Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt I BU 5/11
POSTANOWIENIE
Dnia 20 kwietnia 2011 r.
Sąd Najwyższy w składzie :
SSN Małgorzata Wrębiakowska-Marzec
w sprawie z odwołania H. S.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych
o wysokość świadczenia,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń
Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 20 kwietnia 2011 r.,
skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia
ubezpieczonego na wyrok Sądu Apelacyjnego
z dnia 15 lipca 2010 r.,
odmawia przyjęcia skargi do rozpoznania.
U z a s a d n i e n i e
Wyrokiem z dnia 15 lipca 2010 r. Sąd Apelacyjny na skutek apelacji Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych zmienił wyrok z dnia 6 października 2009 r. Sądu
Okręgowego i oddalił odwołanie H. S. od decyzji Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych z dnia 26 marca 2008 r. odmawiającej wnioskodawcy ustalenia
wysokości emerytury górniczej przy zastosowaniu przelicznika 1,8 za okres
zatrudnienia od 22 maja 1979 r. do 30 grudnia 2003 r.
Sąd Apelacyjny, po dokonaniu analizy charakteru pracy górniczej
wykonywanej przez wnioskodawcę w Kopalni Węgla Brunatnego „B.” S.A., uznał,
że powoływanie się przez niego na pkt 1 części III załącznika Nr 3 do
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 23 grudnia 1994 r. w
sprawie określenia niektórych stanowisk pracy górniczej oraz stanowisk pracy
zaliczanej w wymiarze półtorakrotnym przy ustalaniu prawa do górniczej emerytury
2
lub renty (Dz.U. z 1995 r. Nr 2, poz. 8, powoływanego dalej jako rozporządzenie),
gdzie stanowisko pracy zostało określone nieostro, nie mogło stanowić samoistnej
podstawy do uwzględnienia tej pracy w wymiarze półtorakrotnym. Charakter
pełnionych przez wnioskodawcę obowiązków górnika nie odpowiadał bowiem pracy
w przodkach, ale obowiązkom „zwykłej" pracy górniczej określonej w pkt 2 (górnik -
odwadniacz złóż na odkrywce), określonej wykazem stanowisk pracy w załączniku
Nr 2 rozporządzenia oraz pracy ślusarza-spawacza przy pracach
odwodnieniowych.
W skardze o stwierdzenie niezgodności z prawem wyroku Sądu
Apelacyjnego wnioskodawca zarzucił: I. naruszenie prawa materialnego tj.: 1) art.
51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (jednolity tekst: Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz.
353 ze zm., powoływanej dalej jako ustawa emerytalna) w związku z art. 50d ust. 1
pkt 1 tej ustawy (art. 37 ust. 1 pkt 1 „starej ustawy”), poprzez nieprzyjęcie, iż
wykonywana przez skarżącego praca na stanowisku górnika kopalni odkrywkowej
odpowiadała swoim charakterem pracy górniczej w wymiarze półtorakrotnym,
uzasadniającej zastosowanie przelicznika 1,8 przy ustalaniu wysokości emerytury
do okresu jego pracy od 22 maja 1979 r. do 30 grudnia 2003 r.; 2) § 3
rozporządzenia w związku z załącznikiem nr 3 dział III pkt 1 do tego
rozporządzenia, poprzez nieprzyjęcie, iż wykonywana przez skarżącego praca na
stanowisku górnika kopalni odkrywkowej miała charakter pracy stricte górniczej,
zaliczanej w wymiarze półtorakrotnym przy ustalaniu prawa do górniczej emerytury
oraz niezakwalifikowanie wykonywanej przez skarżącego pracy do pracy na
stanowisku górnika kopalni odkrywkowej; 3) art. 32 ust. 1 i 2 w związku z art. 2
Konstytucji RP, poprzez nierówne potraktowanie skarżącego, gdyż odmówiono mu
prawa do emerytury z zastosowaniem przelicznika 1,8, mimo że znajduje się on w
analogicznej sytuacji jak inne osoby wykonujące w tym samym czasie takie same
prace, a którym świadczenie emerytalne, z uwagi na charakter i rodzaj pracy,
zostało wyliczone przy przyjęciu korzystniejszych przeliczników, a co za tym idzie,
sprzeczność istotnych ustaleń Sądu z treścią zebranego materiału dowodowego,
przez przyjęcie, że skarżący nie wykonywał pracy, która uzasadniałaby
zastosowanie przelicznika 1,8 przy ustalaniu wysokości świadczenia emerytalnego
3
do okresu pracy wnioskodawcy od 22 maja 1979 r. do 30 grudnia 2003 r. oraz
zakwalifikowania do pracy znajdującej się w załączniku nr 3 dział III pkt 1
rozporządzenia; II. naruszenie przepisów postępowania, których uchybienie miało
istotny wpływ na wynik sprawy, a mianowicie: 1) art. 231 k.p.c. polegające na
uwzględnieniu apelacji strony przeciwnej i uznaniu, iż okres pracy od 22 maja 1979
r. do 30 grudnia 2003 r. nie uzasadniał przyjęcia, iż wykonywana przez skarżącego
praca miała charakter pracy stricte górniczej zaliczanej w wymiarze półtorakrotnym
i tym samym uzasadniającej zastosowanie przelicznika 1,8 przy ustalaniu
wysokości świadczenia emerytalnego oraz na nieuznaniu, że skarżący faktycznie
wykonywał pracę górnika kopalni odkrywkowej określonej w załączniku nr 3 dział III
pkt 1, mimo iż z zebranego materiału dowodowego wynika, że praca była
wykonywana w przodku, czemu pracodawca skarżącego nie zaprzeczył; 2) art. 382
w związku z art. 227 k.p.c., poprzez niewzięcie pod uwagę materiału dowodowego
zebranego przed Sądem pierwszej instancji, a w szczególności poprzez pominięcie
zeznań świadków oraz samego skarżącego, którzy wskazali, iż w czasie
zatrudnienia skarżącego wykonywał on pracę stricte górniczą odpowiadającą
swoim charakterem pracy górnika kopalni odkrywkowej określonej w załączniku nr
3 dział III pkt 1 do rozporządzenia oraz w art. 51 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 50d
ust. 1 pkt 1 ustawy emerytalnej (art. 37 ust. 1 pkt 1 „starej ustawy”), uzasadniającej
przy ustalaniu wysokości emerytury górniczej zastosowanie przelicznika 1,8 za
każdy rok pracy górniczej, 3) art. 328 § 2 w związku z art. 233 § 1 k.p.c., przez
sporządzenie uzasadnienia w sposób sprzeczny z powołanym przepisem w
zakresie wskazania podstawy faktycznej rozstrzygnięcia, powołanie jedynie części
materiału dowodowego, z pominięciem niektórych dowodów, bez wskazania, z
jakich powodów Sąd odmówił tym pominiętym dowodom wiarygodności i mocy
dowodowej (zeznania świadków), 4) art. 382 w związku z art. 233 § 1 k.p.c.,
poprzez przekroczenie granic swobodnego uznania i przyjęcie, iż w świetle
zebranego przez Sąd pierwszej instancji materiału dowodowego wynika, iż
czynności, które skarżący w okresie zatrudnienia wykonywał, kwalifikują się do
pracy górnika odwadniacza wymienionego w załączniku nr 2 pkt 2 rozporządzenia,
nie zaś do pracy górnika kopalni odkrywkowej, w sytuacji gdy do takiego uznania
4
niezbędna jest wiedza specjalistyczna oraz zapoznanie się z charakterystyką
stanowiska.
Skarżący wskazał, że zaskarżone orzeczenie jest niezgodne z art. 51 ust. 1
pkt 2 w związku z art. 50d ust. 1 pkt 1 ustawy emerytalnej (art. 37 ust. 1 pkt 1
„starej ustawy”), § 3 rozporządzenia w związku z załącznikiem nr 3 dział III pkt 1 do
tego rozporządzenia, art. 32 ust. 1 i 2 w związku z art. 2 Konstytucji RP, art. 231,
art. 382 w związku z art. 227 k.p.c., art. 328 § 2 w związku z art. 233 § 1 k.p.c., art.
382 w związku z art. 233 § 1 k.p.c.
Skarżący podniósł, że na skutek niezgodności z prawem zaskarżonego
orzeczenia poniósł szkodę w wysokości 4.800 zł w postaci różnicy pomiędzy
świadczeniem pobieranym w niższej wysokości a należnym oraz wskazał, że
wzruszenie zaskarżonego wyroku w drodze innych środków prawnych nie było i nie
jest możliwe z uwagi na wartość przedmiotu sporu niższą niż dziesięć tysięcy
złotych.
Mając powyższe na uwadze skarżący wniósł o stwierdzenie niezgodności z
prawem zaskarżonego wyroku.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje.
Stosownie do art. 4249
k.p.c., Sąd Najwyższy odmawia przyjęcia skargi do
rozpoznania, jeżeli jest oczywiście bezzasadna. Pojęcie „oczywista bezzasadność"
oznacza, iż wykazane podstawy wniesienia skargi już przy pierwszej ich ocenie
wskazują na faktyczny brak możliwości ich uwzględnienia. W takiej sytuacji Sąd
Najwyższy może już na wstępie stwierdzić, iż przywołane podstawy skargi (w
postaci naruszenia prawa materialnego bądź procesowego) albo nie miały miejsca,
albo też nie mogły mieć wpływu na kształt wyroku, który w wyniku tego jest zgodny
z prawem. Ocena taka powinna nasuwać się sama prima facie bez konieczności
szczególnego badania sprawy, czy też przeprowadzania jej złożonych badań.
Inaczej rzecz ujmując, bezzasadność skargi jest oczywista, gdy już z jej treści, bez
głębszych i jurydycznych dociekań wynika, że nie zostałaby uwzględniona, czyli
Sąd Najwyższy oddaliłby ją (por. postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 14
kwietnia 2008 r., II BP 1/08, LEX nr 470957 oraz z dnia 26 sierpnia 2008 r., III BP
3/08, OSNP 2010 nr 1-2, poz. 13). Należy mieć przy tym na uwadze, że po
pierwsze - skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego wyroku
5
nie zastępuje wynikającej z zarzutu naruszenia prawa skargi kasacyjnej, ale
wymaga oceny, że kwestionowany wyrok jest niezgodny z prawem, a po drugie -
wyrok niezgodny z prawem w rozumieniu art. 4241
k.p.c. to wyrok nie tylko
naruszający prawo, ale taki, który jest sprzeczny z zasadniczymi i niepodlegającymi
różnej wykładni przepisami i z ogólnie przyjętymi standardami rozstrzygnięć, albo
został wydany w wyniku szczególnie rażąco błędnej wykładni lub niewłaściwego
zastosowania prawa, które jest oczywiste i nie wymaga głębszej analizy prawniczej
(por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 24 lipca 2006 r., I BP 1/06, OSNP 2007 nr
15-16, poz. 216). Takie definiowanie pojęcia „wyrok niezgodny z prawem” wynika
ze specyfiki władzy sądowniczej oraz jej ustroju i w konsekwencji konieczności
formułowania autonomicznej, swoistej definicji bezprawności jako przesłanki
odpowiedzialności Państwa za szkodę wyrządzoną wyrokiem sądowym. Na proces
stosowania prawa składa się bowiem nie tylko ustalenie stanu faktycznego, ale
także poddanie wykładni właściwych przepisów w celu ustalenia treści normy
prawnej, dokonanie subsumcji stanu faktycznego do tej normy oraz ustalenie
wynikających z niej skutków prawnych. W konsekwencji proces wykładni prawa jest
wieloetapowy i złożony i - w zależności od zastosowanych metod - może prowadzić
i niejednokrotnie prowadzi do różnych rezultatów. Z tego względu pozytywne
rozstrzygnięcie w indywidualnej sprawie, nawet o takim samym stanie faktycznym i
prawnym, nigdy nie stanowi źródła prawa dla roszczenia zgłoszonego w innej
indywidualnej sprawie z powołaniem się na określone w art. 2 i art. 32 ust. 1 i 2
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasady sprawiedliwości społecznej i równości.
W orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i Trybunału
Konstytucyjnego podkreśla się, że szczególne funkcje wypełniane w państwie przez
sądy oraz zasada pewności prawa powodują, że państwo może ponieść
odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną orzeczeniem sądowym tylko wtedy, gdy
sąd naruszył prawo w sposób oczywisty, w przypadku bowiem wykonywania
władzy dyskrecjonalnej niezbędny jest pewien margines błędu, którego popełnienie
nie może rodzić odpowiedzialności odszkodowawczej państwa (por. wyrok ETS z
dnia 30 września 2003 r., C-224/01, Gerhard Koebler przeciwko Austrii). W
konsekwencji stan prawny wynikający z art. 77 ust. 1 Konstytucji RP nie może być
rozumiany jako stworzenie podstawy prawnej do dochodzenia roszczeń
6
odszkodowawczych w odniesieniu do każdego wadliwego orzeczenia sądowego
(por. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 grudnia 2001 r., SK 18/00, OTK
2001 nr 8, poz. 256).
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej skargi należy w pierwszym rzędzie
stwierdzić, że nie może być skuteczne jej oparcie na podstawie naruszenia
przepisów postępowania. Podniesienie zarzutu obrazy art. 231, art. 382 w związku
z art. 227, art. 328 § 2 w związku z art. 233 § 1 i art. 382 w związku z art. 233 § 1
k.p.c. zostało wyłączone przez art. 4244
zdanie drugie k.p.c. Zgodnie z tym
przepisem podstawą skargi nie mogą być zarzuty dotyczące ustalenia faktów lub
oceny dowodów, do której to sfery art. 233 § 1 k.p.c. odnosi się wprost.
Domniemanie faktyczne przewidziane w art. 231 k.p.c. jest środkiem pozwalającym
ustalić określony element stanu faktycznego, również konstruowanym z
uwzględnieniem reguł z art. 233 § 1 k.p.c., a zatem należy do sfery czynności
związanych z dokonywaniem ustaleń faktycznych i oceny dowodów. Z kolei art. 382
k.p.c. nie nakłada na sąd drugiej instancji obowiązku przeprowadzenia
postępowania dowodowego, lecz sąd ten jest władny samodzielnie dokonać
ustaleń faktycznych bez potrzeby uzupełniania materiału dowodowego zebranego
przed sądem pierwszej instancji lub wyprowadzić odmienne wnioski prawne z
poczynionych przez ten sąd ustaleń. Spór w sprawie nie sprowadzał się do rodzaju
czynności faktycznie wykonywanych przez skarżącego, ale do ich zakwalifikowania
jako pracy górniczej w ramach określonego w rozporządzeniu stanowiska pracy, co
nie należy ani do świadków, ani do skarżącego, ale do sądu dokonującego takiej
oceny na gruncie prawa materialnego. Wreszcie art. 328 § 2 k.p.c. dotyczy
uzasadnień wyroków sądu pierwszej instancji, a w postępowaniu apelacyjnym
znajduje zastosowanie tylko odpowiednie poprzez art. 391 § 1 k.p.c. Tym samym
dla skutecznego podniesienia zarzutu jego obrazy konieczne jest powiązanie go z
przepisem stosowanym przez sąd drugiej instancji, czego skarżący nie czyni.
Ponadto w judykaturze Sądu Najwyższego przyjmuje się zgodnie, że art. 328 § 2 w
związku z art. 391 1 k.p.c. może stanowić usprawiedliwioną podstawę skargi, gdy
uzasadnienie kwestionowanego wyroku nie posiada wszystkich wymaganych
elementów lub zawiera braki uniemożliwiające kontrolę kasacyjną. Takich braków
uzasadnienie zaskarżonego wyroku nie zawiera.
7
W zakresie zarzutów ujętych w podstawie naruszenia prawa materialnego
(art. 51 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 50d ust. 1 pkt 1 ustawy emerytalnej [art. 37 ust.
1 pkt 1 „starej ustawy”], § 3 rozporządzenia w związku z załącznikiem nr 3 dział III
pkt 1 do tego rozporządzenia) i przy uwzględnieniu ich uzasadnienia należy
stwierdzić, że po pierwsze - wykraczają one poza okoliczności faktyczne sprawy,
po drugie - sam skarżący wskazuje na wątpliwości wyłaniające się na tle
powołanych przez niego uregulowań i formułuje zagadnienie prawne, nadając mu
walor istotności oraz po trzecie - wskazuje na (kwestionowane przez siebie)
orzeczenia Sądu Najwyższego zawężające rozumienie pojęcia pracy górniczej, w
tym w wymiarze półtorakrotnym (por. wyroki z dnia 28 kwietnia 2010 r., I UK
337/09, LEX nr 601991; z dnia 12 maja 2010 r., I UK 30/10, LEX nr 590314; także
powołany przez Sąd drugiej instancji wyrok z dnia 11 lutego 2010 r., I UK 236/09,
LEX nr 585722 oraz z dnia 28 kwietnia 2010 r., I UK 339/09, LEX nr 60744, w
którym stwierdzono, że dla oceny charakteru pracy górniczej nie mogą mieć
decydującego znaczenia ani zakładowe wykazy stanowisk, ani protokoły komisji
weryfikacyjnej kwalifikujące określone zatrudnienie jako pracę górniczą). Już tylko
to oznacza, że zaskarżony wyrok nie może zostać oceniony jako niezgodny z
prawem w rozumieniu art. 4241
k.p.c., gdyż nie można mu przypisać sprzeczności z
przepisami niepoddającymi się różnej wykładni i z ogólnie przyjętymi standardami
rozstrzygnięć. W konsekwencji prowadzi to do rodzącego się prima facie wniosku,
że skarga nie mogłaby zostać uwzględniona, co czyni ją oczywiście bezzasadną.
Z powyższych względów Sąd Najwyższy odmówił przyjęcia skargi do
rozpoznania na podstawie art. 4249
k.p.c.