoby świadczeń opieki zdrowotnej . Nieprawdziwe jest twierdzenie , jakoby pozwany nie wypłacał powódce spornego świadczenia , pozwany dokonał pomniejszenia kwoty dodatku stosownie do wysokości uzyskiwanego zasiłku macierzyńskiego Powódka od lipca 2017r. przebywała na urlopie macierzyńskim ,w konsekwencji pobierała zasiłek macierzyński. Podstawę wymiaru zasiłku macierzyńskiego stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc , w który powstała niezdolność do pracy . Świadczenie dodatkowe zostało wliczone do podstawy wymiaru zasiłku , a więc powódka w dalszym ciągu otrzymywała kwotę odpowiadającą świadczeniu dodatkowemu , pomniejszoną jedynie proporcjonalnie do wysokości zasiłku. Brak podstaw , aby świadczenie dodatkowe było wypłacane powódce jeszcze osobno i w pełnej wysokości , gdyż prowadziłoby to do nieuzasadnionej wypłaty na rzecz powódki świadczenia dodatkowego podwójnie.

Na rozprawie w dniu 14 09 2018r. pełnomocnik powódki wskazał, że wywodzi roszczenie z umowy o pracę powódki , albowiem dodatek pielęgniarski stanowi składnik wynagrodzenia. Do momentu, gdy powódka świadczyła pracę dodatek pielęgniarski był wypłacany , natomiast , gdy powódka rozpoczęła swój urlop macierzyński dodatek przestał być wypłacany. Podstawą prawną są rozporządzenia Ministra Zdrowia z 8 września 2015r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej / Dz U z 2015r. , poz. 1146ze zmianami/ oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z 14 października 2015r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej/ Dz U 2015 poz. 1628 /

Sprawa nie jest sprawą o zasiłek macierzyński , a o wynagrodzenie. k. 203

Strona pozwana na rozprawie w dniu 14 09 2018r. wskazała , że w czasie zatrudnienia powódki otrzymywała ona dodatek pielęgniarski jako dodatek do wynagrodzenia , obok wynagrodzenia. Dodatek był obliczany przy uwzględnieniu wykonywanej pracy , czyli obecności w pracy. Pozwany , aby uzyskać dodatek musiał zgłosić harmonogram wykonywania pracy przez powódkę. W sytuacji , gdy powódka przebywała na zwolnieniu lekarskim i nie była obecna pozwany nie mógł zgłosić powódki w harmonogramie jako osoby wykonującej swoje obowiązki i dodatek był obniżany Gdy powódka była na urlopie macierzyńskim , nie wykonywała pracy , więc nie mogła otrzymać dodatku. , dodatek był uwzględniany w podstawie obliczenia wysokości zasiłku macierzyńskiego .

Sąd ustalił następujący stan faktyczny sprawy :

Powódka A. C. została zatrudniona w pozwanej spółce (...) z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie umowy o prace , początkowo na okres próbny od 1 07 2009r. do 30 09 2009r. na stanowisku młodsze pielęgniarki ,m na czas określony od 1 10 2009r, do 30 09 2010r na stanowisku młodszej pielęgniarki , i na czas nieokreślony z dnia 1 października 2010r. na stanowisku młodszej pielęgniarki w wymiarze pełnego etatu. Na mocy aneksu do umowy o pracę z dnia 31 10 2014r. strony ustaliły następujące warunki zatrudnienia : stanowisko – pielęgniarka , miejsce wykonywania pracy G.- Przychodnia (...) , wymiar czasu pracy pełen etat, wynagrodzenie zasadnicze brutto 2 800 zł miesięcznie , podstawa prawna – regulamin wynagradzania . Pismem z dnia 29 01 2018r. powódka wypowiedziała umowę o prace z zachowaniem okresu wypowiedzenia , który upłynął 30 04 2018r.

W dniu 1 07 2009r. powódka złożyła oświadczenie o przyjęciu do wiadomości i przestrzegania regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania u pozwanego.

Dowód : umowa o pracę z 1 07 2009r. k. 2 cz b akt osobowych , umowa o prace z dnia 1 10 2009r. k. 9 cz b akt osobowych , umowa o prace z dnia 1 10 2010r. k. 14 cz b akt osobowych , aneks do umowy o prace z 31 10 2014r. k. 38 cz b akt osobowych , wypowiedzenie umowy o prace z dnia 29 01 2018r. k. 2 cz c akt osobowych , świadectwo pracy k. 3 cz c akt osobowych , oświadczenie z 1 07 2009r. k. 4 cz b akt osobowych

W spornym okresie pozwana spółka związana była umową nr (...) o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej – ambulatoryjna opieka specjalistyczna z Narodowym Funduszem Zdrowia , aneksowana 11 08 2017r. .

Dowód umowa nr (...) k. 174-178 , aneks z 11 08 2017r. k. 179 , plan rzeczowo- finansowy k. 180 -187, harmonogramy – zasoby k. 188-200

W okresie od 18 01 2017 r. do 19 02 2017 oraz od 20 02 2017 do 2 07 2017 powódka była niezdolna do pracy i przebywała na zwolnieniu lekarskim.

W dniu 3 07 2017 powódka urodziła dziecko i od tej pory przebywała na urlopie macierzyńskim. Pozwany udzielił powódce urlopu macierzyńskiego w okresie od 3 07 2017r. do 19 11 2017r. , urlopu rodzicielskiego od 20 11 2017r. do 1 07 2018r. – razem 52 tygodni.

Powódka otrzymała od pracodawcy przelewem kwotę 230,12 zł tytułem dodatku NFZ za 01/2016 w dniu 5 02 2016r. ; kwotę 158, 51 zł w dniu 1 03 2016r. tytułem dodatku NFZ za 02/2016, kwotę 201, 72 zł w dniu 1 04 2016r. tytułem dodatku NFZ za 03/2016 ; kwotę 201, 72 zł w dniu 2 05 2016r. tytułem dodatku pielęgniarskiego za kwiecień 2016r. ; kwotę 201, 72 zł w dniu 1 06 2016r. tytułem dodatku NFZ; ; kwotę 201 , 72 zł w dniu 1 07 2016r. tytułem dodatku NFZ, kwotę 201, 72 zł w dniu 3 08 2016r. tytułem dodatku NFZ ; kwotę 208, 57 zł w dniu 30 08 2016r. tytułem wynagrodzenia 08/2016; kwotę 201, 72 zł w dniu 1 09 2016r. tytułem dodatku NFZ ; kwotę 697, 24 zl w dniu 3 10 2016r. tytułem dodatku NFZ; kwotę 697 , 24 zł dniu 2 11 2016r. tytułem dodatku NFZ; kwotę 697, 24 zł w dniu 1 12 2016r. tytułem dodatku NFZ ; kwotę 510, 85 zł w dniu 29 12 2016r. tytułem dodatku NFZ 12/2016; kwotę 371 , 79 zł w dniu 1 02 2017r. tytułem dodatku NFZ

Powódka otrzymała kwotę 2 464, 13 zł w dniu 30 03 2017r. tytułem wynagrodzenia 03/2017 ; kwotę 2381, 90 zł w dniu 27 04 2017r. tytułem wynagrodzenia 04/2017 ; kwotę 2 464, 13 zł w dniu 30 05 2017r. tytułem wynagrodzenia 05/2017 ; kwotę 2 381 , 90 zł w dniu 29 06 2017r. tytułem wynagrodzenia za 06/2017; kwotę 1 987 , 68 zł tytułem wynagrodzenia 07/2017 ; kwotę 1 954 , 58 zł w dniu 30 08 2017r. tytułem wynagrodzenia 08/2017 ; kwotę 1 888, 40 zł tytułem wynagrodzenia za 09 2017 ; kwotę 1954 , 58 zł w dniu 30 10 2017 tytułem wynagrodzenia za 10 /2017 ; kwotę 1888, 40 zł w dniu 29 11 2017r. tytułem wynagrodzenia 11 /2017 ; kwotę 1 954 , 58 zł w dniu 28 12 2017r. tytułem wynagrodzenia 12 /2017 ; kwotę 1 954, 58 zł w dniu 1 02 2018r. tytułem wynagrodzenie 01/2018; kwotę 1 757 , 04 zł w dniu 1 03 2018 tytułem wynagrodzenia 02 2018 ;kwotę 1 954 , 58 zł w dniu 3 04 2018r. tytułem wynagrodzenie 03 /2018 .

Zgodnie z listami płac za miesiąc lipiec 2017 powódka otrzymała zasiłek ZUS 2525, 698 zł brutto -1987, 68 zł netto, za miesiąc sierpień 2017r. zasiłek ZUS 2 485, 58 zł brutto – 1954, 58 zł netto , za wrzesień 2017r. Zasiłek ZUS 2 405, 40 zł brutto -1 888 , 40 zł netto , za miesiąc październik 2017 zasiłek ZUS 2 485 , 58 zł brutto – 1954 , 58 zł netto, za miesiąc listopad 2017 zasiłek ZUS 2 405, 40 zł brutto- 1888, 40 zł netto , za miesiąc grudzień 2017r. kwotę 2 485 , 58 zł brutto – 1 954 , 58 zł netto , za miesiąc styczeń 2018r. kwotę 2 485 , 58 zł brutto zasiłku ZUS – 1954 , 58 zł netto , za luty 2018r. kwotę 2 245, 04 zł brutto zasiłku ZUS – 1 757 , 04 zł netto , za marzec 2018 kwotę 2 485 , 58 zł brutto zasiłku ZUS – 1954, 58 zł netto .

Podstawa wyliczenia zasiłku było wynagrodzenie powódki z 12 miesięcy poprzedzających okres zasiłkowy.

Dowód : potwierdzenie przelewu k. 17, 18, 19 , 20 , 21,22, 23 , 24, 25 , 26 , 27 , 28, 29 , 30 , 31 , 32, 33 , 34, 35 , 36 , 37, 38 , 39 , 40 , 41, 42 , 43

Odpis aktu urodzenia dziecka k. 44

Listy płac i wyliczenie zasiłku k. 73-94

Świadectwo pracy k. 3 cz c akt osobowych

W piśmie z dnia 16 października 2015r. skierowanym do Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w G., pozwany wskazał , że na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 09 2015r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej / Dz U 2015 , poz. 1400 / oraz Zarzadzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia (...) z dnia 16 09 2015r. wnosi o zaopiniowanie sposobu podziału dodatkowych środków przekazanych na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki realizujące świadczenia w (...) spółka z o.o. w G..

Wysokość dodatkowych środków NFZ wynosi 1 602, 00 zł na miesiąc.

Wszystkie otrzymane środki będą podzielone pomiędzy pielęgniarki zgłoszone w portalu do realizacji kontraktu z NFZ.

W podziale środków uczestniczyć będzie dyrektor spółki , przełożona Pielęgniarek i jednocześnie przedstawiciel pracowników oraz dyrektor ds. medycznych.

Przy podziale środków będą również brane pod uwagę :

- kwalifikacje zawodowe

-zaangażowanie w pracy

-Opinie pacjentów

Dowód : pismo pozwanego (...) sp. z o.o. z dnia 16 10 2015r. k. 296

W piśmie z dnia 21 10 2015r. zatytułowanym Porozumienie , skierowanym do pozwanego Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w G. w odpowiedzi na pismo w sprawie zaopiniowania sposobu podziału dodatkowych środków na wynagrodzenia pielęgniarek i położnych zgodnie z rozporządzeniem MZ z dnia 8 09 2015r. poinformowała, że po zapoznaniu się z propozycją przedstawioną opiniuje pozytywnie.

Dowód : pismo z dnia 21 10 2015r. k. 295

W piśmie z dnia 26 sierpnia 2016r. skierowanym do Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w G., pozwany wskazał , że na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 10 2015r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej / Dz U 2015 , poz. 1628 / wnosi o zaopiniowanie sposobu podziału dodatkowych środków przekazanych na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki AOS , PSY i ASDK realizujące świadczenia w (...) spółka z o.o. w G.

Wszystkie otrzymane środki będą podzielone pomiędzy pielęgniarki realizujące kontrakt z NFZ.

W podziale środków uczestniczyć będzie dyrektor spółki , przełożona Pielęgniarek i jednocześnie przedstawiciel pracowników oraz dyrektor ds. medycznych.

Przy podziale środków będą również brane pod uwagę :

- kwalifikacje zawodowe

-zaangażowanie w pracy

-Opinie pacjentów

Dowód : pismo pozwanego (...) sp. z o.o. z dnia 26 08 2016r. k. 217 , 298

W piśmie z dnia 29 08 2016r. zatytułowanym Porozumienie , skierowanym do pozwanego Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w G. w odpowiedzi na pismo w sprawie zaopiniowania sposobu podziału dodatkowych środków na wynagrodzenia pielęgniarek i położnych zgodnie z rozporządzeniem MZ z dnia 14 10 2015r. poinformowała, że po zapoznaniu się z propozycją przedstawioną opiniuje pozytywnie.

Dowód : pismo z dnia 29 08 2016r. k. 216, 297

W piśmie z dnia 28 sierpnia 2017r. skierowanym przez pracodawcę powódki do Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w odpowiedzi na pismo z dnia 18 08 2017r. pracodawca wskazał , że przyjmuje sugestie Izby. W związku z tym od września 2017r. wszystkie środki otrzymane z NFZ przeznaczone na podwyżki podzielone zostaną proporcjonalnie do wymiaru etatu lub jego równoważnika , pomiędzy pielęgniarki zatrudnione z pozwanej spółce . Pielęgniarki po powrocie z urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego lub nowozatrudnione zwiększą ilość osób branych pod uwagę przy podziale podwyżki. Pracodawca przewidział, ze będą to kwoty brutto z narzutami :

1.  Dla AOS

Kwota przewidywana 11 520 , 00

Ilość etatów przewidywana 10 , 37

Przewidywana podwyżka na pełny etat 1 110 , 90

2.  dla PSY:

Kwota przewidywana 3 000 , 00

Ilość etatów przewidywana 1 , 99

Przewidywana podwyżka na pełny etat 1 507 , 54

3.  dla ASDK:

Kwota przewidywana 396 , 00

Ilość etatów przewidywana 0 , 33

Przewidywana podwyżka na pełny etat 1 200 ,00

4.  dla pielęgniarek i położnych środowiskowych :

Kwota przewidywana 8 000 , 00

Ilość etatów przewidywana 8 , 32

Przewidywana podwyżka na pełny etat 961 , 54

5.  Dla POZ

Kwota przewidywana 2 500 , 00

Ilość etatów przewidywana 3 , 00

Przewidywana podwyżka na pełny etat 833 , 33

W piśmie pracodawca zwrócił się o pozytywne zaopiniowanie proponowanego podziału .

Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych zasady podziału wskazane w piśmie zaopiniowała pozytywnie.

Dowód : pismo z dnia 28 08 2017r. k. 95, 299

Zgodnie z powyższymi zasadami dodatek pielęgniarski był wypłacany faktycznie u strony pozwanej , nie był on wypłacany w okresie korzystania przez pielęgniarki z zasiłku macierzyńskiego ,był natomiast wliczany do podstawy wymiaru zasiłku. Był on wypłacany pielęgniarkom , które świadczą usługi na rzecz NFZ , pracodawca zawierał porozumienie z Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych , na podstawie którego dodatki były wypłacane poszczególnym pielęgniarkom. W podziale środków uczestniczyli dyrektor spółki , przełożona Pielęgniarek i jednocześnie przedstawiciel pracowników oraz dyrektor ds. medycznych. Przy podziale środków będą również brano pod uwagę kwalifikacje zawodowe, zaangażowanie w pracy , opinie pacjentów.

Dowód : zeznania świadka J. R. k. 220-224 , czas nagrania od 00:17:10 do 01:06: 59 ; zeznania świadka G. W.k. 224-226 nagranie czas od 01 :06:59 do 01:24:38, protokół Kontroli Państwowej Inspekcji Pracy k. 246v-248v

W piśmie z dnia 23 maja 2018r. skierowanym do powódki A. C. Narodowy Fundusz Zdrowia (...) Oddział Wojewódzki w G. poinformował powódkę m.i., że świadczeniodawca otrzymał środki na wzrost wynagrodzenia dla pielęgniarek i położnych . Natomiast o tym , czy powódka faktycznie otrzyma podwyżkę wynagrodzenia lub nie oraz jaka będzie jej wysokość decyduje treść porozumienia zawartego ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pielęgniarki i położne , co do sposobu podziału otrzymanych środków lub treść opinii przedstawiciela samorządu – jeżeli u danego świadczeniodawcy nie ma związków zawodowych zrzeszających wyłącznie pielęgniarki i położne.

Podobną informację powódka otrzymała w piśmie z dnia 20 12 2017r. i z 19 04 2018r.

Dowód : pismo z dnia 23 05 2018r. k. 96 , pismo z dnia 20 12 2017r. k. 318 , pismo z 19 04 2018r. k. 319

Średnie miesięczne wynagrodzenie powódki liczone jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy za 3 ostatnie miesiące pracy wynosiło 2 800 zł .

Dowód zaświadczenie k. 97

W dniach 24 05 , 1 , 6, 21 , 23 06 2017r. u pozwanego miała miejsce kontrola Państwowej Inspekcji Pracy , przedmiotem kontroli była również realizacja obowiązku wynikającego z przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015r. Dz. U. 2015, poz. 1400 oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 października 2015r. Dz U 2015 , poz. 1628/ o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń . Kontrola ta nie wykazała nieprawidłowości w powyższym zakresie.

Dowód : protokół kontroli PIP k. 242 -253 , załączniki k. 272, 273, 274, , 275, 276-287

Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Zdrowia w sprawie § 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej świadczeniodawcy mający umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, z wyłączeniem umowy w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna oraz umowy w rodzaju leczenie szpitalne – świadczenia wysokospecjalistyczne , przekazują informacje do właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o liczbie pielęgniarek i położnych realizujących świadczenia opieki zdrowotnej i wykonujących , u tego świadczeniodawcy zawód w rozumieniu art. 19 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 15 lipca 2011 o zawodach pielęgniarki i położnej oraz w formie indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarki i położnej wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego , w przeliczeniu na liczbę etatów . Przekazując tę informację świadczeniodawca uwzględnia że §2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej :

- nie obejmuje pielęgniarek i położnych wykonujących zawód podwykonawcy

-obejmuje pielęgniarki i położne przebywające na urlopach macierzyńskich , urlopach rodzicielskich oraz osoby zatrudnione na zastępstwo tych osób

-obejmuje wyłącznie osoby zatrudnione na zastępstwo pielęgniarek i położnych przebywających na urlopach wychowawczych i urlopach bezpłatnych

-obejmuje pielęgniarki i położne przebywające na urlopach macierzyńskich , urlopach rodzicielskich albo osoby zatrudnione na zastępstwa tych osób

/…/

Podział środków przeznaczonych na podwyżki dla pielęgniarek i położnych , wynika z porozumienia albo sposobu podziału pozytywnie zaopiniowanego , zgodnie z § 2 ust. 4 ww rozporządzenia albo jest dokonywany zgodnie z a§ 2ust.5 ww rozporządzenia .

Stanowisko Ministra Zdrowia k. 45-46

Powyższy stan faktyczny sprawy sąd ustalił głownie na podstawie dokumentów zgromadzonych w aktach sprawy i aktach osobowych powódki , jak i zeznań J. R. iG. W. , które tworzyły z treścią dokumentów logiczną całość.

Dokumenty urzędowe w postaci protokołu, wystąpienia i nakazu Państwowej Inspekcji Pracy Sad ocenił na podstawie art. 244 . § 1 kpc zgodnie z treścią którego dokumenty urzędowe, sporządzone w przepisanej formie przez powołane w aktach sprawy do tego organy władzy publicznej i inne organy państwowe w zakresie ich działania, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo zaświadczone.

Dokumenty prywatne Sąd ocenił na podstawie art. 245 kpc, zgodnie z którym dokument prywatny sporządzony w formie pisemnej albo elektronicznej stanowi dowód tego, że osoba, która go podpisała, złożyła oświadczenie zawarte w dokumencie, treści dokumentów strony postępowania nie kwestionowały. Sąd z urzędu nie znalazł podstaw do zakwestionowania ich wiarygodności z tym zastrzeżeniem , że tytuły przelewów załączonych do akt sprawy – wynagrodzeń i zasiłków wypłaconych powódce wskazują na wynagrodzenie , gdy tymczasem od lutego 2017r. wypłacany był zasiłek chorobowy , jak wynika z załączonych list płac , a od lipca 2017 do lutego 2018 powódce wypłacany był zasiłek macierzyński , co również wynika z list płac przedłożonych przez pracodawcę , a wynagrodzenie było podstawą wyliczenia zasiłku macierzyńskiego . W świetle powyższego Sąd dał wiarę dokumentom płacowym w postaci list płac , co zgodne jest z treścią obowiązujących w tym zakresie przepisów ustawy o świadczeniach z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa i art. 92 kodeksu pracy .

Sąd przy ustalaniu stanu faktycznego sprawy oparł się na zeznaniach J. R. – specjalisty ds. kadr i płac pozwanego , która wskazała na zasady wypłaty dodatku pielęgniarskiego u strony pozwanej , zgodne były one z wytycznymi Ministra Zdrowia i zasadami określonymi w porozumieniach pracodawcy z Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych , zeznania świadka zgodne były z treścią zawartych porozumień oraz danymi wynikającymi z dokumentacji płacowej . Z zeznaniami powyższymi korespondują zeznania G. W.prokurenta pozwanej spółki, które pozostawały jednak na większym stopniu ogólności .

Sąd nie oparł się na zeznaniach świadka K. L. , albowiem nie wskazują one na obowiązujące regulacje dotyczące wypłat dodatku pielęgniarskiego, których świadek co do zasady nie zna , jak wynika z treści przesłuchania , świadek skupia się na żądaniach pielęgniarek uregulowania tej kwestii w umowie o pracę i rozmów z pracodawcą. Sąd zważył jednak , że z zeznań pośrednio wynika również i to , że dodatek był wypłacany na podstawie porozumienia pomiędzy pracodawcą a Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych , co zgodne jest ze stanowiskiem pracodawcy .

Sąd nie oparł się na przesłuchaniu w charakterze strony powódki , albowiem powódka , jak wynika z treści przesłuchania nie posiada wystarczającej wiedzy w zakresie wyjaśnienia okoliczności spornych. Z przesłuchania natomiast wynika , że w okresie od lutego 2017 , kiedy przebywała na zwolnieniu lekarskim i pobierała zasiłek chorobowy i w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim od lipca 2017 powódka nie otrzymywała dodatku , a zasiłek chorobowy bądź macierzyński. Powódka również wskazuje na uzyskaną informację , że wypłata dodatku uzależniona jest od treści porozumienia z izba pielęgniarską, co zgodne jest ze stanowiskiem strony pozwanej w sprawie.

Sąd zważył co następuje :

Powództwo nie zasługuje na uwzględnienie.

W pozwie powódka żąda wynagrodzenia – miesięcznych kwot dodatku pielęgniarskiego za okres od miesiąca lipca 2017 do lutego 2018 , kiedy to przebywała na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim i nie świadczyła pracy na rzecz strony pozwanej.

Strona powodowa opiera swoje roszczenie na wiążącej ja z pozwaną spółką umowie o pracę w korelacji z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej Dz U 2015. Poz. 1400/ oraz §4 ust.5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 października 2015r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej Dz. U.2015.1628/

§ 2. ust1. Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej /Dz.U.2016.1146 j.t./ stanowi , iż w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia świadczeniodawca posiadający umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, z wyłączeniem umowy w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna oraz umowy w rodzaju leczenie szpitalne - świadczenia wysokospecjalistyczne, przekaże do dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, zwanego dalej "Funduszem", za pośrednictwem serwisów internetowych, o których mowa w § 10 załącznika do rozporządzenia, informację, według stanu na dzień ogłoszenia rozporządzenia, o liczbie pielęgniarek i położnych wykonujących, u tego świadczeniodawcy, zawód w rozumieniu art. 19 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1435, z późn. zm.), i realizujących świadczenia opieki zdrowotnej oraz w formie indywidualnej praktyki pielęgniarki i położnej wyłącznie w zakładzie leczniczym podmiotu leczniczego albo indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarki i położnej wyłącznie w zakładzie leczniczym podmiotu leczniczego, w przeliczeniu na liczbę etatów, realizujących te świadczenia.

Ust 2. Informacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje następujące dane:

1) numer dokumentu poświadczającego posiadanie prawa wykonywania zawodu pielęgniarki albo położnej albo informację o posiadaniu prawa wykonywania zawodu w innym państwie niż Rzeczpospolita Polska;

2) wymiar etatu albo równoważnika etatu pielęgniarki albo położnej.

Ust. 3. Na podstawie danych przekazanych zgodnie z ust. 1, dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu jest obowiązany w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania, do przedstawienia świadczeniodawcy zmiany umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej określonych w ust. 1, obejmujących:

1) wysokość dodatkowych środków na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne na okres od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30 czerwca 2016 r.;

2) postanowienia o zwrocie środków określonych w pkt 1, w przypadku ich nieprzeznaczenia w sposób, o którym mowa w ust. 4 lub 5, i karze umownej w wysokości do 5% tych środków.

4. Świadczeniodawca, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zmian umów, o których mowa w ust. 3, przekazuje podpisane zmienione umowy wraz z:

1) kopią uzgodnionego, z przedstawicielami związków zawodowych pielęgniarek i położnych zrzeszających wyłącznie pielęgniarki i położne, działających u świadczeniodawcy, porozumienia dotyczącego sposobu podziału miesięcznie środków określonych w ust. 3 pkt 1 na wynagrodzenia pielęgniarek i położnych, z uwzględnieniem zapewnienia średniego wzrostu wynagrodzenia wraz z innymi składnikami i pochodnymi o 300 zł w przeliczeniu na etat albo równoważnik etatu;

2) kopią pozytywnie zaopiniowanego przez upoważnionego przez okręgową radę pielęgniarek i położnych przedstawiciela samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych sposobu podziału miesięcznie środków określonych w ust. 3 pkt 1 na wynagrodzenia pielęgniarek i położnych, z uwzględnieniem zapewnienia średniego wzrostu wynagrodzenia wraz z innymi składnikami i pochodnymi o 300 zł w przeliczeniu na etat albo równoważnik etatu - w przypadku gdy u danego świadczeniodawcy nie działają związki zawodowe określone w pkt 1.

5. W przypadku niezawarcia porozumienia albo braku pozytywnej opinii, o których mowa w ust. 4, w terminie 7 dni, od dnia przedłożenia przez świadczeniodawcę propozycji sposobu podziału środków określonych w ust. 3 przedstawicielom, o których mowa w ust. 4, sposób podziału tych środków na wynagrodzenia pielęgniarek i położnych określa ten świadczeniodawca i przekazuje jego kopię wraz z podpisanymi zmienionymi umowami dyrektorowi właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu w terminie 14 dni od dnia otrzymania zmian tych umów.

6. Prezes Funduszu określa:

1) wzór zmiany umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz szczegółowe warunki wypłaty należności i rozliczania kwoty zobowiązania wynikających z tej umowy;

2) wzory dokumentów potwierdzających realizację porozumienia albo pozytywnie zaopiniowanego sposobu podziału środków, o których mowa w ust. 4, albo potwierdzających realizację określonego przez świadczeniodawcę podziału środków, o którym mowa w ust. 5;

3) sposób przekazywania dokumentów, o których mowa w pkt 2.

§ 2 ust.1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 października 2015r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z dnia 15 października 2015 r.) stanowi , iż Dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, zwanego dalej "Funduszem", jest obowiązany w terminie 14 dni od dnia wejścia wżycie niniejszego rozporządzenia, do przedstawienia świadczeniodawcom, którzy przekazali do dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu, informację, o której mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, zmiany umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej obejmującej:

1) wysokość dodatkowych środków na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne w okresie od dnia 1 września 2015 r. do dnia 31 sierpnia 2016 r.;

2) postanowienia o zwrocie środków określonych w pkt 1, w przypadku ich nieprzeznaczenia w sposób, o którym mowa w ust. 2, i karze umownej w wysokości do 5% tych środków.

2. Środki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, świadczeniodawca przeznacza w taki sposób, aby zapewnić pielęgniarkom i położnym średni wzrost miesięcznego wynagrodzenia, w tym dodatek za pracę w porze nocnej i dodatek za pracę w niedzielę i święta niebędące dla pracownika dniami pracy wraz z składkami na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, zwane dalej "wynagrodzeniami wraz z pochodnymi", o:

1) 100 zł w okresie od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30 czerwca 2016 r.,

2) 400 zł w okresie od dnia 1 lipca 2016 r. do dnia 31 sierpnia 2016 r.

- w przeliczeniu na etat albo równoważnik etatu pielęgniarki albo położnej.

3. Liczbę etatów i równoważników etatów pielęgniarki albo położnej ustala się w oparciu o informację przekazaną zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1.

4. Świadczeniodawca niezwłocznie po otrzymaniu zmiany umowy, o której mowa w ust. 1, przekazuje propozycję podziału środków, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w sposób określony w ust. 2:

1) związkom zawodowym pielęgniarek i położnych zrzeszającym wyłącznie pielęgniarki i położne, działającym u świadczeniodawcy albo

2) upoważnionemu przez okręgową radę pielęgniarek i położnych przedstawicielowi samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych, jeżeli u danego świadczeniodawcy nie działają związki zawodowe określone w pkt 1

- w celu zawarcia z przedstawicielami tych związków porozumienia w sprawie podziału tych środków albo uzyskania pozytywnej opinii przedstawiciela tego samorządu w sprawie sposobu ich podziału, w terminie 21 dni od dnia przekazania tej propozycji.

5. Świadczeniodawca niezwłocznie po zawarciu porozumienia albo uzyskaniu pozytywnej opinii, o których mowa w ust. 4, przekazuje podpisane zmienione umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej wraz z kopią porozumienia albo kopią pozytywnie zaopiniowanego sposobu podziału środków, o których mowa w ust. 1 pkt 1, dyrektorowi właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu.

6. W przypadku niezawarcia porozumienia albo nieuzyskania pozytywnej opinii w terminie określonym w ust. 4, świadczeniodawca niezwłocznie dokonuje podziału tych środków w równej miesięcznej wysokości w sposób określony w ust. 2, w przeliczeniu na etat albo równoważnik etatu pielęgniarki albo położnej, i niezwłocznie przekazuje kopię dokumentu potwierdzającego dokonanie tego podziału wraz z podpisanymi zmienionymi umowami o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej dyrektorowi właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu.

7. Niewykonanie przez świadczeniodawcę obowiązków wynikających z ust. 2-6 skutkuje nałożeniem kary umownej w wysokości do 2% kwoty zobowiązania wynikającego z umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Przepisy § 30 ust. 4 załącznika do rozporządzenia zmienianego w § 1 stosuje się odpowiednio./…/

§ 3. 1. Dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu jest obowiązany do uwzględnienia w umowach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna, dla których jednostką rozliczeniową jest kapitacyjna stawka roczna, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2016 r. postanowień dotyczących:

1) wysokości dodatkowych środków na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne w okresie od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 sierpnia 2016 r. uwzględnionych w wysokości kapitacyjnej stawki rocznej;

2) postanowienia o zwrocie środków, o których mowa w pkt 1, w przypadku ich nieprzeznaczenia w sposób, o którym mowa w ust. 2, i karze umownej w wysokości do 5% tych środków.

2. Środki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, przeznacza w taki sposób, aby zapewnić średni wzrost miesięcznego wynagrodzenia wraz z pochodnymi w skali kraju o 400 zł dla:

1) pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej;

2) pielęgniarki lub higienistki szkolnej udzielającej świadczeń w środowisku nauczania i wychowania;

3) położnej podstawowej opieki zdrowotnej.

3. Przepisy § 2 ust. 4-9 i ust. 10 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio.

§ 4. 1. W latach 2016-2018 świadczeniodawca posiadający umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, z wyłączeniem umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie świadczeń, dla których jednostką rozliczeniową jest kapitacyjna stawka roczna, przekaże w terminie określonym w ust. 2 do dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu, za pośrednictwem serwisów internetowych, o których mowa w § 10 załącznika do rozporządzenia zmienianego w § 1, informację o liczbie pielęgniarek i położnych wykonujących, u tego świadczeniodawcy, zawód w rozumieniu art. 19 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1435, z późn. zm.), i realizujących świadczenia opieki zdrowotnej oraz w formie indywidualnej praktyki pielęgniarki i położnej wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego albo indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarki i położnej wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego, w przeliczeniu na liczbę etatów albo równoważników etatów, realizujących te świadczenia.

2. Informację, o której mowa w ust. 1, sporządza się według stanu na dzień:

1) 1 sierpnia 2016 r. i przekazuje do dnia 14 sierpnia 2016 r. - w przypadku informacji za 2016 r.;

2) 1 sierpnia 2017 r. i przekazuje do dnia 14 sierpnia 2017 r. - w przypadku informacji za 2017 r.;

3) 1 sierpnia 2018 r. i przekazuje do dnia 14 sierpnia 2018 r. - w przypadku informacji za 2018 r.

3. Nieprzekazanie przez świadczeniodawcę informacji, o której mowa w ust. 1, skutkuje nałożeniem kary umownej w wysokości do 2% kwoty zobowiązania wynikającego z umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

4. W latach 2016-2018 dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu jest obowiązany corocznie, na podstawie danych przekazanych zgodnie z ust. 1 i 2, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania, do przedstawienia świadczeniodawcy zmiany umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej określonej w ust. 1, obejmującej:

1) wysokość dodatkowych środków na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne w okresie od dnia 1 września 2016 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r.;

2) postanowienia o zwrocie środków określonych w pkt 1, w przypadku ich nieprzeznaczenia w sposób, o którym mowa w ust. 5, i karze umownej w wysokości do 5% tych środków.

5. Środki, o których mowa w ust. 4 pkt 1, przeznacza się w taki sposób, aby zapewnić średni wzrost miesięcznego wynagrodzenia wraz z pochodnymi w przeliczeniu na etat albo równoważnik etatu pielęgniarki albo położnej o:

1) 800 zł od dnia 1 września 2016 r. do dnia 31 sierpnia 2017 r., w tym kwotę 300 złotych, o której mowa w § 2 ust. 4 rozporządzenia zmienianego w § 1, i kwotę 100 złotych, o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 1;

2) 1200 zł od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2018 r., w tym o kwotę, o której mowa w pkt 1;

3) 1600 zł od dnia 1 września 2018 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r., w tym o kwotę, o której mowa w pkt 2.

6. W latach 2016-2019 dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu jest obowiązany, w przypadku umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie świadczeń, dla których jednostką rozliczeniową jest kapitacyjna stawka roczna, do uwzględnienia w wysokości kapitacyjnej stawki rocznej od dnia 1 września każdego roku postanowień dotyczących wysokości dodatkowych środków na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne w sposób gwarantujący pielęgniarkom podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkom lub higienistkom szkolnym udzielającym świadczeń w środowisku nauczania i wychowania oraz położnym podstawowej opieki zdrowotnej średni wzrost miesięcznego wynagrodzenia wraz z pochodnymi w skali kraju o:

1) 800 zł od dnia 1 września 2016 r. do dnia 31 sierpnia 2017 r., w tym o kwotę 400 złotych, o której mowa w § 3 ust. 2;

2) 1200 zł od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2018 r., w tym o kwotę, o której mowa w pkt 1;

3) 1600 zł od dnia 1 września 2018 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r., w tym o kwotę, o której mowa w pkt 2.

7. W latach 2016-2019 do umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 3-10.

8. W latach 2016-2019 do umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie świadczeń, dla których jednostką rozliczeniową jest kapitacyjna stawka roczna, stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 4-9 i ust. 10 zdanie pierwsze.

§ 4a. (2) Pielęgniarkom i położnym, wykonującym zawód w ramach jednej z form, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 123, z późn. zm.), i realizującym świadczenia opieki zdrowotnej, zapewnia się wzrost wynagrodzenia zasadniczego od dnia 1 lipca 2019 r. o kwotę w wysokości nie niższej niż 1200 zł miesięcznie, przy czym od dnia 1 września 2018 r. o kwotę w wysokości nie niższej niż 1100 zł miesięcznie, w przeliczeniu na pełen etat pielęgniarki albo położnej, uwzględniając kwoty, o których mowa w § 4.

Sąd zważył, iż cytowane powyżej przepisy m.i. § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej Dz U 2015. Poz. 1400/ oraz §4 ust.5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 października 2015r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej Dz. U.2015.1628/ nie stanowią źródła prawa pracy w rozumieniu art.9 § 1 kodeksu pracy. , na podstawie których powódka mogłaby formułować wprost roszczenie o zapłatę wynagrodzenia w kwotach wskazanych w ww aktach prawnych , w szczególności w§ 4 ust 5 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 października 2015r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, albowiem nie statuują one praw i obowiązków stron stosunku pracy , a jedynie zobowiązują pracodawcę powódki do wprowadzenia norm gwarantujących wzrost wynagrodzenia pielęgniarek i położnych jako grupy zawodowej i zawarcia z przedstawicielami związków zawodowych porozumienia w sprawie podziału tych środków albo uzyskania pozytywnej opinii przedstawiciela tego samorządu w sprawie sposobu ich podziału, w terminie 21 dni od dnia przekazania tej propozycji, o czym stanowi §2 ust.4 rozporządzenia z dnia 14 10 2015r.

Art. 9. § 1 kodeksu pracy stanowi , iż ilekroć w Kodeksie pracy jest mowa o prawie pracy, rozumie się przez to przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy.

§ 2. Postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych oraz regulaminów i statutów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych.

§ 3. Postanowienia regulaminów i statutów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych.

§ 4. Postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów oraz statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, nie obowiązują.

A więc dopiero porozumienie zawarte w celu podziału środków uzyskanych na wzrost wynagrodzeń pielęgniarek i położnych z NFZ stanowi źródło prawa pracy w rozumieniu art. 9 §1 kodeksu pracy , jako wiążące strony stosunku pracy. Wynika to wprost z powołanych powyżej przepisów rozporządzeń Ministra Zdrowia, które nie ingerują w uregulowania dotyczące indywidualnych stosunków pracy i nie tworzą norm prawa pracy .

Szczególnymi (inaczej: autonomicznymi) źródłami prawa pracy są :

a) układy zbiorowe pracy,

b) inne oparte na ustawie porozumienia zbiorowe,

c) regulaminy,

d) statuty.

Porozumienia zbiorowe oparte na ustawie, określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy, nastręczają wielu wątpliwości interpretacyjnych. W porównaniu z przepisami o układach zbiorowych pracy ( art. 238–241 ( 30) ) wyraźnie zauważalny i mocno odczuwany przez praktykę jest brak uregulowania w Kodeksie choćby bardzo ogólnych zagadnień dotyczących porozumień zbiorowych. Potrzeba tej regulacji wzrasta wraz z coraz częstszym posługiwaniem się tymi porozumieniami przez ustawodawcę i wzrostem liczby zróżnicowanych porozumień nienazwanych zawieranych w praktyce.Prawo do zawierania porozumień przez związki zawodowe z pracodawcami i ich organizacjami wynika wprost z art. 59 ust. 2 Konstytucji RP. Orzecznictwo Sądu Najwyższego dotyczące porozumień zbiorowych jest rozbieżne. Zasadniczo zmierza ono do dania ochrony roszczeniom pracowników wywodzonym z tych porozumień (zwanych w praktyce w różny sposób, np. porozumieniami socjalnymi lub paktami uprawnień pracowniczych). Rozbieżności poglądów wynikają głównie z różnego rozumienia wymogu, aby porozumienie miało umocowanie w ustawie, a także z faktu, że porozumienia te są zawierane ze związkami zawodowymi przez podmioty, które nie są pracodawcami w rozumieniu art. 3(chodzi tu np. o przyszłego nabywcę prywatyzowanego przedsiębiorstwa państwowego, nabywcę większościowego pakietu udziałów lub akcji przedsiębiorstwa czy organ stojący ponad pracodawcami – dyrektora generalnego PKP). Wyroki Sądu Najwyższego uznające roszczenia pracowników z tych porozumień traktują je bądź jako przepisy prawa pracy w rozumieniu art. 9 , bądź jako umowy na rzecz osoby trzeciej ( art. 393 k.c.). Przepis ten umożliwia osobie trzeciej, a więc niebędącej stroną umowy, czyli w tym wypadku pracownikowi, dochodzenie roszczeń bezpośrednio od dłużnika (czyli pracodawcy lub innego podmiotu, który zawarł umowę ze związkami zawodowymi, przyznającą pracownikom pewne uprawnienia). Może ono odnosić się także do pracowników zatrudnionych w przyszłości (por. wyrok SN z 25.03.2014 r., I PK 286/13, LEX nr 2574287).Przedstawiono także pogląd, że porozumienie zbiorowe (pakiet socjalny) zawarte przez związki zawodowe z inwestorem strategicznym nie jest źródłem prawa pracy ani umową o świadczenie na rzecz osoby trzeciej, ale można rozważać możliwość jego kwalifikacji jako umowy o świadczenie przez osobę trzecią (wyrok SN z 25.05.2005 r., I PK 228/04, OSNP 2006/3–4, poz. 37). Oznacza to stosowanie art. 391 k.c. w zw. z art. 300 k.p. Przesłanka oparcia normatywnego porozumienia zbiorowego na ustawie – o ile w ogóle wymóg ten jest zgodny z art. 59 ust. 2 Konstytucji RP, co budzi wątpliwości – powinna być rozumiana jak najszerzej. Ze względów ustrojowych niewłaściwe jest w szczególności utożsamienie oparcia na ustawie z koniecznością istnienia przepisu ustawowego przewidującego zawarcie porozumienia zbiorowego w sprawie określonej w tym przepisie, tak samo jak to jest w odniesieniu do wydania rozporządzenia wykonawczego przez organ państwa ( art. 92 Konstytucji RP). W stosunku do organów państwa takie wymaganie jest uzasadnione, gdyż mogą one działać tylko w granicach prawa ( art. 7 Konstytucji RP). Natomiast ustrojowe reguły działania pracodawców i związków zawodowych oparte są na zasadzie wolności. Pracodawcom służy wolność działalności gospodarczej ( art. 20 Konstytucji RP), a związkom zawodowym – wolność działania ( art. 12 Konstytucji RP). Ponadto obie strony korzystają ze swobody prowadzenia rokowań zbiorowych ( art. 59 ust. 2 Konstytucji RP)- komentarz Kaziemierza Jaśkowskiego do art. 9 kodeksu pracy .

W niniejszej sprawie porozumienia zawarte pomiędzy pozwanym pracodawca a Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych z 26 08 2016, 29.08 2016 i 28 08 2017 co do podziału środków na wzrost wynagrodzeń przyznanych z NFZ stanowiły źródło prawa pracy u pozwanego i już w związku z pierwszym z porozumień wprowadzono zmiany do regulaminu wynagradzania pozwanej spółki z 1 10 2015 , a zatem od października 2015r. wprowadzone zostało wprost źródło prawa pracy zakładowego , na podstawie którego pielęgniarkom przysługuje dodatkowe wynagrodzenie w postaci dodatku pielęgniarskiego.

Regulamin pracy strony pozwanej w § 13 ust.1 stanowi , że pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za prace wykonaną . Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas , gdy przepisy prawa pracy tak stanowią.

Ust.2 wynagrodzenie za prace powinno odpowiadać w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy , kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu ,a także uwzględniać ilość i jakość świadczonej pracy. /…/

Ust.6 szczegółowe warunki wynagradzania oraz przyznawania innych świadczeń , związanych z pracą ustala regulamin wynagradzania. K. 125-126

Regulamin pracy z aneksami i załącznikami k. 98- 144

Regulamin wynagradzania pozwanego do 1 października 2015r. w Rozdziale II stanowił :

§ 4 pracownikowi przysługuje wynagrodzenie odpowiednio do wykonywanej pracy i kwalifikacji wymaganych przy jej wykonywaniu , a także ilości i jakości wykonywanej pracy .

§ 5 wynagrodzenie pracownika za pełny miesięczny wymiar czasu pracy nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę , określone zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§6.

Na zasadach określonych w niniejszym regulaminie pracownikowi przysługuje :

1.  Wynagrodzenie zasadnicze

2.  Dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej

3.  Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych

4.  Wynagrodzenie za okres niezdolności do pracy

5.  Premia uznaniowa

6.  Odprawa emerytalna .

Aneksem nr 3 z dnia 1 października 2015r. do regulaminu wynagradzania w rozdziale III dokonano następujących zmian :

W rozdziale II § 6 dodaje się punkt 7 , który otrzymuje następujące brzmienie :

7.  Wynagrodzenie dodatkowe , przyznawane i finansowane przez instytucje zewnętrzne

W rozdziale III , § 7 dodaje się punkty 8, 9 i 10 , które otrzymują następujące brzmienie :

8.  Wynagrodzenie dodatkowe naliczane i wypłacane jest zgodnie z wytycznymi organu finansującego po zatwierdzeniu przez zarząd spółki .

9.  Pracownicy , za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną , trwającą łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego , a w przypadku pracownika , który ukończył 50 rok życia trwającej łącznie do 14 dni w ciągu roku kalendarzowego , zachowują prawo do 80 % wynagrodzenia dodatkowego .

10.  Wynagrodzenie dodatkowe podlega proporcjonalnemu zmniejszeniu w okresie pobierania zasiłków z tytułu niezdolności pracownika do pracy. K. 146

Regulamin wynagradzania wraz z aneksami k. 145 -152

Jak wynika z dowodów zgromadzonych w sprawie , w szczególności dokumentacji płacowej i zeznań świadków J. R. i G. W., jak i ustaleń Państwowej Inspekcji Pracy potwierdzonych protokołem , u pozwanego pracodawcy dodatek pielęgniarski wypłacany był zgodnie z treścią zawartych porozumień z Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych zawartych w spornym okresie i zmienionym regulaminem wynagradzania . Powódce w spornym okresie dodatek nie przysługiwał, albowiem przebywała na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim i przysługiwał jej zasiłek macierzyński, po okresie długotrwałej niezdolności do pracy , za który pobrała zasiłek chorobowy .

Art. 184 kodeksu pracy stanowi , iż za okres urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego oraz urlopu ojcowskiego przysługuje zasiłek macierzyński na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Art. 29a ust.1 powołanej ustawy z dnia 25 06 1999r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa zasiłek macierzyński przysługuje przez okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego oraz urlopu ojcowskiego.

2. W przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 3-7, okres wypłaty zasiłku macierzyńskiego zmniejsza się o okres wypłaty tego zasiłku ubezpieczonej - matce dziecka, a w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8, o okres, przez który matka dziecka korzystała, na podstawie przepisów odrębnych, z prawa do urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego albo urlopu rodzicielskiego.

3. Z zasiłku macierzyńskiego za okres odpowiadający okresowi urlopu rodzicielskiego mogą jednocześnie korzystać ubezpieczeni rodzice dziecka. W takim przypadku łączny okres zasiłku macierzyńskiego nie może przekraczać wymiaru urlopu rodzicielskiego określonego przepisami Kodeksu pracy.

4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w przypadku gdy drugi z rodziców dziecka korzysta z prawa do urlopu rodzicielskiego na podstawie odrębnych przepisów.

Art. 31 ust 1 ustawy stanowi , iż miesięczny zasiłek macierzyński za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz okres urlopu ojcowskiego wynosi 100% podstawy wymiaru zasiłku.

2. Miesięczny zasiłek macierzyński za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu rodzicielskiego wynosi:

1) 100% podstawy wymiaru zasiłku - za okres do:

a) 6 tygodni urlopu rodzicielskiego, w przypadku, o którym mowa w art. 182 1a § 1 pkt 1 i art. 183 § 4 pkt 1 Kodeksu pracy,

b) 8 tygodni urlopu rodzicielskiego, w przypadkach, o których mowa w art. 182 1a § 1 pkt 2 i art. 183 § 4 pkt 2 Kodeksu pracy,

c) 3 tygodni urlopu rodzicielskiego, w przypadku, o którym mowa w art. 183 § 4 pkt 3 Kodeksu pracy;

2) 60% podstawy wymiaru zasiłku - za okres urlopu rodzicielskiego przypadający po okresach, o których mowa w pkt 1.

3. Miesięczny zasiłek macierzyński w przypadku:

1) ubezpieczonej będącej pracownicą, która złożyła wniosek o udzielenie jej, bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, urlopu rodzicielskiego w pełnym wymiarze, o którym mowa w art. 179 1 Kodeksu pracy,

2) ubezpieczonej niebędącej pracownicą, która złożyła wniosek, o którym mowa w art. 30a ust. 1,

3) ubezpieczonego będącego pracownikiem, który złożył wniosek, o którym mowa w art. 182 4 Kodeksu pracy,

4) ubezpieczonego niebędącego pracownikiem, który złożył wniosek, o którym mowa w art. 30a ust. 2

- wynosi 80% podstawy wymiaru zasiłku za cały okres odpowiadający okresowi urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego.

3a. W przypadku gdy miesięczna kwota zasiłku macierzyńskiego pomniejszonego o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, obliczonego zgodnie z ust. 1-3, jest niższa niż kwota świadczenia rodzicielskiego, określonego w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2220 i 2354 oraz z 2019 r. poz. 60 i 303), kwotę zasiłku macierzyńskiego pomniejszonego o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych podwyższa się do wysokości świadczenia rodzicielskiego.

3b. Podwyższenie, o którym mowa w ust. 3a, podlega finansowaniu z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, o którym mowa w art. 51 ust. 1ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

3c. W przypadku gdy zasiłek macierzyński przysługuje za część miesiąca, podwyższenie, o którym mowa w ust. 3a, ustala się proporcjonalnie do okresu, za który jest wypłacany zasiłek macierzyński.

3d. W przypadku gdy oboje rodzice dziecka mają prawo do zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu rodzicielskiego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, od tego samego dnia, okres pobierania tego zasiłku dzieli się proporcjonalnie między rodziców, z zachowaniem podstawy wymiaru zasiłku określonej w tym przepisie.

3e. W przypadku gdy o zasiłek, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, wystąpią oboje rodzice dziecka, zasiłek ten przysługuje temu z rodziców, który rozpoczął pobieranie tego zasiłku jako pierwszy.

4. W przypadku rezygnacji z zasiłku macierzyńskiego za okres odpowiadający okresowi urlopu rodzicielskiego w pełnym wymiarze albo rezygnacji z zasiłku macierzyńskiego za okres odpowiadający okresowi urlopu rodzicielskiego w wymiarze, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, przysługuje jednorazowe wyrównanie pobranego zasiłku macierzyńskiego do 100% podstawy wymiaru zasiłku, pod warunkiem niepobrania zasiłku macierzyńskiego za okres odpowiadający okresowi urlopu rodzicielskiego w wymiarze, o którym mowa w ust. 2 pkt 2. Przepis art. 64 stosuje się odpowiednio.

4a. Wysokość zasiłku macierzyńskiego zmniejsza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, w którym pracownik łączy korzystanie z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego takiego urlopu.

6.  Do zasiłku macierzyńskiego stosuje się odpowiednio przepisy art. 11 ust. 4 oraz art. 12 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 3.

Z powyższych względów należało powództwo oddalić na mocy wskazanych powyżej regulacji porozumień zawartych pomiędzy pozwanym pracodawca a Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych z 26 08 2016, 29.08 2016 i 28 08 2017 co do podziału środków na wzrost wynagrodzeń przyznanych z NFZ w związku z§ 6-10 regulaminu wynagradzania pozwanej spółki zmienionego z dniem 1 10 2015 a contrario w związku z art. 29 a i art. 31 ustawy z dnia 25 06 1999r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Za chybiony uznać należy również zarzut strony powodowej , jakoby wobec zmiany regulaminu wynagradzania należało dokonać wypowiedzenia zmieniającego warunki umowy o prace powódce , albowiem zmiana ta miała charakter korzystny dla pracowników , gdyż był to nowy składnik wynagrodzenia , przez który wynagrodzenie pielęgniarek miało ulec zwiększeniu. Zmiany takie , wyłącznie na korzyść pracowników nie wymagają wypowiedzenia zmieniającego.

O kosztach orzeczono na mocy art. 98 kpc i art. 99 kpc zgodnie z zasadą odpowiedzialności za wynik procesu , orzeczono o wynagrodzeniu pełnomocnika według stawki minimalnej.